Akku töltése nagy amperrel

Fórumok

Adott egy 100 Ah-s munka akku, amit régi töltővel tudok jelenleg tölteni, ami azt jelenti, hogy nem kapcsolja ki a töltést automatikusan, hanem egy mérőműszer jelzi a töltőáram értékét csupán. Az a kérdésem, hogy ilyen esetben, hogyan tudom elkerülni azt, hogy túltöltse az akksit a töltő, ugyanakkor a legnagyobb töltöttségnél fejezzem be a töltést?

Hozzászólások

A leírásodból olyan túl sok minden nem derül ki az eszközök típusával kapcsolatban, de ha a töltési feszültség mondjuk csak 0,1 V-tal haladja meg az akkumulátor névleges feszültségét, akkor a folyamat sokáig fog tartani ugyan, de "magától" leáll, nem lesz túltöltés.

---
Science for fun...

Einhell BT-BC 22 E a töltő tipusa, 22 Amperes.

"Mert értek a kutyákhoz."

Ez egy normális töltő, tud automata üzemmódot, amikor nem tölti túl az akkut:
http://products.einhell.hu/hu_hu/tisztito-es-autos-tartozekok/akkumulat…
https://manualsbrain.com/en/manuals/542637/pdf/8149ee2caaf634406a72af04…

Notes on automatic charging
The charger is an automatic charger, i.e. it is suitablein particular for charging maintenance-free batteries and for the long-term charging and maintenance-charging of batteries which are not in constant use,e.g. for boats, lawn mowers and the like. Battery gassing is prevented because the charging voltage is limited to 14.1 V (2.35 V/cell). The charging operation does not need to be monitored.

A fentiek alapján túl sok teendőd nincs, csak használnod kell az automata módot.

Egy 100Ah-s akku nem olcsó dolog, akármilyen célra is készült, így nem kérdés, hogy megérdemelne egy rendes töltőt. Ezzel a jelenlegi, régi töltővel csak úgy megy a dolog, hogy figyelemmel kíséred a töltési folyamatot, időnként ránézel az akku feszültségére és a töltőáramra. Ennél sokkal jobb lenne a helyzet, ha legalább egy LIDL-ben vagy ALDI-ban kapható, intelligensnek mondott töltővel töltenéd az akkut, ezek 5-6 ezer Ft környékén kaphatók. 3,8A-rel töltenek, tehát egy lemerült akkunál eltart egy darabig a feltöltés, de legalább az akku jobb kezekben lesz így.
Ha a régi töltőd lényegesen nagyobb töltőárammal tudja tölteni az akkut, akkor megteheted azt is, hogy a töltés kezdetén a régi töltőt használod, majd váltasz az intelligensre, így gyorsabban és mégis biztonsággal, az akkut nem károsítva tudod feltölteni az akkut.

Segítek.

Az első hozzászólásodban ezt írtad: régi töltővel tudok jelenleg tölteni, ami azt jelenti, hogy nem kapcsolja ki a töltést automatikusan
Erre válaszoltam olyasmit 21:33-kor, hogy ez így nem jó, helyette jobb lenne még egy ALDI-s intelligens töltő is.

Később, amikor megírtad a töltőd típusát, akkor kiderült, hogy az első hozzászólásodban félrevezettél bennünket, mert a töltőd képes automatán lekapcsolni a töltést, és így nem károsítja az akkut, ezért írtam azt 21:42-kor, hogy ez a töltő jó lesz neked (csak arra figyelj, hogy automata módban használd, és lehetőleg ne alkalmazd a gyorstöltést, mert így hosszabb lesz az akkud élettartama).

Sajnálom, hogy félrevezető volt a bejegyzésem.
Köszönöm szépen, hogy segítettél.
Akkor ha jól értelek, a 100 Ah-s akksit automatán töltsem minden esetben. Annak is van egy kb 14 órás töltési ideje, illetve 34 óra körüli módja. Gondolom gyorstöltés alatt a manuális beállítást érted.
Jól értelmeztem? Tehát automatán a kb 14 órás töltést válasszam ki?

"Mert értek a kutyákhoz."

Nem egészen. Minden esetben automata módot válassz az egyik kapcsolóval, és mellette a másik kapcsolóval a kisebb áramú módot - ha szerinted így, kisebb áramú módban túl sokáig tart a töltés, akkor nincs más, kapcsolj nagyobb áramú módra (ez kevésbé jó az akkunak, de ha ez kell, akkor ez kell).

Azért bíztam abban, hogy nem csinálok nagy bajt az automatán, ha a gyorsabb töltést választom, mert még így is sokkal kímélőbb az ampere, mint a manuális, leggyorsabb töltéssel.
Köszönöm szépen az idődet és a türelmedet. Nagyon sokat segítettél.

Amennyiben a Tisza-tónál jársz, vendégem vagy egy 2 fős csónakos kirándulásra a tavon, a legszebb helyek megtekintésére, természetesen szezonban :-)
Ha elfogadod, jelezd privát üzenetben és megbeszéljük a többit.

"Mert értek a kutyákhoz."

Szerintem az ólomakkuk töltéséhez elég egy áramkorlátozós töltő. Minél kisebb áramkorlátot állítasz be, annál hosszabb de egyben kíméletesebb a töltés. Üresjáratban, vagyis ha nincs ráakasztva az akkumulátor, akkor 14.4 V-ot kell beállítani, és a többi megy automatikusan. Amint eléri az akku kapocsfeszültsége ezt az értéket, átmegy csepptöltésbe.

Azt olvastam, hogy 14.1 V-ra áll be az automata üzemmódban, más feszbeállítást mókolás nélkül nem tudok ezen a típuson. Úgy gondolom, ha nem a legnagyobb amperrel töltöm, akkor már kímélem, természetesen a kb 10% amper az ideális az általam olvasottak szerint, jelen esetben a 10 Amper.

"Mert értek a kutyákhoz."

Van egy 40Ah-s akkud, ami jó állapotú, tudja is 20h-s kisütőáram (2A) esetén a 40Ah-t (manapság gyakran így adják meg az akkuk kapacitását; értelemszerűen 10h-s kisütőáram esetén nem tud 40Ah-t, hanem kevesebbet, csak 36Ah-t). Használod, kiveszel belőle valamennyit, nem tudod, hogy mennyit, majd elkezded tölteni. Tegyük fel, hogy 25 Ah-t vettél ki az akkuból, akkor ugye maradt benne 15Ah. Felteszed az álmoskönyved szerinti töltőre. Mi lesz az akkuval, ha 10 órán át töltöd C/10-zel?

Szerintem arra gondolhatott, hogy telítődő áramgenerátorod van, tehát csak addig áramgenerátor, amíg a kapocsfeszültség nem éri el a 14.4 V-ot. Ahogy ehhez közelít, csökken az áram, 14.4 V fölé viszont semmiképp sem megy a szerkezet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Igazad van, mindketten tudjuk, hogy miről beszélünk. Visszanéztem, mi is volt a kiindulási pont, mi okozta a zavart. Az, hogy az alábbi feltétel túlhatározott:

almoskonyv szerint C/10 10 oran at, majd ha a kapocsfesz beallt ugyis atmegy csepptoltesbe....

Mert vagy 10 órán át töltjük, vagy ha a kapocsfeszültség növekedése betelíti az áramgenerátort, csökken az áram. A kettő egybeesése lehet véletlen, bár ha nagyon pontosan nézzük, ez egy nulla valószínűségű esemény lesz.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Így is lehet, de vannak azért jobb megoldások. A töltés módját annak függvényében kellene megválasztani, hogy milyen állapotban van az akku, milyen célra használod az akkut stb.
Egy mélykisütést elszenvedett, 12V-os, savas ólomakkumulátort nagyon alacsony árammal szabad az elején tölteni, majd 10,8V-nál át lehet kapcsolni áramgenerátoros módba, amikor meg már majdnem teljesen feltöltődött, akkor kell áttérni feszültséggenerátoros módba (szünetmentes tápegységeknél általában 13,5V környékére kell feltölteni egy 12V-os akkut). A töltőfeszültség értéke egy profi töltőnél attól is függ, hogy mekkora az akku hőmérséklete (-3mV/C° általában az az érték, amit alkalmazni kell egy 2V-os cella esetén hőkompenzációra), de ez tényleg csak a profi töltőknél létezik, ott, ahol nagy Ah-król és sok akkuról van szó, mivel ilyenkor nagyon nem mindegy, hogy mennyi az akkuk élettartama.
Elszulfátosodott akku esetében meg szoktak próbálni ilyen-olyan regeneráló eljárásokat; ha nem teljesen halott az akku, akkor lehet így eredményeket elérni. Az egyik módszernél különösen alacsony árammal töltik az akkut, akár napokon vagy egy egész héten át, az intelligens töltőknél viszont nagyon rövid idejű, nagy áramú impulzusokkal bombázzák az akkut (ilyesmit csinálnak azok a töltők is, amiket az ALDI és a LIDL is árul).

Én pont most vettem akkus fűnyírót. Saját gyorstöltője van, annyit tud még pluszba, hogy ventivel hűti az akkut töltés közben. Esetleg egy ilyen hűtőventit érdemes lehet eszkábálni, ha melegszik töltés közben.