E85, check engine

Fórumok

Sziasztok. Néhány hónapos elegyített használat után (általában 1:1 körül) a nagy mínuszok megadták az ihletet arra, hogy teszteljem az autóm hideg indulási képességét tiszta bioetanol esetén. Nyáron már használtam néhányszor tisztán, de csak üzemmeleg autóba tankoltam üres tankra, mert féltem az indítózástól.

Nagy meglepetésemre az autó 3-4 fordulat után beröffen és stabilan, megbízhatóan működik úgy, hogy egy éjszakát állt kint a közel -10C -ban. Az üzem és a fogyasztás megkülönböztethetetlen a benzin üzemhez képest (bár deciliter szinten nem mérem).

Nyárról nem emlékszem rá, de most, hogy hidegindítástól kezdve tisztán égeti az alkoholt az autó, néha felvillan a check engine lámpa (tudtommal a lambda szonda szegény keveréket jelez). Az üzem, teljesítmény, hőmérséklet, gyorsulás és minden más tökéletesen jó. A kérdésem az lenne hogy kell-e ezzel komolyabban foglalkozni? Károsodik-e az autó, milyen ellenintézkedést hoz (ha hoz?) üzem közben? Korábban is felvillant, de nagyon ritkán (és nem tudtam az aktuális körülményeket számba véve logikus magyarázatot adni rá).

Annyit tudni kell, hogy az ECU Superchips programmal van ellátva (előző előtti tulaj csináltatta), tehát a befecskendezési időintervallum meg van növelve egy kicsit (csakúgy, ahogy az E85-ös kiegészítő elektronikák teszik). Ebből gondoltam, hogy valószínűleg csak a hidegindítózással lehet probléma (meg abból, hogy elég régi az autó, és nem annyira igényes az üzemanyag minőségére, mint a mai EcoTech és társai motorok).

Az autó adatai: Peugeot 306 Hatchback Phase I. 1993, 1.6L 8V 90 PS (66 kW; 89 hp) I4

Szerk.: sokat tanulmányoztam az E85-ös témát, úgyhogy ha kérem, az általános infókat hanyagoljuk, mert tisztában vagyok vele, szorítkozzunk a kérdésre, és azt is kérném, hogy kerüljük a találgatásokat. Köszi!

Hozzászólások

Ha szegény a keveréked, max nem lesz annyira erős és nyomatékos az autó.
Ha nagyon rángat, akkor azonnal benzint bele, mert hajtókarnak, dugónak nem tesz jót az erőteljes rángatás.
Lehet a befecskendezéssel kellene még játszani.

Szerk.: Ha sokszor felvillan a motor hiba, lehet szonda hiba is... pont mostanában futottam bele...

Szerintem nem kell vele foglalkozni, ha nem veszel észre rángatást vagy egyéb furcsa motor hangot.
Max a hidegindítást kell kicsit megspékelni, (kicsit többet kellene neki adni indításnál) nem tudom az elektronikádat, lehet-e piszkálni.

Szerk.: ha menet közben is kivillan a motor lámpád (meleg motornál), akkor kicsit lehetne nagyobbra állítani a beadagolási intervallumot

Egy kicsit kifejtenéd ezt részletesebben? Megköszönném! Ha jól logikázom nagyobb hő termelődik (hisz kevés oxigén marad a "végén") a szonda szerint, de ez tényleg így lehet, csak azért, mert E85-öt tankoltam?

Egységnyi E85 kevesebb energiát szabadít fel mint egységnyi benzin, tehát picivel többet kap a motor, ez viszont elviszi a benzinüzem esetén megmaradó oxigénmennyiséget (vagy annak egy részét), és ezt észleli a szonda, és jelez? Mert ha így van, akkor elméletben ignorálható a dolog.

--
fantázisdús aláírás v1.09

Ez baromság.
A szegény keveréknél az égés hőmérséklete magasabb, és gyorsabban zajlik le az oxigéntöbblet miatt. Emiatt megnő a motor mechanikai terhelése (magasabb kipufogógáz, és hengerfejhő) ez vezethet a kipufogó szelep megégéséhez. Ugyancsak a magas hőmérséklet miatt nő meg a NOx aránya a kipufogógázban.
Mivel a szegény keverékben fajlagosan kevesebb üzemanyag ég el, ezért a leadott teljesítmény is csökken.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Az elején már szinte sejtettem, h P 306 lesz a vége :) Nekem évek óta random világít a check engine, egyszer már cseréltem lambda szondát, de nem segített, azóta lesz..om. Mindezt 95-ösell. Nyáron E85-el (70-100%-ban) még jobban is érzi magát, sokkal ritkábban villan fel. Igaz, az enyém 1,4-es, de szerintem ne foglalkozz vele.
Viszont erről a gyári chip módosításról mesélhetnél, mert a kieg. elektronika beépítésen én is gondolkodtam, de ez talán egyszerűbb lenne.

Sajnos másfelé kell érdeklődnöd. Feltűnt a kocsi hátulján és az ECU -n a Superchips felirat, utánanéztem, de szinte nulla infót nem találtam. Kb. a lényege megvan, de hogy kik hol mennyiért és hogyan végzik, arról lövésem sincs. Azt sem zárom ki hogy az autó külföldről származik, és ott programozták át a firmware -t. A cég weboldalán sincs sok infó.

--
fantázisdús aláírás v1.09

Amikor csak E85 -tel tankoltam tele a Swift2 -őt, akkor világított a check engine és elkezdett több üzemanyagot bekeverni, meg a motor alapjárati fordulatszámát is felemelte 1000/m körülire, valamint érezhetően gyengébb lett a motor. Ennek a következménye az lett, hogy gyorsabban elfogyott az üzemanyag, mint amikor csak 1:1 arányban használom 95 -ös benzinnel. Mivel zavart a magas alapjárat és a sárga lámpa (meg nehezebben is indult a gépsárkány), ezért teletankoltam normál benzinnel és kb. 60km használat után érzékelte az elektronika, hogy jobb üzemanyagot kapott, mindent visszaállított normál helyzetbe. Azóta visszatértem a kb. 1:1 arányú felhasználásra.

Azt javaslom, télen használj kevesebb E85 -öt!

off: Így télen télen benzinből mennyit fogyaszt az autód?
Furcsa, hogy nem járt többletfogyasztással az etanol (gondolom városban használod leginkább, ott nálam is szignifikánsan kisebb a fogyasztás-különbség)..

Fogalmam sincs télen mennyivel eszik többet, télen-nyáron 8/100 -as átlaggal számolok (ugye 1,6os a kicsike) második éve, mindig "bejött" (egyetemista vagyok és nem munkaeszközként használom, kb. 2 hetente megyek vele 2x70 km-t, a bejövést meg úgy értem hogy mindig annyit tankolok amennyi előre láthatóan kelleni fog).
Ugyanezt számolom etanolra és ugyanúgy kijön, nálam itt end of story.
Inkább országúti a használat, de van bőven város is.

--
fantázisdús aláírás v1.09

Ez szerintem annyit jelent, hogy a hidegben a motor a megváltoztatott befecskendezési paraméterekkel sem tud adaptálódni a hidegüzemhez. A motorvezérlő működése kicsit (sokkal) bonyolultabb annál, hogy önmagában csak a befecskendezett üzemanyagmennyiség (ill. az injektor nyitási időintervallumának) módosításával tökéletesen át lehessen állítani E85-üzemre. Mivel szabályozásról van szó (lambda-szabályozás) ezért a motorvezérlő bizonyos körülmények között tud alkalmazkodni, de ahogy mondtam, az ilyen átalakítások nem tekinthetők tökéletesnek, ezért előfordulhat, hogy néha nem. Valószínűleg ez történik most nálad is. Szerintem, ha csak néha van ilyen, akkor nem kell vele foglalkozni, de, ha gyakran, az nem jó, mert a szegénykeverékes üzem miatt (feltételezem, hogy emiatt szól be) károsodhat a motor, mert a légfelesleges égés benzinmotornál megnövekedett hőmérsékletet jelent. Persze, ez a motortól is függ, hogy mennyire érzékeny rá, az egyszerűbb szerkezetekben (mint pl. a tied is) általában elég sok tartalék van (átlagos használatot feltételezve!). Az én autóm is így megy (egy kicsit), de még semmi baja (kb. 20-30e km óta).

Egyébként nekem nincs, de a PSA-motorokról jókat hallottam az E85-üzem kapcsán, az eddigi információim szerint ezeknek a legrugalmasabb a motorvezérlője ilyen szempontból, egy XU10 J2C motorról hallottam pl., hogy mindenféle módosítás nélkül jól működik tisztán E85-el, kivéve a nagyon hideget. Ezzel kapcsolatban egyébként beszélgettem olyanokkal, akik nálam sokkal jobban értenek a témához és arra jutottunk, hogy, ha a motorvezérlőnek elég nagy "mozgástere" van, akkor lehet, hogy célszerűbb talán a lambdaszonda jelébe belenyúlni (hogy egy kicsit jobban mutassa légfeleslegesnek az égést), mint a befecskendezési időintervallumokba. Ha a körülmények adottak ehhez, akkor ezzel a módszerrel talán jobb eredményt lehetne elérni, mert így a motorvezérlő teljes funkcionalitása (hidegindítás, motorféküzem, kickdown, stb.) sértetlenül megmaradna, míg a másik esetben ez nem feltétlenül igaz, főleg, ha utólagos átalakítókészletről van szó.

Szerk.:

itt egy jó kis leírás, ami nagyjából bemutatja, hogy mit csinál ilyenkor a motorvezérlő:

http://www.injektor.hu/index.jsp?id=2&main=185&akt=2

Ez azért nem valami tudományos értekezés, néhány dolgot eléggé egyszerűsítve ír le (az adaptációval kapcsolatban), ez engem elsőre megzavart egy kicsit, de azért meg lehet érteni.

tipp: OCD-kábellel érdemes ránézni és megsúgja, mi nyomja a lelkét...

Tudjuk, hogy mi a hiba, mert teljesen általános az E85-ös használat esetén: szegénykeveréket jelez a lambdaszonda. De az sem kizárt hogy hibás az egész lambdás dolog, mert ahogy mondtam, tiszta benzin mellett is fel-felgyullad nagynéha, annyi, hogy most kicsit többször.
Inkább adok a motor fizikai viselkedésére, az autó elektronikája amúgy is nagyon ramaty.

--
fantázisdús aláírás v1.09

oké, megkaptad a hibakódot, a 25-ös eszközben 82. és akkor?

mondjuk a vicces rész akkor következik, mikor márkaszervizben gyári műszerrel szedik ki a hibakódot, és csak azt látod, hogy a szerelők vakarják a fejüket, mert a táblázatukban 20-szal hamarabb véget ér a lista:)

Az OBD interfészen van CAN-kivezetés, de csak azért, hogy a nodeok el tudják küldeni a megfelelő DTC-ket a diagnosztikai eszköznek. Ezen felül túrkálni a járműbusz(ok)on már nem az OBD hatásköre és normál esetben nincs is ilyesmire szükség a diagnosztikához. Ez viszont az OBD II-es rendszerekre vonatkozik csak, ha jól emlékszem. A legtöbb OBD I-el felszerelt járműben még nem voltak buszok, vagy legalábbis nem olyan formában ahogy ma ismerjük őket, ráadásul sok esetben az egyetlen komolyabb vezérlőegység a motorvezérlő volt, ezért a diagnosztika is csak erre szorítkozott. Nem ismerem a PUG306-ot, de (hogy az eredeti témához is hozzászóljak) valószínűnek tartom, hogy az is ilyen, mert nem egy mai darab.

Az obd2 szabvány szerinti csatlakozó csak azokhoz a dolgokhoz fér hozzá, amik a szabványban benne vannak. ez kb. a tizede-huszada lehet a lényegi infóknak, gyakorlatilag a környezetvédelemmel kapcsolatos cuccok.

az lehet, hogy pont a lambdaszondás cuccokhoz hozzáfér, nem vitatom. de szerintem általában nem elég az obd2.

Azthiszem két külön dologról beszélünk. Az igaz, hogy az OBD kütyük tényleg nem tudnak a CAN-ről bármit olvasni, csak ami nekik van szánva. De ettől függetlenül a kivezetés ottvan a csatlakozóban. Ld. a wikis leírást, ott a lábkiosztás is. Tehát fizikai interfész van, más kérdés, hogy milyen eszközzel mit lehet és mit szükséges róla olvasni.

de azok vélhetőleg nem szabványos helyen vannak, tehát ha veszel a bótban egy ilyen obd2-es csatlakozót, azzal nem fogod tudni elolvasni a többit. ahhoz szét kellene robbantani ezt a dugót és megoldani, hogy változtatható buszsebességgel, változtatható érpáron kommunikáljon.
legalábbis az én autómban ez így van. más autókon meg a csatlakozó formája sem ilyen...

Na, itt már végképp kezdem nem érteni. Én erre gondoltam: http://www.elec-intro.com/EX/05-15-11/MD5_IMG111008_ee16836d5efc267ddac… Ezen a 6-os és a 14-es a CAN high és CAN Low a szabvány szerint. Ennyi elég, nem kell több. Ha mondjuk valami LIN-t, vagy ilyesmit akarnál, azt nem tudod, mert az tényleg nincs kivezetve. De ami itt van az kvázi a "fő" busz. Nem kell cserélgetni semmilyen érpárt, 6, 14, 'szt kész. A sebesség fix, jellemzően vagy 500 k vagy 1 M.
Abban igazad van, hogy az adott eszközzel nem lehet csak úgy akármit leolvasni. Ahhoz tudni kellene a leolvasni kívánt üzenetek ID-ját. De ha az megvan, akkor elvileg lehetne, mivel a fizikai interfész megvan. tehát tulajdonképpen egy "protokollimplementáció" kell a kütyübe és lehet olvasni.

szerk.:

Azthiszem közben kezdem már érteni, hogy mire gondolsz. Ha jól értem, akkor az a problémás, hogy ez egy OBD csatlakozó -> soros adatátvitel átalakító, ami ugye egy érpár és ezért nem lehet vele egyidejűleg a CAN-en lógni, meg az OBD csatlakozó többi lábát is húzogatni. Tehát a dobozkába épített uC intézi a kommunikációt az OBD csatlakozón keresztül, de a soros vonalon már saját protokoll szerint "előemésztve" adja tovább. Ezt félreértettem, mert csak arra gondoltam, hogy miért ne lehetne olvasni a CAN-t, ha úgyis ki van vezetve, de nem úgy gondoltam, hogy ezzel az eszközzel.

arra gondolok, hogy eredetileg volt az obd-nek megfelelő busz, később rájöttek, hogy az másra is jó. ennek eredménye, hogy a vectrában három busz van, mind a három ki van vezetve az obd csatlakozón. ezek közül az egyikről lehet hozzáférni az odb2 szabvány által megkövetelt adatokhoz, ez van oda bekötve, ahol az obd2 szerint keresni fogják. Meg van még másik két can busz bekötve olyan helyekre, ahol az az obd2 szerint vagy nem bekötött vagy illegális. ha veszel egy ilyen csatlakozót, akkor a másik két busz jeleit nem fogod megtalálni.

"...az olajjal fűteni, az alkohollal berúgni, a gázzal disznót kell pörzsölni... a rendes autó benzinnel megy..."
(egy volt kolléga véleménye a dízel, E85 és LPG üzemanyagokról)
:)