tanácsok IT karrier kezdésére

Fórumok

Sziasztok! Van egy egészségügyis ismerősöm aki váltani szeretne, és az IT irány is felmerült. Jó munkamorálja van, matek nem áll túl távol tőle, de elég korlátozott számítógépes ismeretei. Megkérdezte mit es hol kellene tanulnia? 12 éve nem éltem Magyarországon így kb. nem tudtam konkrét információt mondani neki (általános dolgokat persze tudtam: angol nyelv mindenféleképpen kell, az IT egy elég tág fogalom, tehát próbáljon találni egy szűkebb területet ami érdekli, van X éve amit emberekkel töltött talán valami olyan irányba induljon ahol az számít valamennyire pl. Data Analyst, Scrum stb.). Gondoltam megkérdezem ti mit javasolnátok neki? 

Hozzászólások

Az attól függ mennyi idős, és mennyire gondolja komolyan, és mennyi ideje van rá... Az angol előny, de nem feltétel.

 

[off] néhol (praktikusan témarészt lezáró mondat végét) az új bekezdés sokat segít az olvashatóságon. ;) [/off]

"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Ha komolyan gondolja az IT vonalat és nincs túl sok számtech ismerete, akkor az angolra mindenképp feküdjön rá. Rengeteg tudásanyag angolul érhető el a legkönnyebben. Ha van már használható angol tudása, akkor a következő az autodidakta képesség. Mivel munka mellett szeretne váltani, átképezni magát. Így az ebbéli képesség sokat lendíthet a váltáson. Mire célirányosan elszánja magát az adott szakterület elsajátítására. Ha már említed a matek affinitást, az inkább valami programozói terület felé lenne jó alap.

Nálunk ha valaki értelmes, és tud angolul, akkor jó eséllyel rúg labdába valami junior pozinál. Néha szokott olyan kiírás is lenni, ami explicit 0 év tapasztalatot kér, próbaidő alatt majd betanítjuk. Érdemes ráfeküdni LinkedIn Learningen valamire, ami érdekli, pár hetet foglalkozni vele, esetleg valami hobbiprojektet összerakni, hogy interjún legyen miről beszélni.

Idegen nyelvet tanuljon, üljön be egy multiba vmi service desk poziba, oda nem kell semmi sem kb csak nyelvtudas, és eü-nél jobb fizetés mellett majd meglátja, hogy milyen pozíciók vannak, és mi tetszene neki. Cégen belül pályázhat sokkal könnyebben, mint kintről. Ha kitalálta, akkor pedig célzottan tud tanulni. Csak tanuljon, mert ha service desk-be beragad, az nem mókás.  

Vagy: jelenleg a cloud-ba migrálás a hype, szóval angol, AWS, Azure, Google Cloud, és ezek minden variációja.  

A cloud-ba migralas azert nem junior feladat. Marmint tenyleg ez a trend (ott is, ahol en dolgozom), de "laikuskent" IT-ba nem biztos, hogy az uzemeltetes lenne a legjobb irany. Angol akkor is muszaj hosszutavon, ha elso korben teljesen magyar ceghez kerul es csak olvasnia kell angolul, ha meg multi, akkor service desk beugrokent jo, de utana inkabb valami analyst pozi, vagy QA, cegen belul.

Multinál ha SD-be beül, akkor megtanulja az idegen nyelvet használni, ezt senki nem fogja cáfolni. Nyilván nem kell leragadni ott, de első lépcsőként ez szerintem egyszerűen megugorható, csak ne ragadjon bele. Fél év ott, utána cégen belül vmi junior pozi, és onnan kinyílik a világ 1 éven belül.
Lehet kezdeni máshogy is, de ha jól értem, akkor most egészségügyis, és ahhoz a fizetéshez képest szerintem még az SD is pariban van, tanulni pedig kellemesebb relative jól fizetve egy asztalnál ülve, mint rohangálva egy kórházi folyosón. 

üljön be egy multiba vmi service desk poziba, oda nem kell semmi sem kb csak nyelvtudas, és eü-nél jobb fizetés mellett majd meglátja, hogy milyen pozíciók vannak, és mi tetszene neki

Ezért elbaszottulszar minden külföldi multi level1-je (és néha még a level2 is) helpdesk-je: ahová eredetileg könyvelő, jogász, egészségügyis végzettségű IT-ban 0 kilométeres embereket sos-átképzés mellett vesznek fel nyakra-faszra, hugyér-szarér bérezéssel (ami mellesleg még mindig több lóvé, mint amit az eredeti szakmájukban kaptak).

Adni kell esélyt az új generációnak is, de cserébe eljutunk abba a szar szituációba ami manapság az átlagembert is napi szinten pofáncsapja: mikor emberrel kell beszélni mert valami bajod van, fogalmatlan, érthetetlen, hozzá nem értő ügyintézőhöz kerül a bajunk.

És itt nem arról van szó, hogy sajatmagad is a multiban dolgozva neked is jegyet kell feladnod minden szarságra, mert a multi neked nem hagyja hogy megoldd sajátmagad (a tudásod megvan hozzá, csak a jogosultságot nem kapod meg). Aztán a jegy fogalmatlanok között vándorol hetekig. Hanem amikor az átlagember DIGI, vagy Telekom, Vodafon, vagy *.* multi hazai üfsz-t próbálod elérni, és szintén hasonló fogalmatlanokba botlasz mindenfelé. Angolul már perfektül beszélnek, ez tény. De hogy a problémában "humán ímél-forvarder biorobot" szerepet tud csak betölteni a többségük, az katasztrófa.

Olyan szempontból nem hülyeség, hogy a leggyorsabban akkor tanul valamit, ha csinálja, de így, hogy nem ismerjük, mihez van affinitása és ingere az illetőnek, nem tudjuk helyette eldönteni, merre is érdemes személy szerint neki elindulni és lehet, akkor tudja az illető is eldönteni, ha már beleszagolt.

Merre van előre? Amerre van megoldandó, őt érdeklő probléma, egyébként meg amit írtak, tudni pár nyelvet és elkezdeni egy multinál oszt majd kitanítják és plusz szabadon választható önképzéssel van lehetőség lépkedni a létrán.

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

Lassan 46 leszek, sosem volt probléma új melóhely kereséssel. Önéletrajz elküldés és visszajelzés között max 3-4 nap telt el, általánosságban azzal a válasszal, hogy köszi veled akarunk dolgozni.

I don't run often, but when I do, I run as administrator.

Én arra gondoltam, hogy elegem lett a sokévi szerverbirizgálásból, viszont bár eddig csak TV-ben láttam ilyesmit, belgyógyász szeretnék lenni, szeretnék megtanulni műteni.
Hol kezdjem?

A kérdés ugye meghökkentő? Pedig ezek mind szakmák, amit meg kell tanulni valami frankó képzés keretében, közben számot adni a megszerzett tudásból, aztán jöhet a munkahelyi fejlődés.
Persze vannak gyorstalpalók is, de azok kb. annyit érnek.

Első kérdés: mivé akar válni? Támpont az alábbi link "informatika" menüje. De még az sem zárható ki, hogy valójában más terület jobban passzolna neki. Ezt kell mindek előtt neki eldöntenie. A lista itt van, böngészgessen, nézzen bele az egyes szakterületekbe: https://szakkepzes.ikk.hu/szakmakartyak/szakmak
Amit kiválaszt, ott ajánlott egy legalább 2 éves (hétvégi) képzés, ahol az "elég korlátozott számítógépes ismeretei" szintről a "szakember" szintig tanul. Így már magabiztosan vághat bele álláskeresésbe vagy akár saját vállalkozásba.

Tévhitekkel ellentétben az informatikai szakmák nem "hú tologatom picit az egeret" témák. Valójában itt sem menő, ha valaki kontár szinten akar nagyot markolni. Az más kérdés, hogy sajnos ahogy az építőiparban is, itt is sok a szerencsevadász.

Meg lehet autodidakta módon is mindkettőt tanulni, ez igaz. Főleg ha annyira érdekli hogy szabadidejében is képzi magát, mint itt a fórumon sok társunk.
Ezt némileg árnyalja, hogy a jelölt ha eddig "elég korlátozott számítógépes ismeretei" szintig jutott, esetében jobb lehet a szisztematikus felnőttképzés, ahol az alapok sem lógnak a levegőben.
Bár csodák itt is lehetnek, például hirtelen nagyon elkezdi érdekelni és szabadidejében ezerrel elkezd szakkönyveket olvasni, feladatokat megoldani. Nem kizárható, de ösztönösen nem erre fogadnék.

Angol tudással nulla informatikai ismerettel elmehet Scrum masternek ha jól ért az emberekhez és jól kommunikál.

zászló, zászló, szív

A feleségem is egészségügyi végzettségel, nulla IT tapasztalattal kezdte másfél éve mint senior service desk agent  . Igaz folyékonyan beszél 3 nyelvet, egyet pedig átlagon felül.  Szoval van pozíció bőven, ha tudsz idegenül.