Mobilnet külső antennával a vonaton

 ( Dwokfur | 2018. augusztus 17., péntek - 19:28 )

Az utóbbi időben rendszeresen utazom a Budapest - Szolnok vonalon és szeretnék menet közben dolgozni. Egyébként a Nyugatiból (Debrecen felé) és a Keletiből (Lökösháza, Erdély felé) kicsit más útvonalon mennek, de mindkét esetben az akadályoz, hogy rendszeresen elmegy a térerő. A munkához pedig folyamatos internet kapcsolat kellene - egy olyan célprogramot futtatnék, ami VPN-en kéri a licenszet a munkahelyről. A telefon dual SIM, jelenleg Telekom-os és Voda-s kártyák vannak benne, de a térerő ingadozása korábban Telenor-os kártyával is hasonló volt.
Az egyik megoldás, ami felvetődik, hogy mobil stick-et használok külső 3G/4G antennával vagy mobil router-t szintén külső antennával.

Próbálta-e közületek valaki megoldani a térerő ingadozását a vonaton külső antennás stick-kel vagy router-rel? Pláne ezen a viszonylaton? Mik a tapasztalatok?

Egyébként jelenleg a mobil adat a Voda-s kártyán megy és ez így is fog maradni. A térerő ingadozása a Voda illetve a Telekom/Telenor esetén kicsit eltérő, de van olyan hely, ahol egyik sincs.

A másik elgondolkoztató az antenna típusa. Az újabb stick-ek és router-ek már MIMO-sak és két mobil antenna csatlakozójuk is van. Szektor sugárzókat ajánlanak hozzájuk, de az nyilván egy helyben működik stabilan beállítva. Van körsugárzó antenna is, de ha kettő van belőle, abból kábel erdő lenne. Vagy egy régebbi, nem MIMO-s változatot próbálnék, amihez elég egy körsugárzó, nekem a sebesség úgy sem lényeg, csak hogy kitartson a kapcsolat.

Lehetőleg Linux és Windows alatt is használható megoldásban gondolkozok.

Köszönettel:
Dw.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Menj be valamelyik szolgáltató üzletébe és köss olyan hűségidős mobilnet előfizetést, ahol adnak mellé olyan routert, amire lehet kötni külső antennát (nem sok ilyen lesz).
Próbáld ki, majd menj vissza pár napon belül és állj el a szerződéstől.
Nagyjából kétezer Forintodba fog kerülni a történet, de szinte biztos vagyok benne, hogy nem lesz számottevő javulás.

> szinte biztos vagyok benne, hogy nem lesz számottevő javulás

Nagyon valószínű, hogy igazad van. A MÁV biztosít ingyenes wifit egyes vonatain, de ők sem garantálják, hogy egy adott útvonal teljes szakaszán lesz internetelérés, mivel az ő megoldásuk is mobilnetet használ. Ha nekik is probléma olyan antennát elhelyezniük a vonaton, amivel folyamatosan lenne megfelelő vételi szint, akkor egy utasnak még rosszabbak az esélyei.

Ahhoz, hogy erre megoldás szülessen, a mobilszolgáltatóknak kellene növelniük a lefedettséget.

Rádiós kapcsolaton senki és sehol nem fog folyamatos adatátvitelt garantálni.

Miért? Van olyan kapcsolat, ahol igen?

Jelen esetben nem műszaki hibáról van szó, hanem arról, hogy a mobilszolgáltatók kiépített hálózata pillanatnyilag mire képes. Ha a MÁV egy adott vonalszakaszán legalább az egyik mobilszolgáltató teljes lefedettséget biztosítana, akkor az utazás során ott, ha nincs hiba, ha minden eszköz rendben üzemel, folyamatosan lehetne internetezni.

Akko rpontosítok. A mobilnetre a garantált minimális átviteli sebessék 0 kbit/s. És ennél többet egyik szolgáltató sem fog adni.

> És ennél többet egyik szolgáltató sem fog adni.

Úgy érted, hogy vállalni, nem?

A mobilszolgáltatók a legkorrektebbek, ők legalább biztosan tudják azt tudják biztosítani minimálisan, amit garantálnak :)

Szerencsére a gyakorlat más, eddig még mindenhol tudtam normálisan netezni mobilinternettel, ahol volt megfelelő térerő (nem csak Magyarországon, az EU néhány másik országában is ez volt a tapasztalatom). A Telekom kétféle garantált sebességről beszél amúgy, az egyik az, amit az esetek 100%-ban vállal (ez a nagy nulla), a másik meg az, amit az esetek 80%-ban vállal (ez 4G esetén pl. 2Mbps, ami szintén nem túl sok). Azt nem tudom, hogy "esetek" alatt mit kellene értenem, nem tudom, hogy hogyan tudná megállapítani az NMHH, hogy a Telekom nem tartotta be az esetek 80%-ban a 2Mbps-os minimális sebességet.

Ez így konkrétan nem igaz.
Az tuti, hogy Telekomnál van lehetőség olyan szolgáltatásra (amit főképpen bérelt vonalhoz adnak el backup-ként) ahol van garantált érték. A szolgáltatás forgalmi díjas, és nem feltétlen olcsó. Viszont elérhető.

Azért megnézném a konkrét megoldást. Nem lepődnék meg, hogy ha egy sima "bedobott" 3G/LTE router lenne. A külső antennát egyébként annyira nem triviális kivizetni a kocsiból, mint gondoljuk.

> Nem lepődnék meg, hogy ha egy sima "bedobott" 3G/LTE router lenne.

Elképzelhető ez is.


> A külső antennát egyébként annyira nem triviális kivizetni a kocsiból, mint gondoljuk.

Egy átlagos, nem hozzáértő utasnak főleg nem :)
A MÁV-nál ez csak szándék kérdése kellett, hogy legyen. Ha akarták, akár jól is megcsinálhatták.

Legutoljára 2016-ban volt szerencsém a MÁV-os wifit használni a Szeged-BP vonalon. Saját mobilnettel egy fokkal gyorsabb volt. A kollega meg nem tudott belépni a céges VPN-re, gondolom tiltva volt az UDP.

Nyilván neked omni (értsd körsugárzó) antenna kell, hiszen fogalmad nincs, éppen merre van az a bázis, amelyikre csatlakozol...

A Huawei "wingle" fantázianevű kütyü (USB stick, ami USB-ről veszi a delejt) ami önmagában egy router, külső antenna csatlakozási lehetőséggel.
De barátod lehet még egy Mikrotik wAP-LTE vagy ez: https://mikrotik.com/product/ltap_mini_lte_kit

mivel ezek a kütyük @3-5W-t esznek, még akkor sem vészes, ha akkut kell vinned magaddal hozzá. (nem tudom, a vonaton van-e szabadon használható delej)

Én kizártnak tartom, hogy egy mozgó járművön, munkavégzésre alkalmassá teszi a hálózatot ott, ahol telefonnal egyáltalán nem elérhető.

Ha LTE-re lő, akkor a 800MHz-es freki használata ezen segíthet.

LTE nem követelmény, 3G is jó, de az EDGE nem elég. Egyébként a Voda állítólag pont nem rossz B20 tekintetében.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Viszont a B20-as 800MHz-es történettel lesz valszin normális sávszéled/pinged és stabil kapcsolatod. Előbb írták is, hogy maga a protokolváltás is megszakít.

Voda pont, hogy a legrosszabb a B20 tekintetébe. A telekom és telenor együtt csinálták meg a B20 hálójukat, így az van a legtöbb helyen az országban.

Tényleg vannak eltérések a szolgáltatók között
https://mobilarena.hu/teszt/4g_lte_800mhz_b20_band20_frekvencia_magyarorszag/b20_800_mhz_lte.html
de a lefedettség az utazás alatt hasonló mértékben ingadozik mindhárom szolgáltató esetén.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

kéne jelezni az NMHH-nak, hogy a SZélessáv mérés esetében NE csak közútról, hanem vasútról is teszteljenek! :-)

Itt már az sokat számít, hogy milyen vonat van. A régi fajta kocsik sokkal jobban árnyékolnak mint az új motorvonatok (a hatalmas ablakok miatt gondolom), ugyanazon az utvonalon szoktam utazni és mikor motorvonat jön végig jó térerő van, hagyományosba meg megy a szenvedés.

SolidEdge-ben erre a problémára jó a licenckölcsönzés. A kérdezö alkalmazása nem tud ilyet?

A program Sentinel-t használ (most éppen Gemalto), aminek van olyan lehetősége, hogy lekérj licenszt a helyi gépre. Ehhez a szoftver gyártó külön applikációt biztosít, mely az utóbbi 10 évben inkább nem működött, mint igen. Egy pár évig ment, majd egy szoftver upgrade-et követően nem, utána rövid ideig megint ment, azóta évek óta megint nem. Mikor kifogásolom inkább küldenek nekem ideiglenes licenszt a laptopra, minthogy megcsinálják a saját applikációjukat.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

ha tényleg fontos az idegbaj mentes munkavégzés, akor én inkább az eredeti problémát próbálnám meg megoldani (nodelocked licensz a gépedre).
Ha mindenképpen ezen a végén kell megfognod akkor pedig mindenképpen egy olyan 4G routerrel próbálkozz ami nem usb stick formátumú és van külső antennacsatlakozója

A commuter licensz mechanizmus szoftver hiba miatt évek óta nem megy - sajnos.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a végső megoldás, mert ezen sokat agyaltam, amikor vonatoztam.
Szerintem is a külső antenna a nyerő, de az még jobb lenne, ha a vonat ablakára kívülről lehetne cuppantani (Faraday kalitka miatt). Az meg talán hozzátenne egy kicsit, ha előtte fel lehetne térképezni, hogy a tornyok legnagyobb számban a vonat melyik oldalára esnek az út során, de akkor még ott van a MÁV faktor, hogy a mai napig nem tudják megmondani helyjegy foglaláskor, hogy a lefoglalt hely a kocsi melyik oldalra (vagy menetirányába) esik.

Egy ilyesmi esetleg?
Phonetone 850MHz Band 5 Cell Phone Signal Booster 65dB Repeater Amplifier Kit - BLACK EU
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

úgy fog kinézni az emberünk mint egy rádiós katona :)

De hogy a témához is hozzászóljak:
Hasonló gondunk volt, csak fix telepítésű, isten háta mögötti helyen. '1 pálcikás' volt a kapcsolat egy sima Huawei E3372h-153 usb modemmel.
1db GSM antennával kint a fémbódé tetején már 2-3 pálcikás.
+1db (összesen tehát 2db) GSM antennával már 4 pálcikás volt a kapcsolat.

Az E3372h-153 modemhez SMA (f)-CRC9 (SMB), TS5 Adapter kell, a második linkelt antenna pedig FME csatlakozós, oda még szükséges egy Átalakító SMA dugasz - FME dugasz -ra. Ezek mind friss élmények. A net egyébként Telekom LTE, átlag 72ms pinggel, de itt is a stabilitás volt a lényeg.

Ez úgy néz ki, mint egy yagi antenna - azaz irányított. Ha tudod hol a fejállomás, akkor hatékonyan erősít. Viszont itt egy mozgó vonatról van szó és nem tudni, hol van a adó.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Tájékozódás és GPS. De biztosan van olyan ami automatikusan követi a célt.
Az ár nem volt megkötés. :D

--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

végülis igen. P2P mikróhoz láttam már self-aiming kitet, párszár EUR extra felárért...

Ilyennel már tényleg úgy néznék ki, mint valami elektronikus warrior, a TEK szedne le a vonatról :-D

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

hogy mondjam, most a bp-szolnok másfél órás utat nem bírod ki meló nélkül? ...
Amondó vagyok, hogy szerezz be egy barátnőt (vagy barátot) és addig telefon szexeljetek.
Túl rövid az élet, hogy az ember még utazás közben is melózzon.

--
GPLv3-as hozzászólás.

+1. Ha a "szeretnék dolgozni" az valójában "muß", akkor a cég oldja meg, hogy legyen megfelelő eszköze.

És ha amiatt lenne jó dolgozni, hogy ha odaérsz a barátnődhöz, akkor már ne azzal kelljen foglalkozni? True story, sajnos a való élet írta. Még mindig jobb, ha sok a munka, mintha kevés.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Ezt ugy mondod mintha az utazas valani fene nagy elmeny lenne, nem pedig kinszenvedes, foleg mavon. Jobb helyeken annyival kevesebbet melozol bent.

Mi a helyzet a MÁV WiFi szolgáltatással? Az se megy? Vagy használhatatlan?

Már meg is válaszoltad :D

A MÁV WiFi az egy Telekom mobilinternet, amit WiFi-n osztanak szét a kocsiban. Ceglédbercel környékén pedig van egy szakasz, ahol nulla térerő van, ezért nincs mobilinternet sem.

Ha csak sima SSH kapcsolat lenne, arra lehetne ajánlani a MOSH-t (https://mosh.org/#usage), hosszabb ideig nem használtam, de kipróbáltam vonaton HSPA nettel és teljesen korrekt volt. Nálad viszont más a szcenárió, egy jó külső antenna valószínűleg megoldja. Van egy 4 SIM kártyás router boardom, sajnos nagyon sokat fogyaszt (~10W, de ha csak 3 SIM kártya menne és WiFi kikapcsolva, talán rendben lenne), ahhoz vannak külső antennák is. Itt lehetne 3 szolgáltató netjét használni, közbe iktatva egy MPTCP proxy-t így ha valamelyiken van net, a kapcsolat stabil marad. Ezen átküldeni a VPN kapcsolatot viszont problémás (VPN over (MP)TCP).
A másik, amennyire tapasztaltam, ugyan azokon a tornyokon nagyjából ugyan olyan erősséggel sugárzó cellák vannak telepítve minden szolgáltatónál. Ha valamelyik megszakad, esélyesen a többi is vele együtt hal meg... Szóval ha sikerül megoldani valami jó antennával a folyamatos kapcsolatot, majd mindegy, melyik szolgáltatót használod.

Biztos, hogy a térerő megy el? Nem arról van szó, hogy 3g-re vált vissza a készülék és ott sokkal tovább tart, míg utánad viszi a sessiont?

Telenoros mobilnettel ingáztam hónapokon át bp és szeged közötti vonalon és azt tapasztaltam, végigpróbálva a lehetőségeket, hogy ha csak 4g-re engedélyezem a kapcsolatot, úgy sokkal stabilabb volt a net az út során, csak néhány rövid szakaszon volt kimaradás. Ha 3-4G is lehetett, akkor a telefon hajlamos volt a nagyobb térerőként érzékelt 3g-re visszaváltani, ami viszont nem tudta időben követni a gyakori toronyváltást, ezért megállt a forglalom.

Amikor cellát vált a készülék, akkor nem új ip címet kapsz, nem új kapcsolatot épít fel, hanem megpróbálja utánad vinni a meglévőt. A korábban kapott ip címmel próbálja folytatni. Csakhogy ez még a máv sebességéhez képest is lassabb volt, mint a cellaváltás. Ha letiltottam-viszakapcsoltam a netet, akkor az új kapcsolat 3g-vel is azonnal működött, míg nem jött a következő cellaváltás. Folyton újrakapcsolódni viszont nem életszerű és persze nem is folyamatos a kapcsolat úgy. Szóval, ha a telefonodon ezt lehet állítani, akkor próbáld meg. Nekem mtk chipsetes telefonnal van ilyen szervizmenü, ahol bárhogy korlátozhatom melyikre menjen fel. Az alap androidos beállítás csak azt állítja, hogy mit preferáljon, de valójában a maximumot definiálja, engedi leváltani alacsonyabbra. Az én esetemben az lte only volt ami fixen 4g-n tartotta. Mégha gyengébbnek is mutatja a térerőt, mint 3g-n, akkor is gyorsabb általában. Plusz azonnal tudja követni a toronyváltást.
https://prohardver.hu/tema/nagy_pannon_topic/hsz_51447-51447.html

Teljesen elmegy a térerő, a nem adat mobilszolgáltatások is eltűnnek rövid időre. Tehát a telefon is megszakad, ha beszélek, SMS-t sem tudok küldeni.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

ilyet vettem: zte mf910 (ez tudja azokat a frekiket amit itthon hasznalnak).
ezt ki lehet rakni az ablakhoz, igy nem a vasdoboz kozepen kell tererot vadasznia a sticknek, hanem az ablakban. nagyonnagy valtozast nem ad, ha eltunik az lte akkor ugyanugy lassu lesz az ssh.

Vettem hozza ket kulso antennat, a kijelzett terero palcikak nem valtoztak (allomason), pontos mereseket meg nem lehet csinalni menet kozben, olyan gyorsan valtozik minden. (mire lehuzod az antennat, a vonat mar megtett 100m-t, tokre mashol vagy mas tererovel.

hogy miert hasznalom? hat miert ne? :)

--
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

[Feliratkozás]