Élet a modern technológia vívmányai nélkül (pozitív példa)

Ezt csak úgy iderakom.

https://index.hu/mindekozben/poszt/2022/06/08/csucsra-jaratta-a-retrot-…

Neil és Lisa Fletcher háza egészen különleges otthon: a ruháik, az autó, a bútorok, de még a telefon is a múlt század elejét idézi, ugyanis a páros a modern technológia helyett, a 30-as években éli mindennapjait.

Mobilt egyáltalán nem használnak, helyette tárcsás, vezetékes telefonon lehet őket elérni, és csak fekete fehér filmeket néznek, ráadásul bankkártya helyett, igyekeznek csak készpénzzel fizetni mindenhol.

Sokszor ezzel az archetípussal azonosítanak engem, amikor a tervezett elavulás, a konzumerizmus, a minden évben új okostelefon és az okoskütyüktől való függés ellen érvelek. Mondanom sem kell, hogy én nem ez vagyok, nagyon is szeretem a technológiát, de jól elvagyok a polcról levehető megoldások és az újrafeltalált kerekek nélkül. Viszont mint Neil és Lisa Fletcher sztorija is bizonyítja, nem lehetetlen boldog életet élni 2022-ben a 30-as évek technológiai szintjén. Sőt, valószínűleg boldogabb életet lehet így élni.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 06. 08., sze – 11:44

En szemely szerint csak azt nem ertem, hogy miert nem valami par eves wine stable buildet hasznalsz egy C-ben irt tiling WM-mel BSD-n vagy kettovel ezelotti LTS Linux disztron Win XP helyett.

De ez mar csak reszletkerdes. :)

Mert felhasználói élmény, gyorsaság, memória és CPU-használat hatékonyságában alulmarad a WinXP-hez képest. Nem beszélve az idegesítő WINE bugokról, amit 10 év alatt is képtelenek voltak megjavítani (pl. beragadó Ctrl/Alt, egy Linux-os és egy WINE-os alkalamzásváltáskor). Egyeseknek ez is részletkérdés, de nekem nem az. Ha tudnám tolerálni az ilyesmi bosszúságokat, akkor inkább váltanék Win10 LTSC-re, mint Linuxra.

Megszólítva érzem magam :D Én szoktam neki ilyesmiket ajánlani, de azért, mert állandóan a pehelysúlyúságon van oda. Én anno kezdőbb Linuxosként XP-ről Mint Cinnamonra meg Mint KDE-re, Kubuntura váltottam, ráadásul egy elég ergya laptopon, XP-ről nagyon nagy ugrás volt, 32 bitről 64 bit, sokkal modernebb felület, effektek, kicsit olyan volt, mintha Trabantból az ember átülne egy Teslába. Persze, lassabban rajzolt ki a X.org, mivel kicsit komótosabb volt a rendszer (még jó hogy, mert sokkal több feauture, kód is futott), de egész dimenzióugrás volt még így is. Ez is járható út, csak erre hajbi nem lenne hajlandó, állandóan az erőforrásokkal van oda, azért ajánlgatom neki a minimalizmust. A kettővel ezelőtti LTS-t nem ajánlom, csakis valami modern verziót, már csak azért is, hogy az ideálkapitalista profitmulti babzsákfejlesztős frissességmánia is ki legyen pipálva életérzésként.

Egyébként meg nem kell X-ben írt tiling WM, találtam a kollégának faszányosabbat, no-wm, nem tiling, floating/fullscreen, lényegében egy 75 soros POSIX shell script (semmi bashizmus), ami xdotool-t és hotkey demont (sxhkd vagy xbindkeys, stb.) hívogat, és lényegében az xinitrc-d lesz egyben a WM-je is az embernek, majd hétvégén fogom tesztelni, azt is minimál shellben (dash egyelőre, de ha beválik, lehet felteszem az OpenBSD + ksh-s pótgépre is). Bár az igazi cowboyok tty-ban tolják, tmux + shell, semmi X meg Wayland-felület. Chuck Norris meg képzeletbeli abakuszon huzigálja a gyöngyöket. Kinek mi. Kivéve hajbi, mert neki XP, még 2099-ben is.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Ebben a cikkben, nem ír semmit arról hogy boldogok vagy sem, csak annyit hogy így élnek. Lehet hogy pont nagyon rosszul érzik magukat e miatt, csak mással nem tudnak kitűnni a tömegből ... 

The worst or stupidest ideas are always the most popular.

Én anno jártam a Gyüttment fesztiválra, ahol tömegével vannak ilyenek, kiköltöznek egy világ végi tanyára, ahol szó szerint semmi nincs, aztán egy-két év alatt belefáradnak abba, hogy semmi nincs. Eleinte hajtja őket a lendület, az első évben rendkívül lelkesek, aztán nem boldogok és feladják.

Szerintem nem boldogtalanok. Nem írják persze a boldogságot, de az ilyenhez pénz kell, nem is olcsó mulatság, főleg a 30-as évek, ilyet senki nem húz meg feltűnési viszketegségből, csak ha tényleg tudja, hogy pozitív hatása van.

Sokan utaznak most hasonló műfajban, pl.  YouTube-on van a tonwsend csatorna, igaz ők nem a magánéletüket szervezték be, de ilyen videókat csinálnak, meg múzeumi jelleggel nyitottak ki, és 18. századi dolgokkal foglalkoznak csak, főzés, megmunkálás, lúdtollal írás, pecsétkészítés, mosás, minden olyasmi, ami 18. századi, akkor már rendelkezésre állt, épület, felszerelés, erdei túlélés, főzés, stb. Tényleg csak autentikusan, semmi olyat nem használnak, ami akkoriban nem létezett, szóval semmi modern technológia.

Igaz, hogy a 18. század meg az 1930-as évek kicsit túlzás, de úgy általában is jó önfeljesztésre, ha az ember megismeri, megtanulja használni a régi technológiákat, pl. abakusz, logarléc, függvénytáblák, körzővel-vonalzóval rajzolás, szerkesztés, írógép, normális kézírás (szépen, olvashatóan, helyesen írva, ahol a gép spellchecker nem segít, meg nehéz kitörölni, amit elrontott az ember), diszkrét komponensekből analóg elektronika építése, javítása, papír alapú könyvelés, iktatás, nyilvántartás, készletezés, stb., hogy akkor se legyen elveszve az ember, ha nincs számítógép, elektronikus segítség, internet, stb..

Ez amúgy is ráférne a világra, mert már elég régóta megy az a trend, hogy senki nem tanul rendes szakmákat, mesterségeket, amire szükség lenne, főleg nyugaton látom ezt jobban, de M.o.-n is jelentkeznek már ennek tünetei. Mindenki diplomás akar lenni, meg informatikus, meg bölcsészmérnök, csak épp semmihez nem ért, se egy villanyszerelés, se semmit megjavítani, se rendesen főzni tudni. Itt ez kint a UK-ben olyan súlyos, hogy az a 200 ezres város, ahol én élek, nincs egy rendes fodrász, csak ilyen nagyon szarok, akik géppel is alig tudnak nyírni, nincs egy rendes szabó (egy nagy varrócég van, az egyetlen a városban, az is külföldiekkel dolgoztat, és nagyon hosszú határidőkre tudnak bármit megcsinálni, akár csak egy gatyát felhajtani, jó szar minőségű munkát is végeznek), se egy rendes hentes, stb.. A modern fiatalok úgy vannak nevelve, hogy diplomások lesznek, nem kell semmihez érteni, mert mindent meg lehet rendelni, meg lehet venni, és csak a Facebook, internet, játékkonzol, okosteló létezik. Boltokban sincs semmi normális, mindent netről kell rendelni már lassan.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

"senki nem tanul rendes szakmákat, mesterségeket, amire szükség lenne,"

A valóság meg az, hogy ha valamivel lehet pénzt keresni, akkor csinálják. A mai, olcsó termékeket nem javítják, a javíthatóság drágítaná őket. Igen olcsó, mert az 50-100 évvel ezelőttről visszasírt eszközök sokkal egyszerűbb, primitívebb készülékek voltak. Az áruk viszont sok havi fizetésbe került. Ezért megérte jelentősebb összeget költeni a javításukra is. Amiből meg tudott élni olyan manufaktúra, ahol javítással foglalkoztak. 

Nyugaton drága a munkaerő, nem fog több száz dollárért tökölni senki egy pár tíz dolláros dolog javításával. Keletebbre, ahol még sokkal kevesebbet ér a munka és a dolgozó, ott több minden belefér. 
Néhány régi típusú szakember belefér, mert vannak gazdagok, akik megengedhetik maguknak a kézimunkát. De emberek millióinak kell megélhetést találniuk.

Szerkesztve: 2022. 06. 08., sze – 11:57

Egyetertek, bar nem gondolom, hogy ez barmit bizonyitana. A fanatizmust viszont nem szeretem es Fletcher-ek mar suroljak ennek a hatarat.

"tárcsás, vezetékes telefonon lehet őket elérni"

Ja persze ... pulse dialing 2022-ben xD Kepmutatas.

Egy telefonközpontos kisasszonyt csak nem alkalmazhatnak 0-24-ben :)

Amúgy meg minek retrózni, mi változott?

Ja hogy laposabb és nagyobb a tv? Ugyanolyan, ha nem vackabbak a műsorok, hiába lett közben több csatorna, és a streaming dömpinget sem érzem olyan nagy életminőség javulásnak. Majd húsz éve 512k-s ADSL-en lecsorgó új doktorház részek, amiket még nem adtak itthon, na az az volt.

Számítógép újra kezd eltűnni, mert ott a mobil meg a TV, vezetékes telefonunk meg régen se volt :D

Internet, régen még a tudás tárháza volt (meg egy kis pornó :D) , ma meg örülnénk, ha a pornó lenne az internet legalja. Jobb inkább elszakadni tőle. (ahol voltunk hétvégén, el is lehetett az internettől és tévétől, a beázó parabolafej, térerőhiány és percenként szakadozó wifi mellett :D )

Kártyás fizetés, pont hétvégén könyörgött a pincérnő a Zemplénben, hogy inkább kp, pedig nem is a legvackabb helyre mentünk, hanem egy viszonylag kulturáltnak kinézőbe, de otthon is még gyakori, hogy kell a kp. Egyedül a GPS-t érzem nagy javulásnak, bár azzal is el lehet tévedni. Néha úgy érzem, hogy valójában nem is változott semmi. Bejött egy rahedli technika, de attól valójában semmi nem lett jobb...

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

Amúgy meg minek retrózni, mi változott?

Ja. Mondjuk ez eleg szubjektiv. Ha korbenezel egy kicsit, sajnos azt lehet latni, hogy 5 eves gyererekeknek telefon meg tablet van a kezeben, mert ugy nem kell vele foglalkozni. Nem tanul meg rendesen beszelni, mert alig beszelnek hozza. A gyerekek motyognak amikor suliba kerulnek... Szoval te nem valtoztal, de ugy tunik masok igen :)

En is szeretem a technikat, nem fogok vezetekes telefont hasznalni, mert megkonnyiti az eletem egy mobiltelefon, de nem fogok evente telefont vasarolni, minek? Vigyazok a cuccaimra. Ha bele akarnak kenyszeriteni ebbe, akkor tobbet nem vasarolok attol a gyartotol semmit.

De ugy tunik, hogy az emberek tobbsege (EU-ban), hasonloan gondolkoznak:

"The full proposal presented to Parliament, 79% of EU citizens think manufacturers should be required to make it easier to repair devices, or replace individual parts. Some 77% would rather repair their devices than replace them."

https://appleinsider.com/articles/22/04/08/eu-votes-to-back-right-to-re…

manufacturers should be required to make it easier to repair devices, or replace individual parts

Csak hát az ördög mindig a részletekben lakozik. Az apple is nagy harsonákkal bejelentette hogy faszajócég módjára engedi az otthoni javítgatást is. Nem kell mostantól az amúgy  maffiamódszerekkel zsarolt apple-partnereihez vinni. Persze nyilván önként és dalolva, nem vmi bírósági ítélet kötelezte erre a föld egyik legkapzsibb görényszervezetét.

Aztán csak kiderült az árazásból, hogy az apple nem igazán adja olcsóbban az alkatrészt, mintha komplett újat vetetne veled. Jah, hát a kötelezvény arra már nem vonatkozott, milyen áron köteles az alkatrészt biztosítani. Hát ennyit az apple-szarok javítgathatóságáról.

A kártyás fizetéssel kapcsolatban (a többi nem érdekel): attól, hogy van egy-két hely, ahol nem lehet kártyával fizetni, én továbbra is roppant nagy előnynek tartom, hogy nem kell otthon készpénzt tartani (régen se volt jellemző, hogy sok lett volna nálam), nem kell bevásárlókosárból kiszedni dolgokat, mert épp nincs nálam annyi készpénz, vagy ha külföldre megyek nem kell számolgatni, hogy mennyi valutát kéne kiváltani. Igen, kell a kp sok esetben, többnyire kis összegű, de ez nem jelenti, hogy a kártya rossz lenne.

Marhaság! A készpénz a szabadság egyik utolsó vivmánya. Azt feladják az emberek véglegesen rabszolgák lesznek. Ez sokkal nagyobb horderejű dolog annál, h ilyen praktikummal, vagy akár a gazdaság kifehérítésével érvelni lehessen ellene. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Mondta a birka a vágóhídon.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Ez az ötlet bennem is érlelődik már egy ideje. Megspékelve azzal, hogy kirakom a kapu elé és aki tudja használni, ingyen telefonálhat. Az a baj, mindig tudok okosabb dologgal foglalkozni, pedig a szép új piros telefon már már megvan a projekthez.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Én is úgy vagyok vele, ha van olcsón pulse->tone konverter akkor inkább veszek, mint építek, mert időből van legkevesebb. ...de ahogy látom a kétes sikert hozók is 15K-tól indulnak. Nekem még nincs telefonom sem, de most láttam egy ígéreteset a vaterán, persze kérdés működik-e amúgy.

Igen, lehet magadra erőltetni is és olyan erőltetett lesz, mint ez a paródia.

De itt arról van szó, hogy egy házaspár saját elhatározásából döntött, hogy így szeretne élni.

Az elektronikai cikkek megtaposása-szétverése pedig ironikus. Ugyanis, nap mint nap történik a veddmegdobdki újravásároltatásoknak, a tervezett elavulásnak köszönhetően. Érdekes, a kütyük újravásárolgatását erőltető multikat nem hívjuk "géprombolónak", meg "ludditának". Pedig az ő tevékenységüknek köszönhetően romboljuk a legtöbb jól működő gépet, miután megvettük az újrafeltalált kereket.

Én egy egyszerű ember vagyok, nem attól függ a boldogságom, hogy milyen tárgyak vesznek körül... 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Erdekes, az ilyen feltunesi viszketegsegben szenvedo emberek valahogy megsem a technologia ellensegei ha barmi betegseguk lesz... Akkor hirtelen megvaltoznak az elvarasok... :)

Nem csungeni/logni kell, hanem hasznalni, arra valo.

Az autokban a holtterfigyelo, savtarto, radaros tempomat, veszfek asszisztens, keresztiranyu forgalom figyelo, 360-as kamera mind kurva jo dolog, barki ismerosom aki ebbol valamit is hasznalt tobbet nem vesz autot ezek nelkul.

Otthoni NAS-t evekkel ezelott felszamoltam vegre, nem kell parazni a raid tomb statuszan, osszes dokumentum drive-ban, barmikor barhonnan elerheto, lokalisan szinkronban termeszetesen. Nem kell nyomtatgatni ha hivatalba mesz, ottvan minden a zsebedben.

Minden csaladi foto/video szinten mentve felhobe, emiatt se kell tobbet aggodni.

Google maps, azon pedig a review-k eszmeletlenul hasznosak, barhova megyek nem kell szopni az elavult terkepekkel meg hogy valaki olvassa mikozben kovalyogsz valahol kulfoldon, illetve orvost tobbszor is valaszottam mar google kereses utan review-k alapjan, egyszer sem csalodtam.

Minden hivatalos ugyet es penzugyet tudok online intezni (igen en meg alltam minden ho elejen 1-1.5 orat sorba postan csekkel), stb.

Ha tomegben megprobalnak kizsebelni akkor igy jartak, az NFC ota tarca se kell, se bankkartyak.

Nekem megszamlalhatatlan orat takaritott mar meg az eletemben a techologia, amit jobb dolgokkal tolthettem el.

Szoval aki szerint a technologia hulyeseg az csinalja mindezt analog modon, lelke rajta, csak ne akadalyozza azokat akik elnek a fejlodessel es nem kivanjak halalba szopatni magukat.

igen en meg alltam minden ho elejen 1-1.5 orat sorba postan csekkel

Ezekkel mindig meg tudtok lepni. Nagyjából 1977-ben nyitottam átutalási betétszámlát, már akkor rá lehetett irányítani a legtöbb szolgáltató számláját. Ennek 45 éve. Itt jellemzően nálam legalább egy generációval fiatalabb korosztály van, mi az a sok minden, amihez a postán kellett havonta sorbanállni?

csak ne akadalyozza azokat akik elnek a fejlodessel es nem kivanjak halalba szopatni magukat

Azt a multik csinálják kétféleképpen.

  1. Illuzionálisan: elhitetik mindenkivel, hogy a régi módik fenntartása akadályozza az új technológiák használatát, fejlődését. Így erősítve az osztályharcot a tech-kényelmeskedők és a kevésbé modern módit preferálok között. Lásd pl. a HWSW pont ilyen hangvételű, hangulatkeltő cikkét. Mondanom sem kell, ez a 3G-lekapcsolásnál is nevetséges, pedig ott tényleg korlátosak a rádiósávok. Csak ugye a 3G lefedettség megtartásához töredék annyi frekvencia kéne (5 MHz), mint amennyi egészen új sávot használatba vesz az 5G.
  2. Fokozatos ellehetetlenítéssel: Szándékosan kényelmetlenné teszik azokat a hagyományos módokat, amiket nem a trend diktál. Alulfizetett diákmunkásokat alkalmaznak a személyes ügyfélszolgálatokon, egy órát váratnak a telefonos ügyfélszolgálaton, extra díjat számolnak fel a papíralapú számlákra, inkompatíbilissá tesznek régi eszközöket a jelenkori rendszerrel, nem konkretizált biztonsági okokra vagy egyéb idealizmusokra hivatkozva.

Ezzel szemben, akik pl. csak vonalas telefont használnak, semmilyen szinten nem akadályoznak senkit.

Plusz sok. A technológiát úgy kell használni hogy az életedet megkönnyítse. Abban igaza van hajbinak hogy a kényszeres technológiahajhászás tök felesleges és több kárt okoz mint hasznot, de az meg már az emberen múlik hogy mit épít be az életébe, akárcsak a reklámok hatása. Aki hülye és ráveszik hogy vegyen meg minden szart az meg is érdemli, ugyanakkor az is túlzás ha valaki a teljes mértékben száműz mindent az életéből. Fejlődik az emberiség és ennek része a technológiai fejlődés. Fel kell mérni az igényeidet és ahhoz igazítani a vásárlásaidat.

Én is igyekszem így alakítani az életemet, pl egészen addig nem tervezem lecserélni a gépemet amíg az igényeimet kiszolgálja. Abban a pillanatban hogy elkezdem érezni a hátrányait akkor alaposan utánanézek és megveszem azt ami az igényeimet lefedi és előreláthatólag legalább 10 évig nem kell belőle új. Az asztali gépemet 2015-ben raktam össze, mind a mai napig tökéletesen kiszolgál. Amikor éreztem hogy kezd kevés lenni a memória akkor vettem bele használtan, amikor kevésnek éreztem a VGA-t akkor eladtam az előzőt és minimális ráfizetéssel vettem egy olyat amivel mind a mai napig elégedett vagyok. Ha elfogyott a helyem akkor vettem ssd-t/hdd-t, a procit valószínűleg akkor fogom cserélni ha már vicc pénzért hozzájutok használtan, akkor is csak azért hogy tovább nyújtsam a gép életét.

osszes dokumentum drive-ban, barmikor barhonnan elerheto ... Minden csaladi foto/video szinten mentve felhobe, emiatt se kell tobbet aggodni.

Épp ezen a héten történt, hogy a Google-nél valamiért megváltozott egy bit. Hogy emberi döntés, vagy egy elcseszett algoritmus okozta, soha nem fogjuk megtudni. Az eredménye viszont az volt, hogy a bme.hu domain egészét veszélyesnek minősítette. És hála a drága jó SafeBrowsing-nak, még a szomszéd szobában lévő saját webszerverünkről sem tudtam semmit letölteni (trükközés nélkül), mert "jajajjj, az valószínűleg fertőzött, meg adathalász, meg veszélyes!"  Eddig se bíztam volna rájuk egy lyukas zoknit se, de ezután sem fogok.

Elmagyarázom. Van egy barátom, aki a sokadik (rák) műtéten van túl és több kemót kap, mint ahányszor reggelizik. A párom második (rák) műtétje környékén - amikor a legszigorúbb COVID miatti korlátozáskat vezették be, szüksége lett volna az utolsó vizsgálatok leleteire. Addig én sem tudtam mi az az EESZT. Ezt is a barátom mondta el, hogy hol találjuk a leleteket - telefonon nem mondják el, elmenni érte elég problémás lett volna.

Azt, hogy bármit bárkinek kívántam volna - a magyar nyelv szabályai szerint, kérlek, ne próbáld megmagyarázni! Úgysem sikerülne.

Tehát az egész gondolatsor mondanivalója csak annyi volt, hogy kerülhetsz olyan helyzetbe, ahol a harmincas évek technikájánál fejlettebbet kényszerülsz használni. Ebben a formában nevezheted iróniának, de ha durvábban szeretnél fogalmazni, akkor cinizmusnak.

Amit csináltál, no az a trollkodás, amikor egy szó alapján kiforgatod és meghamisítod a hozzászólás értelmét és célját. Ha kicsit feljebb nézel, láthatod, hiszen ott írtad le.

Majd rá lesz fogva, hogy ez is tervezett elavulás, mert a kórházi kartonok még  ma is simán működőképesek lennének, és igazából telexen is át lehet küldeni a megfelelő szöveges infrmációt, faxra sincs szükség.

Én is érzem és élem, hogy nem kell hajszoni a cutting edge részét, de tök egyetértek, hogy a technioológia megfelelő használata brutálisan megkönnyíti az életet. És nem csak megkönnyíti, de meg is hosszabbítja, miőségét is emeli.

_zso2

A tervezett elavulás az nem az orvosi karton vs. digitalizáció szintjén merül fel. Hanem ott, amikor az újabb gyártású orvosi kartonok papírja előbb sárgul és az újabb tinta is előbb fakul ki rajta. Ott, amikor a 10. faxgépet veszed meg, de továbbra is csak faxolni tudsz vele, cserébe van rajta egy érintőképernyő, amin animálódnak a menüelemek. Ez ma az okostelefon- és a PC-piac. Pontosan ugyanazt csináljuk velük, mint 5-10 éve. Mégis évente újravásároltatnák. Valódi fejlődés már nincs, csak változtatgatások, kerékújrafeltalálások és az elkényelmesedett babzsákfejlesztők által összetákolt csiligány szoftverek erőforráséhségéhez való alkalmazkodás még egy CPU maggal és még egy giga memóriával.

Szerintem félremegy a magyarázatod. A karton és a tinta silányulása nem tervezett elavulás, hanem költségcsökkentés nyomán keletkezik - hiszen a karton tartósságára ott a váltott technológia - a végtelen példányban fillérekért létrehozható digitális klón, ami funkciójában sokkal többet tud, mint az egykori karton.

Nyilván van igazad abban, hogy bizonyos technológiákban előkerülnek túlzások (az említett színes kijelzős fax, vagy az évente váltott, semmivel többet nem adó mobilok is viszonylag jó példák). De a még fentebb említett 3G lekapcsolás simán nem nevezhető tervezett elavulást támogató akciónak - hiszen az ezen technológiát használó készülékek ettől még nem lesznek használhatatlanok. Ha maradna is a 3G - a technológia korlátai miatt több modern megoldás amúgy se működne, ha bekapcsolva maradna se.

Nyilván vannak, akik újra feltalálják a kereket, nem kétlem - de azért magát a technológiai fejlődést megkérdőjelezi ebben a korban szerintem elég fura.

_zso2

Te lehet, hogy ugyanazt csinálod ma is a PC-den, de nem mindenki. Van, aki CAD-re használja, amire 20 éve kellett egy komolyabb workstation. Van, aki parciális differenciálegyenleteket old meg, amihez akkor kellett egy Cray (vagy valami más vector computer). Van, aki fotókat dolgoz fel olyan felbontásban, ami akkor messze nem ment PC-n. Van, aki olyan felbontású játékokat játszik, amit akkor messze nem lehetett volna real time megcsinálni. És igen, van, akinek az írógép is elég lenne, csak éppen azt drágább gyártani.

"Ez ma az okostelefon- és a PC-piac. Pontosan ugyanazt csináljuk velük, mint 5-10 éve." - _Te_ ugyanazt csinálod vele: telefon, esetleg sms, x órányi melóval CD-ről/kazettáról empéháromba nyomorított zenék hallgatása, meg olyan fotók meg videók készítése "amikor nagyon kell", amit egérmozinak szokás becézni.. Igen, tudjuk, ez az értelmes felhasználás (szerinted) minden más fölösleges tapicskolás...

De lehetséges ám, hogy a betegség kialakulásához is köze van a technológiának. Aki kerüli a technológiát, az talán kevésbé lesz beteg.

Ha pedig elegendően öreg mire beteg lesz, akkor már lehet hogy le is mond a technológiáról a betegségében is, mert minek túl sokáig húzni, ha úgyis kórházban kell tölteni azt az időt?

A képek többségén látható berendezések sűrűsége rém ízléstelen: mindenütt útban van valami. Ez a része nyomor.
Kétlem azt is, hogy a konyhában rohadó fal menő lett volna bármikor, erre figyelhetett volna (legalább) a fényképész.
Ettől függetlenül nekem tetszik a buli, maguk az eszközök / berendezések igényesek, és emberöltőre vannak kitalálva.  Akár többre is.
Az a belül is politúr felületű-, sellakozott italozós készlet amúgy azonnal kell, most! :)

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Ha megnézed a hazai színvonalat, akár annak változása is árnyalja a képet. A nagyszüleidnek rendes tömör fabútora volt, és nem fenyőből ám - hanem tölgy, bükk, akác stb keményfa. Felületkezelés után ment rá egy sellak réteg kívülről és csá - ez volt az alap akár a parasztcsaládoknál is. Ez mára a felső ötszáz szintje, "neked" pedig jut pl. a mömax-os bútorlap-legó, akár prémiumként hirdetve. Házgyári lakásokban sokszor lakkozott parketta volt alapból, amit felváltott a gagyi padlószőnyeg, vagy mára a laminált padló. A lakkozott parketta sem a prosztó szint már. Mindenhol kézzel festett és készített étkészlet volt.. mára ez is horror. A tejet úgy tartották frissen, hogy ezüsttallért dobtak bele. Ma (ha van ezüsttallérod) azt nem a tejbe dobálod. A minőséget tekintve amit ma luxusnak látsz, nagyon sokszor volt alap. Máshogy élünk, na - nem pont jó példákat mondtam, de remélem átmegy.

Azt akarom kinyögni, hogy pl. a képen lévő bútorokat nem látom az akkori felső tízezer szintjén - de a fenti megközelítést tovább árnyékolja az akkortájt lefolyó gazdasági válság.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

ez volt az alap akár a parasztcsaládoknál is. Ez mára a felső ötszáz szintje, "neked" pedig jut pl. a mömax-os bútorlap-legó, akár prémiumként hirdetve

Szerintem nem a bútor lett drágább, hanem a gondolkodásmód változott meg. Az a tömör fa bútor, amit a nagyszüleim kaptak nászajándékba, az ma is egyben van. Oké, kopó alkatrészeket, matracot, stb. cserélgetni kell néha. Ha kiszámolod az éves egyenértékest a két bútorra, a régi bútor köröket ver akármilyen mömaxos vacakra. Igaz, ez azt jelenti, hogy sem költözés nem volt közben, sem valami hirtelen jött lakberendezési ihlet miatt nem cseréled ki.

Ma is meg lehetne venni a 10x árú bútort, ami 25x annyi ideig bírja, de a többség azt látja, hogy x < 10x. Ami valahol érthető, ha nincs 10x a zsebedben, hiába érné meg racionálisan akár hitelre is megvenni a bútort.

Igen, bár ott az igénybevétel nem olyan egyenletes, így valószínűleg nem bír ki 25x annyi időt a drágább. :)

Nekem most 4-5 generációnyi Tisza cipőm van, ami nem kifejezetten drága, viszont eddig egyik sem ment tönkre, csak hátrébb keröült a sorban a meló, szabadidő, kerti munka, stb. listán. Az aktuális viszont hiába 3 hónapos, egy zakózásnál végighúztam a betonon, és odalett az orra.

Egyébként rendeltetésszerű használat mellett simán.

Régen se volt 10x a zsebedben, de hajlandó voltál összegyűjteni a 10x-et. Most az IKEA-MÖMAX-reklámoktól bezsongva nem vagy képes összespórolni, mert mindent azonnal akarsz, mint egy csecsemő, és inkább megveszed a préselt-forgács-bútor-illúziót. Ami alapvetően egy szar fogyasztói mentalitás, fenntarthatatlan és környezetszennyező.

A megoldás a silány termékek betiltása lenne, ami automatikusan fellendítené a használt piacot és ösztönözné a gyártókat is az időtállóbb megoldások olcsóbb, hatékoyabb gyártására.

Biztosan lehet boldogan elni a modern kor vivmanyai nelkul, de szerintem olyan kornyezetben ahol a tobbsegnek (vagy senkinek) nincs modern eszkoze. Persze ezen a kijelentesen lehet vitazni, nem egzakt, csak nagy vonalakban igaz.

Megkernem a hazaspart, hogy koltozzon mar be egy felhokarcoloba 52. emeletere, de a liftet sose hasznalja, mert az meg nem tudott olyan magasra menni a 30-as evekben.

Nagyon sok minden valtozott azota. Most itt a butorokrol beszelgettek, IKEA vagy tomorfa. Vajon mennyi erdo maradna a bolygon ha hirtelen mindenkinek tomorfa butorai lennenek es nem faforgacsbol ragasztott sz*r? Inkabb maradjanak akkor a fak az erdoben. Biztos van kornyezeti terhelese a gyartasnak, viszont a hasznalt (es nehez) dolgok ide-oda koltoztetesenek is, foleg ha ez tomeges szintu.

Szerintem az ujrahasznositasban kellene elorelepni nagyot. Az ujrafelhasznalas is segit, de elobb vagy utobb minden a kukaban vegzi, onnan kellene ujrahasznositani jobb hatasfokkal. Ha ez jol mukodne akkor a hazaspar nem is tudott volna maganak korabeli ruhakat v. telefont szerezni hacsaknem valami muzeumbol.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Persze, hogy az is kibírja, csak rendesen kell összerakni. Amúgy meg pl. az IKEA konyhaberendezés nagyon jól követi azt a koncepciót, amit kb. a 30-as években találtak ki, hogy hogyan lehet egy ergonómikus konyhát csinálni azoknak, akik nem főállásban főztek (egyébként a holland De Stijl művészei találták ki, és mutatták be egy építészeti kiállításon). Előtte konyhakredenc volt, egy ócskább asztal, és sparherd.

(A nagyszüleim tömörfa bútorai meg ugyan túléltek egy generációt, de soha nem voltak olyan jól variálhatók, praktikusak, és baromi nehezek voltak.)

Alapjában véve egyetértek, de a világ itt sem fekete és fehér: a nép a tömörfára váltással egy időben át tudna állni az "5 évente cserélünk bútort"-ról a "25 évente cserélünk bútort"-ra? Vagy: az ipar át tudna állni az ilyen termékek megfelelő mennyiaségű (és minőségű) gyártására? Amíg csak kis szériában, szigetszerűen készül ilyen, addig a tömeg számára megfizethetetlenül drága lesz. A nagy széria meg általában rosszabb minőséggel és tartóssággal párosul, de az ár az alapanyag miatt nem biztos, hogy annyival kedvezőbb lesz a végén, mint amivel rosszabb a szériagyártott termék. Stb.

Idén lett nagykorú (18 éves) az íróasztalom, 10+ évesek a gyerek szekrényei, egy barátom háromszor költöztette az elmúlt 10 évben a gardróbszekrényét. Mind IKEA.

Ja, ha az íróasztalom tömör fából lenne, nem tudtam volna behozni a lakásba, mert nem fért volna be a liftbe, sőt az ajtón sem. (Igaz, nem is lett volna rá szükségem a 30-as években, hiszen akkor még ki akart két 22 colos CRT monitort tartani az asztalán? :)

Nomostan én kezdtem úgy Bp.-en saját lakással, hogy bementem, és csak a csámcsogást hallottam - persze, a négy fal... Aztán végiggondoltam, hogy mi kell, és mennyiért lehet kapni, meg felvitetni a sokadik emeletre, maradt a közeli bútoráruház kínálatából történő fokozatos vásárolgatás - mikor mi fért bele a keretbe.
Egyébként az akkor megvásárolt bútorok ~20 év után is használhatók, nem hullottak szét, nincs velük gond...

Kaptál egy szavazatot, de azért műbútorasztalosnak még ne menjél el! ;)

Sok esetben amit tömör fának nézel, az furnérozott fenyő. Csak nem vetemedik, mert hat rétegű.

A felületkezelés -> pácolás a jobb bútoroknél nem divi, mert inkább a jobb kinézetű fát érdemes megmutatni.

A parasztcsaládoknál nem igazán volt politúrozott bútor, csak a gróféknál és a jobb polgári családoknál.

( Ugyanitt a 30-as években készült intarziás könyvszekrény eladó. Úgy 2000 könyv fér bele + 6 fiók. Megveszed? Na ugye! )

Csak félig jogos, mert a másfél mázsás közepes méretű bútor nem fenyő, de szerencsére nem csak ennyiből tudom felismerni, főleg a rétegelt lemezt :)
A felületkezelésre nem csak pácolást értek, bár színezésre az is tökéletes. De ugyanilyen tökéletes a prosztó lenolaj, ha nem dolgozol utána, akkor is idő kérdése a további művelet. Meg a többi trükk.

BTW a honvédségnél is tanítják: előbb finom csiszolás, majd alkohol + sellak -> durva rongyot mártasz bele -> csinálod a "nyolcasokat", majd a nagy köröket. A fa olyan lesz, mint amit a grófoknak gondolnál. A faliórák dobozait is így kezelték amíg kicsit igényesebb volt a buli.

De amúgy kösz, félig valóban jogos.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

A parasztcsaládoknál nem igazán volt politúrozott bútor, csak a gróféknál és a jobb polgári családoknál.

Gyakorlatilag meg minden "panelprolinál" volt. Akik akkor a középosztályt (munkásosztályt) alkották. Ma ugyanezeknél a panelproliknál divatból impulzusvásárolt forgácstákolmányok vannak. A régi, jó, időtálló bútorok meg a szeméttelepen, mert már nem divatosak™, jaj mit™ szól™ a vendég.

Mekkora szekrény az, hogy 2000 könyv belefér? Én csak a fenyő - tömörfa, ismerem a gyártót - könyvespolcaimból indulok ki (egy egység: 80 cm széles, 240 cm magas, 8 polc), ha egy könyv mondjuk csak 2 centi, akkor polconként 40 könyv - bár inkább 38, mert 80 cm a külső méret -, 8 polcon, az még csak kb. 320 könyv, ha duplán rakom, akkor az még mindig csak kb. 640 kötet. (Ja és ugye van olyan könyv, ami 4-6 centi vastag.)

A kis matematikus! :-D

o  szélesség: 200 cm, maximális szélesség (lent) 207 cm
o  mélység: 53 cm, legnagyobb mélység 64 cm
o  felső ajtós blokk magasság: 163 cm
o  alsó fiókos blokk magassága: 56 cm
o  legnagyobb magasság: 220 cm

Küldöm a szórólapot!

A nagyszüleidnek rendes tömör fabútora volt

Azt furnérnak hívták. Nincs az a mamutfenyő, amiből ki lehetne vágni egy szekrény ajtajait, ezért az asztalosok táblásítják az anyagot. Mindent ragasztanak még a hegedűt is. Ragasztóanyag meg az enyv, illetve halenyv. Ajánlom figyelmedbe HauckTomi videóit!

Azért a furnér és a tömörfa nem feltétlenül ugyanaz. Úgy is lehet táblásítani az anyagot, hogy egy fafajtából ragasztasz össze egy táblát (és a felület, amit látsz, az az eredeti anyag), és úgy is, hogy pl. fenyőből csinálsz egy táblát, és ráragasztasz egy vékony réteg nemes fát (amit körkörösen hántoltak, mint egy ceruzahegyező). Az utóbbi a furnér, és régen ezt a(z ellentétes irányban vetemedő) fenyő(lécek)ből összeragasztott, furnérozott anyagot hívták bútorlapnak, csak ma már inkább faforgácslap van a belsejében. Van még a rétegelt lemez, aminek a belsejében is vékony rétegek vannak összeragasztva (de sokszor azok is rosszabb fából, mint a két felület).

A nagyszülők bútorai általában furnérozott bútorlapból voltak, sokszor politúrozva.

Igen. Általában furnérozottak voltak a nagyszülők "tömörfa" bútorai (és pl. a vasalatok, fiókok sokkal vacakabbak voltak rajta, mint ma az IKEÁé). De azért a gazdagabbaknak voltak igazi tömörfa bútorai (bükk, teak, esetleg rózsafa). Nekünk is van itthon egy igazi tömörfa kávézóasztalkánk (üveg lappal), de azt mi vettük használtan (és olcsón). (Nem is olyan régi persze, Németországban elég nagy divat volt az egyes régi stílusokat lemásolni, kb. 1980-ig, olyan eltérésekkel, hogy üveg asztallap nem volt 1700-ban, és amikor kiment a divatból, elég olcsón szabadultak ezektől. Azért szekrényt vagy íróasztalt nem vennék sem ilyet, sem igazi antikot, mert egyik sem igazán praktikus.)

A nagyszüleidnek rendes tömör fabútora volt, és nem fenyőből ám - hanem tölgy, bükk, akác stb keményfa. Felületkezelés után ment rá egy sellak réteg kívülről és csá - ez volt az alap akár a parasztcsaládoknál is. Ez mára a felső ötszáz szintje, "neked" pedig jut pl. a mömax-os bútorlap-legó, akár prémiumként hirdetve.

Aki akar ma is vesz tömörfát akár az IKEA-ban, akár máshol

Flow tömörfa étkező | Pfiffer Bútor Mór Kft. (pfifferbutor.hu)

SKOGSTA / INGOLF Asztal+6szék, akác/fekete, 235x100 cm - IKEA

Ezek elég "natúr" - inkább parasztbútorok. A nagyszüleink bútora furnérozott és politúrozott volt, a műgyanta alapú lakkot nem ismerték. Manapság is a műbútorasztalos készít ilyet.

Középkategóriás a 70-es évek környékén a furnérozott pozdorja, amit vastag átlátszó műgyantával burkoltak. A különbség 100 méterről is látszik.

Bár egyszer összefutotam egy igen öntudatos szakértő műbútorasztalossal. Legalábbis ö ezt hitte magáról. :-D Egyébként konyhaszekrény munkalap vágásával foglalkozott. :-DDD

A nagyszüleidnek rendes tömör fabútora volt, és nem fenyőből ám - hanem tölgy, bükk, akác stb keményfa. Felületkezelés után ment rá egy sellak réteg kívülről és csá - ez volt az alap akár a parasztcsaládoknál is.

Egyrészt lófaszt volt alap, másrészt meg fenyőből volt ám, ahol nem volt pénz. Mert rendes asztalos munkához akkor kurva sok pénz kellett, sokkal több, mint mai értéken egy belépő szintű tölgy étkezőasztalhoz, amit egyhavi fizetésből meg tudsz venni.

Ez mára a felső ötszáz szintje, "neked" pedig jut pl. a mömax-os bútorlap-legó, akár prémiumként hirdetve.

Ne tegyünk már úgy, mintha egy 200-400 ezer forintos tömör tölgy asztalt csak a felső ötszáz tudna megvenni... például én tömör tölgyfából tervezem a konyhapultot, nem olcsó, de azért nem érzem azért a felső ötszázban magam, hogy 600 ezer körül van a konyhapult. Nyilván sokkal olcsóbb a pozdorja alapra vasalt ABS, ami 60 ezerből meglenne.

Máshogy élünk, na - nem pont jó példákat mondtam, de remélem átmegy.

Vannak olcsóbb dolgok már, ja. A nagy különbség az, hogy hajdanán nem volt más, nem volt választási lehetőség, most meg van.

Én úgy gondolom, hogy aki akar, az békében együtt tud élni a modern technológiával anélkül, hogy számúzné az életéből.

A mai napig vannak emberek (sőt, tömegek), akár Magyarországon is, akik nem használnak a cikkben szereplőnél (sokkal) modernebb eszközöket, és nem azért, mert úgy döntöttek. hanem azért, mert mindig is úgy éltek. Faluhelyen pl, a középkorú, vagy idősebb korosztály.

A másik lehetőség, hogy használ az ember modern technológiát, de csak addig, amíg szüksége van rá, és nem kényszercselekvésként valami más pótlására/elnyomására (akár függőség szinten).

A harmadik lehetőség, ami ellen szólsz most (gondolom), hogy kényszeresen mindent használunk, sokat, legújabbat. Ez pont ugyan olyan baj, mint aki kényszeresen mindig eszik, cigarettázik, rendszeresen alkoholozál, tiltott bódító szereket fogyaszt, stb. Tehát a technológia nem rosszabb (vagy jobb) bármi másnál, az ember az, aki meghatározza, milyen hatással van rá.

Megkerestem az eredeti(?) cikket: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-10888671/Couple-fully-immers…

Sikerult benne megtalalnom a kulcsszot is: "The couple, who have no children"

Igy joval konnyebb nem hasznalni a modern(ebb) technologiat ha nem kell beiratkozni az iskola FB csoportjaba es a gyerek nem nyaggatja a szuloket a mobilert ami az osztalytarsak 99%-nak van. A cikkbol az is kiderul, hogy a ferj munkahoz hasznal mobilt es bankszamlajuk is van amit igyekeznek nem hasznalni.

Gondolom a munkaltatonak egyszerubb utalni mint minden honap vegen hivni a bankbol egy furgont a keszpenzzel, hogy kifizethesse a dolgozokat. :D (ezt csak a vicc kedveert tettem hozza)

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Én meg kíváncsi lennék, a szüleidtől vagy az iskolából tanultad-e az értő olvasást. Mert nem nagyon megy.

Senki nem beszélt arról, hogy felnőttnek mondanák meg. Arról beszéltem, hogy míg fiatalkorú (18 éves koráig, vagy egyes helyeken 21), addig nem lenne okostelefonja.

Rendben, 18 v. 21 eves korig fiatalkoru. Akkor maskep fogalmazok, maradva a realitasoknal. Eleg sok dolgot csinalnak fiatalkoruak amit elvileg nem szabadna nekik. Majd pont egy mobilt nem fognak tudni megvenni a szuloi tiltas ellenere?

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Okostelefon lehet, hogy lesz, de SIM kártya is lesz bele? 

Kizárólag 18 év feletti személyek köthetnek szerződést a Telekomnál.

18 év alatti személyek esetében csak úgy van lehetőség a szolgáltatás igénybevételére, hogy az előfizetői jogviszony a kiskorú törvényes képviselőjével jön létre. Ha a kiskorú személy nagykorúvá válik - 18. életévét betöltése, vagy pl. házasságkötés útján -, akkor előfizető módosítással kerülhet az ő nevére az előfizetés.

Forrás: T-Mobile HU GYIK

When you accept, you're telling us that you are of legal age (which means you are either legally emancipated, or have reached the age of majority as defined in your jurisdiction) and that you are able to enter into a contract. If you accept for an organization, you're telling us that you are authorized to bind that organization, and references to "you" in these T&Cs may mean the organization.

Forrás: T-Mobile UK Terms and Conditions

Szóval, nem tűnik úgy, hogy lesz legálisan SIM kártya. :P

Ha szeretné rendeltetésének megfelelően használni, akkor internet is kell rá. Internet és WiFi nincs otthon, mert a 30-as években nem volt. Mobilnethez SIM kártya kéne. Az meg nincs. Szóval kell minimum egy haver, aki nagykorú és kezességet vállal érte az által, hogy megköti helyette a szerződést, így fizetési kötelezettsége is csak neki van.

Nyilván, a fiatalkorú drogfüggők is megtalálják a módját, hogyan szerezzenek drogot apuci pénzén. A fiatalkorú cigifüggők is megtalálják a módját, hogyan szerezzenek cigit. Akkor a fiatalkorú okostelefonfüggők is megtalálják. Más kérdés, hogy sokkal kisebb eséllyel annál, mint ha otthon is cigizni, drogozni, okostelefonfüggeni látnák a szülőket. Ha viszont nem függők és nem elérhető, akkor nem tesznek ennyi erőfeszítést, hogy megszerezzék. Az ideális persze az lenne, ha az iskolatársakat is hasonlóképpen nevelnék, így az igény se merülne fel.

Ha szeretné rendeltetésének megfelelően használni, akkor internet is kell rá. Internet és WiFi nincs otthon, mert a 30-as években nem volt. Mobilnethez SIM kártya kéne. 

Mivel otthon tilos az okostelefon, így amúgy sem otthon használná elsősorban, ~mindenhol máshol pedig van Wifi.

Szóval kell minimum egy haver, aki nagykorú és kezességet vállal érte az által, hogy megköti helyette a szerződést, így fizetési kötelezettsége is csak neki van.

Vagy meg kell venni az újságosnál a SIM kártyát, el kell kérni egy csövestől a személyit, azzal online aktiválni, és onnantól mehet a kártyafeltöltés megint csak az újságosnál, készpénzzel.

Más kérdés, hogy sokkal kisebb eséllyel annál, mint ha otthon is cigizni, drogozni, okostelefonfüggeni látnák a szülőket.

Ha valamit nagyon tiltasz a gyereknél, azzal is el lehet érni hasonló hatást, szóval ennyire nem egyértelmű a dolog.

Szóval, nem tűnik úgy, hogy lesz legálisan SIM kártya. :P

A jofogas-on rakerestem a "SIM kartya" kifejezesre, 117 talalat, elso talalat 2000e Ft, 10 db folotti mennyisegben kulon egyeztetes utan lehet rendelni :) (ez mind ugy, hogy "legalis kereslet" elvileg nincs ilyesmire). Bar szerintem hasznaltan vasarolni legalis (mas kerdes, hogy a felhasznalas valoszinuleg nem lesz legalis).
A masik amit emlitettel, valakit megkernek. Feltoltos kartyahoz nem kell "fizetesi kotelezettseg" sem, eleg ha valaki megveszi neki, 14-16 eves korul mar diakmelobol/zsebpenzbol is siman elo lehet teremteni a penzt feltoltesre.

Az ideális persze az lenne, ha az iskolatársakat is hasonlóképpen nevelnék

Nos, igen, erre utaltam. Hacsak nem amishok (https://hu.wikipedia.org/wiki/Amishok). Ott valoszinuleg kevesebb a barmilyen fuggo is (drog/cigi/alkohol/internet) es az altalad felvetett elavulasi problemak meg sem jelentek, mert szamitogepet sem hasznalnak. Egyebkent ha jol emlekszem valami musorban volt, hogy nehanyuknak van mobilja, mert megiscsak a jelenben elnek es neha szukseg van ra, kb. mint a ferjnek a munkahoz.

Nem kifigurazlak, egyetertek nagy reszben azzal amit hirdetsz, csak ramutattam, hogy nem vagy csak nagy aldozatok aran kivitelezheto (a topicban emlitett mukedvelo paron kivul).

[szerk.] Nem tudom az angol T-mobil-t miert idezted, vannak orszagok ahol bemesz a trafikba es elhozol ingyen SIM kartyat, aztan otthon aktivalod magadnak, toltesz ra es kesz.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

" Egyebkent ha jol emlekszem valami musorban volt, hogy nehanyuknak van mobilja, mert megiscsak a jelenben elnek es neha szukseg van ra, kb. mint a ferjnek a munkahoz."

Elég sok dolog közösségfüggő náluk (főleg mikor modern dolgokat kell értelmezniük), lehet hogy az egyik közösségben teljesen oké, a másikban meg tiltva van...

“Any book worth banning is a book worth reading.”

A The Walking Dead színvonal lenne ütős! Kb. a középkor. Némi napelemmel meg fegyverrel.

trey @ gépház

Ez minden, csak nem pozitív példa.

$ grep -c egy$ word.list
100

Nagyon jópofák!  Ez tipikusan a jó dolgunkban nem tudjuk  mit csináljunk esete de hátha nekik így megfelel, akkor oké. 

Szerkesztve: 2022. 06. 08., sze – 20:31

Kíváncsiságból megnéztem én is más, hosszabb írásokat is.

A legnagyobb különbség, hogy ők nem győzködnek másokat arról, hogy így kellene élniük. Az asszony hobbija a retro, háztartásbeliként egész napját ezzel tölti. A férj meg jól fizető helyen dolgozik, csak esténként és hétvégén csatlakozik a szerepjátékhoz wandavisionozni. Ha ez teszi őket bolgoggá, hát hajrá.

Másrészt ez a retro szint még mindig modernebb, mint sok itteni nyugdíjas lakása. Vidéken a 90enes években sem tartottak itt sok helyen. De ma sem nehéz találni olyan lakást, ahol kevésbé felszerelt retró minden. Mégsem ez az, amitől boldogok. Ha van elég pénzed akkor lehet bármilyen hóbortod.

Szinte mindenkinek van valamilyen 'fejlövése'.
Van aki '30-as években él látszólag, mások a HUP-ra írogatnak.

Szerintem ők így akarnak hirnévhez jutni.

Tök mindegy, hogy a 30-as évek vagy napjaink csúcstechnikájának bűvöletében élünk, mindkettő a külsőségek halmozásában keresi a boldogságot. Inkább a mai technológia azon vívmányait kellene használni, ami tényleg az élet könnyítésére alkalmas, a többit pedig kukázni. Ez ezrelékekben mérhető. Na de mi lenne akkor a rabszolgatartó GDP-n alapuló "civilizációnkkal"?

Sajnos az életünk a szerves irányból teljesen eltolódott a szintetikus irányba.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

+1 Nem az a lényeg, hogy milyen technikát használunk, hanem, hogy, mire használjuk.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Alapvetően az a helyzet, hogy te is azért élsz igen jól és van sok mindenre időd, mert megveszik azt, amit előállítasz vagy amit a cég előállít, ahol dolgozol és vélhetően nem abban az ezrelékben van, amit a "tényleg az élet könnyítésére alkalmas" dobozba tennél.

Sehol nem dolgozom. A szabadidőmben ráálltam arra, hogy kifejezetten haszontalan dolgokat állítsak elő, mert jól megfizetik, és kell a lé, hogy minél jobban visszatoljam magam a szerves élet irányába.

Jól pedig azért élek, mert pl. ma reggel kentem saját liba zsírjából egy zsíros kenyeret, hozzá kihúztam a földből 2db retket és töltöttem mellé egy saját bodza italt.

Ugye ez a tiédhez képest egy fordított életszemlélet. Te szabadidőnek a munkán kívüli időt tekinted, én a létszükséglet előállításához szükséges időn túli időt.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

A szabadidőmben ráálltam arra, hogy kifejezetten haszontalan dolgokat állítsak elő, mert jól megfizetik, és kell a lé, hogy minél jobban visszatoljam magam a szerves élet irányába.

Ez egy bullshit megfogalmazása annak, hogy nyakig benne vagy abban a körforgásban, ami során saját értékrended szerint haszontalan dolgokat állítasz elő, hogy aztán jól élj és lehetőséged legyen saját liba zsírjából kenni egy kenyeret és ki tudj húzni a földből két retket és ihass mellé egy saját bodza italt.

Jól pedig azért élek, mert pl. ma reggel kentem saját liba zsírjából egy zsíros kenyeret, hozzá kihúztam a földből 2db retket és töltöttem mellé egy saját bodza italt.

Tudod, ezt én is meg szoktam csinálni, csak közben nem mondom, hogy rabszolgatartó GDP-n alapuló társadalomban élünk, aminél a hasznos dolgok előállítása ezrelékben mérhető, amikor mindezt tulajdonképpen abból finanszírozom és anélkül nem lenne rá lehetőségem. És neked se.

Te szabadidőnek a munkán kívüli időt tekinted, én a létszükséglet előállításához szükséges időn túli időt.

Oké, de miért nem olyan dolgokat művelsz a létszükségleted előállítása okán, amelyek szerinted hasznosak?

Nem értetted meg, a létszükséglet előállítása okán csak olyan dolgot művelek amelyek nem csak hogy hasznosak, hanem nélkülözhetetlenek: élelem, víz és energia biztosítása a családnak. A levegővel kiegészítve ez az a négy elem, mely szükséges az életben maradáshoz. Minden más csak igény és vágy. Ha úgy tetszik ez a munkám, a szabadidőmben pedig jó pénzért tömöm a civilizációt mindenféle haszontalan dologgal, mert az kell neki. De ha ez nem lenne, akkor sem dőlne össze az életem, lenne mit ennünk, lenne tiszta ivóvizünk és energia is korlátozottan rendelkezésre állna.

Persze én is benne vagyok a mókuskerékben, de a civilizációs kapcsolódási pontokat próbálom minimalizálni. Semmi esetre sem "élem bele" magam, inkább csak figyelem.

Azért hívom rabszolgatartó civilizációnak, mert arra kényszerít, hogy véletlenül se foglalkozz a szükségleteid előállításával, hanem dolgozz helyette és a jussod egy részéért ezek biztosítva lesznek neked. Ezt még akár el is lehetne fogadni - ha eltekintünk attól, hogy függőségben tart -, de a minőség mára már csapnivaló lett, legalább is az élelem és a víz esetén. Aztás a jussod további részéért biztosít neked a rendszer a saját rabszolgatartó lényegét elfedő, az igényeid és a vágyaid kielégítésére szolgáló olyan dolgokat, mint a magántulajdon illúziója, a kultúra és a hit (szerintem itt vertem ki a biztosítékot sokaknál :-) ).

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Szerinted a 9 milliárd ember hogyan tud az önfenntartásban gondolkodni 10-30 milliós nagyvárosokban.

Ilyen korban élsz, amikor a nagyvállalatok koncentráltan ipari termékekkel etetik a népet, a nép pedig jól érzi magát.

Te is csak addig érzed magad nagyon jól a világodban, míg a felduzzadt embertömeg egy része nem a szomszédodban lakik.

A technológia fejlődésével legalább illúziót adunk magunknak, hogy a dolgok esetleg megoldódjanak valahogy, de a technológia nélkül csak a vallás maradna.

És nem az a kérdés, hogy ez jó így vagy sem, de ez az állapot jelenleg, ezt kell megoldani. Persze van a technológiának olyan része is, ami éppen a gondot súlyosbítja, de lehet hogy van éppen olyan is, ami a megoldás előszobája.

Szerinted a 9 milliárd ember hogyan tud az önfenntartásban gondolkodni 10-30 milliós nagyvárosokban.

Sehogy, 99.9%-uk élete végéig sem fogja fel, hogy rabszolga, nekik jól van így. Nekem is, nem lehet megmenteni az egész emberiséget. A technológia fejlődés haladása során ők lesznek a battery-k a mátrixban.

Attól nem félek, hogy az embertömeg valamikor is szomszédom lesz, éppen ellenkező a tendencia. Attól viszont igen, hogy elveszik földemet a város etetése érdekében.

És nem az a kérdés, hogy ez jó így vagy sem, de ez az állapot jelenleg, ezt kell megoldani.

Kollektíve nem lehet megoldani, ez a trend fog folytatódni a végsőkig. Csak egyénileg lehet kiszállni a mókuskerékből, de így sem teljesen.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Szerintem csak vadítják magukat. Nem élnek a 30-as években. A modern világban élnek, max. a magánéletüket, otthonukat rendezték be retróra. Egyébként valóban megvan ennek a pozitív hozadéka, hogy nem a modern technológia zajában és tömegfogyasztói, idióta konzumizmusában élnek, van az emberi életre egyfajta tisztító, kikapcsoló jellege. Ósdi technikával is sok mindent meg lehet csinálni, abakusz, logarléc, írógép, szépírás, pálcikával evés, ha az ember megtanulja használni hatékonyan, kevéssel is sokat meg lehet csinálni.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Szerkesztve: 2022. 06. 13., h – 09:22

Amugy belefutottam egyik nap egy jo membe:

"I think we just need to accept that
the 90's was our peak as species.
"

Mondjuk arról nem szól a fáma, hogy mikor valaki beteg, lesz akkor is élnek a 30as évekbeli dolgokkal, vagy bemennek egy hypermodern kórházba, CT/MRI stb. ? Persze lehet más példát is említeni ...

Fedora 42, Thinkpad x280