Programozás megszerettetése 12 éves korban

Sziasztok,

szeretném a segítségeteket kérni egy 12 éves gyerek programozás tanulásával, programozás megszerettetésével kapcsolatban. Elsősorban valamilyen robotra (harver elemre) gondolnék, amit látvényosan lehetne programozni. Illetve gondolkodnék valamilyen online képzésben, amit érdemes lenne megmutatni. Mind a két esetben a lényeg az lenne, hogy ezekből az alapokból autódidakta módon legyen képes előre haladni. Ami nem azt jelenti, hogy nem adnék segítséget, hanem inkább, azt hogy képes legyen elindulni, egyáltalán megértse lássa, hogy mire is lenne szüksége, ahoz, hogy előre tudjon haladni.

Megjegyzem nekem a mai generációban nagyon furcsa, hogy minden technika eszköz lehetőségével (internet, Google), ez a korosztály (szerintem) nem képes saját magától elindulni e témában :(.

Hozzászólások

Megjegyzem nekem a mai generációban nagyon furcsa, hogy minden technika eszköz lehetőségével (internet, Google), ez a korosztály (szerintem) nem képes saját magától elindulni e témában :(

És erről kizárólag a gyerek tehet?

Ezen el lehet vitatkozgatni, amire célzott szerintem, hogy például:
1) engem érdekelt anno, megtanultam bátyám könyveiből, pedig akkor még internet sem volt. Kb 11 éves lehettem. Emiatt később tanultam pascalt, mint C-t.
2) pár éve tanítottam lego mindstorms keretében programozás megszerettető "oktatást" ~14 éveseknek (tehát ők már idősebbek voltak, mint én anno), amit ne mrágtama szájukba, nem tudták megcsinálni, de: nem kérdeztek, nem néztwek utána. Pelenkázni kellett őket, 2 percenként rájuk nézni, hogy mi nem megy. Ha egyedül hagytam őket 5 percre, már snapchat, messengeren buzulás, candy crush, ilyesmi.
Előtte tartottam C programozás laborgyakorlatot, ugye ott 18-19 évesek vannak, már leérettségiztek, már felvették őket MI/PTI BSc-re, már eljutottak a második félévig, az ember azt hinné, ők AKARNAK programozni tudni.
Hát, fenomenális élmény volt, tucatból kb 4 ember volt képes venni a fáradságot és készülni. Volt aki prog beadandón bukott, de NEM jött kérdezni, se órán, se emailben.

Tehát ami nekem (is) lejött, hogy a "mai fiataloknak" annyira az arcába van tolva minden, hogy _képtelenek_ az önfenntartásra, a pofájukba kell tolni a képzést.

Igen, de erről azt gondolom, hogy erről én mint szülő tehetek. És félreértés ne essék, az én gyerekem is ilyen, de az alapvetően nem a gyerek kudarca, hanem az enyém/miénk...

A gyerek eredendően nem hülyének/lustának/balféknek születik, hanem a környezete teszi azzá (és igenis ezért mi szülők vagyunk leginkább a felelősek)..

Nem, igazából nem tudom. Én is sokat gondolkozok ezen, mi sok pedagógussal beszélünk, próbálunk szemezgetni a módszerekből, van ami jó van ami nem. Egyébként én azt gondolom, hogy ma sokkal többet kell foglalkozni a gyerekkel, mert amikor mi voltunk gyerekek akkor nem volt ennyi lehetőség passzív időtöltésre (TV, internet (youtube, facebook), számítógépes játékok) mint ma. És ne legyen kétségünk afelől hogy mi is pont ugyanígy basztuk volna el az időt. Ezért szerintem ma hatalmas a szülő felelőssége, hogy mit és hogyan enged...

Pont a könyv a lényeg. Neked ott volt egy könyv ami felkeltette az érdeklődésed valami ami felhívta magára a figyelmet. Az internettel pont az abaj hogy annyi minden elérhető hogy elveszik a gyerek, valamint nem is tud arról hogy mennyit tudna tanulni a netről mivel nem is sejti hogy ott van az anyag vagy ha sejti nem tudja hogy találja meg.

===============================================================================
// Hocus Pocus, grab the focus
winSetFocus(...)

http://c2.com/cgi/wiki?FunnyThingsSeenInSourceCodeAndDocumentation

Közöm nincs hozzá, de szerintem ne akard megszerettetni vele! Ha nem érdekli, kár erőltetni.

Meg egyébként is van egy olyanom, hogy mire felnő, addigra már lemenőben lesz az IT szakma maradéka is.

Az első soroddal maximálisan egyetértek. Ha olyan alkatú a gyerek, akkor ha magától érdekesnek, látványosnak találja a számítógépeket és a programozást, akkor úgyis elkezd utánajárni a témának, teljesen saját magától, akár még 12 éves kora előtt is. Ha meg nem hozza lázba, nem mutat érdeklődést a téma iránt, nincs meg már eleve a plusz motivációja, akkor nem kéne megszerettetni vele, kár megpróbálni ráerőltetni, jó eséllyel nem véletlenül nem mutat érdeklődést.

Azzal viszont nem értek egyet, hogy az IT szakma valaha is lemenőben lesz. Sokkal inkább folyton átalakul, van mindig egy szakmai rész, ami alapszinten közkinccsé, mindennapi ismeretté válik, nem számít már többé szakmai tudásnak (most már, hogy minden embernek van számítógépe, és talán nete is), míg létrejönnek benne mindig új területek is. Mindig is szükség lesz rá, meg sose lesz való mindenkinek. Tehát sose fogjuk elérni azt a pontot, amikor mindenki érteni fog az egészhez, és nem lesz többé szükség informatikusokra. Gondolom amiatt gondolod így, mert azt látod, hogy túlságosan felhígult a szakma, már mindenki informatikus szakinak tartja magát, mert be tudja kapcsolni a gépet, meg fel tud menni trollkodni a netre, de ez csak elsőre tűnik így.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek…” Aron1988@PH Fórum

Inkább azért gondolom úgy, hogy lassan elindul(t?) a lejtőn, mert mindenki költözik a felhőkbe, a programozást egyre inkább indiai bérrabszolgákra bízzák és állítólag a google saját AI alapú rendszere már most jobb kódot gyárt, mint egy ember.
Ha csak azt nézem, hogy harminc év alatt mennyire megváltozott az IT világa, szerintem egyáltalán nem lehetetlen, hogy kb húsz év és tömegesen válnak munkanélkülivé az ezzel foglalkozók.

Érdekes kérdés. Nem mernék rá se igennel se nemmel válaszolni.

Azt már egy fél karrier alatt is nyomon lehet követetni (afféle személyes Moore-törvényként), hogy "hajdan" a problémát fel kellett ismerni, megtervezni a megoldást és végigvinni - olyan hardveren és úgy optimalizált szoftverrel, hogy elfogadható legyen a tempó.

A hw először a szoftver optimalizálását oldotta meg, vagy tette "szükségtelenné".
Aztán a szimulációk, "párhuzamos univerzumok" futása folytán a tervezést is más kontextusba helyezte.
És igen, ma már ott tartunk, hogy a masinák azokat a problémákat igyekeznek kitalálni, amelyeket meg kéne oldaniuk.

20 éve ez a publikumnak sci-fi volt, de a beavatottaknak is legfeljebb laborgyakorlat extrapolált grafikonokkal.

Ami a tapasztalatom, hogy nem minden esetben a szakmát hígítanám... Inkább az oktatással vannak gondok. Pl: amiért létrehoztam a témát, a srác egy kis városban él. Nem igazán vannak a suliban megfelelő tanárok, akik képesek legyenek átadni azt az információt, hogy pl: informatikában elinduljon.
Ez nem azt jelenti, hogy a cél, hogy informatikus legyen, hanem hogy egyáltalán bele tudjon kóstolni, hogy mi ez a dolog. Tehát valami olyasmiben gondolkodtam, ami nem helyhez kötött, de ha érdekli a dolog, akkor el tudjon indulni.

Ja hogy úgy.
Na, ez baj. Viszont neki max a remote assist jöhet szóba, esetleg te csinálsz egy szakkört.
Pl szerzel egy rpi-t, akár egy régebbit, használtan, és tákoljatok fiúk, itt egy example/sample. Amint tudnak programból kapcsolgatni egy ledet, lefossák a bokájukat és magától menni fog. Ha nem, akkor nem kell erőltetni.

Majd a nyári szünetben akarom magam jobban beleásni, de már a csomag meg van rendelve (már 2-3 hete meg is érkezett, megnéztem, de még egyáltalán nem volt időm kipróbálni).

Azért gondolnám talán jobbnak, mert egyszerűbb, nem kell operációs rendszereket SD-kártyára töltögetni, megvárni, míg beindul, stb. Bedugod, oszt' megy.
A fejlesztőkörnyezet (ardublock) is lehet "összekattintgatós", amely elsőre talán könnyebben emészthetőbb, mint a tiszta forráskód.

"nem képes saját magától elindulni e témában :(."

Es miert lenne kotelezo? Eroltess ra valamit, ami nem erdekli es garantaltan megutalja.

----------------------
"ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!!!$E$%#$#%^*^"
--> YouTube csatornám

Mutasd meg neki a MagPi magazinokat. Ha fogékony a téma iránt, akkor valamelyik kis projekt fel fogja kelteni az érdeklődését.

--
eutlantis

Nekem mondta a 10 éves gyerek, hogy utálja az iskolai informatika oktatást. Vettem karácsonyra egy LEGO Boost-ot. Összerakta, majd sok-sok vezérlést összerakott ikontologatós felületen, például olyat ami tőle hozott hozzám szaloncukrot. Azóta is időről időre előkerül és kísérletezik valamivel.
Nem, nem tanult meg programozni klasszikus értelemben. Ellenben már szereti az informatika órát.
Ezt most eredménynek érzem. Többre most még nem fogékony, kár még erőltetni.

Abszolult igaz. Amit látok, hogy egész nap bambulja a Youtbe-ot és ennyi.... Ezzel megy el a napja. Számomra hihetetlen, hogy a mai gyerekek a "készen" kívül nem képesek elindulni valamerre. Nem érdeklődőek, nem használják ki ezt az eszközt, ami ha anno nekünk meg lett volna, akkor sokkal messzebbre tudtunk volna jutni :)

Ne hidd, hogy a gyerek egy statikus dolog, es egy kozepkori gyerek ugyanazokkal a parameterekkel birt, mint egy mai. Ne ertsd felre, nem a szuloi felelosseget akarom csokkenteni, csak halado pedagogusok azt mondjak, hogy teljesen mashogy mukodnek most a gyerekek, mint tiz eve. Maskent kell oket fegyelmezni, mas modszerekkel kell lekotni a figyelmuket stb. Es ez nem azert van, mert sokat bamulta a jutyubot, hanem azzal magyarazzak, hogy masok a kor kovetelmenyei, mashoz kell tudniuk alkalmazkodni.

-
Advanced testing of Golang applications

Azt remelem nem gondolod, hogy ezek a pedagogusok erre a tenyezore nem gondoltak ;) Persze, hogy felvesz, ez nem is kerdes. De ez regen is igy volt (aztan most meg bezzeg a mostani gyerekezunk itt). 3 eves koraban kerul intezmenybe a gyerek. Nem tudom elkepzelni, hogy csak a szulo felelossege, hogy milyen a jelleme ekkor. Vannak hozott ertekek, meg belso ertekek is. Valtozik a vilag, valtoznak a kihivasok, valtoznak a szulok, es valtoznak a gyerekek is. De nincs is ezzel semmi problema, csak ne akarjunk modern szellemisegu kolykoket 30 eves technologiaval nevelni, mert attol, hogy mukodott 30 eve, meg nem biztos, hogy mukodik ma is. Az a tapasztalatunk, hogy minden valtozik, akkor miert pont a gyerekek lennenek kivetelek? Ha pedig nem kivetelek, akkor nem is mondtam akkor butasagot :)

-
Advanced testing of Golang applications

szerintem nagyjából egyetértünk.

a fenti kommentedből az jött le, hogy a mai gyerekek már születésüknél fogva mások, mint a középkori gyerekek - így esélytelen belőlük ugyanolyan rendes, becsületes fölnőttet nevelni, mint amilyen mai ötvenévesekből lett. de ezek szerint félreértettelek.

abban egyetértek veled, hogy ma más a világ, nem lehet ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanúgy felnevelni egy gyereket, mint ~30 éve. azért, mert itt vannak olyanok, akik könyvből, egy krumplin tanultak meg programozni, nem triviális, hogy ma is ez a legjobb módszer.

Miért kellene megszeretnie? Mi van, ha művészlélek? Vagy esetleg épp a történelem érdekeli?

Mondjuk amig nem tudja mi az, addig nagy valoszinuseggel nem is fogja erdekelni, es igy megszeretni sem fogja. A helyes kerdes talan az, hogy hogyan talaljuk egy 12 eves gyereknek, hogy az erdekes/megszeretheto legyen. Mondjuk en eloszor valami szoftveres megoldasban gondolkoznek (logo, robocode, meg tarsai) mielott beruhaznek egy 50-100 ezer forintos mulatsagba (mert aztan apukara marad a tecknika, bar gondolom apuka nem banja altalaban :D).

-
Advanced testing of Golang applications

Mi ezt használjuk:
http://microbit.org

Block, Scratch, Javascript, Python amit tud, szabadon választott.
Pici pénzért lehet belőle robotot is építeni.

Nekem annyi idős koromban bejött heti 2 örában a

10 neumann elv
20 egyszerű feladat(pl.: szólítson a gép a neveden)
30 elméleti folyamatábra
40 gyakorlati 5-10 soros kódolás több nyelven(tvc, c64, ...)
50 játék óra végéig
60 tanév végéig goto 20

Amikor már jól ment, akkor kaptam saját c64-et és egy könyv is a kezembe került, ami a gépi kódú programozás alapjait is tartalmazta. 2 évvel később már az IBM PC-re átlépni a szakkörön már csak egy-egy apróbb kérdés/feladatmegoldás volt. A CNC gép programozása sem maradt ki gyakorlaton :)

A lényeg az alapelven van, mert a világ sokat változott azóta, de ez a mai napig kell hozzá. Az építőkocka, majd a LEGO nekem is megvolt előtte.

Az interneten nehéz nekik eligazodni kezdéskor. Az már az alapok kiterjesztéséhez jó.

+1

Csak az informatikai oktatás manapság nem erről szól. (Nekem még kb. arról szólt :) C64 + a fordított egér, amit tapogatni kellett ugye.. :) )

De ez a téma engem érdekelt. Mást lehet nem érdekel.

(bár tény, az informatika mást jelentett a ~90-es években mint most, Word Excel, stb..)

Elvonatkoztatva a gyerkőctől, ha nincs affinitása a programozásra, vagy bármi egyéb számtek* dologra, akkor _nem_ kell ráerőltetni.

Tapasztalatom szerint azok produkálják a legsz.r.bb kódokat, akiket tanítottak / taníttattak .... Tisztelet a kivételnek.

A programozás szerény véleményem szerint egy olyan téma / szakma, amihez kell valami extra ami nincs meg minden emberben. Ennyi. Ez ugyan az hogy nem lesz mindenki zseniális festő vagy építész, vagy feltaláló, vagy kutató ... Vagy legalábbis hasonló.

Lehet nem igaz, lehet a saját példádból indulsz ki / vagy lehet én is saját tapasztalatokból indulok ki. Hogy te márpedig programozol.

De vonatkoztassunk el a programozástól, amihez az adott embernek semmi érdeklődése sincs az adott témára, arra _nagyon nehéz lesz, ha nem lehetetlen_ megtanítani.

btw uhu csapatban voltál benne anno, szóval valami közöd csak lehetett tudat alatt a programozáshoz is :)))

Nálunk külön volt véve az osztály arra a heti 2 fakultációs(pályaválasztás előtti felkészítő) órára. Informatika még nem volt. Mi reálosak a számítógépek programozásával foglalkoztunk. A humánosak könyveket, újságokat elemeztek, írtak, festettek. A többiek a műhelyben barkácsoltak, a tankertben kapáltak, meg szabtak, varrtak, főzőcskéztek. Osztályfőnök - 2 kivétellel - jól tippelte meg, hogy ki-ki melyikre fog jelentkezni.

Szerintem a legjobb módszer példával tanítani: találj ki valami érdekes elektronika-programozás projektet és hajtsd végre úgy, hogy a fiad (feltételezem, hogy fiú) lássa amin dolgozol, illetve húzd bele magaddal! Avasd be a lépésekbe, a tervezési döntésekbe, mesélj róla! A legtöbb gyereket érdekli, hogy az apja, vagy nagybátyja mivel foglalkozik, és utánozni akarja a felnőtteket.

Szerintem is ez a legjobb út. És így is simán lehet, hogy nem fogja érdekelni, de legalább nincs ráerőltetve. Még akkor is, ha nem erőltetésnek szánja az ember, azt, ha megpróbálod terelni, a gyerek lehet kényszernek érzi, és akkor sem fogja megszeretni, ha egyébként lenne affinitás.

Az én tizenkét éves fiaim Logiscoolba járnak és imádják. Eszközökből a Piper Computer Kitet tudom ajánlani. Én most rakok össze meglévő eszközökből ilyen funkcionalitású eszközt, az OS pedig letölthető.

Ave, Saabi.

En ezeket ajanlanam:
Turtle (KTurtle)
Scratch (Raspberry Pi3)
A tobbi vagy adja magat, vagy nem kell eroltetni.