Kerékpáron állandóan rajta kell-e lennie a világításnak?

Fórumok

Sziasztok!

Egy apróbb vita kapcsán merült fel a kérdés, hogy a leszerelhető lámpáknak akkor is fenn kell-e lennie a kerékpáromon, amikor egyébként nem működtetném őket, vagy elegendő, ha nálam vannak.
Olyan városban élek, ahol nem vagyok biztos benne, hogy ha beszaladok egy üzletbe, akkor kifelé jövet a lezárt kerékpáromon minden tartozékot megtalálok, ezért ha forgalmasabb helyen állok meg a lámpákat mindig le szoktam pattintani. Fényes nappal aztán vissza sem teszem, megy zsebbe vagy táskába.
Volt már, hogy megállítottak rendőrök, kérték a lámpákat, de miután megmutattam és igazoltam a működőképességüket, nem szóltak, hogy ez így nincs rendben.

A vonatkozó KÖHÉM rendelet azt írja elő, hogy a kerékpárt fel kell szerelni - többek között - megfelelő lámpákkal, így azt gondolom, hogy a válasz igen, folyamatosan rajta kell lenniük.
Szerintetek?

Hozzászólások

Nem hivatalos álláspont, csak amit pár éve valami bringás fórumon olvastam: állítólag ha leszedhető, akkor akár a hátizsákodban is lehet olyankor, amikor nem kell bekapcsolva lennie.

Betu szerint igen.

Esetedben a hivatalos szerv nem jart el szabalytalanul, mert bizonyitottad a lehetoseget, hogy szukseges korulmenyek kozott a szabaly szerint fogsz eljarni, igy mivel biztositott volt szamukra az onallo merlegeles lehetosege ezert eljarasuk folytatasat nem tartottak szuksegesnek.

Roviden, pofara megy, ha ugy akarjak elfogadjak, ha nem nem, mindket esetben hatalyos szabaly szerint a hivatalos eljaras rendben van.

Lehet reszletekbe menni, de folosleges, aki biztosra akar jatszani, az feltesz, leveszt nyomat, ha jatekos kedvedben vagy akkor meg rajatszol a fentire.

Ennyi.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

116. §246 (1) A kerékpárt fel kell szerelni

a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését,

b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,

c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,

d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,

e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,

f) elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és

g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.

(2) Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.

(3) A kerékpárt fel szabad szerelni

a) oldalán borostyánsárga,

b) mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga

fényvisszaverővel, továbbá

c) a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet.

(4) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben - olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja - 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.

(5) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)-f) pontjában említett világító vagy fényjelző berendezéssel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.

(6) A kerékpárra gyermekülés olyan módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva.

Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni, és a konstrukciónak meg kell akadályoznia, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe kerülhessen. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, valamint az azzal együtt elforduló szerkezettel.

(7) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó).

(8) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni

a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú - a pótkocsira előírt - fényvisszaverővel,

b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával.

(9) Az önálló energiaforrással rendelkező és dinamóval szerelt lámpákat kivéve a kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.

(10) A kerékpár utánfutót fel szabad szerelni elől az utánfutó középsíkjától balra és jobbra szimmetrikusan, az utánfutó széleitől 150 mm-re nem távolabb, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,90 méter magasságban kettő, nem háromszög alakú fehér színű fényvisszaverővel.

(11) Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.

(12) A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett.

(13) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit úgy kell elhelyezni, hogy

a) az (1) bekezdés d) pontjában említett lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,

b) az (1) bekezdés e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és a lámpák az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,

c) az (1) bekezdés f) pontjában említett fényvisszaverők az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 0,90 méternél távolabb ne legyenek,

d) az (1) bekezdés g) pontjában említett keréken az oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverő (küllőprizmát) távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen,

e) a (3) bekezdésben említett szélességjelző felnyitott állapotban a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30-0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35-0,90 méterre legyen.

Köszönöm, de mint írtam a nyitó postban, ezt ismerem, szóval nem segítettél.

Hagy emeljem ki a kérdés szempontjából lényeges két pontot:

d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,

e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával

Nincs olyan feltételekhez kötve, mint a KRESZ-ben a láthatósági mellény viselése (sötétben vagy korlátozott látási viszonyok között, lakott területen kívül) vagy a sisak használata (lakott területen kívül 40 km/h felett).
Viszont nem vagyok jogász, nem értek ehhez, ezért érdeklődöm, hátha valakinek van biztos információja, tapasztalata.

Amit kiemeltel abban nincs szo arrol, hogy _nem_ sotetben kellene barminek is latszania.
Tovabb olvasva:

"(2) Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet."

Ebbol is kovetkezik, hogy nem kell kozvetlen rajta lennie a bringan.

Az _en_ertelmezesemben_ ez tokmindegy amig nincs "sotet":
"sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával"
Az, hogy vilagosban rajtad nem lathato, a bringan vagy a zsebedben, tokmindegy.

Persze a jogszakertok ugy magyarazzak ahogy akarjak (ahogy a rendornek eppen jo).

Errol azt a reszt kene kikukazni, ahol taglalja a kresz, hogy mikor kell uzemelnie a lampanak.
Nappal a gepjarmuvon sem kotelezo a berendezes mukodtetese, nem gondolnam, hogy a bringa kivetel volna.

Ahogy en latom: legyen nalad, mukodjon ha kell, legyel lathato (prizmak, "lathatatlansagi melleny", lampak, stb.).

Ha valaki bele akar valamibe kotni, ugyis talal fogast, pont a szabaly ertelmezese miatt.

Ertelmes emberek kozott ez megbeszelheto, jelezni kell, hogy te igy ismered a kohem-et, le van irva, hogy nem kell a bringan lennie, nalad van, mukodik, meg tudod mutatni es ha kell fel tudod szerelni.

Meg. Nallunk. Lakott teruleten belul.

Egyebkent stimmel.

EU rendelet lesz rola, hogy jarmuvon jaro motor eseten vilagitasnak uzemelnie kell, nem veletlenul van a DRL szinte minden uj auton, ami mar ugye egy ideje kotelezo minden uj ertekesitesu jarmunel.
Regieken meg majd kapcsolod.

Jojozas csak azon megy, hogy ez ugye extra szendioxid es trallalalalalalalala....

Uj kreszt is pofozzak, hogy ne ezt a toldott foldott valamit modositsak megint. Nem lesz jobb. Autosoknak, gepjarmuvezetoknek, sot...

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.