Exchange On-Premise -> O365

Az Exchange 2010 támogatása októberben lejár. Ahelyett, hogy az on-premise vonalat vinném tovább, migrálunk O365-re. A vezetőségnek bemutatott prezentációm után nem volt kérdéses, hogy merre érdemes tovább menni. Kb. négy slide-nyi érv szólt mellette és nem sok ellene. Aki üzemeltet Exchange szervert, az át tudja érezni, hogy mekkora terhet fogok letenni. Akkorát, hogy ez még egy blogbejegyzést is megért!

Hozzászólások

még néhány ilyen kiszervezés, és majd dolgozni sem kell bejárnod

Tévedés: az egyik érv a váltás mellett a sok közül, hogy ahelyett, hogy a saját szarunkat kellene reszelnem, az alatt az idő alatt is tudnék pénzért ügyfelekkel is foglalkozni. Helyettem meg a mienket a Microsoft reszeli (mivel Gold partnerek vagyunk, a licencek kvázi "ingyen" vannak).

Azt ugye nem akarod mondani, hogy a tulajdonosoknak ellenére lesz, ha több pénzt hozok a zsebükbe (és egyben a magaméba is?). ;)

Mondjuk azzal, hogy be se kell járnom, kiegyeznék :D Csak a lóvét utalják minden hónapban pontosan! :D

trey @ gépház

Szerkesztve: 2020. 02. 14., p – 11:45

A hátsó sorból láttam onpremises exchange migrációt régiről valami újabbra, elég fájdalmasnak tűnt. És egyet értek vele, az ilyen dolgokat már szolgáltatásként illik használni és nem otthon a pincéből üzemeltetni.

Hibrid mód lehetett. Én ezt egyszerűbben intézem majd el. Persze, így is kell majd vele dolgozni, de megvan az erős felhatalmazásom. :) Amikor mondtam, hogy lehet, hogy azért lesz vele kellemetlenség az első időkben, lehet egyesek tán' sírni is fognak, hogy nem olyan, nem úgy működik, nem az ... Az volt a válasz: "Kit érdekel? Egy csomót spórolunk rajta."

És ez így is van.

trey @ gépház

Szerkesztve: 2020. 02. 14., p – 15:47

Trey, te egyre inkább az élet császára leszel. Irigylünk sokan!

Nőd van már? :)

Trey, te egyre inkább az élet császára leszel.

Ezt jutott eszed be a bejegyzésről, mert ... ?

Irigylünk sokan!

Ugyan igényt nem tartok rá, de egyes kommentekből valóban ez jön le. 

Nőd van már? :)

Na, ez az egy dolog, amiben sosem volt hiányom ;) Neked van?

trey @ gépház

Rolex és Exchange migráció, ja ez jutott eszembe. :)

Gagyi sztereotípiák. Az én órám pont úgy néz ki, mint egy 40 ezer forintos búvár. Hisz' itt megmondták. Szakértők ;)

Egyébként, úgy érted, hogy Rolexben nem lehet/nem illő "merre tovább" előadást tartani a cég vezetése részére? Vagy azzal van bajod, hogy ilyen órában nyomkodom esetleg a gombokat vagy kattintok az egérrel? Próbálom megérteni a gondolkodásod. Meg azt, hogy miért fáj ez egyeseknek. :)

Néha elgondolkozom azon, hogy inkább buzi leszek, hátha a fiúkkal egyszerűbb.

Hajrá, most az e fajtának áll a világ. A nőkre visszatérve, 16 éves korom óta folyamatosan van nőm. De erről többet nem írok, mert a 24 éves fiam is olvassa az oldalt ;)

BTW: én már abban a korban vagyok, ahol nem azzal menőznek, hogy sikerült összeszedni az első nőt az életükben ;)

trey @ gépház

Mi még nem döntöttünk, hogy O365 vagy onprem. legyen de Exchange 2007-ről indulunk. Gazdaságilag az O365 kedvezőbb, a licence-k (akár O365 akár onprem. ) oktatási intézményként "adottak".

A saját üzemeltetés esetén a hardvernek vannak beszerzési, üzemeltetési, fenntartási, pótlási költségei ami szemmel látható, viszont jobban kézben tarthatónak, testreszabhatóbbnak gondoljuk.

Az O365-el felvennénk az "egyenkabátot" és biztosan lennének olyan esetek, amikor nem a rendszert alakítjuk az igényeinkhez, hanem az igényeinket a rendszerhez. Ezen kívül vannak ismerősi tapasztalatok soha meg nem érkező levelekről és vannak akik most jönnek vissza saját üzemeltetésre.

Ha nem titkosak a pro és kontra érveid, szívesen elolvasnám.

A saját üzemeltetés esetén a hardvernek vannak beszerzési, üzemeltetési, fenntartási, pótlási költségei ami szemmel látható, viszont jobban kézben tarthatónak, testreszabhatóbbnak gondoljuk.

Kerdes, hogy 5 ev mulva is lesz-e penz hardverre, 5 ev mulva is szeretned-e nyaralas kozben reszelni a szervert, stb. Volt par projektem, ahol kerdes volt az onprem vs cloud, de altalaban ilyen, vagy ehhez hasonlo egyszeru dolgokon mult a dolog.

Az O365-el felvennénk az "egyenkabátot" és biztosan lennének olyan esetek, amikor nem a rendszert alakítjuk az igényeinkhez, hanem az igényeinket a rendszerhez.

Ez kb igaz, itt megint az lesz a kerdes, hogy fontos-e annyira a testreszabottsag, hogy gorgetitek magatok elott az idok vegezeteig (ido, penz, stb.), vagy elobb-utobb meg akarjatok-e lepni azt, hogy valami standardizaltabb kornyezetet alakitsatok ki.

Nálunk nem volt egyáltalán kérdés, hogy anyagilag melyik éri meg jobban. De mi kiváltságos helyzetben vagyunk. Nekem egyszerű volt összehasonlítani az egyik oldalon sok milliónyi beruházási költséget, a másik oldalon meg Gold partnerségből fakadó ingyen mailboxokat. Nagy a kontraszt. A vezetőségnek ez a fontos. Nekem meg az, hogy az Exchange üzemeltetés (nem keverendő az adminisztrálással) összes szarát letudom egy életre.

trey @ gépház

A hardver és a szerver üzemeltetés költsége már most sem egyszerű történet. És igen, a standard környezetet egyszerűbb üzemeltetni is és könnyebb rá embert is találni.

A vezetők részéről aggódás, hogy az adataink, leveleink nem nálunk lesznek (közel sem vagyunk NASA, de aggódni tudnak;) még fennáll.

Üzemeltetői oldalról meg nem tudom, hogy mennyire van rálátás a teljes levélforgalomra, ha pl. egy meg nem érkezett/el nem jutott fontos levélről kell felelősen megmondani, hogy mi történt vele.

A vezetők részéről aggódás, hogy az adataink, leveleink nem nálunk lesznek

Az aggódás tárgya itt a részükről, hogy

  • jaj, valaki beleolvas a nagyon titkos levelekbe
  • nincs helyben másolat, így mi van akkor, ha megáll az O365

Az első, a második vagy mindkettő? Mert nálunk az utóbbi volt csak. Arra a válaszom az volt, hogy van levélarchiváló megoldásunk (MailStore), így minden egyes levélről van másolat nálunk a szerverszobában, ami akkor is elérhető, ha megáll az O365 vagy nincs internet.

trey @ gépház

Az első erősebben. A második csak halványan, mert attól nem tartanak, hogy megáll az O365 (kisebb a valószínűsége, mint, hogy az onprem. megáll), ha pedig a fő internet kapcsolat megáll, akkor van különböző mobilnetes áthidalási lehetőség egy-egy embernek.

O365 esetén a teljes költséghez egy helyi mentés és/vagy levélarchiválás még hozzájön és máris van mit onprem. üzemeltetni;)

hogy megáll az O365 (kisebb a valószínűsége, mint, hogy az onprem. megáll),

Elméletben. Az utóbbi 10 évet nézve az általam üzemeltetett on-prem Exchange rendelkezésre-állásban messze rávert az O365-re. Ez meg a gyakorlat :) Persze, tudom... Szerencse stb. De ettől még ami igaz, az igaz.

O365 esetén a teljes költséghez egy helyi mentés és/vagy levélarchiválás még hozzájön és máris van mit onprem. üzemeltetni;)

Nem tartok attól, hogy nem lesz mit üzemeltetni. Az Exchange szerverünk 1 szerver a kb. 60, általam üzemeltetett virtuális szerver közül. Ezek csak a virtuális szerverek. Ehhez jön mg hozzá 6-7 storage, mondjuk 10 fizikai host stb. Azzal, hogy az Exchange-et leteszem, ezek nem szűnnek meg. Viszont a legnagyobb "ideg" faktor eltűnik az életemből. 

trey @ gépház

Nyilván, sok mindent nem lehet kikerülni. Az első komment okoskodására reagáltam félig, aminek kb. az volt a lényege, hogy a kiszervezett Exchange lesz a munkanélküliségem oka.

Ha munkanélküli leszek, az nem az O365 miatt lesz. Önmagában az sem zenél.

Ja, és egy autós hasonlat a végére:

Az az autószerelő, amelyik állandóan a saját autóját kénytelen bütykölni ahelyett, hogy az ügyfeleiét javítaná pénzért, nem lesz hosszútávon sikeres!

trey @ gépház

Szerkesztve: 2020. 02. 19., sze – 13:07

Teljesen egyetértek, annyi különbséggel hogy ez nemcsak nektek mint Gold partnereknek, de SOHO-tól kezdve Large Enterprise-ig nem éri meg Exchange onprem-et üzemeltetni. Nagy rendszerintegrátornál dolgozok (120.000 user), elvileg core tevékenység az Exchange üzemeltetés, de nem éri meg, különösen akkor ha más Microsoft Office terméket is használnak, ami large enterprise-oknál általában tipikus (pl. Sharepoint, Teams, Intunes, Office Pro Plus) Így random megnéztem néhány cég MX rekordját különböző iparágakból Shell, Maersk, Lego, Disney ezek mind O365-ön vannak (igen tudom, hogy az Exchange online protection használható onprem rendszerekkel is ezért az állítás nem teljesen valid)

Főleg az Exchange 2019 hardverigényei fényében nem. Kicsit elszállt az írói fantázia szerintem a 128GB-tól induló ajánlott fizikai RAM követelménynél. Ahhoz, hogy ezt a jelenlegi szinten biztosítani tudjam (több hostok közt vMotion), millióban majdnem két számjegyű beruházást kellene csinálnom. Annyiból szerintem 20 évig kijön az O365 még akkor is, ha a kapott "ingyen" licencek feletti licenceket abból kell kifizetnünk.

trey @ gépház

Valószínúleg (ez is) egy tudatos döntés a Microsoft részéről, odaárazzák az onprem Exchange licenszt, meg a követelményeket hogy "megérje" a cloudba menni.

Az egyik Microsoft-os TAM mondta, hogy komoly probléma az underlicensed seat-ek száma az onprem környezetekben, hát a cloud-dal például ezt is megoldják... Mindenesetre a core IT (IAM, messaging, file sharing, collaboration, endpoint management) abba az irányba megy hogy az egész csak egy applikáció amit jobban jársz ha szolgáltatóktól megveszel. Most ha csak a kis 10 fős volt cégemet nézem, az O365 Bussiness Premium licensz kijött havi 30e körül és ebben benne van a full Office suite, Sharepoint, OneDrive, Exchange, Teams, nem kell baszkódni a mentéssel, a vassal, a hétvégi áramszünetekkel, stb. Aki egy kicsit is normálisan gondolkozik és nem dzsunka PC-n akar összetákolni valamit opensource stuffból alacsony rendelkezésre állással akkor az Office 365-re vált. 

Hát amennyire én látom a CIO-k a legnagyobb ellenségei a cloud-nak, kevesebb üzemeltetés, kisebb staff, kevesebb elégethető büdzsé projektekre => kevesebb "elokoskodható" pénz. Nem hiába van a nyomás a CEO/CFO-k felől a cloud irányába, ahol alapvetően kiszámíthatóbbak a dolgok... És sajnos van igazság a nem-IT-sok felől érkező kritikákban (mondom ezt IT-sként), mert amíg egy jó IT szakember kinyitja a laptopját az többe kerül mint jó néhány O365 licensz... Teljesen nyilvánvaló hogy egy cégtulajdonosként, biztos hogy nem akarnék csilliókat elégetni egy kurva gyorsan avuló infrastruktúrára, amivel csak a baj van és csillió az üzemeltetése. 

Más: mást is migráltok a cloud-ba? Sharepoint, Onedrive? Azure AD/Intunes?

Hát amennyire én látom a CIO-k a legnagyobb ellenségei a cloud-nak, kevesebb üzemeltetés, kisebb staff, kevesebb elégethető büdzsé projektekre => kevesebb "elokoskodható" pénz.

Hát a karrierutamban még két lépcső a CIO. És itt nincsenek elokoskodható pénzek,  szóval lehet, hogy ezért vagyok a pártján. Mert ha ezeket leveszem, marad a kevesebb üzemeltetés  nekem és az csak jó. :)

mert amíg egy jó IT szakember kinyitja a laptopját az többe kerül mint jó néhány O365 licensz...

Ez így van. Azt az időt, amit elbaszunk a saját infránk toldozására-foldozására (házon belüli rezsi óradíjon elszámolva), azt el tudjuk adni  ügyfélnek is, piaci óradíjon. Több mint ötzörös a kettő közti szorzó.

Teljesen nyilvánvaló hogy egy cégtulajdonosként, biztos hogy nem akarnék csilliókat elégetni egy kurva gyorsan avuló infrastruktúrára, amivel csak a baj van és csillió az üzemeltetése. 

Ezért is vették a felvetésem jól, ezért is tetszett nekik. 

Más: mást is migráltok a cloud-ba? Sharepoint, Onedrive? Azure AD/Intunes?

Sharepoint lesz, meg amik az Office 365 E3 licencbe beleférnek. Ha jól tudom, most 22 app van benne default. A terv az, hogy azokat használhatják majd az userek.

trey @ gépház

Alig egy hónapja álltunk át 2016 On Premisről O365-re. Kezdetben hibrid konfigban, de egy hete teljesen kivezettem az On Premise-t, már áll a VM. Az átállás nem volt egy nagyon ördögtől való dolog, 750 mailbox kb 4.5 terányi adattal átment 3-4 nap alatt.

Nekünk is E3-as licenceink vannak, bőven elég amit biztosítanak hozzá. Az O365 rendelkezésreállása viszont már az első 2 hétben messze elmaradt az On premise-től, többször volt Microsoftnál szolgáltatáskiesés.

I don't run often, but when I do, I run as administrator.