Elsőbbség

Elsőbbségadással kapcsolatos történet következik.

Adott a képen látható kereszteződés:

A nagy képen nem annyira látható (bár sejthető, de ettől függetlenül ráraktam a kis képet is), de a balról érkezőnek elsőbbségadás kötelező táblája van, aki egyenesen megy tovább annak nincs.

A történet néhány méterrel visszább kezdődik:

Kb itt értem be egy kerékpárost aki az út jobb szélén ment és mivel szemből nem jött senki, elkezdtem kikerülni, hogy tudjak tovább haladni egyenesen.

Hősünk akkor jött ki balról, az elsőbbségadás tábla mögül amikor már azon a helyen jártam amit az első kép is mutat és mivel én még mindig a kerékpáros kerültem ki, ezért kb az út közepén haladtam, de már elkezdtem visszahúzódni a jobb oldalra a kerékpáros elé. Ő láthatólag lassítás nélkül jött ki a tábla mögül és a kerékpárost sem láthatta, mert őt akkor az autóm eltakarhatta. Szóval, lehet hogy ő úgy gondolta, hogy én minden ok nélkül megyek az ő felén az útnak. Szerintem ez abszurd, de mivel én úgy gondolom, nem hibáztam, próbálok valami okot keresni a reakciójára.

Annyi történt, hogy ő nem tudott tovább gyorsítani, hanem meg kellett várnia amíg visszatérek jobb oldalra. Az egész útszakaszon minden irányban 30-as táblák vannak. Neki is, nekem is.

Nyilván kulloghattam volna a kerékpáros mögött, azt feltételezve, hogy esetleg valaki jön majd onnan és csak akkor belekezdeni a kikerülésbe amikor már az egyenes résznél járok, de szerintem az is rendben volt ahogyan kikerültem. Neki ott volt az elsőbbségadás tábla, én pedig akkor kezdtem bele a kikerülésbe amikor ő még sehol sem volt.

Kíváncsi vagyok a véleményetekre, hogy hibáztam-e vagy sem. Szerintem nem, de mivel bekiabált az ablakomon, hogy "anyád", elbizonytalanodtam.

Szerk.: https://goo.gl/maps/3WnxteHcgAU2

Hozzászólások

Nem hibáztál. Ha mondjuk kétsávos főútvonalra kanyarodik ugyanígy ki tábla mögül és éppen a Kamaz előzi a 60-nal poroszkáló IFÁ-t, akkor annak már nem fogja bekiabálni, hogy "anyád", mert fölkenődik az elejére.

Egyébként a magyar autósok túlnyomó többsége nem képes, illetve akarja használni a fékpedált. Megállni pláne utálnak. Ezért nem engedik át a gyalogosokat sem a zebrán, vagy akár még el is ütik.

--
„Spiró ótvar, Konrád átok, Nádastól meg mindjárt hányok!”

Pontosan, sajnos még mindig sokan az erősebb kutya b@szik elvén vezetnek és úgy gondolják, hogy a nagyobb járműnek több joga és elsőbbsége van. Kerékpárosként vagy robogóval ezt sokszor éreztetik velem. MrPrise nem tettél semmi rosszat, aki meg a fenti elvet vallja:

https://preview.ibb.co/deysrn/15m_oldaltav.jpg

Gondolom a csávó anyázna a legjobban ha ki lennének tiltva a forgalmasabb főutakról bringások ahol nincs 1.5 méternyi távolság az előzésre sávon belül.

Kedvencem az Ázsia center utáni Szentmihályi út. Rohadtul forgalmas tud lenni. Amikor egy nyomoronc befog 20-30-al, miközben szembe végig jönnek, az priceless. Olyankor szoktam 2-esben padlógázzal kielőzni. Végül is érthető is, hisz örülök ha kapok egy lukat ahol erre lehetőségem adódik. Az mellékes, hogy talán épp nincs kikormolva a kocsi :)

Jah, bringázom én is. Mielőtt megkapnám, hogy Náci autós vagyok.

Az a helyzet, hogy megnottek az autok is, de ezt sokan nem hajlandoak tudomasul venni. Pl cseh palyan sok helyen van utepites miatt szukitett belso sav, aztan a sok BMW/egyeb nagyobb SUV meg ott vitorlazgat a belsoben, de a kamion mellett mar nem fer el...
Kb egy eve csereltunk autot, kombirol "csaladira" (Touran); nem nott a kocsi csak par centit, de mar ketszer is meggondolom azokat a helyzeteket, amibe eddig a kombival gondolkodas nelkul beleugrottam (mert tudtam, hogy boven elfer)

Ha kanyarodni akar, akkor időben meg kell kezdje az irányjelzést ÉS meg kell győződnie róla, hogy nem kezdte el senki előzni. Addig nem válthat irányt.
Oké, én nem mondom, hogy centizni jó. Utálom a kerékpárosokat centizni kocsival és utálom amikor engem centiznek ki ha kerékpározom.
Ezért mondom, hogy sajnos a másfél méteres táv nem tartható mindenhol. Ott el kell fogadni és marhára figyelni bringán is, vagy egyszerűen ott ne közlekedjen.

Azt nem várhatod el tőlem, hogy 30 percen keresztül menjek mögötte 20-30-al 70 helyett mert nem merem kielőzni, mert hátha most fog kátyút kerülni igaz?

"Azt nem várhatod el tőlem, hogy 30 percen keresztül menjek mögötte 20-30-al 70 helyett mert nem merem kielőzni, mert hátha most fog kátyút kerülni igaz?"

Mondjuk ha a 90es főúton 65-el szuttyognak a kamionok (helló, régi 86os) azt valamiért mégis kivárja az ember :)

(de egyébként egyetértek alapvetően, hogy ha próbálna mindenki a másikat nem leszarva közlekedni, az sokat segítene)

A 65 azért nem 20-30, plusz mint lentebb írtam, egy traktort, kamiont 10-20x több idő megelőzni mint egy bringást és 100x veszélyesebb is. Ennek ellenére rendszeresen szoktam látni öngyilkos jelölteket akik bevállalják a szinte lehetetlent.

Az azért furcsa, hogy én is bringázom, és valamiért marha ritkán kerülök szar helyzetbe, plusz hajlandó vagyok 5 perccel többet tekerni egy mellék úton a főút helyett azért, hogy mindenki boldogabb legyen és biztonságosabban tudjunk közlekedni.

Úgy gondolod, hogy nem jelezheti irányváltási szándékát a kerékpáros amíg nem előzték meg?

Amikor traktor vagy kombájn, kézi kocsi, lovaskocsi stb. lassú jármű megy előtted akkor ki tudod várni a sorod, amíg előzhetsz, de a kerékpáros az "egyszerűen ott ne közlekedjen"?

"Azt nem várhatod el tőlem, hogy 30 percen keresztül menjek mögötte 20-30" - De igenis elvárhatom, ha olyan az útszakasz, hogy nincs esélyed biztonságosan előzni. Inkább a bűncselekményt választod, mert türelmetlen vagy?

Azért azt vágod, hogy mennyire egyoldalú vagy igaz? Nem az van kiírva a nyomi csávó képe alá, hogy azonos szabályok, azonos jogok? Nem az lenne az egyenlőség ha nem akadályozná senki a másikat?

A traktor esetében esélyem sincs elférni, nem látni ki tőle.
A bringásnál azért annyira soha nem szoktam közel menni, hogy veszélyeztessem. 70-el sem szoktam bringást előzni, simán megállok ha a hülyéje kivágódik elém. Jah, azonos szabályok, mint írtam, nem előzhetsz, nem kerülhetsz meg nem váltogathatsz irányt, csak akkor ha megbizonyosodtál róla, hogy senki nem kezdte meg az előzésedet. De a bringásokra ez nem vonatkozik igaz?

A "biztonságos előzés" relatív fogalom. A másfél méter esélytelen a legtöbb pesti úton. Ha ezt szabályba akarnák önteni, akkor bizony ki kell tiltani minden bringást onnan ahol ez nem valósítható meg rendszeresen. Ennyi.

"Nem az lenne az egyenlőség ha nem akadályozná senki a másikat?" - Ilyenről szó sem volt, szabályosan közlekedő kerékpáros előzéséről beszélünk, ha lassabb mint te, az még nem akadályozás és nem is jogosít fel a sebessége arra, hogy szabálytalanul előzd meg.

"A bringásnál azért annyira soha nem szoktam közel menni, hogy veszélyeztessem" - Akkor nincs miről beszélni, további balesetmentes közlekedést kívánok!

"...De a bringásokra ez nem vonatkozik igaz?" - Ilyet nem írtam. A kérdésemre persze nem válaszoltál.

"70-el sem szoktam bringást előzni, simán megállok ha a hülyéje kivágódik elém." - Kamu! Kb. 40 méteres féktávról beszélsz száraz úton.

"A "biztonságos előzés" relatív fogalom." - Ja, amíg nem lesz baleset, mert akkor te leszel a hibás, hogy nem tartottál megfelelő oldaltávolságot.

Kitiltani kérlek ne akarj senkit amíg nem vagy jogalkotó vagy szakértő, inkább tanulmányozd az előzés és kikerülés szabályait a KRESZ-ben!

Több az olyan szabálysértő, aki tisztában van a szabályokkal, de nem akar kiesni a ritmusból (kerékpáros), úgy gondolja, hogy felesleges várnia (zebránál gyalogos), meg persze mindenki nagyon siet (autós még átcsusszan a sárgán padlógázon). Ezen a jogsi nem segít, de talán tényleg gyerekkorban kellene belenevelni a közlekedési kultúrát az emberekbe.

Az oktatassal maximalisan egyetertek. Hiaba ideznek joparan paragrafusokat, mig a kozlekedok jelentos reszenek lovese sincs a legalapvetobb tablak/jelzesek jelenteserol sem.
Az agressziv kozlekedesi stilus is valtozna talan idovel, ha mindenki tisztaban lenne a szabalyokkal, de ehhez jopar ev kellene.
A buntetes meg fontos, de a rendszert nem artana atgondolni, mert szerintem egyaltalan nem hatekony.

A Szentmihályi úton azért sok a bringás mert gyakorlatilag nincs alternatívája. Ha Szentendre felé indulsz a hegyekbe hatalmas kerülő a Rákospatak felé menni és a vasút után ott van egy szar rész, illetve utána Újpesten kell menni nagy úton szintén (igaz ott értelmesebb az aszfalt). Ki kellene építeni az utat a Szilas patak mellé végig, mert most csak a Naplás és Szentmihály között van, simán kimehetne a Dunáig mert hely az akad, a forgalma meg így is elég nagy pedig most a semmiben ér véget, napközben nyáron nem lehet rajta 30 felett bringázni, pedig az útminőség nagyon jó és kb. másfél autó széles.

Mondjuk találkoztam olyannal is már, hogy 2 egymás melletti faluból 20 km-et kellene menni ha szabályosan akarod megoldani bringával, miközben 2km-re vannak egymástól.

Ha élmény bringázol, akkor nem számít, akkor nem fogadom el, hogy nem akarsz kerülni. Akkor nem szoktam anyázni amikor látom, hogy az ember csak közlekedni akar mert valamiért nincs más lehetősége. De az ilyen embereknek van egészséges félelemérzete és általában kacsázik az út szélén (ami még rémisztőbb) vagy jobb esetben tolja a bringát. Itt lényegében pár száz méternyi szakaszról van szó ahol balra és jobbra is csak susnyás meg erdő van. Itt az lenne a megoldás ha az Ázsiától lidl-ig ki lenne építve egy bringaút a Szentmihályi mellett.

"nem fogadom el, hogy nem akarsz kerülni" Nincs másik út, nincs hol kerülni, ha Szentendre felé akarsz menni erre megy az út és kész. Bemenni a városba legalább ugyan ilyen szar, ha nem szarabb és rohadt nagy kerülő is. Illetve a Szentmihályin nem tilos bringázni, szóval teljesen jogosan hajtok rá országútival. A városi autóforgalom a legkevésbe érdekel, szvsz a pesti autósok nagy részénél ez egy hülye hobbi, az autókat nem a bringások tartják fel, hanem a sok hülye aki egyedül mászkál kocsival, amikor se cucc nincs, se más nem ül benne.

A Szilas patak mellé kéne kerékpárút végig a Naplástól a Dunáig, ott hely is van.

Normál esetben ebben egyet értünk, de előzetesen szükséges alternatív útvonal kialakítása ehhez. De az adott útszakaszon annyira szar az aszfalt és szűk az út, hogy az a 70-es tábla oda nagyon túlzás, ilyen utakon nem kéne felengedni a népet 70-re, ahol a 70 indokolt az pl. a Hungária. Ott legalább van bicikli út igaz, hagy kívánni valót maga után.

Én is sietek kocsival, mégse hajtok át a szántóföldön :D vagy a parkban
https://youtu.be/0m5QoYnKne0?t=66

Persze tudom, a parkba hajtani tilos, így kicsit túlzás a hasonlat.

Amúgy annyira bírom a siető kerékpárosokat. Volt aki azon pattogott, hogy az Örsön ő nem fog a kerékpárúton haladni mert keresztezi egy gyalogosátkelős rész a villamosnál és ő nem hajlandó lassítani. Miért nem mennek ezek tekerni az Alföldre, valahova a pusztába ahol nem állja utukat semmi, oda valóak.

Nem mondtam, hogy menjen az M0-n... ;)
A kerékpár jármű, ezt kéretik tudomásul venni. Az úttesten a helye. Nem hisztizni kell miattuk, hanem figyelni és vigyázni rájuk. Legalább arra a kisebbségre, amelyik képes a járdát kihagyni és szabályosan közlekedni. Én a Szentmihályin gyalog járok és néhányszor már megfordult a fejemben, hogy "véletlenül" beugrok a járdán tekerő, félhülye biciklis elé...

Az Illyés (meg onnan nyugat felé végig) szerintem is 50-es (A Szentmihályi a Rákos útig tart), a Szentmihályi, legalábbis az M3-től keletre eső részen 60-as. A forgalom nagysága miatt sebességet ellenőrizni ilyen helyen jellemzően csak megállítás nélkül tudnak, így (60+15)*1.02 a limit az objektív felelősséges közig. bírsághoz.

És ott még át kellene vinni a vasúton, ha ragaszkodtok a patak parthoz, akkor elvenni a Szilas-parkból, a park után feldúlni a patak partját, a Megyeri út után esetleg egy híd is kellene, ha az északi parton megy az út... szóval nem lenne rossz, de vagy irreálisan magas költséggel épülne, vagy száz méterenként meg kellene állni a keresztező forgalom miatt.

Van másik út, csak kerülni kell. Egy millió kis utca van ahol végig tudsz menni. Ha viszont annyira sietsz, hogy neked ez nem fér bele, akkor menjél kocsival vagy ülj fel egy buszra.

Jogilag nincs tiltva a bringás felhajtás a Szentmihályira, de ez még nem jelenti azt, hogy ez így helyes.

Továbbra is mondom, ha közlekedsz, munkába mész, nincs pénz buszra, stb, akkor elfogadom (1-2 ilyen van max). De ha te hobbiból tekergetsz, akkor hobbiból ne tartsad fel a forgalmat. Tudom, hogy autónak képzelitek magatokat, de a 30-al tekerés még mindig ótvar lassú a 70-hez képest. Se neked se másnak nem jó, hacsak nem azon élvezkedsz, hogy van kikre köpködni.
Van pár olyan jutubos balfax aki ezen éli ki magát, hogy megkeresi a helyzeteket és videót forgat, hogy mekkora áldozat. (persze az autósokat se kell félteni nem mondom.. de jó, hogy elköltöztem pestről....)

Akkor mondanám, hogy van olyan, hogy behajtani tilos (az egyirányú utca végén), azt is be kellene tartani, ha nincs alatta kiegészítő tábla, meg ha a forgalomirányító fényjelző készüléken a felső, piros színű lámpa világít, akkor meg kéne állni, a gyalogos átkelőhely felfestés a kerékpárúton is ugyanazt jelenti, mint másho, vagyis ott a gyalogosnak elsőbbsége van, ergo tessék olyan sebességgel megközelíteni, hogy ha a gyalogos elindul, meg tudj állni, meg ha már a járdára eszi a fene, akkor a gyalogosokat is megfelelő oldaltávolsággal (másfél méter jó lesz) tessen kikerülni...

Nem igazán elegáns ez a plakát, hogy el akarja velem hitetni, hogy ha nincs másfél méter, akkor "közúti veszélyeztetést" követek el (ami azért elég súlyos)? A jogszabályban "biztonságos oldaltávolság" van, az Európai Közúti Biztonsági Charta szerint ez pl. átlagos körülmények között 1 m. Ha ő meg akarja mondani maszekban, akkor nem "szia segítek", hanem "tudom, hogy szakértők szerint 1 m, de légyszi kerülj messzebb, mert félek".
(Nem azért írom ezt, mert nem szoktam tartani a 1,5...2 m-t, hanem azért, mert baromi ellenszenves a lekezelő stílusa az enyhe csúsztatással kombinálva.)

Elsőbbségadás _kötelező_. Ebben szerintem nincs több, latnia kellett.

Sajnos hibáztál :) Mármint ha rendőrségi ügy lett volna belőle.
Alapvetően persze az van, hogy a macisajt mögött állónak kuss a neve.
A képek alapján nem kezdhettél volna bele az előzésbe. Akkor előzhetsz kereszteződésben, ha ki van téve az alsóbbrendű út tábla (az a kis rakéta a háromszögben)
Ha ütköztetek volna, akkor ebből könnyen lett volna osztott felelősség. Persze ez egy fos kereszteződés, mert egy záróvonalat felfesthettek volna.

Majdnem:

(8) Tilos előzni:
...
e) * útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve

- ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,

- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

- körforgalmú úton,

- ha a járművel csak jobbról szabad előzni [(4) bek.].

(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjárművel való előzésére.

Szóval kereszteződésben alapvetően tilos előzni, kivéve, ha ott az általad említett tábla, de bringást azt pont lehet. (Az más kérdés, hogy ugyan miért :) )

Az adott esetben a biciklit előzhetett (ez van a topiknyitóban). Autót nem előzhetne, mert nincs előjelző táblája az alsóbbrendű útnak.

Hogy ezt miért gondolták így (84ben egyébként, nem ma volt), az kérdéses. Gondolom az lehetett a mögöttes okoskodás, hogy a bringa mögött jobban látszik az előzni készülő autó. Egyébként feltételezem, hogy van valami kpm rendelet, ami az alsóbbrendű párjaként kötelezően stop táblát ír elő, mert az egész ugye alapvetően a "macisajtnál jobbra megyek, balról semmi, kanyar...obazmeg itt van szemben" esetben cink.

A logika az, hogy ahol az elsőbbséggel rendelkező út mindkét irányba kellő mértékben belátható ahhoz, hogy az elsőbbséget meg tudja adni az alárendelt úton érkező, ott elegendő az elsőbbségadás kötelező tábla - ha nem muszáj, ne kelljen megállni. Ahol viszont a beláthatóság korlátozott, vagy más, a közlekedés biztonsága miatt felmerülő indok adódik, oda az állj, elsőbbségadás kötelező tábla kerül ki.

Az elmúlt negyvenpár év alatt láttam olyan kereszteződést, ahol oda-vissza cserélgették néhányszor a táblákat (közelítőleg szinkronban azzal, hogy az épület/kerítés/sövény/park/éppen mi volt a sarkon széle mennyire korlátozta a beláthatóságot), aztán a végén maradt a szigorúbb megoldás - mindezt úgy, hogy az elsőbbségi szabályok be nem tartásából egy darab baleset nem történt azon a helyen.

Ha egy kereszteződés felé haladsz, és nem főútvonalon (sárga tábla), akkor ugye első blikkre "jobbkezes"-nek kell tekintened egészen addig, amíg nem látsz egy táblát, ami vagy azt jelzi, hogy útkereszteződés alárendelt útvonallal (ez az elzőbbséggel rendelkező útora kerül ki), vagy pedig nem lesz látható a kereszteződésben valahova kirakott, elsőbbséget szabályozó tábla.

Ha jelzett, hogy elsőbbséged van, akkor előzhetsz, ha nem, akkor meg nem. Van, aki szerint akkor is, ha észlelhető (jellemző alakú tábla a másik utca végén).

Kérlek szakadjunk már le arról, hogy elemi vezetéstechnikát magyarázol. :) Vagy kimarad nekem valami összefüggés, amire rá akarsz ezzel világítani, csak tufa vagyok? Azt nem értem, hogy miért hagyja a kresz, hogy előzzek, ha előre kint van a tábla. A kikanyarodót ez ugye semmiben nem befolyásolja, és ő a fő veszélyforrás egy ilyenben. Vagy csak annyi, hogy nem előzhetek olyan helyen, ahol nem tudom, hogy van-e elsőbbségem? De ez egyrészt triviális, másrészt nem ezt mondja, hanem kifejezetten egy táblához köti (a van aki szerint részt gondolók egyértelműen rosszul gondolják). Ráadásul akkor is tiltja, ha egyébként becsatlakozó út csak balról van, ezért nem lenne ilyen lehetséges elsőbbségi helyzet.

Ha jelzett, hogy elsőbbséged van, akkor előzhetsz... Van, aki szerint akkor is, ha észlelhető

En is igy tanultam annak idejen, hogy az elso keresztezodesbe benezunk, megnezzuk, van-e nekik felismerheto mackosajt vagy stop tabla, es onnan ugy megyunk, hogy tudjuk, vedett uton vagyunk-e.

De a fentebb beidezett torveny szerin ez szabalytalan.

Szoval pl. apamek utcajaban, ami egy jo hosszu egyenes, nem lehetne keresztezodes elott elozni, mert ugyan a keresztutcakban vegig kint a mackosajt, a vedett uton sehol nincs kint a kiegeszito tabla.

"En is igy tanultam annak idejen, hogy az elso keresztezodesbe benezunk, megnezzuk, van-e nekik felismerheto mackosajt vagy stop tabla, es onnan ugy megyunk, hogy tudjuk, vedett uton vagyunk-e."

Azért aki azt tanította, hogy ha egy utcán az első keresztutca alsóbbrendű, akkor menj nyugodtan, mert a többi is az, az jobb lenne, ha autóvezetés oktatás helyett valami más hobbit találna magának.

+1, ez jo nagy faszsag.
Pl. a Frangepan utcan mesz nyugatra innen: 47.535230, 19.075391.
A Roppentyunel neked van stoptablad, a Teve utcanal es a Lomb utcanal a kereszben erkezonek, aztan a Vaci uton megint neked. Raadasul teljesen logikusan, mert a Vaci ut nagy forgalmu, gyors ut, a Roppentyu is valamennyire, a Frangepannak (meg par, vele parhuzamos utcanak, meg az amugy egyiranyu Petnehazynak is) meg az a feladata, hogy atvigyen ezek kozt kelet-nyugati iranyban, ezert vedett a Vacival parhuzamos utcacskakkal szemben.
A Gogol utca is hasonloan mukodik a Lehel ter es a rakpart kozott (csak ott a nyugati oldalan elsobbsegadas tablak vannak, elotte meg stop).

--
Any A.I. smart enough to pass a Turing test is smart enough to know to fail it. -Ian McDonald

Nem pont erről szól a példa, hanem arról, hogy ha valamelyik sarkon tábla volt, vagyis védett úton vagyok, akkor a továbbiakban is táblák lesznek, nem lesz hirtelen jobbkezes kereszteződés.

Az lehet, hogy a tábla nekem mondja, hogy elsőbbséget kell adnom, nem azt mondta az oktatóm, hogy innentől a világ végéig elsőbbségem van.

De ez továbbra is hülyeség. Abból, hogy egy kereszteződésben van egy macisajt az ég egy adta világon semmi nem következik az úton lévő többi kereszteződésre nézve. Simán lehet a következő tabla nélküli jobbkezes. Az sem következik belőle, hogy védett úton vagy, csak az, hogy abban az egy kereszteződésben neked van elsőbbséged.

Az sem következik belőle, hogy védett úton vagy

Te hogyan definialod a vedett utat?

Mondom, lehet, hogy az elmult 25 evben ez megvaltozott, amikor en tanultam, nekem azt tanitottak, hogy van foutvonal, amit foutvonal tabla jelez. Van vedett utvonal, ami nem foutvonal, viszont nincsenek rajta egyenrangu keresztezodesek. Vagyis ha nincs mackosajtom, akkor mehetek rajta 50-nel, nem kell minden keresztezodes elott lelassitani, visszakapcsolni masodikba, kukucskalni.
Budapesten eleg sok olyan ut van, ami nem foutvonal, viszont amig ket foutvonal kozott fut keresztben, addig az osszes keresztutcaban elsobbsege van.

Te azt irod, hogy ez tovabbra is hulyeseg. Lehet, hogy az, de ettol meg igy tanitottak, es eddig meg nem lattam olyan utat, ahol nem igy lenne. (De itt par kommenttel lejjebb norbertkiss mar talan latott).

> Te hogyan definialod a vedett utat?

Kb ahogy te: olyan nem főútvonal, amin végig elsőbbséged van. Viszont a kresz ilyet egyébként nem ismer, ez csak a magyarázós kresz könyvek okossága (van még jó pár). Illetve de, a főútvonalat. Minden más esetben a kereszteződésben lokálisan határozódik meg az elsőbbség kérdése. 25 éve még lehet nem (bár csodálkoznék), de 20 éve, mikor én kaptam a jogsimat, meg azóta folyamatosan már biztosan így van.

> Vagyis ha nincs mackosajtom, akkor mehetek rajta 50-nel, nem kell minden keresztezodes elott lelassitani, visszakapcsolni masodikba, kukucskalni.

Kérlek, szokj le a balesetveszélyes vezetésről. Hülyeséget tanítottak (sajnos van jó pár dolog, amit a nagyon okos oktatók szoktak tanítani), és egészen biztos vagyok benne, hogy már 25 éve is hülyeség volt. Ha nem tudod, hogy elsőbbséged van, akkor minden kereszteződés előtt le kell lassítani, és meg kell győződni róla, hogy van. Erre kb. a következő lehetőségek vannak:
- előre tájékoztatott róla az előző sarok után egy főútvonal tábla
- előre tájékoztatott róla a sarok előtt egy alsóbbrendű kereszteződést jelző tábla
- látod jobb kéznél a stop vagy elsőbbségadás kötelező táblát hátulról
- zöld lámpád van
- rendőr van, aki azt mutatja, hogy mehetsz

Amíg ezekből egyet nem látsz, addig ott bizony le kell lassítani, és meg kell győződni róla, hogy jobbról nem jön senki. Az, hogy sokszor tényleg az van, hogy egy utcán minden kereszt végig van verve macisajttal, az nem jelenti azt, hogy mindig így van. Budapest belvárosa tele van alapvetően jobbkezes részekkel, ahol egy-egy sarkon van valami elsőbbségadás tábla, ahol a közlekedésszervezés azt indokolja. Jó eséllyel eddig azért nem törtél össze senkit, mert vagy nem jársz gyakran ilyen helyen, vagy a becsatlakozó elvileg felsőbbrendű utakon levők figyelnek, mert tudják, hogy sűrűn nézik be az úrvezetők a jobb kezüket, (vagy ők is nézik hogy mi van, vagy ők is úgy érzik, hogy kurvára neked kéne legyen elsőbbséged, mert úgy adja magát, csak szarul sikerült szabályozni.)

> Vagyis ha nincs mackosajtom, akkor mehetek rajta 50-nel, nem kell minden keresztezodes elott lelassitani, visszakapcsolni masodikba, kukucskalni.

Kérlek, szokj le a balesetveszélyes vezetésről. Hülyeséget tanítottak

Azt irtam, hogy ezt tanitottak, nem azt, hogy igy vezetek ;-)

Ne aggodj, ugyan idonkent vetek hibat, de alapvetoen odafigyelve vezetek.

+1 Én a múltkor ezzel nyertem ingyen fuvart egy taxistól. Utas voltam, ő meg anyázott egy elé kiforduló autó miatt. Mondtam neki, hogy nincs igaza, szerinte meg táblája volt a kifordulónak, mert az első kereszteződésben is tábla volt, így ő már nem is nézi, csak megy!!! Mondtam fogadjunk! Ha nem volt tábla, akkor ingyen fuvarozott, ha volt, akkor 5xös díjat fizetek, belement, visszatolatott, ingyen utaztam :-) Abban az utcában tényleg össze vissza van (ott lakom, biztos voltam az igazamban), egyik sarkon ennek, másikon annak van elsőbbsége.

Hát ebben az utcában kb 2 havonta változik a világ! Az elmúlt 2 év folyamán már negyedjére változtatják a forgalmi rendet, volt már kétirányú, egyirányú innen, aztán onnan, most ott tartunk, hogy megint kétirányú. A merőleges utcákat is folyton cserélgetik, egyszer beszedik az elsőbbségadás kötelező táblát, aztán visszarakják. Már annyira össze van keverve minden, hogy tök kiismerhetetlen, nem szabad rutinból vezetni, mert meglepődhet az ember!

Felénk úgy történik az utcák egyirányusítása, megállni tilos táblák kihelyezése, hogy betelefonálsz az önkormányzathoz, kéred, pár nap és változik minden.

Pár hónapja kiraktak egy megállni tilos táblát a lakásunk elé, ezzel 4 parkolóhelyet megszüntetve, itt minden helyért közelharc folyik, úgyhogy mindenki totál kiakadt. Ráadásul semmi értelme nem volt ránézésre, kicsi a forgalom, nem akadályozott ott semmit a parkoló autó (nincs tűzcsap, kuka, kijáró, semmi).
Megkérdeztük az önkormányzatot, hogy WTF!? Lakossági kérésre, ennyi volt a válasz. Nagy nehezen kiderítettük, hogy egy nyanyus, aki éppen tud előrefelé vezetni nehezen fordul ki a közös parkolóudvarból, ezért kérte ő a táblát! Szerencsére sikerült elintézni, hogy levegyék!

Arra gondolok, hogy ha kinn van a felsobbrendu uton a tabla, akkor az alobbrendu uton mindig kinn van-e a forditottja. Ebben az esetben valoban szamit, hogy megszegi-e ezt a szabalyt, mert aki elobbsegadasra kotelezett, azt ezzel megtevesztheti.

Persze aki nem adott elsobbseget az mindenkepp hibas, csak a merteke kerdeses.

Nem ezért van a rutinpálya? ;-)

Amúgy tényleg arra járunk nap mint nap, szóval tény, hogy tudom, hogy ott a tábla, mert ott szoktam lassítani és meg is állni ha jön valaki. Autót az adott szakaszon nem előztem még sosem és nem is tervezem.

Nekem anno a gyakorlati oktató azt mondta, hogy az elsőbbségadás táblákat hátulról is meg kell ismerni, hogy tudjad, hogy neked van-e elsőbbséged vagy sem. Gondolom ez azokban a helyzetekben jön jól, amikor mindenki csak néz rád, hogy miért nem mész.

Egyébként az adott szakasz azért is rossz, mert egyenesen egyirányú, ennek ellenére minden 2. nap jön onnan ki autó...

"Nem ezért van a rutinpálya? ;-)"

Nem, a rutin az nem a forgalmi szituációra, hanem a gépjármű kezelésre vonatkozik ;)

"Nekem anno a gyakorlati oktató azt mondta, hogy az elsőbbségadás táblákat hátulról is meg kell ismerni, hogy tudjad, hogy neked van-e elsőbbséged vagy sem"

Ez így van, ezzel együtt a gyakorlatban mint tudjuk ez messze nem annyira könnyű, mint ahogy elképzelték a jogászok.

Igen, a rutinpályás mondat poén volt. :-)

"a gyakorlatban mint tudjuk ez messze nem annyira könnyű, mint ahogy elképzelték a jogászok."

Ez az, pedig pont ezt a részét kellene "begyakorolni". Lehet azt kellene bevezetni mint amit az önvezető autóknál is csinálnak, hogy egy bizonyos ideig csak virtuálisan lehessen vezetni, szimulátorral. Ma már akár böngészővel is meg lehetne ezt oldani. Lennének olyan helyzetek amelyekben próbára tennék az illető ismereteit, aztán aki ebben elég pontot szerez, az vezethet igazából is. Ha lenne ilyen, én simán gyakorolnék vele.

Vagy ha nem is lenne teljesen irányítható, lehetne QTE mint a konzolokon.
A legtöbb autóban van már kamera, simán lehetne csinálni olyat, hogy mutatnak videón olyan helyzeteket amelyeknél gondolkozni is kell és neked pedig el kellene dönteni, hogy te mit csináltál volna, vagy akár azt, hogy ki hibázott, ki csinálta helyesen a dolgokat. Régen volt az 5. sebesség (vagy csúcsforgalom?) a rádióban. Rémlik mintha abban lett volna hasonló rovat.

"Igen, a rutinpályás mondat poén volt. :-)"

Tudom :)

A nem annyira könnyűt félreértetted. Konkrétan az nagyon jól hangzik elméletben, hogy hátulról is látszik, hogy az egy stoptábla, csak a gyakorlatban nem hátulról nézed, hanem majdnem oldalról, és nem szép színes, hanem szürke. Szóval egy kicsit nehezebb ügy ugyanolyan jól látni (meg egy bonyolultabb kereszteződésben egyáltalán észrevenni) és felismerni kizárólag a formájáról, mint egy lapjával feléd néző, színes, fényvisszaverő táblát.

Ja, ok, azt hittem a szabályokra gondoltál. Igazad van. Erre a hátulról történő táblafelismerésre mint extra infora gondolok, ami neked segít, nem mint kötelező kunszt.

Ahhoz hasonló mint amikor közeledik az ember egy jelzőlámpás kereszteződéshez és látja, hogy a zebránál lévő lámpa már villog a gyalogosnak, tehát mindjárt piros lesz nekik, akkor már érdemes felkészülni a fékezésre és megállásra, mert nekem is rögtön piros lesz. Ez persze csak azokat érinti akik ismerik a féket, ugye ;-)

off: ezt az utat ahogy elnézem lassan az tajgán is földútnak hívják. dekomoly :/
(oké oké nincs meglepi, itt is van ilyen bőven, sőt ennél jóval szarabb is)

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Csongrád és Jász-Nagykun Szolnok megyéket átkerékpározva elmondható, hogy van egynéhány út és hely az országban, ahol körülményeket látva elkezded magad a szubszaharai régióban érezni. Mivel egy időben sokat stoppoltam is - volt olyan, hogy egy parasztgyerek a szakadt ladájával felvett, majd több falun és a fél alföldön keresztül átzötyögve (megtöltve az autót közben a cimbikkel) egy egész más világot láttam meg, mintha ha csak úgy a régi ötösön mentem volna Budapestreől Szegedre.

Elképesztő, hogy milyen helyeken élnek emberek és hogyan - a bingás részét ajánlom mindenkinek - a stoppolást csak alapos borotválkozás után, ápolt külsővel és érvényes eu-s útlevél és személyi okmányok birtokában.

Elsobbseged LENNE, de nem kezdhetted volna el az elozest. (A te utadon nincs jelezve, hogy elsobbseged lesz, valamint az ut nem fout... gyanitom)
Ahogy denton irta, baleset eseten osztott felelosseg.

Jah én is megkaptam. De megjegyzem, hogy ez marhaság, mármint a jogszabály. Emlékeim szerint ha átlépem a felezővonalat, akkor az már előzés. Ha nem lépem át, akkor még záróvonal esetében is előzhetem a kerékpárost. Így tanították. Nem olyan régi a jogsim, kb 4-5 éves.
Most itt a kereszteződésben úgy előzöl, hogy áttérsz a szembe sávba, akkor az a kereszteződés szempontjából tök mind1, hogy egy autós miatt vagy kerékpáros miatt teszed. Elvileg nem tudod, hogy lesz e kereszteződés és ott van e macisajt. Így nem térhetnél át a szembe sávba.

Nekem úgy tanitották, hogy az egy nyomon haladó járművet sávon belül előzni szabad, viszont meg kell tartani a megfelelő oldaltávolságot, ami 1.5m. A probléma csak az, hogy nagyon kevés út alkalmas erre, mivel a sávok jellemzően 3 m szélesek, az autók pedig 1.8-2m szélesek.
-------------------------
Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @ présház

Itt egy másik kép arról, hogy az ő irányából mennyire látható be az út. Még egy autó is van a képen kb ott ahol én járhattam, szóval látnia kellett simán.

https://i.imgur.com/l4njBnX.png

Köszi a válaszokat!

Sokan gondolják, hogy kereszteződésben szabad előzni, de:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól

...
Előzés
34. § (8) Tilos előzni:
e) * útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
...
- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.


16. § (1) A veszélyt jelző táblák:
u) * „Útkereszteződés alárendelt úttal” (89. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a járműnek elsőbbsége van a keresztező úton érkező járművel szemben; a jelzőtábla azt is jelezheti, hogy az alárendelt út melyik irányból torkollik az elsőbbséggel rendelkező útba (89/a. ábra). A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla mutathatja az útkereszteződés alaprajzi vázlatát, vastag vonallal jelezve az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését (89/b. ábra);

https://net.jogtar.hu/get-doc-resource?resourceid=gp2_16_97500001$BKPM_…

https://net.jogtar.hu/get-doc-resource?resourceid=gp2_16_97500001$BKPM_…

https://net.jogtar.hu/get-doc-resource?resourceid=gp2_16_97500001$BKPM_…

Viszont rogton a 8-as pont utan a 9-es:

(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekû motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjármûvel való elõzésére.

De amugy ez egy erdekes tema, feljebb denton jogosan emliti, hogy masik savba atteres. Megneznek errol valami szakertoi elmelkedest, beleveve az ut szelesseget, s hasonlo nyalanksagokat.

Igen, ez igy van. A jogszabaly eredeti idejet szoktak feltuntetni hivatkozasokban. Pl. 1/1975-rol megy most a vita, de az 1949/XX-et eleg sokszor modositottak amig vegul le nem csereltek. (az elobbi a KRESZ, utobbi a regi alkotmany)

--
Any A.I. smart enough to pass a Turing test is smart enough to know to fail it. -Ian McDonald

"Módosította: 2/1984. (I. 29.) KM-BM együttes rendelet 20. §."

Módosítókat szerintem nem nagyon szoktak így updatelni, de előfordulhat. Vicces viszont, hogy konkrétan rákeresve már a módosító hatályon kívül van, ezért nem nagyon látszik, hogy mi volt benne rendes jogtár nélkül

Egyszeru: vedett utvonalon voltal, neki elsobbsegadasi kotelezettsege van. Te nyugodtan elozhetsz akar keresztezodesben is, akar az ut szembe savjat is hasznalva.

Szoval te nem kovettel el hibat.

Szerintem nem azert anyazott, mert ugy gondolta, hogy te szabalytalan vagy, csak azert, mert rosszul esett neki, hogy az utjaban vagy :-)

Egyébként meg az egy dolog, hogy te szabályos voltál-e vagy sem az előzés szabályainak dolgában, az viszont egy másik, hogy ő betartotta-e az elsőbbségadás szabályait!

(8) Tilos elõzni:
...
e) útkeresztezõdésben és közvetlenül útkeresztezõdés elõtt, kivéve

- ha a forgalmat rendõr vagy fényjelzõ készülék irányítja és az elõzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármû fõútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsõbbségét jelzõtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
- körforgalmú úton,
- ha a jármûvel csak jobbról szabad elõzni [(4) bek.].

http://www.kreszabc.hu/para.php?para=36

Viszont nem vonatkozik az itt felsoroltakra szoros jobbratartás, tehát, ha az útviszonyok nem alkalmasak rá, akkor a kerékpáros jogosan haladhat akár a sáv közepén is. Úgy viszont nem lehet biztonságosan előzni.

Részemről persze nem kérdés együttműködni, azaz kivárom, míg alkalmas rá a terep és akkor előzöm. Vagy bringán azonnal elengedem, megköszönve a türelmét, amint lehet. De kátyúban nem fogom szétveretni a bringának a kerekét, ami gyakorlatilag többe kerül, mint egy átlag magyar autó bekerülési ára.

--
openSUSE 42.2 x86_64

Sztem itt most nem is a kerékpárosról volt szó, sokkal inkább a két autós szabályosságáról, szabálytalanságáról. Nem tudom, hogy a kerékpárost mennyire tudta biztonságosan előzni, ebből a mondatból ítélve tudta:

Kb itt értem be egy kerékpárost aki az út jobb szélén ment

Egyetértek veled egyébként. Én félre szoktam állni biciklivel amíg kikerülnek, ha brutál szar az út, de ha nagyon tré inkább áttolom az adott szakaszon, minthogy szétcsesződjön az egész felni.

Játszunk tovább a gondolattal: autóval kihajthatsz egy elsőbbségadás tábla mögül jobbra, ha látod, hogy nem fogsz elférni egy folyamatban levő előzési manőver miatt?