- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1116 megtekintés
Hozzászólások
<3
Mai napig a kedvenc gépem. Remélem be tudom fejezni a szeptemberi Function demoparty-ra, amin most is éppen dolgozom!
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mindegy az, úgy hallottam az oldschool kompót szervező faszinál mindkettő fajta lesz! :)
-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
\o/
Jól hangzik!
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én egy AGA, 060-as 3D engine-en dolgozom már egy ideje és most kezd lassan összeállni, csak nagyon szűk az idő a Functionig. Azért valamit igyekszem vele összekalapálni, aztán vagy sikerül, vagy nem. :)
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem kimaradt. C=64 után már PC-m volt. Sajnos. De a Commodore gépeket nagyon szeretem, gyűjtöm. És a kimaradt Amiga érába is bele tudok kóstolni talán. Vettem egy Amiga 500+ gépet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nort & south toltuk haverral sokat, nem volt meg sokáig 386-ra váltottam, kellemes gép volt, kár hogy nem tartottam meg, most lenne c64, atari st mellet még egy oldschool gépem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Legjobb!
Egy 600-as nincs véletlen feleslegben valakinek, nagyon hiányzik a gyűjteményből...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos már aranyárban mérik őket. A 600-al és az 1200-al az a baj, hogy már nagyon integrált és SMD. Nehéz javítani és alkatrész is kevés van hozzá. Én is ezen megfontolásból vettem egy 500+ gépet. Pedig nagyon szerettem volna egy 1200-at.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van, aki itthon javítja az A1200-eseket is (Tihanyi Robi). Többet bírnak azok, mint az ember gondolná. Én anno nem adtam el az A1200-est, csak a PPC kártyát belőle, hogy megvegyem a talicskát. Az a gép később kapott egy öreg Apollo 1260-ast, meg vettem egy másik 1200-es alaplapot, építettem egy tornyot, abba ment Mediator PCI, SoundBlaster, Radeon, meg Chuckie-tól egy új TF 1260. Nyúzom elég rendesen, de bírják a gyűrődést, szóval nyugodtan lehet venni 1200-est is, csak rendbe kell rakni/rakatni használat előtt.
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van valahol valami kontaktja? Van két A500-as turbókártyám, amik elhallgattak...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Számomra azért érdekes, mert 600 volt az első Amigám, csak eladtam mikor vettem az 1200-ast... :(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van egy féltve őrzött 500-asom itthon, nagyon szeretem. “Németben” volt egy 1200-am is, de nem tudtam hazahozni a sok csomagom miatt - a Malév horror áron hozott volna köv. bőröndöt.. a csomag postai feladásával meg nem tökölődtem már :(
Ui ha már ennyire retro, valakinek van Sam Coupe gépe? Nekem valaha az volt a vágyaim netovábbja.. és élőben még azóta sem láttam.
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kíváncsi vagyok, hogy milyen tulajdonságai alapján lehet egy operációs rendszert kategorizálni, pl. mi alapján számít az AmigaOS kezdetlegesnek?
disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom, de például olyasmire gondolok, mint a védett mód, adatszegmensben nem futtathatunk kódot, a kernel elfedi a hardware-t, erőforrás management, stb. Persze, ehhez erre alkalmas CPU-val kell rendelkezni.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A CPU alkalmas volt rá, volt MMU a 68000-esekhez. A 68000/68008/68010/68012 CPU-khoz a 68451, a 68020 CPU-hoz a 68461 és a 68851, a 68030/68040/68060 CPU-kba pedig már be volt építve (kivéve az LC/EC szériákba). Többféle UNIX is futkározott 68000-eseken.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sohasem voltam közelében ezeknek a Motorola processzoroknak. Én Z80-on nevelkedtem középiskolában, annak tudtam - szerintem a mai napig tudom - az assembly nyelvét. Utána meg PC-s világ jött. IBM XT-k, aztán AT-k. Tudom, egy 286-os milyen minőségi ugrás volt a 8086-hoz képest. 386-ostól felfelé meg kezdett elképzelhetetlen lenni az egész. Aztán hallottunk a DEC Alpha 21064-ről, meg arról, hogy 200 MHz-ről képes járni. Elképzelhetetlennek tűnt, hiszen az ultrarövid hullámú rádiózás vivőfrekvenciája is csak 100 MHz körül volt. Ma meg mikrokontrollert járatok 200 MHz-en, és semmilyen érzelmet sem vált ki belőlem. Valahogy belefásultam. A 4 MHz-es Z80A mellett - sima Z80 csak 2.5 MHz-ről járt - ezek iszonyú sebességek voltak. Most meg sok milliárd utasítást másodpercenként el sem tudok képzelni. Számolni tudok vele, de belegondolni - valahogy már nem megy.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
FYI a(z egyik?) magyar unixos gép is M68K alapú. google://Videoton+VT32 Pár éve egy ismerősnél még láttam egy nem bootoló példányt, nálam még megvan a teljes nyomtatott dokumentációja.
(Amit sajnálok, hogy anno elkótyavetyéltem azt a kb. A4-es méretű - kb 2,5 - 3 cm vastag - könyvemet, ami nem a Data Becker kiadvány volt, és én sok éven keresztül forgattam. Talán ez volt.)
ontopic: én A500-ra vágyakoztam jó darabig, aztán egyszer amikor valaki megkínált vele, gyáván elfutottam a lehetőség elől. Pár évvel később kiderült, hogy nem volt valódi választás, mert a tulaj rosszul emlékezett, már nem volt meg neki.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt sajnálhatod, mert az m68k sorozat assembly programozása egy álom, a Z80/x86 vonalhoz képest! ;)
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Öööö.... alapból ilyesmi nincs a sima 68k-n. Van viszont user mod, meg supervisor mód, de mivel a teljes OS-t az elejétől végéig úgy csinálták meg, hogy alap 68000-en fusson, ezért az nem is volt kérdés.
AmigaOS-ben _nincs_ tárvédelem, emiatt nincs strict processz szeparáció, a hardvert soha nem akarták elfedni az userspace elől, mert minek, persze lehet rendszerbarát módon is tekerni a vasat, de ha tudod, hogy mit csinálsz, lehet bitbangelni direktben a hardvert is. Érteni kell hozzá, nem véd meg a hibáidtól. Ha eltolsz valamit, szétfagy. Amúgy kb. ennyiben merül ki a "kezdetlessége". :D Sok minden másban meg még mindig tud olyat (haló, hivatalosan 28 éve meghalt a platform, szerencsére élvezi :D), amit a mai vackok soha nem fognak tudni. :D Én imádom, napi szinten használom és határozottan nem emulátoron. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lehet bitbangelni direktben a hardvert
Ez MCU-n oprendszer nélkül rendben van, de az oprendszernek az is dolga, hogy ha egy software használja a hardware-t, akkor abba egy másik ne tudjon belerondítani.
Érteni kell hozzá, nem véd meg a hibáidtól. Ha eltolsz valamit, szétfagy.
Egy modern operációs rendszertől elvárom, hogy baj esetén SIGSEGV legyen, s ne az egész gépet rántsa magával a hibás kód.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Rakhattál és rakhatsz rá "modern" - memóriavédelemmel bíró - operációs rendszert. A Linux és a NetBSD a mai napig támogatja az Amiga gépeket - igaz, csak 68020-as CPU-tól felfele (és MMU required). Valamikor az OpenBSD is támogatta, sőt, volt annak idején egy AMIX nevű System V port is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az eredeti kérdés ez volt.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amire te azt válaszoltad, hogy a CPU-nak alkalmasnak kell lennie rá. Én csak jeleztem, hogy a CPU alkalmas volt rá és volt/van is rá "modern" OS.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát, a Commodore 1994-ben ment csődbe, az Amiga OS 3.1 meg 1993-ban került bemutatásra. Hol is tartott akkor a PC? A gépek többségén még MS-DOS volt, elvétve akadt pár Windows 3.1. Az NT meg olyan ritka volt, mint a fehér holló. Szóval nem volt ez akkoriban rossz és szépen öregedett az OS.
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Atya-gatya, te komolyan egy 29 éves OS-en kérsz számon valamit, ami ráadásul olyan gépen is elmegy, amiben sima 68000 van?! OS 3.1 1993, OS1.0 kb. 1985, de a közismertebb verzió is 1988-as (1.3?!). Akkor tudod, hogy hol jartak a SIGSERV képes unigzok, talán már mentek 68020+MMU-n (SunOS, IRIX, hasonló vackok). A Desktopon akkor még biza single user, single taszk volt az elterjedt (Macintosh 1984-ben pontosan ezt tudta 128k rammal :D). DOS is volt már, az akkori XT-ken, az IBM éppen már talán ki is adta az AT-t.
Na, ehhez képest egy 4096 színű palettából választható 32 (EHB-val 64) színű, vagy akár egyszerre 4096 színű (HAM) képet is megjelenítő számítógép, ami mellesleg sztereó 2x2x8 bites hangot tudott lejátszani, és mindemellett még kvázi egymás mellett tudott futtatni programokat is, szerintem nem volt szar. Most se az, még mindig. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az eredeti kérdés így hangzott:
Kíváncsi vagyok, hogy milyen tulajdonságai alapján lehet egy operációs rendszert kategorizálni, pl. mi alapján számít az AmigaOS kezdetlegesnek?
Erre voltak gondolataim. Nem kérek számon semmit egy régi OS-en, legfeljebb azt mondom, mi alapján kezdetleges.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
google://"Videoton VT32"
Ebben is sima M68K volt, mint korábban már említettem - ugyanebből az időből. Valódi multitasking, valódi multiuser; egy ilyen gépen voltunk egyszerre benn vagy 10-15 fejlesztő. USOS, később DMOS nevű UNIXszal szerelve, hálózattal :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Sun-1 is sima 68000-es gép volt, custom MMU-val, azon született meg a Solaris (elődje).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"a hardvert soha nem akarták elfedni az userspace elől"
Érdekes módon az Atari ST-n a hardware címteret csak supervisor módban lehet elérni, mert a megfelelő FC biteket is figyeli a címdekóder. Amigán meg ezt nem használták ki.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Huszonéve tervezgetem hogy egyszer újra végigtolom a régi kedvenceket de végül mindig elrettenek, hogy mai fejjel már borzasztó játékélmény lenne és jobb ezeket meghagyni az idő homályában...
Tud valaki ajánlani egy jó (mikrokapcsolós) USB-s joystick-ot ami hozza a régi feelinget?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Competition Pro, már ha kapsz még valahol.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennek tiszteletére, itt az idei Árok partyra készült, Amigát istenitő filmecske. :)
Jah és a PC suxx! ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Annó 500-ason írtam szakdolgozatot. A demózás miatt könnyű volt a kémia elemek rácsszerkezetét térben forgatni vector ball-okkal (thx to red sector megademo). Néhány éve ismét vettem egy 500-ast, előkerestem a lemezeket, de már a masterseka-ba sem tudtam betölteni a régi forrásokat. :(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Javaslom az AsmPro használatát! Vagy ha kényelmesen akarsz dolgozni a VASM cross-compilert...
Amúgy nagyon gyorsan visszajönnek a régi dolgok, ha aktívan használja az ember, meg ma már annyi dokumentáció elérhető, amennyiért a '80-as évek végén, '90-es évek elején ölni tudtunk volna. :)
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
500-am volt majd 1200-as (hdd, plusz fdd-vel), erre irtam szakdogát, visszafele kompatibilis volt. :) Butitott szinekkel.
Egy aranyos 10 palyas puzzle game volt, automata kirakással, nehezitessel, toplistával. :)
Imadtam.
Szijártó Zoltán
Aki tud az alkot, aki nem tud az csak szövegel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megvan még? Nem teszed közkinccsé, ha igen?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1996-ban csinaltam. :( Mar csak papiron van meg. Meg matrixnyomtaton nyomtam ki. Sajna meg nem hasznaltam global repositorykat. :(
Szijártó Zoltán
Aki tud az alkot, aki nem tud az csak szövegel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A leforditott kod, kepek, zene, stb az elmeletileg megvan. Azert igy irom, mert 1.44" es kislemezen. Vajon olvashato ennyi év után? :)
Persze futtatás elott egy dcopy-val csinalnek egy masolatot. :)
Szijártó Zoltán
Aki tud az alkot, aki nem tud az csak szövegel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Simán lehet olvasható, nekem is olvashatóak még az amigás lemezeim.
Inkább rögtön image-be kéne behúzni TransDisk-kel, vagy hasonlóval.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát, sajnos a 3.5".os lemezek sokkal hamarabb kukásak, mint az 5.25"-osak, de azért egy próbál megérne!
Android: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Artex+Games
iOS: https://apps.apple.com/developer/artex-studios-inc/id399983944
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tudom, hogy a nagyfloppy-knál érzékenyebbek, de azért nem egy működik még ma is. Mindenképp meg kéne próbálni. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagy eséllyel. De éppen most néztem egy előadást erről a témáról VCF West 2021 előadás sorozatban: Recovering Lost Floppy Discs with an Oscilloscope — Chris Evans
Ők csak 5.25"-os lemezeket állítottak vissza, de tervezik a 8" és a 3.5"-os lemezekkel is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni