A NASA lekapcsolta utolsó mainframe-jét

Címkék

A NASA-nál egy korszak ért véget. Linda Cureton, az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Légügyi és Űrhajózási Hivatalának műszaki igazgatója arról írt blogjában, hogy a Marshall Space Flight Center lekapcsolta a NASA utolsó, IBM által gyártott mainframe-jét, egy IBM Z9-et. A blogbejegyzés itt.

Hozzászólások

Vajon mennyi ideig működött újraindítás nélkül?

Akár még ez is lehet. Ez ugyanaz a nóta mint amikor jött az ötlet hogy kéne egy nagyrakéta olyan mint a Saturn V. Erre valaki fölvetette hogy miért kéne kifejleszteni egy újat amikor megvannak az eredeti tervrajzok? Aztán kiokosították hogy az kevés, mert szinte már senki sem él aki még tudná hogy a rajzok alapján legyártott rendszereket hogyan kell összekötni és főleg hogyan kell üzemeltetni. (Ráadásul arról még nem is volt szó hogy a régi vezérlőrendszereket mindenképpen illene cserélni.) Ha csak az óriási hajtóművet akarnák újból gyártani azzal is ez lenne a baj. (Az pl. nincs a tervekben hogy egy adott szelepet hogyan is kell beállítani hogy rendesen énekeljen az óriásbébi.)

Egyszer kellett megcsinálni, és utána hosszú éveken keresztül ketyeg, mint a Doxa. A pécét meg pár évente kukázhatod kifelé, mert nem kapsz bele memóriát, diszket, alaplapot, tápot, egyéb bizbazt, meg különben is, senki sem supportál egy 3-5 éves vagy régebbi, egykoron pécének nevezett ócskavasat.

De van hozzá alkatrész, olyan, amit bele lehet rakni, és működni fog vele. EISA-buszos RAID-vezérlő például van-e valahol? Vagy pl. VLB-s videókártya? Esetleg ISA-buszos 2x2Mbit szinkron soros port? MCA-s token-ring adapter? Igen, lehet találni, ellenben nem egy szállítótól, hanem darabonként és esetlegesen, ha szerencséd van, akkor találsz alapon.

Amit ma nagyvasnak nevezunk, az par evtizede a gyilkos aprosag volt, ami kinyirta a az akkori nagyvasak piacat.

Es igy tovabb. Minden generaciovaltas legalabb egy nagysagrendet olcsosit a technikan, es minden generaciovaltas elhagy nehany funkciot, amit a korabbiak tudtak - de szinte senki nem akarta megfizetni azokat.

Ráadásul egyre többször anyáztak azon hogy hamisított alkatrészt kaptak. Találkoztak olyannal hogy valaminek csak a külseje stimmelt de a tokban semmi nem volt, bár ez utóbbi egyre gyakrabban előfordul új fejlesztések esetében is. Egyre többet kell költeni a minőségellenőrzésre, hiába van az ISO minősítés egy-egy alkatrészen.

a mai napig programozok egy S/390-en assembly-ben. szerintem még lesz pár évig munkám ezen a vason.