-

-

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 04. 23., szo – 15:55

Töke menő, hogy a designerek megálmodnak egy autót, és akkor jön a rendszám ... :D

 

Gratula a kocsihoz !

Fedora 42, Thinkpad x280

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Hinnye, ha nem titok, mivel foglalkozol, hogy ez a céges autó..?

2 volvo után Polestar 2 mellett döntöttem. Május végén érkezik. Az i4-et is néztem, de 12 hónap gyártási időt kaptam az ajánlatban.

Ez főleg európai főegységekből készül, mégha kínai is a beszállító tulajdonos. Az ablakokat Aszódon, a kormányművet Makláron, a kábeleket Gödöllőn, a felniket Székesfehérváron, a klímát Balasagyarmaton, vezérlőket Hatvanban, Budapesten és Veszprámben, az akkumulátort és a hajtásláncot a BMW gyártja Németországban stb...

A Leaf-et hol lehet összeseperni? :) (eladó lesz?)
Milyen tapasztalataid vannak a Leaf-el? Melyik típus?

LEAF Tekna 40kWh akkuval, 2 éve van meg. Hátul kicsit fapados, meg ez az akku is kicsi, ami korlátozott hatótávot jelent. Ez saját tulajdon, marad is bevásárló autónak az asszonnynak. Amúgy a Leaf is igen mozgékony, úgy gyorsul mint egy sportauto is ritkán. A szoftver szerintem lehetne jobb, megtalálni egy ritkán használt beállítást benne, kihívás. A hátó ülések fapadosak, de elől egészen elfogadható.

Grat. Mennyi a szállítási idő? Kedvezményt kaptatok? 

Végre egy 165Wh/km -es autó a Leaf után

Majd posztold már be kérlek, hogy tartós 130km/h (135km/h) esetén mennyit eszik, mert (széljárástól és terepviszonyoktól függően) még a Model 3 LR is megeszik alattam 220-240Wh/km-t, és tippre a Tesla hajtáslánca valamivel jobban optimalizált lehet.

Nagyon nem volt lehetőségem még tesztelni, de Tesla model 3-nál határozottan jobb belső anyaghasználatot és összeszerelési minőséget látok. A Tesla erősebb, gyorsabb, a BMW csendesebb, kényelmesebb, komfortosabb első és sokadik beülésre is. Nem vagyok benne biztos, hogy a bajorok nem kifinomultabb hajtásláncot kreálták, de majd kiderül fogyasztási adatokból. Napi >180km járok pályán...

A BMW i4 árazása valóban nagyon vonzó, mondhatni az első valódi konkurenciája a Model 3-nak. Az anyaghasználat a Model 3-ban olyan, amilyen (...meg aztán izlések és pofonok: régen ciki volt a műbőr, ma meg sokaknak pont az a selling point, hogy vegan bőr, stb.) viszont az újabb (főként 2021+) Model 3-aknak az összeszerelési minőségére olyan veszettül nagy panasz nem lehet, de az biztos, hogy nem fair összevetni egy prémium termékkel. Ez viszont ez az árban is látszik: A Model 3 manapság kb. a 19-25 millió Ft-os ársávban van, míg az i4 pedig a 25-30 milliós ársávban. (Akit pedig egyszer beszippantott a Tesla, az valószínűleg nehezen ül át másba, még akkor is, ha ott pl. szebb a beltér.)

Mindenesetre próbálok szerezni egy i4 tesztautót, mert erősen érdekel...

Én magam nagy Tesla fun vagyok, de csak néhány apróság, amik összességében nagyon szerethetővé teszik a BMW-t. A model 3-nak dupla üveg a zajcsillapitás miatt, a BMW-ben egy sziimpla üveg van. Ugyan úgy keret nélküli az ablak. De az üveg becsúszik a karosszériába. Sokkal kevesebb a zaj így bent. Presze minden nyitáskor ~3mm-t lecsúszik az ablak, becsukáskor meg fel. Tudom megerősített mechanikai meg miegymás. A model 3 -nak is hatalmas a csomagtartója, de mivel az ablak fix és csak az ablak alatt nyílik, nehéz pakolni. A BMW-nél a kilincs hagyományos felhajtható, igaz minimálisan rosszabb a légellenállása, de nekem nem jön be a Tesla kilincs. Aztán a head-up display is hiányzik. Nem tudom megszokni, hogy mindent a középső 15"-os kijelzőről keresgéljek ki. Összességében a Tesla is tetszik, de mivel még nem volt magyar forgalmazója amikor intéztük az autót, a szerződött lízing cégnél nem is volt elérhető. Konkurens még az MB volt, de az jóval magasabb árszintet jelentett volna.

A BMW i4-et 60kWh és 81.5kWh akkupakkokkal szerelik (a Wikipedia oldal szerint, legalábbis), így a nagyobb akkus változatban, 80% -> 10%-ra merítést feltételezve 57,05kWh áll rendelkezésre.
250Wh/km (25,0kWh/100km) autópályás fogyasztás esetén ez 228km-re elegendő.

Nem kell tehát napközben tölteni.

Az elektromos hajtáslánc nagyon hatékony városi- és kis sebességű haladásnál. Ebből az következik, hogy óriási (közel kétszeres) különbség van a fogyasztásban és a hatótávban az autópályás és a városi/elővárosi közlekedés között.

Tesla Model 3 adatokkal tudok szolgálni: a települések közötti mellékutakon kényelmesen közlekedve el lehet vele érni 10-12kWh/100km fogyasztást. Városban és környékén el lehet járkálni 14-16kWh/100km körül, autóúton 18-20kWh/100km, autópályán 20-24kWh/100km.

A teljes hatótáv tehát 300-600km között alakul, ha 100%-ról 0%-ra merítenénk, életszerűen (80%-ról 10%-ra merítve) 240-480km között van a hatótáv.

A WLTP érték erősen városra és város körüli közlekedésre van súlyozva, simán oszd el kettővel, hogy megkapd az autópályás hatótávot. A BMW i4-nél vegyes használtra megadott 19.1kWh teljesen hihető.

Gazdaságossági okokból célszerű lenne a sebességhatárok felülvizsgálata az egész EU-ban. Lakotterületen kívűl 80km/h, autóúton 100km/h és autópályán 120km/h-ra kéne csökkenteni a sebességhatárokat elsőkörben. Ezzel több energiát (benzin, gázolaj, áram) lehetne megtkaraítani, mint a téli-nyári óraállítással.

Ezzel ilyen formában nem tudok egyetérteni, részigazság viszont van benne.

Ha a magyar viszonyokat nézzük, akkor az átlagos lakott területen kívüli úton leginkább az útviszonyok alakítják a sebességet, tehát hiába lehetne 90-nel menni, vagy az út borzasztó rossz állapotú, vagy a forgalom nagysága limitálja a tempót. Ha véletlenül teljesen sima lenne az út, és a forgalom is gyér lenne, akkor semmi baj nincs a 90km/h-val, sőt, nem véletlenül vezették be mostanság nálunk is az emelt sebesség főút fogalmát (100-ra vagy 110-re táblázott főutak.) Az, hogy haladni lehet, az mindenkinek jó, ha a körülmények hozzá megfelelően biztonságosak. Ausztriában is 100km/h a limit lakott területen kívül.

Az autóút és az autópálya kérdése egy másik témakör. Nálunk sok olyan autóút szakasz van, ami technikailag autópálya színvonalú, csak éppen nem annak van minősítve. Én mindenképpen azt mondom, hogy ahol biztonságos, ott legyen 110-120km/h körüli limit, függetlenül attól, hogy autóút vagy autópálya.

Az autópálya 130km/h kérdése már érdekesebb. Főként azért, mert nálunk ez azt jelenti, hogy a többség 140-145km/h között megy. Ez utóbbi tényleg sok, gazdaságosság és (nagyobb forgalom esetén) biztonság szempontjából is. Az is necces, hogy 130-as táblánál 131-től már büntessenek... az ember nem csak tempomattal közlekedik, a plusz/mínusz pár km/h észrevehetetlen, a franc sem akar azon stresszelni, hogy túl ne lépje véletlenül.

Én két irányba mozdulnék:

  • az objektív felelősségre alapján kiszabható büntetés sebességhatára fixen +10km/h legyen (a jelenlegi +15km/h és +20km/h helyett)
  • az autópályán el tudnék képzelni egy 120km/h-s limitet. (Ugyanakkor, autóúton is el tudnék képzelni egy "feltáblázást" 110 helyett 120-ra.)

Az aerodinamika ugyan úgy érvényes rossz útra és jó útra is. A légellenállás a jármű sebességével négyzetesen növekszik. Az üzemanyag hiány, és az államilag szabályzott ár miatt, nem ördögtől való gondolat hatóságilag csökkenteni a megengedett sebességhatárokat. 

Az aerodinamika ugyan úgy érvényes rossz útra és jó útra is. A légellenállás a jármű sebességével négyzetesen növekszik.

Az igaz, de válasszuk ketté a dolgokat:

- Elektromos hajtás esetén a hajtáslánc hatásfoka igen magas, ezért a felhasznált energia legnagyobb része ténylegesen a hajtásra megy el. Ebből az következik, hogy a légellenállás növekedésével jelentősebben változik az energiafogyasztás is.

- Belső égésű motorok esetében, a felhasznált energia jóval kisebb része fordítódik a tényleges hajtásra, ezáltal a hajtásban bekövetkező változások kisebb arányban befolyásolják a fogyasztást, és ehhez jön még hozzá az, hogy a belső égésű motor hatékonyabb nagyobb terhelésen, valamint a váltó áttételezése is úgy van tervezve, hogy a tipikus utazótempón hatékony legyen a hajtáslánc.

Mindezeken felül, bármilyen hajtáslánc esetén, sokkal kisebb az energiafogyasztás, ha egyenletes tempóval lehet haladni (ilyen leginkább csak 2x2 sávos utakon, vagy éppen éjszaka van), a változó sebességű haladás semmilyen hajtásláncnak nem optimális, bár itt legalább az elektromos tud rekuperálni, valamint az elektromotor nagy nyomatékának köszönhetően hatékonyabban tud kigyorsítani.

Tehát:

Az adott útszakaszra megengedett legnagyobb sebesség leginkább akkor számít, ha:

  • ez a nagy tempót huzamosan tudod tartani,
  • tényleg nagy tempóról van szó, ahol a légellenállás már komoly tényező.

Járművekre lefordítva:

Egy elektromos autóval a települések közötti poroszkálást és a főútvonalakon való közlekedést meg lehet úszni mondjuk 12kWh/100km-ből. Az autópályán megeszik mondjuk 24kWh/100km-t. Ez kétszeres különbség.

Egy átlagos turbodízel autóval az előbbi megy mondjuk 5,5 liter/100km-ből, az utóbbi pedig 7,0 liter/100km-ből. Ez mindössze 27% különbség.

Amit leírtál, azzal nincs mit vitatkozni, az adott. Összességében amíg belőségésű motorokkal szerelt autók nem kopnak ki, addig is lehet mérsékelni kőolajszükségletünket sebesség csökkentéssel, és otthoni munkavégzéssel.

A Deutsche Umwelthilfe számításai szerint autópályán 100km/h, lakotterületen kívűl 80km/h sebesség korlátozással az EU-ban 20 milliárd liter kőolajat lehetne megtakarítani évente. Ez Magyrország éves köolaj fogyasztásának több mint duplája. Látványosabb megtakarítás érhető el sebesség csökkentéssel elektromos autóknál.

A COVID alatt az is bebizonyosodott, hogy 1 napi otthon végzett munka napi 170 ezer, három napi HO-val heti 500 ezer hordónyi kőolaj megtakarítást jelent EU-s szinten.

Végre egy 165Wh/km -es autó a Leaf után

 

Szerintem ez jóval több lesz, de majd beszámolsz egy reális út után, mikor fűtés vagy klíma működik meg közlekedsz autópályás viszonyok között is. Városban való használatra egy ekkora autó overkill.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Budapest -> Stutgart: 246Wh/km fogyasztás. Autópályán, de környezetvédelmi sebességkorlátozások korlátozások, dugók azért akadtak, légkondival nappali napsütésben.

Budapest -> Miskolc 3-as úton: 191Wh/km fogyasztás, légkondival nappali napsütésben.

Budapesten 154km: 159Wh/km légkondi nélkül.

Szegénynek de elbökték az elejét.

Grat! Tesla és ez között én is ezt választottam volna.

Mondjuk az a felni rajta ritka gané módon néz ki. Arra fizettem volna még 300K-t egy szebbért. :D

trey @ gépház

Erre csak azt tudom mondani, hogy amikor 1991-ben a F1 benetton megjelent a repülőiparból lopott "hegyesorrú" autóval, senki sem gondolta hogy forradalmi innováció. Aztán 1-2 éven belül, aki talpon akart maradni átvette. Pedig elég ótvarul néz ki a rakétaporszívóra hajazó orrész azóta is.

Én meg azt gondolom, hogy addig kell kényszerűségből kinézniük ezeknek az autóknak így, amíg nem lesz egy forradalmi változás az akkutechnológiában. Amikor már nem ilyen ordenáré felnikkel kell trükközni ahhoz, hogy egy értelmezhető hatótáv kijöjjön ezekből az autókból.

trey @ gépház

Nem kétlem, csak így ugyanaz lesz nagyban, mint kicsiben az aldis lebomló zacskó. A lebomló zöldséges zacsi 11 forint, a sima meg 0. Pont a napokban hallottam a nyugdíjas házaspárt arról beszélni, hogy nem veszik meg 11 forintért, mert úgyis eldobják. (Hát pont ez a lényeg b+ :))

Lebomló zacsi... Ja... Anno volt már rá kísérlet, ismerősnek szokása volt, hogy a használt zacsikat elrakta, és  újra használta (ha épp eszébe jutott, hogy vigyen magával néhányat). Aztán ezek a lebomlós vackok idővel olyan, de olyan szépen széthullottak apró darabokra bent a fiókban, hogy "öröm" volt utána takarítani... Mert ugye feltöltődnek, és tapadnak mindenhez is a picike darabok...

Szép, kár hogy csúnya. Én értem, hogy a BMW a kínai piacon akar piacot szerezni, de miért akar mindenhol máshol veszíteni?

Ha már sztereotípiák:

Miért nem köszönnek a BMW-sek az úton egymásnak?
 

Mert reggel a szervizben már találkoztak.

Grat!

En nem mertem meg az elektromos temat, hybrid-et vettem, egy is300h-t.

Vegyesbe 5.8-6.0 korul eszik, ennek nagy resze palyan 145-160 kozott.

Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"