[kapitalizmus] Online shopping a'la Ecseri - "pofára árazás"

Volt szerencsém megtekinteni a kanadai CBS Marketplace 2 évvel ezelőtti adását youtubeon, Exposing price discrimination in online shopping címmel.

A vizsgált jelenség alapvetően a következő:

- próbavásárlást végeznek három kanadai állampolgár a stúdióba magukkal vitt saját laptopján és mobiltelefonján. A három próbavásárló ugyanakkor ugyanazokat a termékeket nyitja meg, mindegyik párhuzamosan a mobiltelefonján és az asztali gépén, az asztali gépén "rendes" böngészőben és egy inkognító ablakban is.

- ugyanarra a termékre néha ugyanazt, néha eltérő árakat kapnak. Jellemzően az inkognító árak azonosak és a legmagasabbak, egyéb esetekben eltérő árcsökkentéseket kapnak. Ott ahol épp "akció" van ott a megjelölt eredeti ár sem egyezik, illetve a kedvezményes ár sem egyezik az eltérő személyeknél.

-a kanadai videó főleg a szállásfoglalással illetve az amazonnal példálózott, de voltak más piaci szereplők is megemlítve benne

-a megszólaltatott kereskedő azt válaszolta erre, hogy igazából a fix ár volt egy rövid életű szokatlan eltérés a "normálistól" , mert jellemzően a kereskedők, kb "pofára áraztak" régen is. Akiből kinézték, hogy többet is meg tud adni az adott termékért, annak nagyobb árat mondtak, de ha egy szerényebb jövedelműt is úgy gondolták, hogy képes a forgalmukat fellendíteni egy jóval alacsonyabb de számukra még elfogadható áron, akkor neki eleve olcsóbb árat adtak, csak pörögjön a bolt.

- egyébként maguk az online kereskedők azt mondták, hogy az ár ugyanaz mindenkinek, csak egyes személyeknek kedvezményeket adnak, ami finoman szólva nem transzparensen működik

- itthon hirtelen a "mesteremberek" IRL árképzése az, ami eszembe jutott, hogy a megrendelő kinézete, cipője, órája, lakása, ergo vélt pénztárcája alapján nyomódik meg jobban illetve kevésbé jobban, illetve bocsánat ad kedvezményt

- Felmerült bennem, hogy a hazai _online_ kereskedelemben már jelen van-e az itt leírt jelenség? Mely kereskedőknél? Mik a tapasztalataitok ezzel a jelenséggel? Van-e már valakinek preparált böngészője, hogy melyik online boltba, mikor milyen sütikkel kell beállítani, hogy kedvezőbb árat kapjon egy adott termékkörben? :)

- az, hogy egy adott termék ára időben változik, az nem hiszem, hogy a hazaiaknak sok újdonságot mondana (mert hát maga az árukereső.hu is kényeztet minket ilyen grafikonokkal), de az, hogy ez milyen gyorsan változik a hazai állapotokhoz képest, az is érdekes lehet, ld videó és pl itt. (pl EVGA RTX 2060 május 18-i 400 dollárról május 24-re 300 dollárra esik 10-20-70 dolláros oda-vissza lépésekben)

- érdemes elolvasni a hozzászólásokat is, hogy mikre lettek figyelmesek  a kommentelők online vásárlás során, pl a kiszemelt termék kosárba tétele, de nem checkoutolás esetén egyes kereskedők pl olyan ajánlatot küldtek emailben az adott termékre pár napon belül, hogy változatlan áron, de ingyenes szállítással is megkaphatja csak most, csak ő, "de nyomjon már a checkout gombra" :)

Régen is megvoltak a piacolás szabályai, hogy hogyan lehet és szabad alkudni, milyen eszközöket használnak a felek, most ez ugyan kevésbé transzparens de azért kitapasztalható, és talán hupper kollegák már előrébb járnak ezzel, szóval ki milyen online alkudozási módszert használ? :D Van-e már valahol nyilvános adatbázis ezekről a feltételezhetően reverse-engineerelhető "kedvezmény-szcenáriókról"? (kötve hiszem, hogy csak sütin múlik, nyilván a felhasználó bizonyos loggolt korábbi tevékenysége az ami főleg közrejátszik ebben, de hellyel-közzel ez is kitapasztalható lehet)

Hozzászólások

Az összes online autóalkatrész kereskedés ilyen. Ha a szerelő/autóalkatrész kereskedő nyitja a meg a weboldalt akkor a bejelentkezés után 40-50% kedvezményt kap adott termékre, ha klubtagként regisztrálsz 10 és 30% között kapsz kedvezményt. Ha mezei emberként akkor nincs kedvezmény.
Pont ebben a félévben futottam pár kört kipufogó vásárlás kapcsán. A végső megoldás a helyi autóboltos volt, mert Ő ugyanannyiért hozta, mint a legolcsóbb webshopos regisztráció nélkül. (Ez az ár amúgy pont a fele volt az egyik nagy alkatrészellátó árának ugyanerre a termékre.)

A következő kör most fog jönni, de ez már a helyi autóboltoson keresztül megy. Nem éri meg az elbaszott idő, mert inkább kapja meg az autóboltos a szállítási díjat haszonként, mint 4-5 beszállítóval smúzolni 1-2k HUF kedvezményért.

Az elektronikai disztribútoroknál is létezik regisztrációs kedvezmény. Pl. a Farnellnél évi 30k HUF vásárlés felett, ha van céges regisztrációd, kapsz kedvezményt.

"Webes pofára" árazással repülőjegynél találkoztam. De ott a legnagyobb kedvezményt pofára adták, mert bejátszott, hogy a cégnél ismerték pofámat.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

A Farnellnél ez hogyan nyilvánul meg?
Szoktunk rendelni tőlük (céges fiókkal), de eddig nem tűnt fel, hogy adnának kedvezményt - igaz, nem különösebben figyeltem.
Kíváncsi vagyok, nem cáfolni szeretnék -  mondjuk a 30k Forint elég alacsony határnak tűnik... talán 15k Ft felett ingyenes a szállítás náluk.

TME-nél viszont belépve alacsonyabb árakat ad mint szimplán az oldalukra tévedve.

Trükkös kérdés, melyik farnell? FDH Kft. vagy a Premier Farnell UK Limited?

Premier Farnell UK Limited-nél volt több maszek cégnek számlája, kedvezmény mindenhol volt, adott esetben rendelt termékeknél testre szabva, csak a marketingesükkel kellett szeánszolni.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem, mert a leírás alapján a kanadai teszterek bejelentkezés nélkül tették a kosárba a termékeket (a videót nem néztem meg). Érdekes lenne, ha bejelentkezés után előre nem kommunikáltan más árat kapnának a különböző készülékeken/böngészőkben. Az AliExpress pl. a mobilappos vásárlásra ad kedvezményt, de ezt nem titkolja, hanem eszközként használja arra, hogy a felhasználók az appon keresztül vásároljanak (feltételezem, részben azért, mert az app egy zárt aliexpresses világ, míg a böngészőből könnyen elérhetők a konkurensek weboldalai). Szerintem bejelentkezés után a magyar autóalkatrészesek sem fognak eszközönként/böngészőnként átláthatatlanul más árat adni ugyanannak a felhasználónak. Bejelentkezés nélkül simán lehet, főleg, ha közben pl. a Googlenél be van jelentkezve az illető, vagy más kémszolgáltató sütije ott van a böngészőjében. Az viszont igaz, hogy pl. az Unixnál regisztrált vásárlóként a kedvezmény mértékét nem lehet előre meghatározni, a cég termékenként a minimumon felül annyi kedvezményt ad, amennyit akar (legalábbis régebben így volt).

Igen, magánemberként általában nem éri meg a nagy autó-alkatrészesektől vásárolni. A kiskereskedőnek vagy az autószerelőnek lényegesen nagyobb a kedvezménye, és naponta legalább egyszer megy hozzá a kiszállító. Ráadásul semmit nem kell fizetned, ha a termék nem megfelelő (nem a megrendeltet küldték, vagy a minősége/kidolgozása gyengébb a reálisnál). Felénk meg lehet állapodni a kiskereskedővel arról, hogy először csak megnéznéd a terméket, és ha tényleg megfelel az igényeidnek, akkor megveszed. Persze egy darab zsinóros autóillatosítóval nem illő ilyet játszani.

:)

Az autószerelő megteheti, hogy az EU-ból vásárol, vagy az EU-n kívülről importál. Sőt, azt is megteheti, hogy jó ötletekkel konkurenciát állít a két rablóbandának. Sőt, utóbbit megtehette volna a kilencvenes években is. De rendelhet a többi magyar nagykertől/importőrtől is (vannak jó páran, még reklámra is telik nekik). Persze országos szinten nézve a két rablóbanda olcsóbban és gyorsabban szállít, szóval az autószerelő hülye lenne máshonnan rendelni. Gondolom, a két rablóbanda hibája az is, hogy a magyar piacra nem épített fel még legalább nyolc cég olyan volumenű ellátóláncot, mint ők. Sőt, a két rablóbandának növekedés helyett önmegtartóztatást kellett volna gyakorolni!

:)

Ha tobbet rendelsz toluk, mint a Bardi, akkor fog. Ilyen ez a mocskos kapitalizmus, hogy ha szeretnel valami legalis dolgot venni, es van ra penzed, akkor adnak a szemetek. Es ha a tranzakcio merete eleg nagy (vagy mondjuk ismert ugyfel eseten a korabbiak alapjan szeretnek fenntartani a kolcsonosen elonyos viszonyt), akkor meg kedvezmenyt is fognak adni.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Szerkesztve: 2020. 06. 07., v – 21:16

"Felmerült bennem, hogy a hazai _online_ kereskedelemben már jelen van-e az itt leírt jelenség?"

Én ezt tippelném, hogy leginkább nincs, a kicsiknek nagyon drága lenne, és kevés az adat ezt automatizálni. A nagyobb boltoknál talán, de inkább nem, legalábbis én nem futottam még bele (soha nem volt olyan, pl. hogy átküldtem valakinek egy tippet egy olcsó árura, és visszaírt volna, hogy nála nem annyiba kerül). Aztán meg ki tudja :)

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Mobilszolgáltatók?

Login nélkül x ár, loginolva y ár, ha lejárt a hűség, és hosszabbításra csábítanak z ár.... És x>y>z.

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Sose fulld trollba a kretént.

Ha személyesen befáradsz, és új ügyfél vagy, vagy létező ügyfél vagy hűséggel, vagy létező ügyfél vagy lejárt hűséggel akkor is háromféle árat fogsz kapni. Ez tehát nem online piacolós trükk.

(az sokkal komolyabb amikor a UPC az otthoni internet lejártakor felhív hogy hosszabbítsd meg a hűséged 1 vagy 2 évvel párszáz forintos áremeléssel, amit ha elutasítasz marad a régi árad bármeddig. :)

A nyitóposzt problémája, hogy ez nem egy átlátható dolog, hanem a bolt áraz be, nagyon nem transzparensen, aminek az alapja pl. az amazonnál bármi lehet, akár még az is, hogy milyen filmet néztél este náluk (ez egy tipp volt, de szerintem nekik is eszükbe jutott már :) ). 

Ezzel az ügyfeleknek X ár, nem ügyfeleknek Y azért nem egy kategória.
 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Én konkrétan "prime member" vagyok az Amazonnál, és így legalább az az előnyöm megvan, hogy ingyen szállítja házhoz nekem a legtöbb dolgot, ráadásul nagyon gyorsan. Ez a "prime membership" nagyjából talán ha 100 USD egy évre (vagy hetven? Nem emlékszem már rá pontosan mennyi volt tavaly de nagyságrendileg így valahogy) és nekem megéri mert sok dolgot veszek ott. Ja és nem a vírus miatt, annak még híre-hamva se volt amikor tag lettem.

Az biztos hogy az Amazon szép profilt épít rólam a kereséseim meg vásárlásaim alapján, de ennek tényleg van haszna is számomra mert okosan csinálja: tényleg többször volt hogy olyan reklámokat küldött a mailfiókomba, amikre aztán rákattintottam mert érdekelt a termék. És ha nem is mindig, de előfordult nemegyszer hogy meg is vettem!

Az más kérdés, azt utálom az Amazonban hogy a keresője egy kalap fos. Mindig azt csinálja hogy betesz egy rakás olyan terméket is aminek köze sincs azon kulcsszavakhoz amit keresek. Példák:

Keresem: superworm

Erre ott van egy rakás "mealworms" is... Mégis, miért, azt hiszi nem tudom mi a különbség közte?!

De ha rákeresek hogy "dried mealworms" akkor a sok releváns találat közt ott van egy rakás live illetve living mealworms is.

Rengeteg más példát is tudnék felhozni. Például didgeridoo esetén ajánlgat furulyákat is; handpan mellé xilofonokat, és ami igazán bosszantó amikor beírom valami dvd film neve mellé hogy "ensub" vagy "engsub" vagy "subtitle", akkor kiderül hogy tök feleslegesen erőlködöm mert simán ott lesz a találatok közt akárhány olyan is ahol véletlenül sincs felirat is a DVD anyagán, szóval nem tudok belőle feliratos grabbelést készíteni. Pedig nekem az kell, ha meg akarok érteni valami olyan filmet amiben bonyolult az angol szöveg, pláne ha hadarják is.

Nagyon zavaró...

Trump letiltja az iPhoneokat! Azzal meg semmi baj nincs, ha egy vállalattól elkéri, az utóbbi években mit juttattál a különböző testnyílásaidba. Logikus. Igaz, lehet, csak az ennivaló ízeltlábúakat és férgeket mérgezi meg rájuk nem ható méreggel, mert nem akar nagy pusztítást.

:)

Gondolom a háttérben az működik, hogy például az Amazon vagy nagyobb oldalak kapcsolatban állnak vagy közvetlen a G-vel vagy F-el, vagy ezek valamelyik partnerével, amelyik a netezési szokásokból építi ki a profilt.

Saját bejáratott eszközeik voltak, amiken keresztül már voltak olyan keresések vagy oldal látogatások amiből az jött ki, hogy gyakrabban látogatnak ilyesmi oldalakat, tehát potenciálisan visszatérő vásárló lehet. Ezeket jobb megfogni a kedvezményekkel.

Inkognitóval jóval kevesebb információ áll rendelkezésre. Látszólag elvileg csak egyszeri odatévedő. Rizikósabb nekik kedvezményt adni, mert lehet, hogy ez lesz az első és utolsó vásárlásuk így ők maximum az általános akciókat kapják vagy még annyit sem. Ha vásárolt és később visszatér akkor már van róla több infó, jobban lehet rá profilozni és akkor már kaphatja a kedvezményt.

"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

ALZA.hu lájkolja ezt (pont 1 hónapja b@szta meg őket a GVH hasonló manpikulatív vásárlásra sarkalló sunyi taktikával): https://index.hu/gazdasag/2020/05/05/gvh_alza.hu/

PCX-ben is össze vissza ugrándozik az ár, 1-2 ezer Ft differencia szokott lenni a max és a min. között. IPON-on is össze-vissza ugrálnak az árak. Ott mondjuk legalább kb. egyedüliként az egész magyar webshop piacon látod az árak visszamenőleges history-ját is.

Nem az volt valami fapadossal is pár éve, hogy ha drága/felsőkategóriás eszközről nézted az oldalt, akkor valamivel magasabb árat mutatott? Szerintem ez bevett gyakorlat, a kérdés, hogy mennyire etikus (semennyire).

Azt kellene tudni, hogy fel, vagy leárazta a fapados a jegyeket a használt device függvényében.

Egyébként komoly szabályozása van a témának (kinek mikor hogyan milyen kedvezményt adhatsz, stb.) a piac messze nem olyan liberális, ahogyan az ember gondolná és jogilag igen kevés mozgástere van a cégeknek.

A trükk az, hogy kedvezményt sem adhatsz a hatályos jogszabályok szerint csak úgy. Mondom, papíron rohadtul nem liberális a piac. Egy éve kellett végigülnöm egy ilyen tréninget + a végén vizsga. Ott szembesültem ezzel, addig azt hittem, Régivevő Józsinak adhatok 20% kedvezményt csak azért, mert ő Régivevő Józsi, de nem, ez jogszabály ellenes. Viszont a pontgyűjtés és a rá adott kedvezmények (pl. Auchan & co.) már rendben van, mert opt-in alapon mindenkinek elérhető és nem "szubjektíven, pofára megy").