Le tudod rajzolni fejből az Otto-motor szerkezeti vázlatát?

Címkék

Igen, és kapcsolódik jelenlegi munkakörömhöz/tanulmányaimhoz
4% (17 szavazat)
Igen, de nem kapcsolódik jelenlegi munkakörömhöz/tanulmányaimhoz
39% (152 szavazat)
Nem
53% (206 szavazat)
Csak az eredmény érdekel / lerajzolom kommentben
4% (16 szavazat)
Összes szavazat: 391

Hozzászólások

Melyikét? A két- vagy négyüteműét? Mondjuk tök mindegy. Le.

--
trey @ gépház

Fizika, kémia, kémiai információszerzés alapjai (és ez a tárgy aztán még néhány egyéb más néven is reinkarnálódott), áramlástan és egyéb gépészeti meg vegyipari dolgok. Mindez villamosmérnökként egészen addig, amíg akkreditált szakká nem vált. Veszprémi (vegyipari) Egyetem 90-es évek. Ja, és olyan matekfeladatokkal szórtak minket, hogy volt, hogy a tanár a gyakorlati foglalkozás végén közölte, hogy hát ez nem megoldható, de legalább azt ki tudjuk jelenteni, hogy valószínűleg matematikai módszerekkel nem megállapítható az eredmény. És ehhez másfél órán keresztül körmölt a táblán. Eltévesztette az intézményt szegény, azt hitte, hogy a nemzetközi matematikai akadémián vagyunk.

Mivel a "mi időnkben" (azaz '88-'92) Magyarországon számítástechnika oktatás (és számítástechnikai eszközök sem) nagyon voltak, helyette, aki műszaki vonalra akart menni, az valami "gépes" középiskolát választott.

Gondolom a te idődben is azért oktattak villanyos embernek gépészeti ismereteket, mert nem hogy számítástechnika tanár, de működő gép sem nagyon volt az iskolákban.

--
trey @ gépház

Kicsit eltévedtél. :)
Ennél 11 évvel korábban kezdtem a BME Gépészkarán - mert nem vettek fel sárga villamosnak. Még a gépészeknek is volt programozás tantárgya, a kollégiumnak saját mikrogépe. A villamoskari kollégiumban meg nagyobb gép is volt (nagyobb szobányi), meg kisebb is. Csak nem php volt a divi, hanem algol és fortran, no meg basic+. Ez utóbbi két nagyságrenddel gyorsabban futott PDP-n, szóval még munkavégzésre is alkalmas volt.

A villamoskarosoknak többször segítettem a "gépészeti" tárgyban. Úgy vélem, hogy még a tanárok sem igazán értettek a gépészethez. :)

Az egyik mechanika tanárunk - aki egyébként gyűlölte a nőket is - egy egész frappáns meglátását tette közzé: A villamossághoz értenie kell a gépészeknek, a többit úgy is csak a fizikusok tudják - valójában semmi szükség a villamosmérnökökre. Nem is trafált nagyon mellé, mert a későbbiekben elszaporodó "TSZ melléküzemágakban", a mainframe-eket rendre gépészmérnökök üzemeltették. ;)

Egyébként a villamos és a gépész között van különbség. Az előbbi meg tud csinálni egy automatizálási feladatot hardverrel és/vagy (mikro)számítógéppel, az utóbbi hidraulikával, kis- és nyagynyomású pneumatikával IS. Ugyanis az automatizálás is gépészeti tantántárgy. (is)

Az általad említett időszakban meg már volt szoftveres képzés.

"Az általad említett időszakban meg már volt szoftveres képzés."

Középiskolában. Vidéken. Egy szem Commodore 64-e volt az iskolának és én mutogattam a számítástechnika tanárnak (aki egyébként matematikatanár volt), hogy mi az a BASIC.

Középiskolai szinten biztosan nem volt számítástechnikai szakma.

--
trey @ gépház

Nem specifikáltad, hogy a bölcsiben. ;)
Nekem 77-ben amikor megjelent, már volt TI57-em. Na jó, a windows még nem futott rajta. :-D

A barátom 1-2 évvel korábban 75-76-ban kezdhette a főiskolát. Kicsit laza fordításban számítástechnikus-könyvelő. Szerintem a jobb középiskolákban 12 év múlva biztosan oktattak számítástechnikát, de tényleg nem volt ilyen szak. A gyerekeim meg talán már már alsósként is tanultak programozni. (teknőcöt)

"Nem specifikáltad, hogy a bölcsiben. ;)"

Középiskoláról beszéltem.

"Szerintem a jobb középiskolákban 12 év múlva biztosan oktattak számítástechnikát, de tényleg nem volt ilyen szak."

Nekem is oktattak számítástechnikát '84-ben C+4-en, C16-on, Primo-n, Enterprise-on meg HT lófaszon. De ez nem szakma volt, hanem egy fakultáció az általánosban.

Kéne egy '88-as pályaválasztási tanácsadó könyv. Abban meg lehetne nézni, hogy mi volt. Szerintem a műszerész volt a legközelebbi szakma hozzá.

--
trey @ gépház

Hogy szabadon bővíhesd ismereteidet: Számítógép-kezelő - Operátor, A foglalkozás jelenlegi munkaerőpiaci helyzete. Vagy ha úgy tetszik, jóval az okostelefon és icsekk előtt az operátor fűzte be a leporellót a sornyomtatóba, hogy sárga csekked lehessen. ;)

A kollégám 1985-től operátorkodott. Emlékei szerint ez a szakma a 80-as évek végén a középfokú oktatásban is megjelent.

"Az operátorok a napi teendőket a rendszergazdától, és a cégvezetőtől kapják meg. Illetve a cég zavartalan működéséhez „munkát” ad nekik az alkalmazottak-ügyfelek és gépek segítése, kiszolgálása, vagyisaz ö informatikai problémájuknak a megoldása is. Az operátor egyfajta átmenetet képez a Helpdeskes munkatárs és az informatikai rendszergazda között"

Magyarul technikus. Ezt ma egy érettségivel be lehet tölteni. Főleg a mai szakember-ínséges időben.

--
trey @ gépház

Persze ez nem ugyanaz, mint a 80-90-es évek operátora. A 80-as évek vége felé a fizetésem már 5500Ft, de a kirakatban 1,5MFt egy 6MHz-es PC AT! Szóval a "személyi számítógép" még csak a c64.
Az operátor "eteti" a nagygépet papírral, 9 track-es szalaggal, vagy berakja a hordozható 2MB kapacitású diszket a "mosógépbe", batch programokat futtat és ütemez, esetleg kisebb programokat is ír.

Nem, valóban nem ugyanaz.

Elmondom "nálunk" (annál a cégnél, ahonnan "átvettük" őket) mit csináltak ezek az operátorok. Reggel bement 5:40-re dolgozni, bement a gépterembe - HP-UX-ok, meg ilyenek voltak - kiszedte az esti mentés szalagokat (később az optikai lemezeket is), majd semmittevés, kettőkor hazament. Jött a váltás 13:40-re, átvette a semmit, majd délután betette a szalagokat. Este 10-kor hazament. Jött 9:40-re a harmadik. Kb. ugyanezt + aludt.

Először azt ismerték fel, hogy nem kell aludni senkinek ott. Megszüntették az éjszakai műszakot. Utána lett egy napközbeni. Majd az sem.

Az operátorokat megpróbálták használni valami más területen: átképezni programozónak, helpdesk-esnek. Nem sikerült. Hát kérem, aki megszokta, hogy 30 évig a fentieket csinálta az szocializmusban (ide értendő a munkatempó és minőség is), annak nehéz volt a versenyszférában helytállnia.

A végén ott végezték, ahol mondtam.

--
trey @ gépház

Ok. Ezt a részét értettem elsőre is.
Ebben egy kicsit benne van a rendszerek fejlődése is, amikor egyre kevesebb élőmunkára van szükség. Meg a tartalék üzem, hiszen tapasztalhattad a hibák természetét. Ha bejön egy ötperces hiba, az néha napokig tart.
A jelenség nem kizárólag az operátori szakmára jellemző. Bármilyen munkaterületen találhatsz lusta, abszolút ambíciómentes embereket. A munkaerő meg hiánycikk! Éppen a tetőfelújítást végző vállalkozó panaszkodott erről. Nincs sofőr. Tisztességes bérért - amint kiderül, hogy rakodni is kell - nem kap embert. Inkább otthon marad. Ugyanígy tesznek a segédmunkások is. És miből élnek? Nyomkodják az okostelefont, miközben a feleség vagy anyuka eltartja őket. Hiába nem távoztak külföldre, itthon is használhatatlanok. Ehhez képest még a szocializmus is dübörgő gazdaság volt. ;)

Igen volt, középiskola kisváros vidéken 75-79-ben. A házikat logarléccel számoltuk. De voltak analóg számítógépek, kártyalyukasztók. ESzR 1021-es meg a gyárban, amin próbálgathattuk a szárnyainkat. Kiváló tanáraink voltak. Az algoritmizációt itt tanultam meg. Az egyetemen pedig több szak volt számítástechnikára. Lehetett választani.

Márpedig volt.
Gépgyártástechnológiai számítástechnikus. Ez volt a hivatalos neve, én elvégeztem. :) 87-92

Mindenkinek önálló gépe volt, volt C64, C+/4, Voltak 286-os PC-k és az utolsó évben jött egy 386-os is.
Tanultunk PASCAL-t, BASIC-et, CAD/CAM oktatás is volt, CNC eszterga és marógépeken dolgoztunk.

Sőt, olyat is terveztem, amit ma biztosan "smart optical densitometer"-nek hívnának. Mi ez, ha nem opto-mechatronika. ;) (Az optikai érzékelőt számítógép vezérelte!) Csak akkoriban még mechatronika sem volt.

Ez pont olyan, mint ami régen rendszermérnök volt, ma meg devops-nak hívnák.

Annyira nem, hogy számteches középiskolába jártam, nyílt napon HP-UX munkaállomásokat láttam 20 colos trinitron képcsöves HP monitorokkal. Te tudod, hogy ez milyen vagyon lehetett akkoriban. Az egyetem mellett számítógép szerelésből, számítógépes hálózatok telepítéséből és karbantartásából volt egy kis plusz bevételem. Aztán kezdődött az a korszak, hogy minden hülye tyúk az enyémnél komolyabb számítógépet kapott csak úgy ajándékba a drága szüleitől, mert hát egyetemre kerül, kell a tanulmányaihoz. Mellesleg a szak, amire jelentkeztem robottechnikáról, automatizálásról és vezérléstechnikáról szólt: mikrovezérlők, számítógépek dögivel. Elektronikát és számítógépes dolgokat tanulni mentem oda, nem azért, hogy kémiai eljárásokat tökéletesítsek, csődközeli céget feltámasszak és gazdasági problémákról írjak újságcikket. De valahogy ezen tárgyak tanárai úgy képzelték hogy én mégis csak ezért mentem oda.
Sebaj, valahogy elvégeztem. Aztán a másoddiplománál megtapasztaltam, hogy mekkora egy szemétdomb is volt az első egyetemem.

Banter ;)
IT-n belul iOS es Android app, PHP es JS (web)
Hangtechnika (neha zeneszeknek magyarazom, hogy a digitalis -> analog konverziok szamat az aramkorben csokkentsek maximum egyre, meg legyenek eleg igenyesek nem mp3-akat keverni :( )
Cegjog, konyveles (egyik sem papir szintjen)
Meg jonehany mas dolog amit most nem disclose-olnek

Nein. Én nem szégyellem, hogy ehhez sem értek (nem ebből élek). Szerintem ettől nem vagyok kevesebb, és ha értenék hozzá sem lennék több. Te mikhez értesz egyébként?

:D

Már így is elég sok olyan felesleges dolgot tanultam és tudok, meg sok ilyenre emlékszem, ami nem hasznos az életemhez, sem a munkámhoz, csak feleslegesen tárolt információ. Max. azt tudom magamról elmondani, hogy milyen művelt vagyok, amivel a 'ggem kitörölhetem.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek…” Aron1988@PH Fórum

Ja, azt látom, hogy a német sem nagyon megy. Mire a "nein"? :)

"Én nem szégyellem, hogy ehhez sem értek (nem ebből élek)."

Kevés embert ismerek, aki Otto-motor szerkezeti vázlat készítésből él.

"Szerintem ettől nem vagyok kevesebb,"

De több sem.

"Te mikhez értesz egyébként?"

Milyen témakörben?

"Már így is elég sok olyan felesleges dolgot tanultam és tudok,"

Tanulni sosem felesleges.

"meg sok ilyenre emlékszem, ami nem hasznos az életemhez, sem a munkámhoz"

Tudnál ilyeneket említeni?

--
trey @ gépház

Nem kezdem sorolni. Anno nagyon sok mindent megtanultam, mert érdekelt, vagy tantárgy vagy hobbi keretében. Aztán más pályát kellett választanom, ráadásul már nem is azzal keresem a kenyerem.

Persze, tanulni nem felesleges. Csak a hasznos dolgokra kell rámenni. Ez mindenkinek más, mire van szüksége, mit tud használni. Az Otto-motor rajzát elég sok ember nem tudná mire használni, ezért nem baj, hogy nem tudják lerajzolni. Nem lesznek ezzel sem kevesebbek, sem műveletlenebbek. Egyszerűen ma már a világ információs óceán, meg kell tanulni a tudás és az infók között szelektálni. Nem lehet már mindent tudni, mindenhez érteni, a polihisztorok kora nagyon rég lejárt. Már egy tudományágon belül sem értenek mindenhez. Elég csak az IT-t megnézni, ott is mennyiféle terület van, és képtelenség érteni mindenhez, hiába várják el a munkáltatók is, hogy a kedves informatikus értsen minden 3-4 betűs technológiához, de programozó, hálózati szaki, szerveres, help deskes, meg biztonsági szakmeber, meg minden legyen egy személyben. Az alapokat persze tudni kell a szakembernek, meg ahhoz kell értenie, ami kell munkájához. Ennek ellenére nem állítom, hogy felesleges ismerni az Otto-motort, aki ilyen területen mérnök, annak biztosan alap. Sőt, meglepőnek tartom, hogy az oldal célközönsége más, és mégis ennyire sokan le tudnák rajzolni. Ezt persze majd mindenki eldönti maga, hogy ez most pozitív-e vagy sem.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek…” Aron1988@PH Fórum

Szerintem életemben talán egyszer cseréltem olajat. A középiskolában, amikor egy szakmai feladat volt, embert tartottam erre, aki megcsinálta helyettem egy szendvicsért. Azóta pedig szakszervizben végeztetem ezt a munkát. Az elméletet természetesen tudom.

Mivel nem tudnám a leeresztett fáradt olajat szakszerűen megsemmisíteni, időm sincs erre és retkes sem szeretek lenni, ellenben meg tudom fizetni, csinálja az, akinek a dolga.

--
trey @ gépház

én vagy három éve csináltam utoljára. kitaláltam, hogy olyan jól fog esni mint régen. hát nem esett olyan jól.

berendezkedtem a műveletre. aztán meg kellett tapasztaljam, hogy apósom szerelőaknája nulladik lépésben békátlanítandó és nem ártana kitessékelni a kisebbfajta alma méretére hízott pókokat sem. aztán ki kell takarítani a sokéves retektől az egészet, mert ha én oda így lemászok biztosan elkapok valami kórságot.

nah ilyesmi kb egy órás petting után eljutottam odáig, hogy beálljak a garázsba az akna fölé. sajnos azonban a Jetta "kicsit" hosszabb mint a régi Suzuki, meg alacsonyabb is. szóval a körülmények nem igazán Jetta-kompatibilisek a fizikai adottságai miatt. nem baj, "tiszta ideg vagyok, a rohadt anyját. azért is megcsinálom". de kint maradt az olajszűrő fogója: miközben az olaj már folyt lefelé akkor vettem észre. dzsuvás retek ruhában nyilván nem ülök be, hogy kitolatva kiférjek én magam is. át sem mászok a kocsin. ki sem mászok alóla. itt volt teli a faszom az egésszel, szóval percekig kiabáltam az aknából ugyanilyen Bözsinénisen esélytelenül, míg végül lett segítség aki behajítsa azt a szart. persze női segítség volt így percekig tartott a magyarázkodás mit keressen és hol. közben a retekből megmaradt szálló szarok miatt rámjött a tüsszögés, és ahogyan fújtam az orrom tiszta olajos retek lett a pofázmányom. meg mindenem. végül az volt a koronája az egésznek, ahogyan apósom szavait korábban félreértettem - szóval mégsem tudta elrendezni a fáradt olaj sorsát én meg ott álltam a kezemben vagy 4 liter dzsuvával.

még jó, hogy nem family-sörözés után láttam neki, mert pár perc alatt haragban álltam volna az egész világgal. szóval jah, cserélje aki ebből él. nekem nem lesz bosszúságom, neki meg lesz megélhetése. tiszta haszon mindenkinek. nincs romantikája az olajcserének, nálam legalábbis elmúlt :))

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

tejóég, azt hogyan? mekkora erőkarral tépte? meg olyan anyagú lemez amelyben a vágott menet nem szakad meg a csavar menetének húzó nyomatékától a végpozícióban, ugyanez igaz fordítva a csavarra is - viszont annyira mégsem kemény, hogy a csavar feje be ne szakítsa - bocsánat, hiszen alatta a csavar hatszög fejének szemközti csúcsainak távolságától nagyobb átmérőjű kör alátét húzza jó nagy felületen statikusan magát a sík felületbe.

nem is tudok rákérdezni a típusra :/ biztos finom az ilyesmi.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

"Szerintem életemben talán egyszer cseréltem olajat."

Szerintem ez tobb dologtol is fugg, mert ha szereted az autodat/motorodat, akkor nem tul gaz, masreszt ha nagyon sokba kerul, akkor lehet sporolni.
Nekem angliaban pl a Kawasakinal egy retkes olajcsere 180 font, ugy hogy 6.5 font a szuro es 26 az olaj.
Na most ez pont 35 perces muvelet mindenestul, hat ennyiert csereljen masnak olajat.

Amugy otto motor, meg a hozzaertes.

Tuningoltam 2 utemu motorokat 14 eves koromtol hobby szinten, Simons 50-es, ETZ 150 es 125-t.
Simson blokk teljes szethuzas es osszerakas, valamint ETZ motor tuning ezek mind megvoltak.

Auto-n, tobbnyire a csorosagom miatt jott a "szakertes", mert egyreszt kellett, mert nem volt penzem javittatni, masreszt meg szerettem es erdekelt.
Volt egy Ford Taunusom, ami az elso 50KM utan feladta a bordas szij es szetszakadt.

Na ezen full ossze kellett raknom a vezerlest nullarol.
Na itt nem artott tudni az 1-3-4-2-t, (ha nem tevedek a Francia motorok 1-4-2-3) mert mindent be kellett rakni nullaba es onnan kitalalni az osszes szelep, gyujtas es egyeb dolgokat.
Szoval ez facan sikerult es ment minden ahogy kell.
Majd jott a kovetkezo hiba az auton, miutan kimentem vele Hollandiaba a vissza uton elkezdett nagyon fustolni es ette az olajat is mint az allat.
Megevett vagy 6-7 liter olajat, mire hazavergodtunk.

Motor kiszed, majd szetszed es kiderult hogy a 4 hengerbol 3 hengeren atomra tortek a kompresszio es olajlehuzo gyuruk.
Szerencsere a hengerek falat nem cseszte szet, de igy is nagyon gaz volt osszerakni mindent.

Na itt viszont elkovettem egy hibat, mert azt gondoltam hogy az olajlehuzo gyuru kis pereme felfele kell hogy alljon, na hat nem.
Miutan a motor alapjaraton jart elkezdett nagyon fustolni, na itt tudtam hogy gond van.
Motor szetszed, megnez hopsz, gyuru forditva volt, megfordit, osszerak ==> na most jo lett.

Szoval van nemi hozzaertes, de a tudasom feluletes, persze meg mindig tobb, mint egy teljesen amator embernek.
Amugy volt kesobb szijszakadasom egy 1.6-os Dizel Asconan is. Na ott tortek a szelepemelo himbak is, de azt is sikerult osszeraknom nullarol az utcan.

Ja meg itt kint angliaban volt egy Mondeom, amin szetment a kettos tomegu lendkerek.
Na azon pl onindito csere, meg segitett egy jo par extra ezer kilometert, mert nem volt penzem lecserelni, mert tanultam.
Sajna azt mar nem lehett hazilag megjavitani az utcan, mert a javitas arabol lehetett venni egy masik autot.

Szoval olaj csere, vagy pl bordasszij csere azert megy, meg hegesztes gazzal, villannyal.
Ha szereted az autod, akkor ezek mind nagyon jo hobbyk szerintem.

Mindig is nehezen tanultam meg a verseket (de legalább gyorsan el is felejtettem). Azóta már rengeteg idő eltelt, de a versek iránti utálatom azóta is megvan. Olvasni viszont rengeteget olvastam, azt nem sikerült megutáltatni velem. :-)

Állítólag a verstanulás jó hatással van a memóriára. Nálam egy 4 soros vers megtanulása kb. 2-3 óráig tartott. És utána kb. egy hét múlva már a felére sem emlékeztem. Ezzel szemben ha új munkahelyre mentem dolgozni, akkor minden telefonszámot csak egyszer kellett megnéznem a telefonkönyvben. Egyet sem tanultam meg, csak amelyiket egyszer felhívtam, azt már többet nem kellett megnéznem, mert már emlékeztem rá. Nem vagyunk egyformák.

Mi a szerkezeti vázlat? Henger, dugattyú, hajtókar, gyertya, szelepek? Mondjuk mintha valakinek el kéne magyarázni a 4 ütemet?

Vagy vezérlés, főtengely, dugattyú gyűrűk, hűtés, olajozás, stb is?

ha nagyon megerőltetem magam, még talán az indikátordiagramját is
--
ne terelj

Melyik játék használ ilyen motort?

Közvetve nyilván nincs, viszont aki egyátalán felismeri hogy ez mi, és tudja is hogy az mit jelent, annak valószínűleg nem probléma az eredeti kérdést megtválaszolni ;)

szerintem.

Én egyébként repülőgép szerelőként végeztem középsuliban, szóval akár (többféle) sugárhajtómű működési vázlatot is tudnék rittyenteni - így 20+ év távlatából is.

Szerk:
most jutott eszembe hogy az első komolyabb programot (talán Turbo Pascal?) középiskolában csináltam, ami otto motor dugattyú sebesség grafikonokat rajzolt, megadott hajtókar hossz, meg még mittudoménmilyen adatokból :)
Kár hogy már nincs meg sehol, szívesen megnézném mit alkottam akkor :D

Főiskolán meg eleve ez volt a mottó:
"A mérnökembert nem a kutya szarja"

--
zrubi.hu

Ehhez nem ertek, de professzionalisan alakitok at oxigent szendioxidda.
Eddig napi 24 oraban igen jol megy.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

nem, de nem is érdekel

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."