Sziasztok!
Van egy Asteriskem, főként SIP mellékekkel és kimenő lábakkal, és egy analóg lábbal. Ezt eddig egy Sipura SPA3000 szolgálta ki, amely SIP mellékként látszott Asteriskből, ez így rendesen működött, nem volt visszhang. Nemrég lecseréltük az SPA3000-et egy Digium TDM410P kártyára (1 db FXO modullal), azóta az analóg lábon átmenő hívások borzalmasan visszhangzanak.
zapata.conf lényeges része:
echocancel=yes
echocancelwhenbridged=yes
;echotraining=yes
;echotraining=800
rxgain=0.0
txgain=0.0
Szerintetek mit tudok tenni a visszhang csökkentéséért? Esetleg az echotraining segíthet a dolgon? Vagy vegyek egy hardveres echo canceler modult a kártyára? (Azt látom mindenhol, hogy a szoftveres és a hardveres echo canceler is 128ms-et tud. Ez az eredeti hang, és a visszhang között eltelt idő? Ha igen, akkor gyanús, hogy ez nálam jóval több, mint 128 ms... talán ezért nem működik a szoftveres visszhang gátlás?)
Petya
- 2938 megtekintés
Hozzászólások
tekerd fel a verbose-t én nézd a(z asterisk) logban, hogy echocancel van-e v nincs.
dahdi/zaptel-nél nézd meg használsz-e egyáltalán EC-t, ha igen, válassz másik method-ot.
állítólag digium saját kártyáihoz ingyen ad HPEC licence-t.
valószínűleg kevés csatornánál simán bírod procival az SW EC-t, de több pri-nél mindenképpen hasznos lehet a HW EC
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mivel most nem vagyok abban a hálózatban, nem tudtam IP telefonnal kipróbálni, console dial-lal felhívtam a mobilomat, ez a hívás a Digium kártyán megy át:
http://molnarp.pastebin.com/uUxmpsUA
Itt nem írja, hogy bármilyen echo cancellation működne... bár itt nem is ment a kártyán kifelé hang.
Másik próba: mobilról felhívtam az analóg portot, ahol először bejelentkezik egy welcome szöveg, majd tárcsáztam a 303-as SIP melléket, ahol beszéltem az illetővel, aki borzalmas visszhangról számolt be. Én nem hallottam visszhangot, teljesen jó volt a hívás az én oldalamról.
http://molnarp.pastebin.com/9CJdBfS3
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
az analóg porton telefonvonal v mobil adapter van?
próbáld meg halkítani (rx és tx gain-t 0-ról -3 -ra vedd le) és kérd meg az illetőt, h halkítsa le a telefonját max hangerőről, esélyes h javulni fog sokat.
A visszhangot jellemzően hibás (gagyi) készülék okozza (nagy az áthallás a mikrofon és hangszóró között) - de cserébe a másik oldalon jelentkezik...
próbálok majd keresni neked logban olyat, hogyan is néz ki amikor a driver ki-be kapcsolja (de addig is próbáld ki amit írtam :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hello!
Valóban nem írtam, de a mobil hívások a TDM kártyán mennek ki, hagyományos analóg telefonvonalra. Pontosabban ez egy nagy analóg PBX egyik melléke, de Asterisk szempontjából sima telefonvonalnak tekinthetjük. Ezen keresztül mennek ki a mobil hívások (a nagy PBX-ben van mobil adapter, de ahhoz nincs hozzáférésem), illetve ugyanezen nagy PBX másik mellékére irányuló (ezért ingyenes...) hívások, és azok is mind visszhangzanak. Halkítani nem szeretném, mert így is panaszkodnak, hogy halk (és ez valóban igaz is...) Az analóg oldalon lévő készülék (fenti példában a mobilom) halkítását próbáltam már, nem okoz javulást.
A visszhangról még annyit, hogy mindig a TDM kártyának az Asterisk felőli oldalán (tehát nem az analóg oldalon) jelentkezik, a másikon pedig egyáltalán nem, mint a fenti példa is mutatja.
Azt még nem írtam, hogy a TDM kártya helyére analóg telefont kötve nincs visszhang, tehát a nagy PBX jól működik, nem ott keletkezik a visszhang.
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sikerült találni log bejegyzést? Esetleg valaki másnak van ötlete?
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A helyzet az, hogy információ nélkül nehéz segíteni. Asterisk verzió, zaptel/dahdi verzió kellene
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát igen kéne több info pl. milyen OS-t használsz, te forgattad az asterisk-t vagy gyári, stb.
A SIP telefon típusa is hasznos infó lenne...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nekem csak a zaptel/dahdi és asterisk verzio kell, ha dahdi van akkor a cat /proc/dahdi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Asterisk: 1.4.21.2~dfsg-3 (Debian Lenny, csomagból)
SIP telefonok: Linksys SPA901, illetve Grandstream BT-102 (de mivel olyan hívásoknál, amelyek nem a TDM kártyán keresztül mennek, soha nincs visszhang, nem tudom van-e jelentősége a SIP telefonok típusának)
zaptel: 1:1.4.11~dfsg-3 (Debian Lenny, csomagból)
Dahdi nincs.
Előre is köszi a segítséget!
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mindkét telefon típus esetén van visszhang amikor kitelefonálsz ? Én az echotraining-t 800-ra szoktam rakni, neked is az van beállítva? Analóg fővonalat nem tudsz rádugni próbaképp a PBX helyett? Mielőtt kivitted a helyszínre kipróbáltad a konfigot ?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hello!
Igen, mindkét telefon típusnál van visszhang. Sőt, szoftveres SIP softphone-al is, és ha nincs a hívásban a TDM kártya, akkor egyikkel sincs visszhang.
Analóg fővonalat nem tudok rákötni sajnos.
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ok, akkor légyszi 1 zaptel.conf legyen ide mellékelve, megjegyzem a dahdi az menne a rendszereden (ez lesz a successor projekt a zaptel után)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
/etc/zaptel.conf:
fxsks=1
loadzone = hu
defaultzone = hu
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hét én még soha nem használtam zaptel-t csak dahdi-t, de nem kéne egy echocanceller=mg2,1 vagy valami hasonló sornak abba a fájlba lenni ?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olyat csak a dahdi-s példa konfigokban láttam.
http://www.voip-info.org/tiki-index.php?page=Asterisk%20config%20zaptel…
http://www.voip-info.org/wiki/index.php?page=Asterisk+config+zapata.conf
Itt nem írnak ilyen beállításról.
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg tudod oldani, hogy válts dahdi-ra? (chan_dahdi, kernel, stb)
Az echocancel be volt fordítva (mg2) a zaptel modulba.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ránéztünk ma Petyával a (kernel) logokra.
Kiderült, hogy a loadzone=hu és defaultzone=hu nem elég TDM410p esetén, mert FCC módban marad úgy
/AUTO FXO (FCC mode)/, ami az európai vonalakkal piszkosul visszhangzik a neten olvasottak alapján.
Szóval kellett egy
options wctdm24xxp opermode=HUNGARY
a /etc/modprobe.d (/etc/modprobe.conf) -ba.
Elsőre úgy tűnik jó lett (felhasználói beszámoló alapján), de azért még ki kell alaposabban próbálni :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kipróbáltuk, valóban jó lett :)
Petya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szia,
Meg tudnád mondani, hogyan mi a trükkje, hogy detektálja az analóg vonalról beérkező hívás telefonszámát? A másik, meg hogy milyen az analóg vonal minősége, mert az enyém katasztrofális, akár mit csinálok vele.
Köszi, Norbi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- analógon tudtommal extra szolgáltatás a CallerID kijelzés, valamint állítható, h DTMF, v egyéb módon várod (nem tudom, h itthon melyik szolgáltató melyiket alkalmazza)
- mit jelent, h rossz a minőség? nem lehet h IRQ ütközés van?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
IRQ ütközésem nincs, legalábbis a cat /proc/interrupts szerint:
Viszont a zaj ami idáig halható volt, valami okból most nem jelentkezik. (valami susogós hullámzó háttérhang)
Azért köszönöm a választ, ha valami mégis lesz jelzek.
Norbi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni