- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1851 megtekintés
Hozzászólások
Kivételesen nagyon egyetértek. Ezt szoktam írni én is a sok szakértőnek, akik állandóan azzal jönnek, hogy soseleszlinukszdeszktopéve, hogy sokunknak már 10-20 éve eljött, csak ők maradtak le róla, mert normik hozzá.
Vicces egyébként ezt a szállóigévé vált bejelentést olvasni, minél több év telik el, annál inkább semmi nem igaz belőle. Az egyik legnagyobb, legportolhatóbb rendszer lett belőle. A 386-486-ot pont, hogy nem támogatja már, a mainstream disztrók az x86 támogatást is kinyírták már, IDE háttértárat se használ már senki pár retróson kívül, harddisk helyett már rég SSD-k mennek mindenhol. A Bash és a gcc is jócskán arrébb jár verzióban, 5.3.3 illetve 15.2.1. Az utóbbi 15 millió kódsornár jár.
De pl. az is morbid, hogy régen egy kis floppy-ra ráfért a kernel forráskódja, konkrétan a 0.01-es tar.gz-je 471 KB, 8102 kódsor, ma meg 242 mega tömörítve (kernel.org 6.17-rc3, tar.gz), 27,2 millió kódsor.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Linus bejegyzéséről szerintem nem sokkal azután, hogy megjelent, már sejtettük, hogy valami nagyon nagy és nagyon jelentős dolog történt.
Időközönként kénytelen vagyok Windows környezetben is dolgozni, az utóbbi 10+ évben bizonyosan sikítva menekülök vissza a Linux desktopra, amint lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor még nem lehetett sejteni, csak egy finn egyetemista volt, akiről senki nem hallott. Nem is nézte ki belőle senki, hogy ekkora projekt lesz ebből. Én inkább a git-re tartom ezt igaznak, amikor annak nekikezdett, akkor már lehetett tudni, hogy az is nagy jelentőségű dobás lesz, és az is lett.
A többiben egyetértek, a Windows sikerült végképp egy használhatatlan szarrá zülleszteni, azt tényleg ne használja senki, csak az, akinek annyira muszáj, mert iskola, munkahely, vagy valami máshoz elő van írva neki. Egyébként tisztán mazohizmus. Én se bírnék már rá visszaállni, de nagyon már egyik kereskedelmi, hagyományos dekstop OS-re sem. Annyira megszoktam a tiling WM, terminál, Unix workflow-t, hogy minden más használhatatlan sallang rendszer azóta, és 20-30 év visszalépésnek érzem.
Egyben viszont nagy kárnak érzem, hogy a Minixből nem lett semmi. PeÁllítólag külön Excel-táblázatban vezették, ki és mikor vette igénybe a szoba használatát.Állítólag külön Excel-táblázatban vezették, ki és mikor vette igénybe a szoba használatát.dig megélt még a megjelenéstől számítva 2 újabb főverziót, sőt, a NetBSD userland-et is portolták alá, X11-estől meg mindenestől, pár éve kapott egy millió dolláros fejlesztési támogatást is, de megmarad elméleti-oktatási rétegrendszerként. Pedig abban is nagy potenciál volt. Intel Management Engine-en kívül nem használják igazából semmire.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt az utóbbi szövegrészben melyik "billkombódat" sikerült elütni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Generate flame text" :) De be lett hallucinálva a magyarországi SAP botrány véletlenül :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Dettó!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Isten Éltesse, Boldog Szülinapot! :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha nem lenne, akkor vajon mi lett volna a befutó, valamint megdobta-e volna érdemben pl a Wifi routerek, NAS-ok és egyéb eszközök árát az, hogy azokra is licencelni kellett volna valami alaprendszert a gyártóknak? Telefonoknál mondjuk "csak" az Androidot érintené a dolog, a (már megdöglött) WP és IOS más tészta.
Színes vászon, színes vászon, fúj!
Kérem a Fiátot..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az MI többszöri nógatásra kb. 15 perc alatt ezt hozta össze:
’90-es évek (nem Linux, nem BSD)
-
GNU Hurd (1990–) — mikrokernel-szerverek a GNU Mach tetején.
-
Mach 3.0 (CMU) — kutatási mikrokernel, a források elérhetők.
-
L4 család (1993–; pl. Fiasco 1998) — 2. generációs mikrokernel.
-
Plan 9 from Bell Labs (1992; 2000/2002-től nyílt licencekkel) — elosztott, fájlrendszer-alapú OS.
-
Inferno (1996–) — elosztott OS, Limbo nyelvvel.
-
Exokernel (MIT, ’90-es évek közepe) — „vékony” kernel, alkalmazás-szintű erőforrás-kezelés.
-
SPIN (UW, ~1995–96) — modulárisan bővíthető kernel (Modula-3).
-
Nemesis (Cambridge, ~1996–2000) — QoS-centrikus multimédiás OS.
-
Amoeba (Tanenbaum, ’80s–1996) — elosztott OS, akadémiai forrásokkal.
-
VSTa (korai ’90-es évek) — GPL-es mikrokernel, Plan 9 ihletéssel.
-
Oberon System (ETH Zürich, ’80s–’90s) — saját OS, teljes forráskóddal publikálva.
-
AROS (1995–) — AmigaOS-szerű, nyílt forrású rendszer.
-
ReactOS (1998–) — Windows NT-kompatibilis, nyílt forrású.
-
FreeDOS (1994–) — MS-DOS-kompatibilis, nyílt forrású.
-
RTEMS (1993–) — nyílt forrású valós idejű OS beágyazott rendszerekhez.
-
eCos (1997–) — konfigurálható, nyílt forrású RTOS.
-
Visopsys (1997–) — független, „from scratch” hobbirendszer.
-
Sprite (Berkeley, 1984–1992) — kísérleti Unix-szerű OS, MIT licenccel.
-
FreeMiNT (1993–) — Atari ST vonal nyílt alternatív kernellel.
-
MINIX 2 (1997; 2000-tól teljesen nyílt) — oktatási, mikrokernel-alapú Unix-klón.
(Kulcsforrások a fenti pontokhoz: Plan 9 történet; Inferno; AROS; ReactOS; FreeDOS; RTEMS; eCos; Oberon; VSTa; Sprite; FreeMiNT; L4.)
2000-es évek és későbbi – extra (nem Linux/BSD)
-
HelenOS (2006–) — hordozható, mikrokernel-alapú multiserver OS.
-
Haiku (2001–) — a BeOS közösségi, nyílt forrású utódja.
-
Syllable Desktop (2002–; AtheOS fork) — könnyű, önálló desktop OS.
-
KolibriOS (2004–) — teljesen assemblyben írt, GPLv2 alatt.
-
Contiki / Contiki-NG (2003–) — BSD-licences IoT OS apró eszközökre.
Még nincs aláírásom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A "nem BSD" miért? Szerintem pont a FreeBSD lett volna a befutó, ha nincs linux.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk valóban, elnézve a listát, inkább egy BSD vonal.
FreeDOS :D, mondjuk miért ne, csak épp meg kellene majd mindent írni nulláról, a FreeDOS alig lenne több, mint egy bootloader ,akkor meg már minek :D
Színes vászon, színes vászon, fúj!
Kérem a Fiátot..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így van. Meg ha nem lett volna a BSD licenc, ami elvben szépen hangzik, hogy a legmegengedőbb, de mivel nem copyleft, ezért nagy cégek szépen ellopják, bezárják. Ennek ellenére még a FreeBSD az, ami a legéletképesebb, a mai napig.
Az is elkerülhetetlen, hogy valami *nix variáns legyen uralkodó, mára már szinte minden rendszer az, szerver, mobil, beágyazott, kiágyazott, egyedül a desktop lóg ki, a Windows miatt, meg néhány hobbi OS, ami nem az még, és kifújt. Minden más valami *nix vagy POSIX rendszer ma már. Voltak még nagy kivételek, RT11, CP/M, DOS, OS/2, stb.., de azok idővel kivesztek.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az OS/2-ért nagy kár :/ De a binugz is binboz irányba megy (systemd, snapd, gyökér tool-ok, KISS principle eldobása).
Már csak az OS/400, a z/OS, és az OpenBSD maradtak. Na jó, talán a FreeBSD is :)
echo crash > /dev/kmem
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ezt egyszerűen evolúciónak hívják, ami köztudottan nem egy egyenes folyamat. Kipróbál ezt-azt, aztán aki túlél az túlél, és hogy ki lesz az azt néha még megjósolni se egyszerű.
A cápák 200 millió éve kb. változatlanok, a maguk nemében tökéletesek, mégse bizonyítottak be egyetlen matematikai tételt, vagy fedeztek fel egyetlen elemi részecskét se.
Mi több, még a saját szakterületükön is csak annyi eszük van, hogy simán megesznek egy gumicsizmát reggelire, ha rossz szögből nézik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ugye az volt kérdés, hogy ha nem Linux? Én meg hozzátettem akkor már BSD sem. Szóvel mi lehetett volna nem unix-like...
Eltúloztam? De azért érdekes nem?
Mondjuk a Kolibri-ből lehetett volna valami igazán gyors és kicsi alternativa, pure assembly.
Még nincs aláírásom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A "tisztán assembly"-vel egy gond van: nem hordozható. A linuxnak ez volt a nagy dobása: könnyű portolni egy új architektúrára.
Én arra lettem volna kiváncsi, ha az IBM PC-vel a CP/M terjed el jobban. Ill. az Amiga.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amit c-ben vagy c++-ban meg lehet írni, azt assembly makrókkal is meg lehet írni. Kérdés persze, hogy mekkora munka.
Még nincs aláírásom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért a C egy tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés :D
Ott is kell reszelgetni, de azért mégis egy jobb kezdőpont a hordozhatósághoz.
Színes vászon, színes vászon, fúj!
Kérem a Fiátot..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A mi lett volna ha... típusú kérdéseknek nincs sokkal több értelme mint a mi történik ha a megállíthatatlan golyó ütközik a kidönthetetlen és törhetetlen oszloppal -féle nyelvtanilag helyes de logikailag paradox kérdéseknek.
A triviális válsz persze a BSD, mai világ szerint FreeBSD. De egyáltalán nem biztos, hogy létrejönnek a különböző BSD forkok. Talán csak a BSDi fizetős ág maradt volna konkurencia hiányában. Az biztos, hogy ha fennmarad a nyílt forráskódú BSD a 4-bekezdéses BSD licenc általánosságban megmarad, mert pont a GNU/Linux világ kényszerítette ki ebben a változást.
Harc helyett talán fejet hajtanak a Microsoft báb SCO előtt és megfizetik a "Unix licencdíjat" amivel minden másként alakul az első évtized szabadsága után.
Bár akkoriban kezdett felpörögni a szilícium völgy jelenség, de már akkor is volt élet azon kívül is. A még elektronika-király Japánban volt egy teljesen más operációs rendszer-család a *Tron rendszerek, amik épp ekkoriban forrtak ki egy ablakos egeres desktop rendszerré, office csomaggal meg mindennel. Ezzel akarták ellátni a japán iskolákat. Arról a bázisról, az akkori japán óriások Panasonic, Sony, Hitachi, JVC és társai hátterével reális lett volna, hogy Japán uralja a digitális számítógépek világát is a tv/video/hifi uralom évtizede után. Bush elnök, az idősebb, Japán látogatás alatt kerek perec közölte japán alattvalóival, hogy japó desktop OS márpedig nem lesz!
Tehát akár egy iTron OS világban is élhetnénk, ahol az emberek többsége azt sem tudná mi az OS neve a Sony AI-Computer 9900-asuk alatt.
Az Amigások szerint az ő rendszerük volt a legjobb desktop os a korban és ha a Sun Microsystem megveszi az Amigát, akkor ma Amiga uralom lenne desktopon. Szerintem nem mert az egy kézben tartott hardver és szoftver nem elég a teljes piac uralására, legfeljebb a mai Apple helyére tette volna a Sun Amigát.
És ne felejtsük el a legvalószínűbb forgatókönyvet, maga a GNU projekt ad alább az istencsászár Hurd kerneléből és készítenek egy konzervatívabb de működő és használható kernelt, vagy adoptálják a *BSD kernelt a GNU-hoz.
Linusnak szerencséje volt, összerakott egy akkut, beletette a GNU autóba, amiből már csak ez hiányzott, beindította és működött. Gyorsan lepattintotta a GNU nevet, helyére felpattintotta a Linux nevet és logót, azóta robog vele a volán mögött.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az Amiga egy szörnyű rendszer volt, teljesen zárt architektúra, spéci chip-ekből építve, nem öregedett jól. Ja, a maga korában faszának tűnt, hogy milyen jó grafikát és audiót tud, GUI is van hozzá, de így utólag nem öregedett jól, akár csak a Mac-ek, azoknál is ez a helyzet.
Linusnak azért meg több az érdeme annál, hogy akkut pattintott akárhova is. Pont a hír arról szól, hogy még 34 év után is töretlenül viszi a projektet, ami annak ellenére se esett szét, hogy 27 millió kódsorra hízott, és 15 architektúrát támogat, mellette még a git-et is kitalálta. Ezt azért nem sokan csinálják utána, a GNU-soknak se sikerült, mai napig csak szerencsétlenkednek a Hurd kernellel.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt a zárt architektúrát azért gondold újra szerintem!
Az hogy "spéci" chipek nyújtották azokat a tulajdonságait, amikkel megelőzte a korát, ettől miért lett volna zárt? Azok a chipek azért voltak "spécik" - a szavaiddal élve - mert a technológia akkor érte el azt a szintet, hogy amit évvek korábban még diszkrét TTL logikából tudták felépíteni, azt itt integrálták egy chipre. Később ezek a funkciók a PC-kben is ebben a formában jelentek meg videókártyák, hangkártyák, háttértár vezérlők formájában.
A Zorro buszról nem is beszélve. Temérdek bővítőkártya volt elérhető általa olyan autoconfig funkcióval ami a PC-kben csak évekkel később jelent meg.
A rendszer API-k jól dokumentáltak voltak, bárki számára elérhetőek voltak!
Amúgy volt Amiga géped?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az API-k jól dokumentáltak, igen, de a sok spéci, egyedi tervezésű, és gyártású chipset azt a mai napig nem fejtették vissza, reverse-engineeringgel se. Csak ilyen-olyan emulátorok léteznek. Mac-re szintén igaz. Nem véletlenül nem tettem rá soha a kezem egy ilyen gépre, retrós csatornákon viszont látom, hogy milyen rosszul öregedtek ezek.
Elárulom, hogy pont az ellenkezője volt a PC-s platform sikere. Nyílt architektúra volt, szabványos TTL meg Intel chipekkel, amit bárki meg tudott venni nagy tételben, egyedül a BIOS volt zárt, de azt gyorsan clean room metodikával visszafejtették, így nyílt maradt, nyílt szabványok uralták (BIOS, ISA, VLB, PCI, PCIe, USB, VESA, stb.) Ezt sikerült megőrizni, meg visszafelé kompatibilitást. Pedig amúgy nem volt nagy szám, főleg az eredeti 16 bites formájában. Se teljesítményben, se feature-ökben. Lényegében sok 8080/Z80-as gép, CP/M-es világ is ezért volt sikeres. Ezek emiatt jobban öregedtek, mert nem csak az API nyílt, a hardver is, és bárki építhet ilyen gépeket akár vadi újan is. Ezzel ellentétben a Agnus, Denise, Paula, Lisa, Alice stb. chipeknek a tervrajzát a Commodore magával vitte a sírba, ezek max. csak a még ma működő Amigákon működnek, ha működnek, mert egy csomó alaplapot szétnyírt a régi kondenzátorokból kifolyó elektrolit vagy elemlúg. Mac-en is hasonló a helyzet.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
szabványos TTL meg Intel chipekkel, amit bárki meg tudott venni nagy tételben
Értem. Tehát ha a MOS/Commodore gyártja, az spéci, de ha az Intel akkor jó!
A PC-ben hány ilyen "spéci" chip látott napvilágot? Legyen az Intel vagy más gyártmány? Már magának a 8088-nak és a 8086-nak is volt egy marék társa, amikből azok a pécék megszülettek: buszvezérlő, DMA vezérlő, megaszakítás vezérlő, időzítő, floppy vezérlő, UART, és még sorolhatnánk. Aztán ugye jöttek a mindenféle videóvezérlők, mindenféle gyártótól. Aztán a háttértár vezérlők. Hang chipek...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezeket a mai napig gyártják Kínában (8088, 8087, stb. UART, DMA, IRQ már a chipsetbe van integrálva, de azt is gyártják sokan, Ali klónokat), de csak a régi raktárkészletekből is van annyi, hogy 100 évig elég mindenkinek. Ezeket a chipeket a maga idejében is megvehette bárki, olcsón, nagy tételben. Pont ez volt a siker titka, könnyű volt az IBM PC-t klónozni.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Attól még, hogy valami zárt nem lesz automatikusan rossz. Attól még, hogy valamit legalitás határán vagy azon túl gyártanak Kínában nem lesz sem nyílt, sem jó. Az PC és XT alatt az volt az IBM feltétele, hogy Amerikán belül engedni kell a klóngyártást. Ez külföldi chipgyártókra soha sem vonatkozott. A tajvani VIA is azért vette meg a Cyrixot, hogy belül legyen Amerikán, egyébként már nem sokat ért akkor Cyrix. Nem akart kiszolgáltatott helyzetben lenni az IBM egyetlen részegységgyártójának sem. Fura módon mégsem használt nagyon mást az IBM a PC első évtizedében mint Intel CPU-t. Pedig az Intel azért folyamatosan próbálkozott a konkurencia ellehetetlenítésével. Már AMD 386-hoz kellett egy 286-ból levezetett licenc trükköt használni az AMD-nek. Végül komplett PC klónok álltak össze ebből a stratégiából és az IBM szépen kiszorult a saját maga által teremtett világból.
Az sem érv, hogy ha chipsetbe van integrálva akkor az már nem is spéci hardver. Már ha egyáltalán így van. Mert ezek a legalitás határán túl egyensúlyozó kínai gyártók szerintem nem költenek újratervezésre. Az nem úgy van, hogy bevágunk mindent egy szilíciumra osztán jó az úgy. Inkább a régi cumókat gyártják 20+ éves fab-okban olcsón.
Amit legálisan tudnak gyártani a kínaiak az az AMD Zen1 és utódai, amit annak rendje és módja szerint megvettek és azóta maguk fejlesztik tovább külön ágon.
FPGA alapon pedig ma is kapsz Amigát. Kereskedelmi forgalomban is, Mist PC volt az első, ma már van több is.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor a NEC V-sorozata is illegális volt?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az Intel 1984-ben beperelte a NEC-et a mikrokód szerzői jogainak megsértése miatt. A per évekig húzódott, és egy mérföldkőnek számító ítélettel zárult, amely végül a NEC-nek adott igazat. A bíróság kimondta, hogy bár a mikrokód szerzői jogi védelem alá eshet, a kompatibilitás céljából történő visszafejtés ha nem jár direkt másolással megengedett.
A mai jogkörnyezetben DMCA után egy Intelhez hasonló cég már nemcsak a másolás tényét támadná. Az elsődleges érve az lenne, hogy a NEC már azzal törvényt sértett, hogy feltörte a processzor mikrokódját védő titkosítást, hogy egyáltalán hozzáférjen a kódhoz.
Egyébként a NEC V20 és V30 nem az Intel mikrokódjának egy az egyben másolásával készültek. A NEC egy clean room visszafejtési eljárást alkalmazott. Ez azt jelentette, hogy egy mérnökcsapat elemezte az Intel chipek működését anélkül, hogy a belső felépítésüket vizsgálták volna, majd egy másik, teljesen elkülönített csapat ezen specifikációk alapján tervezte meg a saját, funkcionálisan azonos, de belsőleg eltérő felépítésű processzorát. A pert így sem kerülték el, amit 1980-as évek jogkörnyezetében megnyert a NEC, de mára megváltozott jog mellett elvesztené.
A téma egyébként okafogyott. Utánaolvastam. Kínai webshopokban fel-felbukkannak jelöletlen vagy furcsa márkajelzésű 8088 chipek, ezek jellemzően nem mai gyártásúak, hanem régi, évtizedekkel ezelőtt legyártott raktárkészletek maradványai. Nincs arra utaló jel, hogy ma bárki is tömegesen gyártaná ezt az elavult chipet modern felhasználásra. Leginkább a retro-számítástechnikai hobbi tartja életben.
Ezért nincsenek mindent egy szilíciumra vagy chipsetbe integráló modern 8088 rendszerek mai chipgyártással forgalomban, ami Raynes eredeti állításának alapja volt.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A nagy öregek azt mondják, hogy ég és föld volt a különbség desktop élményben és konkrét programok által nyújtott élményben aközött amit egy Amiga nyújtott az 1980-as években és amit egy akkori PC.
"spéci chip-ekből építve" ma is ez az irány csak már más a feladat. 3D grafika "spéci" GPU-kon fut, ahogy az "AI" is ott fut hatékonyan. De a mai CPU-kba is sok "spéci" megoldás került. Az Apple M-szériás chipjei is jó példák. van bennük CPU, GPU, Neural Engine (AI), képfeldolgozó egység stb. Mindegyik egy-egy "spéci chip", ami egy adott feladatot végez hardveres gyorsítással. Az Amiga, személy szerint Jay Miner egyik érdeme, hogy ezek jelentőségét az elsők között ismerte fel. Erről személyesen is meg tudtam győződni, mert jó emulátoroknak köszönhetően az utókorban is kipróbálható mit tudtak az akkori számítógépek és a rájuk készült programok.
"Linusnak azért meg több az érdeme annál, hogy akkut pattintott akárhova is."
Természetesen nem szó szerint kell érteni. Linus csak a kernelt írta meg egy már akkor kész rendszerhez, ami a GNU volt. Ez utóbbiban lényegesen több munka volt. Remélem ezt nem kell részleteznem miért. Magát a Linux kernelt sem nulláról kellett terveznie, volt a korban egy remek könyv, amit Tanenbaum írt, ráadásul egy teljes rendszert, Minix is mellékelt hozzá. Még kódot is vett át belőle. Ezzel együtt ez így is egy megsüvegelendő munka, csak helytelennek tartom Linusnak tulajdonítani minden érdemet, ahogy azt egyébként sokan tévesen teszik, és a ma Linux néven ismert komplett operációs rendszercsaládot az ő eredményének elkönyvelni, ahogy ezt itt te is teszed. Egy kicsi de fontos szeletét írta akkor meg Linus, és mivel ez által kelt életre és kezdett önálló rendszerként működni a GNU, amire hatalmas igény volt akkoriban neki tulajdonítják a teljes sikert sokan, de ez nem helyes.
"Ezt azért nem sokan csinálják utána, a GNU-soknak se sikerült, mai napig csak szerencsétlenkednek a Hurd kernellel."
De elég sokan tudnák ezt utánacsinálni. Én is meg tudnám írni, és nagyon sok más mérnökinformatikus is. Aki egyetemen tanulta a programozást pontosan tudja mit jelent a féléves projekt. Ha esetleg indult TDK-n akkor azt is, mennyi álmatlan éjszakával jár az, és milyen eredményeket lehet elérni. Ma már eltolódott a fókusz. Egyeteme válogatja, de jellemzően nem a C nyelv van a központban. De ettől még nagyon sokan utána tudnánk csinálni ha ez lenne a feladat. A Hurd egy sokkal nagyobb ívű projekt, a Linux kernellel szemben a korban akkor járatlanabb út volt. Ma már szerintem okafogyottá vált, mert már van nála jobb, az eredeti célkitűzéseit megvalósító kernel, és teljes rendszer épül erre, a a Fuchsia OS, ami a Zircon mikrokernelen alapul.
A git is remek munka, de szintén nem páratlan. Az akkoriban használt kereskedelmi Bitkeeper megoldásai adták az alapot. De volt hasonló opensource megoldás is, például a Mercurial. A nagy extra a git-ben a staging area volt. Bár Mercurialban bővítményekkel el lehetett érni a szelektív commitolást, a Git ezt a munkafolyamat központi, megkerülhetetlen részévé tette.
A repedések a Linuxszon sajnos már ma látszanak. Az Intel hetekben bejelentett költséglefaragása még sok problémát okozhat. A roppant mennyiségű hardver támogatása, működtetése megfelelő kódminőséggel nagyon drága lett, és Linuxszon költségesebb mint lenne egy mikrokerneles rendszeren.
Még annyit tennék hozzá, hogy volt a korban egy olyan számítógép ami ma UK-n kívül kevésbé ismert. Ez az Acorn Archimedes. Ebben jelent meg az a bizonyos ARM processzor. Abban a korban számtalan feladatban többszörösen rávert számítási teljesítményben a PC-kre. De egyébként Motorola 68k processzorokra is. A nyers számítási teljesítménye döbbenetes volt, különösen az egész-szám aritmetikában. Az Amigával szemben ez a számítógép egyik legfontosabb elemében nemcsak túlélt a mai napig de az ARM a PC processzorok komoly kihívójává nőtte ki magát. Az ARM sikere például igazolja, hogy nem a PC processzora volt a legjobb megközelítés. Annak az operációs rendszere, a RISCOS ma is létezik, sőt ha vásárolsz egy Raspberry Pi-t jár mellé. De ma már inkább csak retro-értéke van. Nem volt annyira fejlett mint az AmigaOS, cooperative multitask os volt, mint sok más konkurense akkoriban. Az Amiga OS viszont már akkor preemptív multitaskingos os volt. A RISC OS gui-ja viszont szintén köröket vert az akkori PC Windowsokra, ahogy az Amiga os-e is egyébként. Rendszerszintű, valós idejű font anti-aliasing élsimítás, ami gyönyörű, olvasható betűket eredményezett. Rendkívül gyors, vektoros alapú grafika és egy beépített, professzionális minőségű vektorgrafikus program, Draw. Az egész RISC OS rendszer elképesztően reszponzív volt. A macintoshokkal pedig szerintem minimum pariban volt, de inkább előttük járt.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De elég sokan tudnák ezt utánacsinálni. Én is meg tudnám írni,
Ilyenkor mindig a HUP jut eszembe analógiaként, hogy mennyien állították, hogy "mi ebben a munka", "ezt én is meg tudnám csinálni". Jelentem, ebben nem az a nehéz munka, hogy le kell írni/át kell nézni x sornyi C kódot, meg nem is az, hogy meg kell írni napi x postot. Hanem az, hogy 25-30 éven keresztül csinálod, megszakítás és kiégés nélkül. Ez a nehéz benne. Ezért van az, hogy nincs nagyon még 10 HUP, meg nincs 10 másik Linux kernel.
Persze, mindegyikre voltak próbálkozások, de nem véletlen haltak el. Azért, mert a nehéz résznél feladták. És ezért van Linusnak nagy érdeme. Ma is küzd ütődött balfaszokkal napi szinten, pedig keresett már annyit, hogy hagyhatná a büdös picsába, elmehetne nagyvállalatokhoz súlyos pénzekért golfozó CTO pozícióba, be se kéne járnia, csak a fizetést költeni.
Na, ez a nagy teljesítmény. Hogy mégse teszi.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még egyszer beidézném, mire reagáltam: "Ezt azért nem sokan csinálják utána, a GNU-soknak se sikerült, mai napig csak szerencsétlenkednek a Hurd kernellel."
A teljesség igénye nélkül felsorolnék pár GNU fejlesztést, amihez nem sok köze van Linusnak, de nélkülük semmire sem jutott volna a Linux kernel önmagában:
glibc
gcc
bash
Ezek mind a GNU Projekt részei. Természetesen a sort lehetne folytatni. Az én is meg tudnám írni a most 34 éve kiadott Linux kernelre vonatkozik és az azt követő időszakra, amikor még one-man-show volt a Linux kernel. A mai Linux kernelt mérete miatt már természetesen Linus vagy senki más egyedül nem tudná fejleszteni. Azzal szemlélettel nem értek egyek, ami csak Linust isteníti és nem látja a többi ugyanolyan jelentős személyt mögötte. Kezdve kapásból RMS-el, aki nélkül nincs GNU és így semmihez sem tudott volna rendszermagot adni a Linux.
"GNU-soknak se sikerült, mai napig csak szerencsétlenkednek a Hurd kernellel" rész nemcsak hozzánemértésről tanúskodik, hanem érint egy témát ami a közeljövőben bizony okozhat problémákat a Linux kernel fejlesztésénél. A Hurd kernellel túl magasra tették a lécet, de az érvek egy valódi mikrokerneles rendszer mögött nem akadémikus, valóságtól elszakadt öncélú gondolat. Egyesekkel ellentétben nem azért járok a HUP-ra mert utálom az opensource világot és azon belül is legjobban a Linuxot. Őszintén szeretném ha folytatódna a jövőben is a Linux kernelű rendszerek sikere. De látok kockázatokat is, amik eddig nem voltak. Abban, hogy pöccre minden tökéletesen működik egy mai PC-n Linuxon nagyon sok munka, fejlesztés, elköltött milliárdok vannak az Intel és persze az AMD hozzájárulásai által. Ki lehet próbálni egy mai Apple silicon Mac-en, hogy mennyire használható rajtuk a Linux ha nulla gyártói támogatás mellett kell boldogulni. Olyan 2000-es évek eleji érzés. Kommunikációja alapján Linus is érzékeli a kihívásokat amikkel eddig nem találkozott a Linux projekt. Pont itt térülne meg az a mikrokerneles dolog. Ezért sem "szerencsétlenkedésről" van szó, de valóban későn, napjainkra kezd szükségszerűvé válni. Leírtam azt is, hogy Hurd-nek már nem látom a jövőjét. Sokkal jobb mikrokerneles rendszerek vannak már helyette.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez mind random szétszórt lófasz volt, ha nem lett volna a Linux kernel, kérdés, hogy ezek eljutottak volna-e a népszerűségükkel idáig, vagy elhalt volna az egész GNU a picsába a 2000-es évek elején. Ha nincs a Linux, akkor a Microsoft FLOSS ellenes harca sikeresebb lett volna és akkor ők nyertek volna. Linus nélkül nem tartanánk itt. Az ő érdeme az, hogy itt tart a FLOSS világ. Aztán, ha ennek dicséretével végeztünk, kezdhetjóük, hogy a devel világ, is azért tart itt, ahol, mert letette az alapjait a ma már de facto git-nek.
Torvalds nem kóderként jelentős (kóder lehet bárki, akinek van hozzá kitartása), hanem architektként, projektmenedzserként és közösségépítőként. Utóbbiakhoz kell karizma, influencer képesség. Ezt meg nem lehet tanulni.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pont azért működött akkor már 8.ik éve a GNU projekt, hogy ne "szétszórt lófasz" legyen sok hasznos fejlesztés hanem egy koherens rendszer része. Jelentős részét egyébként a GNU fejlesztők készítették nulláról, majd tartották / tartják karban.
"vagy elhalt volna az egész GNU a picsába a 2000-es évek elején" - vagy BSD kernellel működött volna ugyanúgy. Hagyjuk már a mi lett volna ha parttalan vitát!
Most a HUP három legfrissebb cikke:
A btrfs fejlesztő Josef Bacik távozik a Meta-tól és visszalép a kernelfejlesztéstől
A Bcachefs státusza 'externally maintained'-re változott a Linux kernelben
Alyssa Rosenzweig bejelentette, hogy végzett az Apple ökoszisztémával kapcsolatos munkáival
Különböző okok vannak mögöttük, egyik sem tragédia. De egyik sem előrelépés irányába mutat. Inkább apró visszalépések.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, hogy hagyjuk, meg lehet nézni, hogy mi lett a GNU operációs rendszeréből:
2025-re megjelent benne a CD-ROM támogatás
vagy BSD kernellel működött volna ugyanúgy
Jaja, mert azok (BSD-sek) legendásan szeretik a GNU cuccokat a GPL-lel. Kérdezd Theo de Raadt-ot :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem Debian GNU/Linux -szon már több évtizeddel ezelőtt tökéletesen működött a CD-ROM támogatás.
"Jaja, mert azok (BSD-sek) legendásan szeretik a GNU cuccokat a GPL-lel. Kérdezd Theo de Raadt-ot :D"
Theo de Raadt akkor még fasorban sem volt, amikor teljes rendszerré vált a Gnu/Linux.
Később készült Debian GNU/kFreeBSD is egyébként. Linux kernel hiányában semmi akadálya nem lett volna, hogy korábban jelenjenek meg GNU/kFreeBSD disztribúciók.
Molnar Ingo magyar kernelfejlesztő, aki egyébként hupnak soha nem adott interjút, történetesen évekig a GNU mögött álló FSF-től kapta a fizetését. Linus akkoriban szervezet hiányában nem tudta volna fizetni.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem sikerült meggyőznöd.
Nekem Debian GNU/Linux -szon
Jaja, azon a kernelen, amit Torvalds tett alá. Meg is jöttünk.
Theo de Raadt akkor még fasorban sem volt, amikor teljes rendszerré vált a Gnu/Linux.
Jaja, azon a kernelen, amit Torvalds tett alá. Meg is jöttünk.
Később készült Debian GNU/kFreeBSD is egyébként. Linux kernel hiányában semmi akadálya nem lett volna, hogy korábban jelenjenek meg GNU/kFreeBSD disztribúciók.
A BSD-k a mai napig küzdenek olyan hw-k támogatásával, amik Linuxon már mennek.
Molnar Ingo magyar kernelfejlesztő, aki egyébként hupnak soha nem adott interjút, történetesen évekig a GNU mögött álló FSF-től kapta a fizetését.
És?
Linus akkoriban szervezet hiányában nem tudta volna fizetni.
Linus sose fizetett senkit.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Jaja, azon a kernelen, amit Torvalds tett alá. Meg is jöttünk."
Jaja, amit azzal a gcc-vel fordított le Linus amit a GNU tett alá,
amin az a glibc futott amit a GNU felé,
amin az a userland futott amit a GNU tett felé.
Meg is jöttünk.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaja és egyik sem kell már a Linux kernelhez/alá. Meg is jöttünk.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Épp csak azt a közel két évtizedes lyukat kellene kitölteni amíg lett alternatíva gcc-re. Semmiség. Meg is jöttünk.
Glibc helyett is lassan lehet használni musl libc-t. Nvida driver nem fog menni. Lényegében semmilyen proprietary app nem fog működni. Steam on linux sem fog menni. Persze ezek senkinek nem kellenek csak úgy megemlítettem. *irónia
Ehhez is el kellett telnie pár évtizednek. De mit számít ez!
Ha már itt tartunk a Linux kernelre sincs már szükség. Ott van a macOS, iOS vagy HarmonyOS Next, ami ráadásul sokkal modernebb mint a Linux alapú konkurensei.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt számít, hogy Torvalds terméke nélkül sem múlt, sem jövő nem lenne. A GNU nélkül simán lehet jövő.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdemes lenne visszaolvasnod az általad írt cikket, ahova mellékelted Linus eredeti emailjét.
"just a hobby, won't be big and professional like gnu"
Egyébként: https://hup.hu/cikkek/20250825/34-eve-bejelentette-linus-a-linux-kernel…
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaja, az első héten. Aztán kiderült, hogy a GNU a Linux nélkül már kb. sehol se lenne.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Teljesen mindegy, hogy hová tették a mércét, mikro/makro, meg ki csinálja, nem jutottak eredményre. Én nem látok olyat, aki Torvalds után csinálta volna, amit ő. A BSD-sek talán, de ők is az eredeti BSD-t, meg 386BSD-t másolták, meg egymást. Az illumos is csak úgy tud létezni, hogy a Solaris kódját kinyitották egy ideig, saját erőből sose írt volna kernelt a közösség. Linus saját erőből írta a kernelt, saját erőn itt azt is kell érteni, hogy megtanulta a közösség munkaerejét is hasznosítani, mások kódolását összefogni, ahhoz is kell legalább olyan tehetség.
Igen, a GNU hozzájárulása is értékes volt, azt nem mondtam, hogy a gcc-nek, bash-nek, core utilsnak ne lenne jelentősége, csak azt, hogy a kernel az nekik sem sikerült, meg másnak se nagyon. gcc-re legalább mások is csináltak alternatívát (tcc, llvm/clang, stb.), bash alternatíva (zsh, pksh, stb.), coreutils-ra is van alternatíva (BSD utils, uutils Rust-ban, bár az utóbbi még nincs kész), glibc (musl), stb.. Kernelre nincs.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
No offense, te típusos programkód írásából szerzed a fizetésedet? Azok szokták túlértékelni a kernel fejlesztésének jelentőségét, akik maguk nem tudnak C-ben programozni és a havi bevételük sem C/C++/C#/Java/Obj-C és társai írásával szerzik. Laikusoknak úgy tűnik az alapok a legkeményebbek, biztos oda kell a legnagyobb programozói tudás. Pedig nem.
Ezért tévedés a nézőpontod. "csak azt, hogy a kernel az nekik sem sikerült" mert ők egy sokkal jobb kernelt akartak. Azt az iskolás elavult kernelt amit Linus összerakott RMS vagy bármelyik GNU veterán is megírta volna, rövidebb idő alatt is. Ők többet, sokkal többet akartak. Amikor az első Linux kernel kijött életre kelt a sokkal nagyobb GNU rendszer. Az akkori erre fogékony publikum pedig úgy találta elég jó neki az is.
Emberileg is megsüvegelendő a GNU arcok akkori hozzáállása. Nem az akkoriban szokásos "not invented here" mantrát tolták. Nem is támadták Linux-ot verbálisan sem, hanem pont felkarolták. Linus híres vitája is Tannenbaummal folyt nem a GNU-sokkal. Mellesleg Tannenbaumnak voltak szakmai érvei. Linus legerősebb ellenérve kimerült annyiban, hogy működik oszt jólvanezígy.
Aki életében nem ült hasonló profok óráin, soha nem kellett vizsgáznia náluk csak a habzást érti az egészből mást nem.
Voltak idők amikor az elméleti akadémikus Risc és Unix lesz a jövő kijelentésekre a windózpistikék nevetve vágták rá fogalom nélkül, hogy dehát Wintel uralom van és lesz, mert itt már senki nem fog labdába rúgni. Eldőlt a meccs! Ma mit látunk? ARM hardver oldalon ami risc, és iOS meg Android mobilon kizárólag, amik ugyan már nem unixok, de mondhatjuk unix(szerűekből) leszármazott rendszerek. Desktopokon és szervereken is egyre nő a súlya az ARM/Unix(like) rendszereknek és szorul vissza Wintel.
Ez a mikrokerneles dolog is egy ilyen akadémikus okostojás dolog, aminek szilárd alapjai vannak. Könnyű út volt a kitaposott monolitikus kernel útját járni. Csak kezdünk a végére érni ennek az útnak.
“Az ellenség keze betette a lábát”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a GPU-k, NPU-k zártak, de az API-juk nyitott. Ezek egyébként nem is öregednek olyan jól, mint maga a PC-s platform, ami szintén azt támasztja alá, amit írok.
Ami Linus-t illet, nem nem csinálták utána. Te is hiába írod, hogy te meg tudnád, meg sok mérnökinformatikus, ezt csak mondjátok, de senki nem csinálta valójában még utána. Igen, a git előtt is létezett svn, cvs, Mercurial, Savannah, de ezek valahogy mégse terjedtek el annyira, mindenki git-en van.
A Minix meg pont, hogy megmaradt oktatási, és hobbirendszernek, az fasorban sincs ma sem a Linuxhoz képest, támogatott architketúrákban, hardvers-szoftveres támogatásban. A BSD-ket is lehagyta a Linux.
Az Acornt ismerem, retró csatornákról, az valóban nem volt rossz gép. Az ARM-es világgal nekem az a bajom,hogy nincs rendesen szabványosítva, mindenki saját SoC-ot tervez, gyárt, mindegyikhez egyedi firmware, zárt driverek kellenek, az egyikre megírt rendszer nem bootol a másikon, egy rémálom.
Egyébként igen, a Linuxon látszanak repedések, mivel egyik rendszer sem tökéletes. Látszik, hogy a nagy cégek, multik tolják bele túlbonyolított, bloat szutykaikat, de ez inkább már a népszerűség átka, nagy részük elkerülhető, ha nem mainstream dsiztrót, DE-t használsz.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az Archimedesről azt mondogattuk egymásnak hogy az a ZX Spectrum győzelme a Commodore64 fölött (azt hiszem az Acornhoz került a Sinclair is, volt is akkor talán valamilyen táblagépszerű Sinclair gép alfanumerikus kristályos kijelzővel). Persze ez nem volt igaz, az Archimedesnek nem volt köze a Sinclair gépekhez de ugye táborok voltak. Sajnos sosem jutottam Archimedes elé.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Sinclair-t az Amstrad vásárolta fel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A 'mi lett volna, ha' játék elég torzító dolog, amikor a Linux már kellően használhatóvá vált (90-es évek vége felé már egyértelműen), az ingyenesség miatt elkezdte kiszorítani a többi hasonló rendszert, ami viszont licencköteles volt. Szerintem a Solaris lejtmenete sem csak amiatt következett be, mert az Oracle hülye volt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdekesség: pontosan ezen a napon mutatkozott be Michael Schumacher az F1-ben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Boldog szülinapot!
Linuxból élek, linux fut a szerveremen, linux fut 1-2 kivétellel az összes általam/családom által használt gépen.
Köszönöm!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez már történelem, akkor még nem olvastam ezt a levelet, hiszen még DOS-on nyomultam, majd Windows 3.1-en. Jó nyolc évvel később kezdtem vele ismerkedni, emlékszem, amikor az egyik akkor ismert helyi számtech boltban láttam, hogy a Süsünek becézett Suse-ban már voltak KDE virtuális ablakok (talán 5. verzió volt), amik között jobbra balra lehetett váltani, illetve az asztalt kiterjeszteni, ami érdekes volt még a Windows NT-hez, Windows 2000-hez képest képest is. Aztán később az akkori mukahelyemen ugyanezen cég által telepített Red Hat-ot futtató gateway-t kellett parancssorban felügyelnem. Akkor kezdtem megismerkedni a UNIX parancsokkal, majd jött a hosszú tanulóidő Debianon, még X szerver nélkül parancssorban, még kernelt is forgatva. Aztán már asztali környezettel előbb virtuális gépen az akkor berobbanó Ubununtu, majd egy régi HP notebookon a Linux Mint. Ma már Arch vonalon mozgok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, a régi szép idők, mikor nagy nehezen sikerült felszenvedni a Linux-ot, de sehol nem találtam a C: és D: meghajtót :D GUI-hoz meg nem volt elég nagy HDD-m.
Színes vászon, színes vászon, fúj!
Kérem a Fiátot..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a csodálatos, hogy nem az USA-ból vagy más technológiai nagyhatalomból, hanem egy ilyen kis országból származik egy ekkora ötlet. Ilyen erővel lehetett volna akár magyar is, talán csak a véletlenek szerencsés összjátékán múlt, hogy nem így lett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A gyakorlattól szándékosan 100 lépés távolságot tartó, az elefántnak a csontjának a tornyából oktató korabeli magyar programozóképzés mellett, papíros programozással meg a többi bölcsességgel valóságos csoda lett volna ha magyar hallgató ír egy hasonló unix-szerű kernelt cocom listás pc-re.
A magyar koncepció az volt akkoriban Magyarországon, hogy a programozó alapvetően egy matematikus, aki történetesen számítógéppel számol.
Kérdés, hogy miért gondolta úgy, hogy el kell hagynia azt a kis országot a siker és a további dinamikus fejlődés érdekében? Pont az USA-ba vándorolva. Miközben akkor kezdett mobil nagyhatalommá válni az a kis ország, ami azért szintén IT.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igaz, elfelejtettem, hogy ez azért eszközigényes terület.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De azért elég leleményesen épültek itthon is számítógépek, akár belopott alkatrészekből is a tiltások ellenére. És nem is rossz konstrukciók születtek! A korlátozott lehetőségek miatt kellett a leleményesség!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én azt olvastam, hogy nem szutyok PC-t csempésztek, illetve klónoztak, hanem a komolyabb főleg Digital számítógépeket. PDP, később talán VAX.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni