* hangszeren tudok játszani!

Címkék

zongora, orgona
6% (41 szavazat)
gitár, basszusgitár, nagybőgő
12% (81 szavazat)
hegedű, cselló, brácsa
1% (7 szavazat)
furulya, fuvola
3% (18 szavazat)
trombita, klarinét, szaxofon
3% (21 szavazat)
dobok
2% (14 szavazat)
egyéb, leírom hozzászólásban
3% (23 szavazat)
a felsoroltak közül kettőn
7% (46 szavazat)
a felsoroltak több mint kettőn
7% (47 szavazat)
nem játszom hangszeren
53% (366 szavazat)
csak az eredmény érdekel
4% (31 szavazat)
Összes szavazat: 695

Hozzászólások

Kíváncsi vagyok, hogy a HUP-on hány zenész-informatikus-linuxos van, vagy van-e egyáltalán :)
Most látom, hogy kicsit szépséghibás az egyik válasz, de remélem érthető!

A dakoták hírközlési rendszerét nem befolyásolják a mágneses viharok.

Egyéb: zeneiskolában tanultam először furulyázni, majd klarinétozni. Rövid ideig játszottam zenekarban mint dobos, ezenkívül gitáron el tudok pengetni számokat, és hasonlóan megy a zongora is (azaz az akkordokat nem tudom). Szóval úgy igazán egyiken se tudok, leginkább a fúvósok mennek.

--
Don't be an Ubuntard!

Úgy kezdődött, hogy anno óvodába jött két ember, és megnézték, hogy milyen a gyerekek hallása. Majd akiknél elég jó eredményt értek el, azoknak a szüleiknek javasolták a zeneiskolát. Így kezdtem el szolfézsra járni, majd kellett választani egy hangszert. Így én a klarinétot választottam, de ez olyan másodikos koromban volt, és emiatt nem lehetett kapásból klarinéttal kezdeni, ezért lett először furulya. Majd évekig (úgy kb. 7-es koromig) klarinétoztam zeneiskolában, de aztán kezdett egyre inkább nyűg lenni, ezért abbahagytam.

Aztán középsuliban az osztályban alakult egy zenekar, és először volt is egy dobosuk, csak aztán valami gond volt, ezért kellett egy dobos. Meggyőztek, hogy mivel jártam zenesuliba, menni fog a dob is. El is kezdtem, de nem sikerült megfelelni az elvárásoknak, ezért végül közösen úgy döntöttünk, hogy keresnek másik dobost.

A gitárt és a zongorát meg csak magamra szedtem, de mint már említettem, az tényleg csak annyi, hogy tudom merre keressem a hangokat. Ja, meg van nekem egy 4 húros pengetős hangszerem (aki tudja mi ez, szóljon), azzal szoktam néha szórakozni, meg ezzel.

Igazság szerint ezt a tudást leginkább akkor tudom hasznosítani, ha keresek egy számot hallás után, mert akkor vagy lepötyögöm a két fenti hangszer egyikén, vagy lekottázom tuxguitarban, majd betolom a Midomira. :) Illetve amikor írtam egy lyp (na jó, egyszerűsített lyp) lejátszót shellre beep segítségével, akkor is jól jött azért. :)

--
Don't be an Ubuntard!

Bakker mintha csak én írtam volna...
Ált. 1-ben az első héten meghallgatás, jelölés a szülőknél, 1 év szolfézs majd klarinét (furulya nem volt), de nyűg lett és abbahagytam.
Később volt zenekari próbálkozás, de ennyire nem mélyen mint nálad, ill a zongora és a dob kimaradt :P
Viszont énekkarban végig toltam a 4 évet felső tagozatban, ott pl elég ciki volt a haverok előtt h későn mutált a hangom, de nem fogták fel h egyedül én voltam fiú abban a nőegyletben...

a.

Egyéb: próbálkozom gitározással, de nem vagyok nagy spíler :D

Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش

Egyéb.

Szájharmonika. Kezdő, önképző, közepesen sikerrel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő

Azért a trombitával egy kategóriába rakni a klarinétot meg a szaxofont elég gáz.

Inkább lenne egy tiszta fafúvós (fuvola, klarinét, szaxofon, stb.) és egy rézfúvós (trombita, kürtök, bariton, tenor, harsona, tuba, stb.)

----------------
Lvl86 Troll

Végülis igen, mindkettőn húrok vannak... Igaz, hogy játszani rajtuk teljesen más képességeket igényel, de sebaj. Bár a zongorát és az orgonát egybe rakni sem kisebb hiba (Jó, persze, az orgonához kell egy alap zongoratudás, de... szóval a tehetségesebbek azért maradnak a zongi mellett...)

Jaja :)

Amúgy az ujjaknak komoly edzésben kell lenniük a bőgőzéshez (legalábbis nekem). A bőrkeményedésekről már nem is szólok :))

Nem vagyok egy tapasztalt bőgős. Nekem koncentrálni kell, hogy helyesen intonáljak, és ennek feltétele az erős ujj (is). Míg basszusgitáron a fekvések annyira nem kötöttek a bundozás miatt.

ok, nincs baj, de akkor is inkább hegedű/brács/cselló kategóriába raknám. merthogy azok rokona. szemben a gitár/basszgitárral. mert bár bőgőt is használnak basszusnak leginkább jazz zenénél (nagyon ritkán pop/rockban is), viszont klasszikus zenekarok alapvető hangszere, a másik három vonóssal együtt. ;)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

jáj! ez fájt! :)
a rokonság sokkal közelebbi a hegedűvel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Violin_family

http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar

a bőgő a viola da gamba-tól és viola da braccio-tól való kevert származása (és formavilág, építési mód, vonókezelés) miatt a hangolás az előbbiből maradt. de attól a viola da gamba család sem rokona a gitárnak, hogy a mai gitárok (jórészt) kvartban vannak hangolva, és bundozottak.

de miért is ugyan az egy két oktávval mélyebbre hangolt bőgő, mint egy gitár? esteleg úgy igaz, hogy szemben a hegedű/br/cs kvint távolságával, gitáron a húrok kvart távolságra vannak egymástól. aminek rögtön ellent is mond a g-h távolsága, ami nagyterc. :)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Gitár:
E A D G H E. Azzal a kis nagyterccel ott ne foglalkozz. Az mérési hiba, azért van ott, hogy könnyebben lehessen lefogni az akkordokat a 6 húron.

Basszusgitár:
E A D G

Bőgő:

E A D G

Ráadásul az utóbbi kettő szerepe a könnyűzenében kb. ugyanaz.

Valahogy a gitárosokból bőgősök lesznek és nem csellisták, a hegedűsök meg nem kezdenek el basszusgitározni.

A basszusgitár általában a nagybőgőt "kiváltó" hangszer(hangszín, terjedelem stb.) korunk együtteseiben , bár ettől még játszani rajtuk eltérő képességeket igényel (eleve vonós hangszeren kissé nehezebb "eltalálni" a hangokat).

A kategóriabesorolások furcsaságával ettől függetlenül egyetértek. Én például vadászkürtön és zongorán tanultam játszani, előbbit jobb híján a trombitával kezdődő opció sorába sorolnám, csak éppen ott két másik fafúvós is van...

"eleve vonós hangszeren kissé nehezebb "eltalálni" a hangokat">nem úgy, mint az eredeti vadászkürtön, ventil előtt. :)
de ebben sokat segít a jó hallás, az intonáció, és erre találták ki a gyakorlást is. :)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Igazából a ventil sem segít ha hamisan képezed a hangot :-) De ettől még az eredeti kürt kb. harsonához hasonlóan tapasztalatot és sok gyakorlást na meg némi érzéket/jó hallást igényel. A nem teljesen diszkrét hangszereknek talán pont az utóbbi igény az előnye például egy zongorával szemben, ahol a feladat nehézségét inkább az összetettség adja, s kevésbé az egyes hangok jó képzése és a hallás.
(Persze minden relatív, mert a jónépet lehet piszkálni szolfézsórákon zongorán képzett hangokkal is simán.)

"A nem teljesen diszkrét hangszereknek talán pont az utóbbi igény az előnye például egy zongorával szemben">meg az is, hogy nem csak az oktávot (vagy a hangoló kénye-kedve szerint valamely más hangközt is) lehet tisztán játszani, hanem mondjuk akármelyiket. :)
de ugye az egyenletes temperálás előnyi és hátrányai c. fejezet. ;)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Scanneren für Elise-t és floppymeghajtón StarWars főcímzenét... itt

én 10 évig zongoráztam, és 6 éve dobolok, szimfonikus zenekarban és rockbandában is játszom :-)
mellesleg szerintem a zene az intelligencia egyik formája, én minden gyereknek kötelezővé tenném a (klasszikus)zenei nevelést, különösen a mai SP, JustinBieber és Ladygaga fostenger tekintetében.
Dobolni meg jellemzően ugyanolyan hosszúhajú cigizős szépfiú rocker-fazonok járnak, akik gitározni is csak menőzésből tudnak az iskola udvarán a nagyszünetben, hogy eljárnak három órára, és akkor már azt hiszik, ők a kemény fenegyerekek, holott egy normális ütemet nem tudnak ritmusban játszani. Na én nem ilyen vagyok. Én komolyan veszem. És tervezem, hogy belátható időn belül a hegedűt is felveszem, mint főtárgyat.

"készségtárgy">mi a különbség? csak azért mert a túltechnicizált világunkban a matek meg a fizika tűnik fontosabbnak? vagy a patenttrollkodáshoz a jog előfeltételeként a történelem és a magyar? görögöknél nem véletlenül volt ép testben ép lélek. csak röviden.

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

-1

Akkor gyakoroljon addig, amíg nem megy neki. A matek feladatok ilyenek, a fizika elméletnél is le kell ülni, és igen, történelmi események évszámait is magolni kell az elégtelentől különböző jegyért.

Testnevelés órán ha 10 méterre dobod a kislabdát, egyest kapsz. A jegyért meg kell tanulnod kontrollálni a mozgásod, az erődet megfelelően összpontosítani, stb., majd a visszacsatolásból (gy.k.: ezzel a mozdulatsorral csak 5 méterre ment a labda / ezzel már 35-re) tanulni.

Énekléssel ugyanez a helyzet, csak nem a jobb karodat, hanem a hangszálaid neveled.

Hamisan éneklő, tüzérfüllel "megáldott" nebulót csak ezért nem húznak meg. Nem a MR Gyermekkórus szólót éneklő tagjaihoz (kivéve talán a Kodályban a "rádiós" osztályokat, de majd este, ha hazaértem, megkérdezem), hanem önmagához viszonyítva értékeli a tanár a diák képességeit; a tárgyi tudás az, ami az értékelésben a döntő részt fogja adni. Remélem este lesz ideje a páromnak néhány sorban összefoglalni, hogy miért és hogyan megy az értékelés az ének-zene tantárgy esetén, addig kérem a türelmedet.

Nem számonkérésről vagy értékelésről beszéltem. A lényeg az lenne, hogy fiatal korban elfogadható szinten megtanuljon hangszeren játszani, hogy megtanulja értékelni és szeretni a zenét. Ugyanúgy, ahogy egy diszlexiásnak is előbb-utóbb meg kell tanulnia olvasni, nem azért hogy kibasszunk vele, hanem mert az ő életét tesszük így könnyebbé/boldogabbá.

Viszont ha nincs számonkérés, nincs motiváció. Illetve persze, lehet máshogy is motiválni, de így a legegyszerűbb. :)

Én például azt is el tudom képzelni, hogy két csoportba osztani a gyerekeket: akik jól énekelnek, és akik nem. Előbbi kórust alkot, megtanul több szólamban énekelni, stb. Utóbbi hangszeren tanul. Persze ezt lehet tovább bonyolítani azzal, hogy aki nem szeretne énekelni, az is tanulhasson hangszeren, vagy aki mindkettőt szeretné, az mindkettőre kapjon lehetőséget. És így megmaradhatna a számonkérés lehetősége, mert szerintem olyan diák nincs, aki megfelelő gyakorlással ne tudna megtanulni valamilyen hangszeren játszani.

--
Don't be an Ubuntard!

Viszont ha nincs számonkérés, nincs motiváció. Illetve persze, lehet máshogy is motiválni, de így a legegyszerűbb. :)

Én például azt is el tudom képzelni, hogy két csoportba osztani a gyerekeket: akik jól programoznak, és akik nem. Előbbi programozói közösséget alkot, megtanul több nyelven programozni, stb. Utóbbi gépkezelőnek tanul. Persze ezt lehet tovább bonyolítani azzal, hogy aki nem szeretne programozni, az is tanulhasson folyamatábrázolást, vagy aki mindkettőt szeretné, az mindkettőre kapjon lehetőséget. És így megmaradhatna a számonkérés lehetősége, mert szerintem olyan diák nincs, aki megfelelő gyakorlással ne tudna megtanulni valamilyen nyelven programozni.
--
http://opensolaris.org/os/project/indiana/
http://www.opera.com/browser/

A programozás nem veled született adottság, az éneklés bizonyos mértékig az. Aki hamisan énekel, abból lehetetlen jól éneklőt faragni, míg aki nem tud programozni, annál lehet, hogy csak a tárgyi tudás hiányzik, mert a készség megvan hozzá. Persze az is lehet, hogy egyszerűen tényleg nem alkalmas rá.

--
Don't be an Ubuntard!

vannak tárgyak, melyek megtanulhatóak, elsajátíthatóak. a kézségtárgyak nem ilyenek. ha valakinek van képessége zenélni, táncolni vagy rajzolni, azon lehet fejleszteni. de ha nincs, azon nem lehet segíteni. engem például bármennyit basztatnának, soha nem tanulnék meg énekelni vagy rajzolni (vagy táncolni). nincs hozzá tehetségem. később ezt rajtam számonkérni nem kicsit volna igazságtalan.

Ave, Saabi.

NEM énekelni kell megtanulni, hanem ének-zenei ismereteket kell elsajátítani, ami azért bőven több és más. Akkor ide sorolnám az idegen nyelvet, a matekot, a fizikát, a kémiát - ezek is olyanok, hogy sokan bese...elik, de megtanulni nem tanulják meg, azaz ezen tárgyakból használható tudásra nem tesznek szert.
A zene egyébként hangzó matematika (Euler), a szolfézs meg pláne...

Ja, a felhasználókon se kérj számon olyan dolgokat, ami neked természetes, mert nekik meg ahhoz nincs tehetségük :)

"én minden gyereknek kötelezővé tenném a (klasszikus)zenei nevelést">sajnos semmi pozitívot nem érnél el vele, mert úgyis azt hallgatja, amit
1. a szutyokrádiókban hall
2. a zeneileg műveletlen szülei

utóbbiak meg azért ilyenek, mert rájuk már vagy még erőlették a kodály-módszert, amiből az oktatáspolitikusok csak ezt felejtették ki:
"... nem lehet boldog ember, akinek nem öröm a zene..."
és mivel erőltették, így nem volt öröm. emiatt utálták a gyerekek. ráadásul mindig háttérben volt.
szerintem ez a világ ilyen formában elveszett.
én spec. 30 éves koromban kezdtem érdeklődni a komolyzene iránt. ez azóta is megmaradt.

ifjúkorban gitár, idősebben szakma okán hegedű.

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

No a Kodály-módszer és annak erőltetése témában várnék némi részletes magyarázatot... Az persze lehet, hogy baj volt, hogy éneket tanítani sokszor képesítés nélküli(!) emberkéket is engedtek, de ez nem a módszer hibája, pláne, hogy ezen "tanerőknek" az egészről halovány lila segédfogalmuk sem volt: Megnézték, mi a törzsanyag, aztán a következő órán megpróbálták megtanítani a következő köteleső dalt, és slussz. A zenei nevelés, ismeretek bővítése, a zene szeretetének a fejekbe csepegtetése meg marhára nem erről szól. Volt egy tanárom, aki az osztály képességeihez mérten azért meg is énekeltette a társaságot, de tudta azt, hogy huszonegynéhány fiú meg hét lány nem fog brillírozni, így inkább a zenehellgatás, az zenei ismeretek felé tolta el az ének órákon a hangsúlyt. Jól tette, ugyanis szerettük.

Hat fura ez a Kodaly dolog. En azok koze tartozom, akinek csak alt.isi -ben tanitottak enek-zenet, termesztesen a hivatalos modszerrel. Persze gyerekkent nem jelentett tul nagy elvezetet a munkasmozgalmi v. epp a nepdalok szolmizalasa. Viszont emlkeszem, hogy akkoriban azert megtanitottak kottat olvasni. A kozep suliban mar nem volt ilyen oktatas, mig pl. tesi az ugye volt. Ugy latszik azt valamiert fontosabbnak gondoltak. Aztan eltelt majd husz ev, es most kesztetest ereztem, hogy megtanuljak zongorazni. Azert is furcsa ez, mert a csaladban soha senki nem zenelt, nem is volt soha senkinek hangszere. Vettem egy zongorat es autodidakta modon nekialltam tanulni. Csak azert irom most ezt le, mert azt gondolom, hogy igenis szerepe volt ebben a Kodaly modszernek. Ha akkor nem rajzoltatjak a hangjegyeket a fuzetbe, akkor most fel sem merult volna, hogy ilyesmibe vagjak bele. Vagy ha fel is merult volna, nem mertem volna nekikezdeni v. nem ilyen modon.
Igy reszben ezt Neki is koszonhetem :)

ja, nem emeltem ki:

ERŐLTETTÉK

nekem egyedül ezzel volt bajom. csak mert Kodály nagy tekintélyű és a módszere világhírű, emiatt erőltették annak idején.

Japánban pl. hatékonyan is használják

és igen, ilyen tanárok kellettek volna. nekünk kettő is volt ilyen, sajnos mindkettő már csak a gimiben. az egyik a Jeunesse-hez ment dolgozni '82-ben vagy '83-ban, másik pedig Klembala Géza volt.
de magyarázatként volt az idézet, márpedig mivel erőltették és mérsékelten jó minőségű tanerő közvetítette, így nem volt öröm.

@BehringerZoltan
egyáltalán nem gondolom, hogy az általános- vagy középiskolai zeneoktatásnak bármilyen szerepe lett volna abban, hogy 20 évvel később elkezdtél zenét tanulni. én is 29-30 évesen kezdtem el zenét (Bach, bécsi klasszikusok, Wagner) hallgatni. egyszerűen idősebb lettem, és az addig hallgatott zenék kiüresedtek számomra.

sőt, még egy ellenpélda:
azt az amerikai filmekből elég jól lehet látni, hogy ott szinte (ha nem) minden általános iskolának van zenekara, akár szimfónikus méretű is, és/vagy több kisebb. valahogy ez ott így alakult. de bennem felvetődött az is, hogy a kommunista időkben valószínűleg azt a fajta zenélést is polgári csökevénynek és elsorvasztandónak tartották, amit pl. a házi muzsikálás jelentett. nyilván ideológia (a proletárok nem jutottk hozzá, így ne is legyen) és a kisközösségek bomlasztásának (szervezkedés, rendszerellenesség, stb. miatt) célja is megvolt.

és újra hangsúlyoznám:

NEM a Kodály-módszerrel volt/van bajom, hanem azzal, amit csináltak belőle.

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Két hónapja Duna tévében műsor:
Általános iskolai tanár nyilatkozik:
Tapasztalatcserére jöttek Skandináviából hozzájuk, és mikor körbevezették őket benyitogattak termekbe, a látogatók megdöbbenve tapasztalták, hogy a tanulók hallás után kottáznak. Ott kint, ez a felsőfokú zenei képzés része, és kisebb istenként néznek arra akinek ezt sikerül is megtanulnia... :D
Szerk.: Ezt egyel feljebb akartam, de már itt marad...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő

azért ez nem egy átlagos iskola volt, annak sem egy átlagos osztálya lehetett. meglepődnék, ha igen.
ráadásul ilyen mutatósdira azért igen meg szokták válogatni a népeket. :)
de az egésszel együtt sem cáfoltál semmit (mégha ez a célod sem lett volna :) ), mert az átlag zenei tudás sajnos objektív módon mérhetően alacsonyan van: a Danubius és a Sláger rádiók megmentéséért indult kampány, az meg senkit nem érdekelt, hogy a leghallgatottabb rádióból, a Kossuthról teljesen eltűnt az amúgy sem sok klasszikus zene. ugyan azok a szutykok mennek betétként napközben, mint a kereslkedelmiken. na jó, talán színvonalasabb, de Bachhoz képest...
a zenekarok meg döglődnek, mert nincs szponzor, mert nincs hallgató...

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Nem állt szándékomban semmit sem cáfolni.
Azt hittem a mai napig mindenütt így megy, mert mikor én jártam általános iskolába akkor nálunk volt zeneelmélet, és a képzés része volt ez is. Nem csak a nép- és műdalok oktatásában merült ki az énekóra.
Igaz utáltuk... :D
És nem a Kossuthot hallgattunk otthon hanem R-Go-t, meg Eddát, Omegát, stb. bakelitről, és kazettáról.
De képzés az volt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő

A Kossuth rádió évtizedek óta (a 3. műsor, később Bartók rádió) a "beszélgetős/politizálós" hadovaláda-rádió volt, a komolyzenei műsorok elsődlegesen a leánykori nevén 3. műsornak nevezett Bartókon mentek.

Lehet, hogy az épp egy tagozatos suli volt, azonban az, hogy nálunk az általános iskolás korosztályban is van zenei oktatás-nevelés, olyan, amit a világ egy jelentős része még manapság is irigyel tőlünk, ez igaz.

ismerem ezt a megkülönböztetést. :) ezzel együtt a Kossuth (pár - talán 2 vagy 3 - éves) új műsorstruktúrája beindulása óta egyáltalán nincs klasszikus zene. előtte volt dél körül is (nem csak a kinyerma :) ), és későn este is. azóta nincs.

"nálunk az általános iskolás korosztályban is van zenei oktatás-nevelés, olyan, amit a világ egy jelentős része még manapság is irigyel tőlünk">az ördög a részletekben rejlik, a részletek pedig (amikor én voltam gyerek) azt mutatták akkor, hogy a rosszul rendszer miatt a gyerekekkel megutáltatták a zenét. és hiába irigyli tőlünk a világ, ha a kimenete nekünk rossz. márpedig én még a saját környezetemben sem látom, hogy olyan nagyon jó vagy akár csak elfogadható szintű is lenne a zenei műveltség. az enyém sem az iskola miatt az.
elfelejtenek egy nagyon fontos dolgot: a környezetnek kellene olyannak lenni, hogy felkeltse az igényt. ez nincs, viszont erre jön rá az igénytelen oktatás által történő erőltetés. (lehet, az mind csak múltidő, nem tudom)

egy példa:
gimiben a tanár az első órán kijelentette, hogy aki önállóan ott helyben elénekel bármilyen dalt, annak nem kell abban az évben többet bemenni órára. egy fióú volt, aki a "Nowhere Man" c. Beatles dalt elénekelete. mindenki más (a kb. 40es osztályból) hallgatott, mint szar a fűben. ennyire volt hatékony a "zene megszerettetése" opció. :)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

( tomtyi | 2010. augusztus 30., hétfő - 9:01 )
én is 29-30 évesen kezdtem el zenét (Bach, bécsi klasszikusok, Wagner) hallgatni. egyszerűen idősebb lettem, és az addig hallgatott zenék kiüresedtek számomra.
@

Őszintén meg vagyok lepődve – és örömmel is tölt el – hogy mennyien zenélnek ill. jártasak akár a komolyzenében is a HUP -osok közül. A végén még kiderül, h az informatikusok nem is olyan kockák, már csak ezért is jó ötlet volt ez a szavazás! :-)

( T_chris | 2010. augusztus 30., hétfő - 10:49 )
a látogatók megdöbbenve tapasztalták, hogy a tanulók hallás után kottáznak
@

Bizony én emlékszem, hogy ált.isi -ben voltak olyan feladatok, hogy az énektanár leütött hangokat a zongorán és nekünk kottázni kellett azt a hallás után – pedig nem speciális zenei suliba jártam. És persze volt zenehallgatás és kórus éneklés is. Végül is ez a kodályi idea, az „éneklő ifjúság”.

vegyük úgy, hogy a zene előbb volt, mint a kotta. ;)
az usa ebben az esetben sokkal jobb példa, mint gondoltam. mert ott ezek szerint a gyerekek élvezik a zenét, és emiatt sokkal többen tanulják is.
szerintem zenélni megtanulni nem jelent egyet a kottaolvasással. ez az egyik alapvető hiba, rosszul értelmezés a "Kodály-módszer" használatakor: szolmizálni és kottát olvasni tanítottak engem is, ahelyett, hogy a zenét akarták volna megismertetni, megszerettetni.
ugyan úgy, ahogy az irodalomban a verstanítás: verselemzés és a költők életrajzi adatainak a megtanulása, és egyes kijelölt "fontos" versek bemagoltatása visz el rengeteg időt és energiát (mialatt emiatt meg is utáltatják a gyerekkel a verseket), ahelyett, hogy a gyerekek érzelmeire hatnának először, jó verselőadásokat hallgatva, akár élőben, akár valami médiumról.
egy vak feka bluesgitáros vagy szájharmonikás számomra sokkal jobb zenét játszik, mint bármelyik blattról Bartók-vonósnégyest játszó gitárvirtuóz. ;)

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

A zene valóban előbb volt, sőt, a beszéd is előbb volt, mint az írásbeliség, és ahogy a beszédnek, a zenének a lejegyzése is igen-igen sokat változott az idők folyamán.
A kottaismeret nélküli zenélés lehet élvezet, azonban van egy nagy gond vele: csak azt képes élvezni, a amit már megtanult, és csak úgy, ahogy megtanította neki valaki - a tanárának az érzéseivel, személyiségével átszőve zenélhet, hiszen azt és úgy hallotta. A saját egyénisége fog belőle hiányozni,d e nagyon.
A verset is elolvasod, nem? Saját hangodon, saját magadnak felolvasod, elmondod, beleviszed önmagadat. Aztán elég ránézni a leírt szavakra, és előjönnek azok az érzelmek, azok a gondolatok, amik abban a versben akkor és ott neked számítanak. Ha nem tudsz kottát olvasni, nem "látod" a zenét, nem hallod azt, hogy mi is van leírva, akkor hiába teszek eléd egy másik dalt, semmit nem fog neked mondani - mintha csak azokat a verseket tudnád átéléssel befogadni, amit egyszer már megtanultál.

A gitárvirtuóz nem fog Bartókot blattolni. Sőt, az a hat vonósnégyes egyáltalán nem blattolós darab; ilyetén módon elnyekeregve elég könnyű jobb zenét találni bármelyiknél. A zene egyik nagyon fontos eleme az előadó, az előadó személyisége, lelki állapota, az, hogy hogyan teszi bele önmagát a zenébe, mennyire lesz élő az a mű - ezért érzed jobbnak a bluesmuzsikus által előadott, néhány alapformára épülő imprót.

1 "A gitárvirtuóz nem fog Bartókot blattolni">de Paganint talán mégis. ;) Bartók-kvartett nyilván csak eltúlzott példa akart lenni.

"A saját egyénisége fog belőle hiányozni, de nagyon.">ezzel messze nem értek egyet. nem a személyiség, inkább az elméleti tudás. a személyiség pedig éppen a felsőfokú zenei végzettséggel rendelkező tömegekből hiányzik igencsak nagyon, mivel a 19. század óta (de a 20. században kiteljesedő módon) a zeneszerzők a legapróbb részletekig előírták a mű előadásmódját is. így a mai zenészek nagyrésze inkább iparos, nulla kreativitással. pedig nem kell messzire menni, hogy erre szükségük legyen, mert a barokk zenét másképp nem is lehet normálisan eljátszani. mert mit is játszana egy egyszerű hangsorral és alatta néhány "akkord"jelzéssel, ha nem tudja, hogy ez csak egy váz, amit neki kell(ene) megtölteni zenével, élettel.

szerintem kicsit kevered a zenélni tudást a zenei műveltséggel. az utóbbi része, amit írsz.

"Ha nem tudsz kottát olvasni, nem "látod" a zenét, nem hallod azt, hogy mi is van leírva, akkor hiába teszek eléd egy másik dalt, semmit nem fog neked mondani - mintha csak azokat a verseket tudnád átéléssel befogadni, amit egyszer már megtanultál.">de attól még élvezni tudod. mert nem csak az a baj, hogy nem zenélnek az emberek, hanem az az alap, hogy nem szoktak hozzá, hogy hallgassanak. mert nem része a mindennapoknak.

de félre ne érts, egyetértek veled, hogy a tudatos zeneélvezethez szükséges lenne mindaz, amit leírtál. de a zeneélvezet nem csak tudatos, nem csak, sőt, messze nem racionális történés. és emiatt jobbnak gondolom, ha a verseket is (a megszeretés fázisában mindenképp) egy előadóművész jó előadásában érdemes hallgatni. klasszikus példa a saját versét felolvasó költő: a legtöbb ilyen teljesen jelentéktelen, fakó, szürke. azért, mert neki nem a szóbeli kifejezés a szakmája.
olyan ez, mint hogy hiába tudsz valamit a legapróbb részletekig tökéletesen, ha nincs vénád a tamításhoz, nem nagyon vagy csak igen nehezen befogadható módon fogod tudni átadni a tudásodat. mert a tanítás is egy szakma, amellett, hogy jó esetben párosul erre irányuló tehetséggel is.

________________________________________
"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Ezzel én is így vagyok.

Csak arra akartam célozni, hogy régen én is így voltam vele, minden gyereknek kéne alapszinten valamilyen érdekes módon előadott zenei oktatás. Mára rájöttem, hogy mégsem, mert hülyéknek igenis létezniük kell, a társadalmi berendezkedés ilyen (pl.: egyetemen benntartani képzési idő alatt mindenkit, ha el tudja végezni, ha nem, mert a fejkvóta értük is jár...)

Dobot nyomtam, de mivel látom, hogy én voltam az első, elbizonytalanodtam. Azt hittem dobot verni mindenki tud :)

Olyan érzésem volt pedig, amikor először leültem dobfelszerelés mögé és 2 percen belül már egész élvezhetően tudtam dobolni, 20 perc múlva pedig el tudtam dobolni a kedvenc számomat.

--
http://sandor.czettner.hu

épp fúvószenekari táborból józanodom... ;)
(TRO +1extra)

Kimondottan billentyűs hangszerek kategória nem lévén, zongora-orgonát ikszeltem...
(szintetizátorok és számítógépek)
-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

Régen tanultam gitározni, most akarom újrakezdeni, nézegetem a gitárokat. Majd meglátjuk.

---------------------------------------------------------------------------------
A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!

Legalább pontos j-vel írtad...

De az adatlapodon a link még mindig törött.

Amúgy nem tudom, h ismerlek-e, de nagyon valószínű, hogy nem.
Következésképpen erre még azt tudom mondani, hogy így látatlanban muszájozni jófejségből még trollkodásnak is elég gyenge.

Én kérek elnézést.

Szerk.: kimaradt 1 alvás, attól szoktam amúgy túlérzékeny hülye lenni. Mindegy, most már így marad.

________________________________________________________
"I do not fear computers. I fear the lack of them."
/ Isaac Asimov /

Zongora, orgona mint elsodleges (mindketton jatszottam), ezenfelul van egy gitarom is azon eltudok jatszani par akkordot meg a Doom zeneit... :)

@@
"You can hide a semi truck in 300 lines of C."

Én vagy 15 évig gitároztam, rockbandában is, amivel jó pár fellépésünk volt. A dobos szerkóján is elég jól elboldogultam, tesóm pianínóján viszont csak bocibocitarkáztam 10 évesen.

Amúgy ha van itt valaki aki gitározott és hegedült is már (ez nekem kimaradt, csak egy ősrégi, húr nélküli hegedűt találtam apám garázsában), az mondja már meg nekem, hogy sokkal nehezebb hegedülni, mint gitározni? Vagy ezt így nem is lehet összehasonlítani?

Hallásból. :) A régi muzsikuscigányok sem tudták a kottát, mégis, ha elkezdtél énekelni a vendéglőbe egy számára még ismeretlen nótát, a prímás odament hozzád és hallás után már kísért is. :)

--
Charlos

-- http://www.uvegcsont.hu -- / -- http://ganyikaroly.net --
Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán érdekes, az a szemnek láthatatlan. - by A Kisherceg

Na igen, egyszer én is jártam így Erdélyben - a társaság elkezdett valamit nagyon énekelni (mindenki ismerte), én meg ugye hallás után annyira nem nagyon erőlködtem... :)

De pl.: énekelni tudok (vannak eredményeim), viszont az meg kottából nem megy. Anno karokban a legnehezebb dolgokat is leénekeltem, a koncerteken is én kaptam meg a szólókat, viszont először mindig el kellett énekelnie valamelyik csajnak is.

Én nem hegedűn, hanem csellón játszom, de az is bund nélküli, úgyhogy feljogosítva érzem magam a válaszra :) A gitárhoz képest (amin szintén pötyögök) az a jelentős különbség, hogy ha nem gyakorolsz rendszeresen, akkor hamar kimegy a kezedből a jó intonáció, szóval kevesebb lazsálást bír el, mint a gitár. Megtanulni kicsit hosszabb folyamat, de annyira nem nehéz, a hallásodat nagyon helyre teszi.

Bund nélküli basszusgitáron játszottam már. Ahhoz nagyon hamar hozzászoktam. Végül is a hegedűt és a csellót is hasonlónak gondolom lefogás szempontjából, de a vonókezelésről lövésem sincs.
Amúgy a cselló is nagyon tetszik, de valahogy a hegedű és a brácsa ami nagyon bejön :)
Meg persze a zongorán is szeretnék úgy játszani, mint pl Doktor House :)

a hegeduhoz pontos izommemoria kell.
a bundozott gitarhoz nem. => ha igy nezed akkor nyugodj meg .. sokkal nehezebb hegedulni mint gitarozni.

mas jellegu zenet jatszol a ket hangszeren ezert ha ugy veszed akkor mindketton ugyanolyan nehez jatszani. jatszani nalam azt jelent, hogy egy szal hangszerrel masok szamara (nem a botfulu berugott haverokra gondolok) igazan szorakoztato zenet csinalni. a gitarral tobbet kell ehhez tudni a hegeduvel jobban kell kevesebbet tudni. imho. kovezzetek meg! :)

Én ~ 6 éves korom óta játszom billentyűs hangszeren, konkrétan automatakíséretes keyboardon. A zongora az más téma, ott tényleg zongorázni kell tudni (10 ujjas játék). Bocs, ha ez így hülyén hangzott...

Ha valakit érdekel az olvashat a tanulási periódusomról itt.

Ezen kívül alapütemeket eltudok játszani dobon, bár élőben még nem próbáltam, viszont PC-n elég sokat alkalmazom az ebbéli tudásomat is. :)

Egyszer szeretnék egy feles gitárt, vagy egy 6 húros ukulelét. :) Igaz, játszani nem tudok rajta, de a szolfézs, az mindenütt szolfézs. :)

--
Charlos

-- http://www.uvegcsont.hu -- / -- http://ganyikaroly.net --
Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán érdekes, az a szemnek láthatatlan. - by A Kisherceg

Orgonista vagyok.
(A zongora csak kötelező hangszer volt...)
De előtte 10 évig hegedültem meg brácsáztam.
Szóval nem is vagyok informatikus.
(Csak olyan "hobbiszinten", meg
nincs más, aki csinálja a munkahelyen.)

Klasszikus gitár zeneiskolában, aztán később népzene nagybőgőn. Amikor éppen be kellett segíteni, mert amúgy táncos voltam.
Tényleg, a következő szavazás lehetne a táncról :)

Doromb az hangszernek számít?

--
Simplicitas Sigillum Veri

Nehéz a válasz.

Tanulni nem tanultam. Furulyázni autodidakta módon olyan szinten tudok, hogy népdalokat, gyerekdalokat hallás ill. vontatott sebességű kottaolvasás után lejátszok. A gyerekeknek tetszik itthon.

Most akkor "tudok játszani" vagy sem e szavazás mértékével?

Hiányolom az "Egyéb hangszerek (biciklicsengő, lemezjátszó, stb.)" kategóriát! Most akkor hogy szavazzak?! ;-)

Tök régen (olyan 15+ éve, öreg vagyok bakker) játszottam vadászkürtön és tubán. Egy skála fújása talán még menne... :D Meg persze az ehhez köthető alap zongora képesség is megvan, vagyis felismerem hol vannak a különböző hangok, és nagyjából a bocibocitarkát el tudom játszani... :D

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Valaha rég tanultam trombitán játszani, lehet, egy kis gyakorlás után most is tudnék. Elvileg dobolni is tudnék, legalábbis egyik dobos ismerősöm szerint, de azt nem tanultam. Viszont kiválóan tudom pengetni mások kifeszített idegeit. :)
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

A noi test is olyan mint a hangszer, meg kell tanulni rajta jatszani ...

Klarinét és szaxofon. Alap szinten dob és még alapabb szinten hegedű.
Emellett egy kórusban próbálkozok énekelni. Amíg rá nem jönnek honnan jön a zaj. :D

Tuba, bar mar nagyon reg volt a kezemben :(

A felsoroltak közül több mint kettőn-re nyomtam.

Leginkább a trombita megy, egész jól el tudok játszani egy dallamot hallásból (ez nálam valamennyire mértékadó a hangszereknél), aktívan játszom egy fúvószenekarban.

A mandolin is egész jól megy.

Régen gitároztam, némi gyakorlás után az is menne, billentyűs hangszeren csak akkordok és csigatempójú négyszólamos kottaolvasás megy. De a dallamot egy kézzel folyékonyan le tudom tapogatni :D

Furulyához is konyítok kicsit.

--
No God, no peace. Know God, know peace!

Kiscserkész (akkor még úttörőnek mondták) koromban vadászkürt, trombita - zenekarban. Aztán már majdnem felnőtt fejjel kedvtelésből klasszikus gitár.
Sztem aki "csinálja" a zenét jobban is érti, az pedig nem hátrány...
Nagy fájdalmam (na azért kibírom), h amikor másoknak mondom a zenei élményeimet (figyeld a basszust itt, hallottad mit játszott? - üres szemek), akkor nem értik miről beszélek. Na, hát ilyenekből maradnak ki.
A gyermekek pedig fogékonyak, látom az enyéimen. Már az anyaméhben is jól reagálnak, ott kezdődik a zenei nevelés! :-)

Nem biztos, hogy csinálnia kell, elég, ha "csak" fogékony a zenére - jómagam sajnos kimaradtam a zenélésből, de azért elég sok dolgot meghallok egy-egy műben - hasonló ez, mint amikor elmegyek túrázni, és hallgatom az erdő apró zajait...
A születés előtti dolog nagyon érdekes - az biztos, hogy a fejlődő magzat egy idő után már hall, hallja a külvilág hozzá beszűrődő zajait, zörejeit, hangjait - és tényleg nem mindegy, hogy tuc-tuc, dumpa-dumpa éri napi sok órán keresztül, vagy valami egészen más, nyugalmat sugárzó zene.

"Nem biztos, hogy csinálnia kell, elég, ha "csak" fogékony a zenére..."
Nem kizáró ok, ha nem csinálta. Nem tudom igazán megindokolni, amit mondtam. Lehet, h csak azért lát meg többet az aki csinálja, mert az eleve egy erősebb irányultságot vagy éppen zenei intelligenciát feltételez. Persze ez a "csinálja" is relatív - úgy értem, h nem csak pöntyög.

Belőlem az általános iskolai énektanárom sikeresen kiverte a ritmusérzéket, ezért hallgatom a zenét, nem csinálom.

... tudtam ...

  1. zongora - ált.iskola (7.o.)
    "Most viszik Danikáné lányát" - kánonban, jobbkéz: balkéz után egy versszak késleltetéssel.
    Évvégi vizsgán hiányos papírmunkával jelentem meg, és ezért:
    - balkéz: "Szőlőhegyen keresztül, megy a kislány öcsöstül"
    - jobbkéz: valami Chopen altatódal főszólama
  2. Gitár ált.iskola (8.o.) a "Johnny guitar" (Spotnicks) és az "Éji lovas" mellé
    félévig (hogy továbbra se felejtsem a kottát):

    ezutám már ment az Orange Blossom is.

  3. basszusgitár - technikum 1-4. o.
    voltak viták A Rolling - Jumping Jack Flash basszusmenetét illetőleg :)
  4. katonaság (2 év) a dob, meg a basszus :)
    Cream - Sunshine Of Your Love: a kutyaütő dobosok ezen buktak el kezdőszinten.

Az, hogy tudok valamin eljátszogatni, nem jelenti, hogy tényleg tudok is játszani, de valahogy úgy alakul, hogy amennyiben kezembe adnak valamilyen hangszert, önkéntelenül elkezdek rajta valamit babrálni.
Kivéve a zongora... az úgy valahogy nem megy.
Gitár, dob, furulya, kalrinét, trombita... ezek úgy ahogy megyegetnek.
Gyerekeim altatásához gitárt használok (trombitát azt inkább nem) -> garantált hatás :)

----
Hol van a kígyónak farka? Minek annak az a nagy karkötő?

fésű + selyempapír számít?

Sajnos semmi komolyabb, de hiányzik. Merre lehetne elindulni? Zongora, gitar, hegedu vonzana, bar szerintem felesegem jobban dijazna a diszkret hangsoru eszkozoket, meg azt is csendben...

david

Ebben az esetben a kikapcsolt szintetizátort javaslom. Annak elég diszkrét a hangja.
Vagy tényleg csendes kell akkor zongorán is sok mindent lehet csendben játszani.
Elfér rajta a sakktábla, illetve a különböző társasjátékok játékmezője is...

A zene egy olyan izé ami úgy működik hogy amíg tanulod addig pont csendben nem lehet igazán jól csinálni...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő

Zongora, trombita szakpáron voltam, de tábortűz szinten gitározgatok is :)

A zongora, orgonát jelöltem be, mindkettőn tudok, de most már inkább csak múlt időben kéne fogalmaznom, mert vagy 10 éve feléjük se néztem. :D Se templom, se zongora. :D
Meg elvileg még furulyázni is tudok, mert az zenetagozaton alapkövetelmény volt. :D

"egyéb, leírom hozzászólásban:"
155 mm-es légvédelmi tarck ;)

volt már rá példa, hogy lagziba pihenni küldtem a muzsikust, az alatt a 20 perc alatt meg még evett is ;)

--
blackPanther 10.1.1