Ha új autót vásàrolnék, saját pénzből, ... hajtású lenne.

Címkék

hibrid
23% (133 szavazat)
elektromos
20% (113 szavazat)
turbó dízel
5% (31 szavazat)
turbó benzines
7% (43 szavazat)
csakis "szívó" benzines
18% (103 szavazat)
bizonytalan vagyok
6% (35 szavazat)
az új autó hülyeség
16% (91 szavazat)
egyéb
5% (26 szavazat)
Összes szavazat: 575

Hozzászólások

Agglomeráció <> Budapest: csakis (pár éves) elektromos

Szívóbenzin, mert a TotalCar-os fiúk megmondták :-)

Az új autó hülyeség opcióval is szemeztem. Eddig nem vettem új autót, és szerintem nem is fogok. Minek? Bár ha igazán gazdag leszek lehet, hogy nézőpontot váltok.

Nekem egy dolog: amikor legutobb hasznalt kocsit vasaroltam, 2 eve, akkor pl. nagyon nehezen talaltam olyan autot, ami olyan motorral es felszereltseggel lett volna a piacon, mint amit kerestem.

Vegul kompromisszumot is kellett kotni, az autoban eleg sok minden van, de van par dolog, ami jo lenne, de az elso tulaj nem rendelte meg bele.

Uj autonal meg en konfiguralom be ugy, ahogy nekem tetszik.

mi épp keresés alatt vagyunk és ugyanezt látom, ami kellene felszereltségben ritkán jön elő, ha meg van, akkor leharcolt. ha minden oké akkor drága és már ott tartunk, hogy egy új, általunk konfigurált közelében járunk, amit nulla kilométertől ismerünk, plusz garancia. ebből a szempontból a kia 7 éve szimpatikus, fiatalabb használt autó is még garanciális.

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

igen, az egyik irány vag autó, ez konfigurálható az utolsó csavarig, a másik irány koreai, illetve japán. és igen, náluk erősen csökkentek a választási lehetőségek. :) de a koreai a japánhoz képest is még mindig egy opciókánaán.

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

Ha kirázod a pénzt rá a zsebedből és semmiféle más tervedet ez nem teszi tönkre akkor elértél egy olyan anyagi állapotot amit csak nagyon kevés embernek jön össze, és örülök neki :)
(feltételezem hogy cash, és nem hitel, mert a hiteles autó nem a tiéd).

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Kerettől függően, hibrid vagy "szívó" benzines. Hibrid bonyolultabb, de jó konstrukció esetén állítólag nem megbízhatatlanabb mint egy egyszerűbb benzines. Használt Prius, ha van rá zsé (vidék, vadkelet, városon kívül és városban vegyesen közlekedve)

Városon belül csakis full elektromos, minden más hülyeség, nem veszek csak azért robbanómotorosat, hogy brummogjak, mint a faszagyerekek. Ha több száz km-es túrákra vinném, akkor meg hybrid, de arra inkább vonat, repülő.

Az autó hülyeség. Persze szerintem. Az utóbbi húsz évben volt vagy öt alkalom, amikor hiányzott (költözés, páromat elgázolták és haza kellett hozni őt is, meg a bringáját is stb)

Persze megértem azokat, akiknél több kiskorú gyerek van, hogy manapság nem tudnak meglenni nélküle, nekem annyira fontos, mint egy yacht a Balatonon.

Nem, nagyvárosban. Miért, számodra ennyire elképzelhetetlen, hogy emberek tudnak élni autó nélkül is? Tömegközlekedéssel bárhová el lehet jutni városon belül, kirándulni, nyaralni mindig busszal, vonattal, repülővel mentünk, ha meg volt valami SOS (kb. 2 évente 1x), arra ott volt a taxi.

Elhiszem, hogy az autó egy-két esetben kényelmet jelent, de semmi probléma nincs, ha valakinek nincs, tömegközlekedéssel sok helyre gyorsabb eljutni, mint autóval a városi forgalomban.

Egy belépő kategóriás új autó árából, 8 km-es átlagos utakkal számolva kb 1500 alkalommal taxizhatsz*. Ebben csak az autó ára (~4M) van benne, benzin, parkolás, szerviz, egyéb költségek nincsenek. Ha minden nap taxival járnék oda-vissza a munkába, akkor kb 3 évig tartana eltaxizni ezt a pénzt**.

* 4000000/(450+280*8)~=1487
** 1487/(20*2*12)~=3,0

Aki falun él az túlnyomó részt a legközelebbi, városnak nevezhető településre jár dolgozni, vásárolni, szórakozni, ügyeket elintézni. Tehát pont, hogy kell az autó. Aki 2018ban azzal jön felnőtt fejjel, esetleg családdal, hogy nem kell egyáltalán az autó, az valószínűbb hogy Budapest frekventált, leginkább belső kerületeiben él. Én jelenleg a város közepén lakom, 5 perc sétára három különböző metró van, a villamos meg 0-24ben jár és két megálló között élek, 50-50 méterre van mindkettő. Természetesen a hétköznapok során nem használok autót, a dugó és a parkolási problémák miatt, viszont a családjaink 80-100 km-re élnek, így "muszáj" volt beruházni egy autóra (most van a harmadik).
A hét nagyobb részében parkol, de hétvégente, nyaraláskor, bevásárláskor használnunk kell. Két felnőtt ember és egy kutya már olcsóbban jön ki, ha autózik (a kényelemről nem is beszélve).

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

"Kell"?

Ha nagyvárosban élsz, akkor bevásárlásra ott vannak a házhozszállító szolgáltatások, mi pl. a Tesco-tól rendelünk, boltba már csak apróságokért ugrunk be (pl. elfogyott a kávé). Na meg ez életemből kb. 20-at úgy éltem le, hogy saját magam, gyalog/tömegközlekedéssel vittem haza a boltban megvásárolt árut.

Ha autóval jársz nyaralni, azzal szerintem a nyaralás egy jelentős jó tulajdonsága veszik el, vonattal, repülővel sokkal nagyobb élmény elutazni valahová, és kényelmesebb is, mint egy kis autóban összezsúffolódni akár egy teljes napra is. Olcsóbbnak se mondanám, persze vannak úti célok, ahová olcsóbb, de pl. mi repülőjegyért évek óta nem adtunk ki 20 ezer Ft-nál többet per fő.

Persze mindenki maga tudja, hogy mi jó neki.

Ja, én nem repülök, és vonattal mentünk Milánóba pár éve. Oda-vissza 64 ezer forint, és egyáltalán nem volt first class, se alvókocsi. :) Oké, kényelmileg és anyagilag a repülés a legjobb nagyobb távra, az igaz. De nem is az évi 1 út miatt van meg az autóm.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Nekünk sosem volt kocsink, én pedig ugyanezen hozzáállással boldogan éltem le huszonpár évet, 1-2 alkalmat kivéve (pl. költözés) sosem éreztem, hogy úgy különösebben hiányozna egy autó. Aztán most, hogy átalakulóban van az életem (lebetegedő szülők, fészekrakás, előbb-utóbb a gyerek kérdés is esetleg felmerül) baromira kezdem már érezni a hiányát.

Ilyenkor pedig sajnos elkezd visszaütni az, hogy év(tized)ekig önfeledtem ignoráltam a témát, sikerült kiépítenem saját magam felé egy olyan "skill debtet", amit az egyre szaporodó felelősségek mellett egyre nagyobb szívás törleszteni. A jogsit letett, de évekig nem vezető emberek hasonló cipőben járnak, csak kevésbé nyomja az ő lábukat.

Persze ahhoz nem feltétlenül kell saját autó, hogy az ember el tudjon boldogulni az utakon, elég ha van a közvetlen környezetében egy bármikor/megfelelően gyakran elérhető jármű, szinten tartásra akár az újonnan megjelent car sharing megoldások is elegek lehetnek. De rendesen megtanulni vezetni ezeken senki nem fog, azt csakis saját/szülői autón lehet igazán.

"Gyalogosan" az már helyzeti előny. Valaki mindig be tud lépni a kieső helyére, ill. ha a feladatmegoldáshoz több kell, együtt is többre mentek. - Nem is szabadna 3 fő alatt gyerekeket nevelni szülőknek. (Az egykézők alaposan kicsesznek majd felnőtt korú gyermekeikkel, - meg vénülő magukkal is.)

Azért kettőnél több kiskorú, lehetőleg kb. két-négy év korkülönbséggel, elég komoly logisztikai problémát okozhat. ;)
Bölcsi, ovi, iskola, mellette még munkába is menni és meló után elhozni a kölköket időben, ez elég komoly macera lehet a mai tömegközlekedéssel, amikor sok vonalon jó, ha félóránként jár a busz.

Na ha valamitol akkor a hetvegi bevasarlastol en akkora agyfaszt kapok, h elsok kozott kezdtunk online rendelni, amint lehetett: a havi bevasarlast (tartos elelmiszer, vegyszerek, asvanyviz, stb) csak igy intezzuk mar. Nem tudom elmondani mennyi idot, idegszalat es penzt (csak azt vesszuk ami a listan, nincs kulon eltereles, jajj ez meg de jo lenne, de valojaban 80%-ban szuksegtelen) sporoltunk mar meg es arrol nem is beszelve h mennyi cipekedest, h a csoka ajtoig hozza a cuccot...
Videken nem tudom mennyire elterjedtek ezek, ott lehet nem opcio meg..

kinél vásároltok? én egyszer próbáltam a tescot, és a cuccok nagy részénél helyettesítő terméket hozott. pár még belefért, egye fene, de volt amit logikátlanul helyettesítettek, nem kellett. értem én, ő hozza ki, ő szenved vele, de ugyanott tartasz a végén, nincsenek adott termékeid, mehetsz a boltba. más áruházat nem próbáltam, de ötleteket szívesen várok. aztán hozzánk szállítanak vagy sem más kérdés, mert nem minden bolt szállít mindenhová.

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

GRobytól rendelek, van hogy helyettesíteni tudnak csak, de akkor felhívnak, és megkérdezik, hogy kell-e amit tudnak helyette adni, vagy sem.

Tény, hogy van, hogy emiatt egyszer egyszer csak el kell menni boltba saját magam is, de nem mindegy, hogy pár elmaradt dolgot kell pótolnom, vagy málhás lóként cipelni mindent :)

Ja, szabadon keresheted a parkolóhelyet csúcsidőben. :D
Épp mostanában néztem, hogy a hosszú hétvégéken annyira teli vannak a telepünkön a parkolók, hogy néha már az itt élők sem találnak maguknak helyet, nemhogy az esetleges vendégek. (minimális költői túlzás)

Ahol en lakok ott nem kell parkolohelyet keresni, garazsban vagy udvaron van minden auto (extrem esetben az ut szelen) es boven jut hely a vendegnek is. Viszont a legkozelebbi (pici) bevasarlokozpontig 6km-t kell menni de a normalisabb meretuig 30-at. Tomegkozlekedes minimalis (1-2 orankent egy busz) es csak nappali orakban van.
Nem csak nagyvarosok vannak a vilagon. Itt kelet europaban pedig orszagonkent 1-2 olyan varos van ahol kenyelmesen el lehet elni auto nelkul.
--
:wq

> orszagonkent 1-2 olyan varos van ahol kenyelmesen el lehet elni auto nelkul
Van az több is - Magyarországon legalábbis. Vagy kerékpárral könnyen elérhető minden (ovi, iskola, bolt, mozi/színház, éttermek, stb.) vagy jó a tömegközlekedés. A városomban az előbbi, a szomszédos megyeszékhelyen meg inkább az utóbbi.

Ha nem utazol a telepulesen kivul akkor azok 90%-a teljesen elheto auto nelkul. :D
Ahol en lakok ott mindent el lehet erni gyalog (a telepulesen belul), de mint emlitettem a vasarlas minimum a szomszed varos, nagyobb vasarlas megyeszekhely, mozi a szomszed megye szekhelye :D.
Nem panaszkodok, tudatosan vallaltam be mert en nagyon szeretem falun, de szerintem az auto szukseges ide.
--
:wq

> Jó állapotú öreg autó?

Na jó, de a BKV bérlet 10500 forint, ez állítólag kétszer drágább, szóval 5-6000 forintból kellene parkolni és tankolni is.

> Bár szerintem a marginális költséget nézte, azaz feltéve, hogy már van autód, egyéb okból.

Na de ha légvárat építünk, akkor ne spóroljunk az emeletekkel, céges autóval meg egyenesen ingyen van a közlekedés! :D

Tudom hogy ez rettento meglepo lesz, de az orszag NEM csak budapestbol all. Nekem pont teljesen mindegy hogy mennyibe kerul a bkv-berlet :) ugyanigy az sem erdekel hogy mennyibe kerul budapesten a parkolas

A megfejtes:

kb 45 km-rol jarok be dolgozni, ez busszal (a legrovidebb uton, atszallassal) kb. 1000-1300 forint (attol fuggoen hogy melyik jarattal megyek), oda-vissza kb. 2500 ft

Autoval 2x30-35 perc. Egy 4L gazolajat fogyaszto kis dizellel jarok, ez oda-vissza (most, a nagyon draga nyari uzemanyagarak mellett) kb. 1500 forint. Meg amortizaciot raszamolva is olcsobb mint a busz, es gondolom nem kell sorolni hogy mennyi rengeteg elonye van (kapasbol a buszpalyaudvartol a munkahelyem gyalog 20-25 perc, az oda-vissza haromnegyed ora, ha buszoznek az megint megdobna sokszaz forinttal a koltsegeket)

Továbbra is szívó benzines. Ha viszont lenne elérhető közelségben valami elektromos, akkor szívesen vennék egy olyat városban rohangálósnak - de egyelőre szigorúan csak második autónak.

Napi átlag 120-180 kilóméter, 2/3-ad autópálya vagy országút. Kizárólag turbo dízel. Már ha a gazdasági oldalát nézzük.

2015-ös Toyota Verso, 1.8 benzines, nem turbós. Ez marad remélhetőleg még legalább tíz-tizenkettő évig, aztán megnézzük megint mi van a piacon.
--

"After successfully ignoring Google, FAQ's, the board search and leaving a undecipherable post in the wrong sub-forum don't expect an intelligent reply."

Annyira nem. Kínában sok városban évek óta csak CNG-s taxik enegdélyezettek. És nem kevés van belőlük. (Persze gondolom hibrid vagy elektromos sem lenne tilos, csak a normál taxik jellemzően a szakadt VW Jetták szoktak lenni).

Ez azért vicces, mert a csomagtartóba pont az utas csomagjai nem férnek be a gáztartály miatt.
---
Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Ez persze az ártól igencsak függ.

Szívó benzineset klikkeltem, mert ahogy nézem, a hibridek sokkal drágábbak és nem tudnék annyit költeni az autóra. De kedvem hibridre lenne.

(És majd ha aksik a maniál 3-4-szer jobbak lesznek, akkor elektromos. De ez még a jövő zenéje.)

Gondolom az "autó" szgk, de mekkora távokra, milyen használatra, mekkorát, mennyiből? Mostani igényeim szerint, ha lenne pénzem új elektromosra, vennék abból használt benzinest meg egyebet.

turbó benzines (1.2 TSI) -> az én használati szokásaimmal eddig ez vált be a legjobban

Nagyrészt városban használom (tömegközlekedés nálunk gyakorlatilag nem létezik), de havonta 2-3 alkalommal is előfordul, hogy 2-3-400 km-re kell mennem egy-egy megbeszélésre (ide az elektromos hatótávja kevés lenne).
Városi fogyasztása teljesen elfogadható és ha kell autópályára is bőven elég az ereje.

Majd ha lesznek minimum 400 km-es hatótávú elektromos autók, meg lesz hozzájuk rendes töltőhálózat, akkor elgondolkozok a váltáson.

--

Benzines (turbo vagy szivo). A csakis "szivo" benzines re szavaztam mert jobban szeretem a szivo motorok karakterisztikajat de a turbo nem kizaro tenyezo nallam, vannak jo turbomotrok is.
--
:wq

-Minimum 3000cm3
-Minimum 4 ajto (a 2 ajtos gyerekeknek valo)
-Benzin (szivo preferred), esetleg hibrid

Szívóbenzin itt is preferred, hibriddel nem lehet meggyőzni (főleg nem saját zsebből), elektromossal esetleg.

Azt gondolom egyébként, hogy a dízel teljesen ki fog halni pár éven belül személyautóban, részben valódi érvek, részben túlmisztifikálás/félreértés miatt és főként a lavina miatt amit a VW buktája az USAban indított.

Szerintem pár éven belül a szívóbenzin is csökkenésnek indul, és hibridek meg a kis turbós benzinesek fogják uralni a piacot, majd ahogy az akksik és a töltők is egyre jobbak lesznek, végül minden mást kiszotít a tisztán elektromos.

Sajnos a szivo benzines motrok (plane a tisztesseges meretuek) mar egy jo ideje eltunoben vannak, miota divat a downsizing, hogy a 4+ hengerrol ne is beszeljunk.
Sajnos itt (Romania) a jogalkoto is a nagy szivomotrok ellen dolgozik, ugyanis az adot motorterfogat alapjan szamoljak ami exponencialisan novekszik, plane 2.0L folott.
--
:wq

Gyerek nelkul eleg jol megvagyok auto nelkul, tomegkozlekedessel.
Ha nagyon kell, pl. butorszallitashoz, nagyobb bevasarlashoz, bizonyos fele nyaralasokhoz, stb. akkor berelek par orara, vagy par napra.

Kicsi gyerek mellett viszont jo, ha van auto. Nem egyszer elofordult mar, hogy ejjel kellett vinni valamelyiket a korhazba valami miatt. Ha van auto, beleulok es megyek. Ha nincs, akkor vagy mentot vagy taxit kell hivni, varakozas, stb.

Legutobb pl. egy tengerpartra nezo szirten epult hostelben dontottunk ugy, kb. 23 orakor, hogy nagyon szenved a gyerek, vigyuk el korhazba. Mivel az autom ott allt a parkoloban, kb. 1 ora eleg stresszes ut utan odaerkeztunk. Megvizsgaltak, adtak antibiotikumot, fajdalomcsillapitot, stb.
Ugyanezt, kocsi nelkul... ha kitalalom, milyen taxi szolgaltatok vannak a kozeli varosokban, sikerul valakit talalni, aki hajlando egyaltalan eljonni ertunk, minimum 30 perc, de talan hosszabb varakozas.

Alapvetoen uj autot nem vennek ujra (egyszer vettem, jo volt, de nem orultem, amikor 2 ev mulva valaki nem allt meg egy stop tablanal, es totalkarosra tort a kocsi, es sokkal kevesebbet fizetett a biztosito, mint amennyiert en megvettem).

Milyen autot? A mostani turbo benzines. Meg vagyok vele elegedve, de ha lehetne, hibridet valasztanek legkozelebb. Most is hibridet kerestem, de az elerheto modellek nem feleltek meg (foleg meret miatt).

Attól függ mire.

Hibrid,vagy elektromos jó városba, de nem igen van előnye pályázásra.

Én 99%-ba pályázok (városba meg tömegközlekedés), oda a szivo benzines a legjobb. V6 vagy hasonló és nyomaték is van.

A pályára nem nyomaték kell, hanem az hogy a monoton utazósebességnél viszonylag jól fogyasszon, ne koptassa magát szénné (tehát 1.6 és felette), és ne legyen zajos.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Csak is robbanó motor és csak is benzin és csak is manuális váltó! Minden más csak ront a vezetés élményén!
Az én kis Pug-om már 13 éves, de semmi pénzért nem cserélném le! Még van ami összetartsa a négy kereket, addig ez lesz alattam :)

Ha egyszer újat vennék, szívó v8 benzin lenne.
A v6 olcsóbb ugyan de mindig ott motoszkálna hogy lehetett volna jobb is.
Kisturbóst, közvetlen befecskendezőst soha. 10 évet minimum ki kell szolgáljon gond nélkül ha már egyszer újat vesz az ember.
A hibrid nálam soha nem térülne meg. Egy tesla meg annyiba kerül mint egy családi ház, inkább az utóbbit tervezem.

Minel nagyobb hengerurtartalmu, benzines turbomotor, v6-v8-v10-v12.

Szívó benzines ha még gyártanak ilyet. Lehetőleg japán vagy olasz és 2000ccm -nél nagyobb. Utána hibrid, majd turbó benzines. Elektromos akkor ha a hatótávja megnőne. Dízel bármilyen formában kizárt. Még ingyen sem.

----------------------------
Az emberiség valaha volt legnagyobb tévedése a dízel személyautó...

Csakis turbó dízel-t. Nagyon sokat segit ha csak ~1100km utan kell megallni.
Varoson belul/bevasarolni meg egy B Corsa meretu elektromossal is eljarkalnek ha biciklivel nem tudok (esik az eso etc.)
, de ezek jelenleg meg tul dragak.
--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

Pár éve megtettem egy Budva(MNE)-Split-Zagreb-Fehérvár utat. Ez pont egy ezres, viszont az első 3 órát 60as táblákkal kirakott kanyargós tengerparti úton teszed meg. Ha jól emlékszem reggel 9kor indultunk és hajnali 2-3 körül értünk haza.

Kétszer álltam meg (Split, és Zagreb, de ott csak tankolni). Nem volt veszélyes, végigbeszélgettük az utat és közben röhögtünk a Belga zenéjén, de ezt én edge case-nek tekintem, és csak nagyon ritkán vállalnám be, kipihent állapotban.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

elektromos még szerintem nem praktikus, igazából plug-in hibridet vennék, viszont az irreálisan drága, így marad a turbós benzines. már csak a konkrét típust kell megtalálni. :)

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

https://www.volkswagen.hu/hirek-es-hirlevel/hirek/4338-a-volkswagen-a-3…

"A Volkswagen immár 2002 óta kínál CNG-motorváltozatokat a piacon. A Bécsi Motorszimpózium alkalmával bemutatott, 1,0 liter összlökettérfogatú és jelentős vonóerő jellemezte, 66 kW (90 LE) teljesítményű háromhengeres turbófeltöltésű aggregát kettős üzemű konstrukció, azaz benzinnel és földgázzal egyaránt üzemeltethető. Gázüzemében különösen csekély károsanyag-kibocsátás jellemzi. A kompakt 1.0 TGI a Volkswagen-csoport kisautóinak új és fejlett motorja." /2017-05-02/

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

Egyszer taxiztam Pesten egy viszonylag új gyári gázüzemű kocsiban, ami talán Opel volt. Mondta a sofőr, hogy az a baj vele, hogy nem sok helyen lehet gázt tankolni (a ritkább fajtával működött az övé), és ha vidékre megy, akkor számolnia kell ezzel. Van kiegészítő benzintankja, de az 10l körüli, ami nem sokra elég. Ha csak benzinnel akarna menni, akkor folyton meg kell állnia tankolni. Cserébe viszont nincs a csomagtartóban tartály.

"Egyetlen akkumulátor legyártása 17 tonna széndioxid kibocsájtással jár. Vagyis pontosan annyival, mint amennyit egy benzin- vagy diesel meghajtású jármű bocsájt ki 200 000 kilométer megtétele után."

http://info-direkt.eu/2018/04/13/elektroautos-verschaerfen-die-probleme/

----
„Kb. egy hónapja elkezdtem írni egy Coelho-emulátort, ami kattintásra generál random Coelho-kompatibilis tartalmat.”

+1

Nem egyértelmű, hogy egy elektromos vagy egy robbanomotor jár nagyobb környezetszennyezéssel, ha globálisan gondolkodunk. A hibridről meg nem is beszélve, ahol nagyszerűen kombinálhatjuk mindkét rendszer hátrányát, bonyolult is, pöfög is, nagy akksik is kellenek amiket környezetvédelmi szempontból drága legyártani és megsemmisíteni is.

Plusz ha a helyi szénerőműben állítják elő az áramot amit aztán a kocsiba tankolunk, akkor sem vagyunk nagyon előrébb.

Az talán kimondható, hogy a nagyvárosok szmogmentesebbek lehetnek elektromossal és hibriddel.

Neked lehet nem egyértelmű, de szerencsére vannak ezzel foglalkozó szervezetek, szakértők, akiknek lehet adni a véleményére. Az pedig eléggé egybehangzó:

http://gurulohordo.blog.hu/2017/12/31/ev_co2

Spoiler: igen, az elektromos autózás globálisan jelentősen kisebb környezetszennyezéssel jár, teljes életciklussal (akksi előállítása, újrafelhasznosítása), meg a szénerőművekkel számolva is.

Egész egyszerűen olyan baromira rossz a robbanómotorok hatásfoka, hogy jobban megéri szénerőműben termelni az áramot (ez se 100% hatásfokú pedig), lehurcolni kábelen az autódig és belepumpálni veszteségesen az akksiba.

Áramot termelni pedig nem csak szénerőműben lehet, sőt, egységnyi elektromos áram előállítása soráni CO2 kibocsájtás egyelőre úgy néz ki, hogy trendszerűen csökkenő pályán van.

Bár szvsz a nagyvárosok szmogmentesítése sokkal jobban megfogható cél, mint a CO2 kibocsájtás csökkentése, de ez utóbbi sem elhanyagolható hozadék.

Persze, nyilván benne van az elemzések szórásában ez. De azért az irány elég egyértelműen kirajzolódik.

Funfact még, hogy a blogot egyébként MOL-osok tolják (a stratégiai elemzőik ha jól tudom), ennyit a fenntartható fejlődést elfojtó mocskos kapitali$ta olajlobbiról. :)

Nyilvan ennek meg a hasonlo kerdeseknek (karosabb-e eloallitani aramot a tolteshez stb) van nemi alapja, csak ertelme nincs. Elso korben itt nem arrol van szo, hogy minden zold lesz ket nap alatt, hanem a problemat szukited le, centralizalod. Az aram, akksi meg e-motor maga mar egy olyan absztrakcio amivel sokkal beljebb vagyunk. A tobbin meg lehet ettol fuggetlenul gondolkozni.

Lehet, de az elektromos energia tárolásának vagy más formában történő hordozásának és környezetkímélő kinyerésének van jövője, a kőolajra épülő megoldásoknak meg éppen leáldozik. Magyarul jelen pillanatban lehet hogy szennyező módon kell akksikat gyártani, kezelni és megsemmisíteni, de ez a jövőben változhat, a kőolajos megoldás meg mindig füsttel jár majd. És el is fogy előbb-utóbb.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

"Egyetlen akkumulátor legyártása 17 tonna széndioxid kibocsájtással jár."

Az viszont nem mindegy, hogy ez a kibocsájtás hol történik. Az akuk előállítása, megsemmisítése nem az ember közvetlen környezetére van kihatással szemben azzal a szmoggal, amit az autók füstkibocsájtásának köszönhetünk.

És nem azt mondom, hogy csak az a fontos, hogy nekem a városban jobb levegőm legyen, a többi meg le van tojva, egyáltalán nem. De ha már a környezetszennyezés adott, miért nem választjuk azt a formáját, ami legalább az életterünket nem mérgezi (annyira)?

Kiváncsi lennék, hogy akik bemondják ezt a sok-sok köbcentis motorokat, mivel járnak azért. Vagy ezek inkább az álmok?

Az utóbbi három autó, amit 1.000 km-nél többet vezettem, az egy Focus 1.0 benzin, Golf Variant 1.6 dízel, és egy BMW 320d. Tippelj, melyik fogyasztotta a legkevesebbet*.

* tfh mindenhol betartva a sebességhatárt, nyilván a BMW többet enne 200 kmph-nál mint a Focus kilencvennel.

Az használattól függ. Mennyit megy városban, illetve autópályán.
Városban biztosan a Focus 1.0 benzin eszi a legkevesebbet (már csak a tömege miatt is, hiszen állandóan gyorsítani kell a sok leállás miatt).
Autópályán a BMW 320d, ha nem touring. Ha touring akkor a Golf Variant szerintem.

Én azért sem veszek új autót, mert akármilyen ársávot is lövök be, egyszerűen jobban tetsző autókat kapok használtan. Még úgy is, hogy a feltételezett karbantartási költségeket is beleszámolom.

Tehát csak akkor fogok új autót venni, ha már a legjobban tetszőt is simán gondolkodás nélkül is meg tudom venni. Akkor már az üzemanyag nem fog számítani. Na, ezért álom kategória...

Eddig 2.5 literes szívóbenzines volt, de múlt héten eladtam, mert hamarosan jön az új kocsi, az csak 2 literes szívó benzines. Downsizing :|
Mindkettőnek 10l/100km körüli a fogyasztása, de nem bánom, mert csak hobbiautót akarok, városban élek. Ha a napi rutin része lenne én is valami apró japánt vennék.

Turbó dízel, mert szeretem és mert a népek nem veszik. :)

Ha lenne rá pénz elektromos, amúgy meg kényszerből egyelőre turbo benzin, amíg az elektromos ára le nem megy luxus szint alá.

Új autó hülyeségre szavaztam, mert autóba fektetni a pénzt vagy a klotyón lehúzni egy és ugyanaz. Persze használttal is pórul lehet járni, ha nem értesz hozzá, érdemes egy szakértőt is beszervezni.
Ezen kívül autóvásárlás előtt el kell gondolkodni mire is akarod használni. Városban, autópályán, hosszú útakon, mekkora helyre van szükséged, mi az amit megengedsz magadnak, stb.
Írsz egy listát és azután elkezdesz a paramétereknek megfelelően keresgélni. Mikor leszűkítetted a kört 4-5 modellre, akkor elmész, kipróbálod őket és döntesz.

Nekem is volt. 12 ezer euróba került, aztán meg a garancia alatt jó pár százba minden olajcsere, mert ugye ha te magad csinálod garancia repül, volt szerencsém egy kutyához is ami lebontotta a fél elejét, ez is egy ezresbe került (használt autónál már van bontott alkatrész is). Magamtól lemondtam a garanciát is, csak ne kelljen a tetemes összegeket a képviseletnél hagyni. Ezen kívül ha lízingeled akkor a kamat mellé rájön a casco, kötelező is nagyobb lehet ha az autó a cégre van bejegyezve. 9 évig jártam vele, 12 ezer plusz a felár amit a képviseletnél elvettek minden szervizelésért, úgy 15 ezerre számolom amit az autóra költöttem, tavaly ősszel adtam el 2000 euróért. Ha a költségeket nem számolom akkor is vesztettem 10 ezer eurót.
Most van egy használt, vettem 9000 euróért, sokkal jobb felszereltséggel és jobb motorral, csak akkor viszem szervizbe, ha nekem nincs szerszámom hozza. 4-5 év után eladom és veszítek rajta 2-3 ezer eurót.
Mindenki azt csinál a pénzével amit akar. Én kipróbáltam milyen az új meg a használt is és az utóbbi mellett döntöttem két okból:
1. Értékcsökkenés jóval kisebb mint az új esetében
2. Ugyanazért a pénzért használt autó esetében jóval nagyobb felszereltséget és normális motort kapsz.

Az új autót 9 évig használtad, tehát 1000-1100/év a bukta. Ha a használt autót 9 évig használod, akkor mekkora a bukta? Szerintem, ahogy idősödik úgy kell egyre többet költeni rá, ha mindent összeadsz nagyjából ugyan ott vagy. Arról nem beszélve, hogy a használtnál nem tudhatod, mennyit tekertek vissza, hogyan használták, hogyan tartották karban stb. Tehát lutri, igazából akár nagyon ráfaraghatsz.

5 éves Mondeót vettem majdnem pont 6 éve 3MFt-ér. Írom, összesen 5M-ba került eddig (üzemanyagon, matricán kívül minden). Hahu alapján saccra 1.3M-ér azonnal vinnék, de talán többért is el tudnám adni egy kis türelemmel. Tehát a nettó költség eddig évente kb 616 EFt.
(Kicsit kusza a kimutatás, mert a biztosítás meg a tetőcsomagtartó is benne van, de saccra jó lesz, és felülről becsülöm a költségeket. Benne van a két kettőstömegű, meg az is hogy egyszer megroppantottam egy karosszériaelemet.)

Namost ha a most tizenegy éves autómat újonnan vettem volna, akkor is 1.3M-et érne most, és még 6.7M jönne ki évi 583 EFt költség mellett. Az összesen 8M. Abból biztosan nem kapsz új Mondeót és tartod fenn 11 évig. Amikor vettem a használtat, olyan 9-10 millió körül konfiguráltam volna újat (minimálisan jobban felszerelt lett volna, mint amit használtan vettem), azt megkaptam volna talán 8-ér lealkudva. Tehát pontosan annyival került volna többe mint a használt kocsi időarányosan, amennyit rá kell költeni a vételáron felül. Azért nem kevés.

Nyilván minél tovább használod az újonnan vett kocsit, annál kisebb lesz a különbség. És ha csak 3 vagy 5 évig használod, akkor meg sokkal nagyobb.

Nem lényegtelen az sem, hogy a régi kocsival nem áll a pénzed kocsiban, vagy pláne nem fizetsz kamatot, ha hitelből vennéd. Ezzel itt nem számoltam, de ha csak állampapírba teszed a különbözetet, az is jelentős összeg. Én emellett nem veszek Casco-t, mert be tudom vállalni a kockázatot magam is. Új autóra nem merném megtenni. Ezzel plusz elég sokat spórolok.

Felesleges regényt írni, ez nem erről szól.
Akinek nincs pénze, veszi a használtat, nincs ezzel semmi gond. Aki megengedheti magának, az megveszi az újat, majd 2-3 éves korában eladva átül egy másik újba, relatív keveset bukva.
Persze sokan mondják, hogy megvehetné az újat, de inkább használtat vesz, mert bla-bla. Van egy rossz hírem, azért nem veszi meg, meg valójában mégsem teheti meg.

A casco vs. saját kockázatviselés dolog meg elég wtf kategória. Utána számolva a fullos cascom havi szinten a nettó bérem 1,1%-a, a hülyének is megéri, pláne nekem. :)
--
ne terelj

"Akinek nincs pénze, veszi a használtat, nincs ezzel semmi gond. Aki megengedheti magának, az megveszi az újat,"
Nem ilyen fekete-feher a dolog azert, vannak akik nem engedhetik meg maguknak megis hitelbol ujat vesznek, meg vannak olyanok is akik meg tudnak venni az ujat (ertsd van annyi penzuk es meg maradna is, vagy akar kettot is tudnanak venni annyi penzuk van), megis azt mondjak nem eri meg arra kolteni azt a penzt es vesz hasznaltat fajlagosan olcsobban, a penzt meg masra kolti, mert peldaul szamara az auto csak egy eszkoz es azt a szerepet ugyanugy betolti egy hasznalt is neki.
(Meg igen vannak azok is akik csak az epp rajtuk levo ruhak zsebeben levo penzbol 3 ujat tudnanak venni, igy nem erdekli oket es megveszik az ujat, de altalaban nem csak ezt tekintjuk annak aki megengedheti maganak.)

A biztosítást a biztosító kiszámolja helyetted is, hogy várható értékben ő nyer rajta. Csak abban az esetben éri meg neked, ha olyan mértékű kockázatról van szó, amibe beleroppanna a költségvetésed. Ami kockázatot magad is el tudsz viselni, arra nem éri meg biztosítást kötni.

Így van, illetve van még egy eset, amikor megérheti neki: ha tudja, hogy lényegesen nagyobb kockázatnak lesz kitéve az autó, mint amit a biztosító feltételez. (Pl. lopás casconál vidéki lakcímmel 8. ker.-ben az utcán tartja a kocsit, esetleg a használat helye/módja teszi ki az átlagosnál jóval nagyobb kockázatnak.)

:wq

En ugy gondolkozok errol, hogy ha par havi sporlassal (<= 1/2 ev) tudok venni egy uj autot akkor mivel leszek boldogabb ha az a penz (vagy egy resze) a bankban all vagy be van fektetve. Mind tudjuk, hogy a penz nem boldogit, csak a dolgok amiket veszel rajta. :P
Amugy itt [1] van egy jo cikk errol az uj vs. hasznalt auto kerdesrol.

[1] https://kiszamolo.hu/uj-autot-vagy-hasznaltat/
--
:wq

Ez jó gondolat de a magáncélra vásárolt autó nem befektetés, hanem egy nettó pénztemető, amit azért vállalunk be mégis, hogy magunkat meg a családunkat el tudjuk juttatni A-ból B-be.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Én a pénz munkaértékét szoktam nézni. Ha belegondolok, hogy a különbségből akár fél évig szabadságon lehetek, akkor inkább már nem is kell. Nyilván az is közrejátszik, hogy valamiért ezekre a mai autókra nem tudok annyira vágyni. Az új fejlesztések érdekelnék, nagyon szívesen dolgoznék rajta mérnökként, de megvenni nincs ingerenciám.

Ha végtelen sok pénzem lenne, akkor 356-os Porsche kabriót vennék. Meg egyéb veteránokat, pl régi Skoda kabriót is http://accrental.com/en/skoda-felicia-cabrio-en_uk/

Szerintem rosz hozzaallas mindig azt szamolni, hogy valamiert "mennyit kellett odaadjal az eletedbol", hogy megkeresd az arat. Dolgozni igy-is-ugy-is kell. Ha ugy gondolok ra, hogy egy felevig csak azert kell dolgozzak, hogy megvegyek egy uj autot amikor dolgozhatnak csak 2 honapig, hogy vegyek egy hasonlot hasznaltan akkor kene a fenenek az uj. De ha ugy nezem, hogy igy-is-ugy-is kellett dolgozzak es most van egy X osszegem, vagy elkoltom mindet egy uj autora, vagy elkoltom X/2 ot egy hasznaltra es a maradekot elteszem akkor en vszleg az elsot valasztanam.
Nem a felelotlen penzszoras mellett vagyok, arrol a penzrol beszelek ami a szukseges kiadasokon es esszeru megtakaritasokon felul megmarad.

Csendben megjegyzem, hogy most nem allok igy es ez mind felteteles mod es eszmefuttatas (az egesz szavazas az), ki tudja ha odakerulok, a zsugori balkani lelkem megengedne-e egy akkora osszeg kiadasat. :))
--
:wq

Én oda értem, és a zsugori balkáni lelkem nem engedi akkora összeg kiadását :-). A viccet félretéve, a munkaegyenérték nem csak amiatt érdekes, ha esetleg korai nyugdíjat terveznék - amit talán meg is tehetnék a terveim szerint, hanem ha mondjuk elütne a villamos (vagy falnak mennék a vadiúj BMW-mmel stílszerűen), akkor a családnak nem mindegy, hogy volt-e megtakarításom. Az új autó árából az özvegyem meg a gyerekeim 1 évig simán kajálhatnának szerényen. Vagy ha a gyerekek felnőnek, és lesz mivel elindítani őket az életben, akkor nem kiszolgáltatott helyzetben indulnak el, bátrabban fognak fizetésért alkudni, jobb állást vagy üzletet kivárni, gyereket vállalni fiatalon, és minden mást is. Szóval a tartalék sohasem árt. Egyszerűen a pénz oda megy ahol már van. A játékelméletet az életre alkalmazva be is lehet bizonyítani.

Vagy nézheted a kamatos kamatot, ami exponenciális gazdagodást, vagy hitel esetén szegényedést ígér. És ez az ami nagyon nem mindegy.

Zsugorinak lenni tehát rendkívüli módon megéri. Ami drága vágyadról ma le tudod magad beszélni, az később sokszorosan meghálálja magát - feltéve, hogy értelmesen be tudod fektetni a pénzed.

Érdemes kamatos kamatot számolni hosszabb időtávokra is. Például 2% reálkamat 100 év alatt meghétszerezi a vagyont! Ezért is kell dinasztiában gondolkodni, nem csak a saját életünkkel számolni.

Hat hitel nallam nem jatszik (semmiben), amire nincs penzem azt nem veszem meg. A megtakaritasrol pedig mar irtam, hogy csak akkor koltenek ilyesmire ha az mar meglenne. Szerintem a minimum megtakaritas aminek lennie kene egy csaladnal az egy fel evi megelhetesi koltseg. Ezen felul is lehet (sot ajanlott sztem) felre tenni pl. gyerek oktatasara, hogy ha addig valami tortenik akkor is tudd tanittatni es nyugdijra.
A penz veg nelkuli halmozasat az elvezese helyett viszont ertelmetlennek latom. Ismetlem nagyon nem a penzszoras mellett vagyok, altalaban mindent addig hasznalok amig csak lehet es tobbszor meggondolom mielott barmit is vennek. Szoval ha anyagilag teljesen rendben vagy (nincsenek kolcsoneid es vannak tartalekaid) akkor miert ne valaszd azt amit jobban kivansz megha dragabb is, miert venned ami olcsobb, csak azert, hogy meg tobb penzed legyen a bankba.

Re: kamatos kamat - en inkabb vennek most egy Ford Fiesta ST-t mintsem azt a penzt felreteve a kamatos kamatot kihasznalva oregkoromba vegyek egy Porsche-t amit mar nem is tudok vezetni mert mar nem latok. :D
--
:wq

Igen, mert a gyerekeid lehet, hogy
- nem fognak meg annyit sem keresni, hogy magukat eltartsak,
- elkoltoznek egy masik foldreszre es leszarnak,
- nem koltoznek, de siman leszarnak,
- megutalnak es azert nem etetnek,
- elmagyarazzak, hogy Darvin szerint a kovetkezo generacio fontosabb es nem teged kell etetni,
- (ne adj isten) tuleled oket,
...
A sor vegtelen hosszu.
Milyen agyament fassag anyagi elonyoket vizionalni a gyerekvallalasra???

Nem agyament faszság, hanem racionális gondolkodás. A nyugdíjadat az akkori társadalom fogja kitermelni. De ha megtakarításod van, annak is az akkori társadalom fogja az értékét megteremteni. Ha nincs aki dolgozzon, akkor a megtakarítás nem ér semmit.

Tehát ha arra számítasz, hogy majd a takarékosságod eredménye eltart téged, akkor is az akkor dolgozó generációra hagyatkozol.

Ha a gyerekeidben bízol, az annyi különbség, hogy vadidegenek helyett a véreid kezébe adod a sorsod. Szerintem kicsit megbízhatóbbnak tűnik. Pláne a demográfiai válság kellős közepén. Emellett még persze lehet megtakarítani is.

Tételesen:
> nem fognak annyit sem keresni, hogy magukat eltartsák

Mivel az én gyerekeim nyilván átlagon felüliek lesznek. Ha az átlagon felüliek sem tudják eltartani magukat, akkor a társadalomnak úgyis lőttek, nyugdíj sem lesz, meg egészségügy sem.

> elkoltoznek egy masik foldreszre es leszarnak, nem koltoznek, de siman leszarnak, megutalnak es azert nem etetnek, elmagyarazzak, hogy Darvin szerint a kovetkezo generacio fontosabb es nem teged kell etetni

Erre azért neveléssel lehet hatni. És ha 1-2 el is költözik, akkor is lesz, aki marad.

> (ne adj isten) tuleled oket,

szörnyű lenne, de addigra meg lehetnek unokák.

"...nyilván átlagon felüliek lesznek."

Azért hívják átlagnak, mert bár a szülők 100%-a pontosan így gondolja ahogy te, sajnos pontosan 50%-uk téved. Abba meg bele sem menjünk, hogy a bérminőséget messze nem az egyén képességei határozzák meg vagy legalábbis elszomorítóan kevest nyom a latban. A legtöbb dolog a szerencsén múlik: olyan szakmát tanul-e, olyasmiben kurva jó-e ami az adott korban jól fizet, lásd napjainkban az informatikusat. Azért keresnek átlagon felül mert átlagon felüli képességűek? Már bocs, de a nagy büdös lóf.szt.

"Erre azért neveléssel lehet hatni."

A magánvéleményem, de szerintem hatalmas önámítás azt hinni, hogy szülőként a fene racionális nevelésünkkel olyan nagy mértékben tudnánk befolyásolni gyerekeink viselkedését, életminőségét, mint amennyire hisszük. Megközelítőleg sem. Átsegítheted apróbb nehézségeken, taníthatsz neki illemet, elláthatod tanácsokal, hogy pár buktatót esetleg elkerüljön, vagy hogy hogyan kell csajozni/pasizni, de hogy mi lesz belőle, ha nagy lesz és hol fog élni, arra nagyságrendekkel nagyobb hatással lesznek azok a közegek, ahol az otthoninál 100x több időt és 1000x szívesebben tölt el: suli, haverok, csajok, pasik, bulik, fanta.

Wake up Neo: a Facebook nagyobb hatással van a gyerekedre, mint a vasárnapi családi rántott husi. :)
Azt hiszed, hogy van bármi is amit irányítani tudsz? A kis kukikádat pisilés közben. Még. :)

Segíteni tudod a gyerekedet. Irányítani nem.

Azért a genetika számít. Van átlaghoz visszatérés, két mensa tag gyereke várhatóan nem lesz mensa tag, de azért a felső 10%-ban lesz az IQ-ja. Intelligens szülőnek rendes neveléssel átlag felettiek lesznek a gyerekei. Persze kivételesen előfordulhat más is, de ha van mondjuk legalább 4 gyereked, abból legalább egynek tuti lesz elég pénze egy kis alamizsnát vetni az öreg szülőjének.

"A magánvéleményem, de szerintem hatalmas önámítás azt hinni, hogy szülőként a fene racionális nevelésünkkel olyan nagy mértékben tudnánk befolyásolni gyerekeink viselkedését, életminőségét"

Éppen nem racionális nevelés kell, hanem a hit és az értékek átadása. És azzal valóban lehet hatni. Én azt látom, hogy egy akik kimentek külföldre, a nagy többségének a szülei egyfolytában azzal jönnek, hogy itthon milyen szar minden, bezzeg küldöldön. Akinek elégedett hazaszerető szülei vannak, azok többségében itthon maradnak. Itt megint utalnék arra, hogy sok gyerek kell, ha 1-2 kimegy akkor is marad valaki. Na meg aki kiment, pénzt az is tud utalni.

"Wake up Neo: a Facebook nagyobb hatással van a gyerekedre, mint a vasárnapi családi rántott husi. :)"

Wake up Dolphy: a Facebook nem kötelező. Sőt, szülőként tiltani is lehet.

"Azt hiszed, hogy van bármi is amit irányítani tudsz?" Igen. Ha megismerted a társadalom szézilálásának módjait, akkor tudsz ellene védekezni is. Ahhoz persze előbb be kell venni azt a bizonyos piros pirulát, amire te is utaltál. Csakhogy te úgy látszik a kék pirulát választottad, azon belül is az önfeladás útját (ezt hívják black pillnek is).

A kényszerítés túl erős kifejezés, inkább úgy fogalmaznék, hogy átadni szeretném a világképemet, és közben megóvni őket a kor ártalmaitól.

Én ezt nem tartom ördögtől valónak. Sőt, azt gondolom, hogy aki nem kap egy stabil világképet a szüleitől, az a médiából, Hollywoodtól, füves zenészektől és a gengszter-repperektől fogja megkapni ugyanezt. Olyan nincsen tehát, hogy valakinek "saját" világképe van, legalább elemeiben mástól veszi át. Az meg a világ legnagyobb átverése, hogy a szüleitől ne vehetné, vagy hogy a generációk között ellentét lenne.

"amit jó eséllyel a következő generáció egyébként sem fog magáénak vallani." pontosan látom, hogy a következő generáció _többsége_ nem az én értékrendemet fogja magáénak vallani, de attól még az én gyerekeim igen.

ahh, szarjuk telibe, majd eldonti a gyerek az elet kerdeseit.

Olyan alapveto dolgot, mint a neme, is dontse el maga. Nehogy beleszoljunk a fejlodesebe, nem szabad befolyasolni!

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

> Én még nem láttam olyan családot, ahol a gyerek eltartaná a szülőt.
És azokban a családokban a szülő rá volt arra szorulva, hogy eltartsák?

Én meg sok olyan családot láttam, ahol a (felnőtt) gyerek(ek), sokszor teljesítőképességük határain, igyekeztek a szüleiknek segítséget nyújtani. Olyat is, hogy tizenéves (illetve korai huszonéves) tanulás mellett dolgozik, hogy eltartsa a (valamilyen betegségben szenvedő) szülőjét (vagy szüleit) és kiskorú testvéreit.
A segítségnyújtás ugyebár nem csak anyagi értelemben érthető.

> Ha választanom kell, akkor a gyerekemet etetem.
Nem ez volt a kérdés. Mármint a "választanom kell" rész egyáltalán nem szerepelt feltételként (sose értettem, ilyenkor miért így válaszolnak az emberek, "ha választanom kell"...).
És ha úgy kérdem, hogy csak egy gyereket tudsz etetni, és van kettő, akkor melyiket eteted? Vagy esetleg a gólyákat felhozva példaként, megölöd a leggyengébb "fiókát"? Ha már annyira választani akarsz.

> Ha választanom kell, akkor a gyerekemet etetem.
Ez szerintem arra vonatkozott, hogy vagyunk mi, akik megöregednek, nem lesz nyugdíj, rajta maradunk a gyerekeinken. Viszont a gyerekünknek ha választania kell, inkább a saját gyerekét (ergo unokáimat) eteti, mint az öreg szüleit. (akik nem tudtak egy egész élet alatt annyit elérni, hogy legalább ne a saját gyerekeik nyakán maradjanak)

Az erőn felül dolgot, meg hogy tizenévesen dolgozik tanulás mellett, hogy eltartsa a kistesót és a beteg szülőket -> Nekik nincs más lehetőségük. Tanulni kell hogy előrébb jusson, de mellette meg dolgozni kell, hogy életben maradjon.

> Ez szerintem arra vonatkozott
Olvasd el, hogy mit kérdeztem (az utolsó sor).

> akik nem tudtak egy egész élet alatt annyit elérni, hogy legalább ne a saját gyerekeik nyakán maradjanak
Önhibájukon kívül is történhet bármi, ami miatt ilyen helyzetbe kerülnek.

> Nekik nincs más lehetőségük.
Dehogynem. Nem köteles eltartani a szülőjét illetve a "kistesóit" - nem ő a gyámjuk, sőt, bizonyos esetekben az "eltartó" nem is feltétlen nagykorú...

persze biztos vannak kivételek, de a csok érdekes állatfajta, ugyanis neki köszönhetően felmentek az árak, így a csok teljes, vagy egy kis|nagy része gyakorlatilag az eladó/építtető zsebébe vándorol, míg azokat meg beszopatta, akik nem tudnak felvenni, pedig pont azon az emelt árú piacon vásárolnának ők is. illetve a csak pénzért szült gyerekekből kérdés mi lesz, akikre amúgy tesznek magasról a szüleik.

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

Én nem mondanám, hogy a CSOK miatt ment fel, inkább a CSOK is hatással van a növeklő keresletre, ami miatt mentek fel az árak (használt lakásra minimális csok van, és azok is drágultak. Egyszerűen hitelbőség van most, mindenki most akar venni, viszont az elmúlt 4-6 évben meg nem épült semmi így egyszeruen hiány vna).

persze, nem CSAK a csok miatt emelkedtek, de azért abban maradhatunk, hogy erősen közrejátszott a árak emelkedésében. ha a csok képes ház ára emelkedik, magával húzza a többit is, ezt gondolom te is sejted. mert hivatalosan nem az van kommunikálva, hogy azért drágább, mert az csokot átadod az építőnek.

a hiány annak is betudható, hogy ahogy hallom valag szakember elhúzott külföldre, kevés jó maradt itt, akiket utána meg szétszednek, meg van a resztli. nem egy ismerős mondta, hogy korábban lebeszélt, pár nappal előtte telefonon megerősített időpontra baszott jönni a vállalkozó és utána elérhetetlen. és nem egy vállalkozóról van szó. feltételezem valaki ráígért és inkább oda ment. ugyanakkor az is tény, hogy a hitel kamatok alacsonyan vannak, ami szintén növeli a vásárlási kedvet.

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

Egy éve szívó benzines új autót vettünk mert megengedhettük magunknak és azzal legalább biztosan nem vágtak át. Ez sokáig megmarad, mert időközben változtak a felhasználási szokásaink.
Ha a következő pár évben vennék valamit, akkor az egy youngtimer lenne az olcsóbbak közül. Ebben a kategóriában az észérvek kevéssé számítanak, de a koruk miatt benzines szívó vagy turbó lenne.

hátsókerék (hajtású lenne)

:)

--
$ grep -c egy\$ word.list
100

Jelenleg turbó dízellel járok, mivel az évi futásom 40.000 km fölött alakul, és ennek 90%-a pályán zajlik.
Év végén, jövő év elején egy új vagy 1-3 éves autó vásárlását tervezem. A felhasználás módja indokolja, hogy ismét valami hasonló megoldásban gondolkozzak, viszont sok esetben kell bemennem a célállomáson olyan német városba, ahol cinkes lehet pár éven belül, ha még jobban besötétülnek a zöldek.
Mindenképpen 4-ről 6 hengerrek váltok, kb csak ez a biztos, de azt még nem tudom, hogy 3L-es megfújt dízel, vagy 3L-es megfújt benzines lesz. Ez utóbbival, alaphangon évi 500.000 Ft-al többet tankolnék, és marhára nem lenne 900-1000km-es rangem egy tankkal, de ott legalább némileg biztosabb, hogy be tudok menni egy belvárosba is akármikor.

Ha a városokba bejutás nem lenne hosszútávú cél, akkor gondolkodás nélkül venném meg a 3L-es dízelt, így viszont kissé kérdőjeles még a dolog. Egyelőre kivárok. Jelenleg még elvagyok az euro4-es dízellel, de azért jó lenne egy éven belül valami újabb.

1.4 tsi 125LE. Elég jól fogyaszt, pályán 800km hatótáv (50L üzemanyagtartály)

[X] Benzines

Fogalmam sincs mi a különbség a szívós meg a fújós között, és nem is érdekel.
--
Csaba

Jelenleg nem tervezek autót venni, mert nem használnám ki. Bérlet, vonat és taxi segítségével eljutok oda ahova egyébként kocsival mennék és olcsóbban is kijövök - és hasznosabban is kihozom azt az időt, mert nem nekem kell nézni az utat.

DE ha úgy hozná az élet, hogy vennem kell most egy kocsit akkor az már hibrid lenne legalább.
Aztán ez mondjuk 5-10 év múlva már valszeg a full elektromosokra fogom mondani.

Most: benzin
5-10 év múlva: elektromos

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Elektromost szeretnék, de jelenleg még nem tartom elegendőnek a megfizethető áron elérhető modellek hatótávolságát. Úgyhogy marad a régi, 5-6 év múla meglátjuk.

Elektromos. Néhány év múlva már 300km meglesz egy töltéssel pályán végig 130-al akkor már nekem mindenre jó. Csak kéne mellé egy családi ház is ahol tudnám normálisan tölteni, nagyon hülyén nézne ki a másodikról lelógó narancssárga fűnyíró hosszabbító :)

Bár igazság szerint simán bevállalnám hogy a házból egy plusz zárható konnektor egyedi mérőórával valahol közel a parkolóhoz.

Hát az nagyon kellhet hozzá, mert az ismeretségi körben levő Mercedes-szel elmennek 100% akkuval edzeni pár órára a téli hidegben és mire kijönnek az edzőteremből, 20-30%-ot esik az akku, mert .... őőő... hogy ne csökkenjen az akku szintje, vizet melegít, hogy melegen tartsa az akkut. Ja, de mivel melegíti a vizet? Akkuval. Ezt a funkciót a tulaj szerint nem lehet kikapcsolni.

Óriási ötlet! :D Két nap kemény télben kinn áll az autód töltés nélkül és baszhatod. Azzal ugyan sehova nem mész...

--
trey @ gépház

ujat vettem, eletembe eloszor. Leon Cupra 300 2.0 TSI ...
sose gondoltam volna hogy ujat veszek, de itt par havi fizu. szoval YOLO + midlife crisis beutott :D

Ha korlátlanul lenne pénzem, akkor valamelyik Tesla-t, de mivel nem így van, ezért egy használt plug-in hibridben gondolkozom...

lemaradt par opcio a listarol:)
plug in hibrid
komresszoros feltolto
kompresszor+turbo feltolto (VW biztos van ilyen)

Kell venni egy kiraly Mercedes-t, hatsokerekeset, a hajtas mindegy. Minel ujabb termeszetesen. Vagy Alfat.

Nekem a napi gyerek-hordas masfel-ket ora kocsival. Kocsi nelkul 3 ora lenne.

Az auto nagyon hasznos alkoholizmus ellen, autoval jarok, igy nem iszok.

Emlekszem milyen jo volt, amikor a baratnomet bicajjal vittem ki a tavolsagi busz allomasra. Aztan feleseg lett belole, az bicajbol es a buszbol ceges es sajat auto. Aztan a feleseg elkoltozott: tanultam a dologbol, a baratnomet, ha van, mar autoval hordom.

Eppen ezert, az auto jo dolog, mert sok oromet ad. Ha megtehetnem, uj Mercedes C, Alfa Romeo Giulia benzines.

egyeb: az auto hulyeseg (lenne nekem)

alias killall='echo "Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja. Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput." | espeak -vde' #That's not funny.