( nns | 2024. 05. 03., p – 21:37 )

Max a telefongyártók magyarázzák a tűzeseteket azért, hogy sajátmárkás töltőket adjanak el. Így néz ki a teló akku tűz: https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna710581 A telefonokban általában LCO akku van az EVkben NMC vagy újabban LFP. Összehasonlításul: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360544223014214#:~:text=The%20overheating%20test%20shows%20that,the%20NMC622%20and%20LFP%20batteries.

Konklúziók:

The overheating test shows that the LCO battery is the most dangerous during thermal runaway because of higher heat generation

The LFP material is less affected by nail penetration and extrusion, and the LFP battery at 50% state of charge (SOC) has the lowest risk of thermal runaway.

Ehhez még hozzáadod, hogy az EVkben rendes BMS van és akku temperálás ki is jön, hogy egy mobil akku sokkal veszélyesebb...

A feltételezésed sem OK. Csökkent az EV tüzek aránya eladott EVkre vetítve mert fejlődött a technika plusz egyre több az LFPvel szerelt EV hiába öregedett az állomány. Abban igazad van, hogy fiatal még az állomány a végső konklúzió levonásához.

Amúgy pl Ausztráliában készülnek az EV tüzekre:

https://www.mdpi.com/2571-6255/6/8/325

Comparing the average global EV fire frequency of 5.29 fires per million EVs, the study reveals that the average EV fire frequency in Australia is higher, standing at six fires per million EVs. Notably, this average EV fire frequency is significantly lower than the average fire frequency for all vehicle fires in Australia, which is reported to be 2130 fires per million vehicles.