VOIP szerver virtuális irodához

Fórumok

Helló!

Ki mit ajánlana (akár pénzért is), arra, hogy:

  • vannak sip telefon(ok), / sip kliensek (szoftveres)
  • vannak bejövő számok (per telefon), ami SIP accountra átdobja a bejövő hívást
  • van kimenő hívásokra freevoipdeal (vagy akármi), ez is per telefon
  • a bejövő hívásnál nézni kéne, hogy van e caller id, ha nincs akkor bemondani előre felvett üzenetet, amelyik számra be van ez állítva
  • minden be és kimenő hívást rögzíteni és ezt be is mondani, valamint ezt akár per telefon be és kikapcsolni
  • SMS képes legyen (fogadni)
  • Bekapcsolható üzenetrögzítés, akár úgy, hogy bizonyos számokról jövő hívás esetén csörögjön ki, mástól meg ne
  • bejövő számra hívásátirányítás hagyományos telefonszámra
  • nomeg az összes alap funkció menjen, hívásátadás, várakoztatás, stb.
  • felcsatlakozott telefonokat közvetlenül meghívni, mint melléket

Az egész neten keresztül menne, akár úgy, hogy VPS-be valami célcuccot felrakni, akár valami dobozt amit megvesz az ember és berak hostingba, ilyesmire gondoltam.

Asterisk elvileg mind tudná a google szerint, de így elég bonyolult összerakni, nem egyszerű az a program.

Tehát gyakorlatilag egy olyan telefonközpont kéne, ami tisztán interneten menne, virtuális iroda koncepcióba.

szerk.: ilyen 3-4 telefonra kell csak gondolni.

Hozzászólások

Van egy VoIP szerverünk az irodában, ami egy Core 2 Duo-s, 2 GB RAM-os PC-ből lett kiépítve, Elastix 2.4 fut rajta (asterisk 1.8). Valamikor év elején lett felhúzva a meglévő digitális telefonközpont kiegészítéseként, azóta minden bejövő/kimenő hívásunk átmegy rajta. SIP mellékek, digitális és analóg mellékek vegyesen vannak a rendszerben, minden irányban tökéletes az átjárhatóság.

Az Elastix-ról tudni kell, hogy CentOS-re épül, ezáltal atomstabil - soha nem kellett újraindítanunk, ezidáig egyszer sem hagyott minket cserben (egyszer egy áramszünet miatt mégis szükség volt egy reboot-ra, mivel a bejövő ISDN PRI vonal furcsa hibákat produkált, de ez nem a szerver hibája volt).

Végigszaladnék a követelménylistádon:

  • vannak sip telefon(ok), / sip cliensek (szoftveres) -> alapfunkció, ki fogja szolgálni mindkettőt gond nélkül
  • vannak bejövő számok (per telefon), ami SIP accountra átdobja a bejövő hívást -> alapfunkció, inbound route-ok kellenek hozzá. Csak megadod melyik számot melyik mellékre akarod bedobni és kész.
  • van kimenő hívásokra freevoipdeal (vagy akármi), ez is per telefon -> a kimenő hívások tetszőlegesen route-olhatók dial pattern-ek használatával. Ahány VOIP-szolgáltató van, annyi trunk-ot kell felvenned, utána te választhatod ki, hogy a hívások melyik trunk-on menjenek ki, akár callerid alapján is.
  • a bejövő hívásnál nézni kéne, hogy van e caller id, ha nincs akkor bemondani előre felvett üzenetet, amelyik számra be van ez állítva -> erre valószínűleg saját szkriptet kell majd írnod, de nem bonyolult, sok segítség van a neten, akár még példakódokat is találhatsz
  • minden be és kimenő hívást rögzíteni és ezt be is mondani, valamint ezt akár per telefon be és kikapcsolni -> alapfunkció, akár globálisan, akár mellékenként állítható. IVR-rel megoldható, hogy a kapcsolás előtt bemondja, hogy a hívás rögzítésre kerül.
  • SMS képes legyen (fogadni) -> ilyet úgy látom, nem tud alapból az Elastix. Asterisk támogatja (SIP-en keresztüli SMS küldés), de ilyennel még nem próbálkoztam.
  • Bekapcsolható üzenetrögzítés, akár úgy, hogy bizonyos számokról jövő hívás esetén csörögjön ki, mástól meg ne -> elvileg van ilyen is, de nem próbálkoztam még vele
  • bejövő számra hívásátirányítás hagyományos telefonszámra -> szintén alapfunkció
  • nomeg az összes alap funkció menjen, hívásátadás, várakoztatás, stb. -> meglesz :)
  • felcsatlakozott telefonokat közvetlenül meghívni, mint melléket -> szintén alap, házon belüli mellékeket minden további nélkül lehet csörgetni, illetve felhasználni szkriptekben és dial pattern-ekben

Amire figyelj, hogy csak úgy internetre nem nagyon érdemes kitenni SIP szervert, ugyanis a hackerek előszeretettel támadják.

A telefonközpontok virtualizálását én személy szerint erősen ellenzem. Valós idejú szolgáltatásról lévén szó, a rendszer érzékeny az interruptokra és a rendelkezésre álló processzoridőre. Minden egyes megszakítások miatt kieső ezredmásodperc problémákat okozhat a hangminőségben (kihagyások, késleltetések, szaggatott hang). Én dedikált fizikai szerverrel javasolnám ezt megoldani, tekintve, hogy viszonylag sok funkciót kell majd ellátnia (bár azt nem írtad, hogy hány userről lenne szó).

Dióhéjban: egy kisebb fizikai szerverre felrakod az Elastix-ot és azt beadod hostingba valahová (lehetőleg megbízható szolgáltatóhoz), majd IP-szűréssel (csak a VPS IP-tartományából/tűzfal IP-címéről) engedélyezet a bejövő kapcsolatokat. Felkonfigurálod, amire szükséged van, utánanézel annak, amiben esetleg elakadtál és készen is vagy.

Ha kevésbé vagy vállalkozószellemű, vagy nem tudsz időt szánni rá, az is lehet egy opció, hogy megbízol egy profi, VoIP-pal foglalkozó céget, aki pénzért, de garantáltan (jól) működően megcsinálja neked, amit szeretnél. :)

Név szerint sajnos nem, mi saját magunk megoldottuk házon belül, amire nekünk szükségünk volt (közel sem használunk annyi funkciót, amennyit te összeírtál).

Nézz körül itt a fórumon, voltak már hasonló topikok, ahol ajánlottak szolgáltatókat (per pillanat egyet sem találok :)).

Asteriskkel ezeket meg lehet oldani - példa konfig ad némi támpontot, egyedi script kellhet hozzá... azt viszont nem tudom, van-e olyan interface, ami ezt egyszerű formában beállíthatóvá teszi.

Annyit fűznék hozzá:
- Átirányítás (hagyományos telefonszám esetén) egy teljesen új hívás lesz, annak minden hátrányával - a lehetőségek a kimenő szolgáltató által nyújtott mértékig terjednek.
- SMS fogadást a VoIP szolgáltatók nem szoktak nyújtani - küldést is elég ritkán. Ha van is olyan szolgáltató, ami nyújt, az nem feltétlen SIP messaging lesz és lehet, ő pedig épp' VoIP-ot nem tud...

Küldést csak megemlítettem - inkább az a gond, hogy nem lesz egyszerű olyan szolgáltatót találni, aki mindegyiket támogatja.
Külön SMS-szám (amit nem lehet hívni) lehet, egyszerűbb lesz, csak össze kell hozni Asterisk-kel az API-t (ha mindenképpen vele kell összehozni és nem másik háttérszolgáltatással).

Amit te keresel, azt úgy hívják, hogy ozeki phone system xe. Az asterisk alapú megoldásoknak az a baja, hogy az SMS küldés és fogadás nincs bennük rendesen megoldva, és a hangrögzítés lerontja a hangminôséget .

A hívás hangminôségének a romlása abból adódik, hogy rögzítés esetén az asterisken átmegy a hang, és a rögzítéshez használt monitor asterisk parancs nagyon sok CPU-t eszik. Ha több hívást rögzítessz párhuzamosan elkezd recsegni a túl nagy késleltetés miatt.

Azért nem kell túlzásokba esni. lehet hogy 1000 rögzítés egyszerre sok az asterisknek, de egy irodával elbír. Lassan 8 éve tolok asterisk rendszereket, sehol nem panaszkodtak, rossz lenne a hangminősége a rögzítésnek. Volt olyan hely ahol p3 as dolgozott.

Örülnék neki, ha közölnél számokat, hogy hány konkurens hívásrögzítésnél jön elő a hiba, esetleg milyen gépen ?

Fedora 19, Thinkpad x61s

nem mondjuk h az Ozeki nem jó, de Te úgy látszik nem ismered az Asterisket (kellőképpen). Az egy dolog, h nincsen benne SMS implementáció, de _hozzá_ van. Mivel opensource.

Nem a rögzítéshez használni monitor parancs eszik sok CPU-t, hanem amikor átkonvertálja a hangot (mondjuk mp3-ba) - ezt persze lehet offpeak csinálni batch-ben. Továbbá rendes IO alrendszer kell alá (azaz nem SATA és nem softraid). Ha segítség kell ilyesmi rendszer megvalósításában, csak szólj - vagyunk itt páran akik ebből élnek.