Ebben is van Linux? - Stadler FLIRT csuklós motorkocsi

Címkék

Talán ebben a formájában még nem szerepelt itt a HUP-on. Úgy tűnik, hogy a Stadler FLIRT csuklós motorkocsikban is használnak Linux-ot. Aki esetleg információkkal rendelkezik arról, hogy mire használják pontosan, kérjük ossza meg velünk!

(A linkért köszönet utamas olvasónknak!)

Hozzászólások

Azért röhejes, hogy ilyen lassan indul be a jármű...

Én is úgy vélem, hogy iPad kéne oda inkább. Felkapcsolódik wifin a rendszerre az AppStore-ból letölthető iThomas-szal, és már megy is a mozdony.

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű.  xkcd

meg kell varni, de ennek a rendszernek a bootolasa messze nem annyi ido, mint az egesz vonat uzembe helyezese. Olyan ez, mintha egy urrepulogepnel az lenne a fontos, hogy elindult-e a WC-tartaly-szelloztetes vezerlese. Persze, azt is meg kell varni, de a rendszerben ez nem egy bottleneck, parhuzamosan futnak az inicializalo folyamatok.

Fincsi! Küldöm is a linket a közlekedésrajongó barátaimnak! :-)

Mp3 lejátszás/filmezés munkaidő után? (burkolt subscribe :) )

Időnként hallom is néhány kocsmavendégtől, hogy "már megint lefagyott". Erre a haverja rákontráz. "mert linux van rajta".
Ilyenkor kicsit rosszul esik, hogy a zenegép gyártója valszeg valamit nagyon elhákolt, s emiatt is mondja a köznép, hogy a linux az szar. :S

Hiába magyarázod hogy a kernel pedig nem is... Na de a fejlesztőknek minden lehetőség adott volt, hogy egy sz*ros mp3 lejátszót nem tudtak megírni üzembiztosra. Mondjuk nekem az ubi is néha befagy. Azt hiszem valami swap műveleteket végez, de az brutálisan. Ekkor 5 percig használhatatlan a gép (ha be tudom hozni a konzolt és kinyomni a firefoxot, vagy a pidgint :S ).
sly @ w3m.hu

„Alt+sysrq+f”-fel kérheted az OOM killert, hogy öljön gyorsabban ☺ Néha nálam sem megy, vagy várni kell rá, de gyakran segít. És ilyenkor általában magától meg is találja a renitens folyamatot.

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű.  xkcd

Azért van rajta linux, mert a fillérb@szó megrendelő nem akar windows jogdíjat fizetni. Ugyanezen okok miatt fagyizik is, mert a fejlesztésért sem akar sokat fizetni, viszont leginkább tegnapra kellett készen lennie a szoftvernek. Tehát megvan az ok-okozati kapcsolat, csak nem úgy, ahogyan azt a vendégek gondolják.

1998-ban volt, hogy bejutottam egy ruhagyár szabászati osztályára. Sok pc-vel csinálták a "terítéket" (anyagfelhasználás szempontjából optimalizálták a kiszabandó alkatrészek elhelyezését).

Utána tolták át közvetlenül egy bazi nagy síkágyas plotternek kinéző gépbe, ami az automata szabászrendszer volt.

Na ebben a cuccban kellett nekik kis segítség, mikor belemásztam, kiderült, hogy redhat:)

Volt olyan sztori is, hogy jöttek okoskodó usákok szétnézni, hogyha adnának bérmunkát, hogy is lehetne megoldani a logisztikát. Padlón koppant az álluk, amikor küldettek emailben egy próbaszabásmintát és percek alatt kivágta a szabászrendszer... nem nézték ki a vidéki suttyókból, hogy ugyanaz a cucc van itt, mint náluk kint.

Anno amikor még a #hup.hu-n volt élet, Oscon néha mesélt ilyenekről. Most így hirtelen arra emlékszem, hogy ezen motorvonatok összekapcsolása nem mindig szokott gördülékenyen menni, és nekem úgy rémlik, hogy ezt szoftveres hiba okozza.

--
Don't be an Ubuntard!

a Linux kernel ütemezőjének a hibája miatt aszinkron rezonancia alakul ki a motorvonat és a vagonok között, ami a pályatest vetemedését, különösen szerencsétlen esetekben pedig a közelben található vasúti hidak összeomlását okozhatja. de a sok linuxbuzit ez nem érdekli, azok linuxot akarnak mindenhova rakni. csak az ICBM silóktól tartsa távol őket a Jóisten! :D

Azért a fejlesztési költség egy dolog, de nekem ne mondja senki, hogy normális, ha egy vonat rendszere ennyi idő alatt áll fel. Volt már rá példa, hogy fejlesztőknek grafikus felülettel együtt sikerült elérniük az 1mp-et(link), és mások is fáradoztak.
Autóiparban nem véletlenül nem használnak linuxot, ott 5 mp várakozást sem engednek meg maguknak, de szerintem ezesetben is vhol ott körül lehet a határvonal.

egy halom minden tovább tart a mozdonyon, nem mindegy, hogy egy-két kijelző mit csinál?

az autóiparban tényleg nem véletlenül nem használnak linuxot, mert véletlenül nem szokás valamit használni. viszont szándékosan igen, használnak sok helyen. oké, hogy az ecu-t nem linuxban írták, de a szórakoztató/információs/navigációs cuccok egyre több autóban linuxosak.

nekem a navigációs rendszer az nem a pna, a pna az pna.
navigációs rendszer az, ami a kocsiban van fixen a középkonzolba építve.
ezek közül a középkonzolba épített lomok közül van, amelyik igo alapú, csak nem látod.
ezekről beszéltem, nem a pda/pna cuccokról.

érthető módon ezeket nem látod torrenten, mert mihez kezdenél vele?

Igazából amelyik kocsimban nekem van ilyen, abba gyári szériatartozék, nem opcionális.
Ha opcionális, akkor egy fillért sem szabad fizetni érte, mert bármelyik 10 ezer Ft-os tapadókorongos GPS messze veri mindegyiket.

(Lehet azért "cifrázni" a dolgot, pl. Honda Accordomhoz vettem gyári beépítőszettet, és szépen igényesen, a müszerfalra épített tartókába pattintom be a Garmin-t, nem pedig az ablakra cuppantom, no meg a szivargyújtó felé sem megy semmiféle tyúkbél.)

De hogy is jutottunk ide? Arról volt szó, hogyami fedélzeti rendszereket láttam (meg itt más is), azok winesek, és bambano mondta, hogy linuxosak.

A folyamatos boot gyorsításoknak köszönhetőek azok a desktopon apró, de itt végzetes hibák, miszerint bizonyos szolgáltatások nem töltődnek be, stb... Asszem inkább várok 2 percet, mint csekkoljam folyamatosan, hogy a frissen összerakott rendszernek sikerült-e felbootolnia 10 mp alatt.

Szerk : sőt, ha a mások testi épsége vagy élete múlna rajta, inkább lefuttatok még a boot során 3 ellenőrző scriptet, és vesztek 45 mp-et, minthogy valami gond legyen.

Amúgy meg mitől lényeg a legtöbb esetben, hogy 1 mp vagy 30 mp esetleg 2 perc az indítás? Asztali gépeimet sem úgy használom, hogy leülök és 2 percenként újraindítom. Melóhelyre bemegyek, elindítom, lepakolok, megreggelizek. Hazajövök lepakolok, táskát mellé teszem a gépnek azzal együtt bekapcsolom majd szétnézek minden rendben van-e itthon, adok a macskának enni, mamától megkérdezem mi volt ma és esetleg utána érek a géphez. Ez mindkét esetben vagy 20 perc, ennyi idő alatt meg csak elindul. :)

No, nekem kollégám jár Vác felől. Egyszer mesélte, hogy már 10 perce el kellett volna indulnia a vonatnak, mikor az utasok már türelmetlenek lévén, elkezdték nézegetni, mi van. A "sofőr" kedélyesen beszélgetett és kávézgatott a forgalomirányítóknál (vagy hol). Szóltak neki, erre "Ja, ja, már indulunk is!" felkiálltással szépen elbattyogott a mozdonyhoz, és elindultak. Ilyenkor van, hogy Gödön a vonat érkezésének elméleti időpontjában bemondják, hogy előreláthatólag 10 percet késik. Az össz menetidő Vác és Göd között nincs 10 perc, de sebaj.
Ehhez képest fél az a fél perc...

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Mielőtt valaki kétségbe esne, nem Linuxon fut a motorkocsinak az irányítása, ezen csak a kezelő/diagnosztikai szoftver fut, amivel a vezér nyomkodással is tudja beállítani, ellenőrizni a dolgokat, nem kell soros porton programoznia.

Ez elég hülye kérdés... Ha a mechanikus féknyomást mutató óra tönkremegy mondjuk a metrón, attól még ugyanúgy tudsz fékezni, nem? Ezeket a rendszereket elég jóra megcsinálják, többszörös biztonsági szabályok/előírások vannak. Ha a linux/wince/android/embedded saját oprendszer/mechanikus óra meghal, a vonat ugyanúgy meg fog állni.

Itt mar leirtak, hogy az alstrom kocsik fekrendszere minden csak nem biztonsagos.

A 8 oldalas jelentes (asszem 8) eleg targyilagos emlekeim szerint.

A dolognak a masik oldala - es ami miatt en atnyalaztam az egeszet - hogy ugyanezek a metrokocsik, vagy legalabbis durvan hasonlo keszitmenyek (nem lattam tipusszamot, csak kozlekedtem veluk, kivul-belul hottugyanugy neznek ki) vigan futnak Parizsban...

Bár ez erősen offtopic itt, de nem egészen értelek titeket. Ha a magyar előírások szerint 2 fékrendszer kell, és az alstrom nem tudta (akarta) ezt az előírást betartani, akkor miért a magyar előírás a hibás? Lehet, hogy nem így látjátok, de a fenti hozzászólásokból nekem ez jött le.

--
Don't be an Ubuntard!

Amennyiben az Alstrom által nyújtott megoldás képes nyújtani valamiképpen ugyanazt a biztonsági színvonalat, nem zárható ki a leírás hibás volta egy olyan országban, ahol „Microsoft Office, vagy azzal egyenértékű” szoftverekre írnak ki pályázatot… ;)

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű.  xkcd

Nem mondom, kérdezem. Töredelmesen bevallom, nem értek a fékekhez, reméltem, hátha más itt igen, és elmondja. Az Alstrom metrószerelvények képesek naponta több százszor megállni, ugyanennyiszer elindulni, ebből akár következtethetünk arra, hogy biztonsági színvonaluk – teljesen független fékrendszer ide vagy oda – vetekedhet egyéb gyártók szerelvényeivel.
A microsoftos példa meg, igen, példa volt, nyilván behelyettesíthető akármilyen más pályázattal, ahol a pályázat előírásaival volt a probléma. Cserébe ezen a portálon valószínűleg azt ismerik.

Az a szomorú tapasztalatom, hogy valahányszor részletekbe menően próbálok itt valamiről kérdezni, normális választ nem kapok, mert valahol mindenkinél elakad a parser.

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű. xkcd

két dolog:
- amennyire én tudom, ezek az alstomok nem azok az alstomok, hanem újak, gyakorlatilag nálunk ment a bétateszt
- rendszerint nem az a kérdés, hogy amikor minden rózsaszín, meg tud-e állni, hanem az, hogy amikor egyébként is gáz van, akkor mi van. tehát itt-ott elromlik ez meg az, kis áramszünet, cunami befigyel, akkor mit csinál a szerelvény. mondok egy lehetséges találgatást: a párizsi metróban meg tudják oldani a szünetmentes áramot, nálunk nem. akkor ide nem jó az, ami oda megfelel.

"Az Alstrom metrószerelvények képesek naponta több százszor megállni, ugyanennyiszer elindulni, ebből akár következtethetünk arra, hogy biztonsági színvonaluk"

Persze. Aztán, ha egyszer ezzel a rendszerrel történik valami, akkor mi van? Megállítja az előtte lévő szerelvény? Vagy befigyel a kihúzóba* a vonal végén?

* nem tudom mi a pontos neve.

"Az a szomorú tapasztalatom, hogy valahányszor részletekbe menően próbálok itt valamiről kérdezni"

Lehet bennem van a hiba, de nem láttam a kérdőjelet.

----------------
Lvl86 Troll

Persze. Aztán, ha egyszer ezzel a rendszerrel történik valami, akkor mi van? Megállítja az előtte lévő szerelvény? Vagy befigyel a kihúzóba* a vonal végén?
Mivel én sem tudom, hogy van-e erre valami megoldás, ezért kérdeztem a többieket arról, hogy a kocsik biztonságával volt-e a baj, vagy a kiírással.

Lehet bennem van a hiba, de nem láttam a kérdőjelet.
Itt van, a sor végén. Azóta már folyt némi diskurzus.

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű.  xkcd

Nah, akkor:
független annyit tesz, hogy egy kis és egy nagynyomású fékrendszer, mint ahogy egy vasúti kocsin. Egyik a rendes, másik tartaléknak.

Ezen kívül a magyar szabvány mechanikus féket ír elő. Itt meg nincs közvetlen kapcsolat a fékkar és a fékrendszer között. (Ráadásul lehetett olvasni a vezérlőszoftver fagyásáról is, többször. A Flirt-s topicban meg ugye ki lett tárgyalva, hogy csak megjelenítésre használják a Linuxot, komolyabb munkát még mindig nem mertek a gépre bízni.)

Ha meg a kiírással van baj, akkor tessék szépen kérdezni a kiírónál, ha valami nem világos, erre ezt tudom mondai. Vasúti kocsiknál ezt az akadályt eddig valahogy meg tudták lépni.

----------------
Lvl86 Troll

24 évvel ezelőtt a szovjet gyártmányú Rakéta porszívók tízezreibe kellett pár helyre plusz szigetelést rakni, mert a szovjet és a magyar érintésvédelmi szabványok eltértek. Nem feltétlenül baszott meg az áram ott sem, de még lehet, a sztálini időkből maradtak az előírások, hadd edződjenek az elvtársak.

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

"Motorkocsi" - azt hittem, valami motoros babakocsi-féleség.
A sorozat következő részében írhatnál a miskolci reklámtáblákról, amiken Ubuntu van. Egyébként érdekes így olvasni, ki milyen formában látott Linuxot különböző masinákon. Én az osztállyal a főiskolára mentem kémia előadásra, mikor láttam ott egy srácot az OMGUbuntu-t olvasni a laptopján. (Ált. Isk.-olásoknak volt az előadás, amolyan kedvcsináló-képpen. Nem mintha nekem kellene hozzá kedvet csinálni :D)

Egyszer volt a kezeim között egy ilyen masina, amikor bekapcsoltam "booting linux..." felirat jelent meg tehát "Ebben is van linux?"

HUPszakértés újfent!
Mér' Linux!
Mér' X!
Mér' ilyen lassú!

Kíváncsi vagyok hányan láttak közületek valódi ipari rendszert, és nem csak az otthoni gépeteket.
:)

--
fantázisdús aláírás v1.09

trey!
Ebben mikor cseréled/hekkeled? ;)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Ez igy nem igaz.

Valoban az elso idokben fagyott, en tobbszor tapasztaltam hogy merevrefagyott. Elengedte a fovezetek levegot es megallt mikozben a display meg 120km/h-t mutatott. Ilyenkor akku fokapcs le, fel ujraboot es megyunk tovabb. Azota mar viszont frissitettek es semmi baj vele, ismetlem az elejen par honapig voltak gondok.

Amugy a cikkben szereplo kerdesre valaszolva: ez csupan display egy X-es feluleten futo szoftver a gep muszereit foglalja ossze. Bar a fontos muszerek kulon kulon megvannak ezen kivul is.

Vártam, hogy közölsz valamit, hogyan lehet elérni ssh-val, stb... :D
Sokak panaszkodnak a sebességre, pedig sokkal gyorsabb, mint egy gőzmozdonyt felfűteni.