Mit vársz el egy 30-40kHUF-os hangkártyától ?

Fórumok

Milyen és hány csatlakozót várnál el?
Mit tudjon művelni, hány csatornán?
..stb.
Mekkora késés fogadható el, a jel kártyára érkezése és hangszóró között ?

Milyen API -n keresztül szólítanád meg ?

Ősi MIDI synthesert használ még valaki ?

Middig lesz erdemes meg, mezi PCI kartyat venni ?

Hozzászólások

- 7.1
- spdif
- optika
- line in min. sztereo
- erositett mikrofon bemenet
- line out
- min. 24 bites belso pontossag, de ha lehet tobb
- 192kHz/24 bit mintavetelezes, pl. DVD audio-t ne kelljen resample-val elcsufitani.
- DSP (eq, stb.)
- OpenAL

Mekkora késés fogadható el, a jel kártyára érkezése és hangszóró között ?

A lehetseges legkisebb.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Villamosmérnöki szemmel nézve szerintem a kis zajszint és a jó minőségű A/D a legfontosabb. Hiszen ezek határozzák meg, milyen jel/zaj viszonnyal tudod digitalizálni egy analóg forrás jelét.
PCI buszos hangkártya zaj szempontjából nem éppen a legjobb konstrukció (finoman fogalmazva). Hiszen ott eleve nem lehet tisztességes árnyékolást készíteni, és a tervezéskor egyéb tényezők terén is kompromisszumokat kell kötni a kivitel tulajdonságaiból adódóan.
Persze egy zenésznek lehet, hogy egészen más a fontos (pl. a bemeneti ill. kimeneti csatornák száma, DSP képességei, stb.).

Ez attól függ, Neked mi a fontosabb. Ha nem zavar a beszűrődő zaj és a vacak A/D, mondván úgysem az lesz a szűk keresztmetszet, akkor jó a PCI is.
Amikor még dolgoztam stúdióban, mi egy sokcsatornás FireWire csodát használtunk.
A kivitelnek annyi jelentősége van ilyen szempontból, hogy a külön dobozt meg lehet csinálni normálisan árnyékoltra, míg egy PCI kivitelű kártyánál ez eleve esélytelen. A PC házán belül pedig rengeteg a zajforrás..
Tapasztalataim szerint az A/D-ről keveset árulnak el a gyártó által közzé tett adatlapok (ebben az árkategóriában).

Ha fontos a jó SNR és a jó minőségű A/D konverzió, mindenképpen külső, külön házas egységet javaslok.

Ezt én csináltam hihetetlen "egszerű" módon.

A gitárnál oda kell figyelni, hogy mekkora jelszintet ad, mert az magasabb, mint a line-in. Ráadásul line-in-ben az a q*va_mély_és_zsé_betűs vonalhangzást kapod, ami elég gáz.

Én barkácsoltam egy előfokot a gitárnak:

a gitár effektpadról szól, a szokványos 6.3-as Jack kimeneten, ahogy normálisan is kötnéd. Az erősítő helyett azonban egy autó-hifi ekvalizert használok, ahol leszabályzom a 200 Hz alatti és 6kHz feletti részeket, a középtartományra pedig ráerősítek.

Ezzel kb elértem a gitárerősítő hangzásának karakterisztikáját, viszont ezt a jelet már nem a line_in, hanem a mic_in -be fogom vezetni, de úgy hogy beteszek védőellenállásnak egy 50kOhm-os pot-metert, így mikrofon jelszintre csökkentem az egészet. Így nem torzít be, pláne hogy a hangkártyádat sem végzi ki.

Mi ennek az értelme? A beépített torzítók alapzaja a jelszintcsökkentés miatt annyira minimális, hogy csak akkor hallom, ha a torzító mellett van egy flanger, mert ekkor egy pivit változik a sziszegés a háttérben.
Ezt pedig egy normális audioszerkesztővel (pl Audacity) levágom.

Amennyibe ez nekem került:
Autó-hifi ekvalizer 9 sávos: 7000 HUF
Pot.meter 50k-s + vezetékek +csatlakozók: 1000++ HUF
12V 1A tápegység a piacon: 1000 HUF

Ha kérdésed van írj bizalommal a nocteurne@gmail.com -ra

Egyébként ez a cucc még arra is jó, hogy a normál Hi-Fi-re kötve gitárerősítő hangzást kapsz, tehát nem kell cipelni az erősítőt a próbaterem és a szobád közt.

Az effekteléshez pedig annyit: csak az erősítő szimulációkat és a torzítós hangzásokat vedd fel, ne használj chorus/flnager/reverb/delay/stb. effekteket, mert a számítógépes programok jobban tudják szimulálni ezeket és precízebben beállítható az időzítés is.

/mazursky

A bemenet-kimenet közötti késés nagysága szerintem egy PC-s hangkártyánál nem tervezési szempont, mivel ilyen eszközt nem nagyon szokás insert processingra használni.

Arra gondolok, hogy azt mondjak a nepek, hogy 24 kep/sec frisitesnel, a kep folyamatosnak tunik.
Ha egy szorny lo rad, a loves hangja elvileg keshet pl. 25ms -et, ami teged nem zavar.
Egy mezi billentyuzetel egy gomb lenyomas pc -be erkezese kb. 1-6ms, kessest jelent, 1 ms kesik a hang kartya az meg rendben lehet igy nezve is szerintem.

Hogy a latency számít-e, az eseti dolog. Egyáltalán milyen latency-ről beszélünk?
Realtime feldolgozásnál számíthat pl. az input-output latency. Ez általában az A/D konverziós idejéből, a D/A késleltetéséből és a feldolgozási időből adódik, többek között. A három közül a jelfeldolgozás ideje lesz a mérvadó, ami megint csak több tényezőtől is függ.

Offline feldolgozás esetén meg nincs jelentősége a késleltetéseknek.

Mit is várnék..?
Tudja fejből az összes Hobó, Rolling Stones és Led Zeppelin számot!
40 eFt-ért ez a minimum. :-{)E
Az SB Live-nál márkásabb kártyám még nem volt ma már általában megfelel az amit az alaplapra integráltak. Amivel nagyon elégedett voltam az pl. egy ALS400-as Genius kivitelben.
--
Intelligens ember itt nem dohányzik! A többinek meg Tilos!

Ez elegge igenyes konstrukcionak tunik. Mivel hangkartyat akarok venni egyszer, ezt is beveszem az eselyes lisitaba ez melle: http://www.audiotrak.net/products/prodigy71hifi/
Bar teny, hogy nem egy felhasznalasi teruletre szantak oket.

Amugy a nyitokerdesre a valaszom: legyen jo stereoban a kartya, ac3/dts dekodolast megcsinalja az erosito ugyis. Jo sztereo szeparacio, jo jel/zaj viszony, kellemes hangzas. Eq, effektek, eax es egyeb parasztvakitas tok feleseleges szamomra.

API-k amiket hasznalok is: alsa, asio, gsif, wmm.
Kesleletetes: 5 ms nekem eleg, ~30-50 ms-ig nem nagyon szokott zavarni a legtobb esetben, zenehallgatasnal meg tokre mindegy :)

40e forintot nem költ az ember otthoni játékra hangkártyára. A 15-20e forintos alaplapok integrált szutykai is kielégítik a legtöbb PC felhasználó igényeit. Ez már az alsó kategóriás DJ vagy home studio. Általában az ilyen tud:

Firewire v. USB -én megy, de legalább az AD-DA rész kint van valami rendes dobozba, mert a PCI-ba jól tud szennyeződni az analóg hang. Késés ASIO driverrel kb 15-25ms maximum, például az említett M-Audio doboznak.

Ez a kategória kevés csatornát tud (2 be, 4-6 ki). Jó minőségű konverzió, kevés zaj. Effektek nem járnak, vezérlésnek csak a csatornák hangereje. Ahol bukni fogod ezt a projektet az a minőségi digital-analog és visszafelé alakítás. Ezt elég nehéz eltalálni, még ha matekra jól meg is csinálod, a fül néha mást gondol. Már amennyire én tudom. De majd megmondják a nálam okosabbak.

nem csak gitar van, nagyon sok mas is.

es igen, Native Instrumenstre gondoltam, nem Nationalre.

a gitarrig igen, pont ez: rakotom a gityot, osszerakok egy "deck" -et a gitarrigbe (mondjuk egy metronom, hogy utembe legyek, egy revert, mert ugy szebb :), egy tapedeck, hogy felvegyem a dolgokat, meg az output deck, hogy halljam a fulesben amit jatszok)

szamokat nem tudok mondani, a kollegak <5ms -rol beszelnek, de fullel egyaltalan nem erezheto a kesleltetes.. hiszen csak igy tudok a hangszerhez kepest ritmusba maradni.

amint megpenditek egy hurt, _rogton_ hallom.

Nézz körül a hitspacenél:
http://www.hitspace.hu/webshop/?id=4

Érdemes megfigyelni a ProTools (a nagybetűs Zenei Szabvány) oldalt, ahol 2,7 milláért is kapsz hangkártyát. Na, az már egész jó.

Belépőszintű hangkártyának az EMU 0404 nagyon jó, a legtöbb zenész ezt ajánlja, ha nincs pénz rendesre.

"A beépített DSP chip révén valós idejű digitális keverőpultként, több csatornás effektként használható, nem terheli a számítógép processzorát."

"rendkívül kicsi késése (latency akár 4ms is lehet)"

Van igeny 1ms alatti latency -re ? Tobbet erne a dolog ?

"DSP kiváltása" -> Ez nem jelent problémát egy manapság elfogatható áron kapható core2duo E6400 körüli processzornak. A régi procim (athlon64 3200+) lefeküdt ha egyszerre több native hangszert + effekteket meg akartam szólaltatni.
1ms alatti latency??? Nagyon fürgén kellen zongorázni, hogy észrevedd.