Az új sudoku: Qdoku

Már egy ideje dolgozok rajta, és néhány napja végre sikerült előállítanom egy újfajta sudoku variánst, mely 3 dimenziós. Itt találhatjátok:

http://erenon.extra.hu/other/qdoku.html

Az ábra egy kocka palástját ábrázolja, a számokat 0-F-ig kell beírni. Nem lehet azonos szám egy oldalon, sorban, vagy oszlopban, amikor a kockát képzeletben "összehajtogatjuk".

Sok sikert a megfejtéshez!

Hozzászólások

Ki akartam nyomtatni, de szerintem a stíluslap nyomtatásra nem jó.

Marmint 0-tol F-ig, nem?

Egyik ismerosom egyszer elkezdett valami hasonlot implementalni gepre, nemtom most hogy all vele. A Sudokunak a szabalya szerint egyertelmu megoldasanak kell lennie. Raadasul azt sem egyszeru megmondani, hogy hany szamot kell megadni ahhoz, hogy pontosan egy megoldasa legyen. A gepi generalas volt elvileg egy eleg nehez resze. Te hogy oldottad meg? (gondolom nem kezzel..)

--
Always program as if the person who will be maintaining your program is a violent psychopath that knows where you live. - Cotillion, TDWTF

Bár még nem készültem el egy átfogó elemzéssel, de röviden így készült:
Kézzel. :) Unalmas tanórákon töltögettem ki ilyen nagyokat, és azt figyeltem, hogy mikor akadok el. (Egyébként a sima sudokut eléggé utálom kitölteni, szerintem csinálni sokkal nagyobb kihívás=élvezet) Arra jutottam, hogy minden mezőnek van egy kezdőértéke, ami a beírható számok mennyiségét jelzi. Amikor ez az érték eléri a 0-t, a kitöltés megbukott. Bizonyos mezők befolyásolnak másokat, így olyan rendben kell kitölteni, hogy mindenkinek maradjon hely.
Ezután minden mező kap egy értéket, (én határozatlansági faktornak neveztem) mely érték mutatja, hány mező alapján lehet egyértelműen következtetni a nem-értékére (arra az értékre, ami biztos nem).
Ezek után egy fokozatossággal kell számolni, mert kitöltéskor ezek az értékek változnak. Ezt a részt kézzel számoltam végig, de ha lesz időm, implementálom.

Egyébként a szükséges számok számára lehet következtetni a kisebb sudokukhoz szükséges mennyiségek alapján.

Bocs ha kusza lett, majd megpróbálom összeszedni épkézláb.

(kösz a typot, de, 0-F-ig)

A sima sudokuhoz. (De talán a térbeli is ilyen)

Az automatikus sudoku generálás érdekes, és elég jól megvizsgált téma:

1. Nagyon egyszerűen lehet géppel bactracking (CSP) algoritmussal sudokut megoldani.
2. Az ilyen algoritmus felhasználható arra, hogy olyan feladványokat állítsunk elő aminek csak egy megoldása van. Tehát helyes feladványok.

Ezzel az egyszerű megközelítéssel az a probléma, hogy sok nagyon könnyű sudokut állít elő, néha viszont olyat, amit az ember csak sok-sok lépéses előre próbálkozással tud megoldani. Olyan viszont ami nehéz, viszont csak logikával megoldható, nagyon keveset generál (pedig ezek a legérdekesebbek).

Ezért a legtöbb generáló program, az emberi sudoku megoldók által általánosan használt logikai megoldhatóságot ellenőrzi generáláskor. A megoldás nehézségét meg azzal ellenőrzi, hogy a bonyolultabb logikai formulákat milyen gyakran kellet a megoldás során felhasználni. Így születnek a nehéz de emberi backtracking kapacitásra méretezett sudokuk.