Kálváriám a magyar postával

Téma: utánküldés. 4+ éve megy a szenvedés, és mindig új probléma van.

Van egy lakásom Magyarországon, albérlők lakják, én külföldön élek. Néha 1-2 levél beesik a magyar címemre, itt-ott még nem sikerült átírni, ezeket szeretném továbbítani egy másik magyar címre, ahol családtag megkapja (arról álmodni se merek, hogy külföldre továbbíttassam).

2015. májusban indulunk. Már külföldön voltam, a posta.hu-n beregisztráltam egy utánküldést. Semmi ellenőrzés nem volt, hogy az eredeti cím tényleg az enyém-e, tehát bárki más leveleit is magamhoz továbbíthattam volna. WTF, de igazából mindegy, én örültem neki, így volt egyszerűbb.

Volt avval is gond, hogy én továbbíttattam leveleket szüleimnek, amit a postás ugyan be tudott dobni a postaládába, de ha bármi más volt (postára bemenni és/vagy ajánlottat átvenni), akkor már meghatalmazás is kellett. Volt cég nevére szóló levelem is, na ott már nem elég a sima meghatalmazás, ahhoz már el kellett menni a nagykövetségre hitelesíttetni. Ezekkel sok baj volt, de a szabály az szabály, gondolom... Na de kezdjük a panaszáradatot. Az emailjeimből próbálom rekonstruálni az eseményeket, mert már annyi minden történt, hogy nem is emlékszem rá.

Panasz 2015. június: Élő, fizetett állapotú az utánküldés, de még mindig a régi címre kézbesítenek a postaládába. 30 napos válaszidőt ígértek.

Panasz 2015. július: A 30 napos válaszidő alatt nem jött semmi az előző panaszra. Válaszuk tömören: tájékoztatjuk, hogy a válaszunkat postán küldtük a régi címére. De bazz, pont arról van szó, hogy én azt nem kapom meg! Végül augusztusban sikerült nekik emailben elküldeni: "Vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy küldeményei kezelését nem minden esetben végeztük az utánküldés megrendelésben vállaltak szerint. Intézkedtünk a nem megfelelő eljárás megszűntetése (sic) érdekében." Visszatérítettek kéthavi utánküldési díjat egy díjszelvényen, amit szintén elküldtek olvashatatlanul lefotózva, de nem emlékszem, hogy az végül eljutott-e hozzánk.

Panasz 2016. március: Díjfizetés közben véletlen egyszer elírtam a kártyaszámot. Az utánküldés inaktívvá vált, nem lehetett újra próbálkozni a hosszabbítással. A továbbfizetés gomb helyett egy fizetés gomb jelent meg, ami a 2015 óta eltelt időszakot is újra le akarja vonni. Azt ígérték, hogy javítják, én meg inkább rögzítettem egy új utánküldést.

Panasz 2016. május: Ismét a régi címre mennek levelek. Erre úgy válaszoltak, hogy megírtak egy papírt, aláírták, pecsételték, szkennelték, és PDF-ben küldték el emailben (legalább hamarabb megkaptam, mint múltkor). Válaszuk: "Vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy a megrendelt utánküldés teljesítése ... részére érkezett küldemények esetében adminisztrációs hiba következtében, 2016 április-május hónapban nem valósult meg." Ismét visszatérítettek két hónapot, postán küldték el az új címre a díjszelvényt, emlékeim szerint sikerült készpénzre váltani szüleimnek.

Panasz 2017. január: Nem lehetett már hosszabbítani az utánküldést, mert most már postai hűségkártya kell hozzá, ami igazolja a személyazonosságom és címem. Persze ilyet csak és kizárólag személyesen lehet intézni (akkor még így volt). De nem is ez a lényeg. Hanem hogy tudomásul vettem az utánküldés megszűnését, azt vártam, hogy a levelek újra a régi címre mennek. De miután egy banki levél és egy TAJ-kártya is eltűnt (feladóktól tudom), kiderült, hogy a régi címre sem mennek már a levelek.

Válaszuk szó szerint idézve: "Vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy az Ön részére érkezett küldemények kezelését munkatársunk nem az előírásainknak megfelelően végezte, azokat elköltözött megjelöléssel visszaküldte a feladók részére. ... Ön részére érkezett küldeményekről tájékoztatást adni nem áll módunkban" (tehát nem tudják megmondani, hogy hány levelem veszett el) majd "Bejelentését követően a szükséges intézkedéseket megtettük, érdekelt munkatársunk figyelmét felhívtuk a pontos, szabályok szerinti munkavégzésre, elrendeltük az érkező küldemények címben megjelölt helyen történő kézbesítését." Mi is történt? Azt HITTE a kolléga, hogy ha már nincs utánküldés, akkor a leveleket a régi címre se kell már kivinni, mert biztos végleg elköltöztünk (közben a postaládánk rajta a nevünkkel végig kint volt).

Panasz 2017. július: Végre lehetett volna online hűségkártyát igényelni, de nem sikerült. "A profilomban érthetetlen módon hibás formátumú +0620xxxxxxx telefonszám szerepel. Amikor mellette a "megváltoztatás" linkre kattintok, és kitöltöm az adatokat, akkor pirossal ezt írja: "Ismeretlen hiba történt. Kérjük próbálja később!". Próbáltam sokszor, nem segít, lehetetlen elmenteni az adatokat. Illetve megpróbáltam ügyfélkapus hitelesítéssel online hűségkártyát igényelni. Mindent szépen kitöltök, a 4. lépés-nél ("Egyéb elérhetőségek") elakadok. A "Mobil telefonszám" mező kötelező, de szürke, nem tudok beleírni semmit. A "Vezetékes telefonszám" is kötelező, tudnék bele írni, de nincs vezetékes telefonom. Tehát itt lehetetlenség továbbjutni." Ez az a szint, hogy PHP Pistike lefejlesztett valamit, valami idióta meg kifizette és átvette, de tesztelve nem sokat volt, az biztos. Kértek képernyőképeket, simán reprodukálható, csatoltam. Intézkednek.

Panasz 2017. július: Sikerült továbbjutni az előző képernyőn, de: "... Azonban az igénylés véglegesítése gombnál ismét hibába ütköztem, ez már egészen biztosan egy programhiba: com.fasterxml.jackson.databind.exc.UnrecognizedPropertyException: Unrecognized field "name" (class eu.dorsum.posta.logic.pdf.FormMailingAddress), not marked as ignorable ..." PHP Pistike az előző hiba javítása után sem nyomta végig a folyamatot... Végül ezt is javították, sikerült.

Panasz 2018. november: Ismét rögzítgetem az utánküldéseket egy ideje, mióta van hűségkártyám. Az egyik hosszabbításnál megint gáz van. A címem úgy néz ki, hogy xxx körút 123 házszám 4 ajtó, és van is ezeknek külön mező. Na most ez úgy rögzült, hogy "xxx körút 123 ?/4". Ezt írtam nekik: "A problémám avval a bizonyos kérdőjellel és perjellel van, mert én nem írtam be olyat." A korábbi problémák után szerintem jogos volt az aggodalmam.

(Itt az emailek között jött egy üzenet az albérlőktől, hogy kaptam egy ajánlottat a régi címre. Erről már nem is küldtem panaszt, mert belefáradtam.)

Válaszoltak, hogy javították. Rögtön válaszoltam nekik: "Én sajnos azt látom, hogy helyesbítés nem történt, a 123456 utánküldésem meg lett szüntetve, és 0 aktív utánküldésem van. Jött egy email egy nem általam rögzített 1234567 utánküldésről, de ezt nem látom a posta.hu-n, így nem tudom ellenőrizni, és a későbbiekben hosszabbítani sem." Azt válaszolták, hogy ezt ők csak így  tudják rögzíteni, és: "Az utánküldést a kérdőjel javítása miatt a későbbiekben sem fogja látni az ÉnPostám felületen. ... Amennyiben 2018.12.31-et követően a szolgáltatást továbbra is igénybe szeretné venni, új megrendelésként tudja rögzíteni az ÉnPostám fiókjában." Írtam nekik, hogy oké, rögzítek újat, de akkor is kérdőjeles lesz a cím? Válaszuk, hogy ne ajtót rögzítsek, hanem 123/4 házszámot. Hát jó...

Panasz 2019. március: "13579 számú utánküldést szeretném újabb díjfizetéssel hosszabbítani. Email értesítőt is kaptam, hogy hogyan tehetem meg, azonban nem jöttem rá, hogyan ... ha rákattintok, csak két gomb jelenik meg: Megszüntetés és Másolás." Terelő válasz: "Az aktív utánküldés menüben lévő megrendelésre kattintva megjelenik a másolás gomb. Ezzel a gombbal az érhető el, hogy az eredeti megrendelés szerinti adatokat másolja a rendszer." Én: "én nem ezt szeretném, hanem a jelenlegit hosszabbítani ... a határozatlan idejű megrendelésnek pont az a lényege a határozottal szemben, hogy negyedévente meg tudom hosszabbítani, változatlan adatokkal, hiszen ha nem lehetne hosszabbítani, akkor gyakorlatilag a határozatlan és határozott végdátum esetén nincs különbség, ugyanúgy lejár mindkettő." Beismerő válaszuk: "Munkatársunk tájékoztatása szerint a felület frissítése miatt ideiglenesen kikerült ez a funkció, de hamarosan az új verzióban is elérhetővé válik." Tehát volt egy működő funkció, amit csendben elrontottak, fasza.

Panasz 2019. december: "24680 számú utánküldésemet próbáltam meghosszabbítani fél évvel, 2020.06.30-ig. Az ÉnPostám felületen rögzítettem ezt, fizettem is, de a díjrendezettség dátuma nem változott, továbbra is 2019.12.31, mint ezelőtt. Illetve a számlából úgy tűnik, hogy gyanúsan alacsony összeget vontak le. Van egy sejtésem, hogy az idei év hátralevő részét fizettem ki újból, nem a következő fél évet." Végül a pénzt nem adták vissza, de hosszabbítottak 1 hónappal, és ezt írták még: "A hiba időközben javításra került, a szolgáltatás zavartalanul működik." Ugyanennek a folytatása, megint hosszabbítani akartam és persze nem javítottak lófaszt se: "ismét előállt ugyanaz a helyzet, hogy fél évet akartam hosszabbítani, de csak 1 hónap került kifizetésre, ráadásul a posta.hu-n a díjrendezettség dátuma nem is változott, mintha nem fizettem volna semmit." És most itt tartunk.

Hozzászólások

.forward - a'la magyar póóósta... :-D

Én ugyanilyen okból postafiókot béreltem, és a levéltovábbítást oda rendeltem. Hébe-hóba működött is...

De gondolj csak a szerencsétlen póstás helyébe, aki a hivatalban ül, és szétválogatja a leveleket a kézbesítő számára. Honnan a csudából emlékezzen arra, hogy pont a te leveled át van irányítva? Úgy képzelem el, hogy ki van rajzszögezve előtte egy ánégyes papírlap, azon az átirányítások listája. Egy idő után már fejből tudja.

Az utóbbi két hosszabbításkor, amikor a rendszerük rossz összeget vont le a kártyáról és nem is hosszabbított semmit, úgy kellett bizonyítani az igazamat, hogy elküldtem nekik csatolmányban a fizetésről a számlát. Azt a számlát, amit a rendszerük generál PDF-ként, és emailben küld el nekem...

Valószínűleg úgy (nem) működik ez a postának nevezett kupleráj, hogy az egyik részlegen dolgozó hülye (pl. számlagenerálás) nem látja azt amit a másik részlegen dolgozó másik hülye (pl. ügyfélreklamálás). Ilyenkor egy harmadik hülye (Te) proxyzod közöttük az információt.

Nekem teljesen pozitiv tapasztalataim voltak ezzel:

 

postafiokom volt, amibe beraktak azt is ami a lakas cimere volt cimezve (ilyenhez kellett volna utankuldest rendelni oenzert, megkaptam ingye, igaz nrkik is jo mert annyival kevesebb cimre kell mennie a kezbrsitonek)

ingyen kuldtek email ertesitest a postafiokba erkezo ajanlott (ezt rgy honapra megrendeltem, aztan kiderult, hogy sima levelek eseten nincs ertesites ezert lemondtam, aztan meg evekig kuldtek az ertesitest ingyen)

megszuntettem a postafiokot meg minden, kertem negyedeves utankuldest, volt amit egy evvel utana is atkuldtek.

 

gondolom, mivel mindezek manualisan mennek, bagyban fugg az adott postan dolgozok hozzallasatol, leterheltsegetol a dolog.