"Nekiment a Greenpeace Karácsony Gergelynek"

Fórumok

Hiába állapodtak meg a főpolgármesterrel még júliusban, Karácsony Gergely egyelőre nem szabott meg határidőt az elavult dízeljárművek kivezetésére. A környezetvédő szervezet éles kritikát fogalmazott meg a be nem teljesülő ígéretek miatt.

[...]

Ahelyett hogy mielőbb határidőt szabna a nyugat-európai városokból már rég kitiltott, elavult dízelek fővárosi korlátozására, Karácsony Gergely egyelőre csupán lakossági konzultációt ígér a témában, ami édeskevés a budapesti légszennyezettség csökkentéséhez

Továbbra is azt várjuk a fővárosi vezetéstől, hogy mihamarabb hozza nyilvánosságra a szennyező járművek kitiltására vonatkozó ütemtervét, és ismertesse terveit, hogy mikor és milyen lépéseket kíván tenni a fenntartható mobilitás fejlődéséért és terjedéséért Budapesten

– hangsúlyozta a Greenpeace Magyarország, hozzátéve, hogy a változásokra még annak ellenére is nagy szükség van, hogy tavaly a koronavírus-járvány miatt elrendelt lezárásoknak köszönhetően kismértékben javult a levegő minősége.

Link: https://index.hu/belfold/2021/12/22/karacsony-gergely-greenpeace-levego…

Hozzászólások

Ezt tényleg meg kéne már lépni, de nemcsak Budapesten, hanem országosan.

Nem arról van szó, hogy máról holnapra tiltsuk ki a szennyező járműveket. Hanem legalább legyen egy céldátum. Ha túl sok a régi autó, akkor lehet hosszabb a céldátum.

Nyilván az lenne a kívánatos, ha mindenki korszerű járművet használna, csakhogy lecserélni a régieket elég sok pénzbe kerül.

Nyugaton már kitiltották a szennyező járműveket, vagy pedig már van közeli céldátum, így Magyarországra importálják ezeket a Nyugaton már nem használható, elavult, szennyező autókat, és itt szívjuk be a szmogot.

Sőt akár EU-s szinten lehetne ezt szabályozni, úgyis az EU klímasemleges akar lenni. EU-s szinten tiltsuk ki az összes szennyező járművel, és lehessen pályázni a járművek lecserélésére.

De ígértek egyébként ilyet?

Amúgy ez a kitiltósdi pártpreferenciától függetlenül igen jó kérdés. Ígéretnek pl. egész tuti, de a személyforgalom mekkora részét érinti? Áruforgalomból nehéz kitiltani az elavult (#define elavult) dízelt, tehát az felejtős, de mi van a személyautókkal? Pesten gyakorlatilag M-es rendszámnál régebbit elvétve látok csak, ennek mekkora része lehet érintett? Mekkora részét adják a környezetszennyezésnek? (Egyik sem költői kérdés volt. :))

Azt tudom, hogy Londonban voltam nemrég, ott ki vannak tiltva a büdös autók. Érezhetően jobb Londonban a levegő minősége a belvárosban is. Gyakorlatilag Londonban nem éreztem szmogot. Akkor sem, ha a járdán sétáltam a belvárosban, nagy autóforgalom mellett.

Budapesten viszont érezhető, hogy büdös, szmogos a levegő bizonyos esetekben, főleg forgalmas autóutak mellett sétálva.

Londonban kemény behajtási díjak is vannak, ha be akarsz menni autóval bizonyos zónákba, akkor fizetni kell dugódíjat. Továbbá sok helyen a maximális sebesség is csak 20-30 mérföld per óra. Ha lassabban haladhatnak az autók, akkor a légszennyezés és a balesetek száma is csökken.

Igazából csak le kéne másolni a működő példákat:

-szennyező járművek kitiltása

-dugódíj

-maximális sebesség csökkentése

-belvárosban megtiltani a behajtást, parkolást, teljes átmenő forgalmat (kivéve áruszállítás, ottlakók, mozgáskorlátozottak, hatóság) - Párizsban van már ilyen

-új parkolóhelyeket ne létesítsenek a belvárosban, meglévőket fokozatosan számolják fel (pl. Oslo)

-tömegközlekedés, gyalogos közlekedés, biciklis közlekedés fejlesztése

-minél több park, zöldfelület, fa létesítése

 

Nyilván ezeket már Budapesten is csinálják vagy elkezdték csinálni, de ezek egy része pénz kérdés. Ha nincs pénze a lakosságnak lecserélni a szennyező járműveket, akkor nem megy a folyamat egyik napról a másikra. Az sem segít a dolgon, hogy Budapestet folyamatosan pénzelvonásokkal sújtják. Miközben inkább önteni kéne a pénzt a tömegközlekedésbe, bicikliutakba, zöldfelületek létesítésére.

Ahelyett hogy mielőbb határidőt szabna a nyugat-európai városokból már rég kitiltott, elavult dízelek fővárosi korlátozására, Karácsony Gergely egyelőre csupán lakossági konzultációt ígér a témában,

Ez azt jelenti, hogy még a céldátumot (ígéret) sem hajlandó meglépni. Ez nem pénzkérdés. 

trey @ gépház

Győrben már kitiltották a szennyező járműveket? Ha nem, mi tart nekik ennyi ideig?

Nem tudok róla, hogy itt egy magát zöldnek hazudó városvezetés lenne, ami ilyen ígéretet tett volna a választóknak, a Greenpeace-nek, a bébifókáknak.  Nem kell megsértődni, ha kiderül, hogy téged, titeket átbasztak.

trey @ gépház

Szerintem várjuk ki a ciklus végét, ha addigra sem lesz céldátum, akkor lehet kijelenteni, hogy nem teljesült az ígéret.

A szóban forgó Greenpeace bejegyzés: https://www.facebook.com/greenpeace.hu/posts/10159646139013349

A levegő tisztaságáért azonban nem elég települési szinten cselekedni: kormányzati szándékra is szükség van ahhoz, hogy a magyarok egészségesebb levegőt szívhassanak. A kormányzat továbbra is adós 2020-as ígéretével, mely szerint korlátozza a szennyező járművek importját. A kormányzat nem jeleskedik továbbá a városi tömegközlekedés fejlesztésének támogatásában sem. Sőt, az önkormányzatoktól oly mértékben vont el pénzt, hogy szinte ellehetetlenítette a közösségi közlekedés színvonalas működtetését. A magyar emberek egészsége érdekében mind városi, mind kormányzati szinten konkrét és érdemi levegőtisztasági intézkedéseket várunk a hazai döntéshozóktól!

A teljesség kedvéért akkor említsük meg, hogy a kormánynak is nekiment a Greenpeace, nemcsak Karácsonynak.

15+ év már itthon az autók átlagéletkora, úgy, hogy ha itt a naaagy Bp-n megnézed a buszokat, akkor szintén simán találsz köztük 15 éveset. Füstölnek, nem kicsit, nagyon, pedig ezek már mercik meg ilyesmik. A Bp-i tömegközlekedés egyszerűen nem bírná el a rászabaduló tömeget, illetve egy csomóan simán átpakolnák a cégüket Bp-n kívülre, hogy akkor helóka (iparűzési adó). Szóval egyrészt aki bentmaradna az heringközlekedne, és mellé még a saját maguknak is adnának egy pofont.

Egyébként a 90-es évektől folyamatosan megy, illetve ment 2005 körülig az ún. "párhuzamos járatok", meg ezzel együtt sok gyorsjárat felszámolása. Ezzel egy csomó célpont vagy inkább utazási irány minimum 1, de sok esetben 2-3 átszállásra, és időben sokkal távolabbra került. Namármost ezért nyilván autóba ültek a népek, meg akkor már kifelé költöztek, hiszen ha már van autó... Namost ez mostanra elért egy igen durva problémakört, kezdve azzal, hogy pont a bazisok autós miatt nem tudnak a buszok sem a régi tempóban haladni.

Még régesrégen volt egy piros 84-es (akkor ebből már csak a piros volt) busz, ami újpestről ment a moszkva térre, a zárpád hídon által. Rosszabb időszakokban olyan 20 perces út volt az árpád híd pesti hídfőből a moszkváig, de lehet hogy 15 perc alatt is megjárta, mert ilyen tachograf, meg sebesség korlátozó nem problémázott, és a 200-as IK széria alkalmas volt a bp-i utakra. Ez most metróval és villamossal sokkal inkább 30-40 perces, és végig minimum tömeg van. Ezen kívúl még sok ilyen van, ez egy kiragadott példa volt csupán.

Ezeket úgy hívom simán csak, hogy sötétzöld. :) Ugyanolyan minthogy legyen minden elektromos, az autó is, busz is, a vonat is, mindenlegyen villanyos kérnémszépen, mert az zöld, ja és zárjuk be az atomerőművet, mert mindmeghalunk. Erre csak azt lehet mondani, hogy olé!

Pont pár napja hallgattam csernobiles 30 éves hőzöngést. Nem úgy indult, de kiderült, hogy sötétzöldek. A német újraegyesítéskor egy 8 blokkra tervezett keleti részen lévő (https://en.wikipedia.org/wiki/Greifswald_Nuclear_Power_Plant), Pakssal rokon VVER-440 -es (nyomottvizes szovjet export reaktor, és 440MW/blokk alapkivitelben) atomerűművet, mert biztosan úgy járnak majd, mint Csernobilban. Ezzel csak az a gond, hogy Csernobilban RBMK-1000-esek mentek (terv szerint a végén 5800MW lett volna a 6 blokk, azért az nem kevés), ÉS nem magától puffant el a 4-es blokk, hanem a "főmérnök úr" azt hitte, hogy ért hozzá. Az RBMK-1000-eseknél a szovjet katonai jellegű üzemeltetés miatt kevesebb biztonsági elem került beépítésre, hiszen eszükbe nem jutott, hogy ezekkel bárki próbálkozna, mint otthon a legóval.

Ez a VVER annyira ilyesztő, hogy: Water in the reactor serves both as a coolant and a moderator which is an important safety feature. Should coolant circulation fail, the neutron moderation effect of the water diminishes due to increased heat which creates steam bubbles which do not moderate neutrons, thus reducing reaction intensity and compensating for loss of cooling, a condition known as negative void coefficient. Later versions of the reactors are encased in massive steel reactor pressure vessels.

Azóta Pakson volt upgrade, és blokkonként 500MW a leadott teljesítmény, akkor is, ha nem süt a nap, vagy nem fúj a szél. A fenti bezárt német vas, kb. pakssal egyidős, szóval még lehetne benne üzemdiő bőven, 3-4GW -ot jelentene, ami valszin most nem jönne rosszul, bár ugye ők meg pláne bezárják őket.

Egyik ilyen dolog sem úgy megy, hogy jóhát akkor az sz*r és akkor puff legyen helyette a JÓ! Csak ezt politikusék nem szeretik, mert a népnek nehéz eladni, a sötétzöldek meg eleve fókuszvesztetten operálnak.

Talán ilyen hírekkel könnyebb lesz túljutni a "civilek csak a kormányt báncsák" jellegű idiotizmusokon :)

“Any book worth banning is a book worth reading.”