AmigaOS 3.2.1

Címkék
Hyperion Entertainment CVBA is proud to provide the first free update of AmigaOS 3.2. It demonstrates our dedication to ensure that AmigaOS 3.2 is the most capable and most stable operating system ever for the 68K based Amigas. [...] While no new ROM images are provided, we do not suggest that you go buy new ROMs. If you are already using some kind of MapROM solution or if you or a friend have an EPROM burner, then go ahead. But it is possible that more ROM changes be rolled out in AmigaOS 3.2.2 so for everyone else we suggest that you use the file-based updating instead.

A Hyperion Entertainment CVBA kiadta az AmigaOS 3.2.1-es frissítését. Főbb változások:

  • Fixes to almost every single gadget and image class
  • Fix to clipboard.device that since AmigaOS 3.1.4 would not handle clips above 16KB in some cases
  • Important fix to locale.library that would convert signed values to unsigned
  • New IconEdit with support for colorful icons (like the “GlowIcons”)
  • TextEdit has gained an ARexx port per open document
  • ShowConfig had its GUI reworked, and can now make reports in AmigaGuide format
  • The RAM disk linking feature have been changed a bit so it seems more like AmigaOS 3.1.4 while still being copy on read as in AmigaOS 3.2
  • Dropping files on console will now activate the console window
  • The screen will no longer remain black if you start up without any attached drive
  • Eject menu item in Workbench;

Részletek a bejelentésben. Letölthető innen.

Hozzászólások

Nocsak!

A tudomány és a hit vitája akkor eldőlt, amikor villámhárítót szereltek a templomokra.

Imádtam. A500 és A1200 istenkirály gépek voltak.

Szijártó Zoltán
Aki tud az alkot, aki nem tud az csak szövegel.

A maguk idejében, mikor kijöttek, valóban előremutató gépek voltak, de aztán a PC-k maguk alá gyűrték idővel, és szerintem az Amigák túl vannak hájpolva nosztalgiából. Főleg magyarhonban, meg a volt keleti blokkban sose voltak népszerűek, nem azért, mert bármi baj lett volna velük, hanem az emberek vagy 6502-es Commodore mikrókat csempésztek be (egy magnóval karöltve sokkal olcsóbb volt), vagy szocialista Spectrum/Z80 meg Atari/Pong/NES-klónokat használtak. Aztán meg a rendszerváltozás után a Cocom-lista megszűnésével meg már PC-ket importáltak be, az Amigát addigra a legtöbben egyszerűen csak kihagyták, átugrották. De ez sok mindennel így volt, pl. a minidisc se volt sose elterjedt, meg sokaknak az audio CD-k is kimaradtak, mert a kazettás korszakban ragadtak (mivel a CD-k drágák voltak), aztán utána azonnal mp3 lejátszókra váltottak, stb.. Ez a szélsőséges ingadozás mindig is jellemző volt a magyar fejlődésre, a mai napig, hogy hirtelen zárkózunk nagyot, aztán megint jól lemaradunk, aztán megint hirtelen zárkózással sok mindent átugrunk.

De az mindenképp becsülendő, hogy ennyi év után is fejlesztik még az AmigaOS-t. Igaz PC-re is van FreeDOS, de az inkább csak utángondolás, meg visszafelé kompatbilis, de már nem klasszik DOS.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Ez a szélsőséges ingadozás mindig is jellemző volt a magyar fejlődésre, a mai napig, hogy hirtelen zárkózunk nagyot, aztán megint jól lemaradunk, aztán megint hirtelen zárkózással sok mindent átugrunk.

Napjainkra tudnál példát mondani? Rendszerváltás utánról, vagy napjainkból. 

Kb. a VGA megjelenéséig volt előremutató, 90-es években az Amiga chipset 2D-s gyorsítási lehetőségeit már CPU-ból is meg lehetett oldani, az AGA sem hozott túl nagy előrelépést (Chipram hozzáférés a CPU számára maradt ugyanolyan lassú, csak 32 bites a 16 helyett, a blitter se tudta kihasználni a dupla memóriabusz órajelet).

Előremutatónak utána is előremutató volt még egy darabig, a PC-k továbbra is erőből oldották meg azt, amit az Amiga ésszel. (A VGA megjelenése alatt nem tudom pontosan mit értesz, mert az '87-es és '87-ben még távolról sem voltak olyan erősek a PC-k, hogy ugyanazt erőből hozzák, mint egy Amiga.) Grafikus kártyák egyébként Amigába is voltak.

Igen, a 90-es években már valóban lenyomták izomból, az AGA meg tényleg nem hozott túl sok érdemlegeset; legalább chunky módokat rakhattak volna bele... Kb. 1993 a vízválasztó év, amikor a PC erőfölénye egyértelművé vált, a Doom után. Persze lehetett tápolni az Amigát is, egy 060/PPC+RTG Amiga 4000 még a P1-eseket is porbanyomta...de 5x annyiba került. (Vagy még többe.)

Az azért eléggé általánosítás, hogy az RTG az általában VGA chipsetes. Mondjuk, hogy volt olyan is. Egyébként a mai napig csinálnak RTG kártyákat Amigába, sőt manapság egyre többet.

Itt az általam ismert Picasso96 támogatott kártyái:

https://en.wikipedia.org/wiki/Retargetable_graphics

A nagy többség VGA, a maradék FPGA.

Ez utóbbin láttam már (használtam is) is saját implementációt, saját driverrel, de fizikai kártyát miből gyártanak? Vagy VGA chip, vagy FPGA.

Ezen felül, az RTG-vel már végképp semmi nem marad az Amigából, ennyi erővel inkább portolják az AmigaOS-t PC-re, azt kész.

fizikai kártyát miből gyártanak? Vagy VGA chip, vagy FPGA.

Hát nem csak. Pár példa:
Commodore A2410: TMS34010 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
X-Pert Visiona: Inmos IMS G300C alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
Ameristar 1600GX: Weitek 91460 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
Ingenieurbüro Rainbow III: Inmos G360 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.
GVP EGS 110/24: Inmos G364 alapú, nem VGA chip, nem FPGA implementáció.

Nem csak VGA GFX chipek voltak, volt miből válogatni.

Ezen felül, az RTG-vel már végképp semmi nem marad az Amigából

Hát ez attól függ, mit értesz Amiga alatt. Ha egy stock A500-ast, akkor igen, de akkor mi a többi Amiga? Minek voltak akkor bővíthetőek az Amigák? (Még a stock A500-as is.) Az Amiga az egy gépcsalád, amiben moduláris workstation-ök is voltak, még saját UNIX-uk is volt. (Az A3000UX-eken futó AMIX.) Ennyi erővel én azt mondom, hogy a PC sem PC 286, CGA és PC-speaker felett, nincs 486, nincs Tseng ET, nincs GUS, nincs Roland MT-32... (Ja, ez utóbbit Amigára is rá lehetett aggatni, pár játék még használta is.)
Hát nem. Ha az egyik oldalon ér bővíteni, akkor a másik oldalon is. A 060/PPC/RTG/hangkártya/hálókártya setuppal felvértezett A4000 is Amiga, ez is hozzátartozik az Amiga történelméhez, kultúrájához, ökoszisztémájához.

ennyi erővel inkább portolják az AmigaOS-t PC-re, azt kész.

Hát az AROS ezzel próbálkozik már jóideje. De most állítólag jön a MorphOS 4 x86-ra, memóriavédelemmel, SMP-vel, multiuserrel, használható browserrel, stb.

A 3D forradalom hajnalán tényleg volt egy-két érdekes GPU.

Nekem ezzel csak az a bajom, hogy amíg a PC-ből kidobtad a CGA-t, azzal sokat nem veszítesz, viszont Amigán a Blitter meg a Copper sem használható RTG-vel.

AROS-t amikor utoljára láttam, elég kísérleti stádiumban volt. Majd jó lesz az, mikor már mindenki nyugdíjas lesz, aki még emlékszik ezekre.

Nekem ezzel csak az a bajom, hogy amíg a PC-ből kidobtad a CGA-t, azzal sokat nem veszítesz,

Feltételezem, ezt úgy értetted, hogy lecserélted a CGA-t valami jobbra, mert ha csak kidobtad, akkor képet sem kaptál, GFX kártya híján. Egyébként, ha a jobb kártyának nem volt CGA üzemmódja, akkor a CGA-only stuffok nem mentek vele.

viszont Amigán a Blitter meg a Copper sem használható RTG-vel.

Na, ez viszont így tényszerűen nem igaz. Kezdjük azzal, hogy az RTG függetlenül működik az Amiga alap videorendszerétől; ha van két monitorod, a PAL/NTSC-n nyugodtan nézheted a PAL/NTSC képernyőket nyitogató programokat, a másik monitoron meg az RTG képernyőket nyitogatókat. Itt egy fickó, aki ilyen setupban tolja. Aztán, a Blitter és a Copper nem arra szolgálnak, hogy az Amiga 23-tűs D-SUB videoportján kimenő PAL/NTSC videójelet piszkálják, hanem, hogy a Chip RAM-ot. Ennek megfelelően, még ha a PAL/NTSC képernyőket nem is használsz, a Blitter továbbra is használható memóriamásolásra, maszkolásra, nullázásra, stb., a Copper meg memóriacímek időzített piszkálására. Tehát lehet velük vezérelni a hangot, a soros/párhuzamos portot, vagy csak felhasználni őket valamilyen adatfeldolgozásra.

AROS-t amikor utoljára láttam, elég kísérleti stádiumban volt. Majd jó lesz az, mikor már mindenki nyugdíjas lesz, aki még emlékszik ezekre.

Az szerintem sose lesz jó. :(

Na ez az, a VGA-ban is van némi CGA kompatibilitás, talán még a mostani 200.000-es kártyákban is. RTG-vel ennek annyi. Most az, hogy megmarad az eredeti grafika, ha 2 monitort használsz, hát...

A Copper az semmit nem kezel a chipramban, az csak vár bizonyos eseményekre (ami erősen az eredeti grafikához kötödik, pl. hol jár az elektronsugár éppen), meg az eredeti chipset regisztereit tudja írni (el tudja indítani a Blittert pl.). A Blitter a chipramba írásával meg szintén használhatatlan RTG grafikához, ha előbb BitBlt-zel Chip RAM-ból Chip RAM-ba, aztán onnan másolod át az RTG RAM-jába, akkor már inkább csináld CPU-val. Szóval ha RTG-d van 1 monitorral, ezeknek semmi hasznát nem veszed.

Na ez az, a VGA-ban is van némi CGA kompatibilitás, talán még a mostani 200.000-es kártyákban is.

A mostaniakban nincs. A régiekben sem mind volt.

RTG-vel ennek annyi. Most az, hogy megmarad az eredeti grafika, ha 2 monitort használsz, hát...

Ha nagyon akarsz, akkor használhatsz egy monitort is, aminek két bemenete van, vagy egy váltót...

A Copper az semmit nem kezel a chipramban

Ilyet nem is mondtam. Azt mondtam, hogy nem arra valók, hogy a videojelet piszkálják, hanem a Chip RAM-ot. Az egy dolog, hogy a Copper csak a regisztereket tudja írni, de azzal vezérli a többi chipet, amik viszont a Chip RAM-ban dolgoznak.

ami erősen az eredeti grafikához kötödik, pl. hol jár az elektronsugár éppen

Nem magához a grafikához (pontosabban: a képernyőhöz), csak az időzítéséhez; most attól, hogy nincs PAL/NTSC monitor a gépre dugva, attól még az időzítés működik és vezérelheted vele a Coppert, amivel meg a többi chipet.

A Blitter a chipramba írásával meg szintén használhatatlan RTG grafikához, ha előbb BitBlt-zel Chip RAM-ból Chip RAM-ba, aztán onnan másolod át az RTG RAM-jába, akkor már inkább csináld CPU-val.

Te elolvastad amit írtam? "Tehát lehet velük vezérelni a hangot, a soros/párhuzamos portot, vagy csak felhasználni őket valamilyen adatfeldolgozásra." Nem csak a képernyő létezik nekik. Sőt, a Blitternek szigorúan véve nincs is köze a képernyőhöz, max. a - képernyőtől független - grafikához; a Blitter memória és grafikai műveleteket tud végezni. Amit csinál (pl. egyenest húz), akár az RTG-re is átcopyzhatod CPU-val; nyilván ennek egy 060-as gépen nem sok értelme lenne, de egy stock CPU-s, de RTG-s A500-ason/A2000-esen, vagy A1200-esen a Blitter gyorsabban csinálja meg a dolgait, mint ha CPU-val csinálnád.

Szóval ha RTG-d van 1 monitorral, ezeknek semmi hasznát nem veszed.

Még mindig nem, mert még mindig lehet két bemenetes monitorral, vagy váltóval is mind a két féle képernyőt használni, valamint még mindig nem csak a képernyőt tudod vezérelni velük: a Blitter memóriaműveleteket tud végezni a Chip RAM-ban, a Copper meg tudja vezérelni a chipeket, akár a hangot, vagy a soros portot is irányíthatod vele, amiknek semmi köze a képernyőkhöz.

És van is valami gyakorlati példa arra, hogy a Blittert nem csak grafikára használják?

Pl. hangminták effektezésére vagy kitömörítésére; mint mondtam, ez egy memóriabuherátor chip. Talán még audiomixelésre is jó. BTW, a grafika még mindig nem ekvivalens a PAL/NTSC képernyőkkel. Ha nem tápos CPU-d van, akár az RTG-re kicopyzott GFX-ek előállításához is használhatod.

Ugyanígy a copper, ha valamit időzíteni kell, ami nem grafika, arra ott a CIA.

Nem, nem arról beszéltem, hogy a Copperrel időzítesz, hanem, hogy a Coppert időzíted és írkálod vele a hardwareregisztereket. Ha ezt CIA-ból akarod megoldani, akkor azzal lefoglalod vagy a 2-es, vagy a 6-os megszakítást és ráadásul még CPU-időbe is fog kerülni, hiszen a CPU fogja elvégezni a műveletet.

"All (2) blitter routines have been converted to normal Amiga

procedures."

 

Ilyeneket én is találtam, de azért mondom, hogy nem túl meggyőző. Hang mixelését a CPU már bőven elviszi, MP3-at blitterrel se tudsz lejátszani, ráadásul a CPU-val nem vagy a Chipramba se kényszerítve. ST-n se nagyon láttam más célra Blittert használni, mint paletta effektek, spriteok, stb. (szóval minden, ami grafika).

Hang mixelését a CPU már bőven elviszi

Stock A500-ason? Nem, nem viszi. Illetve elviszi, de akkor elviszi az időt, mást nem nagyon csinálsz. Ez persze nem azt jelenti, hogy Blitterrel tuti jobb lesz, de azért ne dimenzionáljuk túl a CPU-t. Ebben a témában direkt nyitottam az EAB-on topikot, mert nem tudtam, hogy mennyire megoldható, hogy stock A500-ason történjen is valami (pl. játék), ha 8 (vagy akár 7) csatornás zenét játszunk le.

MP3-at blitterrel se tudsz lejátszani

Ezt, ha megszakadok, se tudom értelmezni... Hogy játszanék le MP3-at egy memóriaműveleteket végző chippel? Nem, dekódolni nem tudom vele, meg hangot sem tudok kiadni vele, de pl. a dekódolt, vagy dekódolandó adatokat tudom másolni vele a memóriában. Vagy kinullázni egy allokált területet vele.

ST-n se nagyon láttam más célra Blittert használni, mint paletta effektek, spriteok, stb. (szóval minden, ami grafika).

Akkor még egyszer: grafika != PAL/NTSC képernyő. Ha nincs tápos CPU-d, akkor a Blitterrel csinálhatod továbbra is a grafikai műveleteket, csak majd copyzni kell a végén az RTG memóriájába.

Túl sok gyakorlati példát a blitter használatában hanghoz abban a threadben se látok :)

Ha már van RTG-d, legyen CPU-d is! Nem  tudom, hol a határ, ahol a CPU/Fast RAM/RTG elkezd gyorsabb lenni, mint a Blitter + Chip->RTG copy, de gyanítom, nincs túl magasan a léc. A chipram az tényleg nagyon lassú a CPU-nak.

Hogy mi? Abban a topicban az volt körbejárva, hogy stock A500-ason, ha 4-nél több csatornás lejátszást csinálsz, akkor mellette mást nem nagyon tudsz.

Hát, ez nem így működik. :P Az van az embernek, ami van. (Nekem RTG-m nincs.) A határt én sem tudom, de ez nem csak a CPU sebességétől függ, hanem attól is, hogy az RTG saját RAM-ja, ami becímződik Fast RAM-nak, az mennyire gyorsan elérhető. Meg, hogy milyen szerkezetű. Mert chunky VRAM esetén már lehet, hogy egy 25 MHz-es 020-as is verni fogja a Blitter + copy-t, viszont ha az RTG-ben a VRAM ugyanúgy planár, mint az Amigában a képernyőmemória, akkor ugyanúgy kinő a CPU szakálla, mire egy pixelt kirak benne és lehet, hogy egy 33 MHz-es 030-as is alulmarad. Persze lehet chunky módon "rajzolgatni" a Fast RAM-ba (akkor az is kell még külön), aztán chunky to planar konverzióval átküldeni a VRAM-ba, de akkor még erősebb CPU kell.

Igen, az ott van, hogy a mixelésen kívül másra már nem fog jutni CPU idő, de hogy ezt Blitterrel mi oldja meg úgy, hogy mégis...olyat nem látok.

Igazából nem is tudom elképzelni, hogy csinálná a Blitter, ugye az úgy működik, hogy van max. 3 csatorna, amiből veszi az adatot, ezekhez rendelhetsz logikai műveleteket, és az eredményt leteszi a 4-ikre. Nade a Blitter logikai műveleteket tud végezni, nem aritmetikát, azaz nem ad össze három számot, osztani, szorozni se tudja őket (max 2 hatványaival, shift műveletekkel) - nem DSP. Szóval nem tudom, hogy lenne ebből mixelés. De tény, hogy annyira azért nem ismerem, hogy kijelentsem, hogy lehetetlen.

Senki nem mondta, hogy ott van. Én azt mondtam, hogy talán jó arra is.

Valóban, átvitel (carry) nélkül kissé nehéz lesz. Dehát papírforma szerint a C64 sem tud valódi hangot lejátszani, ehhez képest a SID global volume change bugját már a 80-as években is ismerték és használták 4-bites hangok lejátszására és húsz évvel később kiderült, hogy a harmadik csatornán is lehet alkalmazni valami trükköt, amivel akár 8-bites hangmintákat is le lehet játszani. Amire célzok, hogy ki tudja, hogy nincs-e valami trükk, vagy hardwarebug, amivel mégis kivitelezhető. Az Amiga hangrendszere is papíron 4 db 8-bites 28 kHz-es csatorna, aztán kiderült, hogy össze lehet ezeket kapcsolni úgy, hogy 2 db ~14-bites ~56 kHz-es csatornád legyen. (Az értékek vitatottak, de a mechanizmus működik.) A 6502 illegal instructionjei megvannak? Ki tudja, lehet, hogy a Blitterben is van olyan setup, amikor "összeakaszt" két műveletet, pl. a XOR-t és az AND-et, amiből az átviteles összeadás is építkezik.

Na ez az, a VGA-ban is van némi CGA kompatibilitás, talán még a mostani 200.000-es kártyákban is.

A mostaniakban nincs. A régiekben sem mind volt.

----

Kíváncsiságból tettem egy próbát egy GTX960-as kártyával, FreeDOS-szal és pár régi játékkal, bizony még ebben is benne vannak a CGA és EGA módok. CGA 320x200 és 640x200, valamint az ega 350x240(azthiszem ez a nagyobb felbontás) és a 320x200 mind működik, kisebb problémákkal. CGA 320x200-ban csak az egyik paletta van meg, valamint az EGA-hoz az egyik fontkészlet nincs benne, így ami azt használná, az csak krix-kraxokat ír. De azért ez nem semmi. Azért gondolom, hogy a CRTC az nem 100% M6845 kompatibilis, valószínű demok nem mennének vele (de nem is tudom, hogy voltak-e Amstrad CPC szinten CRTC-t kihasználó CGA-s demok).

Na, ezt nem tudtam, hogy még mindig belerakják a CGA/EGA módokat. Viszont nem csak a demo-k nem fognak vele menni, hanem elég sokminden, mert sem a BIOS, sem a regiszterek nem 100% kompatibilisek, ezek nem igazi CGA/EGA kártyák, hanem VGA kártyák CGA/EGA módjai.
Pár link, ahol ezt vesézik:
https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/5184/do-all-vga-cards-implicitly-support-cga-and-ega
https://vcfed.org/forum/forum/technical-support/vintage-computer-hardware/13831-true-cga-vs-vga-card-in-cga-mode
http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=61223

Na, hát ehhez képest ha RTG kártyát dugsz az Amigába, a Blitter és a Copper összes funkciója továbbra is 100%-os kompatibilitással elérhető, lévén az alapgép részei, nem egy bővítőkártyáé. Max. ha a képernyős dolgaikat is használni akarod, akkor a standard videoportra is monitort kell aggatnod. Akár ugyanazt, ami az RTG-re van aggatva, ha van két bemenete, vagy van egy váltód.