Geohot cége, a comma.ai 3 millió dolláros befektetéshez jutott

Decemberben volt szó arról, hogy az ismert hacker, George "Geohot" Hotz a garázsában pár ezer dollárból és boltok polcairól beszerezhető alkatrészekből önvezető autót fejleszt, miközben óriáscégek dollármilliókat és kutatási, fejlesztési órák tízezreit invesztálják ugyanebbe.

A kissé fura, lökött srácra felfigyeltek a Szilícium Völgyben is. A Szilícium Völgy-beli kockázati tőke társaság, az Andreessen Horowitz egy 3,1 millió dolláros befektetési kört hozott össze a Comma.ai, George Hotz cége számára.

A részletek itt.

Hozzászólások

Megtörtem az iPhone-t, a PS-t és a Peugeot. Igazi garázscég, azok meg reszeltek már almát is, és bejött nekik.

az a baj hogy ennyit, amennyit a videóban is láttunk, a távolságtartó tempomat és a sávtartó automatika kombó tudja már kb 10 éve.
ráadásul ebben az acura TL -ben ezek benne vannak (LKAS -nak hívják benne a sávtartó automatikát, ACC -nek meg a radaros tempomatot).
nem vagyok meggyőződve arról, hogy az a néhány, kesztyűtartó helyére szögellt usb hub meg ethernet switch meg valami alaplap vezetik az autót, de ha igen, akkor sem tudnak a videó alapján többet a gyári LKAS+ACC rendszereknél....

tessék:
https://www.youtube.com/watch?v=cxFAxU-tj4Q

https://www.youtube.com/watch?v=esPm-KUwkVY

https://www.youtube.com/watch?v=QzXtbJpEEiE

8gen honda accordban, európai verzió:
https://www.youtube.com/watch?v=Mde5U2RqfD8

és a 2006 -os facelift 7gen Honda Accord execvutive is tudta már ezt japán és brit piacos verzióban, az európai verzióban az LKAS nem volt, csak a radaros távolságtartó tempomat.
(volt ilyen kocsim, és vezettem LKAS -ost is...)

audi verzió:
https://www.youtube.com/watch?v=Qa_ZSRj0WM0

bmw:
https://www.youtube.com/watch?v=tVZV067UVpw

stb.
a srác demójában bemutatott rendszer nem tud ezeknél többet, sőt.

valami bűzlik itt... (megkockáztatom, hogy az Acura gyári rendszerével ment a demo, az a felszerelés ott a kesztyűtartó helyén csak dísz, mindössze anynit csinált, hogy az Acura szenzorait, kameráit kivezette a középkonzolra applikált kijelzőre, illetve kiiktatta a beépített biztonsági funkciót, miszerint néha a kormányra kell tenni a kezed... SEMMI különleges, szokatlan nem volt ebben a videóban. ezt tudja az acura magától is.)

Nem csak annyi van benne - nezz jobban utana - es mindajart kezdheted ezzel a cikkel is:
http://www.bloomberg.com/features/2015-george-hotz-self-driving-car/

A srac tudja mit csinal meg ha kicsit bohokas mint egyik masik zseni... A magam reszerol csak annyit fuznek hooza: "Way to go..." Gratulalok es szoritok neki, megerdemli es remelem hasonlo erdekesseg sul ki belole mint az elozo dolgaibol.

Igen, és az ilyet nem is önvezető autónak hívják, hanem csak vezetőtámogató rendszerek, úgy mint holttér figyelő (régóta elérhető nem csak a felsőkategóriában), távolságtartó tempomat (2006 -os executive felszereltségű honda accordban már széria volt), sávtartó asszisztens (szintén régóta elérhető nem csak a felsőkategóriában).
Ebben a videóban ezeknek a rendszerknek a működését láttuk, nem figyeltem meg semmi korszakalkotót, ennyit a videóban szereplő Acura is tud a saját szériafelszereltségével.

az önvezeto autokban nem az algoritmusok/szenzorok az igazan nagy dobas
hanem az adatbazis, ami az _összes_ uton mert szenzoradatokat tartalmazza, es vegig lett elemezve, hogy mi micsoda
az önvezető auto a sajat mert adatait hasonlitja ossze a tároltakkal, es a _különbségnek_ probal ertelmet adni
ha meg nincs kulonbseg, akkor meg megy az idealis iven/sebesseggel, amit _előre_ tudott

a google ezt az adatbazist a google street view autok mereseire alapozza, a tesla kocsik pedig folyamatosan rajta vannak a ceg halozatan es visszakuldik a kozpontba a szenzoradatokat.

--
Live free, or I f'ing kill you.

egy ismeröstöl hallottam, hogy a b-betüs kocsielektronikát gyártó cég rendszerét megvette egy autógyár. a deal az volt, hogy ha a gyártó vissza kapja az összes mért adatot, akkor a rendszert lényegesen olcsóbban licencelheti az autógyár... ;)
--------
HOWTO: Zentyal+Zarafa+Setup+Outlook+Thunderbird+mobilephone sync

Ez a cikk mehetne az "ebben is Ubuntu van" sorozatba is :)

Khm. Csak egy kérdés: Milyen szinten tesztelt a csodagyerek kódja?
Csak ezért, mert néhány hét alatt simán össze lehet kókányolni egy autót, ami elvezeti magát. Csak épp egy termékhez az kell, hogy minden időben, minden körülmény között megbízhatóan működjön. Nem mérnöki szinten, hanem ügyvédin. Az meg kicsit magasabb fokozat.
Példának okáért, a pletykák szerint, a Bosch-nál külön csoport reszeli az automatizált HIL teszkörnyezetet a különféle látó rendszerek teszteléséhez. És ez csak egy ici, pici szelete az önvezető autó teljes kódbázisának.
Szóval Geohot nagyjából annyi, mintha egy rakétamodellezőre azt mondanánk, hogy űrhajót épít.
Azt viszont meg kell hagyni, hogy jó pr.-je a gyereknek, bár két körrel le van maradva, lévén a két magyar cég által tavaly épített és megjáratott önvezető autó elektronikája is utólag, minimális módosításokkal, lett összeintegrálva egy szériaautóval.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Értem én, hogy neurális háló, de mi haj'csa? Probléma a neurális hálóval, hogy nem ad koherens válaszokat azonos bemeneti feltételekre, mert az erősen függ a háló pillanatnyi állapotától. Ezért van pillanatnyilag káosz az utakon, mert ugyanazon feltételekre minden ember más választ ad. Vannak akik megússzák a döntéseiket és vannak akik fejfát kapnak. Épp az a cél, hogy ez elkerülhető legyen.
Te sem szeretnél olyan kocsiba ülni, aminek a "zöldfülü AI-ja" a műszerfalat fejelteti veled, vagy épp használt kocsiban egy olyan "öreg róka AI-t", aki csak 40-el hajlandó menni, mert volt pár rossz tapasztalata.
A másik proléma, hogy miképp vizsgáztatod az Ait? Mert az okés, hogy átmegy 4-5 teszten, aztán az élet generál egy olyan 6. tesztesetet, anin csak 0.2-0.3 másodpercig agyal és máris halott vagy a családoddal együtt.
Az összes önvezető rendszerben, fixen be vannak huzalozva "legrosszabb helyzet" forgatókönyvek és események, amik egy biztonságos viselkedést váltanak ki a kocsiból. Pont azért, mert ezek az előre huzalozott döntéseket gyorsabban végre tudja hajtani az autó, mintha neki kellene kitalálni a helyes választ. Igen, elég necces, mikor a forró aszfalttól nyom egy satut a kocsi, mert azt hiszi víz van előtte, de jobb mintha belevinné az embert a patakba, mert múltkor is kétszer forró aszfalt volt...

A másik, hogy geohot meg nem értett zseniként szarik bele a biztonsági szabályokba. Pl. elég seggfájós lett mikor kaliforniai hatóság visszazavarta a homokozóba parkolóba.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem mérnöki szinten, hanem ügyvédin.

Erről van szó. A /.-on is már szétszedtek a trollok minden önvezető a járművet. A mérnöki probléma megoldott. Jogilag nem tisztázott semmi. (ki a hibás ha balesetet okoz, satöbbi, satöbbi ). Ezzel nem tudnak zöldágra vergődni már évek óta és ezért nem lehet őket forgalomba engedni.

--
GPLv3-as hozzászólás.

Szövegértés megvan? Egy önvezető autó nagyjából, egy túlméretezett, szabadba engedett robotporszívó. Csak ahogy van térképészeti képességekkel rendelkező Rovio és egy körbeforgó kormánykerekes Vileda robotporszívó,az önvezető atók képességei közt is vannak különbségek. GPS-el, térképadatbázissal, és távolságmérő szenzorokkal körbecsapva, már szabadon engedhető egy autó és jó eséllyel semminek nem fog nekimenni. Ráadásul ehhez nagyon még nem is kell semmi, a cuccok és kódok jelentős hányada levehető a polcról.
Ami necces az a gépi látás, és tisztán, csakis gépi látás alapján történő vezetés. Pl. ahonnan vetted a második idézetet az pont arra volt komment, hogy "miért csak 30-al tötyörög" az autó. Ugyanakkor, ültem ugyanebben a 30-al tötyörgő autóban úgy is, hogy GPS alapján, előre mappelt útvonalat követve, pusztán a gyorsulásmérők jeleire hagyatkozva, gumit nyektetve csapatott végig a ringen. Vezette magát az autó? Igen. Végigment a pályán csont nélkül? Igen. Úgy csapatott, mint egy boyracer? Igen. Elbaszta volna a gyalogost? Simán.
Ugyanezért van, hogy a kommentekben ekézik geohot-ot, hogy nem képes 5 mph-nál egy álló tárgyat detektálni.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

anya nézd tudok egy kézzel biciklizni!
anya nézd tudok kéz nélkül biciklizni!
anya nézd tudok fog nélkül biciklizni!!

azert elegge korlatozottak a kepessegei a jelenlegi verzionak:
"Hotz explains that his self-driving setup, like the autopilot feature on a Tesla, is meant for highways, not chaotic city streets. He drives through San Francisco’s Potrero Hill neighborhood and then onto Interstate 280."

ilyet szerintem mar jopar autogyar arul, igaz foleg premium gepekhez. az egyeduli selling point a relativ olcsosaga lehet egy ilyen kiegeszito rendszernek. mennyire kell belematatni az auto elektronikajaba , hogy a kivulrol tudja vezerelni - gyari garancia? valaki esetleg ert a CAN bus lelkivilagazhoz? (http://www.canbushack.com/blog/index.php)

Múltkor is mondtam, ez egy röhej.
Semmi extra, amit már rég ne tudnának a gyári rendszerek.

Ez kb. olyan, mint a SpaceX meg hasonló kezdeményezések, akik 30 évvel később újra feltalálják azt, amit a NASA meg az oroszok már 1970-ben tudtak :)

Azért ez a SpaceX-es megjegyzés nagyon nem jó ide.

"Egyes számítások szerint a visszatérő rakétákkal felére-ötödére csökkenthetők a költségek, attól függően, hogy milyen magasan lévő pályára kell felvinni a rakományt.

Elon Musk a sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy az első fokozatokat tíz-húsz alkalommal legalább újra lehet használni különösebb karbantartás nélkül, de minimális munkával és költségekkel akár ezer újrafelhasználás is lehetséges."

Ez egy kereskedelmi cég, ami már nyereségesen üzemel. Itt már rég nem ígéretekről van szó.

"SpaceX is the world’s fastest-growing provider of launch services. Profitable and cash-flow positive, the company has over 70 launches on its manifest, representing over $10 billion in contracts."