Open source id tech 5 a Microsofttól?

Fórumok

Az id hőskorában nagy barátja volt a Linux-nak. Amellett, hogy szinte egyedüli AAA játékfejlesztőként Linux verziót is készített a játékaiból még a forráskódját is kiadta az összes játékmotorjának a következő megjelenése után nem sokkal. Az id Software Bethesda (azaz ZeniMax Holding) általi felvásárlásával ez véget ért. Se Linux verzió, se id tech 5 forráskód. Pedig azóta 6 és 7 is megjelent. 
Most, hogy a Microsoft felvásárolta az id softwaret bekebelező ZeniMaxot, itt a remek lehetőség bizonyítani az új irányvonal iránti elkötelezettséget a Microsoftnál.

Microsoft valóban ❤ Linux? :)

Hozzászólások

van unity3d, van unrealengine, van cryengine, minden fut linuxon is. Az m$ telibeszarja az idtechet és ezért nem lehet hibáztatni, inkább adja ki az officet linuxon, hogy a librés gyerekek felébredjenek.

GPLv3-as hozzászólás.

"We are not releasing Unity as open source. Not even a little bit. (Sorry.) It’s not that we don’t like open source. We’d open source all of Unity today if we thought we could get away with it and still be in business tomorrow, and we do have a growing number of open source projects. But the main engine will remain proprietary for the foreseeable future, and the C# reference source code is released under a license which only permits you to read the code, not modify it. Please consult the full license text for details before you get carried away."
https://blogs.unity3d.com/2018/03/26/releasing-the-unity-c-source-code/

De a többinél is hasonló a helyzet. 

Még az Amazon Lumberyard játékmotor a legjobb, mert kereskedelmi játékot is csinálhatsz vele és még akkor sem kell fizetős licenc. Csak ha van felhős funició az van AWS-hez kötve. Továbbá nem akkora trágya kód mint a Cryengine amiből forkolták. 

A MS sose szerette a Linuxot. Mindig is teljesen ellentéte volt az ő szutyok rendszereiknek. Ami miatt néhány éve az új vezér vezetésével elkezdték mégis jobban támogatni, az nem azért van, mert annyira megszerették, hanem belátták, hogy cégeknél is fontos, fejlesztés, szerver, cloud miatt, és ha nem támogatják, akkor piacot vesztenek.

Ennek ellenére örülnék, ha az újabb idTech motorokat is kiadnák. Nyilván senkinek nem lenne hátrány. Egyébként én már ezt rég írta, hogy én nemzetközileg csak úgy engednék szoftvert forgalomba hozni, hogy egyfajta közjegyzőhöz hasonló szervezetnél letétbe kéne tenni a kódját. Ez őrizné 5 évig, ezután automatikusan kinyílna, közzétennék, hacsak a fejlesztő nem bizonyítja, kéri, hogy neki még sok bevétele van belőle, így még újabb 3-5 évre lejegelődne (ezt bizonyítani kéne, és fizetni is érte), de aztán mindenképp megnyílna, ha akarja a fejlesztő, ha nem, mert egy ~10 éves szoftvernek nem nagyon van kereskedelmi-piaci értéke, és legalább technológiai közkincs lenne, az írásakori rengeteg beletett embermunka, munkaóra nem veszne el, hanem hasznosulna. Mert most jelenleg az van, hogy a cégek a végtelenségig rajta ülnek a forráskódon, néha még el is hagyják, elveszik, és újabb platformokon, OS-eken már nem futnak, hanem emulátorral, virtualizációval, stb.-vel kell szopni. Így nem a fejlesztő jóindulatán és Linux szeretetén múlna, hogy megnyitja-e a forráskódot. Mert ha egyszer a kereskedelmi forgalmazással nagy pénzeket keresett, akkor juttasson valamit vissza a köznek. Nem hal bele, 10 év után már nem sérti senkinek az érdekeit, addigra már technológia, fejlesztő, konkurencia, piac is túllép rajta, és már csak egyfajta történelem lesz.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

"A MS sose szerette a Linuxot."
Nincsenek illúzióim :) Szerintem soha nem fogják kiadni. Ez is mutatja, hogy a Microsoft Linux-barátsága nem több ócska marketingdumánál. 
De ezzel együtt is ha nagyon megindul az ARM desktopon is az Apple miatt kénytelenek lesznek Linuxra helyezni az új Windowst. Vagy valamilyen Linux feletti működő virtualizált arm Windows-al vagy teljes Linux desktop váltás Windows kinézetű DE-vel és valami wine-szerű app kompatibilitási réteggel. A milliónyi ARM lapka támogatása esélytelen a mai Windows-al. 

"Ennek ellenére örülnék, ha az újabb idTech motorokat is kiadnák. Nyilván senkinek nem lenne hátrány."
Annyira nem érné hátrány, hogy az id Software csak nyert ezzel korábban. Mivel GPL licenccel adták ki csak opensource játék tudta érdemben használni. A régi id sikerjátékok pedig hosszú életet kaptak, ugyanis a rajongók a kor színvonalára tudják hozni a régi játékaikat (már amennyire ezt a korabeli grafika megengedi).
https://dhewm3.org/
https://github.com/RobertBeckebans/RBDOOM-3-BFG/

Szóval ez valóban egy gesztus lenne, ami semmilyen üzleti hátránnyal nem járna. Mivel az id tech5-öt még az eredeti Carmack -féle csapat írta, nincs tele kívülről licencelt kódokkal. Ez szokott lenni a másik (ez esetben jogos) érv a kód megnyitása ellen. Csak a régi beidegződések szólnak ellene. Ezért tartom jó lakmusz-indikátornak. 

"Microsoft Linux-barátsága nem több ócska marketingdumánál."

Az Azure VM-ek többsége már Linuxos, beemelte a rendszert az Azure Support-ba, technikai támogatást, dokumentációt és vizsgát nyújt hozzá. Egyre több szoftvere érhető el rajta, az egyik legnagyobb Linux contributor és egyébként is több ezer projektjét open source gondozza az általa fejlesztett Github-on.

Mi kellene még, hogy ne marketingduma legyen

Ez most olyan volt mintha azt írtad volna 'Kína nagy barátja az USA-nak hiszen elfogadják  a dollárt' :) 

Az opensource kiadott id tech5 engine persze nem a legerősebb lakmusz-papír. Az igazán ütős és meggyőző lépés a Microsoft Office Linuxos kiadása lenne, de erre még az előzőnél is kisebb esélyt látok. 

Ballmer korszakhoz képest valóban már ez is eredmény. 

A web alapú Office365-nek igazán nagy barátja lennék. Többször is próbáltam arra átállni, de eddig még mindig vissza kellett térnem a natívra. 
Egy másik probléma, hogy sok cég és szervezet nem akarja külső felhőben tudni a dokumentumait, sőt akár belső szabályzat is tilthatja. Nekik mindenképp kell egy helyben működő Office. Szóval vagy marad a natív Office vagy pedig szükség lesz egy helyi szerverre telepíthető változatra. Itt most natív alatt csak annyit értettem, hogy adott PC-n működő. Lehet web-technikán alapuló ami valami webview megoldással működik.

de aztán mindenképp megnyílna, ha akarja a fejlesztő, ha nem, mert egy ~10 éves szoftvernek nem nagyon van kereskedelmi-piaci értéke, és legalább technológiai közkincs lenne

https://store.steampowered.com/search/?filter=topsellers 1100 rekordot töltettem be, ez alapján a top 1100 61.82%-a származik az elmúlt 5 évből (2017 - 2021), 16.36%-a az előtte levő 5-ből (2012-2016, ugye ezek már szerinted open source kellene, hogy legyenek szerinted, kivéve engedéllyel), 2004 és 2011 között pedig a maradék 3.64% (ill. ott van még az 1998-as Half-Life, a többinél nincs megjelenési dátum, eléggé el nem ítélhető módon)

A top selling játékok 20%-át te kérdés nélkül megnyittatnád, mert már nincs kereskedelmi-piaci értéke...

Másik témakör: ez csak a forráskódot vagy az összes assetet is kellene, hogy jelentse (ugye az id is mindig csak a motort adta ki)? És ez ugye csak a játékok, vannak érdekesebb dolgok is: az Adobe CS6 a 10 évbe már beletartozna a megjelenés ideje szerint, 2017-ig árulták is (btw: az Adobe is igazán megérdemelne egy taliga aprómajmot, digitális terjesztéses licenszesek kénytelen random FTP-kről telepítőt keríteni a régi verziókhoz, mert már azt se lehet letölteni tőlük...). A mai napig használható friss OS-ek alatt, ha gyakorlatilag ingyen elérhetővé teszed (és ott azért nincs olyat sok asset se, pl...), nem tudják eladni az új fölhős szemetüket, annyival nem tudnak többet...

Félre ne érts, nem azt mondom, hogy ne lenne értelme egy idő után public domainbe tenni a dolgokat (Disney kedveli ezt...), inkább azt, hogy ha ezt ennyire drákóian veszed, akkor bukásra van ítélve.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

1100 kicsit soknak tűnik "top sellinghez" de értem mit akarsz mondani. A GoG eredeti tevékenysége is erre irányult. Régi játékokra, amiket működőképes állapotban tartanak, továbbá legális beszerzési hely is a GoG. 

Az id Software esetében a játékmotorok megnyitása mindig kizárólag a kódra vonatkozott. Azaz a Doom3-at például továbbra is meg kell venni. Viszont a fent linkelt forkokkal amelyek a kiadott forráskódon alapulnak és mai szintre frissített verzióban lehet játszani, újra-játszani.