- Fixes to almost every single gadget and image class
- Fix to clipboard.device that since AmigaOS 3.1.4 would not handle clips above 16KB in some cases
- Important fix to locale.library that would convert signed values to unsigned
- New IconEdit with support for colorful icons (like the “GlowIcons”)
- TextEdit has gained an ARexx port per open document
- ShowConfig had its GUI reworked, and can now make reports in AmigaGuide format
- The RAM disk linking feature have been changed a bit so it seems more like AmigaOS 3.1.4 while still being copy on read as in AmigaOS 3.2
- Dropping files on console will now activate the console window
- The screen will no longer remain black if you start up without any attached drive
- Eject menu item in Workbench;
Részletek a bejelentésben. Letölthető innen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1014 megtekintés
Hozzászólások
Nocsak!
A tudomány és a hit vitája akkor eldőlt, amikor villámhárítót szereltek a templomokra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Imádtam. A500 és A1200 istenkirály gépek voltak.
Szijártó Zoltán
Aki tud az alkot, aki nem tud az csak szövegel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A maguk idejében, mikor kijöttek, valóban előremutató gépek voltak, de aztán a PC-k maguk alá gyűrték idővel, és szerintem az Amigák túl vannak hájpolva nosztalgiából. Főleg magyarhonban, meg a volt keleti blokkban sose voltak népszerűek, nem azért, mert bármi baj lett volna velük, hanem az emberek vagy 6502-es Commodore mikrókat csempésztek be (egy magnóval karöltve sokkal olcsóbb volt), vagy szocialista Spectrum/Z80 meg Atari/Pong/NES-klónokat használtak. Aztán meg a rendszerváltozás után a Cocom-lista megszűnésével meg már PC-ket importáltak be, az Amigát addigra a legtöbben egyszerűen csak kihagyták, átugrották. De ez sok mindennel így volt, pl. a minidisc se volt sose elterjedt, meg sokaknak az audio CD-k is kimaradtak, mert a kazettás korszakban ragadtak (mivel a CD-k drágák voltak), aztán utána azonnal mp3 lejátszókra váltottak, stb.. Ez a szélsőséges ingadozás mindig is jellemző volt a magyar fejlődésre, a mai napig, hogy hirtelen zárkózunk nagyot, aztán megint jól lemaradunk, aztán megint hirtelen zárkózással sok mindent átugrunk.
De az mindenképp becsülendő, hogy ennyi év után is fejlesztik még az AmigaOS-t. Igaz PC-re is van FreeDOS, de az inkább csak utángondolás, meg visszafelé kompatbilis, de már nem klasszik DOS.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a szélsőséges ingadozás mindig is jellemző volt a magyar fejlődésre, a mai napig, hogy hirtelen zárkózunk nagyot, aztán megint jól lemaradunk, aztán megint hirtelen zárkózással sok mindent átugrunk.
Napjainkra tudnál példát mondani? Rendszerváltás utánról, vagy napjainkból.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kb. a VGA megjelenéséig volt előremutató, 90-es években az Amiga chipset 2D-s gyorsítási lehetőségeit már CPU-ból is meg lehetett oldani, az AGA sem hozott túl nagy előrelépést (Chipram hozzáférés a CPU számára maradt ugyanolyan lassú, csak 32 bites a 16 helyett, a blitter se tudta kihasználni a dupla memóriabusz órajelet).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Előremutatónak utána is előremutató volt még egy darabig, a PC-k továbbra is erőből oldották meg azt, amit az Amiga ésszel. (A VGA megjelenése alatt nem tudom pontosan mit értesz, mert az '87-es és '87-ben még távolról sem voltak olyan erősek a PC-k, hogy ugyanazt erőből hozzák, mint egy Amiga.) Grafikus kártyák egyébként Amigába is voltak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
90-es évektől inkább, onnan kezdve az Amiga chipset egyre kevésbé volt releváns, a VGA-s PC-k meg már olcsóbbak lettek (és akkor már i386-i486 is volt).
Az RTG-s grafikus kártya az valamilyen VGA chipset általában.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a 90-es években már valóban lenyomták izomból, az AGA meg tényleg nem hozott túl sok érdemlegeset; legalább chunky módokat rakhattak volna bele... Kb. 1993 a vízválasztó év, amikor a PC erőfölénye egyértelművé vált, a Doom után. Persze lehetett tápolni az Amigát is, egy 060/PPC+RTG Amiga 4000 még a P1-eseket is porbanyomta...de 5x annyiba került. (Vagy még többe.)
Az azért eléggé általánosítás, hogy az RTG az általában VGA chipsetes. Mondjuk, hogy volt olyan is. Egyébként a mai napig csinálnak RTG kártyákat Amigába, sőt manapság egyre többet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt az általam ismert Picasso96 támogatott kártyái:
https://en.wikipedia.org/wiki/Retargetable_graphics
A nagy többség VGA, a maradék FPGA.
Ez utóbbin láttam már (használtam is) is saját implementációt, saját driverrel, de fizikai kártyát miből gyártanak? Vagy VGA chip, vagy FPGA.
Ezen felül, az RTG-vel már végképp semmi nem marad az Amigából, ennyi erővel inkább portolják az AmigaOS-t PC-re, azt kész.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
fizikai kártyát miből gyártanak? Vagy VGA chip, vagy FPGA.
Hát nem csak. Pár példa:
Commodore A2410: TMS34010 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
X-Pert Visiona: Inmos IMS G300C alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
Ameristar 1600GX: Weitek 91460 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
Ingenieurbüro Rainbow III: Inmos G360 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
GVP EGS 110/24: Inmos G364 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
Nem csak VGA GFX chipek voltak, volt miből válogatni.
Ezen felül, az RTG-vel már végképp semmi nem marad az Amigából
Hát ez attól függ, mit értesz Amiga alatt. Ha egy stock A500-ast, akkor igen, de akkor mi a többi Amiga? Minek voltak akkor bővíthetőek az Amigák? (Még a stock A500-as is.) Az Amiga az egy gépcsalád, amiben moduláris workstation-ök is voltak, még saját UNIX-uk is volt. (Az A3000UX-eken futó AMIX.) Ennyi erővel én azt mondom, hogy a PC sem PC 286, CGA és PC-speaker felett, nincs 486, nincs Tseng ET, nincs GUS, nincs Roland MT-32... (Ja, ez utóbbit Amigára is rá lehetett aggatni, pár játék még használta is.)
Hát nem. Ha az egyik oldalon ér bővíteni, akkor a másik oldalon is. A 060/PPC/RTG/hangkártya/hálókártya setuppal felvértezett A4000 is Amiga, ez is hozzátartozik az Amiga történelméhez, kultúrájához, ökoszisztémájához.
ennyi erővel inkább portolják az AmigaOS-t PC-re, azt kész.
Hát az AROS ezzel próbálkozik már jóideje. De most állítólag jön a MorphOS 4 x86-ra, memóriavédelemmel, SMP-vel, multiuserrel, használható browserrel, stb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A 3D forradalom hajnalán tényleg volt egy-két érdekes GPU.
Nekem ezzel csak az a bajom, hogy amíg a PC-ből kidobtad a CGA-t, azzal sokat nem veszítesz, viszont Amigán a Blitter meg a Copper sem használható RTG-vel.
AROS-t amikor utoljára láttam, elég kísérleti stádiumban volt. Majd jó lesz az, mikor már mindenki nyugdíjas lesz, aki még emlékszik ezekre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem ezzel csak az a bajom, hogy amíg a PC-ből kidobtad a CGA-t, azzal sokat nem veszítesz,
Feltételezem, ezt úgy értetted, hogy lecserélted a CGA-t valami jobbra, mert ha csak kidobtad, akkor képet sem kaptál, GFX kártya híján. Egyébként, ha a jobb kártyának nem volt CGA üzemmódja, akkor a CGA-only stuffok nem mentek vele.
viszont Amigán a Blitter meg a Copper sem használható RTG-vel.
Na, ez viszont így tényszerűen nem igaz. Kezdjük azzal, hogy az RTG függetlenül működik az Amiga alap videorendszerétől; ha van két monitorod, a PAL/NTSC-n nyugodtan nézheted a PAL/NTSC képernyőket nyitogató programokat, a másik monitoron meg az RTG képernyőket nyitogatókat. Itt egy fickó, aki ilyen setupban tolja. Aztán, a Blitter és a Copper nem arra szolgálnak, hogy az Amiga 23-tűs D-SUB videoportján kimenő PAL/NTSC videójelet piszkálják, hanem, hogy a Chip RAM-ot. Ennek megfelelően, még ha a PAL/NTSC képernyőket nem is használsz, a Blitter továbbra is használható memóriamásolásra, maszkolásra, nullázásra, stb., a Copper meg memóriacímek időzített piszkálására. Tehát lehet velük vezérelni a hangot, a soros/párhuzamos portot, vagy csak felhasználni őket valamilyen adatfeldolgozásra.
AROS-t amikor utoljára láttam, elég kísérleti stádiumban volt. Majd jó lesz az, mikor már mindenki nyugdíjas lesz, aki még emlékszik ezekre.
Az szerintem sose lesz jó. :(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na ez az, a VGA-ban is van némi CGA kompatibilitás, talán még a mostani 200.000-es kártyákban is. RTG-vel ennek annyi. Most az, hogy megmarad az eredeti grafika, ha 2 monitort használsz, hát...
A Copper az semmit nem kezel a chipramban, az csak vár bizonyos eseményekre (ami erősen az eredeti grafikához kötödik, pl. hol jár az elektronsugár éppen), meg az eredeti chipset regisztereit tudja írni (el tudja indítani a Blittert pl.). A Blitter a chipramba írásával meg szintén használhatatlan RTG grafikához, ha előbb BitBlt-zel Chip RAM-ból Chip RAM-ba, aztán onnan másolod át az RTG RAM-jába, akkor már inkább csináld CPU-val. Szóval ha RTG-d van 1 monitorral, ezeknek semmi hasznát nem veszed.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na ez az, a VGA-ban is van némi CGA kompatibilitás, talán még a mostani 200.000-es kártyákban is.
A mostaniakban nincs. A régiekben sem mind volt.
RTG-vel ennek annyi. Most az, hogy megmarad az eredeti grafika, ha 2 monitort használsz, hát...
Ha nagyon akarsz, akkor használhatsz egy monitort is, aminek két bemenete van, vagy egy váltót...
A Copper az semmit nem kezel a chipramban
Ilyet nem is mondtam. Azt mondtam, hogy nem arra valók, hogy a videojelet piszkálják, hanem a Chip RAM-ot. Az egy dolog, hogy a Copper csak a regisztereket tudja írni, de azzal vezérli a többi chipet, amik viszont a Chip RAM-ban dolgoznak.
ami erősen az eredeti grafikához kötödik, pl. hol jár az elektronsugár éppen
Nem magához a grafikához (pontosabban: a képernyőhöz), csak az időzítéséhez; most attól, hogy nincs PAL/NTSC monitor a gépre dugva, attól még az időzítés működik és vezérelheted vele a Coppert, amivel meg a többi chipet.
A Blitter a chipramba írásával meg szintén használhatatlan RTG grafikához, ha előbb BitBlt-zel Chip RAM-ból Chip RAM-ba, aztán onnan másolod át az RTG RAM-jába, akkor már inkább csináld CPU-val.
Te elolvastad amit írtam? "Tehát lehet velük vezérelni a hangot, a soros/párhuzamos portot, vagy csak felhasználni őket valamilyen adatfeldolgozásra." Nem csak a képernyő létezik nekik. Sőt, a Blitternek szigorúan véve nincs is köze a képernyőhöz, max. a - képernyőtől független - grafikához; a Blitter memória és grafikai műveleteket tud végezni. Amit csinál (pl. egyenest húz), akár az RTG-re is átcopyzhatod CPU-val; nyilván ennek egy 060-as gépen nem sok értelme lenne, de egy stock CPU-s, de RTG-s A500-ason/A2000-esen, vagy A1200-esen a Blitter gyorsabban csinálja meg a dolgait, mint ha CPU-val csinálnád.
Szóval ha RTG-d van 1 monitorral, ezeknek semmi hasznát nem veszed.
Még mindig nem, mert még mindig lehet két bemenetes monitorral, vagy váltóval is mind a két féle képernyőt használni, valamint még mindig nem csak a képernyőt tudod vezérelni velük: a Blitter memóriaműveleteket tud végezni a Chip RAM-ban, a Copper meg tudja vezérelni a chipeket, akár a hangot, vagy a soros portot is irányíthatod vele, amiknek semmi köze a képernyőkhöz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És van is valami gyakorlati példa arra, hogy a Blittert nem csak grafikára használják? Mert én kerestem, de nem volt meggyőző az eredmény. Ugyanígy a copper, ha valamit időzíteni kell, ami nem grafika, arra ott a CIA.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És van is valami gyakorlati példa arra, hogy a Blittert nem csak grafikára használják?
Pl. hangminták effektezésére vagy kitömörítésére; mint mondtam, ez egy memóriabuherátor chip. Talán még audiomixelésre is jó. BTW, a grafika még mindig nem ekvivalens a PAL/NTSC képernyőkkel. Ha nem tápos CPU-d van, akár az RTG-re kicopyzott GFX-ek előállításához is használhatod.
Ugyanígy a copper, ha valamit időzíteni kell, ami nem grafika, arra ott a CIA.
Nem, nem arról beszéltem, hogy a Copperrel időzítesz, hanem, hogy a Coppert időzíted és írkálod vele a hardwareregisztereket. Ha ezt CIA-ból akarod megoldani, akkor azzal lefoglalod vagy a 2-es, vagy a 6-os megszakítást és ráadásul még CPU-időbe is fog kerülni, hiszen a CPU fogja elvégezni a műveletet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"All (2) blitter routines have been converted to normal Amiga
procedures."
Ilyeneket én is találtam, de azért mondom, hogy nem túl meggyőző. Hang mixelését a CPU már bőven elviszi, MP3-at blitterrel se tudsz lejátszani, ráadásul a CPU-val nem vagy a Chipramba se kényszerítve. ST-n se nagyon láttam más célra Blittert használni, mint paletta effektek, spriteok, stb. (szóval minden, ami grafika).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hang mixelését a CPU már bőven elviszi
Stock A500-ason? Nem, nem viszi. Illetve elviszi, de akkor elviszi az időt, mást nem nagyon csinálsz. Ez persze nem azt jelenti, hogy Blitterrel tuti jobb lesz, de azért ne dimenzionáljuk túl a CPU-t. Ebben a témában direkt nyitottam az EAB-on topikot, mert nem tudtam, hogy mennyire megoldható, hogy stock A500-ason történjen is valami (pl. játék), ha 8 (vagy akár 7) csatornás zenét játszunk le.
MP3-at blitterrel se tudsz lejátszani
Ezt, ha megszakadok, se tudom értelmezni... Hogy játszanék le MP3-at egy memóriaműveleteket végző chippel? Nem, dekódolni nem tudom vele, meg hangot sem tudok kiadni vele, de pl. a dekódolt, vagy dekódolandó adatokat tudom másolni vele a memóriában. Vagy kinullázni egy allokált területet vele.
ST-n se nagyon láttam más célra Blittert használni, mint paletta effektek, spriteok, stb. (szóval minden, ami grafika).
Akkor még egyszer: grafika != PAL/NTSC képernyő. Ha nincs tápos CPU-d, akkor a Blitterrel csinálhatod továbbra is a grafikai műveleteket, csak majd copyzni kell a végén az RTG memóriájába.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Túl sok gyakorlati példát a blitter használatában hanghoz abban a threadben se látok :)
Ha már van RTG-d, legyen CPU-d is! Nem tudom, hol a határ, ahol a CPU/Fast RAM/RTG elkezd gyorsabb lenni, mint a Blitter + Chip->RTG copy, de gyanítom, nincs túl magasan a léc. A chipram az tényleg nagyon lassú a CPU-nak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hogy mi? Abban a topicban az volt körbejárva, hogy stock A500-ason, ha 4-nél több csatornás lejátszást csinálsz, akkor mellette mást nem nagyon tudsz.
Hát, ez nem így működik. :P Az van az embernek, ami van. (Nekem RTG-m nincs.) A határt én sem tudom, de ez nem csak a CPU sebességétől függ, hanem attól is, hogy az RTG saját RAM-ja, ami becímződik Fast RAM-nak, az mennyire gyorsan elérhető. Meg, hogy milyen szerkezetű. Mert chunky VRAM esetén már lehet, hogy egy 25 MHz-es 020-as is verni fogja a Blitter + copy-t, viszont ha az RTG-ben a VRAM ugyanúgy planár, mint az Amigában a képernyőmemória, akkor ugyanúgy kinő a CPU szakálla, mire egy pixelt kirak benne és lehet, hogy egy 33 MHz-es 030-as is alulmarad. Persze lehet chunky módon "rajzolgatni" a Fast RAM-ba (akkor az is kell még külön), aztán chunky to planar konverzióval átküldeni a VRAM-ba, de akkor még erősebb CPU kell.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, az ott van, hogy a mixelésen kívül másra már nem fog jutni CPU idő, de hogy ezt Blitterrel mi oldja meg úgy, hogy mégis...olyat nem látok.
Igazából nem is tudom elképzelni, hogy csinálná a Blitter, ugye az úgy működik, hogy van max. 3 csatorna, amiből veszi az adatot, ezekhez rendelhetsz logikai műveleteket, és az eredményt leteszi a 4-ikre. Nade a Blitter logikai műveleteket tud végezni, nem aritmetikát, azaz nem ad össze három számot, osztani, szorozni se tudja őket (max 2 hatványaival, shift műveletekkel) - nem DSP. Szóval nem tudom, hogy lenne ebből mixelés. De tény, hogy annyira azért nem ismerem, hogy kijelentsem, hogy lehetetlen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Senki nem mondta, hogy ott van. Én azt mondtam, hogy talán jó arra is.
Valóban, átvitel (carry) nélkül kissé nehéz lesz. Dehát papírforma szerint a C64 sem tud valódi hangot lejátszani, ehhez képest a SID global volume change bugját már a 80-as években is ismerték és használták 4-bites hangok lejátszására és húsz évvel később kiderült, hogy a harmadik csatornán is lehet alkalmazni valami trükköt, amivel akár 8-bites hangmintákat is le lehet játszani. Amire célzok, hogy ki tudja, hogy nincs-e valami trükk, vagy hardwarebug, amivel mégis kivitelezhető. Az Amiga hangrendszere is papíron 4 db 8-bites 28 kHz-es csatorna, aztán kiderült, hogy össze lehet ezeket kapcsolni úgy, hogy 2 db ~14-bites ~56 kHz-es csatornád legyen. (Az értékek vitatottak, de a mechanizmus működik.) A 6502 illegal instructionjei megvannak? Ki tudja, lehet, hogy a Blitterben is van olyan setup, amikor "összeakaszt" két műveletet, pl. a XOR-t és az AND-et, amiből az átviteles összeadás is építkezik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na ez az, a VGA-ban is van némi CGA kompatibilitás, talán még a mostani 200.000-es kártyákban is.
A mostaniakban nincs. A régiekben sem mind volt.
----
Kíváncsiságból tettem egy próbát egy GTX960-as kártyával, FreeDOS-szal és pár régi játékkal, bizony még ebben is benne vannak a CGA és EGA módok. CGA 320x200 és 640x200, valamint az ega 350x240(azthiszem ez a nagyobb felbontás) és a 320x200 mind működik, kisebb problémákkal. CGA 320x200-ban csak az egyik paletta van meg, valamint az EGA-hoz az egyik fontkészlet nincs benne, így ami azt használná, az csak krix-kraxokat ír. De azért ez nem semmi. Azért gondolom, hogy a CRTC az nem 100% M6845 kompatibilis, valószínű demok nem mennének vele (de nem is tudom, hogy voltak-e Amstrad CPC szinten CRTC-t kihasználó CGA-s demok).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, ezt nem tudtam, hogy még mindig belerakják a CGA/EGA módokat. Viszont nem csak a demo-k nem fognak vele menni, hanem elég sokminden, mert sem a BIOS, sem a regiszterek nem 100% kompatibilisek, ezek nem igazi CGA/EGA kártyák, hanem VGA kártyák CGA/EGA módjai.
Pár link, ahol ezt vesézik:
https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/5184/do-all-vga-cards-implicitly-support-cga-and-ega
https://vcfed.org/forum/forum/technical-support/vintage-computer-hardware/13831-true-cga-vs-vga-card-in-cga-mode
http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=61223
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nyilván, már az eredeti VGA az IBM-től sem volt 100% CGA kompatibilis (sőt, a MC6845 klónok se voltak maradéktalanul kompatibilisek az eredetivel, a CPC demo készítők legnagyobb örömére, mivel a Hitachi és UMC CRTC-k használhatóbbaknak bizonyultak).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, hát ehhez képest ha RTG kártyát dugsz az Amigába, a Blitter és a Copper összes funkciója továbbra is 100%-os kompatibilitással elérhető, lévén az alapgép részei, nem egy bővítőkártyáé. Max. ha a képernyős dolgaikat is használni akarod, akkor a standard videoportra is monitort kell aggatnod. Akár ugyanazt, ami az RTG-re van aggatva, ha van két bemenete, vagy van egy váltód.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elérhető, csak haszontalan :) (Na jó, ne kezdjük újra...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha rádugsz egy másik monitort, vagy nem képernyős cuccokra használod, akkor nem haszontalan. (Hát akkor ne kezdd. :P )
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni