Sziasztok.
Tárgyban lévő külső hangkártyát vettem kezembe kipróbálásra.
( https://www.uaudio.com/audio-interfaces/volt-2-usb.html )
A JACK environment-vizualizációjában egyáltalán nem látom az audio be- és kimenetét, viszont a midit igen.
Ok, kilőttem a jackd-t, indítottam egy Helm névre hallgató analóg szintetizátort, azt beállítottam úgy, hogy használja az ALSA-t. Csak úgy volt képes használni, ha közben a jackd nem ment.
Hosszú szünet után úgy felüvöltött a hangfal, hogy a macska kimenekült...
Szóval a kérdésem az, hogy ha előtte egy Arturia Minifuse 2-t 3 perc alatt beüzemeltem a JACK-en is, megéri-e várnom a gyártóra, hogy a mai sokplatformos operációs rendszerek idejében Linuxra is alkalmazzon egy mérnököt?
A minifuse bemeneti jele ugyan kicsit rosszabb, mint a tárgyban említetté, de legalább nem kell földet kerülnöm a fórumok közt...
Hozzászólások
Pipewire-rel mit alkot?
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Lehet, hogy bután hangzik,de azt sem értem, amit mondtál.
10-féle lény van:
-- aki ismeri a bináris számrendszert,
-- és amelyik nem.
Van az ALSA interface, ez meglehetősen alacsony szintű. Alapból nem tud újramintavételezni, keverni, bár talán csináltak néhány eszközt az ALSA-hoz, ezek ellenére buta, s leginkább ez a kernel interface-e felfelé. Lefelé meg van a hangkártya. Persze közben lehet USB, Firewire, akármi.
Aztán van a Pulseaudio. Jó elképzelés általános célokra, rossz szerver implementáció, de jó kliens oldali megvalósítás. Van emulált ALSA interface-e is.
Továbbá van a Jack, ami low latency, route-olási varázslásokra képes tudtommal.
S van a jelenleg ismert szent grál, a Pipewire, amelynek van ALSA, pulseaudio és jack interface-e is, ezeket egyidőben képes használni, mindamellett képet is képes továbbítani, resampling megy neki, ha kell, akkor a visszhang elnyomás, hálózatra küldi a hangot igény szerint, meg onnan fogadja, keresztbe-kasul tud jelutakat route-olni a wireplumber session managerrel karöltve.
Ezért gondoltam, jó volna megnézni, hogy pipewire-rel hogyan megy ez a csoda.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Pipewire...
Köszi, utánajárok. Egyelőre ALSA alatt minden remek, de szerintem kezembe kerülhet firewire eszköz is, meg hálózati, egyszerre kezelni őket az lesz a buli.
Moduláris szintetizátorokkal szórakozok. Most ez okozza a flow-t. Ott meg hát van. Lásd pl. ezt: https://github.com/bogaudio/BogaudioModules/blob/master/README.md#arp
Megnéztem, mi az a pipewire, ilyeneket leltem:
pipewire/oldstable 0.3.19-4 amd64
audio and video processing engine multimedia server
pipewire-alsa/bullseye-backports 0.3.65-2~bpo11+1 amd64
PipeWire ALSA plugin
pipewire-audio/bullseye-backports,bullseye-backports 0.3.65-2~bpo11+1 all
recommended set of PipeWire packages for a standard audio desktop use
pipewire-audio-client-libraries/oldstable 0.3.19-4 amd64
PipeWire multimedia server - audio client libraries
pipewire-bin/oldstable 0.3.19-4 amd64
PipeWire multimedia server - programs
pipewire-doc/oldstable,oldstable 0.3.19-4 all
libraries for the PipeWire multimedia server - documentation
pipewire-jack/bullseye-backports 0.3.65-2~bpo11+1 amd64
PipeWire JACK plugin
pipewire-pulse/bullseye-backports 0.3.65-2~bpo11+1 amd64
PipeWire PulseAudio daemon
pipewire-setup-mx/mx,mx 23.05.10 all
pipewire setup for sysVinit and/or systemd
pipewire-tests/oldstable 0.3.19-4 amd64
PipeWire multimedia server - tests and examples
pipewire-v4l2/bullseye-backports 0.3.65-2~bpo11+1 amd64
PipeWire V4L2 plugin
wireplumber/bullseye-backports 0.4.13-1~bpo11+1 amd64
modular session / policy manager for PipeWire
wireplumber-doc/bullseye-backports,bullseye-backports 0.4.13-1~bpo11+1 all
modular session / policy manager for PipeWire - documentation
-------
...ezek telepítésekor azonban a pulseaudio törlődik, felülírja egy másik, ami kompatibilis ezzel. Érdekes...
Amúgy ha ez a pipewire tényleg felülmúl mindent, az AV disztribúcióban miért inkább a JACK van tálalva a népnek?
10-féle lény van:
-- aki ismeri a bináris számrendszert,
-- és amelyik nem.
Én pipewire-t használtam erre:
Küldő hangcard (M-audio M-track) line bemenetén jött a keverőből az aux jel, majd a hangcard out ment a keverő aux in-be.
Erre volt rátéve egy visszhang effekt.
A dj pult output pedig a mixxxtől kapta az inputot, a mixxx másik outputja a dj pult fülhallgató kimenet volt.
A dj pult midi-je meg ugye vezérelte a mixxx-et.
Ezenkívűl a gnome output meg a beépített hangcard fülhallgató-ra ment.
Ehhez használtam a helvum-ot a drótozásra és a easyeffect az effekthez.
Mindezt egy Aspire V5 (Intel® Celeron 1007U Dual-Core / Intel® HD Graphics / 4GB DDR3 ) gépen...
Szóval szerintem jó
pch
SB-soft online ügyviteli rendszer
Jelenleg a 0.3.79-es pipewire-t illik használni a 0.4.14-es wireplumber-rel. Nem tudom, honnan lapátolsz elő ilyen őskövület változatokat.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Pipewire telepítésekor természetes a pulseaudio törlődése, mert ezek nem egymás mellett, hanem egymás helyett léteznek, csak a pipewire többet tud - pl jack interface - és jobban. Jack daemon sem kell, ha van pipewire.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Új fejlemény történt, éjfélre megszólalt a VOLT1-es modul, már megy a JACK-kel is.
A lényeg az, hogy a jackd-t az alsa driverrel kell üzemeltetni, holott van még dummy, sun, oss, portaudio, coreaudio, net, firewire és netone, melyek egy részéről azt sem tudom, hogy létezett eddig.
Midi driverként meg van seq és raw -- a seq-t választottam.
És éjfél körül felordított a hangfal, felriadt a család, kimenekült a macska...
Tudtok olyan szakkönyvet vagy akármit ajánlani, ami a linuxos hangkezeléssel foglalkozik?
10-féle lény van:
-- aki ismeri a bináris számrendszert,
-- és amelyik nem.
A lényeg, higy az ALSA az alacsony szintű szoftver ami kezeli a hangkártyát (van még OSS is, de az elég egzotikus dolognak számít manapság már), és minden más (jack, pulseaudio, pipewire) ennek a tetjén ül. Az ALSA configurálása kész rémálom, bül-bül formanyelven történik, debugolni sem lehet alapból.
A fő probléma amit meg kéne oldani, h ne járjon exkluzivitással ha egy program elkezd hangot lejátszani, azaz más szoftver is hozzáférhessen a hangkártyához egyidejűleg, és mindezt úgy h ne kelljen előzetesen a szóbajöhető használati esetekre felkonfigurálni a hangkártyát ALSA-n keresztül. pl. ALSAval problematikus megoldani, hogy rögzítsed az általa ép lejátszott hangot. Eleve rögzíteni a bemenetet lehet, nem a kimenetet. Ráadásul kimentet exkluzivan fogja az a szoftver ami épp lejátszik. MIndezt egy szinttel feljebb Jackben játszi könnyedséggel pár kattintással meg lehet oldani.
Ha használsz valamilyen MIdi eszközt és fontos az alacsony latency, akkor inkább az ALSAt használj hozzá, és a2jmidid -vel vidd át a Jackbe. Vagyis amikor indítod a Jack-et a qjaccktl- lel, akkor midi-nél none-t válaszd. Utána indítod a a2jmidid-t. Már persze akkor, ha van valami célod Jack-en belül a midivel. Ellenkező esetben maradhat teljesen ALSA domainben is a Midi.
Félek nem lesz olyan könyv ami segítene. Kb teljes a káosz a hanggal kapcsolatban Linuxban.
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Van midi. Két USB, két DIN-MIDI, egyiknél in és out is kell, mert az egy korg wavestation, a kedvenc kicsinyem.
10-féle lény van:
-- aki ismeri a bináris számrendszert,
-- és amelyik nem.
ALSA-n belül aconnect és aconnectgui tudod összekapcsolni a midi portokat. Jacknél meg qjackctl -t, carla -t stb használva össze tudod huzalozni (bár rémlik h a Carla tud alsa módban is futni). Jó cucc az aj-snapshot ami elment minden kapcsolatot alsa, jack, audio, midi. Tud futni démonként is, és akkor automatikusan kapcsol - ez nagyon hasznos mert nem kell kézzel huzalozgatni, ha leállítasz majd elindítasz egy programot: https://aj-snapshot.sourceforge.io
Nekem a digitális zongorám DIN-MIDI -je van gépre kötve egy midi-usb átalakító kábellel. Van a zongorán USB-MIDI kimenet is, de azt tapasztaltam, h az egyrészt érezhetően lassabb, másrészt "zajosabb". Sajnos a hangkátyán nincsen DIN-MIDI bemenet, ezért van az átalakító kábel. De van egy régi SOund Blaster Live! kártyám és azon van joystick port, amire rá lehet kötni a DIN-MIDI-t - ezzel teljesen ki lehetne iktatni az USB-re való alakítást. Ráadásul galvanikusan is le lenne választva: https://www.serdashop.com/DB15MIDI
Korábban azért vettem USB-s hangkártyát mert azt gondoltam, h ha el van különítve a szgéptől akkor tisztább lesz hangzás mert kevésbé lesznek rá kihatással az elektronikai jelenségek. De hát az a helyzet, h az USB kábel viszont összeköti a géppel és ez mindent felborít. Ott lesznek szépen földhurkok, meg mindenféle zajok. Szerintem jobb megoldás PCIe kártya TOSLINK párosítás.
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Az USB device oldalán is kell lennie digitális elektronikának, szóval lényegében mindegy.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Nem tiszta h mie írod...
Több dologról volt szó: egyrészt midi eszköz kapcsolódik a szgéphez, másrészt a szgép kapcsolódik a külső hangkártyához. Mindkét relációban felmerült az USBn kersztüli csatlakozás. Ami csak azért problémás mert az USB egyáltalán nem erre lett tervezve, kb az történt, h ha már ilyen lyuk van a sz.gépen akkor használjuk mi (eszközgyártók) is ezt. A felhasználó meg szív vele mint a torkosborz. És vehet 2x annyiért USB-isolátort mint amennyibe a hangkártyája került. Laptopnál meg nincs is választási opciója az USBhez képest- ha csak nem (windows only) hálozati alapú hangkártyát használ (DANTE) 10x -es áron.
Nálam [most épp] úgy van megcsinálva h van egy PCIe Asus Xonar hangkártyám, ami elég gyors és tisztán szól, és aktuálisan azt a szoftrvert (Fluajho - fluidsynth klón) ami lejátsza a zonogra hangot könnyen kis latency-vel viszi, analog kimenete dróttal össze van kötve -egy másik hangkártya- a Sound Blaster Live (kb 20 éves hangkártya) bementével. SBLive -nek van DSP-s effektje - egyfajta EQ amire nekem szükségem van. Az SBLivenek van spdif digitális kimenete, amit egy DIgital/Digital átalakító konvertál optikai (TOSLINK) jellé. Majd ez a TOSLINK megy DA átalakítóba (igy történik a galvanikus leválasztás) aminek egy powerbank a tápja, és innen az immár tiszta analóg jel megy a zonogra erősítőjébe ami tovább szinezi hangot, majd innen megy a studio monitor hangfalakba, amik meg tovább erősítik. Jó egyszerű, mi? Ennek ellenére nem érzek késleltetést, és messze ez adja a legjobb hangzást azon megoldások közül amiket eddig próbáltam. Tpasztalat h a powerbankos táplálás a DA átalakításnál hallahatóan számít, plusz dinamikát jelent a hangzásban - ahoz képest mintha egy hálozati usb-ről szedné az 5V-t. Nem tudom mi az oka, csak kipróbáltam és bejött.
A SBLIve egy szuper kis kártya, de sajna önmagában gyenge a nagyobb méretű zongora hang előállításához. A késleltetésben érzékelhetően nagy pufferméreteknél is hajlamos belezavarodni és akkor pár másodpercig csak nyekeregni képes, míg végre utoléri magát. Pedig, most figyelj, tud olyat h rá lehet tölteni soundfont-okat és azokat úgy játsza le, hogy CPUt nem terheli vele. Cska az a baj h eléggé limitált a méret amekkora soundfontot kezelni tud. Főleg Linux alatt problémás dolog. De maga a koncepció 5*, mert a CPU speciel pont erre feladatra kevésbé alkalmas. Ráadásul a SBLive a oystick portján meg tudja kapni közvetlenül is a midi jeleket, azoknak sem kell keresztül vándorolni az alaplapon meg CPU-n, totál direkté válik az egész, nem lesznek pufferméretek miatti kéleltetések. Szóval az egéészet teljesen jól kitalálták 25 éve, de aztán érthetetlen okból fealdták ezt a koncepciót és az új kártyákon már nincs soundfont feltöltési lehetőség, ahogy a midi jelek közvetlen fogadása is eltünt a joystick port felszámolásával. Ha valamelyik hangkártya gyártó újra gondolná ezt, úgy vinnék a termékeit mint a cukrot!
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Én csak arra, hogy nem értem, mire fel a PC-ről való mindenáron törtánő leválasztás. Azt érteni vélem, hogy sok zaj, digitális történések, nagy jelmeredekségek, rengeteg harmonikus, de éppen arra céloztam, hogy ha áttolod egy külső eszköznek USB-n a jelet, akkor abban is fog ketyegni egy mikrokontroller, azon program fog futni, a teljes USB protokollt meg fogja valósítani, aztán csak utána küldi a DAC-ra, majd az analóg erősítőre.
Mit is csináltunk? Kétségbeesve kimenekítettük a hanganyagot a digitális zajjal terhelt környezetből, majd beküldtük egy szintén digitális zajjal terhelt környezetbe, de hát ez a zaj szebb, mert ez már a miénk, így szeretni is tudjuk. :)
Ezt a kijelentést fogadjuk fenntartásokkal. Az USB általános célú soros kommunikáció, ennek megfelelően több mindenre, tehát erre is lett tervezve:
Aláhúztam azt, ami idevaló. Innen egyébként. Ami azt illeti, Linuxon használok USB interface-en egy Panasonic SA-PMX80 típusú mikro hifi bigyót, teljesen stabilan szól.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Oké, csak ebben a felállásban az előzőekben általad "usb device" -ként emlegetett device maga a hangkártya ami, mint olyan, remélhetően úgy van tervezve, hogy legelább maga ne generáljon olyan "zajt" mint amit a PC generál - ahol még az egér mozgása, görgetése is hallható egyes esetekben. Tehát valóban az usb kábel mindkét végén eletktronikai eszköz található (nem meglepő módon), csak audio szemptból az egyik kész rémálom, mig a másik egyenesen annak megfelelően van tervezve. Így aztán indokoltnak tűnik a leválasztás is, kerül amibe kerül!
> teljesen stabilan szól.
A stabilitás az alacsony latencyvel és a kis puffermértekkel függ össze. Amíg felhasználás olyan jellegű, hogy ezek alcsonyan tartása nem kritikus, addig a stabilitás talán nem is olyan kérdés amivel foglakozni kellene.
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
A mondatod bár igaz, de a felületes szemlélő megtévesztésére alkalmas. :) Azzal függ össze, de épp a nagy latency és nagy buffer lesz stabil, ellenben valós idejű zenélésre alkalmatlan.
Nyilván, ha van a spájzban két zsák krumpli, negyven babkonzerv, meg néhány karton ásványvíz, akkor egész jól elvagy amíg leverik a parastlázadást, vagy győz a forradalom, és kikiáltják a királyságot. Viszont ha nincs a spájzban semmid, akkor kicsit akadozik az életed a parasztlázadás idején.
Amúgy általános célú rendszerrel minden körülmények között real time eseménykezelést nem lehet garantálni, mert mi van, ha bejelentkezik még néhány eszköz, amelyik valósidejűséget követel magának. Viszont zárt rendszerben, mikrokontrolleren, ahol garantálható, hogy nem lesz újabb valós idejű igény, ott megoldható, hogy real time kiszolgálás legyen.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Pontosan, épp ezért volt jó koncepció, h a soundfontot rá lehetett tölteni a hangkártyára és hangkártyán lévő kontroller dolgozta fel azokat. Amúgy a topiknyitó hangkártyáját gyártó cégnek (Universal Audio) vannak olyan hangkártyái (DSP kártyák) amik maguk képesek futtatni az audio plugineket és azok így kiszervezve kevésbé vannak kitéve CPU ütemezésének meg a késleltetést befolyásoló tényezőknek.
Elvileg SBLive tudja azt, h használja a PC memóriáját a soundfontok tárolására. De alapból címzési problémák miatt linuxon 2 GB nál több RAM esetében visszavált egy korlátozottabb móda és csak 16 v. 32 MB -nyi mintát kezel. Van ilyen pici zongora soundfont is, Rolandnak is van, azzal hibátlanul szól, nem lehet zavarba sem hozni, hihetetlenül direkt érzésre semmi késleltetés nincs. A kernelt meg lehet patchelni és akkor megszünik ez a korlát, de sajna nem lesz jó, mert random módon eldobálja hangokat: vagy midi eventeket, vagy a hang lejátszását - nem tudom, minden esetre használhatatlanná válik. Majd fogom próbálni windows alatt is, illetve talán linux alatt van OSS drivere is - hátha úgy nem jelentkezik a jelenség. Csak ehhez össze kell raknom egy "játszós" gépet.
Tulképp nekem egy olyan "hangkártyára" lenne szükségem, amire rábízhatnék jópár GB-nyi hangmintát soundfont és sfz ill. minél több formában, rá tudnám közvetlenül kötni a MIDI jeleket, de a PCn keresztül instruálni tudnám mind a MIDI manipulálására mind audió pluginek futtatására. Mivel ennek a kártyának csak ez lenne a dolga, mentes lenne a real time eseménykezelés általános felhasználásból eredőhátrányaitól .
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
néha azért lehet haszna...nem feltétlenül csak a hangminőség szempontjából.
Sajnos saját példa:
Mesterbillenytűzet, hangmodul, külső hangkártya... USB-n rákötve a gépre (megy valami zene is közben) és egy USB-s szkóppal épp egy retro erősítő előfokát méregettem, mert a hangszín funcióval gond volt. Valami fura volt és egy hirtelen ötlettől vezérelve "visszaugrottam" a tápegység részére és véletlenül belemértem a szimmetrikus tápba, de nem épp a megfelelő méréshatárral. Hatalmas durranás - újraindult minden. Ill majdnem, mert a mesterbill meghalt, főpanel csere lett, mert még a procit is kinyírta rajta + a USB3-as Zoom UAC2-nek a 2. bemenete úgy bezajosodott hogy használhatatlan lett, a többi cucc megúszta....
Szóval lehet nem jó ötlet galvanikusan USB-n több eszközt összekötözgetni, még ha ez egy extrém példa is volt. + részben a saját hülyeségem + a szkópban se volt sok védelem ezek szerint.....
pl:https://www.s-e.hu/C028149-USB-Isolator/levalaszto/1000VDC/Aluminium-haz-CESYS
Na jó, azért az emberi hibát ne tekintsük már az USB alkalmatlanságának! Én is beletolhatom a 230 V-ot a PC-be, de a rövid ideig tartó látványosság nincs arányban az elszenvedett kárral. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Nem említettem alkalmatlanságot, csak ha több, saját, külső táppal rendelkező cuccot akasztasz rá és valahol baj lesz a táppal, az simán végigmehet így a rendszerben. Ez ellen nincs benne "védelem".
Persze, én mindig is jobban szerettem a standalone oszcilloszkópot. Használok munkahelyen többfélét is, PC-s cuccot, meg magában állót saját kijelzővel és kezelőszervekkel.
Sőt, csináltam már olyat, hogy vékony textilbakelit lemezekkel elszigeteltem az oszcilloszkóp védőföldjének érintkezőjét a dugónál, így tudtam vele földfüggetlenül mérni. Annak nem ajánlom, aki nem tudja, mit csinál, de teljesen jó gyakorlati megoldás, ha el kell kerülni a mérőfüst felszállását. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
Sajnos a linkelt izolátor nem tudja az USB 2.0 sebességet, hangkártyához valószínüleg nem lenne jó!
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Így van, azt csak példának írtam, de a MIDI vezérlőjelekre, meg szkóp leválasztásra lehet elég.
Most én is hasonló cipőben fogok járni, be van készítve a szopóroller. Impulzusvételként vettem egy Jackson JS32 Rhodes gitárt. Nem vagyok normális, ilyen hülyeségekre költeni, 42 évesen kinőttem én már ebből, meg helyem is alig van hozzá, meg időm gyakorolni, de nem bírtam kihagyni, baromi megfizethetők lettek ezek, kb. negyed-ötöd annyiba kerülnek, mint kb. 20 éve, és mindig is akartam egy ilyet. Először JS32 King-V-t akartam venni, de abból nem volt balkezes készleten, a Kelly meg sokkal drágább, de ha nem lennék kétbalkezes, lényegesen olcsóbban lett volna használtan. Még nem ért ide, de kellett hozzá egy audio interface, mivel erősítőről nem tudom nyomni, zavarnék vele másokat. A Behringer UMC22-t rendeltem meg, annak a beszámolók alapján flott linuxos támogatása van, feltehetőleg Lingot-ot használok hangolásra, és LMMS-t effektezésre és felvételre, de egy egészen új világ lesz nekem. Előtte PipeWire/Jack-et se használtam, ami most alap lesz, szerintem eleinte szívok vele rendesen, míg kiismerem, meg mindent be tudok úgy állítani, hogy élvezhetően szóljon.
Hihetetlen, hogy az audio interface-ek is hová olcsósodnak, először majdnem a Behringer UM2-őt vettem, az lett volna használtan potom 20 fontért (nem nagy szám, de annyiért ár/értékarányban verhetetlen), de kb. egy 10-essel többért találtam UMC22-őt, ami a tesztek alapján jobban, tisztábban szól. Nagyot fordult a világ, régen kellett venni egy drága erősítőt, meg hangdobozt, felvételhez mikrofont, hogy marginálisan elfogadható legyen a hangzás, meg minden effektet venni, meg hangolót, metronómot, kutyafülét, amit most kiváltott a PC/USB, DAW virtuális modulok ingyenes/olcsó választéka. Meg ugye régen kellett kottát vadászni, fénymásolgatni, amit most meg le lehet tölteni, és egy egyszerű állványos tabletről vagy laptopról használni, meg tanár helyett egy csomó netes, meg videós tutorial. Úgy néz ki hogy nem csak a gaming, PC-k, tévék, médialejátszók, kamerák, fényképezés, rajzolás, modellezés, stb. lettek olcsóbbak, hanem ez a műfaj is. Régen ebbe bele se lehetett kezdeni, csak ha az ember burzsuj volt, vagy eladta az egyik veséjét. Most meg egy közepes használt laptop árából jön ki az egész felszerelés, cuzammen. Az elektronikai fejlődés, integráció, meg a CNC-s gyártás eredménye állítólag.
Gondolkoztam a Focusrite Scarlett interface-en is, de az kb. duplájába, néhol háromszorosába került volna, igaz jobban is szól, meg a linuxos támogatása nem tudom milyen, valószínű van annak is. Plusz ahhoz jár egy csomó szoftver és effekt, de ugye mind windowsos proprietary megoldások, amiket nem biztos, hogy használnék. Még azon is gondolkodtam, hogy eleinte nem veszek audio interface-t, mert van egy telefonhoz használt, fejhallgató-erősítős Fiio K3 DAC-om, de arról azt írták a neten, hogy az ilyen cuccok valószínű nem tudnak kellő erősítést, ha szólna is a gitár, baromi halkan, így végül nem spóroltam le a plusz eszközt, ami erre való.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
> LMMS-t effektezésre és felvételre
Rossz hír: Felvenni alapból nem lehet vele...esetleg valami recording vst pluginnel. mhWaveEdit-t ajánlanám vagy: qtractor, audacity stb. Ardour kb mindent is tud (ugyan az írta aki a Jack-et is)
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Kösz, erről az mhWaveEditr-ről nem hallottam, de a Qtracktort ajánlják más oldalakon is, illetve az Ardour-t is, de abban az zavar, hogy feliratkozós, meg fizetős megoldás felé terelnek, nem rendes FOSS megoldás. Ha nagyon sokat bénázok, lehet eleinte Win10 alól fogom használni míg normi vagyok hozzá.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Pluginek futtatására teljesen jó a LMMS, csak felvenni nem lehet vele. mhWaveEdit pl arra tök jó - mondjuk addig amig egy sávot kezelsz csak (én arra használom).
Ardour ingyenes, legalábbis linuxra biztosan az, nem tudom milyen fizetős megoldásra gondolhatsz....illetve van Ardourra épülő fizetős cucc a Mixbus - esetleg arra.
Mondjuk az Ardour elég nagyágyú, ha most találkozol elöször DAW szoftverrel akkor kb kínai lesz minden rajta.
Debian-Ubuntu vonalon a kxstudio repoit érdemes felvenni: https://kx.studio
Ez egy update szemléző oldal free és open source audio szoftverekről: https://libreav.org/gallery
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Elhiszem neked egyébként, de nekem morbid, hogy az LMMS nem tud rögzíteni, akkor mi értelme van az egésznek? Hiszen a felvétel annyi, hogy egy adatfolyamot átirányítunk bufferből lemezre. Ardourt kipróbálom.
Igen, eleinte biztos el leszek veszne a DAW-műfajban, új még nekem. Teljesen normi leszek benne eleinte, csak bénázok bele a nagyvilágba.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Elnézést a kollégától, hogy a topikját elterelem állandóan egyéni szocproblémákkal, de lenne egy kérdésem hozzád, ha már a nicked is Behringer-rel kezdődik, meg így otthon vagy a témában. Most jöttem rá, mikor még ide se ért a cucc, hogy ez a Behringer UMC22 nem tud standalone módot, tehát mindenképp PC-hez kell kötni, akkor is, ha csak fej/fülhallgatón akarom hallani a gitárt. Sima USB-tápról nem bootol be, mivel nem kap az USB Host-ról jelet. Ezt állítólag lehet úgy pótolni, hogy veszek egy kétágú OTG adaptert, és annak az intelligens csatiját beledugom egy telefonba, a másik csatiját meg egy tápba. Ez így működőképes? Mert itt az lenne a lényeg, hogy legtöbbször PC nélkül használnám, PC-t csak akkor, ha spéci virtuális effektet akarok használni, vagy rögzíteni akarok, ami ritka lesz.
Mert ugyebár kiválthatnám egy VOX Amplug2 vagy VOX Classic Rock fejhallgatós gitárerősítővel, olyasmi használtan gyakran már 12-16 fontért is van, és nem is szól rosszul, egy kis mütyür, de nem akarok még +1 szutykot összevenni, már úgy kezdeni az egész projektet, hogy lapátolom bele az előre nem látott extra pénzeket. Mert vannak ugyebár költségek, amit előre bekalkuláltam, pl. rendszeresen új húrszett, meg néha 1-1 pengető, de ha emellé rendszeresen ki kell még gombolni mindenféle rejtett költségekre, esküszöm tökön szúrom magam.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Nekem UMC202HD van, Kipróbáltam, az műküdik pc nélkül is.
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Akkor szerencséd van. A neten azt írják, hogy az UMC404HD, UMC1820 tud standalone módot, ezek azért is jönnek gyárilag tápadapterrel. Ezek szerint az UMC202HD is ilyen, de az UMC22 nem, számos fórumtopik nyílt róla, ahol kipróbálták. Ennek ellenére nem bízom a netes infókban, ki fogom próbálni holnap saját magam. Ma megérkezett a cucc, de most nincs időm vele kísérletezni, meg géppel összedugdosni, bár az a gyanúm, hogy nem fog menni. Holnap ki tudom próbálni, igaz akkor is csak gitár nélkül. Ezek az intelligens PC only eszközök direkt jelet várnak a host USB vezérlőtől ahhoz, hogy elkezdjen a beléjük épített beágyazott rendszer bootolni. Anélkül hiába is teszed rá rendes USB tápra, nem csinál semmit, meg sem nyikkan, fel sem villan.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Az UMC202HD nek sincs tápadaptere. Az usb-n a pctől kapja a tápot. Majd írd meg mi lett! Kiváncsi vagyok!
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Megnéztem, sima táppal meg sem nyikkan, fel sem villannak rajta a ledek. Csak laptopra kötve. Működni működik az interface, az lsusb szerint Texas Instruments PCM2902 eszköznek látszik, és JACK-et használva fel lehet venni róla, semmi extrát nem kellett feltelepíteni hozzá Arch Linux alatt, minden fent volt már, valami behúzta őket függőségnek. Egyelőre még csak Audacity-vel próbáltam, meg Lingot-tal a hangolást. Előjött viszont megint egy rejtett költség, 3,5-6,3 jackdugó átalakító, fene egye meg, de legalább imbuszkulcsot nem kell venni, azt adtak a hangszer mellé.
A gitár nagyon fainos, már fogásra, anyagminőség érzetére is, de nem tudtam eddig vele elérni torzított hangot, hiába veszem fel a gain-t, output level-t a hangszeren (meg kapcsolgatom a hangszedőket) és az UMC22-őn is. Amolyan tisztán csengő marad a hangja. DAW-megoldással nem próbáltam még. Viszont lehet bukta az egész, mert hangos sajnos a gitár. Mármint nem az erősített hangja, hanem az unplugged hangja, úgy pendül, mintha akusztikus gitár lenne, pedig ennek csak cincognia kéne. Az albérletben lakók le fogják verni a derekam érte. A hangolással is bénázok, valami miatt behangolhatatlanok a húrok, a bakzárakat felengedve is, meg leengedve sem tartja meg a hangolást, de lehet a Floyd Rose híd nincs jól beállítva (kezdőknek nem ajánlják, most már kezdem érteni miért), azért mászik el. Most vagy a gyári húrok gyopárak (Jackson 9-es méret), vagy én bénázok valamit, az utóbbi valószínű. A nyak az jól van állítva, de ez a hangolás már egy kész kínlódás. Megbántam, hogy belefogtam, tényleg hirtelen jött, hülye ötlet volt, de most már nincs visszaút.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Hát ez nem jó hír! Jack dugó átalakítónak olyat érdemes venni, ami hajlékony, mert ami egy darabból van az feszíti az aljzatot és idővel tönkre vágja. Sajnos a gitárhoz nem értek. De nem úgy van h a torzítók hardveresen külön vannak és pedálként kell alkalmazni őket? Torzító softveres pluginek biztos h vannak. LV2 az egyik használatos plugin formátum jalv nevü programmal tudod futtani őket, van grafikus vezió is. pl jalv.qt5 jalv.gtk. Jackben simán bedrótozod. Nem kell hozzá DAWot használni. Az lv2ls listázza a plugineket. A Carla még userfriendly plugin host, mert az kezel minden fajta plugint pl. LADSPA- t is. alap pluginek Steve Harristől: http://plugin.org.uk
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Na, ez jól hangzik, hogy DAW sem kell feltétlenül, vannak pluginek anélkül is. Egyelőre csak overdrive hangzást akarok, elvileg a 48V-os extra funkciót még nem próbáltam az interface-en. De ezt a jalv nevű megoldást mindenképp kipróbálom.
A jack-adapter az sajnos pont ilyen aranyozott, egy darabból álló, de nem hajlítgatom, meg nem dugodosom. Az egyetlen, amit dugdosok, az a gitárkábel interface felüli vége, a gitár felölit nem akarom bolygatni, mert ott tényleg nem akarom a csatit koptatni. A gitárkábel sztenderd Fender 3m-es gitárkábel, jó vastag, minőségi, mindkét felén 6,3mm-es jack.
A gitár alakul, felszereltem a nyújtókart, megtépkedtem vele egy kicsit a húrokat, meg párszor újrahangoltam, kezd jobb lenni, egyre jobban tartja a hangoltságot. Lehet fog ez menni, de hosszú utazás lesz, nehéz szülés, mire mindenre rájövök magam. Rendeltem normálisabb húrszettet is (Elixir Nanoweb 10-46-os méret). Lehet elviszem inkább egy gitárboltba beállíttatni, meg 1-2 órát veszek valami tanártól, de nála is a beállításokra megyünk rá. A pengetés, játéktechnika, lefogás, stb. része az menni fog nekem is, mert gitároztam 15 évet azért, nem vagyok teljesen amatőr, csak ez az elektromos meg plugines világ teljesen új nekem. Anno kimaradt, mert csóró voltam hozzá, most meg eljött hirtelen, és nehezen tudok vele mit kezdeni. Elvileg hétvégén lesz rá kicsit több időm. Itt az lenne a cél, hogy játszható állapotba hozzam a hangszert, hogy az érdemi gyakorlásnak, tanulásnak neki tudjak állni, ne álljanak alap technikai korlátok annak az útjában.
Az a baj, hogy meg vagyok lőve, kevés időm van, szar meló mellett, költözésnek is elébe nézek, meg itt a vidéki Angliában (Milton Keynes) nehéz ilyen tekintetben. Otthon van egy csomó rocker meg normális zenebolt, akiktől segítséget lehetne kérni, mert értenek hozzá, vagy van affinitásuk, türelmük ehhez, de itt kint más a társadalom. Itt szinte mindenki kígyóbűvölő hülyeséget hallgató iszlamista és/vagy cigány, vagy őskomcsi kelet-európai (azok vagy sramli/mulatós cigányzenét, vagy rap-et hallgatnak megint), az angolok meg általában fekete rapzenét és technót hallgatnak, arra züllenek meg narkózik mindenki, itt aztán mutogathatsz nekik gitárt, meg audio interface-t, olyat életükben nem piszkálnának meg bottal sem, ahhoz eleve szellemileg fogyatékosok is. Tényleg olyan gyogyósok, hogy max. annyit tudsz velük kezdni, hogy eldobsz nekik egy botot, és játszotok, hogy nem hozzák vissza. Természetesen nem csak a gitárral van ez, semmilyen hangszeren nem játszanak, se MIDI, se egy olcsó fafurulya, mert az munkával és tanulással jár, ahhoz meg buták és lusták. Vagyis van néhány kivétel, mert nézem a YouTube-on a PMVUK csatornát, ott pl. brit zeneboltos faszi korrektül ért hozzá, de ő is Birminghamben van, az 150 km ide, meg tuti van ilyen Londonban, az csak 85, de hát az sincs közel.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
A +48V fantomtáp a kondenzátormikrofonokhoz van. Ne nagyon próbáld...
pch
SB-soft online ügyviteli rendszer
Ja, akkor jó is, hogy nem próbáltam. Soknak hangzott, féltem bekapcsolni. Közben a Carla progit próbálgatom, nagy nehezen működik, végre van torzított overdrive hang. Egyelőre ormótlanul szól, GxUVox720k Amp pluginnel, de ezt is nehéz volt elérni, előbb JACK-et kellett bekapcsolni, aztán azon belül is Multiple Clients-re állítani a Carla-t, majd mindenféle virtuális kimeneteket és bemeneteket kellett összekötögetni a patchbay fülön, meg a bemenetet külön aktiválni, mire szólt. Nem épp egy intuitív UI, pedig ez még egy normi megoldás a jalv-hez képest.
A GxDS1 torzítóeffektet és a GxVMK2 kompresszort nem sikerült így se bekötni működőre az Amp elé, ahogy az egyik videón mutatták.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Fentebb írtam mit használok. Na abba a környezetbe eléggé látszik mit hova kötsz, meg az effektek is, hogy melyik effekt mi után legyen.
pch
SB-soft online ügyviteli rendszer
ja van még ilyen guitarix nevü cucc is linuxon. Én sosem használom, zongorához nem kell - ezért is nem jutot az eszembe -, de lehet h Neked pont jó lenne! Asszem az is plugin host, meg vannak hozzá direkt gitár effektek.
LV2 -ben az a koncepció, hogy a plugin beállítás után a grafikus felületet ki lehet kapcsolni. De éppen lehet parancssorból is konfigurálni. El lehet menteni a beállításokat, meg visszatölteni. Mig mondjuk windows alatt, csilivili plugin intuitív guija több erőforrást zabál, mint az effekt amit megvalósít.
Vannak stereo meg mono pluginek. A Carlaban van olyna opció, h mono plugineket automatikusan alkalmazza mindkét stereo csatornára. Viszont ez néha problémás. Eleve a Carla különböző módokban tud futni. Ha continuous rack módban van akkor mindenképp megcsinálja ezt a mono sztereó átkötést. Ebben a módban fentről lefele haladva hajtja végre a pluginokat egymás után. És függetlenül attól h hány plugined van éppen jack patchbayben csak 2 be és 2 kimenete lesz a Carlanak. (mig más módokban az egyes pluginek ki és bemenetei is megjelennek és neked kell kézzel összedrótozni azokat - ami szintén nem egy komplikált dolog. Pár kattintás. )
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Ja, ez a Carla is egy GUI az LV2 pluginekhez. guitarx-et is telepítettem, annak a pluginjeit használom, azért kezdődnek név szerint Gx-szel. Azzal tisztában vagyok, hogy lehet parancssorból (annak nagy rajongója vagyok, mindent abból használok, amit csak lehet), az a következő fejlődési állomás lesz, amíg normi vagyok, addig GUI-zás, bicikli-pótkerekezés lesz.
Egyelőre mono-ban nyomom szerintem, FL végű kimeneteket drótoztam össze virtuálisan. Így elsőre kicsit túltorzított, tompa, garázsbanda hangzást sikerült belőle kicsikarni. Kezdek rákapni az ízére, de majd csak hétvégén tudok belecsapni a lecsóba.
Szerk.: igen, mono lesz az, ráadásul egy csatornán, egyelőre ugyanazt a csatornát bedrótoztam a jobb és a bal oldalra is, így legalább mindkét felén ugyanaz szól.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
ezen nagyon nvettem :-D
Jó lesz az! Majd kialakul! Jól tetted h belevágtál!
Fiat (kedvencem) is épp tegnap rakott ki (távolkeleti stílusú) unbox videót az új gitárjáról - Queen On Street VLOG / PRS GUITAR
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Ja, a PRS-ek között is van nagyon jó vétel, nem drágáért elég jó gitárjaik vannak. Sokan nyomják az Ibanez AZ-szériát, az is belépő szint, de egész jó, hajam letettem az is hogy tud szólni értő kezekben, mutogatta a csávó a videón, hogy 130 euróért vette. Ha valaki nem balkezes, akkor a használt piacon is óriási a választék, hihetetlen hová le lehet menni ezekkel ma már árban. De még az olcsó amazonos, noname gitárok is vannak olyan szinten, hogy nem szívás kategória, normálisan játszható, maximum csak több beállítást igényel a dobozból kivéve. Ennél hozzáférhetőbb ez már nem lesz, nincs hova olcsósítani. Ennek ellenére nem is csak az anyagi része, de elég szívás műfaj ez a gitárogatást, csak annak javaslom, akinek tengernyi ideje, türelme van hozzá, technológiai érdeklődése van, és bírja a frusztrációt, vagy valaki segít neki benne, és nem zavarja, hogy egy csomó apró szart össze kell venni miatta, van hozzá helye, gyakorlási lehetősége, nem adja fel az első nehézségnél. Az az embertípus, akinek 2 csatlakozó átdugása, meg 3 gomb bonyolult, mert csak az 1 gombos, működjön azonnal megoldásokra hajlandó, annak ez nem való, mert 5 perc alatt idegbajt fog tőle kapni, és kivágja az egészet a csukott ablakon, ezt garantálom.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Végén még nekem is kedvet csinálsz hozzá :-) 70 EUR ért lassan külső gumit nem kapok a bringámra, simán megéri eljátszadozni vele. De nem szállítanak HUNba :-/. Mondjuk idöm az végkép nincs, meg totál semmit nem tudok a gitárokról. Én balkezes vagyok. Akkor most bal kézzel pengetni kell, vagy lefogni a hurokat? Én a lefogásra szavaznék, de a ficko a videon is bal kezzel fogta le. Meg ugy általában az rémlik h bal kézzel fogják le. Na most akkor vagy minden gitáros bal kezes, vagy mégis bal kézzel kellene pengetnem!
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Igen, a jobbkezes játékosok bal kézzel fognak le, és jobb kézzel pengetnek. A vicc az, hogy én is jobbkezes vagyok normálisan, mármint mindenben, kivéve a gitár, mert ott pont azért fogok le jobb kézzel, mert annyira dominánsabb, ügyesebb kezem. Fordítva nekem megszokhatatlan. Hegedűn sose játszottam, de ott is jobban hajlanék a jobb kézzel lefogásra, bár ott talán meg tudnám szokni a másik kézzel lefogást is.
Attól sem mindig függ, hogy milyen kezes vagy, melyik kézzel írsz, stb.. Ahogy nálam sem egyezik, néha másnál sem. Ezt úgy tudod meg, hogy kipróbálod. Természetesen nem vesztesz vele sokat, ha nem szállítanak ki a videóban említett linkről, van sok hasonló vétel, nem sokkal drágábban, ami talán magyarban is elérhető. Te még előnyben is lennél, mert interface-ed máris van, az a 202HD, meg jack átalakítóid, ismered már a szoftveres részét, úgyhogy neked érdemben tényleg csak a gitár, gitárkábel kell meg néhány havonta új húrszett (6-10 dolcsi), esetleg néha napján egy pengető (1-2 dollár a darabos, a 6-12 darabos 8-10). Pánt nem feltétel, nem kell, ha csak ülve játszol rajta (plusz van gitár, amihez jár is), meg ha nem viszed sehová a hangszert, és nem tartasz porosodástól, akkor a tok se. Régen még kellett hozzá egy csomó cucc, hangoló, kotta, mindenféle pedál, erősítő, stb., de ugye az audio interface meg a szoftveres megoldások, letöltések, stb. megoldották ezt a részét.
Esetleg annyiból előnyben vagy még, hogy otthon sok a normális zenebolt, bemész egybe, megfogsz néhányat, akkor is pengetsz rajta egy kicsit, ha nem tudsz gitározni, már csak arra is jó, hogy megtudd neked milyen vastagságú húrok és milyen vastag/kemény pengető kell, ez személyes preferenciától függ, nincs rá legjobb megoldás. Nem kell ott megvenni, csak első testközeli élménynek, meg ajánlásnak jó, aztán szétnézel online, hogy honnan lehet olcsóbban rendelni.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Igen, bennem is az van abszolút h az ügyesebb kezemmel akarnám lefogni. Nézegettem itthon hanhgszerboltokban 50-70.000 Huf körül lehetne vásárolni. Hangoláshoz telót lehet használni, van ilyen app gondolom?
Másik kérdés, szerinted mi lehet az ott hangoló résznél a videon , mind a szoló gitárnál, mind a bassusnál van. Az nem hangoló lehet? https://youtu.be/MsnnorKP_Jo?t=754
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Esetleg megpróbálhatod, hogy veszel egy olcsóbb jobbkezes gitárt, majd áthúrozod. Itt a tremolókar (ha van), akkor felülre kerül.
Volt egy híres gitáros, aki így tolta. Jimi Hendrixnek hívták. :)
Többféle app van, simán használhatók.
A videóban a gitár végén meg egy kis kamera + tartó van. Szoktak ilyen felvételeket csinálni. Itt egy kis videó erről: https://www.youtube.com/watch?v=vs6dYpkcD1c
...úgyis jönnek...
bocsánat, de szerintem pld. https://youtu.be/MsnnorKP_Jo?si=rso4n2vBN8hZey8A&t=950 -nél elég egyértelmű, hogy csíptetős hangolókat látunk, a basszusgitáron talán egy https://www.daddario.com/products/accessories/tuners/eclipse-headstock-… van?
szerkesztve: tévedtem, vélhetőleg nem D’Addario, mert annak elég erőteljes a felirata, meg a csipeszen nem látom a logót,
a jobbkezesnek balkezesre alakításánál azért érdemes azt is megnézni, hogy pld. a potméterek mennyire kerülnek így útba, ok, Hendrixet nem zavarta, meg jobbkezeseknél valakit alul is zavar, meg ugye így nem tudsz játék közben a kisujjaddal a hangerővel "játszani", de az úgysem kezdő technika,
szerintem mindenképpen fogja kezébe a kiszemelt hangszert, mert az a "legfontosabb", hogy kézre álljon, a nyakat kényelmesnek érezze, ... szerintem a húr/pengető vastagságnál a nyakprofil, szélesség, stb. sokkal jobban befolyásolja a "játékélményt", (ezt Raynesnek írom")
én 50-ért nem biztos, hogy vennék új hangszert, meg azt is bele kell "számolnod", hogy vagy az üzletben ingyen beállítják, vagy pénzt kérnek ezért is, vannak online boltok is, akik elméletileg a küldés előtt minőségellenőrzést is végeznek, meg beállítják neked, de ezek sem 100%-osan megbízhatóak, legjobb elvinni egy hangszerészhez, amiért meg fizetned kell,
a bolti hangszereken sokszor régi húr van, amit jobb egyből cserélni, és abból sem a legolcsóbbat megvenni, persze a legdrágábbat sem érdemes,
szerintem jobb, ha van egy állványod is, amin tárolhatod, bár én mivel nem hurcolászom őket, ezért keménytok párti vagyok (nem kedvelem a puha/félkeménytokokat), de nem szeretem a ki-be pakolgatást, ezért vannak állványaim,
a Kóródi Tomi youtube csatornáján érdemes nézelődni, attól függetlenül ajánlom, hogy nem mindenben értek vele egyet,
a legismertebb hazai használt piaci oldal: https://gsfanatic.com/hu/legfrissebb-hangszer/hirdetesek (azért óvatosan, meg tudom, hogy valaki csak újat akar venni, de az előbbi "oldalnak" van akciós "részlege" is, ahol új gitárok közül mazsolázhatsz)
szerkesztés: én vettem már online hangszert, amit nem bántam meg, mert az volt, amit ígértek, és előtte nem tudtam boltban kipróbálni, de vettem már használtan gitárt úgy is, hogy csak később jöttem rá, hogy nem "kóser" a hangszer, szóval, én egyik lehetőségről sem beszélnélek le,
Köszi az infókat! Kicsit elment amúgy kedvem tőle most, mert totál nem lenne időm foglalkozni vele - kizárt h különböző helyekre mászkálljak kipróbálni, meg beállítattni. Szal ha veszek, akkor megveszem online, és kibogarászom, h kell beállítani. Csak a "fun" kedvéért venném, nincs vele célom, meg olyan nagy inspirációm se. Hazsnáltat nem szeretnék.
Vision ST-5 BK elektromos gitár szett 46KHUF a kép szerint kábellel, tokkal, hangolóval, pánttal, pengetővel - leírás szerint úgy tűnik csak a gitár.
Amúgy ha régi a húr az méirt baj? Úgy tárolnák valami érthetetlen okból, hogy meg vannak feszítve és emiatt kinyúlnak? Mert ha fel van húrozva, de azok nincsenek megfeszítve akkor nem gondolnám h amortizálódnának magukban :D Más kérdés h vélhetően nem a legjobbakkal vannak szerelve.
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Igen, az hangoló. Nem muszáj olyat venni, telefonapp és PC-s szoftver is van, ami hangol. Régen létfeltétel volt ilyeneket összevenni, ma már nem. Annyi előnye van ennek a fejfára csiptethető hangolónak, hogy nem kell hozzá a gitárnak bedugva lennie, így sokszor csak gyorsabb, kényelmesebb. Nem drága egyébként, itt kint 5-15 font, de ugye míg kezdő vagy, meg csak hobbiból veszed, egyel kevesebb szutyok, amire költeni kell.
Én most a pengetőkön anyázok. Nem drágák, de ugye csak ilyen 4-12 darabos pakkban lehet venni, jellemzően 6 darabos, 6-10 font, ami szívás, mert megveszel valamilyet, kiderül nem jó, van extra 6 semmire nem jó pengetője az embernek, ami onnantól csak dísznek, meg konfettinek jó. Először 1mm vastag Fender celluloid 346 formájú (körszimmetrikus) pengetővel próbálkoztam, meg Dunlop Turtex 6 darabos (mindenféle méret-szín vegyesen), ezekből leginkább még a Tortex 1,16mm lila vált be, de ez is kicsit vékonyka, kell a vastagabb, próbálok felmenni 1,5-2 mm környékére (Jazz3 vagy Rock3 vagy Ultex6 vagy John Petrucci Flow, mind Dunlop-modell), de ezeknél is szívok, hogy senki nem árulja egyesével, így 6 darabos, 7 fontos szintnél olcsóbban nem lehet megúszni, teljesen mindegy hol nézem, eBay, Amazon, gitárbolt, stb.. Magyarán mindennel lehúzzák az embert, és míg valaki kezdő, végig kell próbálgatnia ezeket, mert bemondás, ajánlás nélkül nem fogja tudni mi a jó neki, csak ha már kipróbálta ténylegesen. Gondoltam, hogy nekem vastagabb fog kelleni, de nem rendeltem mindjárt 2-3mm extrém vastagságút, mert nem jó a végleteknél kezdeni. A túl vastag pengető se jó mindenkinek, függ húrok, gitár fajtájától, zenei műfajtól, egyéni pengetési technikától, hogy kinek milyen vastagság, keménység, forma jön be. Minden zenész és videó másikat ajánl, pl. ha te is belekezdesz, én hiába ajánlok 2mm-eset, ha azzal neked szívás lesz játszani, mert csak nehezen fut le a húrokról, meg nem áll kézre.
Ugyanez van húrvastagságnál is, van, aki az extra vékonyra esküszik (0,007-0,008 inch-es, azaz 7-8-as vastagság), mert az nem feszes, könnyű vele hajlításokat csinálni, nem kell akkora erővel lefogni, de a vékony húr meg könnyebben hangolódik el, meg nehezebben érzed az ujjad alatt, meg egyes gitárokon az alacsony feszesség, és alacsony húrmagasság miatt csöröghet a bundokon. A másik véglet se feltétlen jó, rámenni a 11-13-as méretre, mert az meg főleg kezdőknek kínlódás lehet, normálisan lefogni, de pl. ha valaki lehangolt gitáron játszik vele, akkor meg jobbak, meg jobb, vastagabb metálhangzást lehet velük elérni. Megint egyéni ízlés, preferencia kérdése, nincs abszolút jó megoldás, költekezni kell, mindet végigpróbálni, végigszívni, mire meglesz a megfelelő.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Egy Visionom nekem is van, bolhapiacos vétel, 50€-t adtam érte egy kis elemes erősítővel. Ezeknek általában az a baja, hogy a tremoló valahol akad és soha nem tér vissza az alap behangolt állapotba. A megoldás a rúgó cseréje egy erősebbre, bár sosem lesz tökéletes, ez a fajta tremoló megoldás valahogy nem megy a másolatokon rendesen. Elég sok bolhapiacos gitár fordult már meg nálam, javítgatom őket aztán mennek a kleinanzeignenre jellemzően, mert mindig van ami nem tetszik. A nagy nevekért nem fogok pénzt kiadni, mert ez csak egy játék nekem és soha nem is lesz több, nem érné meg.
Valaha volt egy https://gentoostudio.org/, ami mára nevet váltott és https://decibellinux.org/ lett belőle. Ez egy lég jól összerakott stage4, ha nem zavar, hogy néha a fejlesztője el-el tűnik hosszabb-rövidebb időre akkor megérhet egy próbát nálad is (már amikor nem épp offline, analóg módon játszol :D).
dzsolt
Igen, rájöttem én is, hogy a tremolókar volt a gond nálam, azért kellett azt megjáratni. Le is lehet cserélni a rugót, de lehet állítgatni is a feszességén, ez elég sok szaktudást igényel, magam fajta kezdőnek nem ajánlott, szívás. Nem is ajánlják kezdőknek, hogy termolós gitárt vegyenek, én ezt sajnos nem tartottam be, kicsit bánom. Főleg akkor szívás állítólag, ha feszesebb húrokra cserél az ember, már pedig a gyári 9-es húrt le fogom cserélni 10-esre, ami vastagabb, feszesebb, már előre be van készítve az egyik lábam a szopórollerre.
Az a baj, hogy ezeket a spéci, audió, AV, stb. disztrókat nem szeretem, mert minden fel van telepítve rájuk, 99%-ukra nincs szükségem. Viszont annyiból mégse rossz ötlet, hogy szoftveres tippeket adhat, próbálkozni jó lehet. Ubuntu Studio, AV Linux és hasonlót, mivel minden fel van telepítve, lerövidíti a próbálkozási, megoldáskeresési időt.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)
Nálam ubuntu-studio van. Én szeretem. Főleg komplikált az elején optimalizálni a rendzert az alacsony latencyre. low-latency kernel, realtime kernel.
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Nem értem, mi az a lowlatency. Bár nálam is az van, most épp olyan, mint az alsónadrág. Van rajtam, de nem értem.
10-féle lény van:
-- aki ismeri a bináris számrendszert,
-- és amelyik nem.
Gondold végig, hogyan működik és akkor megérted.
Digitális rendszerekben muszáj bufferelni, mert a processzor nem tud mindig veled foglakozni. Van egy MIDI esemény, megnyomták az egyik szintetizátor billentyűt. Ez az információ beballag a számítógépbe. Már a kommunikáció is bufferelt, de a bitek időben sorban egymás után mennek, szóval idő, mire a számítógépbe ér. A CPU marhára mással van elfoglalva, majd, ha épp ráér, megnézi, van-e valami a bufferben, az idő meg csak telik és telik, egyre távolodva a pillanattól, amikor lenyomtuk azt a billentyűt.
Végre ráér a CPU, feldolgozza a MIDI üzenetet, persze nem nulla idő alatt. Kikeresi a memóriából a hangmintát, beteszi egy bufferbe, amelyet egyszer valamikor majd a hangszerver feldolgoz. Az ugyanez a CPU lesz egy másik időszeletkében, vagy hamarost egy másik magon.
Ezt a hangmintát, a hangszerver szükség esetén újramintavételezi, mixeli más hangforrások jeleivel, bemásolja - véges sebességgel - a hangkártya bufferébe, de ott még lejátszás alatt van az előző buffer tartalma. Amikor odaér a pointer, hogy lejátszásra kerül a hangmintánk, végre felcsendül a hang, ami annak a billentyűnek a hangja, amelyet még a délutáni kávénk elfogyasztása előtt nyomtunk meg.
Szóval az eseménytől a hang felcsendüléséig sok idő telik el, ami elég vacak hangzást ad, és megöli a ritmust, tetézve azzal, hogy az idő még csak nem is állandó, jittere van, így aztán teljesen szétesik a hangzás ritmusa.
Ha mindent megteszel a mihamarabbi megszólalásért, akkor picike buffereket használsz, ami jó ötletnek tűnik, de picike buffer hamar elfogy, s ha nem ér rá kiszolgálni a CPU nyomban, akkor állandóan buffer underrun lesz, ami miatt recseg-ropog, akadozik a hang. Na, ez sem a legjobb megoldás. És akkor kéri az egész iparág a helyes megfejtést, a remek ötleteléseket!
A latency egyébként a trigger esemény és a hang megszólalása között eltelt idő, jellemzően néhány ms.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
@locsemege jól leírta. Csak picit tennék hozzá.
Képzelj el egy énekfevételt! Jön a zene pcről hallgatod fejhallgatóban és ráénekelsz a mikrofonba. A mikrofonból jel bemegy a hangkártyába, onnan tovább a pc-be, ahol mondjuk rákerül zengető effekt, majd pcből ismét a hangkártyába és hangkártyáról a fejhallgatóba megy a jel ahol végül visszahallod magad. A probléma, az, hogy amig az énekhang jele megteszi ezt az utat addigra zene már nem ott fog tartani ahol énekelned kell, hanem el lesz csúszva. Ez pl a latency problémája gyakorlati szempontból. Ami pc környezetben nem igazán oldható meg.
Javtani lehet helyzeten különböző beállításokkal, a CPU ütemezésére, pufferméretekre, sebességre stb vonatkozóan. Relatime kernel - egy patchelt kernel, ami úgy van optimalizála h a szolgáltatás kérése és teljesítése közti időt próbálja minimalizálni. Ez egy általánosabb célú patch nem audió felhasználás az egyetlen terület ahol alkalmazható. A Jack-ék szerint nincs szüskég valójában RT kernelre audió felhasználás során: Do I need a realtime kernel to use realtime scheduling? Ubuntuban eredetileg nem is volt RT kernel, csak low-latency, de most ubuntu-proban (v. miben) úgy olvastam h már van. Ubuntu-studioban is lowlatency van.
Nekem alapvetően virtuális zongora miatt van szükségem a minél kisebb latencyre, hogy direktebb legyen az érzés a billentyű lenyomása és a hang megszólalása közt. Egy csúcskategóriás hardware-en mint pl Nord digitális zongora ez 1ms alatt van. PC-n ennek a sokszorosa. Dedikált CPU magokon futnak az érintett programok, amik performance governor modban vannak fullra feltekerve. Gyors nvme ssd-n vannak a hangminták mert a memoriában nem férnének el. Szal korábban a sokat kellet küzdenem disk sebsségekkel is, mert azok korlátoztak. Raid0- ban 3db sata3 ssd adott kielégítő eredményt.
Ezért jó audio célú linuxot használni mert ott már az alapok megvannak. De hát még ott is bőven lehet és kell is optimalizálni!
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Ha úgysem használod kezdetben a tremolót, akkor szerintem akkor jársz a legjobban, ha fixálod azt, azaz kiékeled. Ha 9-esről váltasz 10-esre. akkor szinte biztos, hogy a nyakon is kell állítani.
Bár nekem úgy tűnik a hup-os hozzászólásaid alapján (biztos előítéletes vagyok), hogy szeretsz utánanézni a dolgoknak, foglalkozni velük, stb., ezért "neked való", hogy megtanuld a beállítást is, de lehet, hogy elsőre jobb elvinni egy hangszerészhez, vagy olyan tanárhoz, aki "segít" ebben.
Ezt is megfontolom, mert már nem te vagy az első, aki ezt javasolva, videókon is rendszeresen előjön. Egyelőre még nem lépem meg, de úgy néz ki, hogy hosszú távon ez lehet a megoldás. Jelenleg egyébként összeszedte magát a cucc, nem nagyon megy el a hangolás, igaz most már lezártam a bakon a csavarzárakat, amik nem engedik a húrt elhangolódni. Gondolom a termolós végén is beálltak a húrok. Viszont amíg eddig a pontig el nem jutottam, addig iszonyat frusztráló volt.
Használni szeretném a tremolót, de mivel kezdő noob vagyok, ezért szerintem jó ideig semmit nem tudok vele kezdeni. Mármint tudom feszegetni, mint egy hülye gyerek, de értelmes zenében nem tudom olyan precízen használni, hogy illeszkedjen, oda tartozóan szóljon. Cool cucc, csak nem kezdőknek való. Abban is igazad van, hogy értékelhetném tanulási kihívásként, és nem adnám fel mindjárt elsőre. Ha már van, esélyt lehetne adni neki.
Elvileg a 9-es és a 10-es méret húroknál nem durva eltérés feszességben. Nem is a feszesség miatt cserélem le, hanem a két legvékonyabb húr annyira vékony a 9-esen, hogy nevetséges cérnadrót fogása van, kényelmetlen rajta játszani, így felmegyek 10-esre. Lehet az is vékony lesz, de nem akarok nagyon ugrani vastagságban kezdőként, mert az is káros, ha valaki nagyon elmegy egy végletbe. A 10-es húr még „normál” / „medium” vastagsági-feszességi szint. Pont középen van a 7-13-as választéknak.
“A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)