- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 3620 megtekintés
Hozzászólások
Iteljuk oda a joembernek a Tajekozottsag-dijat...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos nem tudod kiprobalni olyan egyszeruen. A "problema" az, hogy PowerPC platformra irodott, igy az x86-os gepek eleve kiestek. Marad a regi klasszikus Amiga gep PPC-s kartyaval vagy az uj AmigaOne platform. Ha valaki eleg penzt fizet AmigaInc-nek akkor engedni fogjak a Hyperion-nak (ok csinaljak az OS-t magat), hogy Mac-ekre portoljak a platformfuggo reszeket.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, tudom hogy a vizszintes savokra osztast nem csak az Amiga tudja, es ha eleget melozol rajta kvazi barmelyik gepen meg lehet csinalni... A kulonleges Amigan az, hogy ehhez nem kell processzorsegitseg egyaltalan, es gyakorlatilag semmi megkotes sincs. Ezert idealis egy operndszerben valo felhasznalasra. Ugye a HW kulonbozo limitjeit eleg nehez lenne egy API-val kerulgetni... A C64 raszter interruptja azert kicsit mas, ott meg aztis eleg nagy tortura megcsinalni, hogy ne "remegjen" az a sav, ahol elvagod a kepernyot. Plusz processzorbol kell NOP-okkal kiidoziteni... Ez azert egy OS-hez nemigazan hasznalhato. Az EP LPT-je meg nagyonszep nagyonjo, csak kicsit "elkesett", mert LPT-t mar az Atari 400/800 is tudott kb. 8-10 evvel korabban... Es vajon ki tervezte azokat a gepeket? Igen, Jay Miner, aki az Amigat... :) Amigan ugye mar nem LPT van ehhez a funkciohoz, hanem Copper. Ami egy segedprocesszor kvazi, es a savokra osztogatason kivul meg rengeteg mindenre jo, leven nem csak a sor elejen tud valami valtoztatast megejteni (mint egy LPT) hanem gyakorlatilag _barmely_ pixelnel, akar a kepernyo kellos kozepen is. Illetve nem csak a kepernyo parametereit tudja megvaltoztatni, hanem barmely regisztert a rendszerben. Mindezt meg mindig CPU segitseg nelkul.
Ja egyebkent VGA-n tudtommal nem lehet varialni azt, hogy hol legyen az osztas, es nagyon meg azt se, hogy milyen felbontasokra ossza a kepernyot... A kepernyo also felen, kb. ilyen 75-25 aranyban tortenik az osztas, de aztan ennyi...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi értelme van annak, hogy különféle felbontású és színmélyésgű screeneket használjunk? Az ember egyszerűen beállítja a legnagyobb felbontást (CRT-n: ami még szép), legnagyobb színmélységet, a mai hardver simán bírja, és kész. Miért akarnék a desktopon kisebb felbontást vagy színmélységet használni?
A nosztalgiázáson kívül van ennek valami praktikus haszna?
(Soha nem voltam amigás, de anno láttam ezt a feature-t élőben. Jópofa volt, de nem nyűgözött le, bár elképzelhető, hogy csak azért, mert hosszabban nem használtam.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Talan, hogy ne pazarold el a grafikus memoriadat feleslegesen. Tudom, hogy manapsag rengeteg grafikus memoria all rendelkezesunkre de arra is emlexem, hogy " 640K ought to be enough for anybody". ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Talan, hogy ne pazarold el a grafikus memoriadat feleslegesen.
Ez manapság már (legalábbis 2D-s alkalmazásoknál) nem szempont.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tudom. Ezert is irtam a hozzaszolasom vegere az idezetet. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Oké. :)
A kérdésem egyébként épp arra vonatkozik, hogy most mi értelme van ennek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amigan volt praktikus haszna is, ahogy Chip is irta, minden program a neki megfelelo felbontasban futhatott, igy minden program csak a neki pont megfelelo minimalis kepernyomemoriat hasznalta. A regebbi Amigas grafkartyak koraban ahhol 4mb, vagy max. 8mb memoria volt, szinten volt ertelme, hiszen az Amiga valamennyi kepernyot a grafikus memoriaban tartja, a minel gyorsabb elerhetoseg kedveert. Ott 2-3 truecolor kepernyo eleg hamar megzabalta a grafikus ramot, es akkor jott az alapmemoriabol attoltogetes, ami eleg lassu, osszehasonlitva azzal ha nem kell. :) Pl. en az Amiga2000-esemen szinte minden programot masfele felbontasban hasznalok: a desktop 1024x768/8bitben fut, a bongeszo 864x648/16bitben, a levelezokliens 864x648/8 biten, a filekezelo 640x480-ban, a tvkartya programja 704x528-ban (pont annyi amennyit a tvkartya lat a PAL-bol -> nem kell scalezni -> gyonyoru kep). Mert ugye ezek a felbontasok definialhatok is tetszes szerint, nem csak 640/800/1024/1152/1280/slusz, mint pc-n. Egyszoval regen az eroforrastakarekossag volt az elsoszamu szempont.
Manapsag igazabol mar nincs ertelme a felhasznaloi programokat kulonbozo felbontasokban futtatni, mert bosegesen eleg a grafikus memoria mindenhez. Nekem a Pegasoson az osszes program 1024x768/truecolorban fut, mivel a Radeonon levo 64MB RAM mar boven eleg az osszes kepernyo szamara. Mas felbontasu kepernyot csak akkor hasznalok, ha pl. 3D-s programot futtatok, hiszen a gepben lako 7500-as Radeonnak nagyon nem mindegy, hogy 1024x768-ba, vagy 640x480-ba kell renderelni... :)
Termeszetesen a kulon kepernyok hasznalatanak megvan az az elonye ma is, hogy minden program azt "hiheti" magarol, (pl. egy 3D-s jatek) hogy teljes kepernyon fut. Igy a desktopra, vagyis a desktop kepernyojere torteno visszavaltas abszolut nem gond a program futasa kozben. A programnak tudni sem kell rola, hogy most nem az o kepernyoje az aktiv, hiszen az a kepernyo tovabbra is letezik, fizikailag a memoriaban es a videomemoriaban, csak eppen nem az latszik az eloterben. Vagy pl. ismeretlen az a problema, hogy egy rosszul kilepett 3D-s program, hulye felbontasban hagyja a kepernyot, amit en Amigan kivul mar mindenhol lattam, Linuxon, Windozon, OS/2-n... Meg Macen is.
Szoval a kulon kepernyoknek megvan a maga elonye ma is. A screenhuzkodas nyilvan csak a diehard Amigasok szivet melengeti meg, mert annak ma mar sokkal kevesebb a valos haszna. Bar azert meg mindig van (pl. attached screenek), de ehhez jobban kene ismerni az AOS belso felepiteset, szoval ebbe most ne menjunk bele. :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vannak meg programok amik nem igenyelnek 8 bitnel nagyobb szinmelyseget, igy 4-ed annyi memoriat kell kezelniuk mintha 32bitre dolgoztatnak, igy gyorsabbak is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ize, lehet hogy nem volt erheto a szandekom: en nem a feature-t akartam kisebbiteni, csak megemliteni hogy ilyet azert mas hw is tud/tudott, mas kerdes hogy mennyire hasznaltak vagy eppen nem hasznaltak ...
VGA esetere: nem kb, azt pontosan be tudod allitani hidd csak el ;) Viszont a videomod az nem valtozhat. Viszont meg tudod osztani ezt hivtak anni "split" modnak amit bar diskmag ki is hasznalt (pl kepernyo aljan X sorban volt a statusz sor, gombok stb, a tobbi meg maga a tartalom amit hw scroll-al szepen lehet gorgetni, az alsot azt nem asszem az mindig video memoria nulla offset-nel kezdodik, azt tudod beallitani hogy a screen melyik raster-enel legyen a split, es be tudod allitani x,y poziciojat a kijelzet video "ablaknak" a teljes video ram-bol a split elotti reszre). Szal ilyet tud hw-bol a VGA elmeletileg, amugy en hasznaltam is. Persze az mas kerdes hogy a mai csili-vili-csucs 3d gyorsitos kartyakon van-e meg ilyen az jo kerdes, mert ugye ez low level regiszter irasokkal ment mindig is ideertve a crt es video seq registereket ... Lasd a VGA kartya programozasa cimu konyvet, tenyleg nagyon sok minden es nagyon alaposan benne van minden ilyen temarol (is).
Nade ez lenyegtelen amugy a tema szempontjabol :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ismerem a konyvet, nekem is megvan, enis programoztam am lowlevelben VGA-t meg mindent, talan meg tobbet is mint Amigat. De en ugy emlekszem, hogy fix helyen volt a split, es nem lehetett varialni, vagy csak nagyon nagy megkotesekkel. Na majd otthon megnezem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Teljesen szabadon lehetett variálni a split helyét.
link [www.osdever.net]
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Es tenyleg. Akkor tevedtem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi is ez?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az oprendszer vagy a bemutatott feature ?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Annak aki nem vagja: ez a screenhuzogatas onnan szarmazik, hogy az eredeti Amiga hardver kepes volt egyetlen fizikai monitoron egyszerre tobb kepernyomodot megjeleniteni. Kulonbozo szinmelysegu es felbontasu (bizonyos hatarok kozott) savokra lehetett felosztani a kepernyot, es ezeket egymastol fuggetlenul kezelni.
Ezt a kepesseget az AmigaOS GUI-ban is kihasznaltak. Az AmigaOS-ben a legtobb alkalmazasnak beallithato, hogy sajat kepernyot nyisson maganak, es ha igen akkor milyen parameteru kepernyot (felbontas/szinmelyseg/stb) vagy egy mar megnyitott kepernyon akarjon futni.
Ezek kozott a kepernyok kozott aztan a jobbfelso sarokban talalhato gadgettel lehetett valtogatni, vagy a kepernyo titlebarjat (ahol a menu elobukkan) megfogni, es annal fogva fuggolegesen lehetett le-fel huzkodni a kepernyot, ami alatt aztan elobukkantak a "mogotte" levo kepernyok. Mindezt a hardver tudta, mindenfele egyeb processzormuvelet vagy memoriamasolgatas nelkul.
Amikor az Amiga eredeti videohardvere a 90-es evek masodik feleben vegkep keves lett a desktop felhasznalhoz, megjelentek grafikus kartyak, amelyek VGA chipeket hasznaltak (foleg Cirrus Logic, S3, es 3DLabs alapuak), akkor ez a funkcio szepen kikopott a hasznalatbol, mert ezeken a kartyakon a szukseges hardverfunkcio hianyaban, eleg nehez volt ezt megvalositani, ezert nem is eroltettek. A screeneket tovabbra is lehetett valtogatni, de mar csak egymas utan, megosztott kepernyo nem volt lehetseges. Bar voltak probalkozasok, de mind csak 3rd party szoftverben, limitalt funkcionalitassal, szoval megnyugtato megoldas nem szuletett.
Most az OS4 keszitoi, leven a mai grafikuskartyak mar eleg erosek es gyorsak hozza, megvalositottak az eredeti Amiga hardvernek es OS-nek ezt a funkciojat teljesen szoftverbol, amely immar hivatalosan is ismet a rendszer resze. Gyakorlatilag nagyon nagy vonalakban arrol van szo, hogy a rendszer kepes egyetlen kepernyore "osszemasolgatni" a screenekbol eppen latszodo savokat, mivel a mai kartyak mar eleg gyorsak, hogy ez ne okozzon a grafikai feldolgozasban szamottevo lassulast.
Termeszetesen hasonlo funkcio megvalosithato lenne ma mar a kartyak 3D funkciojaval, akkor esetleg meg latvanyosabb effektusok is bekerulhetnenek (pl. atlatszo screenek). Ez azonban meg a jovo zeneje.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azert ezt nem csak Amiga tudja ... Az mas kerdes hogy nem tudok rola hogy mashol nepszeru lett volna ez a modszer ...
Amugy VGA eseteben is mod van az un split modra, igaz - ha jol tudom - a felbontas/mod nem valtozik csak a videomem-ben a "helye" valtoztathato, meghogy hol legyen az osztas, raadasul ugy nagyjabol ennyi ...
Viszont pl az Enterprise-128 annak ellenere hogy az ember nem varna erdekes hogy milyen jo kis masineria, ugyanis kepalkotasert felolos Nick chipje egy listat olvas (LPT a neve: Line Parameter Table) ami akar rastersoronkent tud telejsen mas felbontast (akar ugy is hogy egyik grafikus a masik karakteres) allitani, illetve palette szineket is. Na jo, azert egyeb szuper advanced feature mint blitter meg hasonlok azert nincs :) Viszont mindezt az EP128 tudja "magatol" nem kell hozza interrupt (lasd c64) idozites vagy ilyesmi ...
De meg C64-en is lehet ilyet csinalni raster interrupt-tal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
igazából az amigaos4ről most láttam először valami vizuálisat.
és meg kell, hogy mondjam, hogy tetszik.
hogy lehetne ezt a stuffot amiga nélkül kipróbálni?
elfut-e valamilyen vmen? honnan lehet letölteni? azt tudom hogy closed source, de lehet ingyen kipróbálni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni