Pistike a neten árulja az általam fejlesztett játékot, mert az EU szerint erre neki joga van, én meg "nem tiltakozhatom". WTF?

Steamen árulok egy játékprogramot. A játék címére guglizva felfedeztem, hogy egy bizonyos codeguru.hu weboldalon is árulják, holott ehhez nem kérték az engedélyem, és nem is járultam hozzá.

Ennek a remek és etikus megavállalatnak van egy "jogalap" weboldala, ahol előadják, hogy az EU-ban teljesen legális, hogy ők ezt így csinálhatják:

https://www.codeguru.hu/jogalap

A 2009/24 irányelv 5. cikkének (1) bekezdéséből kitűnik, hogy külön szerződéses kikötés hiányában a számítógépi program többszörözéséhez nem szükséges a program megalkotójának engedélye, ha erre a többszörözésre azért van szükség, hogy a számítógépi programot az azt jogszerűen megszerző személy a rendeltetési célnak megfelelően használja, beleértve a hibajavítást is.

Mivel a szerzői jog jogosultja nem tiltakozhat azon számítógépi program példányának újraeladása ellen

Nem vagyok jogász, és nem hiszem, hogy komoly anyagi hátrányba kerülök emiatt a pofátlan szarházi miatt, vagy hogy jelentős anyagi bevétele származna a meglopásomból, de kíváncsi vagyok, ti mit tudtok erről a jogi helyzetről.

Létezhet, hogy az EU tényleg ennyire zavaros, vagy komplett bullshit, amit előadnak a citált weboldalon?

Hozzászólások

Ez baromira nem legális, ugyanis tiéd a copyright, te dönthetsz arról, hogy ki és milyen formában kap engedélyt az értékesítésre.

Csak akkor árulhatja (továbbértékesítheti) ha tulajdonában van/volt az eredeti példány. Azaz egyszer már megvette tőled vagy ő vagy valaki.
-szerintem-

Lásd windows kulcsok. Ott is ugye 1x valakinek meg kell vennie és azt adhatja tovább.

IMHO

Hogyan lehet Steamen vett játékot továbbadni? Ha egy bundle része volt a kód, akkor az nyilvánvalóan átadható, mert (bár sosem próbáltam), de gondolom a Steam nem engedi ugyanazt a kulcsot többször felhasználni. Ha erről van szó, ehhez tényleg nem kell az engedélyed a hivatkozott irányelv szerint.

Arra természetesen nincsen jogalap, hogy másolatokat áruljon, mert másolat csak akkor készülhet, „ha erre a többszörözésre azért van szükség, hogy a számítógépi programot az azt jogszerűen megszerző személy a rendeltetési célnak megfelelően használja”, tehát minden másolat az eredeti licenchez tartozik, tehát annak átadásával a többszörözött példányoktól is meg kell válnia vagy törölnie kell.

Szerkesztve: 2024. 01. 19., p – 14:36

"...a számítógépi program többszörözéséhez..."

Ez a saját gépeire vonatkozik

"...rendeltetési célnak megfelelően használja..."

Tudtommal, a szoftvereket alanyi jogon védi a szerzői jog. A sok példányban többszörözés, értékesítés céljából nem rendeltetési célnak megfelelő használat. Könyvtár sem mondhatja, hogy de a könyvtár számára vette, majd kölcsönzi. Iskola sem mondhatja, hogy de az iskola számára vásárolta, a számlán is az iskola szerepel, majd kölcsönzi, vagy sokszorosítja minden tanulójának éveken keresztül. Én minden eladott szoftverem esetén beleírtam a szerződésbe, hogy az adott (cégen, jogi személyen stb... most ezt ne részletezzük) belüli használati jogot vásárol és csak az ellenérték kifizetését követően szerez erre jogot. Tehát a szoftvert nem vásárolja meg. Kicsit okoskodóra sikeredett, bocs.

Szerkesztve: 2024. 01. 19., p – 14:52

Biztos, hogy nem vették meg Steamen ezeket a kódokat giftként, akcióban? Csak úgy nem tud sem a Codeguru, sem G2A, se a több ilyen kereskedő (vagy az usereik ha marketplace jellegű szolgáltatásról van szó) valid steam kódokat árulni. Ezeknél az a koncepció, hogy akció keretében megveszik gift-ként a játékot (így nem kell aktiválni), majd amikor vége az akciónak, akkor a listaárnál valamivel olcsóbban árulják. Felfogható egyfajta tőzsdének, még cserélgetni is szoktak a dealerek egymás között.

Csodálkoznék. Szinte minden Steames játék ott van a "polcaikon", de árulnak Windows-t, Office-t, mindent.

Valahogyan Steames kódot szerez (ötletem sincs, hogyan, mert tuti, hogy nem vásároltak minden játékból kulcsot az előző árleszállítások alatt), amit emailben küldi el a vevőnek, akiket a hivatalos Steam oldalra küld, hogy ott aktiválják a játékot a megszerzett kóddal. Nem értem, ez a cég milyen extrát adhat, ami miatt a vásárlónak megéri tőlük, s nem pedig direktben a Steamtől vásárolni.

Nem létezik, hogy itt nincs valami "okosság", adócsalás vagy direkt tolvajlás.

g2a.com, kinguin.net, stb.. mind ugyanez a séma, és pont így működik, megvesznek mindent leárazáskor, vagy 3rdp bundle-ökben, legálisan. A Codeguru elképzelhető, hogy egy kis hal ebben, aki valamelyik nagytól megveszi jóval olcsóbban amint te rendelést adsz le. Ezért is van az, hogy egy jól irányzott google kereséssel (de elég csak a G2A-ra menni) megtalálod ugyanazt a játékot olcsóbban, lehet hogy még magán a Steamen is olcsóbb adott esetben. Szerintem írtak pár scriptet, ami megcsinálja ezt az egészet, így játékok is kerülhettek a palettára. Ha néha pár Windowsért vagy Office-ért betévedő user visz pár ilyet is, már nyertek.

A Steam működéséből adódóan máshogy ezt nem lehet megvalósítani.

Nincs a Steamen supportod amúgy? Náluk nem tudod megkérdezni? Tartok tőle, ha vennél egy kódot a Codegurun, majd elküldenéd nekik, hogy itt a játékod amit 3. féltől vettél, nézzenek már rá, hogy ez hogy lehetséges, akkor azt válaszolnák, hogy valid, kifizetett gift kódról van szó, és minden rendben.

Nagyon röviden, mert nem akarok jogi beadványt írni:

A codeguru.hu teljesen félreértelmezi az irányelvet.
Egyrészről ez egy irányelv. Át lett ez ültetve a magyar jogrendbe? Lásd: https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law/types-legi…

Továbbá ezen irányelv célja, hogy a vásárló saját használatra, önmagának készíthet másolatot, backupot. Ezt csak a vásárló használhatja jogszerűen, azt nem oszthatja meg, nem teheti közé, nem forgalmazhatja, nem adhatja bérbe, nem módosíthatja stb az eredeti jogtulajdonos hozzájárulása nélkül.
Továbbá ha a vásárló eladja, selejtezi a megvásárolt szoftvert, akkor ez annak összes másodpéldányára is vonatkozik. Azaz jogszerűen nem teheti meg, hogy egy megvásárolt TC (Total Commander) egy példányát eladja A-nak, emellett a TC egy backup példányát eladja B-nek. Az eredeti és másolati, backup példányok nem elválaszthatóak egymástól jogilag, nem önállóan forgalomképesek.

Én azért egy ügyvédi levéllel megpiszkálnám a codeguru.hu-t. Illetve felajánlanám nekik a speciális licencelést a forgalmazáshoz. Természetesen jutalékkal.

Véleményem szerint.

Ilyen nincs. Pontosan annyiszor lehet továbbadni amennyiszer már el lett adva. Csinálj szerintem egy próbavásárlást. Dokumentálni kell, hogy honnan származik, hogy azt eltávolították, stb, stb.

Kulcsot árulnak steamhez, vagyis a játékodat már megvették steamen egy leárazás alkalmával (van más út is, de ahhoz neked is tudnod kellene róla). Teljes mértékben legális, fel nem használt kulcsokról van szó, nem egy "újrafelhasználásról"

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Ez rávilágít arra is, hogy mire gondolt a költő a nyitóban idézett jogszabály kapcsán. Szerintem az a telepítőkre vonatkozik, tehát ha vesz náluk valaki egy Officet, akkor elképzelhető, hogy adnak hozzá letölthető telepítőt, amit ők hostolnak. Természetesen ez a Steames játékok esetén értelmezhetetlen, nem azokra vonatkozik.

Jó ideje szeretném megvásárolni a The Adventures of Tintin - The Secret of the Unicorn játékot, időnként rá szoktam keresni.

Tegnap a google találatként hozta az árukereső oldalát az meg a Codeguru oldalát 2079 Ft.

https://www.codeguru.hu/spd/DIGI09303/The-Adventures-of-Tintin-The-Secr…

Kicsit lejjebb a találatok között ott volt a kinguin oldala ahol a játék 1261,66 Ft.

https://www.kinguin.net/category/15713/the-adventures-of-tintin-the-sec…

Ezt kicsit furcsának találtam.

Mivel a Codeguru oldala nem volt egyértelmű, hogy Steam vagy Uplay (a játék neve után ott van, hogy Uplay, kissé lejjebb ott a Steam logója) írtam az ügyfélszolgálatnak. Nekem a Steam lenne a jobb.

A játék egyébként sem a Steam-en, sem az Uplay-en nem vásárolható már meg.

Az Ubisoft oldalán csak azt találtam, hogy mikor lőtték le a multiplayer szervereket.

A kinguin oldalán egyértelműen leírják, hogy Ubisoft Connect-en (Uplay utód) kell aktiválni.

A Codeguru ügyfélszolgálatával az alábbi levelezést folytattam:

"Tisztelt Hölgyem/Uram! Az lenne a kérdésem, hogy a The Adventures of Tintin The Secret of the Unicorn játékot Uplay-en, vagy Steam-en lehet aktiváni. Válaszát megköszönve."

"Tisztelt Vásárlónk! A termékkulcs adatlapján fel van tüntetve a steam logó, valamit alul az aktiválási utmutató is a steamre szól, igy ez a játék a steamen aktiválható. Amennyiben segithetünk még valamiben irjon nyugodtan. Üdvözlettel:"

"Köszönöm gyors válaszát. Azért kérdeztem mert a játék oldalán a játék megnevezésében benne van az Uplay.
The Adventures of Tintin - The Secret of the Unicorn (Uplay) Üdvözlettel:"

"Tisztelt Vásárlónk! Érdeklődtünk a beszállitónknál ezzel a dologgal kapcsolatban és tőle azt az információt kaptuk, hogy ez valószinüleg, hogy uplayes platformra van. Elnézést a kellemetlenségért. Amennyiben segíthetünk még valamiben írjon nyugodtan. Üdvözlettel: CodeGuru"

Tehát van beszállítójuk :)

Írtam az Ubisoft-nak is, hogy ez a játék egyáltalán aktiválható-e még az Ubisoft Connect-ben, de még nem válaszoltak.

Elég furcsán működnek.

A Kingui azért elég szemét tud lenni, érdemes végignyomogatni a tényleges checkoutig, ha kíváncsi vagy a valódi árra. A keresőben adott listaár csak mindenféle feltételek esetén érvényes (előfizetések, premium protection, stb..). A konkrét játéknál ha ezt megteszed, és becsületesen beállítod az országod is (helló 27% áfa), akkor 2133Ft lesz a vége.

Egyébként manapság csomó játéknál van az, hogy ugyan megveheted Steamen, de indításkor kapásból telepíti az eredeti kiadó launcherét, store kliensét, megkapod ott a játékot, és onnét kell futtatni. Szóval akár valid is lehet a Codeguru adatlap, de a végeredmény mégis Uplay lesz.

Nem ismerem a Kingui-t nem szoktam ilyen oldalakról vásárolni, de ez a játék már nem kapható sehol ezért is néztem meg (persze a megosztón fent van).

https://www.codeguru.hu/Words-of-Yendor 6 660 Ft.

https://www.kinguin.net/category/195177/words-of-yendor-steam-cd-key 3987.91 Ft.

Mindenesetre elég furcsa.

Kipróbáltam végignyomkodtam vendég felhasználóként, regisztráció nélkül a vége 1662,20 Ft lenne, hozzáad valami Service fee-t (Fee covers the costs of delivering top quality services to our users, including anti-fraud protection, 24/7 customer support, merchants verification, compliance measures etc. It allows us to ensure that we can always deliver a wide selection of products from merchants all over the world at fair prices. See Terms & Conditions for more details.) ez még 396,77 Ft.

Ha az országot is megadom akkor valóban ráteszi még az áfát is 453,66 Ft így lesz 2133,86 Ft a vége, ami már több mint a Codeguru ára.

A The Adventures of Tintin - The Secret of the Unicorn játéknál nem találtam semmilyen információt arról, hogy bármikor is elérhető lett volna Steam-en.

Köszönöm, hogy megosztottad!

Bár érthető, de szomorú, hogy ilyen ügyeskedőkhöz -- mint a Codeguru vagy a Kinguin -- járnak vásárolni az emberek. Nem téged vádollak, mert nyilván sokan tesznek így, csak elkeserítő a tény. Valószínűleg a legtöbben nem sejtik, hogy gátlástalan ügyeskedők zsebét tömik, és nagy valószínűséggel más kárt is okoznak a fejlesztőknek, hiszen az így szerzett játékaktiválás nem számít teljes értékűnek a Steamen, mert a játék láthatóságát sem segíti, hogy valaki pénzt adott érte. Még a beszámolók/vélemények/review-k, amiknek kiemelt szerepe van abban, hogy a Steam ajánlja-e másoknak a játékot, azok sem érnek semmit, ha egy játékot nem a Steamen vásárolnak meg.

Most meg az USA--Magyarország közti dupla adózás miatt még kevesebb bevétel jut el a magyarországi játékfejlesztőkhöz, így még inkább fáj minden veszteség.

Mint fentebb is írtam nem szoktam ilyen oldalakról vásárolni, jobban szeretek a hivatalos oldalaknál maradni, de ez a játék már elég régi és hivatalos oldalakon nem kapható, persze letölteni le lehet, de jobban szeretem, ha ott van a digitális áruházban (kb. 1100 játékom van különböző boltoknál, ebből 960 körül a Steam-en).

Kíváncsi leszek az Ubisoft válaszára.

nagy valószínűséggel más kárt is okoznak a fejlesztőknek, hiszen az így szerzett játékaktiválás nem számít teljes értékűnek

Ha tényleg az a modell, hogy a múltban akciósan megvásárolt Steam kulcsot adják el újra, akkor miért is nem teljes értékű ez, és miért is károsították meg a fejlesztőket? Hiszen ők a Steamen ugyanúgy megvették azt a kulcsot már előtte. Az neked meg nem mindegy, hogy az akciós kulcsot Kovács Pisti gamer vette meg és most adja el, minthogy a KovácsPisti Kft? Te ugyanúgy azt látod, hogy az akciós időszak alatt a Steamen a játékodat megvették.

ha egy játékot nem a Steamen vásárolnak meg.

De ezt a játékot már megvették a Steamen, csak éppen nem most, hanem X hónappal ezelőtt, és most továbbértékesítik. Téged milyen kár ér ezzel a modellel?

Nem biztos hogy tudlak követni. A játékot megveszi egy dealer amikor akciós, a vásárlás az vásárlás. Valós user aki nem volt résen, hónapok múlva észbe kap, akkor a dealer mondjuk +10-20%-al a bekerülési ár felett eladja neki, de még mindig olcsóbban mint az aktuális Steam store ár. Tudok úgy hunyorítani, hogy azt mondjam, hogy ha valaki itt "át van verve" az az user, hiszen megvehette volna ő is ennyiért, de már ez is elég izzadságszagú. Amit még bele tudok látni, hogy neked tulképpen úgy generálhat veszteséget, hogy a figyelmetlen usert később (amikor már nem akciós a játél) nem te tudod megfogni (gondolom a nem akciós, magasabb árnál a te bevételed is magasabb, de ezt erősítsd meg vagy cáfold), hanem a dealer. Persze itt fel kell tenni a kérdést, hogy a magasabb áron amúgy megvette volna e a játékot, vagy wishlistre teszi csak, és kivárja a következő akciót. Ráadásul mi van azokkal a példányokkal, amik örökre rajta rohadnak a dealeren? Mert biztos vagyok benne, hogy sok ilyen van. Ez esetben kapott e a Steam és a fejlesztő olyan pénzt, amit amúgy nem kapott volna meg soha?

Sok akna van ebben, nem mernék egyik oldalról sem beleállni a vitába nagyobb vehemenciával, csak azt próbáltam szemléltetni, hogy érdemes más szemszögből is megnézni a dolgot. Egyébként az élet minden területén működik szinte ez a modell, másodlagos piacnak hívják. Én a helyedben elengedném a dolgot, nem hinném, hogy veszteséget okoz neked, még az is simán lehet, hogy több vevőd van így. Ha ez ennyire rossz lenne, a Steam már régen kicsinálta volna, elegendő lenne hozzá egy olyan megoldást bevezetni, ahol a gift kódok mondjuk 1 hónap után lejárnak, és a vételár visszakerül a vevőhöz.

Még a beszámolók/vélemények/review-k, amiknek kiemelt szerepe van abban, hogy a Steam ajánlja-e másoknak a játékot, azok sem érnek semmit, ha egy játékot nem a Steamen vásárolnak meg.

Ezt meg végképp nem értem, ha így vesz játékot valaki, akkor mitől lenne másabb/számítana máshogy a review amit ír róla? Már ha ír... Ha meg nem ír, akkor nem mindegy? Ha ő veszi meg direktben a Steamen akcióban (vagy azon kívül), a dealer helyett, akkor se írt volna róla semmit.

Köszönöm az új szemszög bemutatását!

Csakugyan létezhet, hogy szinte az egész Steam-kínálatot (és mellé még Windowsokat, Office-t és egyebeket) felvásárolták, és a pár százaléknyi árkülönbségnek megfelelő nyereség megéri, hogy akár hónapokig benne áll a pénzük?

Nincs tapasztalatom abban, hogyan szereznek aktivációs kulcsokat ezek a "vállalkozók", de valami bűzlik, főleg ahogy a "jogalapot" magyarázzák a weboldalukon. Ugyanakkor elismerem, hogy talán túlkombinálom ezt az egészet, és esetleg jó üzlet lehet ez a fajta "horgászat".

A review-kkal kapcsolatos problémák alatt arra gondoltam, hogy a Steam algoritmusa csak a helyi vásárlásokból származó review-kat használja a játékok promotálásánál, ezért ha az ilyen közvetítőkön keresztüli forgalmazást esetleg másképp értékeli a Steam (talán így van, talán nem -- nem tudom), a tőle vásárolt játék review-ja nem ér semmit, még akkor sem, ha a játékot méltató támogatni szeretné a játékot és annak fejlesztőjét a méltatással.

Csakugyan létezhet, hogy szinte az egész Steam-kínálatot (és mellé még Windowsokat, Office-t és egyebeket) felvásárolták, és a pár százaléknyi árkülönbségnek megfelelő nyereség megéri, hogy akár hónapokig benne áll a pénzük?

Szinte kizárt hogy ez így van, de nem is kell hogy így legyen, nagyban gondolkodj. Millió számra keringenek ezek a felvásárolt kódok a felsorolt oldalakon, és nem csak kettő ilyen van, hanem sok. A Codeguru amikor az OS-ek és az irodai programcsomagok mellé behozta a játkokat is a palettára, semmi mást nem csinált szerintem, csak beüzemelt pár scriptet, amik API-kon keresztül brókerkednek. Te rendelsz egy játkot, a script megveszi valamelyik nagyobb oldalon, raknak rá valami profitot, és ennyi. De egyébként semmi közöm hozzájuk, csak józan paraszti ésszel tippelgetek, és meg lennék lepve, ha úgy lenne, ahogy te feltételezed :)

Amúgy igen, szerintem túlkombinálod. A weboldalon a jogalap amit idéztél vélhetően arra az esetre vonatkozik, amikor vesznek náluk egy Office-t, és a Codeguru biztosít ehhez telepítőt (a linkek egyébként az MS oldalára mutatnak, de lehet hogy van olyan termék aminél nem így van). Az idézett jogszabály szerintem arra vonatkozik, hogy ebben az esetben a kereskedő azért ad copy-t, mert így biztosítja a megvásárolt licence használhatóságot, későbbi esetleges javíthatóságot. Nyilván ez a passzus egy Steam játékra nem vonatkozik, mert ott a másolat fogalma nem értelmezhető, mivel egy más által megvásárolt kódot kapsz, a szoftver "copy"-t pedig nem ők adják, hanem aktiválás után a Steam. Persze ezt leírhatnák ott értelmesebben is, de gondolom nem fektetnek ebbe túl sok energiát.

A review-kkal kapcsolatos problémák alatt arra gondoltam, hogy a Steam algoritmusa csak a helyi vásárlásokból származó review-kat használja a játékok promotálásánál, 

Dehogyis... Teljesen félreérted. A Steamnek fingja nincs róla, hogy egy gift-ként vásárolt játék hány kézen megy keresztül, mire valaki beaktiválja. Minden ilyen vásárlás helyi vásárlás, mivel senki más nem tud gift kódot generálni csak saját maguk! Pl. én is rendszeresen vásárolok Steamen játékokat gift-ként, mert sokat játszunk a gyerkőccel ketten, és a family sharing arra nem jó, neki is kell hogy legyen saját példánya, ha multizni akarunk. Ugyanúgy tud review-t írni a gépéről, semmilyen eltérés nincs ebben. Eleve nem is lenne értelme ilyen megkötésnek, a gift-ként vásárolt játék ugyanolyan vásárlás. Az egyetlen hátulütője a gift kódnak, hogy nem lehet refundolni.

Sajnos még mindig ködös ez nekem. Ha képesek rövid idő alatt (10 percen belüli emailes választ hirdetnek) aktivációs kulcsot szerezni, akkor kell, hogy legyen egy készlet, tele olcsóbban beszerzett kulcsokkal. Tehát valakik, valahol fel kellett, hogy vásároljanak N aktivációs kulcsot minden Steames játékhoz, nem? Ez az, amin csodálkozom, mert komoly pénzmennyiség parkol így, és a nyereség -- az árkülönbség -- elég szerénynek tűnik.

Ne viccelj már, 10 perc alatt a fél G2A-t fel lehet vásárolni egy scripttel :)

De ha ennyire nem ismered ezeket az oldalakat, akkor írok másik példát: képzeld el, hogy van 4-5-10 ebay jellegű oldal, ahol kizárólag Steam, és egyéb store-okhoz lehet venni gift kódokat, még API-juk is van. Ezek jellemzően piacterek, rengeteg userrel, seller oldalon kisebb és nagy halakkal. A méretek miatt természetes, hogy ha ezeket integrálod, akkor szinte az összes játék elérhető lesz, ami valaha akciós volt. Ezért van az is, hogy egy új játékot soha nem tudsz ilyen helyen olcsóbban megvenni, max valami nagyon végletes konstrukcióban (pl. adott régióban olcsóbban jött ki, és komplett (pl. indiai) steam accountot árulnak, amin aktiválva van az az 1db játék).

Nagyon sokan tőzsde jelleggel is csinálják ezt egészen kis méretben. Nézz rá csak pár hazai aprós oldalra (pl. hardverapró), ott is találni fogsz mindig 5-10 embert, akik 1 órán belül küldenek neked Steam kódot jó áron. Viszont ők tényleg manuálisan nyomják, tisztában vannak vele mi pörög, mit mikor érdemes megvenni, mennyiért lehet eladni, tőzsdéznek. Saját árlistájuk van 50-100 játékkal, és ebből igyekeznek valami kis konyhapénzt kihozni (aztán lehet hogy nagyobb pénz is van ebben, de én inkább ilyen csóró egyetemisták sportjának gondolom).

Nem a technikai résszel van problémám -- még én is hallottam scriptekről, automatizálásról.

Az zavaros, hogy nem 50--100 játék van a portfolión, hanem szinte az összes. Nem tartom reálisnak, hogy ezekért mind fizetett valaki, mondjuk az eredeti, teljes ár 70%-át, majd ezeket a játékokat +5--10% haszonnal, ki tudja mennyi "pihentetés" után adják tovább.

Nem azt állítom, hogy tévedsz, csak azt, hogy csodálkozom, hogy ennyire nincs jobb befektetési alternatíva, hogy megérje ez a pitiáner ügyeskedés.

Kicsit olyan, mintha nem olvasnád el amit írtam, csak pár mondatot belőle, vagy nem néznéd meg a hivatkozott oldalakat, piactereket, és még mindig 1db cégben vagy személyben gondolkodsz (és nem 1 millióban mondjuk)  aki megvesz mindent a Steamen. Egy kis hazai hardveraprón bizniszelő Pistikénél van 50-100 játék, egy nagyobb G2A-ra regisztráló sellernél meg mondjuk 5000. És ilyenből rengeteg van, ezeket add össze. Na mindegy, én hozzátenni mást már nem tudok/akarok :)

Köszönöm a türelmed! :) Az utóbbi időben meglepően sok negatív újdonsággal szembesültem úgy a saját, mind a távolabbi ismerőseim köréből, és talán ezért fogtam fel lassabban, amit írtál. Azt hiszem, már értem, és a felvázolt helyzet tényleg reális lehet.

Úgy gondolom, itt csak valami szélmalomharcba kezdhetnék, így a legokosabb, ha tudomást sem veszek erről az ügyeskedőről (sem). Szomorú, de ez van.

Épp csak ránéztem, de én ebben sehol nem találom a tiltakozós mondatot, de még azt sem, hogy "tilta". (Aztán lehet, hogy a mupdf keresője a hunyó.) SSzerintem kérd meg őket, hogy részletesen magyarázzák el neked a dolgot, hogy hol-mit-hogyan-milyen alapon. Vagy az fog kiderülni, hogy (ahogy mások is írták) teljesen törvényes a dolog, ha pedig mégis turpisság van benne, akkor máris lesz tőlük egy megnyilatkozásod, ami után talán már nehezebben adhatják elő, hogy jaj, nem látták a jogszabály második oldalát, jóhiszeműek voltak, ott se vótak stb.

A hozzászólások alapján nekem az jött le, hogy egy olyan platformon árulod a játékod, amit nem is igazán ismersz. Fura.

Engem az érdekelne, de – gee után szabadon – lusta/egyéb vagyok utánanézni, hogy az ajándékként vásárolt játékokból a megvásárlás pillanatában keletkezik-e bevétele a fejlesztőnek, és a statisztikákban látja-e, hogy hány példányban kelt el a termék, hányat aktiváltak ténylegesen, és ezek közül mennyi az aktívan használt.

:)

Az egyetlen olyan online platformon árulom a játékot, ahol nem csak matematikai esély van arra, hogy legalább a befektetésem kis részét viszontláthatom egyszer. Hogy ez mennyire reális, arra nem ismerek jobbat az empirikus módszernél, de érdeklődve és örömmel fogadok javaslatokat.

A Steam adminfelülete elég barátságtalan és korszerűtlen (szerintem 15 éve nem változtattak rajta komolyabban), így nem tudok garantált választ adni a kérdésedre, de úgy tűnik, amint valaki fizet egy játékért, a fejlesztő/kiadó Steames számláján ez jóváírásra kerül, ugyanakkor külön érték jelzi az aktiválások számát, tehát az eladott példányok/kódok száma magasabb az aktiváltakénál (ez még a demókra is igaz). A Steam havonta egyszer utal, amennyiben az adott accounthoz tartozó összeg egy bizonyos limitet elér.

106 példányt vettek meg, és ezen felül 41 ingyenes kulcsot aktiváltak.

121 egyedi accountról indították el a játékot legalább egyszer, de ebbe beletartoznak a megvásárolt és az ingyenes kulcsok is, tehát arról nincs részletesebb infóm, hogy hány megvásárolt játék vár még aktiválásra.

Igen, én osztottam az ingyenes kulcsokat. Ilyen kulcsok igénylésére még a hivatalos megjelenés előtt is van lehetőség, azzal a céllal, hogy streamereket és újságírókat lehessen velük megkeresni.

Egészen bizarr az utolsó kérdésed. Nem, nem örülök annak, hogy scriptes ügyeskedők lenyomják az árakat. Ez teljesen független az eladások számától.

Azt amúgy nem tudod beállítani, hogy akció esetén maximum hány kulcsot vehetnek? Egyáltalán ki koordinálja az akciót? Gondolom ha a Steam azt mondja, hogy pl. egy winter sale-ben -70%-ért adná a játékod, akkor azt te nem vagy köteles elfogadni. Vagy igen? Vagy tőled ez független, ők csinálnak amit csinálnak, te mindig az általad beállított árat kapod egy vásárlás után?

Amennyi infót írtál itt eddig, úgy tippelem, hogy ezekre nem tudod a választ. Pedig nem ártana szerintem. Miután képben vagy azzal, hogy milyen feltételekkel kötöttél szerződést a terjesztésre a Steam-el, csak utána tudsz egyáltalán véleményt formálni arról, hogy a másodlagos piac jót tesz e neked vagy sem. Addig csak elképzeléseid és érzelmeid lehetnek ezzel kapcsolatban, amik simán lehetnek tévesek.

Kéthavonta lehet árleszállítást tartani, de vannak a Steam által előre hirdetett tematikus események, amikre érdemes lehet szinkronizálni. Mindig a fejlesztő/kiadó dönti el, hogy mekkora árengedményt érvényesít egy adott árleszállításra. 20% vagy afölötti árleszállításnál a játékot követők/wishlisten tartók email-es emlékeztetőt kapnak a Steamtől. Arra nincs mód, hogy más limitációkat állítsunk be.

"amikor a játékot illegális módon árulják" szerepel a cikkben, miközben semmi illegális nincs ebben, legalábbis nem tudom, hogy a Steam curatorok bármiféle törvényt sértenének. A fejlesztő promotálni akarja a játékát, a promóciós kulcsot végül megvehetik, akik tényleg játszani akarnak vele, csak éppen a promóciós kulcsból ő nem lát pénzt - de abból eleve nem is látott volna pénzt.

Ennek úgy lehetne elejét venni, ha a Steam a promóciós játékkulcsokat ellátná pl. egy PROMO- prefix-szel, hogy a vásárlók számára is kiderüljön, hogy mit is vesz valójában. Mint ahogy a promóciós termékeken is rajta van, hogy promóciós és nem kereskedelmi célból készültek.

Erre részben van lehetőség, úgy hívják, hogy "Curator Connect", és összesen 100 kulcsot lehet az általad (a fejlesztő által) kiválasztott kurátorok között kiosztani, amiből egy kurátornak legfeljebb 5 kulcs juttatható, és a kurátor elvileg nem tudja "kivenni" a kódot a rendszerből, csak aktiválhatja.

Sajnos az egész Steames kurátor-rendszer elég béna, vagy csak akkora túlkínálat van játékokból, hogy ezek a lelkes önkéntesek sem győzik: nagyon kevesen aktiválják a kapott lehetőséget, és még sokkal kevesebben írnak róla. Az esetemben egyetlen ilyen kurátor-review készült, bár az épp ellenpélda, mert nagyon tisztességes, részletes méltatatást kapott a játékom, videóval is kiegészítve.

Azt talán jó lenne, ha a promóciós kulcsokról egyértelműen látszana, hogy mik, bár aki egyáltalán hajlandó "okosban" játékot venni, az pont tojik rá, kit károsít meg és kit támogat, hiszen csak az érdekli, hogy "ócsóbban" kaparintson meg valamit.

Egyébként van arra lehetőség, hogy a promóciós kulcsok kérésénél csak a rendszeren belül látható címkéhez rendeljék őket, tehát a fejlesztő elvileg kideríthetné, melyik kulcs-csomagból került a "feketésszürkepiacra", de nem számítok rá, hogy a Steam bármit tesz azért, hogy visszaszorítsák az orgazdákat. Sejtésem szerint ugyanolyan lehetetlen vergődés lenne ez, ahogyan a másolásvédelmet sem lehet megoldani.

Ilyen Promo/Demo celzattal nincs mod arra, hogy idokorlatos programot aruljanak (pl. a fomenuben is jelezve, hogy ez idokorlatos valtozat)? Ha a Steam ad ra lehetoseget, akkor ez a legjobb.

Amikor olyan programot fejlesztettem, ahol a licenceles nagyon le volt korlatozva, ez volt az egyik lehetoseg. (a hardware fizikai azonositojahoz kotodo licencfile-on kivul) A demo kulon build volt raadasul, amit ugyfelnek is ki lehetett kuldeni, es a fejleszto is keszithette a sajat gepen - az "eles" valtozat persze build serverrol ment.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Beszéltem egy ismerőssel, aki nagyobbacska játékkiadónál dolgozik. Őket is dühítik az ügyeskedők, és azt fontolgatják, hogy egyáltalán nem aktiválják többé az alapértelmezett "regionális árképzést" Steamen, mert nem csak promókulcsokkal csencselnek az ügyeskedők, hanem olyan régiókban vásárolnak fel teljes értékű kulcsokat, ahol a regionális árképzés miatt az olcsó, és az árkülönbözet a hasznuk. Ez az elv a hagyományos, szállítandó termékek esetében még ésszerű lehet, hiszen ott a kereskedő rizikója és befektetése a szállítás és a raktározás, de digitális tartalomra ez nem vonatkozik, ezért érződik jogtalan haszonszerzésnek.

Ja, igen: bár egyeseknek úgy tűnhet, hogy a Gonosz, Kapzsi Játékkiadó nem hajlandó a szegény dél-amerikai, laoszi, bangladesi vagy szomáliai játékrajongóknak általuk megfizethető áron odaadni a játékait, a valóság az, hogy ezekben a régiókban olyan alacsony a kód-aktivációs ráta, hogy szinte nem is látszik, azaz szinte csakis kódcsencselők használják.

Megint az történt, hogy jól mutathatott az emberbaráti szándék a Steames döntéshozók megbeszélésein, de a valóságban egészen más lett az eredmény.

Üdv a  liberális pöcegödörben !!