Mentalitás - közhangulat a közlekedésben

Sziasztok!

Eddig nem éreztem szükségességét, hogy blogot indítsak, de most érdekelne a véleményetek.

Sokat olvasok közlekedési blogokat, és mint aktív közlekedő és autós azt hiszem ez nem hátrány. Mivel tipikusan mások problémáit, illetve az elkövetett hibákat "elemzik" ki a kommentekben, ez hasznos, hiszen okos ember más hibájából (is) tanul.

De az utóbbi pár hónapban azt vettem észre, hogy bármilyen KRESZ módosítás (általában szigorítás) heves tiltakozást vált ki a kommentelők többségéből. A leggyakoribb a "Ez megint a lehúzásunkról szól" mondat, de nagyon sok olyan komment is van, ami bebizonyítja, hogy ugyan ő szabálytalan, de (ő szerinte) jogosan és a KRESZ csak ajánlás.

Ez volt a null-tolerancia és az objektív-felelőség elfogadásakor és most a pontrendszer szigorításánál is ezeket a kommenteket látom.

Tudjuk, milyen állapotok uralkodnak itthon az utakon. Közlekedési kultura? Általánosságban nem észrevehető. Biztonsági öv használati arány? Siralmas. Gyalogátkelőhelynél a gyalogosnak elsőbbség megadás? Szinte soha. "Véletlen lerobbantam, pont a meki előtt a külső sávban, akkor már gyorsan beugrom, hogy éhen ne haljak míg a trélerre várok, de mikor visszaszállok, csodálatos módon beindul az autó" esetek? Mindennaposak.

Kérdésem: Az átlag embernek elfogadható, sőt, kényelmes ez az erősebb kutya "szaporodik" állapot? Vagy miért ez a nagy ellenkezés? Azt aláírom, hogy hatékonyabb ellenőrzés is kéne, de akinek nincs vaj a füle mögött, azt úgyse érdekli hogy mennyire szigorúak a szabályok. Ennyire passzol a mi mentalitásunkhoz ez a közlekedési kultura?

Hozzászólások

Mindenki szigorítást akar és kivételt ez alól magának.

Amúgy tényleg őrület, hogy mit meg nem engednek maguknak egyes autósok. Mióta én is vezetek azóta különösen feltűnik 1-1 ilyen incidens, nomeg a zebrának is határozottan megyek neki és ez többnyire hatásos. Ugyanis az autósok csak bíznak benne, hogy nem lép majd le, mert fál a gyalogos az autótól. Ha viszont valaki határozott, akkor az autós is lassít, mert tudja, hogy el kell engednie (max nem akarja).

"Mindenki szigorítást akar és kivételt ez alól magának."

Igaz.

"Ugyanis az autósok csak bíznak benne, hogy nem lép majd le, mert fál a gyalogos az autótól."

Ebben az a vicc, hogy én mindíg megállok, ha látom, hogy a gyalogos át szeretne menni. Mennyi időkiesést okoz ez? Semmit, mert 5 másodperc alatt átér, 15 mp alatt meg utólérem az előttem menőt. Maximum annyi, hogy fél literrel (se) emelkedik meg az átlagfogyasztásom, de az meg nem tétel.

Mondjuk az is észrevehető, hogy az autósok többsége "alszik" vezetés közben, csak az előtte lévőt nézi, nem elemzi a környezetét, a szituációt, a következő útszakaszt. És 2 méterre a zebrától már tényleg nem lehet megállni. A gyalogos nem átengedés akkor bunkóság, vagy figyelmetlenség inkább?

Ezt most így nekem, vagy általánosságban? Ha nekem: Tehetek én róla, hogy az átlagos elengedési arány konvergál 0-hoz és ha villogok neki jó messziről meg integetek, akkor se mer lelépni, csak amikor megálltam a zebra előtt?

A "látom, hogy átszeretne menni" -> Álldogál mint ló* a lakodalomban, hiszen senki se engedi át. Persze van aki csak letáborozik ott, ha 5 mp alatt nem indul el akkor hagyom a fenébe, bár bosszant kicsit, hogy jószándékúan (kötelességtudóan) megállok, de ő csak ugye pihenget ott vagy vár, átkelni nem szeretne. De ez ritka.

Igen, le kell csalogatni a gyalogos a járdáról, mert magától nem indulna meg, nem mer. Még akkor se, ha látja, hogy átengedem, mert már nem hisz az ilyenekben. Pedig jobb lenne, ha merne lépni, akkor nem kéne megállnom, a követési távolság + gázelvétel bőven elég arra hogy normál tempóban átsétáljon.

Láttam már, szörnyű. Én azt nem értem, hogyha már ebben a pléhdobozban üldögélünk, kényelmesen, semmitől se zavartatva, kellemes zene szól, opcionálisan légkondi stb., akkor miért olyan nehéz elvenni a gázról a lábat? Ebben az országban mindenkinek kisebbségi-komplexusa van? Ha udvarias, vagy szabálykövető, akkor már rögtön egy "senki"? És ugye ennél a videónál azt se lehet mondani, hogy féktávon belül lépett volna le, vagy hirtelen bukkant volna fel a gyalog / biciklis.

Ebben az országban mindenkinek kisebbségi-komplexusa van?

En ugy veszem eszre, a tobbsegnek igen.
Pesten nem egyszer tapasztaltam, hogy ha egy ketszer ket savos uton nem megyek legalabb 90-el, akkor dudalva tolnak le az utrol. Szornyu!
--
Bárki aki aritmetikai módszerekkel akar előállítani egy véletlen számot, az a bűn állapotában leledzik.

Itt Pécsen elég keményen nem érdekli az autósokat, ha gyalogos van az utakon. Biztos a balkán van túl közel... Mikor idejöttem az egyetemre, hihetetlen volt, hogy mennyire agresszívek a gyalogosokkal az autóvezetők. Több ízben előfordult már velem is, hogy nyugisan mentem át a zebrán, autó bőven féktávon kívül, de már ugranom kellett a járdára, hogy el ne üssön. Ha egy autós elé lelépek, úgy hogy max lassítania kell, rendszeresen mutogat, volt aki 5 centire húzott el mellettem, csak hogy érezzem a tettem súlyát. Én is vezetek, de örülnék az erősebb rendőri jelenlétnek, mert egyre több a bolond ember az utakon.
Ami engem megdöbbent, hogy konszolidált(nak tűnő) családapák/anyák suzukival, golffal stb micsoda ámokfutást tudnak rendezni. Én alapjában véve türelmes ember vagyok, de volt már hogy mutogattam pár autósnak, aki mondjuk járdán dudált le, mert ő pont ott fért el az előtte állót kikerülve. Nem tudom mitől kezd ennyire elvadulni a közlekedési morál, de nem csak szigorítani kellene a rendszer, de be is tartatni a jónéppel a szabályokat. Hogy pár ezer/tízezer ember jogsija meg pénztárcája bánná? Így jártak, de talán tanulnának a dologból. Legalább néhányan.

Hehe, engem már az első nap el akartak csapni BP-n :) Igaz az az én bénaságom is volt, bár megjegyzem, nem is 50-l jött a kocsi :)

Másik kedvencem az az, hogy Budapesten valahogy elfelejtik az emberek, hogy hogyan kell használni az index lámpát. Nem tudom miért, de gyalogosként is rendkívül zavaró, hogy most nem tudom, hogy befordul-e elém (rám?) az a kocsi, vagy megy tovább egyenesen.

De a közlekedés-szervezés részéről is vannak hülyeségek sztem. A Bécsi út és a Vörösváry út találkozásánál figyeltem meg, hogy sokszor túl nagy a lámpák időköze. Ha pl. a gyalogos-lámpa hamarább váltana, a gyalogosok elmehetnének szinte azonnal azután, miután elmentek a kocsik és nem akkor váltana át pirosra az autósoknak a lámpa, mire a következő hullámból odaérnek az autók.

Amin viszon meglepődtem, hogy Budapest után Baján milyen nyugis a forgalom, pedig ameddig oda jártam középsuliba, addig nem tűnt annak :)

Hehe! Nehany eve, Andrassy ut, jarokeretes neni az uton - persze segitseggel. Amikor piros lett a lampa, mar egy sport-kocsi elott tartott. A sofornek kicsit ideges arca volt, mert nem nagyon tudta kikerulni a forgalom miatt. Meg kellett varni! :D
--
Bárki aki aritmetikai módszerekkel akar előállítani egy véletlen számot, az a bűn állapotában leledzik.

Nem arról van szó, hanem az említett helyen annyi a probléma, hogy feleslegesen várakoztatják a gyalogosokat és az autósokat is a lámpák, egy jobb időzítéssel sokkal gördülékenyebb lenne az egész.

De szvsz még mindig sokkal veszélyesebb, az az indexlámpa. Teljesen kiszámíthatatlanná teszi a közlekedést az, hogy szarnak rá magasról. Előbb is: jövök koli felé, bal oldalon van egy gumiszervíz. Jön három kocsi egymás után. Az első elkezd lehúzódni jobbra, irányjelzés vagy valami nuku. A mögötte lévő megpróbálja megkerülni, a második kocsi eleje már az elsővel egyvonalban volt. Erre mit csinál az első autó? Bekanyarodik jobbra és néz, hogy miért néznek rá hülyén, miközben tövig nyomják a dudát.

Ugyis le fogtok szolni, hogy felelotlen allat vagyok, de sztem ezek a sebessegkorlatozasok amik ervenyben vannak elegge alacsonyak, marpedig, ha jon az uj rendszer, akkor vagy betartjuk oket, vagy sokat fizetunk. Ezeken kivul lenyegeben nem szoktam szabalytalankodni, illetve ha megis, ugy teszem, hogy senkit se zavarjon. Javaban ejszaka szoktam kozlekedni, ha epp nincs mas az uton, akkor nem teszek kerulot, lazan atmegyek a dupla zarovonalon, stb, de ekkor rajtam kivul telleg ninncs mas az uton. Kenyelmetlen lenne, ha ilyen helyzetben eloallitananak. Az elso komolyabb balesetemig en is ugy fogok gondolni a kreszre, mint ajanlasra, es kardoskodok emellett.

Szerk: Ejszaka nincsenek gyalogosok, oket atengedem :)

A szabály nem azért van, hogy felülbíráld, hanem azért, hogy betartsd. Sajnos nem sokat törődnek az elvileg erre hivatott szervek azzal, hogy a meglévő szabályokat betartassák a közlekedőkkel -- ha jobban, hatékonyabban dolgoznának, akkor nem kéne szigorítani sem, szerintem...

Remélem, az első baleseted olyan körülmények között fog megtörténni, hogy ártatlan embereknek ne okozzon semmiféle kárt (bár a mentők/tűzoltók/helyszinelő rendőrök költsége nekünk is pénzbe kerül, mert nem hajtják be a vétkes sofőrön...), de a jogsid végleg ugorjon.

Azert a jelenlegi szabalyok ugy vannak kialakitva, hogy kancsal frissjogsis szeteso wartburggal se tudjon vele balesetet elkovetni. Persze, nem illik felulbiralnom a dolgokat, de azert haladni is szeretnek, nem pedig feleslegesen kovetni a formasagokat, es ami erre sztem engem feljogosit, az az, hogy mas nincs a kornyekemen. Talan felreertheto voltam elso balesetemmel kapcsolatban. Ez nekem nem egy tervezett esemeny, csupan azt jeloli, hogy noha meg vagyok rola gyozodve, hogy tokeletesen vezetek, nyilvan van, aki nem igy latja, es amennyiben neki van igaza es ez igazolodik szamomra is, kesz vagyok visszafogni magam. Eddig egyszer buntettek meg, nagyon merges is vagyok erte, hajnali kettokor mentem a 7es uton az M0 felett. jol belathato keresztezodes, gyakorlatilag ralatok minden utra, mert fent haladok. Sehol senki, 0 a forgalom. A lampa epp valt, zoldrol pirosra, no gondolom meg atmegyek rajta. Nem volt veszes, meg bkv buszt is lattam ennel sokkal pirosabban athaladni csucsforgalomban.
De egy bokor mogul elougrott a rendor, hogy igazoltat. mikor mar 10 perce szoszolt a papirjaimmal, kerdesemre mondta csak el, hogy epp feljelent. De talalkoztam mar jo fej rendorokkel is. Nyaranta elo szokott fordulni pl, hogy rendormotorok nyomaban haladunk arkon bokron at (motorral).

Gondolom, 50-100e km balesetmentes vezetés már mögötted van, lehetőség szerint 2-3 kategórián vegyesen (mkp., szgk, tgk.). Még az sem vezet tökéletesen, aki ennyit lenyomott, hidd el. A rendőr meg jogosan jelentett föl, a piros lámpa nem azért piros, hogy ha úgy gondolod, avagy az úri kedved úgy tartja, megállj, hanem azért, mert meg _kell_ állni. Ennyi. Remélem, a szigorítások következtében hamarosan eléred azt a pontszámot, amivel megy a jogsid -- főleg a hozzáállásod miatt.

a km szamban nem vagyok biztos, de mar 40e biztos van mogottem, (csak az egyik kocsinal mertem). a ket-harom kategoria is stimmel (harom), igy latatlanban sztem felesleges vitatkozni, ha gondolod kiviszlek eloben azokra a helyekre, ahol "rendszeresen" szabalytalankodok. Nem akarom magam mentegetni, de szerintem neked is erdemes elgondolkodni azon, hogy lehet, hogy vmit lehetne jobban is csinalni, mint szabalykovetve. Persze ertelmesen at kell gondolni a dolgot, aztan donteni. A kressz betartasa nem jar felelosseggel. Ha betartod, akkor nem lehet semmi bajod. (csak a tobi hulye miatt, aki nem tartja be).
No, megyek Zh-t irni.
Tovabbi szep napot

Ok. így már árnyaltabb a kép, sajnos a legtöbb nagyjából nullkilométeres apcivettefelspécizettverdámvan kölkök szokták azt hinni, hogy tökéletesen tudnak vezetni. A 40-60E km nekem is megvan, sőt van néhány hely/útvonal, ahol a forgalom ritmusát felvéve khm. rugalmasan vagyok kénytelen kezelni a KRESz-ben leírtakat (Árpád u. ~60 km/ó-ra hangolt lámpái...), viszont ott is inkább külső sáv, mérsékelt túllépés (ami még "ráfogható" az autó műszerének és a leolvasásnak a hibájára (2% a műszer, 3-5% a leolvasás)), mint a belső sávban rohanás. Autópályán a kocsinak a 130-135 "ízlik", így egértelmű, hogy ott is tartom a sebességet, persze dinamikusan követve az eseményeket.

A legtöbb baj egyébként azokkal van, akik nem tudnak/akarnak alkalmazkodni a forgalom ritmusához, akár fölfelé, akár lefelé, illetve az alapvető jelzéseket ignorálják: nem adják (irányjelző), és nem veszik (észre...).

Anno nekünk azt monták az oktatáson, hogy ha kimegyünk az útra, készüljünk fel arra, hogy mások sem ismerik/tartják be a KRESz-t.

"Anno nekünk azt monták az oktatáson, hogy ha kimegyünk az útra, készüljünk fel arra, hogy mások sem ismerik/tartják be a KRESz-t."

Márpedig ugye a KRESZ alapja a Bizalmi Elv. Bízhatsz abban, hogy a másik ismeri és betartja a KRESZt. És sajnos ezt inkább át kéne írni Bizalmatlansági Elv-re.

Na igen, ennek is örülnék. 3-5 évente kötelező KRESZ vizsga jogsi megújításhoz. Főleg, hogy vannak olyanok is, akik régesrég letették a vizsgát, van jogsijuk, de csak "végszükség" esetére, mert vagy nincs kocsi, vagy mindíg más vezeti, vagy neki is járkál autóval. Igaz, hogy megvan a jogosítványa, de el tudjuk képzelni, mennyire emlékezhet pl a párhuzamos közlekedés, vagy az egyenrangú kereszteződés szabályaira.

Meg lehet, hogy nem kéne alanyi jogon adni a jogsit. Ma itthon kétféle ember kaphat: Boldog és boldogtalan.

Erre az "alvó" jogsis dologra egy-két autósiskola ad megoldást, egyfajta újrakezdő/felújító képzés formájában: bemegy a delikvens, tesztlap, kérdezz-felelek, rutin/forgalom pedálos autóval, majd a "felmérés" kiértékelését követően személyre szabott elméleti- és gyakorlati képzés, szükség esetén pedálos (tehát az oktató bele tud lépni, ha kell), illetve igény szerint saját autón. Ha valakit bővebben érdekel, privátban keressen meg.