Megjelent az UHU-Linux 2.1 (Bumm)

 ( btami | 2008. február 2., szombat - 14:05 )

"Kedves Felhasználóink!

Hosszas fejlesztési és tesztelési időszak végezetével az UHU-Linux fejlesztő csapata örömmel jelenti be, hogy kiadta az UHU-Linux ötödik stabilnak nyilvánított verzióját. Az UHU-Linux 2.1-s verziója a "Bumm" kódnevet kapta."

"Az UHU-Linux 2.1 a szokásoknak megfelelően DVD és CD formátumban érhető el. A DVD kiadás a teljes változat, ez javasoljuk a DVD-olvasóval rendelkező felhasználóinknak. A CD változat is tartalmaz a szokásos általános otthoni és irodai feladatokra egy-egy alkalmazást, de nem
nyújt alternatívákat, és nem tartalmazza a speciálisabb igényeket kielégítő programokat.

A főbb változások között említést érdemel az új alapértelmezett videó lejátszó (Totem), valamint az új zenelejátszó és rendszerező (Exaile). Ezen kívül említést érdemel az új standard módon működő
automatikus csatolás, valamint a számtalan megújult és újonnan megjelent alkalmazás is. Az ntfs-3g-nek köszönhetően lehetővé vált az NTFS fájlrendszert használó lemezek megbízható írása és olvasása. Mindezekről részletesebb információ található az UHU-Linux honlapján, a http://www.uhulinux.hu/office/info oldalon.

Termékünk többféle változatban megvásárolható az UHU-Boltban, a https://bolt.uhulinux.hu/ címen.

Üdvözlettel:
UHU-Linux Kft."

--

pippec írta:

Hosszas fejlesztési és tesztelési időszak végezetével az UHU-Linux fejlesztő csapata kiadta az UHU-Linux ötödik stabilnak nyilvánított verzióját. Az UHU-Linux 2.1-es verziója a "Bumm" kódnevet kapta.

Az UHU-Linux 2.1 a szokásoknak megfelelően DVD és CD formátumban érhető el. A DVD kiadás a teljes változat alternatívákkal, míg a CD változat a szokásos általános otthoni és irodai feladatokra egy-egy alkalmazást tartalmaz alternatívák és speciális programok nélkül.

Újdonságok

  • NTFS-es partíciók megbízható írása, olvasása NTFS-3g segítségével
  • Új alapértelmezett programok (CD/DVD írás, videó- és zenelejátszás)
  • Libata (lemezegységek neve változott)
  • Automount új alapokon
  • Azonnali üzenetküldés (Pidgin, Skype)
  • Internet (Firefox, Thunderbird)

Egyéb Újdonságok

  • Működőképes Suspend to RAM (Felfüggesztés)
  • Új design
  • ssh-agent támogatás
  • Érintőképernyők jobb támogatása

* Működőképes Suspend to RAM (Felfüggesztés)
* Új design
* ssh-agent támogatás
* Érintőképernyők jobb támogatása

A főbb változásokról, programfirssítésekről, részletesebben itt, kezdő és haladó felhasználói kérdések számára levelezési listák itt, letölthető itt.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Az írásunk eleje (részben) ugyanaz. Nem feltétlenül kell 2x szerepelni ezeknek :)
Egyébként a linkeléseimet is lehetett volna használni, mert az "xy itt" így semmit sem ér ...
________________________________________________
Attól, hogy más hülye, te még lehetnél normális.

Gratulálok!

Jó lett, és gyors is. Egyik kedvenc disztróm. Mégegyszer gratula. Megy az 1%. :)

Éljen!

Sok disztrót kipróbáltam már, de eddig valahogy csak az UHU volt képes a legkevesebb hibával működni a legtöbb gépen, amire feltettem. Jól összerakott rendszer, remélem az új kiadással sem lesznek gondok. Továbbra is drukkolok neki!

Én is sokáig használtam az UHU-t, azaz 2.0-ig (még most is itt csücsül a gépen), de nem kötözködésképpen, nemigazán látok az UHU 2.1-ben egetverő újítást...

Lássuk csak, mit tud:
- új csatolási mód (azaz a gnome indulásakor a gnome-volume-manager csatol mindent)

- új médialejátszó (totem)

A többi felsorolást nem ismételném, mert minek, dehát őszintén szólva ezeket már szinte minden mai disztró tartalmazza... ntfs-3g, stb.

De Isten látja lelkem nem kötözködésnek szánom...

Charlos
--- www.uvegcsont.hu ---

Nem egetverő újítás van benne, csak egyszerűen friss. Gondolom nem véletlenül "2.1" és nem "3.0".

Hát, a libata még nem minden disztróban alap. De azért az is már vagy fél éve létezik ubuntuban...

Charlos, nem a sértődöttség beszél belőled?
Te mit nevezel egetrengető újításnak?

Az UHU-linux is csak próbál haladni a korral, ezek a főbb újítások benne, had ne soroljam fel újra, a többi pedig frissített csomag...

--
by Mikul@s

Ha jobban megnezem, az osszes az. No de mindegy.
En peldaul olyasmit is szivesen olvasnek, hogy +X darab honositott csomag kerult a repoba, a linux kernel 2.6.y verzio van benne glibc 2.z-vel, KDE/Gnome frissult, etc, etc. El kell olvasni egy ubuntu hirlevelet pl.

csak neked, csak most, csak itt ;-)

Egyéb lényeges programfrissítések
Kernel 2.6.23.9
Gcc 4.2.2
Glibc 2.6.1
Jobb nyomtató támogatás az új CUPS (1.3.3), Hplip (2.7.9) és Ghostscript (8.61) programoknak köszönhetően
Új Gnome (2.20), KDE (3.5.8) és XFCE (4.4.2) grafikus környezetek.
Openoffice.org 2.3.0
Adobe Reader 8.1.1
Gstreamer
X.org 7.4 (kivéve a szerver ami maradt 7.3)

--
by Mikul@s

Sértődöttség? Ez meg hogy jön ide?

Amiért írtam azt, amit a magyarázatom pofonegyszerű:
Anno 1.2 -> 2.0 váltásnál tényleg sok-sok változás volt benne. Mint pl. a jobb UTF-8.
Nomeg hallottam, hogy UHU 2.1 alatt a user valami hibás jogbeállítás alatt nem tud CD-t, és pendrivera írni. Szóval sértődöttségről szó sincs, csak kicsit nagyobb durranást vártam a 2.1-nél.

Charlos
--- www.uvegcsont.hu ---

"Nomeg hallottam, hogy UHU 2.1 alatt a user valami hibás jogbeállítás alatt nem tud CD-t, és pendrivera írni."
Rémhíreket azért ne terjessz!

Természetesen nincs szándékomban rémhíreket terjeszteni, illetve lehúzni az UHU-t. Én is hallottam... Tehát konkrétan én nem a kisujjamból szopikáltam ki. :) Hogy aki mondta, ill. a "hoax keltő" kitalálta, arról én már nem tehetek.

No, de mindezek ellenére, hajrá UHU! Ezekután lehet, én is kipróbálom a 2.1-et.

Charlos
--- www.uvegcsont.hu ---

Gondoltam, magam is utánajárok, hogy rémhír, vagy sem. Nővérem gépére feltelepítve az új UHU-t, egészen addig nem volt gond, míg nem raktam a belső kártyaolvasóba egy 1 GB-os (micro)SD kártyát. UHU felcsatolta, de tényleg csak olvashatóként! A mount parancsot kiadva ez meg is erősített benne... Akkor most rémhír, vagy nem rémhír?

Természetesen kézzel lecsatolva, majd -o rw opcióval felcsatolva az /mnt alá a kártya kifogástalanul írható volt.

Én részemről nézve ez igencsak súlyos bugnak (és nem feature-nak) számít, főként, ha egy olyan nagyon-nagyon kezdő próbálja használni, mint amilyen a testérem, aki mindössze annyit tud, hogy melyik a Firefox ikonja, és, hogy a Nautilus kb. úgy működik, mint a Windows intéző.

Ja, és nem a sértődöttség, vagy bármi hasonló beszél belőlem, mielőtt bárki ezt vágná a fejemhez, ezek tények, :|

Charlos
--- www.uvegcsont.hu ---

az is tény, hogy benne maradt véletlenül az uhu-automount csomag, távolítsd el, majd teszteld le ismét...

ugyanis nálam úgy működik, ahogy annak működnie kell, és ez is tény!

--
by Mikul@s

Én is felraktam a 2.1.-et, tetszik, de íme egy csomó bug:

1. Az automount csak Gnome alatt megy, de az is hibás! KDE és más alatt, ahol nem a gnome-automunt csatol, semmi sem csatolódik fel automatikusan.

2. Floppy csatolása hasonló problémákkal küszködik, mint a 2.0.

3. Az automount a partíciókat rapszódikusan nevezi disk, disk1 stb. nevekkel, szinte minden újraindításnál más a sorrend.

4. Az automount többmenetes DVD-t csak a rendszer induláskor csatolja fel, utána soha többet.

5. UDF formátumú CDRW lemez (Nero INCD) nem írható tovább, róla nem törölhetők fájlok, ez csak látszólag megy, de a lemezen nyoma nem marad! DVD esetén viszont teljesen jó. (Már a 2.0 esetén is ez volt a helyzet.)

Ezek a fájl rendszer csatolási problémák kézzel su-ként pl. a /mnt könyvtár alá persze kikerülhetők, de ezt azért egy mezei felhasználótól ne várjuk el!
Az automount frissítés (0 hosszal) ezekre nem ad megoldást!

Két TV kártyám van, egy bttv és egy PCTV 300i. A /dev/video0 eszköz, amit beláncol a rendszer, egyszer hol a bttv-é, hol a PCTV kártyáé. Semmi rendszert nem tudtam felfedezni, mindig ki kell próbálni, melyik kié.

Ezen szarvashibák ellenére jobban kedvelem az XP-nél, és bízom benne, hogy ki lesznek javítva ezek a hibák.

Hajrá UHU!!!! Juhúú!,Bumm!

egy gyors kérdés:
mielőtt elvégezted a teszteket, és lekörmölted ide, végeztél csomag frissítést?

az automount problémák ki lettek javítva, és le van írva az UHU wikijében a KDE alatti beüzemelése

a floppyval kapcsolatban:
1, ki használ még manapság floppyt?
2, melyik mai disztróban működik a csatolása úgy, ahogy te szeretnéd?

UDF-et nem használok, tuner karim meg nincs...

--
by Mikul@s

Ezt a hibát már javították, frissítsd a rendszert!

Hany csomag van most UHU -hoz ?
Fel lehet -e rakni nem UHU-s csomagokat ?

"Hany csomag van most UHU -hoz ?"

2100-2200 körül. Pontosan nem tudom, mert most nem az van fenn.

"Fel lehet -e rakni nem UHU-s csomagokat?"

A 2.0 "Nem hivatalos csomagokból" néhány felment nekem.

Kb 4 Gbyte hivatalos csomag van a Synaptic azt mondja 1500 listázva.
+ a nem hivatalos csomagok, 2.0-hoz durva becslésem szerint legalább 1000 db. Levelezőlistán lehet kérni a csomagolókat, ha hiányzik valami.

Ha nagyon muszáj lehet alien-t használni például, meg egyéb gányolást elkövetni, de nem érdemes szerintem. Uhubuild - a disztró csomagkészítője - nagyon jól használható értelmes cucc, ha hiányzik egy csomag.

Ugye, aki régi UHU-s, az tudja, hogy a legtöbb jó csomag a "nem hivatlos" repókban van:

http://uhu.linux.hu/

Ezek is "szabványos" uhu csomagok, csak mások csinálták. Eddig soha nem volt gondom velük.
Fel lehet venni a sources.lst -be, azt hajrá apt-get..

És mivel nem lehet elégszer elmondani, hogy az uhu csomag valójában debian csomag (csak a neve "uhu"), így elvileg bármilyen deb csomag felmehet, ha szerencséd van.
De azért inkább "kézzel" (pl. mc) kimásolva.
(Én már rpm-ből is erőltettem rá dolgokat.., mc-ből, vagy aliennel, kinek hogy tetszik)

Amúgy nem tilos becsomagolni "uhu" módra sem bármilyen cuccot. Van hozzá leírás.

valóban debian kompatibilis maga az uhu csomag formátuma, de a függőségeknek a legtöbb esetben más a neve, tehát csak a baj van vele...

--
by Mikul@s

Igen, én sem javaslom a sima deb csomagot. Ezért írtam, hogy "ha szerencséd van", meg "kézzel" kicsomagolva..
Én is csak akkor alkalmaztam ezt a módszert, ha éppen sürgősen kellett valami, ki akartam próbálni uhu-n stb. De már leszoktam erről a gányolásról.

a 2.1-hez kiadott hivatalos csomagok száma: 2329
becslésem szerint az UBK-sok hamarosan kijönnek még durván 5-700 csomaggal...

és senkinek nem javasoljuk a nem uhu csomagok felrakását, általában több bajt okoznak, mint hasznot, ha eddig nem létező programra van valakinek szüksége, akkor azt kérvényezni kell a haladó levlistán, általában rövid időn belül el szoktuk készíteni

--
by Mikul@s

Elég csak "kérni" :)

Van már rá mód?
A múltkor azt olvastam, hogy átmenetileg szünetel. Ha újra lehetséges, akkor lenne pár ötletem.

Sztem a csomagkészítés sem olyan vészes. Lehet rászánom magam én is.

Az uhu-halado listán mindig is lehetett csomagokat kérni.
Az uhu.linux.hu lapról meg nem is tudom, hogy mikor működött utoljára a csomagigénylő form.

Most ezt írja:

Warning: main(images/engine/list_csomagigenyles.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/data/uhu/index.php on line 139

Warning: main(): Failed opening 'images/engine/list_csomagigenyles.php' for inclusion (include_path='/var/www/linux.hu/phplib:/var/www/linux.hu/site') in /var/www/data/uhu/index.php on line 139

Akkor hamarosan berobban egy kissebb kívánságlista :) Mikorra írjam át a dev -ről 2.1 -re a repository listát?

Most.

A nemhivatalos csomagokra gondoltam. Csak az UHU hivatalos csomagjai érhetők el 2.1 alatt.

Mihelyt lesz 2.1-es tároló, akkor. Még nincs.
Az ftp-n pedig már egy ideje ott várakoznak a 2.1-es csomagjaim :)

Csak a csomagok, vagy jelezted is az automatikus szkripteknek, hogy részedről kész a feltöltés?

A force_update is ott van.

Egy 2.6.24-es kernel csomagot csinálna vki. hozzá?
A notim a 2.6.23-assal csak acpi=off kapcsolóval hajlandó elindulni, és értelemszerűen sem pwr management, semmi egyéb nincs így.

Kernel csomagot csinálni nem kis meló. Sok idő, tökölés a patch-ekkel, tesztelés stb.
Mi az akadálya annak, hogy fordíts magadnak egyet?

Halvány gőzöm sincs hozzá. (Egy kis túlzással)
Utóljára 6.3-as suse-hoz forgattam kernelt. Ráadásul úgy tudom az UHU kernelhez elég sok patch jár. Ha még a jelenlegi kernelt kellene újraforgatnom,akkor talán, de nem hiszem, hogy ez segítene. Az eddig kipróbált összes 2.6.23-as kernellel rendelkező disztrónál ez volt a helyzet.

A patch-ek egy része nyilván már nem kell a 2.6.24-hez, másik része pedig nem kell neked (mert nincs olyan vasad). A fordításhoz a defconfig fájlt (és a 2.1-es kernelhez hozzáadott patch-eket is) megtalálod ebben.
Szerintem egy próbát megér.
Vagy megvárod a következő UBUNTU/SUSE/akármi kiadást, amiben már 2.6.24 lesz.

Hardyban az van, fent van, mükszik is minden, de már úgy megszoktam az UHU-t. :)

Egyébként köszi, megpróbálom.

itt elakadtam:
root:/usr/src/linux# make xconfig
HOSTCC scripts/basic/fixdep
In file included from /usr/include/sys/socket.h:35,
from /usr/include/netinet/in.h:24,
from /usr/include/arpa/inet.h:23,
from scripts/basic/fixdep.c:117:
/usr/include/bits/socket.h:311:24: error: asm/socket.h: Nem létező fájl vagy könyvtár
make[1]: *** [scripts/basic/fixdep] Error 1
make: *** [scripts_basic] Error 2

Mi az ami hiányzik neki?

Írja is: asm/socket.h :) A patch-ek között megtalálod.
Ez még a 2.6.23.9-es ugye?

nem, ez már a 6.24-es, de ezen a részén már túl vagyok. :)
Lefordult, viszont nem tudom, miért nem tudja boot közben mountolni a root fs-t.
elindul a boot, de nem találja a root=/dev/sda3-at.
néztem a menuconfigban anno volt dev fs-re vonatkozó kapsoló, de a 6.24-es kernelnél nem találtam ilyet.
Gondolom, vmit modulba fordítok, ami már boot alatt kellene. :(

úgy néz ki, egy initrd kellene hozzá, de az meghaladja képességeimet :)

Filrendszer tipusodra es a vinyo vezerlodre y -t valszolj a kernel konfigban.

devfs nem divat. udev a divat.

ext3 ugye alapból kernelbe van fordítva, + tegnap éjszaka fordítottam még kétszer kernelt, előszőr kernelbe pakoltam az nvidia sata vezérlőt, majd mindent aminek köze lehet a vinyó vezérléshez. Mégsem találja a rootfs-t. Ez után sikerült felülírnom az eredeti initrdt :) ekkor döntöttem úgy, hogy ez sok nekem. Ma úgyis telepítek újra szűz rendszert, aztán probálkozok a ..23-as kernellel. A 24-esben találtam egy MSI Laptop extras nevű kapcsolót, ami sem kernelbe, sem modulba nem volt forgatva, hátha bent van a 23-asban is.

Ami a legjobban hiányzik így elsőre, az az Alkalmazások menütől balra levő bagoly ikon, most valami iránytű van helyette.
Valamint elég rondák az alapbetűk, de egyenlőre minden laptop alapfunkció működik.

Az alapfunkciók érdekesen működnek: lejjebb veszem a háttérvilágítást, otthagyom 1-2 percig, és a fényerő maximumra áll magától.

Én is lecseréltem a betűket egyből Dejavu sans -ra. Nem értem, miért ragaszkodnak ahhoz a randasághoz. A Bluecurve ikonok is nagyon trágár kinézetűet, de már dolgozok a leváltásán. Azt, hogy lesz-e belőle csomag, már nem rajtam múlik. Még nem kaptam visszajelzést, így még csak a magam gyönyörűségére teszem. De az biztos, hogy rá se lehet ismerni.

Már én is javasoltam volt a "Bluecurve" téma leváltását, nyilván ebben (2.1) még nem akarták fenekestől felforgatni a dolgokat, remélem a 3-asban (v. 2.2-ben?) már valami új lesz. Általában első dolgom uhu-n a bluecurve lecserélése..

Megvan annak is a szépsége. Tipikus UHU-s. Én mindig meghagyom.

Hát a bluecurve régi fedora/red hat ikon(és GTK)téma volt, bár az igaz, hogy az UHU szinte az elejétől fogva alkalmazza (gtk2 óta). Nekem sosem tetszett, de nem nagy ügy. Annyi előnyét tapasztaltam, hogy gyenge gépeken is gyorsan működik vele a GUI. Lehet, hogy ez volt a cél vele akkoriban (ld. "magyar viszonyokra optimalizált disztribúció").

az eredeti cél az volt, hogy a lehető legtöbb ablakkezelő felülete egységes legyen, ez pedig a mai napig nem dőlt meg, hiába van sok szebb téma, ha nincs meg minden felületre :-(

én is egyből át állítom...

--
by Mikul@s

Szoktam a Windows alternatívájaként telepíteni, de sokan kifogásolták azt rútsága miatt, mert az ikszpé sokkal szebb... Van, aki szereti a különcséget, de van aki a külcsínre bukik. Hiába jó, ha nem szép. A többségnél igenis ez számít! Pl: VISTA. Szép, de a minősége több mint vitatott.
Sok olyan ikon van beleágyazva, amit egy ikontéma váltás se javít ki. Továbbá ez a vitatott UHU menü, ami ilyenkor nem mutat ikonkategóriákat.

Ha mutogatom, rögtön lecserélem az ikontémát, ennyi. Az igaz, hogy eltűnnek a menüből az kategóriaikonok, de ez nem tragédia..

Ha akarod, akkor mailben elküldhetem az idáigi Tangosításomat. Abban a menük nagy része már a helyes képet mutatja, de más ikontémával is jól használható. Csa felül kell írni minden file-t, ami fent van.

Kösz, érdekel, de szerintem mail helyett fel lehetne tolni valami nyilvános helyre, hogy más is hasznát vegye, ha valóban jó.

Még van mit csiszolgatni rajta, meg már el küldtem két helyre is, hogy majd lesz vele valami, de visszajelzést még nem kaptam. De ha semmit se reagálnak, akkor közkinccsé teszem. Kéne valaki, aki csomaggá formálja. Ha át lehet állni Tango -ra és valaki csomagot készítene, akkor megpróbálok már eleve Tango ikonokat mellékelni hozzá. Mint már kifejtettem, a Tango nem a legszebb, de a legelterjedtebb. Az egységes felület meg gyönyör a szemnek. Ha még a KDE is ugyanazt használná, milyen harmónikus is lenne. Bár, alapvetőleg Gnome alá találták ki.

Ne add fel! Csinálj csomagot belőle.

Ennek okai vannak. Egyrészt, még soha semmilyen csomagot nem csináltam és nem tudom, hogy is oldjam meg. Ráadásul, ez felül írná az összes /usr/share/applications, pixmaps és más könyvtárakat. Továbbá, ha olyan .desktop file is van az applications könyvtárban, ami nincs is telepítve, nem sül ki belőle jó. Az átmeneti megoldás az lenne, ha ezt minden programra egyenként lenne Tango csomag. A közös képeket felül lehet írni és az se gond, ha az aktuális program nincs telepítve, de az telepítés után meg a Tango pixmapokat fogja felülírni. Olyan csomagkat kéne gyártani, ami az eredeti ikonokat és pixmapokat elmentené visszaállítható formába. Ha valakinek nem jön be, akkor helyre lehet hozni a nem kívánt hatást. Ezért is ajánlom a kézi megoldást. A régi csomagokat is át lehetne szerkeszteni, de ha a hibajavításra se futja (mert van azért), akkor erre biztos, hogy semmi esély. Rajtam ne múljon, én minden munkámat rendelkezésre bocsájtok.

Van hivatalos icon-theme-tango csomag a 2.1-ben.
Azt lehetne továbbfejleszteni. Ebből indulhatsz ki.
Bevezető a csomagkészítéshez itt.

Azon már túlvagyok, még sok kis apró változtatásra van szükség. Van olyan, ami nem létezik Tango alatt, ezeket kisebb ügyeskedéssel kombinálom össze, vagy vadászok rá a neten. Még a Nautilus CD burner animációit is kicseréltem már! A régi randa GNOME pixmapok helyére nézek még alternatívákat és az UHU menü nincs még teljesen lefedve. Ha azt nézzük, akkor 80 %-nál járok, de már élvezhető. Ez is rendelkezik majd a Bluecurve problémájával, hogy be lesz "égetve" jó pár ikon, tehát az téma cserélésnél is megmarad.
A csomagkészítést megnézem, de nekem a ./configure --prefix .... make make install -ig terjed a tudásom. A fentebb leírt problémákkal meg nem tudom, mit is kezdjek. Ebben azért segítségre lesz szükségem. Aki felvállalja, mindent küldök!

"A főbb változások között említést érdemel az új alapértelmezett videó lejátszó (Totem)"

heh, dobtatok az mplayert? vagy mar regebben?
(anno az UHU volt az mplayer fo tamogatoja, igaz az volt mar vagy 8 eve)

A'rpi

Ezen én is meglepődtem... Nekem a totem máshol nem jött be, kíváncsi vagyok mi az oka a váltásnak.

Én beletörődés képen a Gutsy alatt próbálgattam a Totemet, gstreamer motorral. Egyre jobb, de a sebessége, a beállíthatósága és a formátumok kezelése még messze nem Mplayer. De van DVD menü, amit az Mplayer nem tud. De ne temessük még, mert az UHU halálhírét is keltettem már ismerőseim körében, erre két nappal később kijött a 2.1 rc2... Szerintem egy fork nagyon jót tenne az Mplayernek, mint ahogy a BMP -nek az Audacious. Vagy egy olyan személyre lenne égetően szükség, aki rendesen kézben tartaná a fejlesztést. Nem értem, miért nem áll valakinek az érdekében felkarolni. Valahol olvastam Árpi döntésének az okát, de nem emlékszek már rá teljesen. De az biztos, hogy azóta már nem úgy fejlődik, ahogy kéne. Minden esetre kissebb nemzeti kincs, kár lenne érte.

Hallot valaki mplayer fork-ról?

Ezen én is csodálkoztam. Én is kíváncsi lennék, miért? Hej, legendás régi idők.. :-)

(Nem figyeltem meg, de ez a totem sima (gstreamer?), vagy xine alapú?)

nem dobták, nekem úgy dereng, hogy valamilyen új formátumot nem kezel, meg mintha nagyobb is lenne a mérete a toteménél, a CD meg így is ki van centizve...

idézet az UHU dokumentációból:
"Az új Totem videólejátszóval szinte az összes videóformátum lejátszására alkalmas, ezen kívül képes megjeleníteni a DVD menüket is."

--
by Mikul@s

VLC és kész. Bár a hangerőállító csuszka, félig nem látszik. Legalábbis nálam.

CTRL+fel/le nyilak, és kész.


It doesn't matter if you like my song as long as you can hear me sing

Igen tudom, azért köszi. :)

Azért hozzátenném, hogy messze nem olyan kényelmes, mint az mplayer. Lehet, hogy majd kreálok hozzá valami shortcut configot, és kirakom a WWW-re. :-)


It doesn't matter if you like my song as long as you can hear me sing

De ha grafikus felület nélkül is fel lenne rakva, az jó lenne. Több program is fordul hozzá és a Mencoderhez, ezért jó lenne, ha leporolgatnák a 2.1-hez mellékelt múzeális darabot.

ujabb wxgtk-val jon elo ez a hiba (ami azert szomoru, mert regebbivel meg mashogy bugos)

-. . - -... ... -..

Tényleg sok mindent megeszik, az általam gyüjtögetett problémás videók gyüjteményét is szépen eszegeti. A mérete szerintem abban rejlik, hogy a gstreamer egy külső motor, amit a Totem nem tartalmaz, míg az Mplayer -nek van sajátja.

hat nem tudom de szerintem mplayer (ffmpeg) tobb formatumot ismer, vagy fenn van a gst-ffmpeg ?

Fent van.

Működik még a donation notid?

"Működőképes Suspend to RAM (Felfüggesztés)
Új design
ssh-agent támogatás
Érintőképernyők jobb támogatása
* Működőképes Suspend to RAM (Felfüggesztés)
* Új design
* ssh-agent támogatás
* Érintőképernyők jobb támogatása"

Ne mondj semmit ketszer, semmit ketszer. :D

Már az elején jeleztem, h szerkeszteni kéne a hírt a dupla részek miatt :P
________________________________________________
Attól, hogy más hülye, te még lehetnél normális.

Valaki a bennfentesek közül!

Mit jelent ez az "Érintőképernyők jobb támogatása" ?

Személy szerint egy EloTouch képernyő támogatása érdekel.

elotouch tutira megy azon teszteltuk tobbek kozott

Köszi, megnézem...

Nekem már évek óta nem volt közelemben UHU.
Érdemes egyátalán rápillantani?
Mitől magyarabb, mint pl. a BlackPanther vagy a Frugalware?
Van-e még élettere az UHU-nak?

1. Érdemes.
2. Nem magyarabb.
3. Nem értem a kérdést.

Én Frugelware -t még soha se tudtam feltenni, bár azok mind fejlesztői változatok voltak. Telepítéskor elszálltak, tehát nem lopta be magát a szívembe. Az UHU ha kijavít pár hibát, akkor egy kezdőknek is optimális rendszer. Ez remélhetőleg hamar bekövetkezik.
Az UHU előnye, a hátránya. A Szabad SW esték előadása után sok mindent tudtam meg róla. Ezt ők maguknak csinálják és kevesen. Ebből következik, hogy jobban össze tudnak dolgozni, mint más kiadásoknál. LD: Ubuntu alatt, ha valamit fel akarsz tenni, akkor vagy 3 féle verziójú libet tesz fel egy helyett. A kisszámú csomag jobban karbantarthatóbb, mint a sok. A Közösségi csomagok lassan, de kezdenek megindulni 2.1 alá is, ez adja az igazi pluszt. Az UHU alap kiépítettségben alkalmas általános célokra és csak egy CD/DVD. És nem utolsó sorban, az idáig általam kipróbált Linux kiadások között a leggyorsabb!

Ez igaz ! Eddig nálam is a leggyorsabb disztró. De sajnos Samsung SyncMaster 720N monitornál nagyon rossz a grafika, homályos az egész, az alapbetűtípus nem a legjobb választás. Pont a HUP-ot nehéz olvasni. Kiépítettségre kb. olyan az UHU 2.1, mint a Kiwi linux. A homályos lcd/tft megjelenés már a 2.0-ban is ott volt, ezért én váltottam Ubuntura, ott gyönyörű szép és éles minden.

lehetőség 1: beállítani a megfelelő helyen a betűtipust/méretet
lehetőség 2: disztrót váltani

melyiket könnyebb?

--
by Mikul@s

Igaz.
Kitakarítom a szobám, vagy veszek egy új lakást. :)

Ha 19:9 (1440x900) a monitorod, akkor érdemes 96 dpi -re beállítani, mert ezt leszedi. Az eredeti betükészletet viharos gyorsasággal átállítani sans -ra vagy dejanu sans -ra. A subpixel hintinget is kapcsold be, de azért nézd meg, milyen előtte. Nem mindíg jobb. Az UHU xorg beállítója nem mindíg van a helyzet magaslatán, ezért az xorg.conf az elsőkörben leváltásra kerül. Nekem nVidiára kihegyezett van, nagyon jól megy a 3D játékokkal, de még a Compizzal is. Ha kell, küldöm. Ha a TFT monitorod D-SUB csatlakozón megy, más frissítési frekvencia miatt mászhat el kép. A legjobb, ha egy 4x4-es pepita mintát csinálsz, 2-2 kockával. Ezt tedd be háttérnek, mozaik módban. A képernyő legyen üres. Ezután auto vagy manual módban állítsd be a képet. Ezek után tűéles lesz!

gondolom 16:10-et akartál írni, és azt se nekem, mert én egy szóval se elmegettem a monitoros témát :-)

--
by Mikul@s

Igaz, 16:10 és egy emelettel fentebb. :)

írtam egy rövid frissítési útmutatót, még jól jöhet valakinek...

--
by Mikul@s

* Működőképes Suspend to RAM (Felfüggesztés)

Asus alaplapokon teszteltétek?

kipróbáltam. rendesen működik, legalábbis visszatér. alaptelepítés után. viszont a hálózati kártya modulját elveszti (marvell), nincs többé hálózat, az uhu vezérlőpult is elszáll, ha a hálózatot próbálom beállítani, valamint a su egyáltalán nem müködik, átléptet rootba de nem kapok root jogokat

Asus M2n és M2n SLI Deluxe -on megy.

p5ld2 deluxe működik ha a hálózati kártyát nem számoljuk

ird be a modul nevet a /etc/pm/config.d/modules.conf-ba es probald meg ugy

eredetileg benne van.

Debian alatt a powersave daemon-nal lehet kivételeket kreálni.
pl. networking daemon újraindítása. (hibernálás elött leáll, betöltés után vissza). nem minden kernel driver, eszköz támogatja a felfüggesztett üzemmódot, ezért ami nem, azt ilyen módon kell kizárni a felfüggesztésből. Egyes hangkártya modulok még hasonlók. Ha powersave nincs UHUban gondolom van más.

--------

Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...

nos úgy néz ki, hogy a hálózatkezelő daemon a ludas, legalábbis készenléti mód után, ha kikapcsolom a gépet a networkdaemon nem válaszol, nem áll le majd teleszemeteli a képernyőt

szerk: kerestem a logokban, de semmi sincs róla

Nem su, hanem su - (azaz su kötőjel) .

Charlos
--- www.uvegcsont.hu ---

aham. eddig abban a hitben éltem, hogy a su simán az rootá tesz, erre nem is gondoltam volna csak ubuntu alatt (root konzol sudo su -)

mit ertesz "átléptet rootba de nem kapok root jogokat" alatt?

És ezt így hogy? :)

Én szinte soha nem használom a - karaktert. Sokszor meg csak su -c command. Bár így macerásabb, mint sudo-val, de túl lusta vagyok beconfigolni sudo-t. :)

arra, hogy bash szerint root vagyok (felhsználónév stimmel root:/mappa_ahol_vagyok# de bármilyen root jogosultsággal végezhető dolgot akarok csinálni pl xorg.conf-ot szerkeszteni egyszerűen hozzáférés megtagadva üzenetet kapok, de ugyanezt tty console-on már eleve rootként bejelentkezve simán müködik...

file:///usr/share/doc/UHU/path.html

Az UHU-Linux 1.2-től kezdődően amennyiben a „su” paranccsal szerzünk rendszergazdai jogosultságokat, bizonyos alapvető parancsokat (például „ifconfig”) látszólag nem tudunk elindítani.

Ennek az az oka, hogy a sima „su” a rendeltetésének megfelelően mindössze rendszergazdai jogosultságokat garantál, nem rendszergazdai környezetet. A PATH környezeti változó, amely mentén a programokat keresi a rendszer, nem változik meg, így a rendszer karbantartását szolgáló programok lelőhelyei, a /usr/local/sbin, /sbin és /usr/sbin könyvtárak nem kerülnek bele, és hasonlóan a felhasználó PATH értékében szereplő könyvtárak (például /home/felhasználónév/bin) sem kerülnek ki belőle.

Ettől függetlenül természetesen a parancsok teljes útvonalnévvel elindíthatók (például „/sbin/ifconfig”).

Amennyiben teljes értékű rendszergazdai környezetre kívánunk váltani, használjuk a sima „su” helyett a „su -” parancsot. Ezt követően a megszokott módon, az útvonal begépelése nélkül indíthatjuk például az „ifconfig”-ot vagy bármely más programot.

mivel nem találtam compiz csomagot uhu alá ezért forrásból akartam telepíteni de not valid libtool üzenettel elszáll a make. a configure rendesen lefutott.

grep: /usr/lib/libdbus-glib-1.la: No such file or directory
/bin/sed: can't read /usr/lib/libdbus-glib-1.la: No such file or directory
libtool: link: `/usr/lib/libdbus-glib-1.la' is not a valid libtool archive

keresgélem a megoldást, de aki tudja az segíthetne

szerk: megoldva: valószinüleg nem uhuban lévő hiba, legalábbis a stable version lefordult és müködne is ha nem ati kártyám lenne...

betanulas nem segit, egyszerubb, ha megertjuk mit is csinal az a franya kotojel:

     -       Same as -l.
     -l      Simulate a full login.

-. . - -... ... -..

mi koze van a PATH nak a : "xorg.conf-ot szerkeszteni egyszerűen hozzáférés megtagadva üzenetet kapok" -hoz?

Lehet, hogy nem pontos a kolléga hibaleírása. Esetleg a _pontos_ begépelt parancsok és hibaüzenetek többet mondanának.

su
gedit /etc/X11/xorg.conf
szerkesztés... majd mentés -> hozzáférés megtagadva. ugyanez mcedittel is.

szerk: de érdekesen, amióta su - paranccsal léptem be, azóta a su -ban is müködit pl a fenti parancs

közben kipróbáltam és működik thx

Kipróbáltam volna :( De nem indul el a telepítő, jobban mondva kernel sem végez az initjével. Miután betölti a wistron laptop buttons-t elekzdi sorjázni végtelen ciklusban, hogy: wistron_btns: Unknown key code 10. Persze közben folytatja is a betöltést, de nagyon lassan halad. Valakinek valami ötlet? Gondolom ez egy kernel patch lehet, de nem jött be a gépemnek. Ja, igen Acer TM 2304 laptop.

Neo

Senkinek nincs ötlete? Nem lehet valahogy "kicserélni" a kernelt, vagy letiltani azta wistron drivert kernel paraméterrel?

Üdv,
Neo

O.K., O.K., de miért lett "Bumm" a neve?

Hát azért mert nagyot robban!
Szerencsére nem a cd a gépben, hanem gondolom a megjelenésre akartak ezzel asszociálni. Ugyanis már kezdték egyesek temetni az UHU-t. De él! :-)