Asterisk komp. PRI kártya

Fórumok

Meglévő telefonközpontról(ISDN Pri 30 mellékkel) szeretnénk átállni Asteriskre. Ehhez keresgélek kártyát.
Eddig ezt találtam kedvező áron.

Mire érdemes figyelni? Mi lehet a buktató benne? Érdemesebb drágább kártyát választani?
Van jelentősége a visszhanggátlásnak?

Hozzászólások

Esetleg ha használ valaki ilyen kártyát, a tapasztalatok is érdekelnének ;)

Visszhang gátlónak akkor van szerepe, ha rosszabb a vonal minősége központ fele. Még nem volt szerencsém ilyet kipróbálni, de BRI kártyáknál ez nem volt gond, hogy nem volt benne. Drágább kártya stabilabb és jobban supportált, de rengeteg NoName ISDN kártya is létezik amivel tökéletesen mennek a telefon központok (BRI 1 portos kártáyk, tudom neked PRI kell).
Nem ismerem a kártyát így infót se tudok neked adni sajna...

VoIP - www.averp.hu, www.averp.sk

Én sem ismerem ezt a kártyát, de azt mindenképpen fontold meg, hogy PCI-osat vagy PCIe-set veszel. Illetve ha PCI-osat veszel akkor lehetőleg ne olyat vegyél ami csak 5V-os slotban megy, mert azt nem lehet PCI-x slotba tenni. Úgy látom amit belinkeltél mindkét fajta slotban megy...

A HW vízhang gátlás szerintem fontos... ugyanis szoftveresen nem mindig tökéletes...

Egy kommunikációnak 2 vége van, így ha a másik oldal megoldja akkor valóban nem kell vele törődni, de mi van ha nem... akkor azért jól jön.

Valakinek van tapasztalat Asterisk + Pri kártya párosításra?

Nem lenne érdemesebb átvinni számhordozással a telefonszámaitokat egy VoIP telefonszolgáltatóhoz és akkor nem kellene fizetni a PRI fővonal gondolom nem kevés havidíját és még kártyát se kellene venni ? Persze ahhoz kell egy megfelelő sávszélességű net, de szerintem az még mindig jelentősen olcsóbb mint a PRI fővonal.

Elkezdtem tesztelgetni az Asterisk konfigot. Első körben elég rossza hangminőséget kapok. X-lite klienst használok(de próbáltam mást) és ulaw az alap codec(de gsm, alaw is tesztelve lett).

Mi lehet a gond? Ne is álmodjak Skype szintű hangminőségről?

A kisebb szakadasokra esetleg megoldas lehet a jitter-rel valo jatszadozas, de az mindig is problema lesz, Windowsos kliensektol nehez tokeletesen szakadasmentes hangot kicsikarni.
A dobozos hang meg a sisterges meg lehet mikrofon oldali problema is. Headsettel probalod? Tesztelted mondjuk sndrec32-vel a mikrofont?

Esetleg - csak teszt keppen, hogy lassuk, kliens oldali-e a problema - probalj ki egy 1.6-os asterisket, valami total teszt gepen, amirol kesobb konnyen le is banyaszhatod. Sokminden valtozott a SIP kezeleseben a ket verzio kozt. Ha ott is pocsek a hang, akkor a klienst kell bizgatni, vagy asterisk oldalon a kliens oldali beallitasokat; esetleg atnezni a halozatot (tenyleg, a szerver es a kliens kozt milyen halo van?). Ha ott nem sistereg/tompa, akkor bizony a 1.4-es asterisk lesz a ludas, korbe kell nezni patchek utan.
Mivel az 1.6-rol erosen megoszlanak a velemenyek, hogy jo-e production kornyezetbe, igy azt mondom, hogy ne hasznald.

--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Hát én nem hinném, hogy az Asterisk a ludas, hiszen az RTP stream a végpontok között megy (by default).... A SIP signallingnak ehhez nem sok köze van. Hogyan néz ki a hálózat, egy alhálóban van a két telefonáló fél? Milyen switch-en lógnak a desktopok? Nincs túl nagy congestion Layer2-n? Nem megy valami sávszélesség zabáló alkalmazás a PC-ken?

Szerintem se az Asterisk a ludas.
Tompa, "dobozos" hang, sistergés minden esetben a mikrofon fejhallgató a ludas.
Tesztelj egy MusicOnHold-ot és VoiceBox-ot más füllhalgatóval, mikrofonnal vagy Speakerrel.

Kisebb szakadások hálózati probléma vagy latency hiba lesz + amit a többiek írtak előttem.

Próbáld meg a zoipert is. Nincs benne 729a, de ulaw-alaw van.
Akkor kizárható a kliens oldali probléma is.

VoIP - www.averp.hu, www.averp.sk

Részt vettem egy hiba felderítésben.
Ott Digium TE121 pcie harware-s viszhang elnyomóval már közepes és kis forgalomnál is szaggatott a hang.
A hiba oka, hogy közös, shared interrupton volt a kártya az usb vezérlővel. Megodás egyenlőre az usb biosban letiltása volt. Fél éve hibamentesen működik.

Ha nem veszel harware-s viszhang elnyomót a kártyába két lehetőség van. Kicsinálnak a userek :) Software-ból oldod meg, de vegyél jó sok cpu-t!

Emlékeim szerint 2.2 asterisk volt az első amit próbálgattam, de a hangminőség problémával local neten soha nem találkoztam.

Tesztelésből én fel szoktam hívni a music on hold mellékemet és ott szoktam zenét halgatni. Persze nem localneten, mert ott mindig jó volt.

Köszönöm szépen a tapasztalatokat! Közben meg letettem a Pri kártyás ötletről, mert találtunk egy jó VOIP-os partnert.

Jelenleg a fenti, hangminőséget próbálom belőni. Lehet h én várok el sokat a Skype-os szinttel. Csak eddig azt szoktam meg, Asterisk meg nem nagyon hozza, hiába állítgatom.

figyelj oda pl arra is, hogy az asterisk a 20ms-os mintavételt szereti, s ez is okozhat torzulást (pl Linksys-ben is alapból 30ms van 0.030 értékkel a sip fülnél)

Sziasztok!

Nem szeretnék új topikot nyitni, ezért bocsássatok meg, hogy ide írok, végül is témába vág a dolog.
Egy régi HW központot szeretnék lecserélni egy eléggé kritikus területen.
PSTN felé Primer ISDN van, beszereztünk egy Digium TE121 PCIe kártyát HW visszhanggátló modullal.

A kérdésem az lenne, hogy ismeri-e valaki a hazai PRI ISDN -hez való illesztés megfelelő paramétereit? (szolgáltató: t-systems)

2-3 óra alatt sikerült működésre bírni a dolgot 1.8.2 asterisk-el.
A legnagyobb szívás az /etc/dahdi/system.conf -ban volt, ha nem raktam be a span végére a crc4 (egyébként opcionális) kulcsszót, akkor a matávos végberendezés hibát jelzett, és nem is működött semmi.

Így a működő "span" sor így néz ki:

span=1,0,0,ccs,hdb3,crc4

(ha esetleg ez így nem helyes valamiért, légyszi' jelezzétek)

Ezzel működik is szépen mind kifelé, mind befelé (bár heavy-load alatt még nem tudtam tesztelni, mert csak munkaidő után tudom leakasztani a régi központról az ISDN-t).

Egy dolog viszont nem megy:

Kimenő híváskor mindig a bázis-hívószámot küldni el a hívott félnek. Próbáltam mindenféle alakban megadni a kimenő CID-t (teljes, országhívós / körzethívós / csak a helyi szám, ill. csak a bázisszám alatti számok megadásával), de nincs siker.

Esetleg ha valaki ismerné a helyes eljárást, sokat segítene vele, ha megosztaná.

Köszi szépen előre is.

a kimenő CID vagy megegyezik a bejövő CID-el, vagy nem (T-nél, sajnos). Ha felhívod a hibabejelentőt (v ügyfélmanagert) talán tudnak segíteni.
Nekem van ahol körzetszámmal megy, van ahol teljes körzetszám nélkül (városi szám) van ahol utolsó 2-3 jegy. Arra gondolok, h hasraütés-szerűen intézik, de talán NagyZ kollega pontosabbat tud :-)

Szia

Köszi a választ. Igen, próbáltam mindegyik verziót.
Pl. egy kitalált számra ábrázolva ('kk' a kétjegyű körzetszám):

100 db hívószámunk van.
A bázis szám: 123 400.
Így a 100db hívószám: 123400 - 123499

Próbáltam a következő alakokat:

+36kk1234xx
06kk1234xx
1234xx
4xx

egyikkel sem megy sajna. Mindig a 123400 jelenik meg a hívott állomáson.
Bejövő híváskor csak az utolsó három számjegyet adja (4xx)

Arra álmomban sem gondoltam, hogy a t ügyfélszolgálat tud segíteni ebben a kérdésben :)

Üdv.