-

Fórumok

-

Hozzászólások

Tudom sz@r az EV, de mégis megöli a hagyományos gyártókat.

Ha az EU nem kényszeríti technológiaváltásra az európai gyárakat, akkor elkényesedve először a kínai piacot vesztik el, majd a technológiai fejlődéssel az európai és amerikai piacokat is. Már most is döbbenetes mennyiségű szabadalommal rendelkezik Kína az akkumulátorgyártásban.

Már most is döbbenetes mennyiségű szabadalommal rendelkezik Kína az akkumulátorgyártásban.

Amit én a nyugati cégek helyében ignorálnék, ahogy a Kína is pár évtizedig ignorálták a szabadalmak védelmét a jogtulajdonosok felé. (De kizárólag csak a kölcsönösség jegyében!)

Én azt gondolom, hogy ha a jelenlegi folyamatok jelentősen nem változnak meg egy-két éven belül, akkor Kína több EV-t tud/fog exportálni az EU-ba, mint fordítva.
Ezen kívül EU szinten is sokkal-sokkal több, eredmény elérésére képes kutatónak (és innovátornak) kell teret biztosítani mint gázszerelőnek vagy csatornán mászónak.
A kollektív faszverést nagyon gyorsan el kell felejteni!

Ha kereskedelmi háború alakulna ki Kína és az EU között, az nem csak az elektromos autókat érintené. Nem lesz azt mondani hogy ne nyúljanak más termékekhez / iparágakhoz.

Eddig belsőégésű és elektromos autók tekintetében is nagyságrenddel több autót adnak el európai gyártók Kínában, mint fordítva.

Is. Az euro 6/6d elég komoly történet, az euro 7 pedig mégdurvább fejlesztést, és mindenféle elborult technikát igényelt volna. Az euro 6 óta a részecskeszűrő, az adblue, a katalizátor, mildhibrid, jobbanhibrid a jóég tudja még milyen trükkök és extra alkatrészek nagyban megnőttek. Ehhez képest valójában az euro 0-4-es még forgalomban lévőket mondjuk euro 5-6-ra terelni, az sokkal többet számítana károsanyag kibocsátásban, mintha a jéghegy csúcsát euro 7 -re terelnénk.

A probléma másik oldala, hogy ezekkel a rendkívül bonyolult euro 5+ dolgokkal azt érték el, hogy több helyen "kiütik", "átkötik" a spéci alkatrészt, hiszen már nincs 1k EUR azt cserélni. Hogy lesz euro 7-es verdára? Egy ilyen meghekkelt euro 5+ simán rosszabb lehet a tüdőnek, mint egy jól működő euro 4.

A gyártók azért mentek az xEV irányba, mert hiába tudnának euro 7-es motorokat gyártani, de mivel olyan komoly a ráfordítás a fejlesztésben, illetve drága lenne a gyártás, ÉS közben ott lebeg hogy 2035-től noICE, sőt még vadul előbbre hozzák, akkor ők inkább elindulnak a xEV irányba.

Már csak halkan merem megjegyezni, hogy ez a mennyiségi autógyártás ez egy nonszensz, mert 2-3-5 éves újautó cserével számol. Nem tűnik a nyersanyagok bölcs és fenntartható felhasználásának, de nagy szerencse, hogy ígyúgy "karbonsemlegesen" csinálják.

Európa a fosszilis energiahordozók hiánya miatt eddig totális függőségbe van a belsőégésű motorok kapcsán, tehát nem egyértelmű a helyzet.

De teljesen mindegy hogy belsőégésű vagy elektromos, Kína mindenképpen tényező akar lenni az autózásban, ha nincs elektromos hajtás, akkor a belsőégésűek piacára léptek volna be ekkora vehemenciával.

Nem a sötétzöldek nyírják ki a belsőégésű autók piacát, hanem a vásárlói igények változása. Ez történeik Kínában, az USA-ban és az EU-ban is.

Ha mi továbbra is csak belsőégésűben gondolkodunk, akkor úgy fogunk járni mint a Nokia.

 a vásárlói igények

Ez akkor lehetne igaz, ha nem nyúlnának hozzá a piachoz és hirtelen mindenki rohant volna EV-t venni. De támogatásokkal torzították az árversenyt, a gyártókat pedig kötelezték a portfolió átalakítására ráadásul konkrétan betiltották a belső égésűeket. Ne magyarázd a vásárlói igényeket, ez egy top-down leerőszakolt erőszakos átalakítás.

A vásárlói igényekhez semmi köze. A legtöbb vásárló közlekedni akar és nem érdekli semmi más. Van aki közlekedni akar és hajlandó valamennyi felárat/időt/stb áldozni arra, hogy ezt valamilyen módon környezet kímélőbben tegye: de ennek semmi köze az EV nyomuláshoz.

a gyártókat pedig kötelezték a portfolió átalakítására ráadásul konkrétan betiltották a belső égésűeket. Ne magyarázd a vásárlói igényeket, ez egy top-down leerőszakolt erőszakos átalakítás.

Azt értsd meg hogy ez NEM az EU-ra korlátozodó folyamat, ugyanez zajlik a világ minden részén, jóval nagyobb intenzitással.
Az EU kullog az elektromos autóipar mögött, nem mi vagyunk a pioneer-ek, akik a világra tukmálják az e-autókat.

Azzal pedig semmit nem tudunk kezdeni ha Kína vagy az USA dotálja az elektromos hajtás terjedését, azon kívül hogy alkalmazkodunk hozzá.

Azt értsd meg hogy ez NEM az EU-ra korlátozodó folyamat

Dehogynem. A Tesla nem azért nőtt ki a földből mert az USA betiltotta a belsőégésű motorok gyártását, hanem mert valaki valós kockázatot vállalt és meggyőzött egy csomó befektetőt is akik ugyanezt tették.

A Tesla nem azért nőtt ki a földből mert az USA betiltotta a belsőégésű motorok gyártását, hanem mert valaki valós kockázatot vállalt és meggyőzött egy csomó befektetőt is akik ugyanezt tették.

Nem tiltották be a belsőégésű motorok gyártását. Be fogják tiltani 12 év múlva az EU területén... ahogy szinte az összes USA állam is tervezi , dobpergés, pont 12 év múlva. Halkan jegyzem meg, hogy Kína 2030-tól tervezi ugyanezt, India 2040-től. A világ fizetőképes keresletét jelentő országok igen-igen nagy részén ez a helyzet.

A portfolióba belenyúlással már most ebbe az irányba nyomják a gyárakat. A 2035 pedig egy épp aktuális szám, volt ez lebegtetve már korábbra is (ugyanezen nyomásgyakorlás).

De ezt az egész világon kb. egységesen művelik, Kína is, India is, USA is, Kanada is, az EU is. Az oroszok, a -sztán országok, az arabok, szegény-afrika és dél-amerika marad ki egyelőre. Ezek viszont érdemben nem piac, a fizetőképes arabok kevesen vannak és ironikus módon a bevételük abból jön, amit az említett országok kivezetnek: olajból. Olajbevétel nélkül ott sincs fizetőképes kereslet.

De ezt az egész világon kb. egységesen művelik

Magyarul a nyugaton, illetve még ahol az amerikai befolyás ezen a konkrét területen érvényesül :). A kínaiak meg azért csinálják, mert hasonlóan előre haladottak benne és árversenyben vannak az amerikaiakkal: nekik is érdekük.

Európának nem érdeke kinyírni a saját gyárait és képességét egy olyan területen ahol a behozott és erőszakolt csere termékkel behozhatatlan lemaradásban van.

Szóval Európának az az érdeke hogy fejlesztgesse tovább a belsőégésű motorait a saját belső piacára, ne legyen része az elektromos autózás előretörésének, ami egy legalább kétszer (négyszer, fene tudja) ekkora piacon történik?

Úgy érzem azt akarod sugallni hogy az EU az USA parancsára teszi tönkre a saját autópiacát, csak hát Amerikának kurvára nem érdeke az olajfogyasztás visszaszorulása, hiszen a dollár alapú olajkereskedelem támasztja folyamatosan a valutáját.

Úgy érzem azt akarod sugallni hogy az EU az USA parancsára teszi tönkre a saját autópiacát

Nem akarok sugallni semmit. Az EU tönkreteszi saját gyártási kapacitásait, most épp az autópiac került sorra mint az utolsó amiben még volt valami technológiai előnye, de legalább paritáson állt.

Az, hogy ezt külső nyomásra teszik, vagy saját képességbeli hiányuk/kreténségük esetlegesen meggyőződéses fanatizmusuk motiválja érdektelen: de ha konkrétan rákérdezel: mivel gyakorlatilag minden területen ahol önálló érdeket kellene képviselni még saját kárára is inkább az USA érdekeit szolgálják ki az EU-s bürokraták: persze az sem elképzelhetetlen narratíva amit vélelmezel, hogy én azt akarnám sugallni, bár nem teszek ilyet.

Az EU tönkreteszi saját gyártási kapacitásait, most épp az autópiac került sorra mint az utolsó amiben még volt valami technológiai előnye, de legalább paritáson állt.

Kb. az egész fizetőképes világ megegyezett, hogy 2035-től nem lesz új ICE autó. Mi a lófaszra kellene koncentrálnia az EU autópiacnak? ICE autókra? Komolyan? Neked elment az eszed.

Kurvára mindegy, hogy te, személy szerint miről szavaztál, vannak a tények és vannak azok a faszságok, amelyeket felhoztál most már sokadszorra, amikor kiderül, hogy semmi alapja nem volt a faszságaidnak.

Szóval újra: Kb. az egész fizetőképes világ megegyezett, hogy 2035-től nem lesz új ICE autó. Mi a lófaszra kellene koncentrálnia az EU autópiacnak? ICE autókra? Komolyan? Neked elment az eszed.

Nem ebben egyezett meg a világ: a németek beinjektálták a kitételt, hogy CO2 semleges üzemanyaggal hajtott ICE mehet. Véleményem szerint a kettőnél több bites okos emberek aknamunkája, hogy ez bekerült, így legalább van némi fizikai realitása a tervnek.

Az ICE mellett CO2 semleges üzemanyaggal hajtott csak generátorként használt Stirling motor is elképzelhető (a titkos favoritom). Van még mit fejleszteni az elektromos megoldásokon felül is, és akár nagyot is guríthat az, aki ilyenbe fektet, ha az a jóslat jön be, hogy a tisztán elektromos megoldás nem skálázódik fel sehogyan sem. Jelenleg vannak megugorhatatlan akadályok, amik akár meg is maradhatnak 2035-ig. Simán lehet, hogy ha akár csak 10-20% hatásfokkal is de el tudjuk tenni "télire" a napenergiát, akkor az a technológia mindent visz a gazdaság teljes megújulóra átállásában.

Nem ebben egyezett meg a világ: a németek beinjektálták a kitételt, hogy CO2 semleges üzemanyaggal hajtott ICE mehet.

Az technikailag ugyanúgy elektromos hajtás, csak üzemanyagcellával állítják elő az elektromos energiát. Semmi köze az belsőégésű motorhoz.

Az ICE mellett CO2 semleges üzemanyaggal hajtott csak generátorként használt Stirling motor is elképzelhető (a titkos favoritom).

A Stirling se ICE.

Simán lehet, hogy ha akár csak 10-20% hatásfokkal is de el tudjuk tenni "télire" a napenergiát, akkor az a technológia mindent visz a gazdaság teljes megújulóra átállásában.

Simán lehet, de az az eltett energia is vélhetően végül villany lesz, itt se rúg labdába az ICE.

>Az technikailag ugyanúgy elektromos hajtás, csak üzemanyagcellával állítják elő az elektromos energiát. Semmi köze az belsőégésű motorhoz.

Nem. Én úgy tudom, hogy a szöveg szerint bármilyen technikai megvalósítás lehet, nem csak feltétlenül üzemanyagcella. De ha üzemanyagcella lesz a nyerő, akkor máris nem a Tesla lesz a nyeregben, hanem talán valamelyik japán cég.

>A Stirling se ICE.

Nem, de jobban hasonlít egy ICE-re mint egy üzemanyagcellára, és az energiát égés formájában tápláljuk bele :-)

>Simán lehet, de az az eltett energia is vélhetően végül villany lesz, itt se rúg labdába az ICE.

Vélhetően... Te így véled. Én meg úgy vélem, hogy kémiailag lesz eltéve, folyékony lesz és égéssel lesz visszacsalva az energia, mert ez tűnik a leginkább skálázódó opciónak. Kerül amibe kerül ennek van esélye kiváltan a fosszilisokat. Nyilván tévedhetek, de ettől még ez egy fejlesztésre érdemes irány, ennek az alagútnak a végén van fény és aki először működő rendszert tesz az asztalra az kaszálhat.

Nem. Én úgy tudom, hogy a szöveg szerint bármilyen technikai megvalósítás lehet, nem csak feltétlenül üzemanyagcella. De ha üzemanyagcella lesz a nyerő, akkor máris nem a Tesla lesz a nyeregben, hanem talán valamelyik japán cég.

Egyrészt üzemanyagcellához ugyanúgy kell akku, meg minden más, ami most is benne van egy EV autóban, másrészt most is nyeregben van több Japán cég is EV fronton, lásd Nissan, Honda, Subaru, Mitsubishi és kicsit a Toyota is.

Nem, de jobban hasonlít egy ICE-re mint egy üzemanyagcellára, és az energiát égés formájában tápláljuk bele :-)

Kurvára nem, teljesen más bajai és problémái vannak.

Vélhetően... Te így véled.

Nem az én véleményem számít, hanem az iparág véleménye, jelenleg ez az irány.

Én meg úgy vélem, hogy kémiailag lesz eltéve, folyékony lesz és égéssel lesz visszacsalva az energia, mert ez tűnik a leginkább skálázódó opciónak.

Hajrá, tegyél pénzt az véleményedben kutató cégekbe.

Magyarul a nyugaton, illetve még ahol az amerikai befolyás ezen a konkrét területen érvényesül :). A kínaiak meg azért csinálják, mert hasonlóan előre haladottak benne és árversenyben vannak az amerikaiakkal: nekik is érdekük.

USA csatlakozott ehhez a legkésőbb...

Európának nem érdeke kinyírni a saját gyárait és képességét egy olyan területen ahol a behozott és erőszakolt csere termékkel behozhatatlan lemaradásban van.

Európának az volt a baja, hogy nem tett elég K+F pénzt erre a területre, nem foglalkozott eleget a gyártástechnológiával, most meg szalad a világ után. Az egész hibrid, PHEV, EV dolog ázsiai területről jött, a hibriddel a Toyota tolta meg leginkább, aztán a Honda is, Nissan, Hyundai, Suzuki, Mitshubishi, Kia, majd jöttek az USA megoldások, köztük a Tesla, de népszerű EV EU autó most sincs igazán, hogy a témát nézzük: WV szinte egyáltalán nincs ezen a területen, próbálkoznak, de lásd a témaindító idézetet.

Európának az volt a baja, hogy nem tett elég K+F pénzt erre a területre, nem foglalkozott eleget a gyártástechnológiával, most meg szalad a világ után.

Ebben teljesen egyet értünk.

most meg szalad a világ után

Ebben is.

--

A Tesla pont ezért lett  befutó, mert Musk a saját és egy csomó befektetői pénzét kockára tette: és bejött. És ezzel az amerikai versenyzővé lépett elő a technológiai versenyben.

A probléma az, hogy Európában nincs olyan nagy pénzember aki ekkora tétet feltenne.

A Tesla pont ezért lett  befutó, mert Musk a saját és egy csomó befektetői pénzét kockára tette: és bejött. És ezzel az amerikai versenyzővé lépett elő a technológiai versenyben.

A Tesla helyzete érdekesebb, mert egy lufi fújódott körülötte, ami kezd összeesni, van benne egy adag hype, várjuk meg, mire stabilizálódik.

A probléma az, hogy Európában nincs olyan nagy pénzember aki ekkora tétet feltenne.

Pénzember ehhez kevés, a Tesla 2003-ban indult, 2008-ban került oda Musk, 20 éves múltja van, az első modelljük is 15 éves már. A Volkswagen az első komolyan vehető EV típusa 2019-es. Pénz lett volna rá, csak olyan konzervatív faszok ültek a Volkswagen igazgatóságában, mint például te és trey is, akik szartak az EV irányra, sőt, utálták az EV irányt, aztán elment a világ mellettük, most meg néznek, mint a kiszántott egér, hogy jé, mindenki EV-t akar venni, 15 év lemaradást pedig nem lehet pár év alatt behozni.

Időnként érdemes a tükörbe nézni, amikor felelősöket keresel. Magyarázd már meg kérlek, hogy mi a lófasz tartott a VW-nél több mint 15 évbe, mire kijöttek egy értelmezhető EV autóval, amire kereslet is van. Itt megvárom a magyarázatod.

Csak annyi, hogy kb. ugyanúgy gondolkodtatok az EV vs ICE kérdéskörben. Most annyi változott, hogy te még nyomnád az ICE fejlesztést, a VW vezetősége végre rájött sok év után, hogy nem azt kellene nyomni, mert a Nokia sorsára jutnak. A probléma továbbra az, hogy 15 év hátrány nehéz pár év alatt behozni.

Egyébként miért (lenne) olyan nehéz behozni?

A kinaiak is azt csinálják/csinálták jellemzően, h egy cég megcsinálta az R&D-t (Apple, Google, Tesla) és amikor az már eléggé kiforrt, arra építkezve kijöttek annak a terméknek egy jóárasított, kisebb-nagyobb részleteiben tovább fejlesztett verziójával (pl. telefon, autó), amivel aztán tarolnak.

Ha akarná, a vw is meg tudná csinálni.

IMO nem a 15 évet nehéz behozni, hanem realizálni, hogy már nem vezető autógyártó és feladni a nagy mellényből. Másképp megfogalmazva paradigmaváltásra (megújulásra) lenne szükség. Ez az, amire képtelen volt a nokia és amire képtelenek a hagyományos autogyártó monstrumok. A saját bénázásuk foglyai.

https://www.manrajubhi.com/4-stages-of-a-business-life-cycle/

Ha itt nem ismerik fel időben (ritkán szokták), akkor negatív spirálba kerül a cég és bezuhan. Ez történt IMO a BB-nél, a Nokiánál és egy kazal másik cégnél, ami vmikor jól szólt. Ha viszont felismeri ÉS tudja kezelni paradigmaváltással ÉS meg tudja hozzá szerezni a buy-in-t (részvényesek, szakszervezetek), akkor akár le is tudná gyűrni a konkurrenciát könnyedén, hiszen van egy rakás előnye (nem kell pl. gyárat építenie, tudja hogyan kell összerakni egy biztonságos guruló kasztnit, tudja, hogyan ne ázzon be az ajtónál, ne zörögjön és tőkéje is van).

A gond az, hogy közben van egy rakás hátránya is, ami egy startup jellegű cégnek nincs: neki megelőlegezik a részvényesek a bizalmat, nincs erős és bénító szakszervezet, nem görget maga előtt adósságokat, nincs kötelezettségvállalása, hogy 10 évig még biztosítania kell a millió féle típushoz az alkatrészeket stb. De ezek szerintem nem akkora gondok, amiket nem lehet megugorni, csak tényleg kell hozzá a paradigmaváltás.

 

Szóval szerintem az téves nézet, h le kell dolgozni 15 évet.

A kinaiak is azt csinálják/csinálták jellemzően, h egy cég megcsinálta az R&D-t (Apple, Google, Tesla) és amikor az már eléggé kiforrt, arra építkezve kijöttek annak a terméknek egy jóárasított, kisebb-nagyobb részleteiben tovább fejlesztett verziójával (pl. telefon, autó), amivel aztán tarolnak.

A másolós kínaiaknak is 5-10 évbe telt, mire hellyel-közzel piacképes terméket tudtak létrehozni, pedig rögtön elkezdték a másolást, még 2008-ban, mégis 4 év kellett, mire a Huawei elérte a 4% piaci részesedést, a Xiaomi 6 évet várt erre és most még mindig csak 25 százalék körül járnak összességében. Kellenek az évek és a tapasztalatok, nem lehet megkerülni.

Ha akarná, a vw is meg tudná csinálni. [...] Szóval szerintem az téves nézet, h le kell dolgozni 15 évet.

Meg tudta volna, ha időben nekiállnak és hisznek benne. Csak basztak nekiállni és most se hisznek benne igazán, hanem nagyjából kényszerűségből mennek a piac után, nincs hiteles vezetőjük, aki _hisz_ az EV autókban. Másfél évtizedet nem lehet évek alatt ledolgozni.

A VW problémája szerintem az, hogy az ő esetében a tulajdonosok nem nyelték volna be, hogy évekig veszteséggel üzemeljen az EV üzletág, évről évre kellett maximalizálni a profitot, nem 20-30 évre. Rövidlátó stratégia, de a piac működéséből levezethető ez is, és az sem biztos hogy egyáltalán meg lehetett volna oldani a problémát, mert a befektetők talán lecserélték volna a vezetőt, aki hosszútávú fejlesztésbe kezd. Ha megnézed pont annyi EV-t gyártottak mindig, amennyit muszáj volt a törvényi körülmények miatt, mert kicsi volt rajta a profit, vagy egyenesen veszteséges volt.

Azért ezzel óvatosan. Van 10M+ belsőégésű autót gyártó konszerned, mindenféle modellekkel, megtérülési időkkel, kiépített gyártókapacitással satöbbivel. Finom kis mellékzönge a szervízháttér kiépítése, a szervízek átképzése, illetve az érdekellentétek kezelése. Bónuszként te nem kimondottan a prémium, felsőközép részre lőssz, hanem mindenre. Elsőre kell egy életképes platform, kell hozzá egy gyártósor, és kell töltőhálózat az elektromos autókhoz. Ehhez képest a Tesla zöldmezősen indult, kimondottan az amcsi prémiumot célozta, és azokat a zöld irányban elkötelezetteket, akik megengedhetik maguknak az amcsiban prémiumnak számító autót. Ha megnézel egy amcsi autófinanszírozást, akkor az ottani fizuhoz képest nagyon kedvezően, és szinte nulla kamattal kapod meg. A másik érdekesség, hogy a célcsoport jelentős része eleve kétautós, sőt esetleg háromautós, valamint családi házas környezetben lakik, ahol a töltést saját magának is relatív könnyen meg tudja oldani. Egy Amszterdam, Berlin, London, Bp. belvárosi luxuslakásos valaki csak álmában oldja meg könnyen a töltést, esetleg ha újépítésű ház, akkor a garázsban talán ki tud bulizni egy külön mért valamit magának. Mindezt úgy, hogy relatív gyér még (5-10 évvel ezelőttről an szó) a töltőhálózat, és áll ott a biztonsági F150 a garázs titkos bugyrában. :)

Ha egy BMW i3-as vagy régi eupot, egolfot megnézel, akkor azokban a fogyasztás és akksitechnika+hajtástechnika még évekkel van a Tesla mögött.

Ha egy BMW i3-as vagy régi eupot, egolfot megnézel, akkor azokban a fogyasztás és akksitechnika+hajtástechnika még évekkel van a Tesla mögött.

A Nissan, a Mazda, a Hyundai, a Mitsubishi, a Kia és a többi miért volt képes arra a bravúrra, hogy kijött egy évtizede EV autóval, ami értelmezhető volt a piacon? Nem a Tesla az egyetlen, ahol kijöttek EV autóval.

ID szériával jelenleg mi a probléma?

Van valós, saját tapasztalatom ID.3, ID.4, Skoda Enyaq és Audi Q4 eTron modellekkel.
Az elektronikus hajtáslánccal önmagában nagy baj nincs. (Vannak ügyesebb EV hajtásláncok a piacon, de a VW is teljesen jó.)

Ugyanakkor:

  • a VW Golf 7. generációjának (és vele rokon modelljeinek) gyakorlatilag tökéletes ergonómiáját és kezelhetőségét (pl. kezelőszerveit) sikerült pocsékra cserélni,
  • a VW Golf 7. generációjának beltéri anyaghasználatát és minőségét sikerült borzasztóan lezülleszteni. (Egy ID.3-ban nekem rosszabb a "look and feel", mint egy korábbi Polo-ban.)
    Ebből vannak felfelé kilógó modellek, pl. az Enyaq határozottan vonzó belül a legtöbb MEB platformos autóhoz képest. Az is érdekes, hogy a Skoda modernkori szándékos lefelé pozícionálása ellenére, jelenleg határozottan vonzóbb csomag, mint a VW testvérmodell. Sőt, UX szempontjából ide sorolám még egyes Cupra modelleket is, hajtáslánctól függetlenül.
  • Az árazás teljesen versenyképtelen. Amennyibe ezek az autók kerülnek, azt a pénzt sokkal jobban el lehet költeni. Sőt, szinte csak jobban lehet elkölteni.

Ha csináltak volna MEB platformra a 7-es Golffal 1:1 (minőségben és UX-ben) megfeleltethető modellt, és képesek lettek volna neki versenyképes árat adni, akkor sorok állnának a VW kereskedések előtt.

Most nézem közben, hogy időközben becsúsztak a 9-10 milliós ársávba az első ID.3-ak, gyakorlatilag újszerű állapotban, nagyon kevés kilométerrel. Ez rövid idő alatt jelentős értékvesztést jelent, miközben az elmúlt időszakban szinte minden tartotta az árát, pláne az EV-k.
A piac kegyetlen és ilyenmódon igazságos is: beárazza magasra azt, ami jó, és leárazza azt, ami nem.

Komolyan mondom, 9-10 millós ársávban már egészen elgondolkodtató ID.3-at venni, annak ellenére, hogy nekem az ID.3 az elmúlt évek legnagyobb csalódása EV fronton.

Emlékeim szerint a VW villanymotorok nem vízhűtésesek, és nem temperálják az akkukat. Ezért a tölthetőségük, és élettartamuk is rosszabb. Szoftveresen a VW nagyon gyenge. Persze ugyan ez igaz a MB-re is. Nincs nekik saját akkujuk. A BMW is nagyban fejleszt saját akkut, de még az sincs gyártható állapotban. A Tesla hajtómotorral, hőszivattyúval fűti az akkukat. Nem túl jó a alaktényezője sem az autónak, így nagy a légellenállása. Talán az MB ad a légellenálásra is.

Folyadékhűtéses a motor és az akkupakk is.

Nem vagyok túl naprakész az MEB témakörben (csak egyszerű júzerként közlekedtem ilyen autókkal, nem ástam bele a témában mélyebbre), azt nem tudom, hogy képes-e gyorstöltés előtt, vagy télen elindulás előtt - időzített módon - előfűteni az akkupakkot. (Ráadásul korai modellek voltak nálam a "1st" felszereltségi szintből, akkoriban még egy csomó minden baromi "béta" volt a VW-nél, amit azóta szoftveresen orvosoltak.)

Folyadékhűtéses a motor és az akkupakk is.

Emlékeim szerint az elektronika igen de maga motor nem.

Az ID3:

https://imgur.com/pV7vouS
https://imgur.com/g9sGNGz
https://imgur.com/GeJh7j9
 

Tesla Model S motor:

https://imgur.com/MLF3uqc

 

Szerk:

Egy akku/töltés teszt amit a haverom csinált (Panasonic vs LG) 

Némi magyarázat a német vs más gyártók autóépítési felfogásáról. Az előbbi áttervez, míg a utóbbiak újratervezik a modeljeiket. Az értékesítési stratégiát már nem is említem, arról már volt szó.

Ráadásul korai modellek voltak nálam a "1st" felszereltségi szintből, akkoriban még egy csomó minden baromi "béta" volt a VW-nél, amit azóta szoftveresen orvosoltak.)

Gondolom ezek a frissitések elérhetőek 3 éves autókra is - mert egyébként 9 - 9.5M körül egészen jó vételnél tűnik, még 5 év akkugaranciával.

Ha csináltak volna MEB platformra a 7-es Golffal 1:1 (minőségben és UX-ben) megfeleltethető modellt, és képesek lettek volna neki versenyképes árat adni, akkor sorok állnának a VW kereskedések előtt.

Én erre nem vennék mérget: lehet hogy az elektromos autót vásárlók jelentős része fiatalabb korosztályhoz tartozik akik merészebb külsőt várnak egy autótól, mint amit a Golf nyújtani tud.

Szerintem a VW oldalán tudatos, piaci igényeken alapuló tervezés eredménye az ID.3.

Pénzember ehhez kevés, a Tesla 2003-ban indult, 2008-ban került oda Musk

Kis cég ügyes technolgóiai újítással van rengeteg Európában is. Mégis rendre nem itt futnak be, hanem el kell menniük pl az USA-ba, Kínába, Japánba: kellően távolra Európától, hogy átütő sikeres céget építsenek a termékre és finanszírozást kapjanak a tovább fejlesztéshez: itt senki sem akarja kockáztatni a felhalmozott pénzét.

"jé, mindenki EV-t akar venni,"

Ez valójában úgy hangzott.

1.Jé 20-30% támogatással EV -t lehet venni.

2.Jé, majd nem lehet nem EV-t venni.

3. Fasiszta, földromboló vagy ha nem EV veszel.

Én nem látom azt a mindenkit aki EV-t akar venni. Viszont azt látom, hogy azok akiknek esélyük nem volt, hogy utolérjék az autógyártási technológiában éllovas európát, úgy döntöttek, hogy az összes lehetséges eszközzel( klímahisztik, Grétácska, a politikusok megkenése, a totális "social" mediai véleményterror stb.) rákényszerítsék a fizetőképes világot egy másik technológiára, amiben már Ők vannak elől. Hogy volt a "Lovag regényben" ?, ha nem tudod legyőzni lovon, akkor az ágyban kell leütni.

Persze a németeknek, már akkor el kellett volna kezdeni gyanakodni, mikor teljesen irreális normák kezdtek megjelenni.  A kis hülyék rájöhettek volna, hogy ennek csak az a célja, hogy a belsőégésű motor gyártási, (nem utolsó sorban karbantartási) de még inkább fejlesztési költségei az egekbe szálljanak. Ők szépen futottak a nyúl után, legyengítve magukat. Pedig csak időben észre kellett volna venni, ennek vége van.( már az ominózus usa vs. VW dizel botránykor) És dízel és benzines technológiai fejlesztés helyett, a fejlesztési pénzeket, időben az Ev irányában elkölteni.

Csak hát ha valamit nehéz belátni, az az, hogy hiába vagy te a legjobb a területeden, van hogy ez már nem számít.

Az euro 5 ( kitalálása és nem a bevetése) után kellett volna egységesen azt mondani az európai gyártóknak, hogy ez értelmetlen. Nem fogjuk teljesíteni. Ellenben elkezdünk az EV irányába menni. Ha már "mindenki" ezt akarja.

Így viszont hihetetlen (nagyságát szerintem el se tudjuk képzelni) fejlesztési és gyártási pénzeket dobtak ki teljesen feleslegesen az ablakon. S ezzel megásták a saját sírjukat.

Alapvetően azért maradt le az európai autóipar az EV forradalomról, mert az európai autóipar vezetői pont úgy gondolkodnak, ahogy te is: klímahisztik, Grétácska, satöbbi; múló divat, tegyük a minimumot, toljuk az ICE fejlesztést, aztán majd lesz valahogy. Aztán most, hogy eltelt 15 év és nincs máshogy, ezért kurvára le vagyunk maradva, most megy a kapkodás, megy a magyarázkodás és a mutogatás. Kína leszarja a klímahisztit és Grétácskát, mégis öt évvel hamarabb akarnak átállni tisztán EV autókra 2030-ban, mint az EU 2035-ben. Lehet persze mondogatni, hogy klímahiszti meg Grétácska, csak ha közben elhúz a világ, akkor be kellene ismerni, hogy elkúrtuk, nem kicsit, nagyon. De sokkal egyszerűbb még mindig jönni azzal, hogy mások kúrták el, dugjuk homokba a fejünk és toljuk tovább az ICE fejlesztést...

Jobban mondva, kinanak, mikor valasztania kellett, hogy akkor most ICE vagy EV, nyilvan az utobbira mentek, mert 0-rol sokkal konnyebb, mint az ICE, es amugy is afele megy mindenki.

De igy meg jokora elonnyel indultak, mert nekik nem volt 100K+ munkavallalojuk/vallalkozojuk, aki csak ICE-re volt specializalva. Nem volt ott a meregdraga gyarak, lezsirozott kormanyzati burokracia, semmi. Ez, ami a nemet gyartoknak volt, hatalmas elony, hatalmas penz es toke, de hatalmas teher is egyben, mert egy 20milliardos befeketetest atalakitani ICE-rol EV-re vesztesegekkel jar, mig 0-rol felepiteni egy 20milliardos EV gyartobazist 100% befektetes, vesztesegek nelkul.

Reszletesen kifejtve itt: https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_the_handicap_of_a_head_start

igazad van, de kerdes, mennyit segit a 4-5. generacios e-auto fejleszteseben egy 0-1. generacios meglete. persze biztos tobb a semminel, de szerintem az onmagaban nem sokat jelentene. Inkabb az szamit, hogy az elmult 10 evben folyamatosan ontik az e-auto fejlesztesbe a penzt, egyelore 0 megterulessel. evente tobb millard dollaros penznyelo. Nem lehet egyertelmuen elitelni a cegvezetest sem.

plusz a VW-nel ratesz egy lapattal meg, hogy legendasat hatalmas osztalekot fizetnek. evi 8-10% siman befigyelt, legalabbis eddig. gondolom, a reszvenyesek felol is nagy volt a nyomas, hogy amig nem muszaj, ne oljenek penzt az e-autokba, inkabb adjak a reszvenyeseknek.

Rovidlato? egesz biztosan. sajnos az emberek tobbsege ilyen, es ha hagyon oket donteni, akkor ez lesz belole. ami nem egeto, nem kell 1-2 even belul, azt egyszeruen kizarjak a tudatukbol. Szomoru.

plusz a VW-nel ratesz egy lapattal meg, hogy legendasat hatalmas osztalekot fizetnek. evi 8-10% siman befigyelt, legalabbis eddig. gondolom, a reszvenyesek felol is nagy volt a nyomas, hogy amig nem muszaj, ne oljenek penzt az e-autokba, inkabb adjak a reszvenyeseknek.
 

Az osztalék az egy dolog. Ha van a cégnek jövőképe, és értelmes K+F projektje, akkor a részvényes inkább a cégérték növekedésben érdekelt. Volt a VE-nek is Tesla részvénye, csak “jóérzék-kel” exitáltak a maihoz képest talán 30%-on. Aki maradt a pozíciójában annak a befektetése most sokszorosát éri… Most olvastam a Wizz Air növekedési tervét, ahol Váradiéknak 24 fontról 120 fontra kell felküzdeni a Wizz részvény árfolyamát. Ha ez sikerül, akkor Váradi jutaléka 2 év múlva 100 millió font (45mrd Ft) lesz.

hogy kijött egy évtizede EV autóval, ami értelmezhető volt a piacon?

 

Ez erdekes. 2013-ban milyen modellek voltak nissan, mitsubishi, kia, mazdaban, hyundai ami "ertelmezheto" EV auto volt?

 

Es mi az ertelmezheto EV auto? Mondjuk 45-60kWh akksi minimum (250-400km hatotav uj korában)?

 

Szerintem kicsit elszaladt a lo. A 10 eve levo ertelmezheto EV auto az kb. a mitsubishi i-miev (fürdőkád 4 keréken) meg a nissan leaf volt a maga 24kWh akksijaval (80-140km hatotav).

 

Kicsit sötétzöld ködben ülsz.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

okok. mutass mar egy mazda vagy kia elektromos autot 2013bol.

 

Felcsaptam a hahu-t:

uzemanyag: elektromos

evjarat: 2012-2014

 

Aszondja:

nissan leaf 24kWh

citroen c-zero/mitsubishi i-miev/peugeot ion 16kWh

ford focus electric 23kWh

VW eUP 18kWh

Tesla model S 85kWh

renault zoe q210 25kWh

Fiat 500e 10kWh

 

Se mazda se kia. Viszont van VW ugyanugy, mint a tobbi gyartonak. Es mindenkinel az akksi a jatek kategoria (<30kWh), egyedul a teslanak volt mar akkor is 85kWh akksija.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Amikor egy auto csak egy reszfeladatra valo, az csak masodik/harmadik/negyedik autonak lehet venni. Egy 10kWh-s autoval (fiat e500) nem mesz kb. sehova. Tenyleg csak bevasarolni.

 

Mindegy. En csak emellett a tomeny faszsag mellett nem tudtam elmenni:

A Nissan, a Mazda, a Hyundai, a Mitsubishi, a Kia és a többi  miért volt képes arra a bravúrra, hogy kijött egy évtizede EV autóval, ami értelmezhető volt a piacon? Egyszerűen a VW vezetői nem hittek a dologban és szartak rá.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

1, Jobban tennéd, ha olvasnál is, mintha csak írnál.

2, Kurvára mindegy, hogy mi van Grétácskával, Kínai is leszarja, aztán nézd meg, 2030-ra tervezik, hogy nem lesz több ICE autóeladás.

3, Semmi személyeskedés nem volt, idéztem tőled, ráadásul szó szerint. Ha ez személyeskedés, akkor szerintem ideje lenne megismerkedned a tükörrel.

Nyilván nem úgy fogtok térdelni, ahogy én nem térdelek, hanem úgy, ahogy most térdeltek.

Nem követek minden topikot amelyikben a fajtád térdel. Kicca megfejtette már, miért nem tudtok ellenállni ennek a tevékenységnek? Ő nagyon ért hozzá, szóval ha elbizonytalanodsz a képességeid illetően, tőle "értékes", professzionális tanácsokat kaphatsz.

:)

Ha mar segitseget kertel tolem akkor segitek.

Azert van terdeles fixaciod es azert beszelsz allandoan a temarol es azert nem tudsz ellenalni a tevekenysegnek, mert (sajat bevallasod szerint) az apad teged ilyenre kenyszeritett es igy nottel fel. Neha kiasod meg lepippantani(szinten sajat bevallasod szerint), ami maradt belole, csak a szokas miatt. Ilyenkor ujra elotor mindig beloled a tema a hupon is. Ekkor lathatjuk, pippantos commentjeid. De amikor apad epp nem er ra, mert tul kemeny a fold, akkor Putyin locset veszed celba karpotlaskent.

Az a baj, hogy a segitsegem utan pedig mindig mesz trey papahoz terdelni/konyorogni/sirni, hogy torolje a segitsegem, mert a kis serult lelked ilyenkor ujra szembesul a multaddal/jeleneddel :) Pedig te kered segitsegem. Ki erti ezt? :D

Sajnálom a szövegértési problémád. Svájcban nincs valami jó magyar nyelvű iskola, ahová beengednének téged tanulni?

Megőrzöm az emaileket, ezért a térdelő fajtád kedvéért megnézhettem, mikor és miért kezdeményeztem beszélgetést treyjel. Legutóbb 2018-ban, egy saját bejegyzésem címe miatt. Megtaláltam a megfelelő technikai megoldást, ezért maradhatott a cím olyan, amilyennek akartam. 2014-ben az általam beszkennelt, feltöltött és belinkelt régi képek jogi státuszával kapcsolatban kérdeztem. 2011-ben tipográfiai-jellegű változtatást javasoltam egy cikk kapcsán. Nem tagadom, egyszer, 2010-ben moderálás okán is írtam treynek: egy elhunyt HUP-osról szóló topikban elszabadultak a dolgok, és erre hívtam fel a figyelmét.

Na mindegy, nem ez az első, amit csúnyán beszoptál. ;)

:)

Ennek meg mi a f@x köze van az EV-hez?

Lehet rugózni a megtérüléseken meg a VW konszern méretein... Az igazság az, hogy pontosan a mérete miatt kellett volna legyen forrás, hogy 10-15 évvel ezelőtt megkezdje az átállást vagy legalábbis felkészüljön rá.

Egészen egyszerűen az európai autóipar bealudt. Még a Tesla sikere sem ébresztette fel szemben a Japán, koreai stb gyártókkal. (Kínát szándékosan nem említettem) Ezzel szemben a fillérbaszó hozzáállásukkal inkább kijátszani akarták a mindenféle EUROx előírásokat a diesel botrány előzményeként... :-(

nem kellett ahhoz EU szabalyozas, kinyirjak azok sajat magukat a kinaiakkal folytatott (vagy jobban mondva nem folytatott) versenyben.

A regi dinoszauruszok iszonyat esetlenek. Az megvan, hogy pl. a vw, de a tobbi regi 'nagy' is zsinorban a szoftverekre panaszkodik? marmint arra a szoftverre, amit barmelyik webshop 5-6 eve tokelyre fejlesztett. ok most kezdtek, de nem tanultak, hanem szepen beleesnek ugyanazokba a hibakba, amit a szoftveripar mar 10-20 eve vegigvitt.

es ezert hivjak oket dinoszauruszoknak. mert a menedzsmentjuk megkovult, rugalmatlan, valtozasra erzeketlen es keptelen. meg ha akad is 1-1 ember, aki latja, mit kellene tenni, a tobbi leszavazza, visszahuzza.

nem feltetlen baj, ha ezek kipusztulnak. semmi ertelme onteni az adofizetok penzet ilyenekbe. akkor mar inkabb az uj, dinamikus startup-okba ontsek a penzt, az nagyobb sikerrrel kecsegtet.

Én a magam részéről NEM akarok Netflix-et nézni egy 14"-os kijelzőn az autóban és hangyapicsányi slidereket megpróbálni húzogatni 135km/h sebességnél.

Ha minden auto ilyen lesz es nem lesz mibol valasztanod, akkor sem lesz ezzel problema. Mar most is kaphato fizikai gomb/tekerentyu, amit oda raksz ahova akarsz es ahol neked kenyelmes. Tehat gondolom nem vagy egyedul az igenyeddel.

mikor azt hallod, hogy "a volkswagen-nel szoftverhibak akadalyozzak az ID3 startjat, mar evek ota", az nem azt jelenti, hogy lefagy a konzolon levo tablet! Azt ertik alatta, hogy amig ICE-kben ECU -t sikerult osszereszelni 20+ ev alatt, addig most kezdhetik elolrol, mert az ICE ECU-ja (es a tobbi reszegysege) egy massziv celhardver, ami alig valtozott lenyegesen az elmult 20-30 evben. Kulon-kulon szenzorok es cpu minden funkciora: abs, esp es tsai.

Mikozben ma ezt ugy oldjak meg, hogy van par szenzor, az egy lokalis halozaton keresztul elkuldi a kozponti procinak (ami off-the-shelf, olcson), az egymaga kiszamol mindent, es vezerel mindent.

Magyaran a gond az, hogy az auto teljes elektronikajat ujra kell tervezni es irni 0-rol.

A kis kozponti tablet a netflix-el valszeg ki van adva egy 10 fos kulsos cegnek, kb...

Magyaran a gond az, hogy az auto teljes elektronikajat ujra kell tervezni es irni 0-rol.

Miért kellene 0-ról újraírni?
A vezérlők jelentős részét átvitték az ID3-ba is, környezetvédelmi rendszereket kikukázták, az elektromos meghajtásért felelős rendszereket kellett megírni.

Az EV alapvetően EU-s és országokon belüli politikai döntések eredménye miatt van előnyben:

- adómentesség (regadó, parkolás, üzemanyag /részben/);

- nagyvonalú vásárlási támogatások;

- a olajalapú technológia előírások útján történő ellehetetlenítése;

Mintha az EU szántszándékkal nyírta volna ki a saját autóiparát.  Megvették a kínaiak kilóra a döntéshozókat, vagy maguktól voltak ennyire h*lyék? :-(

Az az autóipar, amiről elképzelhető, hogy mesterségesen visszafogta a fejlesztéseket, hogy minden éven lehessen valami újítást kihozni? Döbbenet.

Nem vagyok nagy Tesla fan. Volt egy pont amikor, velemenyem szerint, az europai autoipar elvesztette a kapcsolatat a kozepreteggel.

A kozepkategorias autokba mar-mar szandekosan epitettek be vackokat, idegesito hibakat. Pl. az IVI rendszerek kezelofelulete horror a kozepkategorias autoknal, pedig adott esetben meg a HW is ugyanaz, csak az UI mas, hogy szopassanak ...

VW-ert nem kar. Sosem volt szamomra egy vonzo marka. Gyerekkent sem volt olyan gondolatom, hogy ha nagyobb leszek, akkor barmilyen VW grouptol szarmazo autot veszek.

De azert az EU erdekeben jo lenne ha nem menne tonkre. :D

Ezt én is így gondoltam/gondolom, de azért a V10-es Phaeton-t élveztem! Ez volt az egyetlen VW-m, de ugye a szervizelése problémás, egyszerű dolgokat sem tudtak szakszervizben megoldani. Egy lengőkar kopogás miatt kellett megválni tőle amit sem a magyar sem a német VW nem tudott megoldani. Pár évre rá egy vásárláskor a kereskedőnél beszélgettem a szerelővel és ő mondta, hogy nagyon jó autó, de kevesen értenek hozzá. Elmondtam, hogy mi volt a bajom és rögtön vágta, hogy ja, azokat az alu karokat nem szabad hidegen feltenni, mert utána kopogni fog :)... Mindegy, ez lefutott, sose lesz többé VW-m, mert a többi egy f.s, mindegy, hogy elektromos vagy nem!

„Niemand ist unnütz! Man kann immer noch als schlechtes Beispiel dienen!”

dzsolt

Szerkesztve: 2023. 08. 02., sze – 09:11

Részemről, ami életképtelen, az mehet a szemétre. Én nem fogok sírni a fosokért. Porsche 911 biztosan lesz!!!! 😭

Kb. az lesz a jövő, hogy mindenki villanyfossal fog járni, az ICE a gazdagok kiváltsága lesz. Azok kiváltsága lesz, hogy az egyenautók közül kitűnhetnek majd a kipufogóhanggal, a V6-V10 motorral. Egy Ferrarival, egy Porsche-va, egy Bugattival ....

Porsche 911 Will Always Be ICE-Powered, Says CEO Oliver Blume

trey @ gépház

Én akkorra, mire a német autóipar (ami áll át elektromos autók gyártására) tönkremegy, már rég nem fogok autózni, csak röhögni. Vagy az se biztos.

Nem tudom miért menne egyébként tönkre, a győri Audit állítjuk át elektromos termelésre,  BMW eleve azt hozza ide ...

Nem látom olyan tragikusan ezt a képet.

trey @ gépház

Arra esetleg tudnál magyarázatot adni, hogy miért tendencia elektromos autókban, hogy különböző motorhangokat lehet hangszórón emulálni (mindeközben olyanról még nem hallottam, hogy ICE autókban valaki hangszóróból EV-vinnyogást akart volna hallgatni és ilyen funkciót hiányolt volna) ... 😂

Nem, ennek nem a farokmérethez van köze, hanem ahhoz, hogy egy szép motorhangot jól esik hallgatni. Meg lehet nézni az F1-et is, sírták vissza a szívó V12, V10 hangját a szurkolók, mikor bejöttek a gay 1,6 hibrid turbók.

Előírás is lett, hogy kezdeni kell vele valamit ha jól emlékszem.

trey @ gépház

Nem, ennek nem a farokmérethez van köze, hanem ahhoz, hogy egy szép motorhangot jól esik hallgatni.

Száz éve a lóhangot hiányolták az autókból, anakronizmus, kihalt, ahogy kihaltak azok, akik hiányolták.

Előírás is lett, hogy kezdeni kell vele valamit ha jól emlékszem.

Azért, mert túl halk és a gyalogosok nem hallják, hogy jön az autó.

Száz éve a lóhangot hiányolták az autókból,

Hogyne. És kijöttek a nyihaházó Ford T-modellel ... nem? Hát nem.  Sosem volt olyan. Amiről beszélek, egy létező dolog. Szakadnak tőle a röhögéstől az Instán.

Azért, mert túl halk és a gyalogosok nem hallják, hogy jön az autó.

F1-ben ... 

trey @ gépház

Ne keverd össze a belső hanggenerálást (V8 for fun) a külső hanggenerálással (ami az EV-knek és PHEV-eknek gyalogosvédelmi okokból kötelező lett).

(Konkrétan BMW-hez) tudom hogy létezik hanggenerátor ami motorspecifikusan (dízeltől a PHEV-ig) kapható, az erősítőre van rákötve. Vicces. :)

zászló, zászló, szív

Ne keverd össze a belső hanggenerálást (V8 for fun) a külső hanggenerálással (ami az EV-knek és PHEV-eknek gyalogosvédelmi okokból kötelező lett).

Bocs, de nem keverem össze. Nem hallottál még róla? 

https://thor-tuning.com/thor-ev/

https://www.sound-booster.com/en/sets/electric-vehicle.html

https://www.youtube.com/watch?v=b-ebgiIJfeM

Egyes kínai EV autókon már akár több hangprofilból is válogathatsz.

trey @ gépház

Porsche 911 biztosan lesz! Azok kiváltsága lesz, hogy az egyenautók közül kitűnhetnek majd a kipufogóhanggal, a V6-V10 motorral. 

Az a prémium bullshit amit itt is leírtál, egy igen szűk rétegnek az igénye. Nem kell a legtöbb vásárlóknak a üvegpalotákban lebzselő fehérkesztyűs "prémium". A rolex ugyan olyan jó a ebayről megrendelve is, futárral szállítva... A Tesla olcsósított értékesítési politikája: rendelj közvetlen a gyártótól a weboldalon + a rozsdaövezetben (13. kerületben) fenntartott minimál képviseleti pont teljesen kielégít minden igényt. Szarok én a prémium szervízre (mert nem kell szervíz). Ha baj van akkor távdiagnosztika után küldenek egy szerelőt... Nem kell megfizetnem viszonteladó üvegpalotájának a költségeit.

Egy Ferrarival, egy Porsche-va, egy Bugattival ...

Ezeket a felesleges márkák permanens válságban voltak történetük során mindíg. Ezeket a márkákat nem az eladások tartották el soha, hanem az anyavállalat tömegautó eladásai. Nem biztos hogy ezután Józsibácsi a Fiat puntó árában szeretné fizetni a kiváltságosok Ferrariját. A vásárlási szokások megváltoznak, olcsón és jót szeretne venni az internet népe! Ma már a 70+-osok is használják a netet! :)

Majd pont a HUP papucsos, térdig érő fehér zokni+ szandál népétől fogok tájékozódni arról, hogy mi lesz a módi a világban ... :D Sok mindenre jók vagytok, félreértés ne essék, de ízlés kérdésben nem tőletek kérnék tanácsot, az hétszentség :D

trey @ gépház

Bill Gates ízléséről ízléstelenségéről itt értekeztem anno:

https://hup.hu/treyblog/20161007/tovabbra_is_bill_gates_a_leggazdagabb_…

Bill Gates egy slampos lúzer. Bár, most, hogy új asszony(ok) van(nak) mellette, talán kupáltak rajta valamit.

trey @ gépház

Szerintem rendben van vele minden.

De az eredeti téma: miért fizetnének ki az autó nagykereskedelmi árának a sokszorosát, amikor van gyártó aki közvetlenül supportál olcsóbban? Miért akarnék fehérkesztyűsöket eltartani? Az emberek nem hülyék, a fehérkesztyűsök az üvegpalotában meg hülyènek akarnak nézni! Prémium kiszolgálás, prémium Szervíz, prémium üzemanyag, prémium olaj… átbaszás…

Hogy kerül az elektromos E-Up 16-17 millióba, mikor a legalja tesla is ennyi?

Hogy esett az ára a 14 milliós golfnak 10-re 4 hónap alatt? Túl vannak árazva, a kutyának sem kellenek.

Az elektromos meg kinlódás tölteni, kinlódás hidegben, kinlódás melegben, 10 év után sanszos egy új akku, és ha jó sok lesz belőle, akkor a kieső jövedéki adót az országok a villanyáramon hajtják majd be. Gr8!

én úgy emlékszem a Nokia-t szándékosan szétverték menedzsment szinten

és azóta Elop neve metafora

Az biztos, hogy a Microsoft bűne, de egyébként nem voltak olyan rosszak a Lumiák, és még a WinPho8 se volt olyan rossz, csak kár volt erőltetni a belépő szintű hw-ra a 10-et, a 8-at kellett volna még kicsit püfölni, meg a fejlesztők hátsóját nyalni...

De elnézve a többieket, időben kukázni a szimbijánost és kapásból droidra állni se lett volna feltétlen sikertörténet. 

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

A hardver jó volt alapvetően, a szoftver volt szar rajta, de nagyon, előtte évekig használtam Windows Mobile-t PDA-n (Treo, Mitac Mio, stb), szóval volt honnan esni.

A Nokia simán túlélt volna, ha a Symbian mellé behúzza az Android-ot és megfelelően szegmentálja ezeket a vásárlóinak, például elsődlegesen billentyűzetes és elsődlegesen érintőképernyős telefonokkal.

A Microsoft legrosszabb időszaka a Ballmer éra volt, ez a Windows Mobile volt és Nokia malőr volt a csúcsa annak, hogy lehet elbaszni valamit.

Pont ezért sántít az érvelés, a WV nem kapott Elop szerű vezetőt, akiről az Elop-effect is elnevezésre került:

"The Elop Effect is therefore when a CEO announces both that his current platform is not competitive AND he announces a new system to be replacing the current one, without any new products to sell."

Juthat. Felteteles mod. Nem jo, mert ez nem felteteles, hanem mar palyan van a dolog es csak ido kerdese.

Direkt van igy.

Az mondjuk kemeny lesz foleg itt keleten az osszeszerelo uzem orszagokban. EU gazdasaganak nagy resze az autoipar.

Az bedol akkor pornepnek phos lesz. de nagyon.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Szerintem ez még csak nem is az EV mizéria meg Kína autógyártási ambíciói miatt van/lesz. Hanem azért, mert a csúcsra járatták az autógyártást, különböző módszerekkel* sokkal több autó eladását eszközölték, mint amit a piac egyébként magától felvett volna. Ehhez hozzá kellett igazítani a gyártási kapacitást, és amikor bármilyen külső tényező (recesszió, EV-k, Kína, stb.) miatt visszaesik a kereslet, akkor hirtelen óriási teherré válik az eltúlzott eladásokra létrehozott eltúlzott gyártókapacitás. Pláne a VW csoport, ahol ugyan azok az autók némiképp eltérő kinézettel négy márkánál is megvásárolhatók, és nem igazán különbözteti meg őket semmi a kinézeten kívül (ergo egymás erős konkurenciái a csökkenő kereslet idején).

*Euro normák semmi másról nem szóltak, mint arról, hogy legyen indok az új autó vásárlás kikényszerítésére. Nem változott érdemben a kibocsátás (linkem nincs, de nem rémlik tanulmány, hogy milyen jó hatásal lett a környzetre a sok modern kocsi), vagy ha változott is, azt "kompenzálja" a sokkal több jármű. Amerikában működött, hogy minden évben új formát kapott ugyan az a kocsi és az emberek lecserélték, mert megtetszett az új. Európa erre nem volt fogékony, más módszer kellett. A modern korban ez lett az Euro norma meg a kitiltással fenyegetés (amiből valójában nem lett semmi...).
A másik a tervezett avulás csúcsra fejlesztése, hogy mostanra már valóban kukára értett lesz egy-egy autó 150e km-es korára, és kell az új, valamint a javítás olyan drága, hogy használt autóként sem folytatja a legtöbb a pályafutását. Ráadásul ezt kategóriánként variálva. Pl. A6 3.0 TDI tömegesen csapágyas lesz 100e km-es korára, 2-4 millió a javítás alaphangon. A8 pontosan ugyan azzal a motorral nem romlik el - vedd a nagyobbat-drágábbat akkor is, ha a "kisebb" is elég lenne.
A karbantartások elnyújtása is a gyorsabb cserét segíti elő. Sem az olaj, sem a vezérlés nem fejlődött műszakilag annyit az elmúlt 30 évben, hogy indokolt lenne az anno 8-10e km-es olajcsere és 60-90e km-es vezérlés csere 30-50e km-re és 180-240e km-re kitolása. Sokszor nem is bírja ki, az első vezérléscserére olyan rossz lesz, hogy mehet a kukába. Ugyan így az automata váltók, amik mechanikusan pont olyanok mint 30 éve, de a 60 ezres olajcsere helyett "élettartam" kenőanyag feltöltésük van - a gyártó szerint az élettartam 150e km, azt kibírja olajcsere nélkül is, utána meg vegyél új kocsit, mert ők az eladásból élnek...

az ujabb euro szabvanyok semmilyen eladast nem kenyszeritettek ki, mert tovabbra is hasznalhattad teljesen jol a 20 eves verdadat mindenhol. a 30-40 eveset is, par tucat nagyobb nyugat-europai varos belvarosat kiveve.

europaban nem szokas 'csak ugy' lecserelni a dolgaidat, es ez igy van jol. a legkevesbe karos mindennek az, amit addig hasznalsz, amig gazdasagos a karbantartasa.

az ujabb autok nem 'tervezett avultatas' aldozatai, hanem a gyartok es vasarlok eltulzott elvarasainak. Nem, nem eleg 30K -nkent olajcsere, igenis ki kell cserelni a valtoban is az olajat, es igen, van egy par hirhedten szar uj motor-konstrukcio, ami tenyleg 'gyarilag' szetesik 100-200K utan - erre azonban megoldas az EU fogyasztovedelmi torvenye (aka. gyarto fizet). A hasznalt auto piac pedig kegyetlenul bearaz mindent. Szar konstrukcio? Meg ingyen se viszi senki. Prius? 10 ev utan is az uj aranak felet eri.

Nem olyan új ez az élettartam olaj duma. A VW nál így hívtak már 30 éve a váltó(mechanikus) olajat. Aztán ha rákérdeztél, akkor jöttek azzal, 80-100 ezer, de addigra úgy is eladod. Csak a vevőnek felejtenek el szólni.

Valójában az akkor megszokott kőolajalapú váltó olaj helyett szintetikus alapú volt. Ahogy akkor már a normális motorolajak többsége. Szóval nem volt egy nagy durranás, csak jól hangzott.

Szerkesztve: 2023. 08. 03., cs – 11:28

Szerintem az EU önmagát szúrta le: hoztak egy törvényt, hogy kötelező lesz az elektromos autó EU területen, csak az a bökkenő, hogy az elektromos autó gyártásban a gyakorlatban USA és Kína a nagy király. Tehát kinyírták a hagyományos autó piacot, majd belekényszerítettek minden autó gyártót az elektromos autó gyártásba.

Felmerül az is bennem, hogy ez a kötelező elektromos autóra átállás külföldi lobbi hatására készült. Ha nem kívülről jött, jó nagy melléfogás ez is. A szándék az jó szándékú.

Sokkal hasznosabb lett volna, ha a piacra bízzák az elektromos autók terjedését. Talán akkor a régi gyártók akcióznak a hagyományos autókkal, és átforgatják a pénzt fejlesztésre, ahogy tudják.

Továbbá nagy hiba a kiforrott, megbízható konstrukciókat megszüntetni. Nem ez a valói probléma, és majd meglátjátok, hogy ettől nem fog javulni a világ, hosszú távon sem. Nem az elektromos autó hiánya okozza a világ problémáit, hanem sok egyéb más.

Ha az egész világon betiltanák a benzines és dízel eszközöket, nem csak a lakossági autókat, az talán érezhető lenne hosszú távon. De hogy csak az EU szívatja magát ezzel, óriási hiba. Miért nem Kína vagy USA csinálja ezt? Vajon miért?

Ennek a paródiája: mivel a Földön sok a víz, vezessük be, hogy az EU lakosok ne levegőt lélegezzenek be, hanem 2040-től kötelező a víz alatt élni. Mindenki oldja meg az átállást. 2040 után született gyerekek csak víz alatt élhetnek. Az előtte születettek még lehetnek a szárazföldön is és feljöhetnek levegőt venni! Csak az EU-ban lesz ez. Oldja meg mindenki ezt az evolúciós választást, mert az EU-s politikusok ezt eldöntötték!

:D

egy nyilvánvaló hülyeséget kiröhögni szerinted tagadás, ami igazolná a létét annak amit kiröhögsz? Fura egy logika :D Értelmes ember magasról körberöhögi ezt a sorosózsdit és annyi. Oviban talán még menő, de 

én a hup közösségéről feltételezem, hogy okosabb a blikk olvasóknál :) Tömören: elég nyilvánvaló, hogy nagyon butának kell lenni, hogy ezt elhigyjék emberek és a hup közösségéről nem ezt feltételezem. Erre vonatkozott a kommentem.

-42-

Vagy hogy a CO2-től megfővünk, ugyanaz. Ezek ilyen bizonyíthatatlan alapú bekattanások, egyik éppen annyira lehet igaz mint a másik.

Tehát a chemtrail és a CO2 üvegházhatása és egyéb hatásai a klímára ugyanannyira bizonyíthatatlan bekattanások? Szerintem neked elment a józan eszed. Mondjuk ezt eddig is tudtuk.

Ezek tipik konteós elme erőltetett érvei. Pár adat saját elméletet alátámasztó módon való összekeverése, és az a remény, hogy kellően logikusnak tűnő eredmény esetén a másik fél kénytelen "igen de" védekező állást felvenni. Ha megnézel egy ilyen vitát egy sörözésen a mintázat ez.  Ezekbe nem érdemes belemászni, mert ha kellően alacsony a léc fejben csont nélkül átmegy úgyis, ha nem akkor meg fáj, és fordítva nem így lesz :) Mondhatni nem hagyják magukat megzavarni érvekkel. Az már k. mindegy, hogy chemtrail, gyíkemberek, magyar volt e jézus (mert ilyennel is volt szerencsém már eszmét cserélni), vagy soros terv, esetleg atlantisziak. Tökmindegy, a mintázat uaz. Viszont borzasztó szórakoztató tud lenni hallgatni őket, amolyan nickelodeon+monthy python szürrelaitásba tud menni. (főleg pár sör után) Ne vedd komolyan és kész :)

-42-

Háááát a klímaváltozás mögött elég komoly tudományos gárda van, nem a változáson vitatkoznak már leginkább, hanem azon, hogy ebben mennyi az emberi részarány. De ezen sem szoktam parázni. Az én hozzáállásom az, hogy választunk szavazattal döntéshozókat, akik sok mindent tehetnének az ügyben, és az zavar, hogy engem izélgetnek. Én mint átlag kisember fizetem az adókat mindenféle formában és én figyeljek a nejlon zacsira, én verjem magamat évekig hitelbe és vegyek villanyautót, mert amúgy egy surmó g..i vagyok és miattam döglenek ki a bébifókák. :D Holott nekik egy tollvonás lenne betiltani a tesco nejlon zacskót. Azért választottuk a vezetőinket, hogy ők ezt megoldják és ne nekem kelljen ezzel foglalkoznom. Köszi de ezt a vitát kihagytam mindenkivel és ezt most nem dehonesztálóan mondom egyszerűen olyan szinten nem érdekel, hogy nincs is kedvem ez ügyben állást foglalni, főleg nem vitázni egyik oldallal sem. Nem érzek bűntudatot a pet palackért az másik kérdés, hogy az erdőben sem dobom el, mert az bunkóság. (alapvetően az, nem pedig öko kérdés szerintem) Aki meg ezen akar vitázni az tegye, ha meg fához akarja láncolni magát ezért egészségére :D  

-42-

>Háááát a klímaváltozás mögött elég komoly tudományos gárda van

Sok ember van mögötte, igen, akiket a globális szervezetek finanszíroznak. Ettől kellene, hogy hihetőbb legyen az elméletük?

>nem a változáson vitatkoznak már leginkább, hanem azon, hogy ebben mennyi az emberi részarány.

Bocs, de ha tényleg ezen vitatkoznak, akkor az magyarul pont azt jelenti, hogy nem biztosak benne, hogy az emberi CO2 kibocsátás okozza a klímaváltozást.

Mivel elég jó számadatok vannak arra vonatkozóan, hogy mennyi jön ki a gyárakból (mérhető ugyanis) így nem kérdés, hogy van klímaváltozás, nem kérdés, hogy az emberiség elég sokat bocsájt ki, az sem kérdés, hogy a részarányunk nem nulla. A vita maximum azon tud lenni, hogy ez hány % ténylegesen és mennyire járul hozzá a klima változáshoz illetve annak sebességéhez. Engem meg azért nem érdekel, mert 45 éves vagyok mire borulna ténylegesen a dolog akár van hozzá köze az emberiségnek akár nem kényelmesen nyugger leszek, de azt tudom, hogy a 70-80-at úgy sem érem meg :D Ha fejre áll az emberiség én valószínüleg még előbb :) Ezért nem sportolok ezen fejben :D Hogy hiszek e az emberiségben? Nem :) akármilyen klíma egyezményt írnak is alá kb. semmit nem tartanak be belőle, ahogy ember jogiakat se, egy nyamvadt taposó aknát nem sikerül kivonni a forgalomból. Minden aláírnak és mindent lexarnak. Nem látom, hogy ez változna, így tökmindegy ember okozza e vagy periodikus e rohadtul senki nem csinál semmit, hogy ne murdeljünk meg 2100ig. Ez az egyik ok amiért egyszerűen figyelmen kívül hagyom a dolgot. annyit nem sikerül átvinni, hogy egy várost ne lebetonozz hanem fásíts :) Ennyi nem megy. Akkor minek álljak le vitázni?

-42-

Szerintem az EU önmagát szúrta le: hoztak egy törvényt, hogy kötelező lesz az elektromos autó EU területen, csak az a bökkenő, hogy az elektromos autó gyártásban a gyakorlatban USA és Kína a nagy király. Tehát kinyírták a hagyományos autó piacot, majd belekényszerítettek minden autó gyártót az elektromos autó gyártásba.

Tehát ha a világ az elektromos autógyártás felé fordul, akkor nekünk maradnunk kellene a belsőégésű motork fejlesztésénél, amit egyre inkább a belső piacunkon lehet csak értékesíteni
- vagy esetleg abba az irányba kell mozdulnunk, ahol a miénkhez képest többszörös piac van?

De hogy csak az EU szívatja magát ezzel, óriási hiba. Miért nem Kína vagy USA csinálja ezt? Vajon miért?

Mert nem csak az EU csinálja, hanem USA. Kanada, Kína és India is. Csak nem tudsz róla és ezért hülyeségeket írsz... Be fogják tiltani 12 év múlva az EU területén... ahogy szinte az összes USA állam is tervezi , dobpergés, pont 12 év múlva. Halkan jegyzem meg, hogy Kína 2030-tól tervezi ugyanezt, India 2040-től. A világ fizetőképes keresletét jelentő országok igen-igen nagy részén ez a helyzet.

Ismételni tudom csak magam: Kb. az egész fizetőképes világ megegyezett, hogy 2035-től nem lesz új ICE autó. Mi a lófaszra kellene koncentrálnia az EU autópiacnak? ICE autókra? Komolyan?

Üzletileg értem, hogy ha a 2000-es évektől számoljuk, akkor nyilván rengeteget kerestek már rajta, üzletileg biztosan jó volt.

A szennyezés az probléma. Egy időben mondogatták, hogy ha nem kellene annyira CO2-re optimalizálni, akkor a kormot lehetne csökkenteni. A Nitrogén oxidoktól szerintem elvben lehetetlen megszabadulni, valahogy úgy van, hogy ha kb 1000C feletti az égés, akkor keletkeznek és kész. Tehát a dízelben ezek keletkezni fognak és pont.

A kedvezőbb CO2 kibocsájtás miatt nagyon erős hátszele volt a dízelnek a 90-es évek végétől kezdve a személyautózásban (aki nem barlangban élt, az láthatta is az iszonyatos fejlesztéseket a dízel fronton), aztán jött a botrány.

Pl.: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X21003322

A másik két gyártó is csak hangyafasznyival jobb helyzetben. Talán nincs annyi adóságállományuk.

A VW kitartott a PD-nélkül amikor már mindenki a CR-t nyomta.

Letarolta a dízelbotrány.

most az ÉV forradalommal nem tud mit kezdeni.

A Toyota szerintem elég jó fejlesztéseket csinált, és nem félnek az alternatív utakat is végigjárni. Szerintem az ő stratégiájuk a jó, és azzal is egyetértek, hogy kell az elektromos technológia, de árulni csak akkor érdemes, amikor már hasznot is hajt. Ezért is jó volt a hibridet csinálniuk, így a kezükben van az ismeret az akku, driver áramkör, elektromotor/generátor területeken, de mégsem kellett veszteségeket elkönyvelniük az elektromos eladások után, hanem profittal tudták árulni a hibrideket. Most a befektetők nyomására állítólag elmozdulnak a tisztán EV felé, reméljük sikerült profittal, illetve nem állítják le az alternatív megoldásaik fejlesztését. Azt gondolnám, hogy a tisztán elektromos autó egyszerűbb mint egy plug-in hibrid, akinek van jó saját hibrid technológiája, az meg tudja ugorni a jó EV autó fejlesztését is.

Vagy ott van a Mazda, ami sikerrel tudta elővenni a Wankel motort... A sikert úgy értve, hogy az előírásoknak megfelelő piacra dobott autó lett belőle, az más kérdés, hogy üzletileg siker lesz-e?

 Vw-nek voltak olyan ötletei amik papíron és kísérleti felhasználás mellett nagyon jók voltak, aztán a gyakorlatban, különböző okokból nem jöttek be

Hát a PD pont nem ilyen volt. A 90-és évek közepétől nyomta VW. A 2000-es években jöttek a CR-ek. A VW szart a fejlesztésre, csak szarta a egyre jobban felextrázott PD-t még vagy 1,5 évtizedig, A szigorításokat mindenféle szoftveres ungabungával kerülte meg. Start-stop rendszer világ legidegesítőbb funkciója, kizárólag az euró 5 és euró 6 miatt került be…

Ezt én is. De amikor hidegen csinálja, majd egyből rájön, hogy hopp, ezt kár volt, és egyből újraindítja (barátságos a motorhoz), vagy autópályázáskor benzinkútra begurulva egyből leáll (pápá turbó), azt kevésbé díjazom (Peugeot).

Ez kevésbé amatőr, mert edge case, de szintén idegesítő: párás de meleg időben megy a légkondi, motor leáll, de a ventilátor nem, instant full párás a szélvédő (Ford)

A Hondánál pl. sikerült megoldani, h autópályázás után egyből nem állítja le a motort, illetve bemelegedés előtt sem.

Biztos ami biztos, ha nem akarom, h leállítsa, a gombbal kikapcsolom. Így a dugóban, amikor 5mp-ként 1.5m-t kell előre gurulni, nem nyekteti az akksit/motort. Lámpánál meg engedem neki, ott én is látom értelmét.

Én imádom hogy leáll a motor amikor a lámpánál álok. Megszűnik a zaj és a vibráció.
 

Én is imádom a Teslánál a csendet amikor állok, vagy amikor haladok. Csak a Spotify hangját hallom.

Nos lehet tényleg így lesz, (a nokia sorsára jutnak) de lehet nem is baj. Lehet az európai autóipar és az EU is rájönne, hogy ez a bénázás és szabályokkal szivatás eszetlenül nem vezet sehová. Nem egy EU ország gazdasági eredményének igen komoly részét adja az autóipar, szóval nagyon durva gazdasági érdek lesz újra gondolni, hogy pl. tényleg kell e az euro7, a sok tökfelesleges elektromos bizbasz amit belerakatnak, a stb... Időnként nem árt egy betonfal amin koppan egy iparág, megáll, és leül végre gondolkodni. 

-42-

Szerkesztve: 2023. 08. 04., p – 15:30

a PD egyáltalán nem volt rossz konstrukció, azok a PD -k amelyekben még nem hatszögtengely hajtotta az olajpumpát, a világból kimentek és mennek még a mai napig...kiváncsi leszek hány mai 1.6CR TDI lesz még úton több mint 500.000 KM -el :) ugye itt arról az 1.6 CR TDI -ről van szó, amelyekben nagy előszeretettel fossa el magát a vízpumpa, mivel van némi konstrukciós baki...és ha már PD, az akkor idők benzines vonala a VW -nél az FSI volt, ami tényleg egy igazi betegágy volt, a TSI -nek is kellett cirka 15 év mire használható lett, egész pontosan a 150 lovas 1.4TSI -től kezdve lehet vele számolni, ami ismét szíjas volt és levetkőzte a gyermekbetegségeit, nyilván mint minden közvetlen befecsis benzinesnél egy diózás nem árt neki 150.000 -ként.

Alapvetően az EURO elvárások tették tönkre az autógyártást, mikor lesz újra egy jó kis 1.8T 20V, mind kiváló motorok voltak, de elvitte őket az emisszió.

FBK

Mégis mi az ami a CR-ben rosszabb mint a PD-ben? A PD 1 porlasztást csinál, a CR viszont tud több előbefecskendezést, utóbefecskendezést... Vissza lehetne sírni a karbis motorokat is, mert egyszerűek, de teljesítményben, fogyasztásban,emisszióban, motor kopogásban, indításban meg szarok.

Szerkesztve: 2023. 08. 04., p – 22:45

Az öreg trey ma elment a Balatonra, az apósához aki nem adn neki hosszabbítót sem. Nem irigylem, mert egy seggel kell kiülnie a kitűzött/elvárt 1000km-ert. De hát az aranyér, az passzol a Relexéhez. :)