Az aranykor után...

Zongora online koncert ajánló
Rögön két koncert is volt az elmúlt napokban romantikus művekkel:

PALOJTAY JÁNOS - Dalok szöveg nélkül  (közel 2 (!) órás)
Liszt Academy Budapest

Dalok szöveg nélkül? Meglehetősen ellentmondásos cím, pedig egy létező műfajra utal, amellyel nem egy, hanem számtalan koncertet ki lehetne tölteni. A romantika korában kedveltté váltak a rövid, lírikus zongoradarabok, amelyek stílusukban igen hasonlítottak a dalra. A műfaj Felix Mendelssohn-Bartholdy műhelyében öltött konkrétan testet, tőle ered a „dalok szöveg nélkül” kifejezés. A koncert azonban ennél tágabban értelmezi ezt a terminust: felcsendülnek valódi, szöveggel ellátott dalok zongoraátiratai, hallunk olyan műveket, amelyek címükben utalnak a dalra, ám valójában sosem volt szövegük, elhangzanak népdalok zongorafeldolgozásai, sőt egy olyan ének is, amely szöveg nélküli énekhangra íródott. Mindezt Palojtay János zongoraművész tolmácsolja, aki 2011-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, majd 2012-ben Christopher Hogwood vezényletével debütált a budapesti Operaházban, és azóta számos hazai zenekarral is fellépett már többek között a Müpában és a Zeneakadémián is.

PROGRAM (1. rész)
Chopin: Barcarolle, op. 60
Mendelssohn: Dal szöveg nélkül, op. 30/6 („Venetianisches Gondollied”) - ezt a darabot nagyon szeretem!
Mendelssohn: Dal szöveg nélkül, op. 102/5 („Kinderstück”)
Mendelssohn: Dal szöveg nélkül, op. 19b/2
Mendelssohn: Dal szöveg nélkül, op. 38/6 („Duetto”)
Schumann–Liszt: Liebeslied („Widmung”)
Liszt: Tizenkét Schubert-dal – 2. Auf dem Wasser zu singen, 3. Du bist die Ruh’, 8. Gretchen am Spinnrade („Meine Ruh' ist hin”)
Rahmanyinov: Tizennégy románc, op. 34 – 14. Vocalise (Kocsis Zoltán átirata)
Kreisler–Rahmanyinov: Liebesleid

SZÜNET 
A szünetben előre felvett és kissé szokatlanul őszinte, szókimondó és kifejezetten érdekes interjú a zongoristával. pl szóba kerül egy könyv Kenneth Hamilton: Az aranykor után c.,aminek témája: ...könyv elragadó stílusban, ugyanakkor elmélyült érveléssel oszlatja el a zongorázás egykori aranykoráról szóló mítoszt. Hamilton azt a történetet meséli el, hogy a 19. századi zongoraestek, ezek a turbulens, olykor botrányos, minden ízükben élő, gyakran kiszámíthatatlan események miként váltak napjainkra formális, merev és kiszámítható rendezvényekké. A kötet bemutatja, hogy a "kotta iránti hűség" többnyire történetietlen elve miként írta felül a zongoristák improvizációkban és átdolgozásokban gazdag előadói gyakorlatát, s miként változott meg ennek megfelelően a közönség szerepe. A zongoristák számára a könyv nemcsak a repertoárral, hanem az előadói hagyománnyal kapcsolatban is számos meglepő kijelentést tartogat. Az zenekedvelő olvasóknak pedig az mutatja meg, hogy mennyire más volt egykor a zongoraestek gyakorlata, s hogy a közönség lassanként miként alakult át hangos, aktív résztvevőből a pódiumról osztott zenei áldás passzív befogadójává.

PROGRAM (2. rész)
Bartók: Tizenöt magyar parasztdal, BB 79
Albéniz: Chant d’Espagne, op. 232  (ennek első tétele ismerős lesz a gitárzene kedvelőinek is!)

 
https://www.youtube.com/watch?v=wi5Hla22kS8

----

Boros Misi zongoraestje (~ 1 óra)

Boros Misi talán az első Virtuózok műsorban tűnt fel és ki tehetségével még egészen kis gyerekként. Mára már kész fiatalemberré cseperedett. 

A fiatal zongoraművész generációjának kiemelkedő alakja, melyről Önök is meggyőződhetnek április 7-én. A hangversenyt a szekszárdi Művészetek Házából közvetítjük majd élőben, ahol az ifjú tehetség Liszt és Chopin romantikus alkotásaival lopja be magát újra mindenki szívébe önálló zongoraestjén.

Helyszín: Művészetek Háza, Szekszárd 
Filharmónia Magyarország

Élőben a koncert előtt egy érdekes rövid filmben bemutatták a technikai hátteret, ami lehetővé teszi a közvetítést. De most úgy látom a fennmaradt felvétel elejéről ezt kiszedték. Pl tudtátok, h egy-egy zenekari koncert során a felvételt vezetőnek a karmesterrel egy szinten kell ismernie a darabot? Ütemről-ütemre kell irányítani, hogy mikor melyik kamera melyik zenészt mutassa! Ha pl. a fúvósokra kerül a sor a zenében, akkor ezt neki pontosan tudnia kell, és adott ütemben kell váltania oda képnek. A gyakorlatban a zenekari kottával a kezében kíséri az előadást, amibe már előre bejegyezte a kiadandó utasításokat. Nem lehet könnyű feladat! 

Kissé kopottasnak tűnő Yamaha zongorán játszik Misi, ami lassan ritkaságnak számít - mert szinte mindenhol, az egyébként szeretett "éneklő" hangzású, Steinway zongora van használatban. Azért is volt ez kellemes meglepetés, mert aktuálisan nekem is ilyen, Yamaha hangmintáim vannak a linuxsampleres  virtuális zongorámban.  És ha már az előző koncert barcarollékkal kezdődött, akkor itt egy újabb - ezúttal Csajkovszkitól - csak h hogy szól nálam a Yamaha: https://soundcloud.com/user-111227801/june-track-2-4 (én csak tanulgatom ezt a darabot, a közepén eléggé elakadtam,  talán júniusra megtanulom :)  - ami szól az egy szerkesztett midi fájl és nem élő játék)  Majd írok később a zongiról is, mert sok fejlesztés történt rajta az elmúlt időben! De vissza a koncerthez! 

Műsor
Chopin: Esz-dúr keringő, op. 18.
Chopin: 2. b-moll szonáta, op. 35.
Liszt: Zarándokévek III. - Sursum Corda
Liszt: h-moll szonáta

https://www.youtube.com/watch?v=jt37EAYBJC4

Hozzászólások

Köszi az infót!

Remélem a csodazongorán lesz.