A cégünk mellett van egy utcai elektromos töltőállomás. A múltkor szakadó esőben megállt egy elektromos miniautóval egy filigrán csaj a töltőfej mellett, majd elkezdte előrángatni az autó csomagtartójából a több méteres töltőkábelt. Szegény annyit szerencsétlenkedett vele, miközben bőrig ázott, hogy komolyan megsajnáltam és azon gondolkoztam, hogy odamegyek és segítek neki.
Magyarázza el akinek elektromos autója van, hogy hogyan megy az, amikor ősszel, télen stb. kell tölteni az autót és a töltőkábel lóg a kocsi mellett a szakadó esőben, latyakban, sárban, hogy azt a töltés befejeztével hogyan rakja vissza az autóba? Holt mocskosan? Egy öltönyben dolgozó ember tényleg öltönyben végzi el ezt a feladatot?
Azért kérdezem, mert el nem tudom képzelni, hogy én az autómba egy ilyen retkes szart betennék. Előtte le kell törölgetni? Hogy tervezték, hogy egy törékeny nő maga birkózzon meg a rézanakondával?
- 353 megtekintés
Hozzászólások
Kellő távolságban kell megállni és akkor nem ér le a földre. Opció lehet a rövidebb kábel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehát, akkor a gyári mellé venni kell egy rövidebb kábelt is. És hordani kettőt, hogy legyen hosszabb is, ha éppen úgy kell. 🤔
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem árt átalakító sem. pl én csináltam 400/16A->230V és 400/32A -> 230V (Smart EQ, max 22kw a töltéssel, nincs DC)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elég esetlegesnek tűnik nekem az, hogy egy nő tud úgy parkolni, hogy ne érjen le a kábel és utána még villanyzseni is, hogy ezeket az összelegózásokat megoldja. Nem azt mondom, hogy ezt lehetetlen, de nem volt elegánsabb, amikor kiskosztümben, 25 centis tűsarkúban betipegett a benzinkútra, lepasszolta a kulcsot és mindent megcsináltak helyette?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az volt, de tekintsük ezt árnak, amit azért fizet, hogy olcsóbban éljen és ingyen parkoljon. Ezt a kocsit a nagyobbik lányomnak vettem. Még nincs meg a jogsija, de ezzel be tud menni a BME mellé középiskolába. Napi 3-4e huf lenne csak a parkolás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Más egyetemre menni egy farmerben és edzőcipőben és más mondjuk egy üzleti tárgyalásra beállítani kajak leizzadtan, koszos kézzel, körömmel, mert előtte egy retkes kábelkorbáccsal birkóztál a szakadó esőben. Egy benzinkúton tudsz úgy tankolni, hogy egy csepp eső nem esik rád. Ezzel szemben az EV töltők túlnyomó része felett lófasz nincs, nem tető.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezek szerint az elektromos autózás kelléke az esőkabát,kesztyű, kézmosó, törölköző.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Zéró (Cabrio). Emiatt vettem ezt. 2 személyes, "nincs" csomagtartó, max 120 km.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még nincs meg a jogsija, de ezzel be tud menni a BME mellé középiskolába.
Ezt hogy kell érteni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Majd, ha meglesz neki.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehat akkor jelenleg ezzel sem tud bemenni. Eleg bulvaros volt akkor ez a megnyilvanulas :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyértelműen fogalmaztam. Mi ebben a bulvár?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem volt egyértelmű, mert kimaradt a majd a mondatból :) de így már világos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szabályos ilyen kábeleket gyártani? Tűz és áramütés veszélye miatt nem csak ilyen címkézett termékeket szabad használni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi az a címkézett? CE?
Minden alkatrész szabványos és a bekötés is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ilyenekre gondoltam mint a CE. Például tudtommal a sütőt sem köthetem be, hiába tartanám be az összes előírást, csak akkor szabályos, ha papíros szakember csinálja. De a gari tuti csak akkor érvényes.
Az autó esetében nem tudom mi a helyzet, azért kérdezem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak a garira vonatkozik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Oda kell figyelni, és időben kell tölteni, opciósan fedett helyen (akár benzinkúton a mindenféle powerchargehyperakármi dolgokkal, de sok parkolóban, bevásárlóközpontsan ott a töltő bőséggel).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lazán kapcsolódik, de az autóról, öltönyről és a koszról ez a Becsületesnepper videó jutott eszembe, amikor egy zöld kölcsönöltönyben előad egy kerékcserét. Szerintem vicces: https://www.youtube.com/watch?v=8p5VEhzVTyo
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Magyarázza el akinek elektromos autója van, hogy hogyan megy az, amikor ősszel, télen stb. kell tölteni az autót és a töltőkábel lóg a kocsi mellett a szakadó esőben, latyakban, sárban, hogy azt a töltés befejeztével hogyan rakja vissza az autóba? Holt mocskosan? Egy öltönyben dolgozó ember tényleg öltönyben végzi el ezt a feladatot?
Rosszul fogja :) 2-3 év alatt egyszer töltöttem ilyen kábellel és ilyen oszlopon, mert nincs sok értelme, lassú. Órákig lóg rajta az autó, és alig kapsz cserébe értelmezhető hatótávot. Oké, van 22kW-s is, de ritka, meg pont a kábel miatt macerás, és ahhoz olyan autó kell, ami képes 3x32A-el tölteni AC-ről (ez nagyon ritka). Hint: DC töltőn van saját kábel, olyan mint egy benzinkút, otthon meg szintén van kábel+csatlakozó az EVSE-n. Amihez autóból elő kell venni kábelt, az vagy ingyenélés (akkor meg ne sajnáld hogy koszos lesz), vagy egyszerűen nem tudja használni az autóját, ő az, aki nem olvasott egy sort se, a dízelbe is benzint tankolna, és szervizbe is akkor hordja amikor megáll. Vagy egyszerűen csak rosszul döntött, nem tud otthon tölteni, kitalálta hogy van egy töltő ezen a helyen, és erre építette a vásárlást.
Jelenleg 15db BEV van nálunk a céges flottában, 2db-hoz van ilyen kábel, a fele 3 éve fut lassan, nem hiányzott még senkinek ez az un. "utcai kábel". Eleve nem is szokták az autóhoz adni (a fentiek miatt), ehhez a kettőhöz azért van mégis, mert valami akcióban mellédobta a kereskedő. Én mindenkinek azt szoktam tanácsolni aki kérdezi, hogy vegyen e ilyen kábelt (elég drága amúgy), hogy kb. soha nem fogja használni, de lehet olyan helyzet egyszer amikor nagyon jól jön (nekem még nem volt), és akkor örülni fog, döntse el maga, hogy megéri e. A kábel ára amúgy 70-100eFt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi a fraszkarika kerul 100K-ba egy ilyen kabelen?
Aka mi kerul ezen a fotelon 7200 forintba?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aka mi kerul ezen a fotelon 7200 forintba?
Szerintem a HUP-osok 80-90% -a nem tudja mire utaltál.
Én spec. tudom, meg is jelent a szemem előtt a kép, ahogy Márkus László kifordult szemmel áll a szétvert fotel darabok között. :D
De én még eredetiben láttam fekete-fehér Orion televízión.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hat igen oregszik az ember :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
~100eFt-a drágább, 5 méteres, 3 fázisú (3x32A-es). Csak a type-2 csatlakozó darabja 20-30eFt (ráadásul ez noname, Aliexpress-es, de nem vagyok annyira up2date, rég néztem), amiben még nincsenek benne a hüvelyek (ezek speckók, és krimpelni kell). Egy utcai kábelen ugye 2db ilyen van. Az 5 méteres agyonszigetelt, flexibilis kábel (a megfelelő keresztmetszetekkel) a mai rézárak mellett meg a hab a tortán. Ebben nem vagyok egészen biztos, de láttam már szembejönni olyan infót, hogy állítólag elektronika is van ezekben, ami belenyúl a pilot jelbe, és ha a töltő pl. 32A-t mond az autónak, de a kábel maga teszem azt csak 16A-es (a felhasznált keresztmetszetek miatt), akkor módosítja.
Aztán van még rajta valamekkora lehúzásfaktor azoknak, akik úgy gondolják, hogy gyakran kell tölteni egy EV-t így, ezért elengedhetetlen az utcai kábel megvásárlása (jó sok ilyen van, szinte defaultnak tekintik, és egymást spanolják fel a megfelelő FB csoportokban a majmos/banános hülyeséggel).
Nyilván fent sokat általánosítottam azért, de mindenki képzelje hozzá, hogy lehet olyan élethelyzet amikor van értelme. Pl. cég biztosít ingyenes töltési lehetőséget a dolgozó privát autójához is, de valamiért olyan töltő van náluk, amin nincs fix kábel. Ez esetben nyilván hülyeség lenne nem megvenni (és most had ne soroljam fel az összes ilyen kivételt).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nyilvános AC töltőn szerintem csak az tölt, akinek semmilyen más töltési lehetősége nincs, pl. sem otthon, sem a munkahelyén nem tudja tölteni és/vagy olyan autója van, ami egyáltalán nem tölthető DC-ről.
A napi rutinban (jellemzően max. 50-150km) mindig úgy gurulok ki az utcára, hogy az aznapra szükséges töltés benne van az autóban. Nyilvános töltőt csak akkor használok, ha egy napon belül a hatótávon túlra kell menni (vidéki út), akkor viszont úgyis csak a DC töltés jöhet szóba a megvárhatóság miatt, a DC töltőn pedig rajta van a kábel, akárcsak egy benzinkúton a pisztoly.
Egyébként, amikor életemben először tankoltam benzinkútnál, én is ügyetlen voltam. A töltőkábellel is valószínűleg az ügyetlen, akinek az az első tíz használatának egyike.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem olvastam el az osszes kommentet. A fogalmatlan kismegszakitos megjegyzes volt mar? ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én így csinálnám:
- otthon: garázs => nincs dzsuva
- munkahelyen: garázs => nincs dzsuva
Illetve otthon kb. mindegy is, nem kell a garázs: vennék +1 kábelt amit fixen otthagynék a kertben, vagy ahol a kocsival parkolok, aztán szevasz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehát, akkor a nyitóban levő, esőben ázó lány ... rosszul töltötte?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért töltötte volna rosszul?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert nem bírt vele, mert szarrá ázott és mert retkes lett a töltőkábel.
Ha jól töltötte volna - szerinted -, akkor nem az utcán töltötte volna az esőben, hanem otthon, ahogy írtad.
Tulajdonképpen, ha jól értem, te megkérdőjelezted az utcai töltők létjogosultságát: otthon és a munkahelyen kell tölteni, akkor nincsenek ilyen kellemetlenségek.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazából ez rutin, láttam én már törékeny hölgyet benzinkúton is balfaszkodni majd 10 perc után kutas oldotta meg neki a tankolást.
Nálam amúgy ülés alatt van a madzag, ott alapvetően kosz van, 2 hetente meg úgyis ki van ganézva a kocsi. Igazából a megállás és kiszállás után fél perc múlva ha nincs összedugva a dolog akkor ott nem a töltő a hibás. Onnantól meg a töltés elindítása kis tokennel egy érintés, vagy appal kicsit több szerencsétlenkedés, de 1 percen belül esetek 99%-ában mehetsz a dolgodra.
Itt is azon múlik hogy mennyire vagy trehány, ha csak beb.szod a kábelt és rápakolsz mindent is akkor sok idő lesz előásni, kibogozni. 2 éve járok villannyal, ha valahova megérekezek 1 percen belül megyek tovább, ha indulok akkor fél-1 percen belül indulok. Nekem ennyi áldozatot megér hogy töredékébe fáj az utazás mint folyékony dínóval.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt hiszem, hogy más fogalmunk van a rendről. Nálam szalon állapotban van az autó 5 év után is. Én nem bírom a trehányságot. :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én se, de van két gyerekem, igaz ebből még csak a nagyobbik (2 éves) szemetel. Ne tudd meg mik szoktak előkerülni :) Találtam már faágat, játékautókat, homokozó formát a vele járó homokkal, sajtos stangli darabokat, kekszeket, ropikat, mindenfélét.
Az autó ezt leszámítva nálam is patika, garázsban van tartva, vigyázva van rá, nincs meghúzva, bőrülés ápolva van rajta, műszerfal rendszeresen takarítva, stb. Ettől függetlenül nincs túlzásba víve, az autó eszköz ami értem van és nem én érte. 2 hetente meg belefér egy kicsi törődés hogy minél tovább szép állapotban legyen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tökéletesen átérzem a helyzeted :)
Nálam a 6 és a 7 éves is szemetel, de már a szemét nagy részét előre adják nekem, tehát valójában én szemetelek :D Ők már csak morzsáznak, nem tudom, hogy csinálják, de egy 3 fogásos ebédet még mindig elő tudnék kaparni az ülések alól :)
Ezt az elektromos autó témát nem érzem amúgy magaménak. Én 30 éves turbódízellel járok, alsó hangon 260 km-t megyek, autópályán.
Trey kérdésére válaszolva, én az ilyen törékeny csajomnak Yaris Hybridet vennék, max használná benzin üzemmódban, majd én otthon bedugom :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt az elektromos autó témát nem érzem amúgy magaménak. Én 30 éves turbódízellel járok, alsó hangon 260 km-t megyek, autópályán.
Akkor neked valóban ez a megfelelő választás még a jelenlegi üzemanyagárak mellett is. Ha lekerül a sapka akkor lehet érdemes elgondolkodni egy modern villanyoson, ezek már lazán elmennek pályán 3-350km-t. Persze csak és kizárólag akkor ha kiszámolod és valóban megtérül a dolog, pl otthon tudod napelemről tölteni, illetve a régi autó fenntartási költségei mennek fel vállalhatatlan magasságokba.
Én azért vettem plugint (ráadásul használtan) mert 60km alatt járok napi szinten, éves szinten pedig 100 liter fogyasztás alatt vagyok 13k km-el. Nálam is ment rendesen a matek, beleszámoltam az előző autóm eladási árát és a spórolást amit megfogok a benzinnel, így nálam nem volt kérdés a dolog, igazából már most bőven pluszban vagyok, arról nem is beszélve hogy az autó ára is megy felfelé a jelenlegi elcseszett autópiacon.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sokan noszogatnak, hogy miért nem veszek újabbat. Megnéztem pár használt autót, de az autószerelőm mindről lebeszélt, tkp mind egy f0stalicska volt, el is ment a kedvem az autóvásárlástól.
Most nyáron mentünk a Balatonra, kocsi rogyásig pakolva, 3 gyerekkel. Klímával, autópálya tempónál eszik 6 litert. Bármikor beülök, fordítom a kulcsot és már megyek is. Most otthon álltam neki a lakatolásának, mert nem találtam olyan lakatost és/vagy fényezőt, aki úgy csinálná meg, ahogy nekem jó. Fenttartása nem vészes, túl vagyok a kuplung és a kettőstömegű cseréjén, a csiga jó állapotban van, rendszeresen cserélek benne olajat, szűrőket.
Az újabb autó árából pedig inkább veszek motort a meglévő mellé :)
Az elektromos autó most nem aktuális, mert egyrészt végre sikerült jó állapotúra megcsinálni a jelenlegit, másrészt pedig az elektromos autó töltése ugyanott van nem rezsicsökkentve, mintha dízelt tankolnék, a javítási költségen keletkező pluszt pedig elviszi a bürokrácia. A megyematricák pedig már csak az apró, de az is pénz. Harmadrészt nincs otthon 3 fázis, így az otthoni teljes töltés 7-8 órát vesz igénybe, így a SUM(5-600 km-es) egymás utáni utak nem kivitelezhetők. A dízelbe 100 liter gázolaj fér bele, ha kiakasztom a szellőztetőt, 700 km után mozdul meg a szintmérő a felső holtpontról.
Szerk.: A jelenlegi mellesleg egy tágas kombi, értelmes áron max használt Tesla Model S fér bele. A kisebbeknek gyakorlatilag nincs csomagtartója. Nem vagyok elektromos autó ellenes, béreltem már Green Go-nál elektromos autót, tetszik, de nekem ez a hobbi kategória.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tulajdonképpen, ha jól értem, te megkérdőjelezted az utcai töltők létjogosultságát
Én ezt a fajtát igen, idejétmúlt eszközök, sokszor kirakatintézkedésből születtek, pályázatos pénzekből (lám, átadott a polgármester úr egy töltőt, így már mi is a jövőben élünk). Vagy ki fognak halni, vagy egyfajta alap infraként megmaradnak, mint az utcai kék kutak, csak persze ezek fizetősek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha jól töltötte volna - szerinted -, akkor nem az utcán töltötte volna
Ha azt írom, hogy rizzsel kérném a rántott húst, az csak az én véleményem. Ettől még nem eszi rosszul a rántott húst az sem, aki sült krumplival kéri. :)
te megkérdőjelezted az utcai töltők létjogosultságát
A kényelmességüket kérdőjelezem meg, a létjogosultságukról még nincs kialakult véleményem.
otthon és a munkahelyen kell tölteni, akkor nincsenek ilyen kellemetlenségek
Így van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mióta használsz elektromos autót?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Állandó használatban még nem volt, kisebb pilot projektek voltak.
A feltételek viszont már adottak az otthoni és a munkahelyi sármentes töltéshez is. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem még új a dolog. Azt látom, hogy napi elhasznált energiát kb csepptöltéssel egy éjszaka lehet pótolni. Emiatt számunkra indokolatlan nem otthon tölteni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért a munkahelyi töltőpontok száma igencsak limitált az óperencián innen.
Viszont van hozzá sok fogtechnikus főnök.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sosem láttam még elekromos autót "belülről" de úgy gondolom a kábelt nem a hátsó ülésre, nem a padlóra, meg nem is a csomagtartóba kell tenni, hanem valami dedikált rekeszbe, ami lehet egy kicsit koszos.
Legalábbis én támasztanék ilyen igényt. Valid amit trey feszeget. Szép lesz a csomagtartó miután bebaszod a latyakos mocskos kábeledet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
i3-as BMW első csomagtartója pl pont erre van kitalálva :)
Illetve ezen felül mindegyikben van kb kis rekesz, igaz általában hülye helyen alul hogy ha tele van pakolva akkor véletlenül se tudd kivenni anélkül hogy kirámolnál mindent. Enyémben is így van sajnos megoldva, nem is nagyon használom erre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Annyira gondoltak erre, hogy még a mocskot is megoldották, mert by design olyan, hogy minden bemegy oda (falevél, kosz, csapadék, stb.., viszont van alul kifolyója). Szóval sajnálni nem fogja senki, ha a koszos kábelt kell beletenni :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni