BlackBerry Enterprise szolgáltatás a színfalak mögött (x)

 ( hup | 2009. március 29., vasárnap - 22:29 )

A BlackBerry nemcsak egy okostelefon, hanem egy olyan rendszer, amely lehetővé teszi, hogy az irodából kilépve is utolérjenek minket céges leveleink, hogy meg is válaszolhassuk őket, vagy akár még a naptárunkat, céges telefonkönyvünket is online szinkronizálhassuk.

A BlackBerry-rendszer lelke a céges informatikai hálózatba telepített szerver, a BlackBerry Enterprise Server, röviden BES. A BlackBerry Enterprise Server egy olyan szoftver, amely a vállalat levelező-kiszolgálója mellé van telepítve, és szorosan együttműködik az MS Exchange, a Lotus Domino és a Novell GroupWise hálózati platformmal.

T-Systems - Blackberry

A biztonságos vállalati kommunikáció a BlackBerry-megoldások egyik legfontosabb tulajdonsága. Az e‑mail üzenetek és a BlackBerryvel történő minden adatkommunikáció teljes 3DES vagy 264 bites AES titkosítással védett.

Használatbavétel előtt minden készüléket össze kell hangolni a BES-sel. Ekkor generálódik egy közös kulcs, amelyet csak a BES és csak az adott BlackBerry készülék ismer. A 3DES titkosítási algoritmust használva ennek alapján titkosítják és fejtik vissza az adatokat. Ennek köszönhetően a céges BlackBerry készülékek a vállalati informatikai struktúra részét képezik, így a BES szerver segítségével teljes kontroll alatt tarthatók: minden készülék távolról menedzselhető, zárolható, illetve külön jelszóval védhető. Lopás vagy a készülék elvesztése esetén a készülék távolról lezárható, és az adatok törölhetők.

Az adattovábbítás viszonylag egyszerű a rendszeren. A levél a BES-sel kapcsolatban álló mailszerverre érkezik. A BES onnan lehívja a levél másolatát, és a weben keresztül továbbítja a mobilszolgáltatónak, amely azt a GPRS-hálózaton keresztül elküldi a kézi készülékre. Mivel a BlackBerry telefonok folyamatos TCP-kapcsolatban állnak a szerverrel, így az azonnali szinkronizációnak köszönhetően a beérkező levelek egyből olvashatók lesznek a készüléken is.

A BlackBerry-rendszer rendkívül gazdaságosan bánik az adatmennyiséggel: a leveleknek, csatolmányoknak mindig csak akkora részét küldi el, amely elfér a kijelzőn (2 KB). Így a felhasználó eldöntheti, hogy az adott e-mail, fájl mekkora részét kívánja olvasni, esetleg szerkeszteni.

Mindezeknek köszönhetően a BlackBerry Enterprise szolgáltatással bárki biztonságosan és költséghatékonyan léphet kapcsolatba irodájával – telefonálhat, e-mailezhet, internetezhet is, és akár vállalati levelezőrendszerét is online elérheti. További információért kattintson ide.

(A cikk a T-Systems megbízásából készült.)

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Hehe, már a nagy testvér is ajánl BB szolgáltatást? :) Amúgy télleg nem rossz cuccos, bár nekünk elég régi cuccaink vannak csak.

és tud nekem valaki mondani egy linux alatt futó BES-t a Novell GroupWise mellett??
Reménykedem, hogy a Kolab hamarosan tudja a BB-ket szinkronizálni, de még nem teljesen kifejlett...

BES 4.1-hez minimum W2k3 ajánlott.
Használj BIS-t.

BIS-t használok, de az csak emailre jó - IMAP nagyon jól müködik. Viszont szeretném a naptárat és a felhasználókat is szinkronizálni, lehetöleg PC igénybevétele nélkül.
Most látom, hogy az eGroupware tud ilyesmit, ezt majd nézegetem...

Az e‑mail üzenetek és a BlackBerryvel történő minden adatkommunikáció teljes 3DES vagy 264 bites AES titkosítással védett.

Ez gondolom 256 bites akart lenni, mert tudtommal AES-264 nincsen.
--------------------
A programozók legjobban a káromkodás nyelvét ismerik.

En is ezen akadtam fenn. raguglizva a 264bit aes-re ez hirdetes jon ki vagy 10 fele siteon :)

A'rpi

A csodás T-Systems egyik ismerősre (hozzáteszem ő totális analfabéta az ilyen dolgokhoz) jól rásózott egy ilyen blackberry-t. Bár keveset ért hozzá, kérdezgette bőszen az eladót hogy mit hogy lehet, mire a válasz az volt, hogy "fogalmam sincs". Elsődlegesen neki arra kellett (volna), hogy ha külföldön van, akkor kihasználja azt a funkciót, hogy nem egybe tölti le a mailt, hanem darabokba, így jóval kisebb adatforgalma legyen. Végül megvette, hozza nagy boldogan, hogy akkor állítsam be a levelezését. Én is akkor láttam először ilyet, de egyáltalán nem voltam tőle hanyattesve, sem a kinézettől, sem a tudástól. Én biztos nem vettem volna meg... Főleg azután, hogy gugliztam, végigolvastam a hozzáadott manuált, és kiderült, hogy ez a BES szerver soha az életbe nem fog linuxos mail szerverrel kommunikálni. És mivel a telefon olyan fos, hogy levelezést csak ilyen BES-en keresztül lehet beállítani (még egy mezei IMAP-ot se tud, amit manapság egy tök átlagos telefon...), igazán nem lehet arra használni, mint amire megvette. Van sok pénzért egy ronda telefonja, amivel lehet telefonálni.
--
Discover It - Have a lot of fun!

Nem kell hozzá BES, a T ad hozzá BlackBerry Instant E-mail-t.

http://www.t-mobile.hu/lakossagi/szolgaltatasok/uzenetkuldes/blackberry

Valóban vannak furcsa dolgok a Telekomnál BB ügyben. Azt én is megerősíthetem, hogy az ügyfélszolgálatnak sokszor lövése sincs a BB szolgáltatásairól.
Egyébként elmondaná nekem valaki, hogy miért kell vállalati előfizetőnek lennem és BES-el rendelkeznem, hogy a BB Maps működjön a telefonomon? Ez azért gáz, mert a Google Maps ingyenesen elérhető a készülékre...
Ha már Google: tetszik, hogy a Google-nek nagyon kulturált és ingyenes megoldása van a levelek, naptár és a címtár szinkronizálására.

A fene gondolta volna, hogy ezen is Unix van. A megadott linken sem volt errol semmi info.
Vagy ez is a total offtopic reklamok egyike?

--
I don't always dress in a T-shirt and jeans. Sometimes people give me awards, and I dress like a penguin instead. - Linus Torvalds

most ezt azért írod mert a HUP unix témával foglalkozik? mert ez esetben ez egy hirdetés, amire ezek nem vonatkoznak.
vagy tévedek?

Kar, hogy csontrafagy a keszulek, ha eppen halozati kommunikacio van. (Pl. levelet tolt le, addig nem lehet vele semmit sem kezdeni, se levelet olvasni sem irni, sem pedig egyeb dolgot csinalni, egyszeruen nem reagal a billentyuzete). Vagy, ha eppen olyankor hivnak, amikor internetezunk es az oldalt tolti le, akkor nem csorog ki (igaz is, ne zaklassanak internetezes kozben).

Szerinetm ennek a cuccnak komoly gondjai vannak a multitasking-al.

8330, OS v4.3.0.127

Idézet:
Szerinetm ennek a cuccnak komoly gondjai vannak a multitasking-al.

Hajjaj... Maradjunk annyiban, hogy tudnek meselni, de nem fogok... (NDA)

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Pedig engem erdelelne.

Minden hatso szandek nelkul.

Sot, ha a BB reszerol is olvassa valaki, talan javitasra kerul a problema. Talan akkor most is ugy szeretnem, mint az elejen, amikor meg nem talalkoztam ezekkel a problemakkal.

háááát használtam már többféle telefont is, de árulja el nekem valaki, hogy miért is csúcsszuper jó ez a BB, amikor külön szerver kell hozzá? Ennél még a WinMo is jobb, mert az exchange alapból tudja a mobilszinkronizációt (akár nokiára is).

ez a bb a marketing egy csodája, nem túl jó, de mégis veszik...

B10

Nálunk már 2 éve van (?) 4 BB készülék, ne tudd meg mekkora szívás volt.
Vod*fone ügyfélszolgálat tök hülye, megvetettek a céggel 2 (azaz 2 db) w2k3 szervert, mert külön kellett egy az SQL-nek... 4 telefonra. LOL. Csak így vállaltak supportot. Kár volt, mert _semmit_ sem tudtak. A végén fel sem vették a telefont. Vállalati ügyfélszolgálat rulez.

Persze a cégnél külön linuxos szerver van szerverhotelben levelezésre, át kellett forwardolnom a leveleket az exch*nge-re. Hónapok mentek el az életemből feleslegesen. El tudod képzelni mekkora fos egy 2003 szerver? Mindenféle unix után főleg. Vissza kellett butulnom 15 évvel ezelőtti szintre, amikor még nt4 kernelt (és OS/2-t) debugoltam ;)

Végre sikerült venni egy Pannonosat, az ügyfélszolgálaton az ember _értett_ hozza, megy a web-es felület, minden szép és jó. Leszed egy csomó mailboxot, és Replay-to address-t is tudok állítani(!!). Ez kellett volna már évekkel ezelőtt is. Nem kell szerver sem végre.

De a kérdésedre a válasz: egész Európa területén (gondolom az USA-ban is) normál tarifáért levelezel (aka ingyen). Tudod mekkora költség bejelentkezni roaming-olva?

---
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions...

"De a kérdésedre a válasz: egész Európa területén (gondolom az USA-ban is) normál tarifáért levelezel (aka ingyen). Tudod mekkora költség bejelentkezni roaming-olva?"

Hogyhogy? Nem mobilnetet használ roamingon, ami egy vagyon?

KisKresz

Ezekre a csomagokra általában külön díjszabás van. Viszont az ingyenességet én sem látom.

Pl. T-Mobile + Vodafone is 1800 Ft / MB körül adja a BlackBerry roamingot a honlapjuk alapján.

A Pannon oldalán nem találtam roamingra hivatkozást a BB csomagoknál.

Érdekesség, hogy náluk meg van adva, hogy a normál mobil internet csomaggal összevonható a BlackBerry-s forgalom. A másik kettőnél nem tudom, hogy összevonható-e.

Üdv,
Gergely

Enterspajz connectivity miatt.

off
van egy olyan érzésem hogy jobb ha nem szólok ehhez a témához :)
/off

nálunk a melóban minden vezetőnek ez van. és sajna mi is a t-mobile-nek az instant email-t használjuk, hogy menjen az email. valóban sokat tud a készülék. de sajna nem volt időm kibogarászni. mivel általában csak a névjegyzék átírása és az email beállításának az idején volt nálam.

Elég vicces, hogy 100 MB adatforgalmat 6600 Ft-ért adnak.

Egy másik magyar szolgáltató 2700 Ft körül ad 50MB-t BlackBerryhez, és már az is nevetséges.

Persze ezen felül még jön a BES licensz költsége. Ha valaki ilyet akarna bevezetni, érdemes körülnézni a használtszoftver piacon: tönkrement cégek BES licenszeit vásárolják fel és értékesítik kb. féláron.

Hasonló áron már gigabyte-os csomagokat lehet venni iPhone-hoz vagy Androidhoz. A "push" képességeket mindkettőhöz meg lehet csinálni egy jelentősebb BB bevezetés árának töredékéért. Persze vannak direkt BB platformhoz készített vállalati alkalmazások: ha egy cég bement ebbe a vendor lock-in csapdába, akkor nagyon nehezen fog tudni kilábalni belőle.

Mindenkinek azt javaslom, hogy elemezzék ki a követelményeiket, hogy valóban szükségük van a BES speciális szolgáltatásaira (pl. központi adminisztráció), mert ha "csak" push emailre akarják használni, arra más platformokon is vannak megoldások.

A BlackBerry platform fejlesztőként nagyon vegyes érzéseket okoz:

- egyfelöl van néhány nagyon kellemes funkciója, pl. az on-device debuggolás sokkal jobban működik mint Nokia S60-on (ahol kb. sehogy).

- ugyanakkor a saját "JDE" IDE-je egy vicc, sajnos amikor legutóbb néztem az Eclipse pluginja is az volt. Szerencsére kis trükközéssel elég jól használható környezetet lehet csinálni (Eclipse + Ant + a JDWP eszköz a JDE-ből)

- a BB Mail API nagyon kellemes, majdnem olyan, mint a szabványos Java Mail API... egészen addig, amíg nem próbálsz 64KB-nál nagyobb leveleket küldeni

- Hasonló 64KB-s korlátozás van a HTTP kérésekre is mind BES, mind BIS esetén. Ugyanis az BES szerverben gyakorlatilag egy HTTP proxy üzemel, azon keresztül mész ki az internetre, és ez a proxy 64K-nál levágja a requestet. Állítólag az 5-ös BES-ben majd konfigurálható lesz...

- A BIS gyakorlatilag nyilvánosan hozzáférhető BES szervereket jelent, ha nincs saját BES-ed, a mobil szolgáltatók ezen keresztül lehetőséget adnak arra, hogy egy IMAP fiókot a BB email kliensbe integráltan el lehessen érni. Szintén a BIS-en keresztül lehetőség van HTTP kéréseket is küldeni az internet felé -- ha egy "titkos" paramétert beállítasz az URL végén. Annyira titkos, hogy csak akkor mondják meg, ha "Partner" leszel, persze nem ingyen. Ugyanakkor a saját fórumukban meg lehet találni...

- Végül a kedvencem: BB Storm. Okosan kitalálták, hogy megkülönböztesse az "érintést" és a "nyomást" az érintőképernyő. Persze ezért a standard touchscreen J2ME API gyakorlatilag használhatatlan. Sebaj, van a 4.7-es JDE-ben BlackBerryCanvas, amivel szépen le lehet kezelni. Sőt, még az on-screen keyboardot is lehet kinyitni és becsukni egy hívással. Csodálatos...lenne, csak éppen a keyboard beviteli módját nem lehet programból állítani...

Még bőven tudnám folytatni a sort...

Összefoglalva: próbál a BB platform haladni a korral, és felvenni a versenyt az iPhone-nal meg az Androiddal. De egyelőre még nem látom biztosítottnak, hogy nem fogja pl. egy ügyes Android alapú termék megszorongatni a vállalati piacon.

Üdv,
Gergely

Körülbelül mekkora munkának (emberóra) saccolod egy plugin megírását egy IMAP/LDAP kombóhoz, naptár, email és címjegyzék szinkronizálására push szolgáltatáson keresztül (=illetve mindkét irányba müködjön: BB-röl szerverre és szerverröl BB-re..)?

Köszi

Ha BB-d van, akkor miért nem a BB saját eszközeit használod? :)

Én arra gondoltam, hogy más platformot, pl. S60-at, Androidot vagy iPhonet használva is elérhető a "Push email" szolgáltatás.

Egyébként nem zöld mezős beruházásra gondoltam, hanem pl. Funambolra. Meg kell nézni, hogy pontosan mik a követelmények az adott cégnél, és ha valami hiányzik, akkor még hozzá lehet rakni. "Emberórát" akkor lehet mondani, ha ismertek a pontos követelmények. Ha a Funambol Community Server és pluginek tudása megfelel, akkor gyakorlatilag nincs fejlesztési idő.

Funambol egyébként BB-n is megy, csak éppen saját klienssel (J2ME), nem olyan szépen integrálva, mint a beépített kliens. Egy nyíltabb platformon, mint pl. az Android, 3rd party alkalmazással is lehet olyan felhasználói élményt elérni, mint egy gyárival.

Üdv,
Gergely

> Ha BB-d van, akkor miért nem a BB saját eszközeit használod? :)

Mert nem akarok exchange-be invesztálni, M$-nek felhasználókénti díjat fizetni és nincs kedvem (meg tudásom se) Windows Servert üzemeltetni. A Funambol-t már nézegettem, csak árat nem láttam még hozzá, gondolom külön kell érdeklödni.

A Novell GroupWise + BES biztosan drágább mint a Funambol és csak BB-t tud kiszolgálni. Akkor már érdekesebb a Funambol, amivel sokkal több telefont lehet elérni.
Egy ilyen szolgáltatás elindításán gondolkozom meglévö ügyfeleim számára.

Üdv

Ezek alapján a követelmények alapján valóban nem érdemes a BES irányban gondolkozni, ráadásul hiába fut mondjuk a GroupWise Linuxon, a BES-hez mindenképpen szükséges dedikált Windows server.

Ha az ügyfeleid már eleve Exchange-t használnának, akkor esetleg érdemes átszámolni, hogy mennyibe kerülne, akár csak a Professional változat a használt piacról.

De ha a Funambol Community Server tudása megfelelő, és az AGPL licensz elfogadható számodra, akkor nem sok esélye van a BES / Exchange iránynak.
Az ügyfeleid számára is mindenképpen jobb, ha nincsenek egy készülékgyártóhoz kötve.

Ha egyáltalán nem használják a BES / BIS push emailt, akkor nem is érdemes a Blackberry specifikus előfizetést használniuk, a normál "mobil internet" csomagokat lehet használni már az újabb készülékekkel.

Üdv,
Gergely

Az AGPL-el még nem foglalkoztam, meg kell még néznem.

Azt hittem, a Funambol is push funkcióval adja tovább az emaileket, mert sok készülék is tudja már a BB mellett...vagy tévedek?

Köszi

Hol érdemes keresni használt BES licenszet? Nekem egy tízfelhasználós (small business) verzió is megfelelne, amit egy éve még ingyen adtak, de már nem elérhető. (Helyette van a BPS, ha jól értem) Ezek a licenszek nincsenek helyhez kötve? Árulnak UK meg US verziót is, ezek esetkeg csak ottani mobilszolgáltatók hálózatán használhatókl? Milyen használt BES-t keressek, és hol?

A cégünknél kb. 30 darab BB készülék van, 8800, 8100, 8300, 8310 vegyesen.

- Saját BES szerverünk van (+ Exchange 2007). A BES telepítése nagyon egyszerű volt, szerencsére külső segítség nélkül, a doksiból össze lehet hozni.
- Készülékek kezelése: Több netes fórumon arra panaszkodnak, hogy nagyon bonyolult a menürendszer. Hááát...szerintem maradjanak a kockás papírnál, mert semmivel nem bonyolultabb, mint bármelyik másik telefon v. PDA kezelése. A cégnél olyan emberek is használják, akiknek az outlook kezelése 10 év gyakorlat után is gondot okoz, és azzal büszkélkedtek, hogy egy-két óra alatt teljesen jól kiismerték a BB kütyüjüket. A készülékek rendkívül jól összerakottak, remek az anyagminőség.
- Szolgáltatások: Az Outlook-ban látható levelek, naptár, memók, taskok, kontaktok, exchange-es address book, találkozók szervezése (Free/Busy infók) stb. 100% elérhetők. Nem tudom, mi kellhet még :)
- 100MB adatforgalom/hó: kevésnek tűnik, de nem az. Az System Center ontja a leveleket, havi 1000+ levél jön a kütyümre, 50+ levelet firkantok vele. Még nem sikerült átlépnem vele a 100 MB limitet...Normál használathoz ez több, mint sok.
- Licenszdíjak: Windows Server 2003, BES szerver, CAL licenszek. Ezek valóban nem olcsók ;). De pl. nem kellett kifizetni x+1 mérnöknapot (ami szintén nem kétfillér) a telepítéshez, a nulla BB tudásunk elegendő volt a beüzemeléshez..egy BES upgrade-et megcsináltunk már (sűrű snapshotolás közepette) :))).
- Biztonság: Központilag letilthatók a készülékek, mindenféle policy-t lehet rájuk letolni. Ez nagyon fontos egy cégnél, úgy gondolom.

Hirtelen ennyit tudok írni, nekem rossz tapasztalatom egyáltalán nincs. Hozzá kell tennem: a "konkurenciát" egyáltalán nem ismerem.

A Funambol commercial licence 30k € évente/három év minimum idövel.. :)

Üdv

Van valakinek tapasztalata általában használt szerver-kicensz vásárlással kapcsolatosan? Hogyan történik ilyenkor az átruházás?