[Flame] Működik egyáltalán a marketing?

 ( Jason | 2019. február 5., kedd - 17:46 )

Nemrég olvastam egy email marketing topicot itt – amit nem akartam nagyon szétoffolni, szívesen –, és azon gondolkodtam, hogy a marketing mint olyan működik-e egyáltalán manapság?

Volt már valahol egy offtopic thread erről, de én explicite arra vagyok kíváncsi, volt-e már valakinek sikeres marketing kampánya?

A siker nyilván szubjektív, kinek mi (erre is kíváncsi vagyok), mi a véleményetek?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Hogy megkezdjem a gondolatmenetet:
Van néhány ismerősöm, akik kezdik elengedni a facebook-os jelenlétet, az fb és adwords kampányokat, mert (relatív) sok pénz és (tényleg) sok idő berakása után sem volt kimutatható érdeklődés, csak a szájhagyomány útján terjedés működött.
Nem a cég szar, mert google keresésből (az organic search-ről bejövő megtekintés kb korrelál a bejövő telefonhívásokkal/emailekkel) jön az ügyfél rendesen, csak a fizetett reklám egyszerűen nem változtatott rajta (szerencsére lefele se :D).

Tehát akkor működik a marketing. Az, hogy van egy honlapjuk, ami Google látogatókat hoz, és ebből érdeklődői vannak, bizonyítja, hogy működik a marketing. Maga a honlap a marketing, a reklámozás, hogy megtalálhatók Google-ben, az ajánlat pedig ott van a honlapjukon.

Simán meglehet. Én egy weboldalra nem tekintek annyira marketingként, mint egy "marketing kampányra", pl adwords, ha már nevesítek.
De tetszik az érvelés.

Ezt nézd meg, mindkét oldalról pro- és kontra érvek:
Hard Talk a marketingről, Puzsér Róbert és Wolf Gábor

wolf, a spammer farkas? LOL...

--
O1G = orbanegygeci

Idézet:
Volt már valahol egy offtopic thread erről, de én explicite arra vagyok kíváncsi, volt-e már valakinek sikeres marketing kampánya?

A siker nyilván szubjektív, kinek mi (erre is kíváncsi vagyok), mi a véleményetek?

Na, ezt a kérdést ne tedd fel egy marketinggel foglalkozó közgazdásznak, mert ahogy mindenki más is, ők is meg vannak arról győzödve, hogy _minden_ az ő területük :)

És talán részben igazuk is lesz, mert ha nem is marketingnek hívod, már az is marketingdöntés, hogy milyen alkatrészekből rakod össze a terméked, azt mennyiért (és kinek... és hol... és...) árulod stb.

Ha kifejezetten a reklámra összpontosítunk. Sokak fejében ez úgy működik, hogy fú, ilyen sok-sok pénzt fizetek a reklámra, akkor az biztos tegnapra vissza hozza az árát, mert de jó lesz. Én meg annak ellenére, hogy pasi vagyok, kapom a tampon reklámot az arcomba a neten, mert targetálni már elfelejtettek (és csodálkoznak, hogy milyen rohadt drága és mennyire nem hozza vissza az árát). Egy jól megtervezett reklámkampány akár mérhető, akár eladásban közvetlenül nem mérhető (pl. amikor nem közvetlenül az eladás a cél, hanem tisztán PR) eredményeket hozhat és bőőőőőven megérheti az árát - csak jól meg kell tervezni.

A másik oldalon viszont ott van az, hogy (és ez függ attól a piactól, amire dolgozol) ha az összes versenytársad reklámozza magát, és egyébként nincs nagy különbség köztetek, akkor te is kénytelen vagy ölni a pénzt a reklámba, hogy továbbra is kiegyenlített maradjon a pálya. Pl. februárban és novemberben (? lehet október, passz) nem tudsz úgy megnézni egy tecső videót, hogy ne kapd az arcodba valamelyik egyetem reklámját, mert valamelyik egyetem egyszer pár éve ezt meglépte - és azóta mindenkinek muszáj, ha másért nem, hogy ne a másikat lássák.

Maradva az egyetemi példánál: sikeres volt-e a kampány, ha érdemben nem változtak a felvételi számok? Ahol nincs többszörös túljelentkezés, ott igen, mert nem a konkurencia vitte el a hallgatókat. Ahol többszörös túljelentkezés van (és ígyis-úgyis az elméleti maximumot veszik fel mindenhova) már nézni kell a pontszámok változását. Csak ezeket a körülményeket érdemes előre felmérni és ezek alapján előre meghatározni a sikerességi mutatókat, különben utólag mindig ki tudod hozni, hogy de milyen sikeres volt :)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

"Egy jól megtervezett reklámkampány akár mérhető, akár eladásban közvetlenül nem mérhető (pl. amikor nem közvetlenül az eladás a cél, hanem tisztán PR) eredményeket hozhat és bőőőőőven megérheti az árát - csak jól meg kell tervezni."

Ezt nem értem, mit jelent :)
Én r=1 vagyok marketing terén, ha valami nem mérhető, akkor miért történjen?
Oké, a PR-t sem értem, ha valaki nem vevő, nem mindegy mit gondol rólam? Ahogy pl nekem le kéne szarnom az Apple mit csinál, mert nem leszek vevőjük, de akkor miért akarják rám PR-olni, hogy ők jócég? (Példa volt, evone plz dont sue me) Ugyanez google-lel akár.

"(...) és egyébként nincs nagy különbség köztetek, akkor te is kénytelen vagy ölni a pénzt a reklámba, hogy továbbra is kiegyenlített maradjon a pálya."
Szerintem pont ettől lett/lesz langyos és lapos hígfos, mert mindenki csinálja. Ahogy a hihetetlen család c. filmben is mondta a főellenség: "És amikor már mindenki szuper... senki se lesz az!"
Én úgy vélem, annyira sok reklám van már, hogy szinte nem látszik, ha valaki nem reklámozza magát.

Az egyetemes példába is belekötnék: siker az, ha több ügyfelet tudok NEM kiszolgálni?

Idézet:
Én r=1 vagyok marketing terén, ha valami nem mérhető, akkor miért történjen?

Triviális példa: amikor a McDonalds hirdeti a Ronald Reagen házakat (vagy mit), abból közvetlenül neki nem bevétele, pontosabban nem úgy, mint amikor hirdeti a legújabb hamburgerét. Viszont közvetetten a házak reklámozásával is vásárlásra buzdít, mert a vevőben lejön az, hogy ha náluk eszem hamburgert, akkor de jó lesz a beteg gyerekek szüleinek (ami egyébként tényleg így van. és akár _eredetileg_ indulhatott is önzetlen segíteni akarásból, de lássuk be, ma már inkább az is marketing eszköz). Azon kívül, hogy a pultnál expliciten rákérdezel, hogy "Béla, azért jöttél, mert láttad a sárga piros orrost a TV-ben?" sok lehetőséged nincs mérni, hogy mennyi vásárló jött _ezért_.

Idézet:
ha valaki nem vevő, nem mindegy mit gondol rólam?

Attól még lehet potenciális vevő. Vagy jövőbeli potenciális vevő.

PR: Arról meggyőzni valakit, hogy nem vagy rossz sokkal nehezebb, mint arról, hogy jó vagy, arra tehát mindenképp figyelned kell, hogy ne alakuljon ki a leendő potenciális vásárlóid körében az a kép rólad, hogy mekkora [random negatív jelző]. Pont, ahogy írod az alma példáját: a korábbi megnyilvánulásaik, termékeik, a választott arculatuk szerint benned és bennem kialakult egy nagyon negatív kép, amihez rohadt sokat kéne letenniük az asztalra, hogy megszűnjön. MS ugyanez pepitában, gondolj csak a "most már akkor jó cég?" kommentekre érkező válaszokra :)

Idézet:
Szerintem pont ettől lett/lesz langyos és lapos hígfos, mert mindenki csinálja. Ahogy a hihetetlen család c. filmben is mondta a főellenség: "És amikor már mindenki szuper... senki se lesz az!"

Yup. Mondjuk azért tényleg nagyon piac-függő, pl. nem tudom, mikor láttál utoljára nyomtatópapír reklámot. Pedig az is egy elég telített piac és a nagy fogyasztókat elcsípve szépen vissza is jöhetne a befektetés.

Idézet:
Az egyetemes példába is belekötnék: siker az, ha több ügyfelet tudok NEM kiszolgálni?

Egyrészt: mesterséges hiány, _nagyon_ bevett marketing eszköz ;)
Másrészt persze, az lenne az ideális, ha a hallgatószámmal lineárisan skálázható lenne egy képzéssel kapcsolatban az összes erőforrásigény (nem az), az egyetemek meg maguk határozhatnák meg, hogy mennyi embert vehetnek fel (nem így van, elég precíz szabályok vannak rá, hogy az infrastrukturális lehetőségek mentén mennyi hallgató vehető fel - az e-Learninggel/MOOC-kal pl. ezért nem tud semmit/tud minimálisan kezdeni valamit a magyar oktatási rendszer, mert az a kérdés, hogy hány fős az előadó terem...). Így viszont van egy eléggé véges (és a demográfiai adatok miatt folyamatosan csökkenő) vevőréteg, amire mindenki vadászik - már azon a szinten, hogy egyetemen belül kannibalizálják a képzéseket néhány helyen. És lehet sikernek elkönyvelni azt, hogy a reklámkampányod miatt valaki jelentkezett csak hozzád még ha be sem került, mert addig sem jelentkezett _máshoz_. Úgyhogy majd jövőre újra próbálkozik.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Ronald Mcdonald ház, látod ennyit ér a reklám xd (rákerestem, onnan tudom én is a rendes nevét...)

"Attól még lehet potenciális vevő."
Csak azért spammeljek mindenkit a cégemmel, mert lehet 10 év múlva tőlem akar, mittomén, robotkertet venni?

" pl. nem tudom, mikor láttál utoljára nyomtatópapír reklámot."
Jogos. Szerintem soha :D

"És lehet sikernek elkönyvelni azt, hogy a reklámkampányod miatt valaki jelentkezett csak hozzád"
Ez az én értékrendbeli problémám lehet, hogy nem értem miért jó... Fel tudok venni N embert, akkor kb édesmindegy, hogy N*3,3 vagy N*3,8 ember jelentkezik, mert ezek nem lesznek "vevők". Nem tudom kiszolgálni. főleg, ha nem is akarom :D

Miután a marketing kb. a folyamat minden pontjába belenyúl és csak egy nagyon kis szeglete a reklámnak, igen, működik. Néha egész meglepő módon, pl.: https://index.hu/tudomany/til/2019/01/25/a_coca-cola_egyszer_direkt_eladhatatlan_kolat_dobott_a_piacra_csak_hogy_kitoljon_a_pepsivel/

Marketinghez tartozik a piackutatástól kezdve az arculat kialakításán (akár cég, akár termék) és a márkák kezelésén át akár az árazásig bezárólag egy csomó dolog. Nyilván nem önálló részlegként, hanem minden mással együttműködve.

És igen, láttam működni is. Nyilván legtöbb esetben nem csodaszer, hanem egy hosszabb távú stratégia egy-egy állomása, amibe ugyanúgy bele kell fektetni pénzt és időt, energiát.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ez egy social hacking akkor.

Amikor én tanultam a marketingről -- és az nagyon régen volt --, azon belül a reklámról, akkor azt tanították, hogy olyan költség, aminek a hasznát nem lehet mérni, de a hiányában tönkremész.
Ez ma, az internet, a keresők, és a közösségi média világában már nem igaz. A kereső, a FB, és minden online felület visszajelzést küld a kattintásokról.
Így a hirdető mérheti, hogy mennyire korrelálnak az eladásai a kattintásszámokkal, és hozhat jobb döntéseket.
(mellékszál: ezért mondják a közösségi médiára -- nagyon helyesen --, hogy ott te nem az ügyfél vagy, hanem a termék)

De ahogy fentebb is írták, ezt nyilván tervezni kell. Szerintem azon túl még folyamatosan monitorozni, és korrigálni is.

De nem értek hozzá, lehet tévedek.

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Idézet:
A kereső, a FB, és minden online felület visszajelzést küld a kattintásokról.

Azért a kattintás még nem minden (sőt), tényleges közvetlen haszon mérésére csak olyan terméknél/szolgáltatásnál használható, amit azonnal/rövid időn belül meg is veszel (és a vásárlást is tudod követni és összekötni a bejövő látogatóval). Ráadásul ha csak a kattintásokat nézed, de azt nem, hogy hány zárják be a böngészőt, akkor nem vagy előrébb (sarkított: korlátlan pénzt letolhatsz a G torkán fizetett hirdetésre, ha a website-od, amit reklámozol a Goatse képpel nyit és utána legörgetve lehetne csak vásárolni, nem lesz vásárlásod... vagy max. olyantól, akinek nem szeretnél dolgokat eladni :) )

Így mondjuk egy 30 dolcsis Raspi esetén ez simán működik. Egy laptop esetén már kétesélyes, mert vagy helyben megveszi a vásárló, vagy lehet, hogy előbb-utóbb visszajön érte (*). Egy autó vagy lakás vásárlásnál már semmit nem számít a kattintás (vagy minimálisan), mert még ha lett is belőle vásárlás, marhára nem tudod mérni, mert nem ott és akkor fog a vásárlás megtörténni.

(*): pl. az Amazon az affiliate linkeknél azt játsza, hogy amikor rákattintasz, bevág egy azt hiszem 24 órán át érvényes sütit a gépedre és azon a 24 órán belüli minden vásárlást ahhoz az ajánlóhoz köti. (https://affiliate-program.amazon.com/help/operating/policies 1-es pont)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

"A kereső, a FB, és minden online felület visszajelzést küld a kattintásokról. "

Itt jön szembe a facebook video megtekintési botránya...

Én sem értek hozzá, de én biztos, hogy tévedek :) Ezért nyitottam a topik.