Egyetemista-teszt II.: PSZF vs. Corvinus

link.

Lehet őrjöngeni, 09:31-nél meg pantyshot ;)

Hozzászólások

szerintetek melyik egyetem/főiskola lesz benne a következő részben?
-------------------------------------------------------------------------------
Az életben csak egy dolog a szép, de az épp nem jut eszembe.

Slackware Linux 12.1 | 2.6.26.7-janos

--

Inkább nem írok semmit. Ez nagyon rideg.

jó volna ehhez is egy statisztika a megkérdezettekről – nem hiszem el, hogy arrafele ennyien elrontanák a Marxos kérdést :)
Egyébként csúnya fail mind a négy, talán még a BTK a legkevésbé.

szerk.: egyébként van egy olyan sanda gyanúm, hogy szakmai kérdésnek az ország aktuális gazdasági mutatóira és az aktuális vezető személyekre vonatkozó kérdésekkel is lehetett volna pörkölni.

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Minden csoda három napig tart. Az elsőt még végignéztem. Ezt kb. 1 perc után meguntam.
Bár ezt a másodikat nem néztem végig, de eddig csupa olyan kérdés volt, amit a középiskolában, vagy az általánosban tanítottak. Ezek a kérdések nem az egyetemeket, hanem a középiskolákat minősítik. Mostanában már nincs felvételi, és amikor volt, akkor is csak a szűken vett szakmai területeket mérték fel. Ráadásul a felsőoktatás támogatási rendszere miatt a felvételi sem jelent garanciát a jobb "minőségre". Ha a célközönség az "utca embere" lenne, akkor is hasonló eredményt lehetne elérni. Egyébként a kereskedelmi TV-k is szoktak ilyen teszteket csinálni, és azok is hasonló eredménnyel végződnek. Ha nem történt semmi, szerintük érdekes esemény, akkor szoktak bevetni ilyeneket.

Kiegészítés: Tanítottam a felsőoktatásban, és megfigyelhető volt a felvett hallgatók tudásának, motivációjának romlása. De az egyetemi és főiskolai hallgató nem egy külön faj, hanem a gimnáziumot végzettek csoportjából kerülnek ki.

-----
Innen most töltsünk tiszta vizet a nyílt kártyákba: ...

Ezek a kérdések nem az egyetemeket, hanem a középiskolákat minősítik.
Már ne is haragudj, de mit keres egyetemen egy olyan ember, aki nem tudja, hogy az elektromos hálózat 220 volt (tudod, amibe bedugod a laptopot, meg a kenyérpirítót), vagy hogy egy toll a holdon lassabban ugyan, de leesik. Pláne ha azt sem tudják, hogy a II. VH '39-'45-ig tartott. Ezek azért nem komoly tanulmányokat igénylő dolgok, elég, ha látsz a szemedtől. Nézd meg a második videót, a büfés egyből tudja a választ, és zavarban van, hogy ilyen hülyeséget miért kérdeznek, mert hihetetlen, hogy egyáltalán létezik olyan ember, aki ezt nem tudja.

Ez a szomorú!
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

230 Voltot akartál írni? :-D

A gimnáziumot végzettek nagy része nem tudja ezekre a kérdésekre a választ, így aztán az egyetemet végzettek majdnem ugyanolyan nagy része sem tudja ezekre a választ.
Igen, ez szomorú.

-----
Innen most töltsünk tiszta vizet a nyílt kártyákba: ...

Kábé amikor csatlakoztunk Nyugat-Európához.
Mindenféle állami szarságokon végig kellett futtatni az eu normákat, és hogy a drótokat összeköthessük velük, nálunk is igazodnunk kellett az "ottani" szabványhoz.

Meg lecserélték a falutáblákat, az útjelzéseket.

Sok-sok apró változás, ha valaki összeszedné, csak lesnénk.

Szerintem csak a kamera miatti lámpaláz okozta az emberek tudatlanságát - pl ha úgy kérdezték volna hány volt jön a "malacorrú dugajból" amibe dugod a kávéfőzőt, rádiót stb... akkor tudták volna.

Amúgy meg a riportot Polgár Tamás alias "Tomcat" készítette, aki elég népszerű botrányairól, és lehet, hogy ránéztek és betojtak...

Tehát az egyetemen olyan egysejtűek vannak, akik egy kamera látványától elfelejtik, hogy a Holdon van-e gravitáció, meg hogy kettőhúsz (harminc) ? :)

Az a jó ezekben a riportokban, hogy sehogy se lehet megmenteni az alanyokat. Fogyatékosak, és kész. De legalább van pár jó suna.

[ Like ]

ritkán szoktam Canniballal egyetérteni, a szájthoz kapcsolódó "kultúrkörrel" meg soha, de kénytelen vagyok azt mondani: akik ebben a két videóban leszerepeltek, azokat minimálisan sem menti az, hogy esetleg volt másik x darab, aki tudta és ezért nem pazarolták rá a kamerában a szalagot.

Egy olyan ember, aki nem tudja, hogy mikor volt a 2vh, ne menjen olyan egyetemre, ahol töri az egyik felvételi tárgy. Leginkább semmilyen egyetemre ne menjen, hacsak nem takarítani. Ez az én privát véleményem.

a videóban szereplőket, mint azt írtam volt szerintem sem menti. Viszont mivel a videók általánosítást sugallanak, úgy lenne korrekt, ha mellékelnék a számadatokat.

Másrészről igazad van. Ezek az emberek talán olyan embertől veszik el a helyet az egyetemen, akik tudják, mikor volt a második világháború, cserébe lehet, hogy a szaktudásuk nem volt megfelelő. Én pedig a döntési pozícióba inkább hoznék olyan hülyéket, akik jó döntéseket hoznak, mint olyan okosakat, akik rosszakat. Tudom, igénytelen vagyok ;)

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Ezek a kérdések nem az egyetemeket, hanem a középiskolákat minősítik.

Akkor is a közoktatást minősíti. Nem biztos, hogy az egyetemeket kell ezzel minősíteni. De abban igaza van GerzSonkának, hogy aki ilyeneket nem tud, az ne menjen egyetemre.

Nem tudom, emlékszel-e arra, hogy az első rész hogy kezdődött? "Bolognai renfdszer, oktatás reform, európai műveltség [...]. A Bombahír stábja ellátogatott néhány egyetemre, hogy a nagy megújulás eredményét megvizsgálja." Tessék, itt van a nagy megújulás eredménye. Olyan emberek kapnak egyetemi diplomát, akiknek az érettségit nem szabadna odaadni.

De tudok mondani másik példát. Jó nevű, ELTE Gyakorlógimnáziumba járok mat-fiz tagozatra. Ide jönnek a középiskolai tanárnak tanuló, ELTE-s hallgatók tanítást gyakorloni. Velünk párhuzamosan fut egy komplex (emelt kémia, fizika, biosz óraszám) tagozat. Az elmúlt két félévben két olyan gyakornok volt náluk fizikából, aki a középiskolai fizika tananyagot nem tudta. Így eljutottak az egyetemen az utolsó évig! Volt rá példa, hogy a vezetőtanár úgy rohant óra vége után a csoport után, hogy el ne higyjék, amit a gyakornok mondott, mert teljes fasság. Pedig a vezetőtanárok igen durván fel szokták készíteni a gyakornokokat. Ez az egyetemet is minősíti. De például az érettségi rendszert, a középiskolákat is, hiszen a középiskolai anyagot se tudta elmondani!

annyi metodológiai probléma azért van a dologban, hogy nem nézték meg, Bologna előtt jobb volt-e a helyzet?
A korrektség kedvéért az utcáról is le kellett volna szólítaniuk pár régi oktatási rendszerben egyetemet végzett embert – ha ők lényegesen jobban tudják, akkor tényleg a mi generációnk a hülye, egyébként meg a helyzet vagy nem romlott, vagy éppenséggel javult :) (ettől függetlenül nincsenek illúzióim, de ha már „mérünk” valamit…)
Meg vagyok győződve arról, hogy nagyon sok szakbarbár van az egyetemet korábban végzettek között is. Mivel általános műveltségi kérdésekről van szó, az nem indok, hogy elfelejtették. Az egyetemistának is rég volt a középiskola, az ember vagy elfogadja vagy elköltözik remete lesz.

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Én az első teszt után gyorsan kötbekérdeztem a családom idősebb tagjait. EGyikükne sincs érettségi diplomája, édesanyámnak van egy főiskolai csak, a többieknek csak érettségi. SZinte mindenki tudta, h a toll leesik a Holdon, csak lassabban. (Ha máshonnan nem, onnan, hogy az "űrhajós is olyan viccesen sétált ott") Pedig mindannyian a rendszerváltás előtt végezték a középsikolát...

Egy hsz-ban reagálok:
A közoktatás a gimnáziumig tart, és a felsőoktatás (egyetem, főiskola, felsőfokú szakképzés) nem része.
Aki a rendszerváltás előtt szerzett érettségit az előnyben van az ilyen kérdéseknél. Ennek nem politikai, hanem "történelmi" okai vannak. A technikai fejlődés hatásai a 80-as évek közepén, illetve végén kezdtek "begyűrűzni". Ha csak az IT területét nézzük, ekkor kezdtek elterjedni a számítógépek széles körben. De más területek is jelentős fejlődésnek indultak (köszönhetően a számítástechnikának). Az általános és a középiskola heti óraszáma nem növekedett, a többi tantárgy kárára kezdték el tanítani a számítástechnikát. De más tantárgyak tematikáját is az új követelményekhez kell(ett) szabni. A technikai fejlődést nem követi az átlagos intelligencia fejlődése, így egyre rosszabb lesz a helyzet.
A tanárok soha sem voltak túlfizetve, de a rendszerváltás őket sem kímélte. A tanári pálya presztízse és a fizetés alacsony, viszont az egy tanár által tartandó órák száma nő, így nem csoda, hogy aki elég pontszámmal rendelkezik a gimi végén, az inkább más pályát választ. Tisztelet a kivételnek.
A diákok régebben sokkal több könyvet olvastak, ami szintén jó hatással van a műveltségre (és a szövegértésre is). Egyszerűbb megjegyezni, hogy ki volt Jedlik Ányos, ha olvastam róla egy könyvet. Szemben azzal hogy egyszer elhangzott a neve az órán, és a könyvben volt két bekezdés róla.

Ezek, és még 1001 egyéb ok miatt az oktatási rendszer kb. a 90-es évek elejétől átalakításra szorul. Szokás szapulni a bolognai rendszert, aminek van rengeteg előnye, és rengeteg hátránya, de a műveltségi problémák a bolognai rendszer nélkül is meglennének. Például már a bolognai rendszer bevezetése előtt is a hallgatói létszámmal arányosan kapták meg a költségvetési pénzeket a felsőoktatási intézmények. Ha kevesebb hallgató van, akkor kevesebb a pénz is. Így az egyetem nem érdekelt a szelektálásban.

-----
Innen most töltsünk tiszta vizet a nyílt kártyákba: ...

A közoktatás a gimnáziumig tart, és a felsőoktatás (egyetem, főiskola, felsőfokú szakképzés) nem része.
Tévedsz. Akkor nem lenne része, ha nem állami pénzből menne az oktatás, hanem mint nyugaton, mindenki megfizetné a tandíjat. Mivel az adóbevételek ezt is fedezik (abba ne menjünk bele, mennyire), ezért igenis az _ingyenes_ felsőoktatás a közoktatás része.
Bár értem, mire akartál kilyukadni, csak szerintem ebben nincs igazad! :P :D
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Külön törvény vonatkozik a közoktatásra, és a felsőoktatásra. De elég megnézni a minisztérium honlapját, már azon is látszik. (http://www.okm.gov.hu/main.php)
Közoktatási törvény: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=99300079.tv
Ha az eleje alapján azt hiszed, hogy ide tartozik az felsőoktatás is, akkor olvasd el a 8. paragrafus 1. bekezdését:
"8. § (1) A nevelési-oktatási intézményekben folyó nevelő-oktató munka szakaszai a következők:
a) az óvodai nevelés szakasza,
b) az alapfokú nevelés-oktatás szakasza,
c) a középfokú nevelés-oktatás szakasza [a továbbiakban a b)-c) pont alattiak együtt: az iskolai nevelés-oktatás általános műveltséget megalapozó szakasza],
d) az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakasza."

Az elején abból lehet tudni, hogy nem tartozik bele a felsőoktatás, mert az általános és középiskolában tanulók vannak, a felsőoktatásban pedig hallgatók.

Kiegészítés: A második link csak a minisztériumi oldalról működik, 1993-at kell keresni: http://www.okm.gov.hu/jogszabalyok/torvenyek

-----
Innen most töltsünk tiszta vizet a nyílt kártyákba: ...

valami el van baszva, az én időmben tudta mindenki, mi jön a konnektorból, a lányok is, meg a gyogyók is, és szerintem ezeket nem is az iskolában tanították

Ezek után kezdek egyre jobban hinni az RTL Klub - Fókusz riportnak, amiben körbekérdezték az utca emberét, mit ünneplünk március 15-én. Voltak rendkívül megdöbbentő válaszok, de eddig betudtam annak, hogy össz 5 embert mutattak, és a minta tuti több ezres volt. Nos... Lehet, hogy ott is bolognai rendszerben tanuló/végzett embereket sikerült megszólaltatni? :)
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods