Mikrohullámú internet (Graphisoft park)

 ( tompos | 2018. július 15., vasárnap - 19:38 )

Jelenleg az ACE Telekom szolgaltat nekunk mikrohullamu internetet.
Az utobbi idoben esik a szinvonal.

Tud vki egy olyan szolgaltatot, amit tiszta szivbol ajanlana? Ha igen, ne tartsa magaban.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Amikor a Graphiban dolgoztam, akkor Invitel adott mikron netet a cégnek. Ezen ment ISDN telefon is. Sose volt vele probléma.

Csak kíváncsiságból: mit takar az "esik a színvonal"? Ha publikus.

Ebben az evben masodszor volt kieses hosszabb idore. Az utobbi alkalommal 3x10 perc kb.
Amikor felhivnam az ugyfelszolgalatot, akkor akad a vonal (gondolom IP telefon), vagy egyszeruen nem kapcsolhato. Amikor kerdeztem, akkor nem tudtak mi a baj, aztan nem is nagyon update-eltek.
A 200M/s-es vonalat nem sikerul kihajtani. Vmit mokoltak rajta, de ugy igazabol nem stimmel vele minden. Dobalozanak a szamomra ismeretlen remek kifejezesekkel.

A kulfoldi (USA) kapcsolat pl. a Rackforest-hez kepest nagyszegrendileg lassabb es ingazodozik. Az okara nem kaptunk megnyugtato valaszt, inkabb csak olyan lerazast.

Nekünk 100-as vonal volt/van. Gond nélkül ki tudtam hajtani. Igaz, hogy Invitel volt.
Még a Rendszerinformatikát is megkérdezheted, mert hónapokkal ezelőtt nagyban nyomultak a Graphiban a szolgáltatásaikkal.

Ez még mindig 4 kilences rendelkezésre állás, ami szerintem teljesen jó egy mikrós cucchoz képest, nincs ott valami cég akitől tudtok optikát/sötét szálat bérelni?
Az elég szarul hangzik, ha nincs normális beállása senkinek egy ilyen helyre csak mikró. Persze nem tudom mennyi a keret.

Ahhoz kepezt szerintem nem jo, hogy jobb volt.
Kell egy masik link is.

Ha jol tudom, kabelen csak meghatarozott szolgaltatok lehetnek. Ebben a parkban (es gondolom mas hasonlo helyeken is) lofasz van az ugyfel meg a kapitalizmus fulebe.
A mikro reszemrol telesen rendben van, csak fuggetlen legyen a masiktol. Nem a mikro miatt van a szarakodas amugy sem.

Dobj egy levelet nekünk(RF) és utánajárunk, hogy mennyi lenne egy link az irodátok és köztünk, elég sok ügyfélnél csinálunk hasonlót.

RF = Rackforest?
Az akkor biztatoan hangzik.

Te melyikuk vagy kozuluk?:)

... azthiszem lefekszem. Mára ennyi volt! ... :-( (ugyanis ráklikkeltem! :-D )

igen RackForest

mindig ez "normális beállás"...
van különbség mikro és mikro között...

Illetve van a másik, hogy mit vállal a cég szolgálatásban. Ha amit vállal azt tudja teljesíteni 5GHz mikróval, és neked megfelel az a vállalás, akkor mi a gond?
(éve 99.5%-t vállalnak általában a bérelt vonalra, meg <20ms válaszidőt a szolgálató központjáig, valamint x mbps átviteli sebességet)

Mikróval is lehet teljesíteni elég szép paramétereket, akár 2gbps átvitelt is...
pl:
Statistics Cleared 2018-05-19 09:31:07
Statistics Period 57 days, 20:13:28
Overall Link Uptime 57 days, 19:44:44
Overall Link Downtime 0 days, 00:28:43
Reliability [%] 99.9655

A fenti ~fél órás kiesés is csak amiatt volt, mert az Ügyfélnél áramszünet volt.

Mekkora rendelkezésre állás van a szerződésben, amit megkötöttetek velük?
Mi a garantált sávszélessége az előfizetéseteknek?

altalaban 33%.... mondjuk nekem az invitel bereltvonalni rendelkezesreallast adott mikron

szerintem az nem a vonal rendelkezésre állása, hanem a garantált nemzetközi kapacitás lesz

Igencsak gáz a Graphisoft parkra nézve, hogy mikrós internettel kell szenvedni. Ezzel az erővel egy eldugott zsákfaluban is lehetne.

Nem kell, van kabeles lehetoseg is.
> Ezzel az erővel egy eldugott zsákfaluban is lehetne.

Ezzel az erovel trollkodas nelkul is hozzaszolhatnal:)

nem kell a nyálat verni. Ahogy kábel, úgy mikrón is lehet jól és rosszul (vagy jót és rosszat) szolgáltatni.

Mikrohullámú átvitelen is lehet akkora SLA-t vállalni (és képzeld el - tartani is!) mint optikai kábelen!

Az optikai kábelnek a markoló, a mikrohullámú árvitelnek meg az időjárás az ellensége.

Okos cégek, ha anyagilag megtehetik, ezt csinálják:
- elsődleges vonal: optikai kábelen
- tartalék: mikrohullámú átvitelen

Okos cég, N+1 darab sötét szálat bérel, amik külön nyomvonalon haladnak.

mesélj még, hogy olyan cég van, aki ezt megfinanszírozza :-)

ps: UPC-től vettem optikai internetet. Náluk bevált gyakorlat, hogyha műszakilag megoldható, akkor gyűrűbe kötik az Ügyfeleket. (nem felárért)

Ahol kritikus a net a munkavégzéshez ott véleményem szerint ez simán megéri, csak nézz körbe mennyibe kerül a munkaerő.
Igen ezt a gyakorlatot egy lakossági ISP is követi, ami kábelvágásnál védhet, de ha borul a UPC (1-2 hete volt ilyen), akkor hiába a gyűrű.

Ez a "borul a UPC" mit jelent? Mert Bp-en van több monitorozott végpontunk is - nem rémlik, h a kérdéses időablakban lett volna bármi gondunk...

Ez kétségtelenül jobb megoldás, csak ehhez nincs meg kis hazánkban az infrastruktúra, hiába tűnik úgy, hogy sokan rendelkeznek optikai hálózattal. Amikor venni akarsz tőlük valamit, akkor az adott végpontok függvényében gyakran azt mondják, hogy
- kb. 1 év múlva
- kb. 2 év múlva
- kb. soha

Tapasztalataim szerint rengeteg olyan hely van még az országban és az egész világon, ahova mostanában (de akár még sok év múlva sem) egyáltalán nem fog menni optikai kábel, így a mikrohullámú átvitel létjogosultsága egyelőre nem megkérdőjelezhető. A nagy gyártók sem ölnének bele akkor fejlesztési összegeket, ha nem érné meg nekik, ha nem lennének vevőik, felhasználóik, azok meg vannak, ráadásul egyre nagyobb igényekkel (pl. a mikrohullámú eszközök beltéri egységeink L2-szintű tudását illetően is, VLAN, QinQ, MPLS stb. - van, aki NEC iPasolink IDU-t használ "igazi" switch helyett, mert olcsóbban jött ki azzal).

Persze, de itt most egy 20 éves alapvetően IT cégekkel megtömött iroda parkról van szó.
Ma már egy albérlet keresésénél is befolyásoló tényező az infrastruktúra, főleg egy IT cégnél ahol ez kritikus.

Idén átadott középületek esetében sem gondolt senki arra, hogy ma már az internetszolgáltatás is közműnek számít. Víz, villany, gáz, szennyvíz rendben (hellyel-közzel), LAN szintén rendben (szintén hellyel-közzel), de hogy valahogy ki is kellene látni a "nagyvilágba", azzal senki nem foglalkozott. Mivel mindig minden megoldódik valahogy az utolsó pillant után, így ez még sokáig nem fog feltűnni senkinek magasabb helyeken.

Egy albérletet nem lehet és nem is kell összehasonlítani egy olyan épülettel, ahol több száz ember dolgozik. Albérletet keresel egy darabig, választasz egyet, ami akkor éppen minden szempontot tekintve a legjobb választásnak tűnik, de egy kész épületet nem lehet "hipp-hopp" eltolni oda, ahol van internet, kapcsolatot faragni meg nem olyan egyszerű, főleg nem hetek alatt, mert mindenféle engedélyeket kell beszerezni hozzá, ami akkor is nehezen megy, ha egyik hivatal adná meg egy másiknak.

Kivéve akkor, ha elfogadod a mikrohullámú technológiát. Kimegy a szolgáltató embere, felméri, ha van rálátás, akkor hajrá.
Rosszabb esetben arra kell várni, hogy valamelyik oldalon engedélyezzék ez extra antenna(árboc) felhelyezését...
(ismét: kb 1Gbps kapcsolatig nincs probléma - de fentebb olvastam, hogy már 10G is megoldható...)

Én elfogadom, viszont nem lehet mindig alkalmazni :)
A betelepülések intézése, az ilyen-olyan engedélyek, hozzájárulások beszerzése sem megy 5 perc alatt, de eleve halott a dolog, hogy nincs rálátás a szolgáltató egyik telephelyéről sem a végpontra.

> fentebb olvastam, hogy már 10G is megoldható

Azt én linkeltem :)

nincs rálátást egészen egyszerűen aktív v passzív átjátszóval szokták megoldani.
Az aktív lehet egy másik rádió, passzív lehet két antenna összekötve, vagy akár egy tükör.

A passzív átjátszónak egy speciális feltétele van: az egyik szakasz nem lehet néhány száz méternél hosszabb.

Ha az átjátszónak használható magas pont nem a megrendelő területén van, akkor tovább bonyolódik a helyzet, mert egy harmadik félhez kell betelepülést intézni. A helyhasználatért komoly bérleti díjakat kérnek, ami tovább növeli a költségeket.

Aktív átjátszónál gyakorlatilag két önálló szakaszról beszélünk, a korábban említett költségek mellett jelentős többletet okoz a megnövekedett (akár kétszeres) eszközigény. Ekkor már tápellátás is kell, beltéri egységeket is el kell valahol helyezni, ez újabb költség.

A fentiek csak akkor játszanak, ha a megnövekedett költségeket a megrendelő hajlandó elfogadni.

- Vagy mindegy, kivel szerződsz az adott végpontra, végül kiderül, hogy pont ugyanazon az egyetlen kábelen jön. (vagy sötét szálat bérel egyik a másiktól, vagy L2-t - így a végén nem 1, hanem egyből min. 2 szolgáltató infrastruktúrájától függsz)

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

azért van rá mód, hogy két - egymástől független - nyomvonalat/infrastruktúrát kérj...

Kérni mindent lehet, de fizikailag nem tudod ellenőrizni, hogy a pista kft-től vett backup vonalad véletlen nem vágja-e el ugyanakkor a markoló, amikor a nagycégtől vett fő internetedet is. Volt már ilyenre példa.

volt. ellenben a szerződés megkötése előtt egyeztethesz műszakilag a szolgáltatókkal. amennyiben meg nem árulja el a nyomvonalat, nem kell vele szerződni...

Igazad van, de az persze dupla költség is...

Az időjárás kb ismert, lehet (és szoktak is) vele tervezni.
A bérelt vonali internetet általában 99.5% (esetleg 99.8%) SLA-val szokták eladni.
Előbbi 43,2 óra kiesést enged meg éves szinten, utóbbi 17,3 órát.

Városon belül a "nagyok" 38GHz mikrót szoktak használni, ez a 99.5% SLA-t bőven hozza 30cm antennával.
A link tartalékot lehet növelni az antenna méretével, ha a helyzet (ügyféligény) úgy kívánja.

Van jópár ilyen linkünk, éves szinten kevesebb mint 4 órát állnak időjárási probléma (felhőszakadás) miatt.

Az a baj, hogy a legtöbben még mindig nem az optikai bérelt vonal vs. licenszelt mikrós bérelt vonal (mindkettő nagyságrendileg havi 100e+) SLA-ját hasonlítgatják egymással, hanem az optikai "Gigás Digi-t" (lakossági szolgáltatás business áron) a Himi-humi WiFi-s "mikrós" szolgáltatókkal. Utóbbi esetben azért jó eséllyel valóban az optikának a nagyobb a megbízhatósága. Bár, a mikrós átvitel megbízhatósága sem a szabadfrekis mikrón szokott múlni, hanem a viszonylag kisebb szolgáltató kevésbé felügyelt hálózatán és kevésbé redundáns uplink-jein.

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Ez komoly, hogy mikroval kell szerencsetlenkedni az orszag egyik legnagyobb informatikai telepen? Vagy csak n. backup kapcsolatrol van szo arra az esetre, ha az uvegszalat elvinne egy foldrenges, az arado Duna meg ledontene a mobiltornyokat, a lezeres kapcsolatot meg a vulkani hamu blokkolna?

--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Mi a problema a mikroval gyakorlati szinten?

Marmint az uvegszalhoz kepest mi? Vagy a betarcsazoshoz? (mondjuk kevesbe szereti az esot, ez a rendelkezesreallast befolyasholhatja, no meg savszelbol is tobb megy at uvegen.. aztan ott van a lehallgathatosag, MITM, amit persze lehet SW-bol kompenzalni - titkositas, stb.. illetve amugy is titkosit az ember, ha van ertelme)
Ha valaki keri, sok helyen lakossagi celra is bekotheto 100Mbps/1Gbps. Egy nagyobb, informatikai cegnel azert ez inkabb a minimum kene, hogy legyen.

--
When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

A tapasztalatom szerint az eso, sot az idojaras egyaltalan nem befolyasolja. A savszelesseg tekinteteben boven eleg, amennyit (elmeletileg) tudnak adni.
A lehallgathatosag nem szempont, titkositunk:)

A 100M/1G helyett 200M/200M van es elegedettek vagyunk vele, nem erkezett indokolt igeny a felhasznalok felol a novelesre.
De ha lenne, a szolgaltato mernoke azt mondta, ~500-at at kellene tudni vinni a jelenlegi megoldassal.

A latency kerdesessebb, hogy befolyasolja-e.

Akkor már lehet venni egy panel lakást a szemben levő lakótelepen. Oda beköttetni egy gigabites Digi internetet és onnan saját mikrón lenyomni a Graphisoft telepe. Az itt felmerült alternatívákhoz képest ez minőség csúcsa.
Nem is Magyarországon lennénk, ha a sajtóban magyar "Szilícium Völgynek" kamuzott Graphisoft parkban nem mikrós falunet színvonaltalanság jelentené az internetet. Végül is ez olyan mellékes. Csak valami infómókus őrsök meg ámítástechnikai galerik tanyáznak ott.
Mennyien osztoznak ezen a sávszélességen?
Szánalmas!

Plz a fikazassal nyiss egy masik topikot. Ez most nem egy Graphisoft park ganezo topik.
Igerem, ott is leirom majd az elmenyeimet.

10x

A mikrók - jelentős része nem a lic. frekisre gondolok - half-duplex.
RX-TX közt kapcsolgat a rádió (igen, én is láttam már 5GHz-es dual rádiós full-duplexet).
Ez bizonyos felhasználás esetén vagy nagy terheléskor problémát tud okozni (latency).

Az összes kábeles megoldás full-duplex.

Nem tudom hogy aktuális "Távközlési törényben" - éppen hogy van szabályozva, de pl. az egyetemes szolgáltatókat jogilag nem tilthatják ki
csak max. megnehezítik vagy megdrágítják a betelepülést.

Én 10 éve dolgoztam ilyen területen nagyon sok lakóparkban szolgáltattunk - akkor nagyon ment a kiszorítósdi..

komolytalan, de hiheto. utobbi evekben azt latom az osszes nagyobb ipari parkban adsl-el es mikroval szerencsetlenkedik mindenki, a nagy szolgaltatok meg inkabb videki falukba huznak optikat eu tamogatassal, mint ezekbe.

figyu,
városon belül ~5-10 000Ft/m áron lehet húzni az optikát.
Ebbe számolj bele minden költséget, a tervezés-engedélyzetetés-egyeztetés, útfelbontás, KPE cső fektetés, aknák építése stb.

Ebből kijön az, hogy 1km alépítmény 5 és 10 millió között van.

Mikróból már kapsz olyat 60-80GHz-n ami 99.99% rendelkezésre állással adja az 1.25Gbps-t (vagy a duplját két külön SFP porton) - mindezt BŐVEN a fenti árak alatt.

Miért gondolod ezt szerencsétlenkedésnek?!

Azért, mert amit írtál beruházási költségek bár soknak tűnnek, de nem 2 szál optikai kábelt tartalmaznak, de ha csak 2 szálat is tartalmaz akkor sem tudod összehasonlítani a kettő áteresztőképességét.

kb.: gázpalackot szállító kerékpáros vs tehervonat

Igen, a mikrohullámú átvitel erősen fejlődött, pl. az NEC elég jó dolgokat csinál (pl. modulációs módban már 4096QAM-ot tudnak egyes eszközei).
A 80GHz-es sávban az iPasolink EX és az iPasolink EX Advanced durva dolgokat tud (az utóbbi 10Gbps-os sebesség környékén van már), amikhez modulációs módban még csak nem is kell 256QAM fölé menniük, mert 80GHz-en nagyon széles az engedélyezett rádiós csatorna. Ha mindkét polarizációt használja az ember (XPIC), akkor duplázódik a maximálisan elérhető adatátviteli sebesség (igaz, ehhez több eszköz is kell, kétszer annyi kültéri egység és kétszer annyi modem, na meg KF-kábel is, továbbá az antenna is drágább ebben az esetben, ha két kültéri egységet fogad).

NEC iPasolink EX:
https://www.necam.com/docs/?id=14600916-3fde-4404-9f4e-97da64289d58

NEC iPasolink Advanced
https://www.necam.com/docs/?id=a1fee22f-e19a-407d-ab05-305d952f535f

NEC iPasolink VR Series:
https://www.nec.com/en/global/prod/nw/pasolink/mbh_solution.html?

rosszul gondolom, hogy az XPIC az tulképpen egy adapter?
Az antenna az már "csőtápos" azaz lényegében nem RF kábel van. Ahogy a rádiót "ráakasztod" az antenna fenekére, úgy az vagy horizontálisan, vagy vertikálisan polarizált hullámokat ad ki (és fogad). Az XPIC pedig azt teszi lehetővé, hogy két rádiót tegyél rá (nyilván jelentős extra csillapítást iktat be).

Árak tekintetében nem tudom - de felteszem, kb azért használják, hogy antennahelyet spóroljanak...

Az XPIC nem adapter, hanem a mikrohullámú berendezések gyártóinak megoldása arra, hogy a két különböző polarizáción azonos frekipárral, ugyanazon csatornán dolgozó két link ne okozzon problémát egymásnak.

A keresztpolarizációs elnyomás általában olyan 30dB körüli (nagyobb antennáknál még ennél is jobb, a kifejezetten ilyen célra kihegyezetteknél meg 36..40dB is lehet), de a másik polarizáción beérkező jel mégis zavarásnak számít (pl. V poláron a vételi szint -40dBm, a H poláron akkor ez akár -70dBm is lehet), amit ki kell szűrni, erre való az XPIC (cross-polarization interference canceller). XPIC segítségével "tudatja" az egyik polarizáción működő eszköz a másikon működővel, hogy ő mit vesz, így a zavaró jelet mindkét eszköz el tudja tüntetni.

https://i2.wp.com/www.cablefree.net/wp-content/uploads/2015/03/CableFree-XPIC.jpg?w=511

ezzel illetve generálisan ezekkel keverhettem.
Ezeket is ismered?

Igen.

Telenor Hello Data

Hasznaltam privatban, vicckategoria sokszor 1 emberre is. Nemhogy 100-ra.

t

Nekem tökéletesen működik, úgylátszik van előnye az Isten háta mögött lakni.

Nekem szerencsére csak annyi kapcsolatom van az ACE-el, hogy bér-konfigoltam 1-2 cég routerére backup vonalnak - ahonnan az utóbbi 1-2 hétben ömlenek az e-mail-ek a kapcsolat kieséséről.

Bennem is elsőre az merül fel: Egy Graphisoft parkban nincsen optika??? Szerintem kérdezz meg egy UPC-t! Nekünk ők adnak bérelt vonalat optikán (igaz, van ahol Invitech infrastruktúrán) - az utóbbi 3 évben nem emlékszem említésre méltó kiesésre.

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Az Invitel, UPC, T, GTS es szakmabeli tarsaikkal az a problemam, h szuperul mukodnek, amig mukodnek. Amikor baj van, akkor viszont nagyon fohet a fejed, mert szarnak ra.

Az Invitel konkretan volt mar itt, ha jol tudom ok a parkban vannak optikaval. Az ugyfelszolgalatuk minosege a beka segge alatt talalhato.

A UPC-t felhivtam a mult heten, h mi lenne, ha beszelnenk a lehetosegekreol:
Vallalati elerhetoseg (12..?) -> menurengeteg -> jobban passzolo hijan uj elofizetes megrendelese -> lakossagi emberke kijelenti, h nem segithet, de tovabbitja, 48 oran belul keresnek -> azota azt hiszem, talan le is jart, vagy hamarosan fog (ha megis hivnak, majd jelzem itt).

GTS: bruhaha, fostalicska, hosting volt, legajja, ertetlenek, meg mar amugyis T

T: evekbe kerult, mire megszabadultunk a telefonos elofizetesuktol, voltam ugyfeluk korabban masik cegnel mas temaban, az idegeimet kikesziti, hogy lehet ennyire leszarni az ugyfelet, bortonnel buntetnem. Amugyis csak egy okadek tolvaj banda.

Marad, h keresem a kisebb szolgaltatokat, ahol emberi leptekek vannak es remelhetoleg szamit nekik az egy szerzodes is.
Nem akarom lecserelni az egeszet, csak egy masodik kell, hogy kiegeszitsek egymast. Megnott az evek alatt a ceg annyira, h megeri.

Az allammal? Annyira csak nem lehet szar a helyzet:)

:)

:-D

mvmnet?

Azt hittem, nagyobb tolvaj cegek nem fognak felmerulni a T-vel versenyben. De lassan meg a dobogorol is le lehet majd szorulni:)
Nem, kifejezetten rossz otlet.

A UPC tegnap felhivott (1 nap keses, de belefer).

Kabelen bent vannak az irodahazban, tokjo. De csak a 2. emeletig, de megcsnaljak dijmentesen, tokjo. A kerdes, hogy mikor.
Mondom hoho, elobb beszeljunk a feltetelekrol, pl. hogy mit tudnak adni, mennyiert.
20M/20M-ig van jogosultsaga targyalni velem.
200M/200M ugyeben majd keres vki mas.

Kicsit a (reg)multban ereztem magam:/

ne érezd magad ott.
1) régmúltban nem kaptál volna 200mbps netet
2) ahogy a bankban, itt is más "osztály" foglalkozik a kis és nagy ügyfelekkel.

Azt előre jelzem, hogy 200/200 esetén nem 20 000Ft-os havidíjban gondolkodj.

200M/s netet kapunk kb. ~5-6 eve.

A 20/20 annyira nevetseges, hogy majdnem elnevettem magam. Meg az otthoni elofizetesem feltoltesi sebessege is masszavabb annal ha jol emlekszem.
Nem tudom elkepzelni, h barmi cegnek megfelel 2018-ban.

> Azt előre jelzem, hogy 200/200 esetén nem 20 000Ft-os havidíjban gondolkodj.

En nem, de ok valoszinuleg nagyon el vanak rugaszkodva. En legalabbis a jelenlegi elofizeteshez fogom merni:)

Csak a 20/20-ból 20/20 a garantált (már ha bérelt vonal), és ezt elvileg 7/24 ki is hajthatod. A lakossági, best effort jellegű net teljesen más.

500 Mbit/s letöltési sebesség (Garantált 100 Mbit/s)
22 Mbit/s feltöltési sebesség (Garantált 5,5 Mbit/s)

Mindezt 5300 Ft-ert aruljak a nepnek.
A garantaltnal joval jobb minosegben szokott jonni a josag (nekem otthon 120-as van, azon legalabbis ez a helyzet).
A 20/20-ast ezzel szember 60k/ho aron adni cseppet arcpirito.

De ha maradunk csak a 20/20-as vonalon akkor is. Ilyesmivel legutobb 10 eve probaltak kiszurni a szemem.
Varom, h mit mondanak 200/200-ra.

es a hibaelharitasod is 72h, meanwhile mll-nel felhivnak hogy gebasz volt de javitottak, hova mehetnek leszopni.

Persze, mert olyan leszoposok.

Ha 72h, akkor mar majdnem tokmind1, mennyi. Kell a backup megoldas.

kicsit félreérted. az MLL-nél NEM 72h a hibaelhárítás. A lakosságnál annyi.

Ja, kozben rajottem.

Nekem is 120-as van otthon, valami négyezerpárszázért, messze a garantált fölött hoz, és gyakorlatilag atomstabil. Szerintem éves 10 óra kiesésnél többet még nem vettem észre, ami bőven 99+% - de még ettől is kevesebb probléma van a bérelt vonalainkkal (több szolgáltatótól is van).

De még egyszer: teljesen más a két szolgáltatás. Az egyik egy best effort jellegű, (elméleti) fair use policy, nincs garantált rendelkezésre állás, 72 órás hibaelhárítás, lakossági üfsz. és stb. A másik pedig pont nem ilyen, és ennek ára van.

Amirol beszelek az, hogy 2 x best effort uti rendelkezesre allasban az 1 x berelt vonalt nagy (de meg mindig nem elegendoen nagy SLA-val).

Csak erdeklodeskeppen ha van nekem egy berelt vonalam es tullepik az SLA-t, akkor mi tortenik? Hogy kapom en vissza a nekem okozott veszteseget?
Szerintem sehogy, definicio szerint keptelenseg.

Ennyit er onmagaban az SLA.
Es akkor meg nem arrol beszeltem, amikor a hiba ott van feheren-feketen (kabelatvagas), hanem csak ugy van vmi gebasz, amin lehet vitatkozni.

Apropo, kabelatvagasra vonatkozik az SLA, vagy nem, mert az a szolgaltaton kivul eso hiba?

vonatkozik, mivel feled kiesik a szolgaltatas.

OK, szoval mi van, ha a Jozsi atvagja a kabelt 2x es az SLA off?
Sokat nem tudok csinalni szerintem:)

Időarányosan elengednek valamennyit a következő számlából, nyilván arra nem fognak/tudnak fizetni, hogy neked ez ténylegesen milyen kiesést okoz (az valamilyen biztosító lenne), de gondolom, ahol milliárdok múlnak egy vonalon ott ennek megfelelően szánnak is rá.

Akkor minek vallalni barmennyit is? Vagy legalabbis minek hajtani a tizedszazalekokat?
Az ugy lenne korrekt, h ha kiesik az SLA-bol, akkor kotbert fizetnek. Ami aranyosan sokkal nagyobb resz, mint elengedni vmennyit.

Ma beszeltem Nabillal. O azt mondja, h a UPC vmi protected netet is tud adni. Kivancsi vagyok, hogy az ugy mennyire jon ki.

1. Akkor mar csak a UPC core szolgaltatasaban kell megbizni.
A lakossagi altalaban rendben van, de vannak alaposan idiota huzasaik. Pl. hogy nem peeringelnek a BIX-en a magyar szolgaltatokkal vagy mifene.

2. Az ugyfeloldali berendezes meg mindig SPOF, amire az ugyfelnek semmi befolyasa:/

A kötbérfizetés annyit fog tenni, hogy a kötbér mértéke a számládon lesz jóváírva. Tehát nem kifizeted a havi számlát, majd külön visszautalják a kötbért. A kötbér mértéke vagy az ÁSZF-ben, vagy az egyedi előfizetői szerzúdésedben van meghatározva.
Az utóbbi miatt - ha gondolod - kérhetsz az ÁSZF-ben leírttól elétérő kötbért, amelyet ha reális, a szolgáltató elfogad. Azt azonban ne reméld, hogy kiesett bevételt, vagy elmaradt hasznot kötbérként próbálsz érvényesíteni, erre gyakorlatilag nincs esély, ez nem reális más szekorban sem.

"Az ugyfeloldali berendezes meg mindig SPOF, amire az ugyfelnek semmi befolyasa"
Ez miért lenne így? Normális szolgáltatónak ha megmondod, hogy CPE eszközben is redundanciát kérsz, akkor kérésed szerint 2 (vagy akár több) eszközt fog letenni hozzád, és FHRP-zik a LAN oldalon. Értelemszerűen ezt a díjba be fogja kalkulálni.

"hogy nem peeringelnek a BIX-en a magyar szolgaltatokkal vagy mifene"
Az mennyiben érint téged mint végfelhasználót, ha más publikus vagy privát peeringeket használnak?

Egyébként a lényeg, hogy specifikáld az igényeidet a szolgáltató felé. Hány százalékos SLA-t és hibaelhárítási időt vársz el a teljes szolgáltatásra vagy az egyes vonalakra vonatkozóan, vonali és/vagy eszközredundanciát kérsz, nyomvonalfüggetlenséget, technológiai függetlenséget, szolgáltató oldali eszköfüggetlenséget, lesz-e másik szolgáltatótól is vonalad, kérsz-e attól is nyombonalfügetlenséget, a szolgáltató kapcsoljon át a vonalai között, vagy te akarod vezérelni dinamikus routing protokollal stb-stb.
Ha tényleg specifikálod az igényeidet, biztosan megfelelő ajánlatot és műszaki megoldást fognak adni rá.

Rákeresve itt a UPC EESz: https://www.upc.hu/pdf/aszf/egyseges_elofizetoi_szerzodes_adatlap_20180410.pdf , itt a minőségi célértékek: https://www.upc.hu/rolunk/halozati-szolgaltatasminosegi-parameterek/ , itt az ÁSZF: https://www.upc.hu/business/rolunk/szerzodesi-feltetelek/

Tudomásom szerint egyébként van más szolgáltatói jelenlét is a Graphisoft parkban, szóval lehet két szolgáltatótól is bérelt vonali interneted, ha úgy érzed, ez szükséges számotokra.

> Az utóbbi miatt - ha gondolod - kérhetsz az ÁSZF-ben leírttól elétérő kötbért, amelyet ha reális, a szolgáltató elfogad. Azt azonban ne reméld, hogy kiesett bevételt, vagy elmaradt hasznot kötbérként próbálsz érvényesíteni, erre gyakorlatilag nincs esély, ez nem reális más szekorban sem.

A kerdes koltoi volt.

> Ez miért lenne így? Normális szolgáltatónak ha megmondod, hogy CPE eszközben is redundanciát kérsz, akkor kérésed szerint 2 (vagy akár több) eszközt fog letenni hozzád, és FHRP-zik a LAN oldalon. Értelemszerűen ezt a díjba be fogja kalkulálni.

Igaz, igy is lehet csinalni es csokkenteni a hibak lehetoseget.

> Az mennyiben érint téged mint végfelhasználót, ha más publikus vagy privát peeringeket használnak?

Mint UPC ugyfel kellemetlenul erint, h bejarja a fel vilagot a csomag, amig eleri a celjat. Amikor a UPC-vel problema volt, akkor jellemzoen ezzel volt.

> Tudomásom szerint egyébként van más szolgáltatói jelenlét is a Graphisoft parkban, szóval lehet két szolgáltatótól is bérelt vonali interneted, ha úgy érzed, ez szükséges számotokra.

Olvasd vissza. Akirol en tudok, h van, attol nem akarok semmit.

BTW, mindenki csak a berelt volnalrol beszel, pedig a topic egyertelmuen mikros kapcsolatrol szol.
Szamomra erthetetlen, miert idegenkednek ennyire az emberek tole. N

"BTW, mindenki csak a berelt volnalrol beszel, pedig a topic egyertelmuen mikros kapcsolatrol szol."
Bizonyára tudod, hogy a bérelt vonal/bérelt vonali kategória a mikrós kapcsolatok is, legalábbis a licencelt frekvenciasávban üzemelők, renard írt hasonló eszközökről ebben a topikban. A szolgáltatók ezekre általában a vezetékes technológiáéval azonos rendelkezésre állást vállalnak, és ugyanúgy garantált átviteli sebességet a helyi szakaszon a szolgáltatóig.

Két panaszod volt. Az egyik hogy idén már másodszor szakadt meg a szolgáltatás. Erre megoldás a fent részletezett dolgok. A hiba okának függvényében vagy backup a jelenlegi szolgáltatódtól pl. eltérő bekötési ponttal, eszközzel stb., vagy backup egy másik szolgáltatótól származó kapcsolattal.

A másik sérelmed az volt, hogy a szerződött 200/200 Mbps sebességet nem tudod igénybe venni. Itt ugye kérdés, hogy hova, internetre a szolgáltatók általában csak a saját hálózatukon belül, illetve a kilépési pontig vállalnak garanciát, hiszen az internetet alkotó többi hálózatra nincs ráhatásuk. De ha a szolgáltatóig nincs meg a 200/200, és amúgy ez lenne a szerződésben szereplő garantált érték, akkor a kapcsolatot le kell adni hibára, és kérni a javítását - természetesen addig nem visszavenni a hibajegyet, amíg a javítás ténylegesen és mérhetően meg nem történt. Ha pedig hosszú ideig nem megfelelő, és nem tudják javítani, akkor tárgyalni róla, vagy végső esetben felmondani.

"Olvasd vissza. Akirol en tudok, h van, attol nem akarok semmit"
Ha jól olvastam vissza, akkor a T ellen keltél ki magadból egy régebbi telefonos előfizetés lemondási nehézsége kapcsán. Úgy gondolom, egy optikai vagy mikrós bérelt vonali szolgáltatás nem az a kategória, és nem is feltétlen ugyanazok foglalkoznak vele. De nyilván szabad döntésed van abban, hogy mely szolgáltatótól rendelsz, nem akarlak rábeszélni egyik szolgáltatóra sem, sem a topikban szereplő ACE-re, sem a UPC-re, sem az Invitechre, sem a Telekomra, sem az AH-ra, sem a Rendszerinformatikára, sem a Rackforestre, sem a Telenorra, sem az MVM-re. Kimaradt valamelyik a topikban eddig említettek közül? :)

Utalom a kioktato stilust.
Hagyjuk.

"mindenki csak a berelt volnalrol beszel, pedig a topic egyertelmuen mikros kapcsolatrol szol."

A bérelt vonal egy szolgáltatás típus (ami abból ered, hogy eleinte a drótos szolgáltató adott ilyen: MLLN - managed leased line) a mikro pedig egy átviteli közeg.

A bérelt vonalat lehet adni mikrón, rézen, optikán, koaxon. Mindegyiken garantálható a szolgáltatás minősége (koax esetén trükkösebb, de gyanítom, ott is el vannak különítve egymástól a best effort async és a bérelt vonal jellegű szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek).

Atfogalmazom.
Mindenki a kabeles szolgaltatast erolteti.

> Az utóbbi miatt - ha gondolod - kérhetsz az ÁSZF-ben leírttól elétérő kötbért, amelyet ha reális, a szolgáltató elfogad. Azt azonban ne reméld, hogy kiesett bevételt, vagy elmaradt hasznot kötbérként próbálsz érvényesíteni, erre gyakorlatilag nincs esély, ez nem reális más szekorban sem.

A kerdes koltoi volt.

> Ez miért lenne így? Normális szolgáltatónak ha megmondod, hogy CPE eszközben is redundanciát kérsz, akkor kérésed szerint 2 (vagy akár több) eszközt fog letenni hozzád, és FHRP-zik a LAN oldalon. Értelemszerűen ezt a díjba be fogja kalkulálni.

Igaz, igy is lehet csinalni es csokkenteni a hibak lehetoseget.

> Az mennyiben érint téged mint végfelhasználót, ha más publikus vagy privát peeringeket használnak?

Mint UPC ugyfel kellemetlenul erint, h bejarja a fel vilagot a csomag, amig eleri a celjat. Amikor a UPC-vel problema volt, akkor jellemzoen ezzel volt.

> Tudomásom szerint egyébként van más szolgáltatói jelenlét is a Graphisoft parkban, szóval lehet két szolgáltatótól is bérelt vonali interneted, ha úgy érzed, ez szükséges számotokra.

Olvasd vissza. Akirol en tudok, h van, attol nem akarok semmit.

BTW, mindenki csak a berelt volnalrol beszel, pedig a topic egyertelmuen mikros kapcsolatrol szol.
Szamomra erthetetlen, miert idegenkednek ennyire az emberek tole. N

Egy lakossági (best effor) netre a 72 órás hibaelhárítás a kötelező, az éves vállalás meg emlékeim szerint szolgáltató függő.
A másik része, hogy mások a minőségi mutatók is.

A bérelt vonal esetén 4-8 órán belül megkezdik a hibaelhárítást, és a tapasztalat azt mutatja - ha nem kábelvágás van - akkor elég gyorsan meg is oldják.

A kábelátvágás része az SLA-nak. A szolgáltató azt vállalta, hogy éves szinten 99.5% elérhető a vonalad, adott kapacitással.
Ha esetleg nem tudja megoldani akkor kötbért fizet, melynek mértéke a szerződésben van definiálva. Nem emlékszek, de talán 3 nap kiesés után jóváírják az adott hónapot.

Okozott veszteség? Ezt máshonnan kéne megközelíteni.
Ha van egy bolt, ahol az óránkénti forgalom 500 000Ft (ami 5% árrés mellett is 25 000Ft!) el kell gondolkodni, hogy ezt
1 ADSL-el akarom-e megoldani, vagy egy bérelt vonallal, esetleg belefér-e egy ADSL/kábelnet plusz egy bérelt vonal. (természetesen külön infrastruktúrán) - esetleg két egymástól teljesen független bérelt vonal.

Képzeld, van olyan szolgáltató, akitől tudsz venni redundáns infrastruktúrán hozzáférést - talán némileg olcsóbban, mintha két külön szolgáltatótól vennéd - és képesek evégett egészen magas kötbért is vállalni.
DE! ha az óránkénti elmaradt hasznod bizonyíthatóan 100 000Ft körüli (v magasabb) tétel, akkor ne azt nézd, hogy kapsz-e ennek megfelelő kötbért a szolgáltatótól (mert NEM kapsz).
Hanem oldd meg magadnak két (vagy három) bérelt vonalat,külön szolgáltatóktól, saját PI blokkal...

> Ha esetleg nem tudja megoldani akkor kötbért fizet, melynek mértéke a szerződésben van definiálva. Nem emlékszek, de talán 3 nap kiesés után jóváírják az adott hónapot.

Az epp a lofasz meg semmi.

> Képzeld, van olyan szolgáltató, akitől tudsz venni redundáns infrastruktúrán hozzáférést - talán némileg olcsóbban, mintha két külön szolgáltatótól vennéd - és képesek evégett egészen magas kötbért is vállalni.
> DE! ha az óránkénti elmaradt hasznod bizonyíthatóan 100 000Ft körüli (v magasabb) tétel, akkor ne azt nézd, hogy kapsz-e ennek megfelelő kötbért a szolgáltatótól (mert NEM kapsz).
> Hanem oldd meg magadnak két (vagy három) bérelt vonalat,külön szolgáltatóktól, saját PI blokkal...

Te vagy a nemelso, aki leirja ezeket. Tisztaban vagyok vele.
Azt akartam jelezni, erzekeltetni, kozolni, leszogezni, h az SLA nem jelent semmit. A szolgaltato vallalja es ha nem teljesiti, lenyegeben akkor sincs semmi, a szolgaltatonak siman *megeri* arra jatszania, hogy megszegheti.
A 'megeri' dologba nem szamoltam be az helyzet negativ marketingjet az egyszerusites kedveert.

Igy igen, az ugyfel vagy felkeszul vmi modon a helyzetre, vagy reszkiroz es nyeli a bekat. A hogyan es a mennyire reszben penzkerdes.
Leirtam en is (nem eloszor). Cool.

"az SLA nem jelent semmit. A szolgaltato vallalja es ha nem teljesiti, lenyegeben akkor sincs semmi, a szolgaltatonak siman *megeri* arra jatszania, hogy megszegheti."

Az ügyfél szemszögéből nézve milyen reális megoldást látsz erre? Vigye le a szolgáltató vállalt SLA-t (pl. 90%-ra), és növelje a vállalt hibaelhárítási időt (pl. 96 órára)? Vagy vállalja a szokásos 99,5-99,7% között és 6-14 órával, de minden előfizetőhöz építsen minimum két, független nyomvonalú kábelt?

Az előbbi azt jelentené, hogy a markoló ugyanolyan valószínűséggel jönne, azonban nagyobb vagy többszöri hiba előfordulásakor előfizetőként kisebb eséllyel lennél jogosult a kötbérre. Egyúttal azt is jelentené, hogy ha nem kábelszakadás az ok, hanem például egy központi konfigurációs hiba van, akkor azzal már nem is kellene annyira sietnie a szolgáltatónak, hiszen a gyengébb SLA-ba sokszorosan bele fog férni.

A második azt jelentené, hogy a markoló által okozott problémát jó eséllyel kivédted, ellenben a költség legalább kétszeres lesz, ez pedig jóval drágább szolgáltatást eredményezne (a második nyomvonal hosszabb, ekkor már az ügyfélhez is más CPE kell, a központi berendezések is duplázódnak stb.).

De ez máshol is így működik. Ha a szél elszakítja az elektromos vezetéket, és emiatt áramszünet lesz nálad, az áramszolgáltató sem fogja megtéríteni azt a károd, hogy elveszett a két órája szerkesztett dokumentum, és majd újra kell kezdened, vagy hogy a sarki fűszeres ekkor nem tudott eladni. Vagy ha csőrepedés miatt nincs víz, és az autómosó emiatt nem tud mosást vállalni. Arról pedig nem is beszéltünk, hogy nem csak hibák lehetnek, hanem kiértesített tervezett karbantartások is.

"Igy igen, az ugyfel vagy felkeszul vmi modon a helyzetre, vagy reszkiroz es nyeli a bekat. A hogyan es a mennyire reszben penzkerdes."
Tényleg érdekelne, hogy előfizetői szemszögből melyiket tartanád jónak, vagy van-e rá egy - reális - teljesen más javaslatod.

> Az ügyfél szemszögéből nézve milyen reális megoldást látsz erre? Vigye le a szolgáltató vállalt SLA-t (pl. 90%-ra), és növelje a vállalt hibaelhárítási időt (pl. 96 órára)? Vagy vállalja a szokásos 99,5-99,7% között és 6-14 órával, de minden előfizetőhöz építsen minimum két, független nyomvonalú kábelt?

Nem latom, miert segitene rajtam barmit, ha pl. levinnek az SLA-t.

> minden előfizetőhöz

En a sajat problemammal foglalkozom, nem kivanom megoldani minden elofizeto egyetemes gondjat.

> a markoló által okozott problémát jó eséllyel kivédted, ellenben a költség legalább kétszeres lesz

Ne ragadj bele a parkolos peldaba. Lehet mas is (HW es SW is, emberi hiba is).

> Tényleg érdekelne, hogy előfizetői szemszögből melyiket tartanád jónak, vagy van-e rá egy - reális - teljesen más javaslatod.

En ugy gondolom, ezt a megoldast a szolgaltatonak kell kitalalnia es leszallitania, nem az ugyfelnek. Az ugyfel a user story-t adja, ami jelen esetben egy problema.
Felenk ez igy mukodik. Az tobbnyire egy rossz megoldas, amit az ugyfel mond meg, h *UGY* kell megcsinalni.

Ezzel egyutt is itt van egy otlet.
Ha lenne egy olyan megoldas, ahol tobb szolgaltato egyuttmukodik es egy integralt megoldast adnak.
Egymastol fuggetlenek, de megis az integraciot nem az ugyfelnek kell elvegeznie.
Nem kell lennie kabeles megoldasnak, az egyedi SLA nem is lenne annyira lenyeges, csak az egyuttes. Feltehetoleg igy koltseghatekony es magas rendelkezesre allasu is lenne egyben.
Most az ugyfelnek kell osszevadasznia mind.
Persze kozben meg kell oldani pl. az ugyfelszolgalat problemajat (otlet: barmelyiket hivom, ok lefocizzak egymas kozott) vagy a bizalmat (kezdjek azzal, h eleve mar a pre-sales es sales fazist nem kurjak el a balfaszkodassal).

Ehhez mondjuk lehet olyan dimenziokba kell kilepniuk a szolgaltatoknak, amit itthon a 90%-uk hirbol sem ismer.

"En ugy gondolom, ezt a megoldast a szolgaltatonak kell kitalalnia es leszallitania, nem az ugyfelnek. Az ugyfel a user story-t adja, ami jelen esetben egy problema."
Teljes mértékben egyetértek. Az ügfélnek nem a megoldást kell kitalálnia, hanem csak meg kell határoznia az elvárásait. A megoldásra a javaslatot a szolgáltatónak kell megadnia.

"Ezzel egyutt is itt van egy otlet."
De ez így működik jelenleg is. Odamész az egyik ISP-hez (nevezzük ISP1-nek), és elmondod, hogy te márpedig a teljes szolgáltatásra elvársz éves pl. 99,9%-ot, és 200 Mb/s sebesség kell neked, esetleges szakadáskor meg elég a 150 is. Ezeket te meg tudod határozni, mivel a te üzleted, üzletmeneted függvénye. Ez az igény specifikációja.

Ha ez megvan, akkor több eset lehetséges.
a) ISP1-nek oda 1 vagy 2 független iránya, vagy reális keretek között kiépíthető.
b) ISP1-nek csak 1 iránya van kiépítve, ekkor másik megkérdezi a többi társszolgáltatót, amelyeknek lehet hogy van ott meglévő vagy létesíthető infrastruktúrájuk, és nagykerben adnak ISP1 számára L2-t, amire az L3 szolgáltatást ISP1 adja.
c) ISP1-nek nincs sem saját infrastruktúrája, sem a kiépítés nem lehetséges (például önkormányzati rendelet tiltja, közben lévő ingatlanok tulajdonosai nem járulnak hozzá, hogy átmenjen rajtuk keresztül kábel, az építés nem kap NMHH enggedélyt, sok más oka lehet még), sem a nagyker partnerek nem tudnak oda elérést biztosítani.

Mindkét esetben az ISP1-gyel fogsz szerződésben állni, ISP1 vállalja a végpont elérhetőségére az SLA-t, a végpont hibaelhárítási idejét stb. Fontos, hogy nem az egyes vonalakra, hanem a két vagy több kapcsolat által biztosított nyomvonal- és eszközfüggetlen teljes megoldásra. A c) ugye értelemszerűen az az eset, amikor ISP1 nem fog tudni ajánlatot adni, ekkor nyugodtan megkeresheted ISP2-t, ISP3-at, ISP4-et, mert lehet, hogy nekik mások a nagykereskedelmi partnereik.

"Most az ugyfelnek kell osszevadasznia mind"
De nem! A szolgáltatód (ISP1) el fogja intézni. Csak mondd el neki, hogy mi az elvárásod.

"> minden előfizetőhöz
En a sajat problemammal foglalkozom, nem kivanom megoldani minden elofizeto egyetemes gondjat"

Akkor félreértettelek. Azt gondoltam, hogy azt akarod mondani, hogy külön kérés nélkül legyen redundáns infrastruktúra. Ebben az esetben ez a minden előfizetőt jelentené (és mindenkinek drágább lenne, akkor is, ha nem kell neki az emelt rendelkezésre állás). De az előzőek alapján már érteni vélem, hogy inkább az zavarna téged, ha neked kellene kigondolnod a megoldást, két szolgáltatóval szerződni, két ügyfélszolgáltattal bajlódni stb. De mint írtam, nem kell kettővel. Kérheted egy ISP-től, és nem kell hogy téged érdekeljen az, hogy ISP1 szolgáltatása más szolgáltató kábelén van megvalósítva. Te csak és kizárólag ISP1-gyel kell hogy szerződj, tárgyalj, ügyfélszolgálatozz.

> De nem! A szolgáltatód (ISP1) el fogja intézni. Csak mondd el neki, hogy mi az elvárásod.

Gyakorlatilag leirtad, h nem igy mukodik. Vagy tud szolgaltatni, vagy nem. Nekem kell levadaszni. OK igaz, ez mar atfedesben a brokerkedessel.

> Te csak és kizárólag ISP1-gyel kell hogy szerződj, tárgyalj, ügyfélszolgálatozz.

ISP1 ha nem tetszik, mehetek ISP2 nevu tarsahoz? Nem (en nem ismerek ilyet). Akkor nem jo. Azt akarom, hogy egyutt vallaljak a felelosseget.

Ezen kivul a gyakorlatban egy szolgaltato sem ajanlotta fel sosem ezt a lehetoseget.
A legutobbi aki megkeresett (azt hiszem ebben a threadben is emlitettek oket, mint uj opcio itt a parkban) azzal vagizott, hogy ok 99.8%-ot adnak, mig masok csak 99.5%-ot. Senki nem beszelt olyanrol, hogy ket fuggetlen, relativ kis SLA-val rendelkezo, de olcso szolgaltatast nyujtana, amelyik osszessegeben kellene, hogy usse az oszes tobbit. Pedig mikroval, partnerkedessel ennek nem kellene nagy dolognak lennie manapsag. Szerintem.

"Senki nem beszelt olyanrol, hogy ket fuggetlen, relativ kis SLA-val rendelkezo, de olcso szolgaltatast nyujtana, amelyik osszessegeben kellene, hogy usse az oszes tobbit. Pedig mikroval, partnerkedessel ennek nem kellene nagy dolognak lennie manapsag."
Kérted tőle, hogy te mondjuk 99,8%-os rendelkeszésre állást szeretnél a szolgáltatásra, és teszem azt 6 órás hibaelhárítást? Tehát tudott egyáltalán a megkérdezett szolgáltató arról, hogy neked ilyen igényed lenne?

Itt megütötte a szemem az olcsó szolgáltatás említése, de én olcsót nem mondtam. Azt próbálom átadni, hogy példaként ha egy sima bérelt vonali internet szolgáltatásra 99,5%-ot vállal egy szolgáltató (mikrón, optikán, rézen), akkor ha te - a felnti példánál maradva - 99,8%-ot kérsz, akkor ennek biztosításához backupot fog tervezni és ajánlani neked. A backup lehet ugyanúgy egy másik 99,5%-os bérelt vonali internet, de a szolgáltatásra vonatkozóan a rendelkezésre állás ugye nagyobb lesz, és ezt vállalja a szolgáltató feléd. (Persze nem csak bérelt vonallal lehet backupot csinálni, csak a 200/200-ból indultam ki.)

"Pedig mikroval, partnerkedessel ennek nem kellene nagy dolognak lennie manapsag."
De épp erről beszélek, hogy meg lehet oldani. Akár mikróval, akár optikán. Kisebb sebességeket rézen is. Lehet optika+optika, optika+mikró, mikró+mikró stb., a szolgáltató felméri a lehetőségeket, és a végén kapsz egyetlen ajánlatot egy szolgáltatásra, két kapcsolatra. Arról neked nem is kell tudnod, hogy melyik kapcsolatot melyik szolgáltató fizikai infrastruktúráján megy. (Lásd még például azt a helyzetet, amikor UPC területre kérsz pl. DSL szolgáltatást az Invitechtől. Ekkor sem kerülsz jogviszonyba a UPC-vel, hiába ő adja a rezes helyi szakaszt.)

"Gyakorlatilag leirtad, h nem igy mukodik. Vagy tud szolgaltatni, vagy nem. Nekem kell levadaszni. OK igaz, ez mar atfedesben a brokerkedessel."
Nem ezt írtam, legalábbis nagyon nem ez volt a lényege. Az a) vagy a b) vagy a c) változatra értetted ezt? Egyet kell találnod, és nem kettőt összehangolnod. Nem mindegy.

> Kérted tőle, hogy te mondjuk 99,8%-os rendelkeszésre állást szeretnél a szolgáltatásra, és teszem azt 6 órás hibaelhárítást? Tehát tudott egyáltalán a megkérdezett szolgáltató arról, hogy neked ilyen igényed lenne?

Igazad van, lepjunk kicsit vissza.
Internet szolgaltato tolem meg sosem kerdezte meg, mire van szuksegem. Azt mondtak, h mit adnak. A SLA-rol es csak annyiban volt szo, ha vmelyiknek eltert az allitolagos atlagostol. Nem kerdeztek, mennyit akarok, mire akarom hasznalni, korulmenyek stb.
Igaz kis es nagy szolgaltatora is.

> 99,8%-ot kérsz

Valoban egyszeru lenne a vilag, ha igy meg tudnam hasznalni. De en nem 100%-ot akarok, hanem minel kevesebb kiesest abban az idoszakban, amikor nekem szuksegem van ra.
Magyarul a leheto legjobb szolgaltatast a leheto legolcsobban. Remelem, nem arultam el nagy titkot.
A 99,8% nekem ugyanugy faj, ha rosszkor jon.

Ezert irtam, h jelenleg az ugyfelnek kell hozza alkalmazkodnia, jelenleg szerintem ez a leginkabb eletkepesebb megoldas.

> De épp erről beszélek, hogy meg lehet oldani. Akár mikróval, akár optikán. Kisebb sebességeket rézen is. Lehet optika+optika, optika+mikró, mikró+mikró stb., a szolgáltató felméri a lehetőségeket, és a végén kapsz egyetlen ajánlatot egy szolgáltatásra, két kapcsolatra. Arról neked nem is kell tudnod, hogy melyik kapcsolatot melyik szolgáltató fizikai infrastruktúráján megy. (Lásd még például azt a helyzetet, amikor UPC területre kérsz pl. DSL szolgáltatást az Invitechtől. Ekkor sem kerülsz jogviszonyba a UPC-vel, hiába ő adja a rezes helyi szakaszt.)

Tovabbra is ott tartunk, h ha beszarik a UPC, akkor szopoagon vagyok. Vagy azt mondod, hogy a UPC-n nem is fog keresztul menni a csomag? Itt en most nem vmilyen dinamikus routingos megoldasrol beszelek. Vagy ha a UPC-t nem tudom felhivni, tudok beszelni a tarsszolgaltatoval? Ilyen megoldasrol en meg nem hallottam.

Ezen kivul a UPC tovabbra is k. dragan el fog akarni adni nekem (najo, meg varom az ajanlatukat) egy megoldast, amit sajat kutfobol toredekaron meg tudok valositani. A problemam ezzel az, h ha jol mukodne a rendszer, a UPC ezt valojaban hozzam kepest olcsobban es magasabb minosegen kellene, h tudja biztositani, mivel nala adott ehhez minden feltetel.
De bevallom, itt feltetelezes szintjen jarok. Varjuk be, mit mondanak.

"ha beszarik a UPC, akkor szopoagon vagyok"
Mit értünk azalatt, hogy nem működik a UPC? A UPC internetjét? Vagy ha úgy en bloc az egész UPC meghal, MPLS-estől, WDM-estől, optikástól, NNI-ostól?

"Tovabbra is ott tartunk, h ha beszarik a UPC, akkor szopoagon vagyok. Vagy azt mondod, hogy a UPC-n nem is fog keresztul menni a csomag?"
Több lehetőség van. Vagy ISP1 be van települve ISP2 POP-jába is (ekkor ugye csak a helyi szakasz kell ISP2-től), vagy nincs betelepülve, ekkor ISP2 nem interneten, hanem L2-n, pl. EoMPLS-sel elviszi a forgalmat a végfelhasználó és ISP1 között, ISP1 pedig adja rá az L3-at célszerűen másik POP-ból, illetve a teljes szolgáltatásra ISP1 vállal garanciát.

"Internet szolgaltato tolem meg sosem kerdezte meg, mire van szuksegem. Azt mondtak, h mit adnak."
Ez egyébként elég nagy baj, viszont alapvetően nem az internetszolgáltató keres meg téged ajánlattal, hanem te keresed meg az internetszolgáltatót az üzleti igényeddel, és azzal, hogy adjon erre ajánlatot és megoldást.

"Magyarul a leheto legjobb szolgaltatast a leheto legolcsobban. [...] A 99,8% nekem ugyanugy faj, ha rosszkor jon."
Értem hogy fáj, de valahogy mégis meg kell határozni egy rendelkezésre állást. A kiesés nagyon fáj, de viszonylag olcsó, és a kiesés csak kicsit fáj, viszont nem túl olcsó (esetleg kifejezetten drága) közötti skálán való elhelyezkedést valahogy meg kell határozni.

> Mit értünk azalatt, hogy nem működik a UPC? A UPC internetjét? Vagy ha úgy en bloc az egész UPC meghal, MPLS-estől, WDM-estől, optikástól, NNI-ostól?

Az, amikor a UPC-nel fellep vmi olyan hiba, a naluk kozpontilag szetbarmol mindent. Volt mar ra pelda az emlekeim szerint.

> Több lehetőség van

A kifejezesek nagyobb reszet nem ertem.

> keresed meg az internetszolgáltatót az üzleti igényeddel, és azzal, hogy adjon erre ajánlatot és megoldást.

EN: Aggyal netet.
ISP: Vidd.

Ezt is ugy, h van, h szoba sem allnak az ugyfellel. Ez a forum topik is errol szol. Szoba allt velem a

- Rackforest (valojaban UPC viszonteladokent, de legalabb az RF ugyfelszolgalataval targyalhatok, ha baj van)
* legalabb ismerjuk egymast es szukseg eseten kifozhetunk vmit kozosen, de azert messze nem arrol van szo, h talaljuk ki, mi a legjobb az ugyfelnek, inkabb csak arrol, hogy mit szoktak nyujtani
* ok azert flexibilisek, kaphatok a customizalasra

- a Rendszerinformatika: mar kaptam ajanlatot, de csak a sajat maguk berkein belul egy sablon szerzodesbol epitkeznek
* 99.8%, de erre irtam korabban, h igazabol a hajamra kenhetem, ha jot akarok, akkor emelle egy masik szolgaltato ugyanugy kellhet, akkor pedig lehet, inkabb joval olcsobban szeretnek 99%-ot, vagy akar meg kevesebbet, amibol aztan kifizethetem a masik szerzodest is

- UPC
* ok most nagyon igertek vmit, allitolag hamarosan kapok vmit, kiveve, ha osszeutkozik az RF-es szerzodessel es vmi belso idiotizmus miatt csak az egyikre adhatnak ajanlatot (pedig a ketto valojaban nem is ugyanarrol szol)

- Invitech
* Igert vmit emlekeim szerint, azota sem kapom.

A megoldaskeresesrol, az attitudrol talan meg annyit, h par eve egy masik ceghez kerestem mikros kapcsolatot (kabelt nem lehetett a hazba behuzni vmiert) es volt a T-nel egy ismeros ismerose es ajanlotta, h keressem meg oket. Erre hivatkozva es megkerestem, erre az ottani sales azt mondta az ismerosnek, h ha te ezt mondta, akkor csinald is meg. Jol kibasztam vele, meg nem is lett belole semmi.

"EN: Aggyal netet.
ISP: Vidd."

Ez ugye azért nem így kell hogy menjen. Az "Aggyal netet" kevés, ha nem csak a "valamilyen net" a célod.

TE: "Internetszolgáltatásra kérnék ajánlatot szimmetrikus 200 Mb/s sebességre. Ezen a telphelyen folyamatos üzemű gyártósor üzemel 7/24-ben, a gyártás folytonosságához szükséges a magas rendelkezésre állás, és a gyors hibaelhárítás. Ezért célszerűen éves 99,9% körüli SLA-t szeretnénk maximum 10 órás hibaelhárítással. A telephelyen kettős tápellátásunk biztosított, ezért örülnénk , ha a szolgáltató által telepítendő eszközök duáltáposak lennének. Szükségünk lenne egy publikus /28 tartományra is. A telepítési cím: ... az épület üzemeltetőjének elérhetősége: ..."
ISP: "Az ajánlatunk egy bérelt vonali internet szolgáltatást tartalmaz optikai főiránnyal és mikrós backuppal. Erre 99,8%-ot tudunk biztosítani, viszont 8 órás hibaelhárítási idővel. A részleket és a díjakat a mellékelt ajánlatunk tartalmazza."
TE: "Köszönöm, a backup elég lenne 100 Mb/s-ra, viszont a rendelkezésre állást tudjuk valahogy növelni?"
ISP: "Csatolva az ajánlat a kért módosításokkal."

Ehhez hasonló párbeszéd annyira elképzelhetetlen? Pedig van ilyen.

"erre az ottani sales azt mondta az ismerosnek, h ha te ezt mondta, akkor csinald is meg."
Ezt a történetet nem annyira sikerült megfejtenem, hogy az ismerősöd ismerőse milyen munkaviszonyban volt a sales-essel, meg hogy ez informális vagy rendes ajánlatkérés volt-e. De mindegy, nem annyira a konkrét szolgáltatókról beszélgetünk, hanem az ajánlatkérés elvéről.

> Ez ugye azért nem így kell hogy menjen. Az "Aggyal netet" kevés, ha nem csak a "valamilyen net" a célod.

Akkor tudok valaszolni, ha kapok kerdest.

> Ehhez hasonló párbeszéd annyira elképzelhetetlen? Pedig van ilyen.

Nem lenne az. Nyilvan az aggyalnal tobb volt. A valosagban elmondtam, h mi van most stb.. A UPC-s szenvedest konkretan leirtam egy masik posztban korabban.
Nem vmi bizalomgerjeszto.

> az ajánlatkérés elvéről.

Pontosabban arrol, milyennek kellene lennie az adok-kapoknak. Hat most nem ugy van. Lehet neked mar tapasztalataid vannak.

> De nem! A szolgáltatód (ISP1) el fogja intézni. Csak mondd el neki, hogy mi az elvárásod.

Gyakorlatilag leirtad, h nem igy mukodik. Vagy tud szolgaltatni, vagy nem. Nekem kell levadaszni. OK igaz, ez mar atfedesben a brokerkedessel.

> Te csak és kizárólag ISP1-gyel kell hogy szerződj, tárgyalj, ügyfélszolgálatozz.

ISP1 ha nem tetszik, mehetek ISP2 nevu tarsahoz? Nem (en nem ismerek ilyet). Akkor nem jo. Azt akarom, hogy egyutt vallaljak a felelosseget.

Ezen kivul a gyakorlatban egy szolgaltato sem ajanlotta fel sosem ezt a lehetoseget.
A legutobbi aki megkeresett (azt hiszem ebben a threadben is emlitettek oket, mint uj opcio itt a parkban) azzal vagizott, hogy ok 99.8%-ot adnak, mig masok csak 99.5%-ot. Senki nem beszelt olyanrol, hogy ket fuggetlen, relativ kis SLA-val rendelkezo, de olcso szolgaltatast nyujtana, amelyik osszessegeben kellene, hogy usse az oszes tobbit. Pedig mikroval, partnerkedessel ennek nem kellene nagy dolognak lennie manapsag. Szerintem.

> Az ügyfél szemszögéből nézve milyen reális megoldást látsz erre? Vigye le a szolgáltató vállalt SLA-t (pl. 90%-ra), és növelje a vállalt hibaelhárítási időt (pl. 96 órára)? Vagy vállalja a szokásos 99,5-99,7% között és 6-14 órával, de minden előfizetőhöz építsen minimum két, független nyomvonalú kábelt?

Nem latom, miert segitene rajtam barmit, ha pl. levinnek az SLA-t.

> minden előfizetőhöz

En a sajat problemammal foglalkozom, nem kivanom megoldani minden elofizeto egyetemes gondjat.

> a markoló által okozott problémát jó eséllyel kivédted, ellenben a költség legalább kétszeres lesz

Ne ragadj bele a parkolos peldaba. Lehet mas is (HW es SW is, emberi hiba is).

> Tényleg érdekelne, hogy előfizetői szemszögből melyiket tartanád jónak, vagy van-e rá egy - reális - teljesen más javaslatod.

En ugy gondolom, ezt a megoldast a szolgaltatonak kell kitalalnia es leszallitania, nem az ugyfelnek. Az ugyfel a user story-t adja, ami jelen esetben egy problema.
Felenk ez igy mukodik. Az tobbnyire egy rossz megoldas, amit az ugyfel mond meg, h *UGY* kell megcsinalni.

Ezzel egyutt is itt van egy otlet.
Ha lenne egy olyan megoldas, ahol tobb szolgaltato egyuttmukodik es egy integralt megoldast adnak.
Egymastol fuggetlenek, de megis az integraciot nem az ugyfelnek kell elvegeznie.
Nem kell lennie kabeles megoldasnak, az egyedi SLA nem is lenne annyira lenyeges, csak az egyuttes. Feltehetoleg igy koltseghatekony es magas rendelkezesre allasu is lenne egyben.
Most az ugyfelnek kell osszevadasznia mind.
Persze kozben meg kell oldani pl. az ugyfelszolgalat problemajat (otlet: barmelyiket hivom, ok lefocizzak egymas kozott) vagy a bizalmat (kezdjek azzal, h eleve mar a pre-sales es sales fazist nem kurjak el a balfaszkodassal).

Ehhez mondjuk lehet olyan dimenziokba kell kilepniuk a szolgaltatoknak, amit itthon a 90%-uk hirbol sem ismer.

van a szolgáltatóval szerződésed, SLA vállalással.
Ha nem teljesíti a szerződést, jogosult vagy elállni (azonnal) -> nem áll érdekében arra játszani, hogy nem szolgáltat, Te meg nem fizetsz ezért...

Nem arra jatszik, hogy nem szolgaltat, hanem arra, hogy ha nem szolgaltat vmi extrem tortenes miatt, akkor sem megy tonkre a uzlet.
Megjelenhet ez tobbfelekepp is.

En mint ugyfel nem tudok vele mit csinalni, mivel nincs alternativa. Ezert teheti meg.
Igy workaroundolnom kell a problemat.

Ugye workaround lehet többféle, minőség kérdése.
Vehetsz mobilnetet (vagy kérsz a szolgáltatótól mobilnet alapú backup-ot - ebben az esetben még az IPd is maradhat uaz) - nyilván kicsit degradáltabb lesz a szolgáltatás abban az évi max 43 órában...

Másik opció: a 100-200mbps bérelt vonalad mellé veszel egy másik hasonló (vagy azonos) sebességű backupot - másik szolgáltatótól másik infrastruktúrán.

Ha jól gondolom, Bp-en ilyen sebességű (vagy gyorsabb) netet 100-200e közötti áron kapsz licenszelt mikrón. (értsd: bérelt vonal, 99.5% SLA) Nem egy cégtől, hanem soktól. Talán többtől, mint egy kezemen meg tudom számolni...

> nyilván kicsit degradáltabb lesz a szolgáltatás abban az évi max 43 órában...

Meg nem erted. Nincs garancia a 43 orara. Van a szolgaltato kedves igerete (garanciaja) arra, h 43 oran tul fizet egy kis semmit es felmondhatom a szolgaltatast a szerzodes keretein belul.
De nincs garancia arra, h valoban mukodni fog.

Javits ki, ha rosszul latom.

normál esetben valóban nincs garancia arra, hogy a szolgáltató meg fogja oldani a hibát 8 (vagy akár 43) órán belül.

1) amennyiben nem oldja meg, onnantól kezdve téged már nem köt a szerződés. (ha bebukta az ÉVES SLA-t, akkor jogosan jelezheted, hogy innentől határozatlan idejűként kéred a szerződésed kezelését)

2) a szolgáltató vállalt időn belül (4-8 óra) megkezdi a hiba (érdemi) elhárítását. Az érdemi alatt azt értem pl mikró esetén kimegy a helyszínre és ellenőrzi azt, ha szükséges, belátható időn belül cseréli (természetesen, ha a bejutás biztosított pl vasárnap reggel).
Elvágott optika esetén megkezdi a hiba feltárást.
Azért a tapasztalat azt mutatja, hogy a optika vágása, és mikrós meghibásodás is megoldott kevesebb mint 12 óra alatt.
Feltéve, ha pl nem dőlt ki a viharban a mikrós torony...

3) az "egy kis semmit" hasonlítsd össze azzal, hogy
a) mennyire fáj neked a kiesés és mennyit javít a közérzeteden a kötbér (értsd: ha 100ember nem tud emiatt dolgozni, akkor tényleg vegyél tartalék vonalat. ha 3 embernek kell, akkor meg oldd meg mobilnettel és álljatok addig fél lábon)
b) mennyire szorítja őt a cipő a kötbér végett (ennek mértékét is lehet a szerződésben változtatni)

El tudsz képzelni olyan scenariot amikor a szolgáltató - bár akarja - de nem tudja kijavítani a hibát 24 óra alatt?

Az AH Rt-vel eddig csak jó tapasztalataim voltak.
Az adott szolgáltatással (mikrohullamon keresztül internet) nem volt nagyobb gond.
Ügyfélszolgálat rendben, nincs hatalmas menürengeteg. Visszahívnak időben, ha olyan a probléma, akkor általában technikai emberhez kapcsolnak a NOC-ban.
Szükség esetén kijönnek, időpontot egyeztetnek a kapcsolattartóval.

--------------------------------
...úgyis jönnek...

Idézet:
Az AH Rt-vel eddig csak jó tapasztalataim voltak.

+nagyonsok

15+ eve van 20+ AH berelt vonalunk es internetunk. Ha vasarnap hajnali egy orakor jelentem be a hibat, akkor fel kettokor mar uton vannak kijavitani :-)

+fél.
Azért csak fél, mert közvetve van kapcsolatunk az AH-val, de ha kiesés volt, akkor az nem az AH sara volt.
Nem lennének rosszak ezek a licenszelt mikrós szolgáltatások, csak épp nem túl sebesek és combos az áruk.

a nem túl sebesek: 38GHz esetén gond nélkül megy a 360mbps

mihez képes magas az áruk? az optikán v rézen adott bérelt vonalhoz képest nem veszélyes...

Igazad lehet, mihez képest.
Itt vidéken 20-50 Mbit/s szimmetrikus kapcsolatot tudtak csak ajánlani legtöbben (mikrós szolgáltatók, licenszelt frekvenciákon, komoly eszközökkel) egy éve havi nettó 100k-tól, egy telephelyre és kapásból ugye kettő kellett volna. Ami költségben azért vidéki KKV szinten már kezd érződni.

Ez még az a pont ahol érdemes nem licenszelt technikákkal játszani, mert kihozható ugyanaz a sebesség jóval olcsóbban, még ha a megbízhatóság nem is lesz hasonló (bár azért a régi mikik még elég jól húzzák).

Lehet a fővárosban jobb a helyzet.

azert a 24+ ghz cuccok nem nagy tavolsagokra valok, vegyes idojarasban olyan max 2-3km amin meg hasznalhato, sivatagban persze akar 6-10km is lehet, ahol se eso se zaj. cserebe nem olcsok, misi alatt nehezen jon ki egy link, talan az uj ubnt cuccokkal, de az meg nem annyira pro kategoria.

Hát izé...
A nagy(obb) gyártók esetén (Alcoma,Racom,Siae,SAF) gyakorlatilag azonos terméket kapsz mint a többi licenszelt freki esetében, csak máshová "hangolva". Ezért nyilván nem lesz olcsóbb (se drágább) - viszont azonos minőséget kapsz.

Az EIRP korlát betartásával tényleg elég rövid linkeket lehet építeni, bár ha jól emlékszek, SAF rádióval 0dB _alatti_ adásszinttel volt stabilan működő ~8km szakaszunk. (talán 2x80cm körül antennával)
Vannak olyan gyártók akik engednek 0dB feletti kimenő teljesítményt, ott nyilván még stabilabb tud lenni egy ilyen kapcsolat.
(azaz nagy esőben nemhogy nem szakad meg, de még le sem modulál)

Ps: ugye 5GHz esetén se kilométerekről beszélünk "legális" EIRP esetén...

Most 24GHz esetén talán a legolcsóbb a Mimosa B24, durván nettó 5-600 HUF. Integrált antennával, aggregált 1.5gbps átviteli kapacitással (azaz ~750mbps fullduplex) ez nem klasszikus licenszelt féle rádió, inkább egy 5GHz 4x4 MIMO megoldás más frekire hangolva.

A rendszerinformatika.hu szeretne saját optikát vinni a Graphiba, ehhez keresnek jelenleg előfizetőket a parkban. Eléggé jó áron szolgáltatának, érdemes lenne velük fölvennetek a kapcsolatot.

A rendszerinformatika.hu-nak tudtommal a UPC a hálózati partnere (azaz ők viszik azt az optikát, ha viszik)

----------------------------------^v--------------------------------------
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Szerintem az számít, hogy kivel vagy szerződésben és hogy ők mit és hogyan szolgáltatnak. Hogy az fizikailag UPC üveg vagy saját vagy akármi, nem releváns igazán.

Azbeszmegbasz, jól értem, hogy a Graphisoft nem úgy építette föl az irodakomplexumot, hogy sötét üveg megy vmi helyi központból mindenhova (vagy gyűrűben, vatevör, redundánsra megtervezve), ahova a szolgáltató beállhatnának?

--
„Spiró ótvar, Konrád átok, Nádastól meg mindjárt hányok!”

De igen, tudtommal ugy.
Csak epp oda bekerul aranytalanul draga (ha helyesek az informacioim) es/vagy nem engedik akarkinek.

Igaz ez egyebkent minden masra is. Tudtommal pl. ettermet sem csinalhat akarki csak ugy.

valamiből ki kell fizetni az infrastruktúra kiépítését...

Aha, hosszutavu gondolkodas:(

Tisztara mint vmi balatoni langosos.

Figyu, felépítenek egy ipari parkot, társasházat, etc.
több lehetőség van:
1) a kivitelező megcsináltatja magának, és ezzel csábítja oda a bérlőket/vásárlókat
2) a kivitelező nem akar ezzel foglalkozni (pláne miután megkereste vmi nagyobb szolgáltató) és azt mondja: x évig kizárólagosságot biztosítasz, cserébe én mindent megcsinálok a saját költségemen
3) a kivitelező azt mondja a szolgáltatóknak: most vagy soha: be lehet költözni most, 5-10 évig biztosan nem engedek fúrni-faragni, aki nem jött, az majd bérel a többiektől.

Szinte mindegyikre láttam példát. Van pl a ...pargo nevű szolgáltató, aki bizonyos plázákban megcsinálta a gyengeáramú kábelezést (és internetet is biztosít - drágán, de legalább gyengét). nos ~3-6000Ft/hó áron ad egy végpontot a rendezőtől, ha éppen ADSL-t akarsz az egyetemes szolgáltatótól. Az, hogy oda beállj konkurrensként az kb lehetetlen.
Tehát vagy Ő, vagy DSL (+végpont bérlet) vagy mobilnet...

Ismerős cég épít olyan társasházat, hogy ELŐRE megkerestük az összes városban lévő szolgáltatót (Digi,Invitel,Telekom, UPC) mindenki behúzta a házba a kábelt a saját költségén, és tudomásul vették, hogy fúrni faragni nem lehet az átadás után.
Gyanítom a UPC a koaxot, a másik három pedig FTTH-t behúzta a lakásoknál lévő rendeződobozba is.

Akkor most leirtad a (kb. elkepzelheto) ket szelsoseges vegletet.
Hol a problema?

Mindent egybevetve nekem egyebkent teljesen rendben van a mikros internet kapcsolat. Masok kopkodnek ra.

Van/volt vele problema, de az kezelhetonek tunik ill. nem alapvetoen teszi tonkre a szolgaltatast (10% lassulast az maximumhoz kepest szinte eszre sem veszunk a napi munkaban).
Ami problema volt azok kozponti gebaszok voltak mostanaban. Ha a szomszed szobaba huztak volna be az uveget arrol az infrastrukturarol, akkor is erintettek lettunk volna.

Ezert szeretnennk redundanciat.