Esztergom-Nyerges Rally brutál beleset

Fórumok

A versenyen 11 embert elütött egy versenyző, 4-en meghaltak.

Komolyan a XXI. században még mindig hülyegyerekek száguldoznak körbe-körbe, és a bírkák meg bámulják?

Egyrészt az autóversenyzésnek nincs sportértéke, ugyan úgy mint a Himalája mászásnak sem. 

Másrészt ezeket a versenyeket meg lehetne rendezni szimulátorokban is, olcsóbban, veszélyek nélkül.

video

Hozzászólások

Másrészt ezeket a versenyeket meg lehetne rendezni szimulátorokban is, olcsóbban, veszélyek nélkül.

Ahogy lehet szaporodni lombikkal, és szexelni guminő/pasival veszélyek nélkül ...

Fedora 38, Thinkpad x280

Csodálatos, hogy vannak olyan emberek, akik mindig megmondják másoknak, hogy mit csináljanak. Nem tudom milyen lenne a világ nélkülük.

Senkinek nincs köze világod belsejéhez, neked sincs közöd mások életéhez, csak az Irgalom útján van közöd, Istenektől rendelt kötelességed.

Mert az mennyire releváns tényező, h sport-e v. sem? Miért a [profi] sport talán nem üzlet? Szal ezen az alapon, amit előadsz, nem látni különbséget! A hegymászás valóban nem sport, hanem inkább életforma volt, egészen addig, amíg a Matterhorn északi falát elsőként meghódítókat olimpiai arannyal nem jutalmazták. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Arra jártunk volna kirándulni, le volt zárva az út a verseny miatt. De úgy, hogy egy A4-esnél alig nagyobb táblára volt kiírva, hogy le van zárva az út, de senki nem zárta le fizikailag. És a civil autók sorban hajtottak be a lezárt részre mert fogalmuk sem volt, hogy "le van zárva" az út. Már ekkor reggel volt egy olyan érzésem, hogy nagyon gyenge a szervezés, és adja az ég, hogy baleset nélkül végigmenjen ez a nap. Le is fotóztam a táblát, később talán feltöltöm.

A lezáratlan részen egy darabig a versenyzőkkel együtt kellett haladnunk. Az egyik versenyző a kanyart még türelmesen kivárta, utána a belátható egyenesben előzött meg. De azután láttam, hogy a kettővel előttem haladó civilt már az előzni tilosban, beláthatatlan kanyarban előzte. Ezt még megúszta mindenki.

Olyan délután kettő környékén jött egy jégeső ahol mi voltunk. A videó is olyan mintha éppen kezdődő eső lett volna.

Szerkesztve: 2024. 03. 25., h – 09:49

Szerintem a szervezőt kellene 3 év kötélre ítélni. Az, hogy az autósportban (igen, márpedig sport) baleset történik, az benne van. De az, hogy ezt biztonságosan lehessen nézni, az a szervező felelőssége szerintem. Részvétem az áldozatok családjainak. 

En jartam sok evig az Eger Rallyra es legtobbszor a nezok voltak a hulyek. Tobb ezer embert nem lehet 100%-ra beszabalyozni. Meg aki kimegy egy versenyre annak illene tajekozodni, hova nem ulunk/allunk ami sajnos sokszor a legjobb hely legalabbis latvany szempontjabol:

- Kanyar kulso ive

- Sikan kigyorsitok

- Dobbanto teljes vonala

Hat o ugye a metroallomason is ha a vonalon belul allsz akkor elkaszalhat a metro mert mondjuk belog a hatizsakod...

Ez nem zartpalyas rendezveny. Neked kell tudnod hol lehetsz meg hol nem. Ha nem vagy benne biztos, hogy valahol allhatsz/ulhetsz mert nincs kitablazva leszalagozva az nem jelenti azt, hogy ott lehetsz es nem lehet semmi bajod.

Szerintem ez nem ilyen egyszerű.
Nem láttam még nyilatkozatot arról, hogy az érintett nézők szabályos helyen tartózkodtak-e, vagy sem.
Ugyanakkor látom, hogy a magyar néplélekben benne van, hogy ,,neki aztán ne mondják meg, hova álljon".
Mindenért nem lehet a szervezőt felelőssé tenni - ez meglehetősen populista megközelítés volna.
Ez olyan, mintha a körülményektől függetlenül a légitársaságot vagy a repülőtér üzemeltetőjét tennék felelőssé minden légibalesetért.
Azt kell megvizsgálni, hogy a szervező betartotta-e a vonatkozó szabályokat, biztonsági előírásokat. Ha így történt, nem felelős. Ha valamit nem tartott be, felelős.
 

Szerkesztve: 2024. 03. 25., h – 10:52

Egyrészt az autóversenyzésnek nincs sportértéke, ugyan úgy mint a Himalája mászásnak sem.

Valaki ezt nem így gondolja. Az autóversenyzés sokkal több annál, mint hogy mennek ott autók, és veszélyes. Kár ebbe belemenni.
Nem kötelező, ne menj oda, ha nem szereted. Aki meg akar, az hadd menjen oda. Belátása szerint vállalva veszélyt és kockázatot.
Mondom mindezt úgy, hogy magam nem vagyok ralirajongó, de vannak versenyző és rajongó ismerőseim is. Azt hiszem értem, hogy ezt a világot ők miért szeretik. De ha nem érteném, az sem változtatna ezen.

Szabadjon.

A magyar rali egyik problémája amúgy a nézők fegyelmezetlensége. Nem tudom, itt ez mekkora szerepet játszott, de nem volna példa nélküli.

Update: a police.hu szerint ,,A baleset a nézők elől elzárt területen történt, az ott tartózkodás tilalmára tábla is figyelmeztetett."

Nincs miért bocsánatot kérni.
Felszisszenek rá, amikor érzelmi alapon próbálunk felelőst keresni. Szerintem bele kell gondolni az érintettek helyzetébe minden oldalról.
Balesetek mindig és mindenhol történni fognak. Sajnálom az áldozatokat, főleg a gyerekeket, akik nem tudtak saját maguk mérlegelni és dönteni. Neki a fater azt mondja, álljunk oda, ő oda áll szegény.
Nagyon szomorú volt a tavalyi börgöndi repülőbaleset is. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy hiba volna érzelmi alapon keresni a felelősöket, csak azért, hogy egy hamis megnyugvást kapjon a lelkünk. Ilyenkor gyakran ki se derül teljes bizonyossággal, hogy mi történt. Esetleg több hiba, vagy több tényező szerencsétlen együtt állása miatt következik be a baleset.
Biztos vagyok benne, hogy mind a szervezőknek, mind a pilótának és a navigátornak rendkívüli lelki teher lesz ez a baleset, még abban az esetben is, ha nem az ő hibájuk miatt következet be.

Szerkesztve: 2024. 03. 25., h – 14:35

Sok minden elhangzott itt. A rally -k akkor lennének biztonságosak a nézők szempontjából, ha kötelező lenne a belépéshez IQ teszt, meg egy oktatás, utána ellenőrző kérdésekkel.

Ez nyilván nem lehetséges. Ezért többnyire "aki hülye haljon meg" elv érvényesül. Ez alól persze a kisgyerekes szülő kivétel, mert azért neki felelőssége van(lenne).

Mondjuk ugy kimenni megnezni barmilyen motorsportot, hogy elotte nem tajekozodsz a veszelyekrol az surolja a Darwin kategoriat. Plane rallyban neha a fizikat meghazudtolo borulasok tortennek. Csak igy a mostani felvetelt megnezve is kb a kutya nem gondolta volna, hogy igy kisodrodik. Nekunk is volt olyan, hogy oda esett auto ahova elvileg nem is tudott volna aztan meg megis. 

Nekem még ezzel sincs bajom, ha

  • a részt vevők tisztában vannak ezzel a veszéllyel
  • szakszerűen van kijelölve a ,,biztonságos" zóna, ahol minimális a kockázat, és tényleg a nagyon durva véletlen játéka kell, hogy ott bekövetkezzen valami

Ez veszélyes üzem. Ugyankkor pont ezért mennek ki a rajongók: az adrenalinért.

A sárga szalag egy dolog, a másik, hogy fel tudod-e mérni, hogy ott, akkor tényleg jogos-e. Ez társadalmi beidegződés. Tipikus példa: Kisváros, lámpás zebra, esik az eső, a gyalogosnak piros a lámpa, amaddig a szem ellát autó(mielőtt belekötnétek más se) sehol. Átmész vagy nem? Különböző társadalmak átlagos egyedei, különböző válaszokat adnak erre.

Ahhoz kell bizonyos IQ, hogy felmérd, van-e elég információd ahhoz, hogy felmérd és eldöntsd, átmehetsz vagy sem. (És ha nincs, akkor tartod magad az általános szabályokhoz). A rallyhez azért kellene, hogy tisztában legyél, hogy teljesen jogosan van ott a sárga szalag, és ahhoz, hogy ahol nincs (nem lehet mindenhol), de egyértelműen veszélyes hely, oda nem állsz.

Természetesen tudom, hogy az IQ mérés nem egyértelműen mutatja a gondolkodás képességét, de nem akartam litániát írni.

Részvétem a hozzátartozóknak és mielőbbi felépülést a sérülteknek!

A rally az egyik, ha nem a legveszélyesebb autósport.

Baleset mindig van, minden rally versenyen, ez borítékolható. Az autók arra vannak felkészítve, hogy a pilóta és a navigátor túléljék, ezért tudnak határon menni.
A pilótának joga van hibázni, ilyen az autóversenyzés.

Tavaly Magyarország nem rendezhetett Europa Bajnokság (ERC) szakaszt, mert 2021-ben a nézők beálltak tiltott helyekre. Tudom, mert ott voltam semlyesen. Többször elment az autó és figyelmeztettek mindenkit, hogy törölni fogják a szakaszt ha nem tudnak viselkedni. Nem volt baleset, de az FIA megvonta a rendezés jogát egy évre, idén kapjuk vissza a Veszprémben rendezett versennyel.

Sok rally versenyen jártam már, ültem is rally autóban a jobb1-en.
Sajnos mindig vannak felelőtlen emberek akik egy jó képért teljesen elmebeteg helyekre állnak be.
Itt több néző is írta, hogy hiába szóltak rájuk, visszamentek. Berohangáltak a pályára, nem lehetett velük beszélni, hiába mondták nekik más nézők, hogy ne álljanak oda, mert nagyon veszélyes.

Többen írták, hogy nincs sportértéke.
Szerintem fogalmatok sincs, milyen felkészülés, képességek és tehetség kell ehhez a rengeteg pénzen felül. Szerintem igenis van sportértéke. Hat maratonnal és számolatlan rövidebb távú versennyel a hátam mögött, kupákkal tele szekrénnyel és egy válogatott mezzel a fiókban talán el tudom dönteni, mi a sportérték és mi nem.

Ettől függetlenül a szervező felelőssége, mert sokkal többet is megtehetett volna. Már végigment az előző kategória versenye ugyanezen a szakaszon és akkor is ott álltak az emberek. El kellett volna törölni a szakaszt, csak ment a wishful thinking, hogy nem lesz baj. Hát lett.

Ebben minden releváns infot megkaptok, aki nem ért hozzá annak kötelező: https://www.youtube.com/watch?v=q_i3pS9dBo4

Ettől függetlenül a szervező felelőssége, mert sokkal többet is megtehetett volna.

Mindig igaz, hogy tehettél volna többet. Így szerintem a felelősség megállapításával ezt párhuzamba állítani demagóg. (Erkölcsi megítélése ettől még lehetséges, persze.)
Szerintem akkor a szervező felelőssége, ha az előírásokat nem tartotta be. Ezt ki fogják vizsgálni. Magam innen megítélni nem tudom.

Szerintem ami nagy baj, hogy sokan úgy mennek oda, hogy a veszélyekkel és kockázatokkal tisztában sincsenek. Komolytalanok, fegyelmezetlenek. Talán egyesek még be is vannak baszva.

Jogos a felvetésed, de nem demagógiának szántam.
A magyar rally szakági vezető pár autóval előbb ment el a mezőnyben ugyanezen a helyen. Pontosan látta ő is, hogy mennyire gáz a helyzet.

A rendező is tudta, hogy ott gond van, hiszen rájuk szóltak hangosbemondóból, gondolom az előfutó infói alapján.

Sajnos igazad van, nagyon sokan ittasok a versenyeken.

Az a része érthetetlen, hogy még a gyereket is odavitte magával a lassítóhoz közel.  

Egyrészt több szintű sportértéke van az autósportnak (ha ki kell fejteni, akkor úgyis mind1), másrészt ha megnézed, akkor nyilatkozott az MNASZ, és a baleset elzárt területen volt, ahonnan a felszólítás ellenére sem jöttek el.

Mire fel ez a hiszti?
 

Mint már köztudott, a főszervező ült már autóversenyen történt halálos baleset miatt! Az nem menti fel a felelőssége alól, hogy szóltak nekik és mégsem mentek el onnan. Másrészt 7 súlyos sérült, -akik valószínűleg rokkant emberek lesznek maradék életükben-, az általam is fizetett, legatyásodott ellátórendszert terheli, teljesen értelmetlenül. 
Ami nagyon zavaró az a teljes társadalmi közöny és felelősségtelen mentalitás amit az autómániás liberális magatartás nap mint nap okoz. Mert azok aki a tunning showra jegyet vesznek, vagy a rallyra kimennek, na azok nap mint nap az M3-ason is istenkirályt játszanak!

Amúgy egyetértek. Az egész autós szubkultúra ami felszámolandó. Bár lehet ez a villanyra váltással spontán is bekövetkezik! Nincs már ennek helye a jelenben sem, a jövőben meg pláne, maradjon meg benzingőzős történelemnek! Le az F1-el is!

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Azt egyébként teljesen megértem, hogy kiborultál. Történnek dolgok, amiken én is kiborulok (főleg a gyerekek ellen elkövetett bűncselekmények viselnek meg nagyon).
Szerintem ilyenkor észben kell tartni, hogy nem tiszta az ember gondolkodása és nem szabad ilyen állapotban messzemenő következtetéseket levonni.

Szerintem nincs gond az autómániásokkal. Ez is egy hobbi. Csinálják. Te se akarnád, hogy megmondják, mit csinálhatsz, és mit nem.

A liberális magatartással sincsen baj. A maga testével, egészségével, sorsával kapcsolatban mindenki dönthessen saját maga. Akkor is, ha ennek megvan az ára.

Legagyásodott ellátórendszer - nem az ilyenek miatt gatyásodik le, hanem a forrásmegvonás és a szándékos elsorvasztás miatt.

A tuning show-kat és az autós szubkultúrának ezt a részét magam sem kedvelem, de elfogadom. Szerintem nem feltétlenül igaz, hogy ők vagánykodnak az M3-ason. A tuningosok között - szerintem - ugyanannyi az idióták aránya, mint mondjuk a horgászok között. Minden halmaznak van egy gyökér részhalmaza, és ha a halmazok elég nagyok, akkor szerintem ez a gyökér-arány nagyjából hasonló mindegyikben.
Sőt, szerintem akik kijárnak pályázni, ők a közutakon felelősségteljesebben vezetnek - egyrészt mert a pályán kiélik magukat, másrészt mert tisztában vannak a veszélyekkel.
Vannak országok, ahol az autós szubkultúra, rali, pályaversenyzés és társai tök jól működnek. Tudják, hogy a versenyzésnek a pályán van a helye és nem a Szentendrein, stb. Elég felnőttek hozzá. Nálunk a rali mindig marginális volt, így az emberek nagyrésze alig tud róla valamit, nem itatódott át vele a kultúránk, nem nőttünk fel hozzá.

Azt szeretném mondani, hogy a problémák és azok okai ritkán vezethetők vissza egy-egy jól körülhatárolható dologra.

Nos minden ilyen kiragadott és túlpörgött példád fölösleges. Ha bármilyen kvázi veszélyes történetre felülsz, használod, akkor inkluzív jár hozzá, hogy történhet valami. Az nyilván nincs benne, hogy jön a rakéta, és lelő csak úgy. Az viszont benne van, hogy lehet bőségesen műszaki, időjárási okból minimum necces helyzet egy utasszállító gépen (lásd az elmúlt hónapok eseményeit). A 218-at autópályán kihuzató bárki sokkal inkább veszélyeztet, hiszen ő nettó módon tett a szabályokra, és tudjuk, hogy nincs egyedül, hiszen volt ez a bringásos dolog a zárpád hídon nemrég, vagy a dózsa györgy úti mercis dolog, hogyhogynem. Nagyon örülünk, hogy most épp "kiadta" neki, de ha mondjuk valaki bejön elé, megcsúszik óméltósága, akkor ott a vélhetően bő két tonnás villanytankjával azért rendezkedett volna csöppet.

Rally ügyben annyit tudunk jelenleg, hogy többfaktoros lehetett a probléma, ezt szépen leírták már több helyen.

Nagyon örülünk, hogy most épp "kiadta" neki, de ha mondjuk valaki bejön elé, megcsúszik óméltósága, akkor ott a vélhetően bő két tonnás villanytankjával azért rendezkedett volna csöppet.

Amúgy mi köze van a hajtásláncnak a sofőr mentális képességeihez? Miért gondolod, hogy bő két tonnás a villanytank? Vannak hagyomás hajtásláncú tankok is 2 tonna feletti kategoriában.

Amúgy a rendszer jól működött, elvették a jogosítványát és az autóját is. Hallottad e már azt, hogy elvették a rallysok autóját és a jogosítványát? Pedig 4 ember meghalt!

>Mert azok aki a tunning showra jegyet vesznek, vagy a rallyra kimennek, na azok nap mint nap az M3-ason is istenkirályt játszanak!

Szerintünk arra utaltál, hogy a vellanyverdások szentek, a benzingőzösökkel van a baj. Aztán kiderült, hogy a vellanygépekkel is állatul mennek az emberek. Pláne, hogy iszonyatos erejük van és dögnehezek, idióták kezében még veszélyesebbek is lehetnek. Most még kevés van belőlük, de majd meglátjuk.

Szerintünk arra utaltál, hogy a vellanyverdások szentek, a benzingőzösökkel van a baj. 

Azokkal van a baj, akik az autót nem járműnek tekint, hanem sporteszköznek, akik szerint nem elég a gyári motorteljesítmény, hanem tunningolni kell azt. Ők akik a a közutat versenypályának tekintik, és a másik közlekedőt (vagy a gyalogost) ellenségnek.

Pláne, hogy iszonyatos erejük van

Tesla model S 449kW, Maserati GranTurismo 338kW, BMW Széria 5 M 441kW

és dögnehezek, idióták kezében még veszélyesebbek is lehetnek.

Tesla model S 1530 Kg, Maserati GranTurismo 1710kg, BMW Széria 5 M 1930kg

 

Két állításból, 2 hamis!

Hajaj, hosszú lesz a topik. Tesla Model S:

Wikipedia: P100D The P100D outputs 588 kW (789 hp) and 1,248 N⋅m (920 lbf⋅ft) torque on a dynamometer.

Curb weight 4,323–4,960 lb (1,961–2,250 kg)

A Curb Weight mint üzemi tömeg utasok nélkül értendő.

Igen van olyan nagy verda sima benzinesben is, ami ilyen tömegű.

https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_kr/GUID-91E5877F-3CD2-4B3B…

Azt erted, hogy a rally sofor egy versenyen vezetett egy forgalom elol elzart versenypalyan es rendelkezik autoversenyzoi engedellyel az auto meg atmegy egy homolgizacios vizsgalaton mielott felengedik a versenypalyara? Az is megvan, hogy nezok elol elzart teruleten tartozkodtak azok akik meghaltak/megserultek? Ha az utobbirol kiderul, hogy nem igy volt akkor sem a versenyzo a hibas hanem a rendezok.

Az meg van, hogy a főszervező 2009-ben rendezett halálos kimenetű balesetet okozó versenyt, amiért a szervezőt és a sofőrt is felelősségre vonta a bíróság? A rendszőt azért mert bejutott a néző a pályára, a sofőrt meg azért mert látta hogy bejutott a néző a pályára és nem ennek megfelelően csökkentette a sebességét. A felelőség osztott a rendező és a sofőr között.

A büntetett előélet nem tudom, hogy jön ide. Ha volt bírósági eljárás, ítélet, kiszabott büntetés, akkor elvileg e miatt nem kellene, hogy további hátrányos megkülönböztetés érje az illetőt.
Tanulni is lehet belőle, ne zárjuk ki a fejlődés lehetőségét.
Közvetlen oksági kapcsolat mindenesetre szerintem nem áll fenn a büntetett előélettel.

Hallottad-e már, ahogy azt lentebb írták vala, hogy a rally versenyen, hiszen verseny, egy kvázi (sajnos kvázi) lezárt pályán közlekednek, ráadásul ezek időfutamok rendszerint, azaz egyedül mennek. Aki közforgalomban 218-cal veret bármivel azért az egész más kategória, gondolom érzed. Bármilyen furcsa, és kiadja neki, az jóval veszélyesebb papírforma szerint, mint egy versenyhelyzet. Próbáltam volt néhány konkrét esetet hozni, ahol sikerült kellőképp letarolni teljesen egyszerű járókelőt (a szabályosan, elzárt bringaúton közlekedő bringás is járókelőnek számít jelen esetben), aki aztán pláne nem számított rá, hogy bevágódik hirtelen egy szuperverda.

Szerkesztve: 2024. 03. 29., p – 00:41
  • A hét végi ralibalesetben részes Skoda Fabia vezetője az az ifj. Tóth János.
  • Ifj. Tóthnak korábban gyengébb autóval kellett volna legalább egy évig eredményesen versenyeznie, hogy A licence legyen, de ilyen eredményekről senki sem tud.
  • Hoffer Zsolt, az autósport-szövetség raliszakág-vezetője, aki rendőr alezredes is, kétszer is végigment a tragédia előtt a kérdéses szakaszon egy másik Skoda Fabiával, mindkétszer látnia kellett a veszélyes helyen álló tömeget.