100 km/h, tempomat, jobb szélső sáv.
Elmehetek, vagy sem? És ha igen, miért nem?
http://www.youtube.com/watch?v=BXw2V_Nyyk0
Előzmény:
- 8145 megtekintés
Hozzászólások
Végén elvettem a gázt, úgyis jobbra mentem. De ez itt (is) megszokott...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
http://www.kreszdoktor.hu/parhuzamos_kozlekedes.php <-- minden itt van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak az nem, ami kéne. Lakotton kívül elhaladhatok-e most mellette (tehát nem jobbról előzés), vagy sem? Hiszen ez nem párhuzamos közlekedés, nincs kialakult kocsisor a külsőben, ami miatt nem tudna oda visszatérni.
Vagyis két eset lehetséges. Ha balról megyek el: Az ő szabálytalansága miatt fokozott balesetveszély lép fel (2x2 sávváltás).
Ha jobbról: Itt is két eset lehetséges:
Szabályos vagyok: Ha mégis ki akar sorolni, nekem jön, pedig sávváltás előtt tükör, holttér.
Szabálytalan vagyok: Én csak haladgatok, leszarok mindenkit a saját sávomon kívül (bizalmi elv!!! Ismeri és megtartja a KRESZ rendelkezéseit!!) és kockáztatom azt, hogy hirtelen rájön, hogy rossz helyen megy (az ilyen sose szokott) és kisorolásnál nekem jön.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
MOndom, mi van! Minden ott van. (max egy kattintás :))
(2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
jAzz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De ez a lakotton kívüli jobbról elhaladást nem tárgyalja. Illetve csak akkor engedélyezi, ha mindkét sáv telített.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
többsávos úton akkor indulsz el a sávodban, amikor
előtted is elindultak.
Más sávok nem jáccanak.
szvsz
dugóban pláne nem!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is így gondolom. De a KRESZ hézagos, mások meg mást gondolnak. A rendőrök meg nem tudom mit.
Nincs lekezelve az a helyzet, ha más szabálytalansága (nem tart jobbra) miatt el tudok menni jobbról (nem jobbról előzés, elhaladás).
Ez áll bármelyik szitura, ahol valaki elalszik a belsőben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Ha mégis ki akar sorolni, nekem jön, pedig sávváltás előtt tükör, holttér."
Ha index nélkül teszi, csak akkor.
Gondolom ha jelez, nem nyomulsz rá jobbról!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért nem? Nekem van elsőbbségem a sávomban, neki kell elsőbbséget adnia.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kellő sebességel kell tennie.
ill téged
nem kényszeríthet irányváltásra, lassításra, stb...!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát ezaz! Ha gyorsabb, nem érem utól! Ha lassabb, akkor a külsőben a helye, ha van (most volt :))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csodálkozok, hogy még nincs itt a válasz. Jobbról lakott terülten kívül Magyarországon tilos előzni! Nem fogok most elkezdeni neked jogszabályt keresni rá, de hidd el, hogy így van. (Egyébként mostanában autópályán sokszor kint van a pálya feletti kijelzőkön megjelenítve az az üzenet, ami pont erre hívja fel a figyelmet.)
Egyébként a tiltás oka az, hogy elméletileg nem lenne rá szükség, mert aki lassabban halad, annak kint kellene mennie, így meg lehetne előzni rendesen balról.
Mindenesetre mivel tilos, ezért sokkal inkább balesetveszélyes jobbról előzni, mint 2 sávot váltani (ami szerintem ha jól csinálja az ember, akkor nem veszélyes), ugyanis a vezetőnek nem kell arra számítani (és nem is szokott), hogy jobbról megelőzhetik, emiatt kialakulhat balesetveszélyes szituáció.
Egyébként sok olyan ország van, ahol a jobbról előzés megengedett, de nálunk nem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, végül csak megkerestem:
34. §
(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(a 4-es és az 5-ös bekezdés nem vonatkozik erre az esetre)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv...
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
A: nem voltam mögötte, a saját sávomban haladok, sávváltás nélkül.
E: nem térek "vissza" eléje, maradok a saját sávomban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mert járművek elhaladása azonos irányban egymás mellett párhuzamos közlekedés esetén nem előzés, ha folyamatosan haladnak a sávjaikban.
Így természetesen az előzésre vonatkozó feltételek is értelmetlenek.
Felhívnám azért a figyelmet a párhuzamos kézlekedés esetén kitételre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt már múltkor is leírtam a nagy vitában:
A párhuzamos közlekedésre alkamas úton való haladás még nem jelent automatikusan párhuzamos közlekedést.
Jobbról akkor haladhatsz el a másik mellett, ha tömött kocsisorok vannak, tehát a forgalom sűrűsége miatt kialakult a párhuzamos közlekedés. Egyébként meg default jobbra tartás van, amiből pedig következik, hogy jobbról sosem mehetsz el a másik mellett.
Itt írtam bővebben:
http://hup.hu/node/99216#comment-1226029
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jobbra tartásból az következik, hogy ha jobb oldalról haladsz el mellette, akkor a leállósávban vagy. Elméletben. Gyakorlatban viszont nem. És mivel neked be kell tartani a jobbra tartást, ezért hiába megy a középső sávban 90-nel valaki, ha te 100-zal elmész mellette a külsőben, az jó, hiszen jobbra tartasz....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyen erővel azt is mondhatnád, hogy mivel nem lenne szabad ott lennie, akkor nyugodtan neki szabad menni hátulról, és letolni az útról. Attól, még hogy valaki szabálytalanul közlekedik, még figyelembe kell venni, hogy ott van, és neked be kell tartani a szabályokat (jelen esetben azt, hogy nem szabad megelőzni).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez alapján: http://hup.hu/node/99714#comment-1230122
szerintem pont nem szabálytalan, ha mellette elmegyek jobbról. Párhuzamos közlekedés miatt. Ráadásul a saját sávomban senki sem akadályoz ebben...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
http://hup.hu/node/99714#comment-1230044
http://hup.hu/node/99216#comment-1226029
"az úttestnek párhuzamos közlekedésre való alkalmassága és ezen az úttesten való közlekedés még nem jelent párhuzamos közlekedést.(!!) Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávban _összefüggő járműoszlop alakult ki_. Ilyen esetben viszont nem tekinthető előzésnek, illetve folyamatos előzésnek az, ha valamelyik forgalmi sávban az oszlopban haladó járművek gyorsabban haladnak, mint a másik sávban levő járművek."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor most menj le a KRESZ végére, a fogalomjegyzékhez, és nézd meg, hogy mi az előzés definíciója.
A kérdés pont arról szól, hogy ez vajon előzésnek számít (ami tilos), vagy elhaladásnak (amit meg nem tilt semmi).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem jól értelmezed.
Az általad hivatkozott rész(egyébként az elején van, nem a végén):
"Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
Viszont:
37. § (2) "Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni."
A párhuzamos közlekedés szabályait a 36. § írja le:
36. § (1) "Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) (...) a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad..."
Tehát attól, hogy egy út párhuzamos közlekedésre alkalmas, még nem mindig valósul meg a párhuzamos közlekedés. Erről szól a 2. bekezdés:
"A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha (...) gépkocsival (...) a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat."
Szóval ez az az eset, amikor párhuzamos közlekedés van, és ekkor számít elhaladásnak, az, ha elmész mellette jobbról, amikor a forgalom olyan, mint az a videóban is szerepel, akkor bizony előzésről van szó, amit tilos jobbról.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez mindent elmond! illetve/es megmagyaraz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Rosszul értelmezed.
Az attól még párhuzamos közlekedés marad, csak a belső sávban haladó amatőr nem tartja be a párhuzamos közlekedés szabályait, amiből pont idézted a 36§(1)-t. Ha nem lenne párhuzamos közlekedés, akkor a 36§(1) sem vonatkozna rá, hiszen ez pont a párhuzamos közlekedésről szól.
Vili?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Engem az bosszant, hogy nem az van kiírva a táblára, hogy "Tarts jobbra!", ami a normális és szabályos viselkedésre szólítana fel, hanem "Jobbról előzni tilos!", amire nem lenne szükség (sőt lehetőség sem), ha nem a belső sávban kocogna valaki.
--
Soli Deo Gloria
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt is ki szokták írni, de mint ahogy látod, sokan nincsenek azzal sem tisztában, hogy nem szabad jobbról előzni, szóval azt sem árt kiírni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez csak elhaladás lenne és nyugodtan el lehet haladni.
De mit csinálsz, ha egy autó a belső sávban megy mondjuk 70-nel? Szépen a külső sávban tartod a 70 alatti sebességet?
---
BornToBePuli
Software is like sex! It's better when it's free! ;-) -Linus Torvalds-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
En speciel beallok a segettol 1 cm-re villogok es dudalok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, amugy 1 duda szo asszem meg szabalyos is! :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha megijed és rád fékez, akkor te leszel a hunyó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Úgy emlékszem, hogy a KRESZ (a legújabb) már veszélyeztetésnek minősíti az indokolatlan hirtelen lassítást is.
Persze ettől még az ütközés/baleset nem tehető meg nem történtté, és nyilván valahogyan bizonyítani is kell, hogy indokolatlanul fékezett.
Jogilag nem meghatározó, de nekem eleve meseszerű, hogy valaki megijed, mert mögötte dudálnak, és ráfékez.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kreszben ez szerintem mindig is benne volt.
"27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni."
"(3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi."
viszont (a kresz magyarázó szövegéből):
"Az indokolatlan hirtelen fékezés tilalma senkit sem ment fel a helyes követési távolság megtartása alól."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet, hogy benne is volt. Csak úgy rémlik, mintha ezzel kapcsolatban pozitív újdonság lett volna ősszel.
De lehet, hogy valamelyik rendőri vezető ígérte, hogy szigorúbban járnak majd el az ilyen "ráfékezőkkel" szemben.
Megintcsak kilyukadunk oda, hogy be kéne tartani és tartatni a szabályokat. Amik néhol egyértelműsítésre, néhol részletezésre szorulnak.
És nemcsak a 130 helyett hangsebességgel haladókat, hanem a megrögzött forgalom-lassítókat is bírságolni kell(ene).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És ha egy kocsi forgalomtól lezárt terület mellett álldogál és félig elálja előled az utat. Tehát ki tudod kerülni, de rá kell hajtanod a forgalomtól elzárt területre. Mit teszel?
Keresel másik utat? Vagy megvárod, amíg a "parkoló" kocsi gazdája továbbhajt? És ne feledd, hogy hátulról az idegesebbjike már dudál rád. :-)
---
BornToBePuli
Software is like sex! It's better when it's free! ;-) -Linus Torvalds-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
-nemide-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem előzheted meg jobbról.
A megoldás: Bemész mögé, és egyszerre dudálsz, villogosz, rángatod a kormányt jobbra-balra, majd az ellenszélben kihajolsz és üvöltesz.
Ha nem kapcsol, balról kikerülöd, de úgy, hogy nagyon közel érkezz meg előtte, majd látványosan kopogtadsz a halántékodon, hogy ő is lássa hogy milyen hülye.
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kimaradt a hozzászólásokból az, hogy mi van, ha már kialakult a párhuzamos közlekedés, mert csak abban az esetben szabad elhaladni mellette jobb oldalon lakott területen kívül.
szerk: de http://hup.hu/node/99714#comment-1230044
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor már csak azt nem értem, hogy miért a "jobbról előzni tilos" és miért nem a "Tarts jobbra!" felirat olvasható a kivetítőkön?:)
Ugyanaz a fordított gondolkodás, mint ami állandóan megfigyelhető. Hasonlítok osztrákokhoz: náluk nincs kapaszkodósáv, halad a normál sáv és baloldalon nyílik előzősáv. Tehát a forgalom részének tekinti a lassabb járműveket is, de megadja a lehetőséget a gyorsabbaknak az előzésre. Így nem a lassú járműnek kell elsőbbséget adnia a gyorsabbaknak, hanem fordítva. Logikusabb, a gyorsabb tud fékezni, a lassú nem tud gyorsítani.
Osztrákok megtanulták az autópályán való közlekedést. Ott a tempomatot jó ha kétszer ki kellett kapcsolnom 130-nál, mert lassítani kellett, de 150 km-t folyamatosan tudtam haladni vele. Háromsávos autópályán mindenki megy a jobb szélső sávban, ha valaki
...
De inkább teszek fel róla videót.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
http://www.youtube.com/watch?v=48A3eKUU2DQ
Osztrák pálya. Ez az értelme a 3 sávnak. Itthon ez csak 2+1+leálló.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Válts sávot, álj be mögé, és villogd le xD
(Amúgy szerintem - mivel eredetileg is a külső sávban voltál - elmehetsz mellette)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Villogni nem :) Majd valaki más megneveli. Ilyenkor amúgy azt szoktam alkalmazni, hogy minél hamarabb elmegyek mellette, vagy maradok mögötte (mindkettőt a sávomban). De nem tartózkodom sokáig mellette a holttérben, mert az tényleg balesetveszélyes.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon sok Kresz szabály idejétmúlt illetve elfelejtették a jogalakotók követni a változásokat - régen csak 1 2 sávos pálya volt és lehetett látni róla a balaton végét, ami időkben már több 2-3 de 5-6 sávos pályák is vannak -
Gyakorlati példa :
M1M7 befelé Budaörsi út Nagyszőlős utca középről alábukó sáv ami jobbra kanyarodik.
Ha jól emlékszem 2+2 + buszsáv is van..
1 és 2 sáv egyenesen halad befelé 3 és 4 sáv jobbra fog majd fordulni ugy hogy alábukik az 1 és 2 sávnak. Jó előre kivan plakátolva mi merre megy de helyismeret hiányában sokan belecsúsznak a szélső sáv jobbra halad és nem a Petőfihidnál kötnek ki esetbe.
Délelőtt 10-11 óra laza forgalom jönnek mennek az autók 2 es sávban egy autó előtte 3 as sávban 1-2 autó, a 3 mas 4 es sáv ugye nem egyenes halad és nem is lesz rajta olyan elérhető sebesség mint az 1 és 2 es sávban mivel jobbra 90fokban kanyarodik éles ivben.
Utóléri a 2 es sávban haladó autó a 3 mas sávban haladót elmehet e mellette vagy be kell lassulnia és akkor az 1 es sávban lévő teherautó utoléri-mellé ér avagy ki kell mennie az 1 es sávba és ott nyugodtan elhaladhat mellette vagy be kellmenni a 4 es sávba és meg kell előznie majd fék 2 jobbra sáv váltás...
vagy nézzük meg az emelekedő 3 sáv esetét, két teherautó menne felfelé ugye itt szabályosan mind a kettő mehet 1 es 2 es sávokban a 3 belső tilos, az emelkedő kétharmad részénél a 2 sávban lévő autóból elfogy az erő és belassul az 1 es sávban lévő teherautó elmehet e mellette vagy meg kell várnia hogy a belassult teherautó végre felérjen a domb tetjére....
Az előzési tilalom ugye úgy szól(na) hogy jobbról előzni tilos, az előzés abban az esetben jön létre ha én utolérek egy járművet és irányváltoztatással akár balról akár jobbról kívánom megelőzni.
Az elhaladás ugye meg az lenne, hogy én haladok a saját sávomban és utolérek a mellettem haladó sávban közlekedő nálamnál lassúbb gépjárművet és én sebesség csökkentés vagy növelés illetve irány-sávváltoztatás nélkül tudok egyenes irányba tovább haladni.
Nem emlékszem pontosan a szabályra de lehet hogy nincs is de ha 3 vagy több sávos útpálya van és egyidőben szeretne két autó ugyanabba a sávba átsorolni a jobb oldalról érkezőnek van elsőbbsége, érsd a 3 sávból a 2 ba átsoroló ad elsőbbséget az 1 sávból átsoroló részére - az hogy az vált sávot aki "élelmesebb" most hadjuk ki -
ilyen alapon az azonos irányba de külön sávban haladóknál is ha valaki a belső(bb) sávból kiván kifelé haladni elsőbbséget kéne hogy adjon az abba a sávban haladóknak, ide tartozna még a követési távolság betartása - más sávokból átsorolók stb miatt..
nem előzésről beszélünk hanem sávváltásról azonos irányba de más forgalmi sávokban haladó gépjármüvek esetén.
Állatbarátokat keresek http://hup.hu/node/66090
http://elütöttek.hu/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet, hogy nekem nem sikerült felfognom rendesen a problémát, de hogyha a 3 sávos autópályán a középső sávban az SUV lassabban halad, mint a forgalom, és te azt meg szeretnéd előzni, akkor miért nem mész át a belső sávba, és teszed azt onnan (természetesen ha a körülmények adottak)?
___
Blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megtehetném azt is, de sokkal egyszerűbb lenne, ha szabályosan haladna a jobb külsőben (ahol én) és akkor 2x1 sávváltás kell a 2x2 helyett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bocs, és mi van akkor ha én *szabályosan* a legkülső sávban haladva érem utol a *szabálytalanul* a középső sávban haladót? A szó "hétköznapi" értelmezése szerint nem előzöm, mert megyek simán a sávomban, és nincs előttem senki. De a fentiek alapján a KRESZ-szerint be kéne előbb soroljak mögé a második sávba, majd (miután jól lelassultam) még kijebb kéne menjek a 3.-ba. No ez azért lehet, hogy így szabályos, de rohadtul nem normális helyzet. És nem engem kellene kihozni a hibásnak azért, mert jobbról előztem, hanem őt, mert nem tartott jobbra, és ezzel balesetveszélyes helyzetet teremtett. Legalábis nekem logikus, hogy az egy sávba átsorolás és vissza, az max fele akkora veszély, mint ugyanez kétszer.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos ugyan az látszik az autópályán, mint itt a fórumon. Mindenki másképp gondolja. Autópályán a középső sávban poroszkálnak a járművek, mert úgy gondolják, hogy a külső sáv a teherautóké, nincs kedvük sávot váltani, mert félnek, hogy nem tudnak majd visszajönni a középsőbe, stb. Valószínűleg nem tanították meg nekik KRESZ órán a 3 sávos autópálya használatát, mert akkor még nem volt az országban ilyen. Pedig egyszerű következtetni a 2 sávosból. A KRESZ (amúgy valóban bugos) nyelvi szövegeinek boncolgatása helyett érdemesebb lenne logikusan végiggondolni. Ahogy írták már, az autópálya tájékoztató táblákon sokszor kint van a "Jobbra tarts!", "Jobbrol előzni tilos!" utasítás. Ezt nem a meteorológiai szolgálat írja ki oda viccből. Nagyon egyszerű a szabály:
-városban minden gond nélkül jobbról is elhaladhatunk a másik mellett
-autópályán balról előzünk meg mindenkit
-hogy ezt tudjuk biztosítani másoknak: ha nem előzünk, a külső sáv fele orientálódunk
Hevi témanyitó videójában én is hasonlóan cselekszem, mert veszélyt sejtet az, ha begurulok (szabálytalanul) az autó mellé jobbról (a középen poroszkáló hibájából). Ilyenkor a szabályos megoldás a 2 sávos előzés. Ha jobbról előzöm meg és baleset történik, akkor engem meszelnek el. Hiába mondom, hogy középen hagyta magát.
Hevi videója az M1-M7 bevezető közös szakaszán készült. Itt a 100-as tempó és a sok sáv miatt mindenki azt gondolja, hogy városi a közlekedés. De az "autópálya vége" tábla egészen csak a Budaörsi útnál van kirakva a 80-as táblánál, ergo ez egy 5 sávos autópálya.
Megnézném azt a fejetlenséget, ha az egész országnak újra kéne vizsgáznia KRESZ-ből... Nem ártana amúgy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Teljesen egyetértek veled, külön +1 az utolsó gondolatra!
____
Semmi sem biztos. Még az sem biztos, hogy semmi sem biztos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a balrólbeléd szállós téma is érdekes. Ha nincs tanú csak te és a másik sofőr, akkor a rendőr/helyszínelő mire fog következtetni?
Nekem az tűnik logikusnak, hogy a belső (bal) sávból a jobb sávba visszatérő autó "megpróbálta" leszorítani a jobb sávban szabályosan haladó autót. A külső sávban lévő sofőr ezt állítja, a belső meg, hogy a külső jobbról akart elhaladni mellette. A kocsikon mi fog látszódni?
A bal kocsi belement a jobb kocsi oldalába, ami szerintem egyértelműen a bal kocsi hibája.
A bal kocsi jobb oldalát éri a jobb kocsi eleje, ami számomra megint azt súgja, hogy a bal (belső) sávos kocsi a hibás. A belső kocsi mindkettő esetben szabálytalanul kívánt visszasorolni a külső sávba. Ez akár egy másik úton is előfordulhat, nem kell hozzá autópálya, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest (előzés).
---
BornToBePuli
Software is like sex! It's better when it's free! ;-) -Linus Torvalds-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A videón látható helyzetben csak balról előzhetnél szabályosan. A fekete autónak (a KRESZ-t betű szerint értelmezve) eleve a te sávodban kellene mennie.
Autópályán ugyanis _mindenkinek_ jobbra tartási kötelezettsége van, a lehajtó sáv az, amire értelemszerűen nem kötelező "jobbra tartani".
A belső sávot csak előzésre használhatjuk, azaz előzés után ki kellene sorolni.
Ennek betartását persze nyilván nehezíti (=gyakorlatban sokszor lehetetlenné teszi), ha rövid hézagokkal, de majdnemhogy tele van teherautókkal, lassú buszokkal, stb. a külső sáv. Ezen a szakaszon (Törökbálint-Budaörs-Budapest) sok a felhajtó, és sokan valószínűleg jó szándékkal haladnak a középső sávban, hogy a besorolók dolgát könnyítsék.
A reggeli dugó meg ismét extra helyzet... a bedöglött forgalomra nem tér ki a szabályozás. :( Úgyhogy jogos az "Előzmény" alatti felvetésed is.
Megjegyzem: ezen a szakaszon reggelente gyakran 3-4 idióta csinál dugót (nem viccelek!), amikor 5-6 autónyi távolságot hagyva (!) araszolnak, előttük meg a nagy üresség... a "biztonság kedvéért" gyakran mindhárom sávban van egy ilyen autós, és kész a torlódás. Módot kellene találni arra, hogy ezek súlyos bírságot kapjanak.
Visszatérve az eredeti kérdésre: autópályán alapjában véve, szabályosan nem lehet(ne) jobbról előzni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Párhuzamos közlekedést ilyen formában csak lakott területen belül értelmezzük. Ott lehet jobbról "előzni" (jobbról való elhaladás a kreszben a neve) míg lakott területen kívül mivel mindenkinek jobbra tartás van, ezért ha küldő sáv szabad ott kell mindenkinek mennie. Ez alól akkor van kivétel ha az kapaszkodó-, lassító-, vagy gyorsító- illetve a leállósáv az autópályán. Lakott területen kívül jobbról előzni, elhaladni, átugrani, teleportálni, hipertérbe lépni, stb. tilos. Ez alól akkor van kivétel, ha a baloldali sáv az lassítósáv - mert balra lehet onnan fordulni egy másik útra -, vagy gyorsító sáv. Illetve, ha dugó van és a belső sáv emiatt nem mozog, de te tudsz haladni a külsőben.
Már csak az első szabály miatt is, mivel arra kell számítani, hogy a többi résztvevő is betartja a szabályokat. És mivel jobbra tartás van ezért arra kell számítani, hogy be fog sorolni eléd. És ha ép mellette vagy akkor megismered, hogy milyen a hangja közvetlen közelről, ha két autó csattan.
Szóval értsük meg, hogy a lakott területen belüli 2x2 sáv és a lakott területen kívüli 2x2 sáv az teljesen más dolog.
Szerk: a videón látott helyzetben nem mehettél volna el mellette, esetleg akkor, ha még korábban az autópálya kettévált, és te a másik pályán mentél volna tovább, de akkor is, a fentiekből kiindulva, két sáv lett volna köztetek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az miből jön, hogy a belső sávban egyedül tébláboló mellett a külső sávban jobbról nem lehet elhaladni, de ha a belső sávban dugó van, akkor viszont igen?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már kb 5x leírtam neked, meg belinkeltem a másik topicban egy teljes kresz doksit hivatalos szabály értelmezésekkel, magyarázatokkal.
Előzés:
"c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. (...)" - FYI: nincs megkülönböztetve, hogy jobbról vagy balról. Azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás == előzés.
A szabály így folytatódik, és ebből jön a félreértés:
(...)Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
És itt jön a magyarázat a kresz doksiból, hogy mikor beszélünk párhuzamos közlekedésről:
"az úttestnek párhuzamos közlekedésre való alkalmassága és ezen az úttesten való közlekedés még nem jelent párhuzamos közlekedést.(!!) Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávban _összefüggő járműoszlop_ alakult ki. Ilyen esetben viszont nem tekinthető előzésnek, illetve folyamatos előzésnek az, ha valamelyik forgalmi sávban az _oszlopban haladó járművek_ gyorsabban haladnak, mint a másik sávban levő járművek."
Tehát párhuzamos közlekedés esetén -ahogy mondod- nem tilos jobbról elhaladni a másik mellett, mert nem minősül előzésnek. DE párhuzamos közlekedésről még a párhuzamos közlekedésre alkalmas utakon is csak akkor beszélünk, ha összefüggő járműoszlopok alakulnak ki. Ha a forgalom ritka, akkor nincs párhuzamos közlekedés -> jobbratartás van és előzni csak balról lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
tehát ha a belső sávban dugó van, de a külső üres, csak a belsőben haladók nem tartják be a jobbra tarts előírást, akkor kialakult a párhuzamos közlekedés szerinted? Hmm. Én eddig nem így gondoltam.
Nekem egyedül az az egyértelmű helyzet, amikor mindkét sáv teli van.
És pont az a bajom ezzel a szabállyal, hogy nem tudom egy dinamikusan változó forgalmi helyzet esetén, hogy most épp a párhuzamos közlekedés fentáll, vagy nem.
A beidézett szabály egyébként OK, ezt értem is, elméletileg, de gyakorlatilag kicsit nehezen tudom alkalmazni.
Pl. ha pont követési távolságon belül haladnak, akkor ugye kialakult.
Mi van, ha nagyobb követési távolságot tartva, de folyamatosan haladnak? Akkor már nem számít kialakult párhuzamos közlekedésnek?
Ha a külsőben megyek a folyamatos és lassabb belső mellett, az jó, de ha a belsőben van egy 1 autónyi luk, akkor satu, és már nem mehetek el az utolsó autó mellett?
Fogalmazzunk úgy, hogy vannak bizonyos esetek, amikor egyértelmű számomra, hogy most igen, most nem, és vannak más esetek, amikor baromira nem egyértelmű (persze lehet, hogy másnak az).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos így van ahogy mondod, a szabály nem egyértelmű, de nem is lehet az minden esetben. A kresz tele van olyan dolgokkal, amik csak az "irányt" mutatják, a többi meg a vezető szubjektív megítélésre és józan(?) eszére van bízva. Nyilván nem lehet megmondani, hogy a "rossz látási viszonyok" pontosan mikor kezdődnek, nem lehet Km/órában megadni, hogy mit jelent az "útviszonyoknak megfelelő" sebesség, nem lehet pontosan méterben megadni a helyes követési távolságot, és azt sem lehet megmondani, hogy pontosan hány autónak kell ahhoz vonatozni a külsőben és a belsőben, hogy párhuzamos közlekedésnek lehessen nevezni. De ha törekszünk az előírtakra, az már OK.
"Pl. ha pont követési távolságon belül haladnak, akkor ugye kialakult."
Biztonságos követési távolságon belül nem haladhat sehol senki :) (elvileg)
"Mi van, ha nagyobb követési távolságot tartva, de folyamatosan haladnak? Akkor már nem számít kialakult párhuzamos közlekedésnek?"
Szerintem: ha a külsőben haladók sebessége neked is megfelel, tehát nem előzöd őket, akkor ki kell menni és beállni vonatozni. Amíg ezt biztonságosan meg lehet tenni és így tud haladni a forgalom, addig nincs párhuzamos közlekedés és a belsőben csak az előzés idejéig lehet menni. Persze lehet folyamatosan is előzni a külső sort (ez a kresz szerint is OK). Ha sokan előzik a külsőket és megvan a kritikus tömeg a belsőben is, sűrű a forgalom, akkor kialakul a párhuzamos közlekedés. Ilyenkor elhaladhat egymás mellett a 2 sor, akár a külső gyorsabb, akár a belső, viszont ilyenkor meg egyenesen tilos feleslegesen sávot váltani (jobbról-balról előzgetve szlalomozni):
"(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én régen vizsgáztam a KRESZ-ből, még 1992-ben, de akkor párhuzamos közlekedésnél egyedül a villamost lehetett jobbról előzni mást nem. Ez a jobbról való elhaladás valami új keletű dolog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor gondolom az egész országban a városban szabálytalankodnak az emberek, amikor a 2x2 sávos úton a belsősávban mennek pedig a külső üres.
De ha nekem nem hisztek talán annak a programnak igen amivel vizsgáztatnak
szerk: amúgy érdekes módon nincs ilyen kérdés amire egy az egyben rákérdeznek, hogy jobbról el lehet-e mellette haladni.
szerk2: na de a mai napon érvényes jogszabály, a netes jogtár alapján:
Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
és a 6. bekezdés c) pontja:
c) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos."
A gond az, hogy ezt át kellene ültetni az autópályán haladó közlekedésre is mivel valahogy vicces egy olyan rendelkezés, hogy városban a Stopp táblánál csak szét kel nézni , de falun kötelező előtte megállni :))
Amikor a szabályt alkották elvétve voltak 2 avagy több sávos autópályák és ugye zsiguli ifa korszakban nem is voltak ilyen gondok.
Mostmár kis hazánkban is egyre több olyan hely van ahol kettőnél több a sáv, arról meg ne beszéljünk, hogy akik jártak már Ausztriában-Németországban-Hollandiában azok gyakorlatban tudják, hogy van olyan forgalmi szituáció ahol a 4-5 sáv eltérő sebességgel halad még akkor is ha nincs tele ( ha tele van nevezik dugónak )és itt nyugodtan haladnak az emberkék a különböző sávokban eltérő sebességgel.
Egy gyakorlati dolog még, 6 sávos pálya - nem itthon ilyen a mesében sincs- 3x2 sáv és mind a három másfelé fog haladni, nemegyszer a legszélső 2 sáv a leggyorsabb mert épp az nem a város központja felé halad és ha a belső két sáv "bedugul" szépen sorolnak kifelé a legszélső sávba mivel azok tudnak egy kerülő utat.
Itthon viszont valaki írta , hogy azokat is kéne kva jól büntetni akik a 2 sávos autópályán csordaszemlélettel közlekednek 100-110km/hval - követik a zöld elválasztósávot - és eszükbe sincs a jobbra tartás alapján közlekedni és így mivel ő szabálytalan kénytelen vagy " elméletileg" szabályt szegni azzal, hogy én haladok szabályosan a külső sávban 130 km/h sebességgel és írányváltozatás,gyorsítás nélkül elhaladok a belső sávban " ragadt " mellett, természetesen jobbról ,mivel addig is ott voltam.
Ezáltal az én szabályos közlekedésem szabálytalanná válik mivel más xarik a szabályokra, ez valahogy nem frankó.
Valaki ollózza ki a szabályokból azt a részt ami azt tárgyalja, ha én szabályosan haladok a forgalmi sávomban és utolérek a mellettem balra eső sávban egy lassabban haladót akkor nekem kötelező sávot váltani beállni mögéje, felvenni a követési távolságot és ha nem megy ki előlem kilométereken keresztül mögötte lassabban haladni.
Ez a művelet engemet előzési kényszerbe kényszerít(tene), ugye dudálni villogni szabály szerint tilos, de mellette elhaladni is . Hogyan is van ez kérem ?
A gyakorlatban egy avagy több jogalkótónak igazítani kellene a szabályokon úgy hogy a való élethez használhatók legyenek.
Nem mindegy hogy előzők vagy egy másik sávban elhaladok valaki mellett, de azt az okfejtést is szeretném hallani, hogyha balról haladok el valaki mellett egy másik forgalmi sávban az mért is előzés ?
Elméletben az előzés megfogalmazása a következő lenne, azonos forgalmi sávban utolért lassabban haladó járművet irányjelzéssel, gyorsítással és a bal oldala melletti elhaladással és utána eléje ugyanabba a forgalmi sávba történő visszasorolással végrehajtott művelet.
Állatbarátokat keresek http://hup.hu/node/66090
http://elütöttek.hu/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt egy szóval sem mondtam, hogy a KRESZ az tökéletes. És abban is egyetértünk, hogy az ilyen 110-zel megyünk a belsőben folyamatosan de a külső üres, büntetni kell, hiszen szabályt is szeg, és balesetveszélyes is. DE a sok Audis BMW-s Mercis 200-al megyek, akár előttem vagy, akár nem idiótákat is. Én is sokat járok kocsival, de betartom a szabályokat és lásd odaérek mindenhová időben. Viszont nyugodtabb vagyok, hogy én mindent megtettem - legalábbis megpróbáltam -, hogy a baleseteket elkerüljem. Persze azt nagyon jól tudom, hogy az emberi hülyeséget és Murphy-t sem lehet mindig megúszni. Egyébként a csak a belsősávban haladóra nyugodtan rá lehetne verni az akadályozás vétségét és veszélyeztetés bűntettét.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen , kellene büntetni,- nem csak ezt - de kinek és hogyan, mivel az autópálya nincs végig bekamerázva és 100 méterenként nincs járőr rajta...
Sosem azokkal van a gond akik betartják az épp érvényes szabályt hanem azokkal akik nagyívben xarnak rá - ( és ez miatt mások szívnak ).
A balesetek miatt tiltották meg a 7,5 tonna felettiek előzését - lásd : http://hup.hu/node/96184 - és addig nem fog erre az indokolatlanul lassú haladókra senki sem felfigyelni míg nagy balesetek okozóivá nem válnak.
Állatbarátokat keresek http://hup.hu/node/66090
http://elütöttek.hu/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Valaki ollózza ki a szabályokból azt a részt ami azt tárgyalja, ha én szabályosan haladok a forgalmi sávomban és utolérek a mellettem balra eső sávban egy lassabban haladót akkor nekem kötelező sávot váltani beállni mögéje, felvenni a követési távolságot és ha nem megy ki előlem kilométereken keresztül mögötte lassabban haladni."
Ez így egyben leírva nincs sehol, a vonatkozó szabályok összességéből következik, hogy ilyen elvben -ha mindenki betartja a szabályokat- elő sem fordulhat, mert ugye a lassabb megy a külsőben, a belső sávot meg eleve csak előzésre lehet használni.
"Ez a művelet engemet előzési kényszerbe kényszerít(tene), ugye dudálni villogni szabály szerint tilos, de mellette elhaladni is . Hogyan is van ez kérem ?"
Lakott területen kívül az előzési szándékot dudálással lehet jelezni. Szerintem a villantás (fénykürt) nincs külön tiltva vagy engedélyezve, de nem vagyok benne biztos.
Más szabálytalansága nem ment fel a szabályok alól. Kényszeríteni nem kényszerít a belsőben haladó semmire, a döntés a tiéd, hogy megelőzöd jobbról szabálytalanul vagy inkább lassítasz, esetleg bemész mögé és jelzel neki. Hiába szeg több szabályt (nem tart jobbra, plusz fel is tart, ha nem megy 130-cal), elvileg akkor sem viszonozhatod/tetézheted ezt másik szabálytalansággal. Én első körben mepróbálnék jelezni, dudálni, villantani, törekedve a helyzet szabályos megoldására, volt már ilyen, van aki egyből megérti, van aki nem. Ha ez nem megy, az szívás, akkor jön az, hogy elmegyek jobbról.
Mindezzel együtt szerintem a szabály nem szar, csak abból indul ki, hogy midnenki betartja, ezért nincsenek benne ilyen kitételek, hogy mi van, ha mégsem. Az sincs szabályozva, hogy mi van, ha pl egyirányú utcában szembe jön valaki, ilyen elvileg nem fordulhat elő.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Az sincs szabályozva, hogy mi van, ha pl egyirányú utcában szembe jön valaki, ilyen elvileg nem fordulhat elő.
De igen, megkülönböztető jelzéssel jöhet szembe is. (Pl. a kukásautó is valamelyik napszakban - nemcsak a rendőr/mentő/tűzoltó/politikus :-(.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"megkülönböztető jelzéssel jöhet szembe is. (Pl. a kukásautó is valamelyik napszakban"
- kukásautó biztos nem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kukásautó biztosan igen. Meghatározott napszakban, és pecsétes útiterv birtokában. Ugyanis képzeld el, hogy egy városban van 10db egymással párhuzamos, azonos irányban egyirányú utca. Ez a hulladékszállítóknak milyen logisztikai kihívás lenne, hogy költséghatékonyan lehessen elvinni a szemetet?
---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hmmm...felétek lehet hogy kék villogóval járkálnak, de felénk biza csak sárgával..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
(...)
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott tevékenységet végző jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza,
a) a 25. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést figyelmen kívül hagyhatja;
b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;
d) olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos;
e) behajthat olyan útra, vagy övezetbe ahová egyébként behajtania tilos.
(...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt a megkülönböztető jelzést tök felesleges volt idekeverni, semennyire nem kapcsolódik a témához. Megkülönböztető jelzéssel sokmindnet lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez szimplán ugyanúgy pontosítása egy hibás megfogalmazásnak, mint sok minden más ebben a témában. Mivel a kategorikus kijelentésed nem igaz, én pontosítottam. És mivel - úgy látszik, rosszul - úgy tudtam, hogy a kukások is jöhetnek, ezért azt ki is hangsúlyoztam. Amúgy ezzel a kuksautóval lehet valami, hisz más is igaznak jelezte (más fórumban is olvastam már), de tény, tegnap felületes vizsgálódással nem találtam a fentebb hivatkozott netes KRESZ-ben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A megkülönböztető az a kék. Azzal lehet piroson át menni, meg minden. Az nincs a kukásnak.
Viszon figyelmeztető sárgája van. Ha jól emlékszem, az pont azt jelenti, hogy kora reggel mehet egyirányúban szemben is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, ott a pont, a többi pedig megtanulhatna szöveget értelmezni...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kemeny ami itt is megy:D
Ahelyett, hogy mindenki szakert gyertek inkabb versenyezni egyet a hungaroringre:D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Menjen a halál vazze, aztán majd megelőzöl jobbról, hát a nagy lóf@szt!!! ;-)
--
falura elmegy, városban meg úgy sem nézik...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
de ha csak elhalad jobbról, akkor mi van... :))))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nos nem tartozik jelenleg szorosan e témához, de majd kiderül..
" villamosmegállóban várakozó járókelők közé rohant egy autó "
http://www.origo.hu/itthon/20110228-jarokelok-koze-rohant-egy-auto-a-fo…
http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=399025#null
Nem kell kimenni a a ringre meg orosz videókat belinkelni, sajnos ezek nélkül is van baleset és sajnos megint vétlenek sérültek meg.
Az hogy szabálytalan sávváltás, jobbról elhaladás vagy leszorítás még nem ismert.
Állatbarátokat keresek http://hup.hu/node/66090
http://elütöttek.hu/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni