Az Android platform fragmentációja

A Google a fejlesztők számára elérhetővé tette és folyamatosan frissíti az Android Marketbe belépett készülékek adatait, az igények pontosabb megismerése érdekében.

A jelenlegi adatok szerint az 1.6-os Android rendszerek a legnépszerűbbek, amiket kisebb leszakadással az 1.5-ös rendszerek követnek. Az új, 2.0.1-es és 2.0-ás verziójú telefonok jelenleg még 20% alatti részesedéssel bírnak:

Android 1.1 - 0.3%
Android 1.5 - 27.7%
Android 1.6 - 54.2%
Android 2.0 - 2.9%
Android 2.0.1 - 14.8%

A grafikon és a friss adatok itt találhatók.

A fejlesztők dolgát tovább nehezíti, hogy a különböző verziójú készülékek mellett az új - 320x480-tól eltérő - képernyő felbontások is tovább fragmentálják a platformot.

Raphaël Moll blogbejegyzésében részletesen elemzi a témát itt.

Hozzászólások

Ez az Android platform fragmentáció túl van dramatizálva.

Ugyanez a probléma fennáll:
- BlackBerry-nél
- Nokia S60-nál
- Természetesen J2ME-nél igen durván
- iPhone-on (különböző szoftver verziók és hardverek már most is vannak, lesznek különböző felbontások is biztosan)

De ugyanez igaz desktopon is, nyilván különböző mértékben:
- Linuxon (2010 a fragmentáció éve! :) )
- Windowson
- Mac-en

A terméktervezés egyik lépése, hogy belövöd, hogy a piac melyik részét célzod meg, és miért.

A grafikonból tisztán látszik, hogy most induló, rövid, 1-2 hónapos projektet 1.5 és/vagy 1.6-ra érdemes belőni, középtávú (6-12 hónapos) projektet pedig 2.0.1-re, ha a lehető legtöbb felhasználó elérése a cél. (Nyilván csak akkor, ha ez technikailag lehetséges.)

A korábban linkelt ODROID fejlesztői azt válaszolták nekem, hogy március környékére fognak eljutni 2.0-ára (valójában a Samsungon múlik).

Feltehetőleg a legtöbb SoC gyártó jövő év első felében már támogatni fogja a 2.0-át, így az azokra épülő eszközök is frissülhetnek.

Üdv,
Gergely

Így van, az iPhone-nál sem tesztelnek az alkalmazáskészítők minden verzióra. Az App Store-ban oda van írva az alkalmazás adatlapjára, hogy (Tested with iPhone OS 3.0) aztán csókolom. Akinek kell, az erre a verzióra hozza az OS-ét, vagy ha cseresznyéje van, akkor megy a korábbival is.

--
trey @ gépház

Azért azon elgondolkodom iPhone fejlesztőként, hogy megéri-e nekem elveszteni kb. 10%-nyi potenciális vásárlót csak azért, mert 3.x-re egyszerűbb fejleszteni. Persze nem olyan könnyű ez a kérdés, mert az OS3.x egyik nagy dobása az in-app purchase, ami meg a vásárlókedvre van jó hatással. Szóval nem olyan egyszerű kérdés ez. Remélem Androidra is jön nemsokára ez a feature!

Az iPhone esetében, ha 2.x-re, OpenGL 1.x-re és a régi CPU teljesítményére fejlesztesz, akkor azzal lefeded a teljes jelenlegi iPhone termékcsaládot, mivel más különbség (felbontás, stb.) nincs. Ez az általad említett többi platformra nem jellemző. Tudom, hogy az Android esetében a DevGuide pontosan leírja, hogy hogyan tedd felbontásfüggetlenné a szoftvered, de ez valamennyi plusz munkát igényel. Viszont az is igaz, hogy mi is jó ideje felbontásfüggetlenre írjuk a játékainkat. Tehát, ha a képernyő közepén akarunk valamit megjeleníteni, akkor az nem a 160, 240-es koordinátára megy, hanem a 0.5, 0.5-re.

Persze van még jó néhány más probléma, ahol nem ússzuk meg és előjönnek a portolási nehézségek.
Most pl. azon kellene kezdenem törnöm a fejem, hogy hogyan tudnék LUA-t használni Androidon.

Alapvetően egyetértek azzal amit a különböző Android verziókról mondtál, csak annyiban "vitatkoznék", hogy szerintem fél év múlva még talán túl sok 1.x-es készülék lesz használatban ahhoz, hogy kizárólag a 2.x-et támogassuk. A 12 hónap az már inkább reális, szerintem.

Arra azért kíváncsi leszek, hogy az Androidon milyen ütemben és mekkora mértékben fogják frissíteni a készüléküket az emberek. Itt azért egy kicsit szétszabdaltabb a "piac", mint az iPhone esetében, ahol egy gyártótól és egységes formában érkezik a frissítés minden készülékre.
Annak ellenére, hogy az iPhone "könnyebb eset" és már sok-sok hónap eltelt a 3.x-es OS megjelenése óta, még mindig 8%-9% közelében van - a Pinch Media adatai szerint - a 2.x-et használók aránya.
Meglátjuk.

Szerk.: az AdMob adatai szerint a legnépszerűbb készülékek az USA-ban:

1 HTC Dream 38%
2 Motorola Droid 25%
3 HTC Magic 18%
4 HTC Hero 7%
5 Motorola CLIQ 7%

és Angliában:

1 HTC Dream 41%
2 HTC Magic 27%
3 HTC Hero 24%
4 Motorola CLIQ 5%
5 Samsung Galaxy 1%

Ha már ilyen húdearanyos cég a gúgli, igazán jobban rágyúrhatna, hogy minden készülékre könnyedén lehessen frissíteni a legújabb verziót.

Sajnos igen, viszont számtalan lehetősége lenne a gúglinak hogy rábírja a gyártókat a helyes viselkedésre. Persze a piac is irányíthatja ezt (jóval lassabban), ha elég nagy a tudatos vásárlók aránya (ezt viszont kétlem)

Mindenesetre a legújabb custom ROM-mal már elégedett vagyok az 1.5-ös rendszeremmel Pulse-on. A Huawei mint gyártó viszont egy nagy kalap szar. Cserébe legalább olcsó volt.