Phoronix: érkezik a natív Steam kliens és a Source engine port Linuxra

 ( trey | 2012. április 25., szerda - 9:01 )

A Phoronix már jó ideje mondogatja, hogy érkezik a Valve digitális tartalomterjesztő és -kezelő megoldása - a Steam - natívan Linuxra. Sokan nem hittek a weboldalnak, de úgy fest, hogy Michael Larabel-nek igaza lesz. Az ex-microsoftos Gabe Newell, a Valve társalapítója, első embere meghívta Larabel-t a Valve Bellevue-ben található hadiszállására. Larabel az ott eltöltött idő után nem csak arról számolt be, hogy érkezik a natív Steam kliens Linuxra, hogy a Valve portolja a játékai alapját képező Source engine-t Linuxra, hanem arról is, hogy a Valve-nek nagy linuxos tervei vannak. Larabel látta, hogy a fejlesztői gépeken már fut a Left 4 Dead 2 Ubuntu-n. Ez lesz az első title, amit a Valve portol Linuxra. A játékfejlesztő cég már vett is fel Larabel ajánlása alapján Linux/OpenGL fejlesztőt és nem kizárt, hogy további Linux (kernel) fejlesztőkkel erősíti majd fejlesztői gárdáját (jelentkezni lehet Michael Larabel-nél). Larabel szerint Newell nagy linuxos terveket dédelget, miközben a Windows 8-ról és a Microsoft jövőjéről nincs túl jó véleménnyel.

A Phoronix élménybeszámolója a Valve-nél tett látogatásról elolvasható itt.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Jó lesz, ha ez tényleg megvalósul. A Steam és a portolt játékok is fontos részét adnák a Linuxos-játékos ökoszisztémának. Hajrá!

Amúgy egyre több új játék jön Linuxra is -> a kickstarteres projektek nagy kedvencek és persze az indie játékok is.

KAMI | 神
--
Támogatás | OxygenOffice | Fordításaim és SeaMonkey

megkesett ez a hir 24 napot, nem..?

Déjà vu.
Mintha pont a Phoronix mondta ezt pár éve: http://hup.hu/cikkek/20080509/erkezik_a_valve_source_engine-je_linux-ra
És a Valve is 2010-ben azt mondta, hogy hónapokon belül jön: http://hup.hu/cikkek/20100512/a_valve_megerositette_hogy_erkezik_a_steam_linux-ra_is
Kicsit olyen Duke Nukem Forever érzésem van.

Lehet fura, de tényleg tendenciát látok abban, hogy mindenki most lebegteti a kártyáit, és dobja be a buzzword-öket. MS-nek erőteljesen minden a w8-on múlik (persze nem tűnik el egykönnyen, de a dominancia a post-PC korszakban elég kérdéses), cincognak is az egerek.

Arról van valakinek információja, hogy pl. egy Steam Linux port mennyire teszi könnyebbé a Steam-es cuccok Android-ra fejlesztését a jövőben? Wild guess.

Közben fura látni, hogy a konzolok kiöregedése miatt egyre több játékot, ami már sikeres lett persze ezeken a platformokon, átrakját PC-re is, ahol eddig a warez volt a feketelyuknak mondott valami.

És tényleg egyre több a kickstarter, humble bundle, a gog.com-on konkrét wine compatibility lista van, ...

Ki tudja, hogy mi forog Newell fejében. Voltak pletykák, hogy a Valve belépne a hardverpiacra is. Pl. ha összehozna egy játékkonzolt, amire elérhető a Steam és a Source engine is megfelelően futna rajta, akkor nem kellene minden egyes eladott saját konzol után licencdíjat fizetni pl. a Microsoft-nak. Ráadásul az Indie játékok reneszánszát éljük, aminek a 90% multiplatformos.

--
trey @ gépház

Newell szerintem ül a pénzén, és persze játszik a hatalmával. Elég könnyű úgy piacot kutatni, hogy te mondasz valamit, és mindenki kielemzi :). Tőzsdét is így mozgatják azok akik.

> Arról van valakinek információja, hogy pl. egy Steam Linux port mennyire teszi könnyebbé a Steam-es cuccok Android-ra fejlesztését a jövőben? Wild guess.

Wild guess, hogy nem nagyon. X nincs Androidon.

Ha körülnézel a MESA forrásában és doksijában, akkor kiderül hogy bőven van benne lehetőség többféle "fake glx" készítésére, illetve X nélküli miniglx fordítására is.
Ha hardveresen gyorsított openGL -mint lehetőség- van az adott ketyerén, akkor a többi már megoldható X nélkül is, és pont úgy, mintha az az X ott lenne.
-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

Erre gondoltam, csak mert feltűnt, hogy ugyan nincs X androidra, de ők nem is X feletti programozót keresnek, hanem kernel szintűt. Fél-laikus vagyok, de ez azért nem egészen ugyan az :).

Kernel szintűt is azért keresnek szerintem, mert a linuxon általában egy kalap verébtojást ér a 3D gyorsítás, minőség és/vagy teljesítmény terén...tisztelet a kivételt képző Nvidiának, aki makacsul ragaszkodik az "elavult" GLX implementációjához, ami érdekes módon jól is működik, és hatékonyan is.

Szóval, ha a Steam nem akar "leégni" az R=1 userek szemében, akkor ehhez gatyába kell ráznia linuxon az ATI driver minőségét és megbízhatóságát, valamint az Intel driver teljesítményét. Valószínűleg egy modern GLX implementációval fogják ezt orvosolni, ami a minden mai disztrón alapból működő AIGLX miatt is logikus lépés lenne, másrészt ha jó lesz végre a kernel driver is, akkor már csak azt kell felfedezniük, hogy van a világon TLS és XCB...és máris menni fog minden, mint a rakéta.

A tesztgépeimen éppen fut egy "klasszikus építésű" MESA/Xlib szoftveres GLX implementáció, 3MB az egész, openGL 2.1-es, és ebben már benne van a kliens GLX, és a teljes openGL render alrendszer is...éppen csak 450% teljesítményt ad le a ViewPerf 6.2 MedMCAD tesztben a mostanság divatos DRI_SWRAST-hoz képest, és játékokban is hasonlóképpen jól pörög.
Ugyanezt elkövettem nemrég ATI és Intel vizeken is, és brutálisak az előzetes eredmények pedig még szinte sehol nem tartok a lehetőségek terén, csak a lényeget karcolgattam.

Persze, a jelenlegi linuxos 3D alrendszer fejlesztői joggal takarózhatnak a szabványkövetéssel, és a pontossággal, ebben végül is igazuk van, de a precízitásra CAD esetén van szükség, a játékoknál pedig teljesítmény kell. Kevés kivételtől eltekintve az emberek többsége játékra használja a gépét, és nem 3D tervezésre. (aki tervez, az majd felteszi a speciális CAD drivereket a megfelelő kártyákhoz, ez régen is így volt...a háztartási VGA amúgy sem alkalmas ilyesmire)

(na, erre a posztra úgy fognak jönni a trollok, mint Micimackó a mézesbödönre, már látom előre...) :)

-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

"Kicsit olyen Duke Nukem Forever érzésem van."

Aztán? Az is megjelent. :)

--
trey @ gépház

es jo szar is lett

--
NetBSD - Simplicity is prerequisite for reliability

Nem akartam ezt én leírni, de végül is +1

--
trey @ gépház

A középiskolai info tanárom azt mondta, az igazi informatikus LUSTA.
(Persze nem dagadt, tudom, tolerancia.)

Amúgy mi talán nem így találjuk ki az új fejlesztéseinket?

Ez is úgy jön, mint a Linux desktop éve.

Az is most jön? Mert az már biztos, hogy lesz natív Steam kliens.

Az nekem már eljött rég... :-D Illetve ez is csak döntés kérdése. Mindegyik oprendszeren kell valamivel szívni, kérdés, hogy ki mivel kínozza magát....


http://taklertamas.deviantart.com/ || registered Linux User #518773 || 12.04

Jöhetne már végre a Windows desktop éve is... 20+ év után :D

,, Ez lesz az első title, amit a Valve portol Linuxra."

Premier quoi?

Vigyázat, extrém optimizmus:
Lehet, hogy a steam konzolt linux alapúra akarják megcsinálni (mert valljuk be, egy konzolban sokkal nagyobb üzleti potenciál van, mint a játékos linux desktopokban).
Ha bejön az AMD-nek a hardverközeli GPU API (márpedig ha a nextgen konzolokba ők rakják a GPU-t, akkor erre jó esély van), akkor végül is nem lesz túl fontos a host OS.

Valves hirekhez hozza kellene mindig linkelni ezt: https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

--
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

+1 :D

----------------
Lvl86 Troll - Think Wishfully™

nem talalom a "not too far out"-ot

--
http://blog.sartek.net | https://twitter.com/sartek

Majd felkerül, ha megjelenik :)

----------------
Lvl86 Troll - Think Wishfully™

Tegyék meg tippjeiket, melyik lesz kész 2015-re:
-Half-Life 2 Episode 3
-Linuxos Steam kliens
-Repülő DeLorean

A Repülő DeLorean-re szavaznék. Az önbefűzős Nike cipő már biztosan készen lesz 2015-re:
http://index.hu/tech/2011/09/08/itt_az_onbefuzos_cipo_a_vissza_a_jovobol/
Már csak a légdeszka hiányzik.
:-)

A Steam-ről nekem mindig ez jut eszembe: http://youtu.be/KyTLe7Li--s

--
[ Falu.me | Tárhely | A Linux és én ]

Idézet:
Top Comments
can't see a shit

--
http://blog.sartek.net | https://twitter.com/sartek