A Programozd a jövőd! projekt keretében induló képzések

 ( virit | 2017. július 17., hétfő - 13:33 )

Sok cikket olvastam erről a programól, azonban sem a 21 felsőoktatási intézmény nevét, sem a konkrét induló képzéseket nem találtam sehol. A híroldalak egy része egy az egyben átvette a linkelt hírt. Hol lehet erről bővebb információkat kapni? Többek között a hivatalos forrás sem tér ki konkrétumokra: http://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/infokommunikacioert-felelos-allamtitkarsag/hirek/a-kormany-piaci-szereplok-bevonasaval-versenykepesebbe-teszi-az-egyetemi-informatikus-kepzest

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

versenyképesebb = dupla létszám + az eddig is kevésnél is kevesebb pénz + tovább hízlalt bürokrácia: aki dolgozna azt is ellehetlenítik.

Yep.

Hejj. Szétrobbantották a főiskolákat (helló, OE), most csinálják vissza. De legalább rossz lesz.

Ne várj a politikusokra. Inkább programozd te a jövőd!

Nem várnék rájuk, viszont ezek a képzések nagyon gyakorlat orientáltnak tűnnek, ami ténylegesen jól jöhet egy állás esetében.

A cikkben szerepel pl az NI: nos, ők már ÉVEK óta tolják ezt, én is "tanítottam" ilyenben, nincs itt semmi látnivaló, csak kell a szavazat jövőre.
Szerk: illik ideirnom, hogy a debreceni ITSH is tolja már ezt jóideje, egyedi megállapodás alapján (ti. az egyetemmel).

Ehhez a egészhez az államnak/kormánynak semmi köze, csak learatják a babérokat...

Idézet:
Ehhez a egészhez az államnak/kormánynak semmi köze, csak learatják a babérokat...

Meg ahogy a linken olvasom, némi pénzmagot is betolnak a programba. Aminek nyilván X százaléka reklámköltség lesz :)

És pontosan mibe is menne ez a pénz? :) Mindent a cégek fizettek eddig (és fognak) :)

8,2 Mrd forint lesz ellopva, pedig a """kezdeményezés""" jó.

Ellenben, ha a cégek fizetik miért nem mehet minden felsőoktatási hallgató? Miért van egyetemenkénti szeparáció?

Mert az adott egyetemmel van szerződés.
Aegyetem adja a tárgykódot (enélkül az adott szakon nem számítana bele az abszolutóriumba), meg a csókos tanárt, aki kapja a kredit-fejpénzt, meg beírja a jegyeket; a a cég meg adja az oktató(ka)t, helyet, munkaidőt a felkészülésre, &c.

Te tudsz bármelyik egyetemről bármely másikon tárgyat felvenni, csak úgy? Csak egy példát mondj. Lehetőleg szakmait, ne szabvál tölteléktárgyakat.

> a cég meg adja az oktató(ka)t, helyet, munkaidőt a felkészülésre, &c.

Ahogy azt elképzeled :-)

Mint fentebb irtam, en mar reszt vettem ilyenen.
Kettovel ezelotti munkahelyemen mi szerveztuk a kepzest, mi csinaltuk a tananyagot, a diakok kijottek hozzank (mert a egyetemtol meg mukodo projektoros termet sem kaptunk), mi vizsgáztattunk, sőt, a főnököm kapott oktatói neptun logint is. Nehogy nekik dolgozni kelljen, ugye.

"NI órák" a keresési kulcsszó.

Same in english^W^Wfor ITSH (nagyjából)

Gyakorlatilag a cég TUKMÁLTA rá magát a karra, mert _annyira_ foscsillag a gyakorlati képzés, hogy muszáj volt cselekedni valamit, bármit.
Most képzeld el, ha már az itsh-nak is szar a színvonal, akkor mennyire békasegge lehet.

Látom a fordított irányt is: megyünk tanfolyamokat tartani cégekhez - ugyanabból, amit egyetemen (BME VIK) tanítunk, mert kérik.
Aztán néha próbálnak nem fizetni, vagy legalább elnyújtani fél évvel, évvel...

Na ez nálunk (1000+ fős fejlesztő cég) úgy nézett ki, hogy van egy pdf 50+ lehetőséggel, amiből kettőt-hármat kötelezően ajánlott bevállalni az éves elbeszélgetésen. Általában mindenki kiválaszt egy konferenciát, mert ott legalább kaja lesz, és többnyire területenként van 2-3 releváns tanfolyam. Mivel a pdf évek óta nem frissül, így az első egy-két évben elmegy az ember arra, ami érdekli, utána meg az alapján válogat, hogy melyik lesz géptermi, ahol a hátsó sorban nyugodtan lehet netezni/dolgozni. Sajnos a leírás alapján relevánsnak gondoltakról is többnyire kiderült, hogy triviális vagy elavult dolgokról beszélnek. Például java security nagy része jsp-ről szólt.

Magam is gondoltam, hogy van ilyen eset is, viszont ahogy hallom, az egyetemet végzettek többsége kevésbé kell, hogy az ott megtanultakra támaszkodjon, hiszen olyan munkakörnek nem tudja megütni a belépő szintjét, ahol azt majd alkalmazhatná. A többség termékspecifikus tudást szed fel az első 1-2 évben.

Miért kell ennek tantárgynak lennie? A krediteket meg lehet szerezni tantervi tárgyakból is, illetve nem a kreditek mennyiségével szokott lenni a probléma általában az egyetemistáknál, hanem a kötelező tárgyak teljesítésével. Első olvasatra ez szuper lehetőségnek tűnt, viszont így felettébb kötött és kiszámíthatatlan.

Erről a dékánokat kérdezd :)

Tudom, hogy rossz helyen kopogtatok, de nem lenne jobb, ha ez kb. kötelező lenne? Mármint úgy értem, hogy mondjuk két hónap (vagy akár "munkaórában" megszabva) gyakorlat valamely cégnél. Sok szakon van ún. "nyári gyakorlat", szerintem itt is nyugodtan lehetne hasonló.
(Nyilván azért kérdem tőled, mert már csináltál ilyet, jobban látod a hibákat ill. előrelépési lehetőségeket.)

De, jobb lenne, de ezzel sok munka van ám.

  1. Céges tárgy: Neked, mint Rendszergazda Robinak, Webadmin Viktornak, vagy Szoftvermérnök Sándornak (azaz 1-2-3 embernek, fő témakörökre egy) kell tananyagot írnod, heti 2 órában oktatnod, ZH, vizsga feladasort fejlesztened, levezényelned, értékelned azt a 10-60 embert, amelyik a te cégedhez vette fel a tárgyat. Munkád mellett. (Nekem ment :D)
  2. Szakmai gyakorlat: egybefüggően, 6(?) hétig "alkalmazni" 10-60 embert (nyilván egyetemtől, várostól, évjárattól függ a darabszám itt is), betanulós munkát adni nekik, kettesével-hármasával melléjük adni mentort (mélyvíz), aki addig a saját munkájával nem halad.

Ebből a cégek az 1-eset vállalták be.
A 2-est jelenleg ugye úgy, hogy ott "dolgozol", nem nyúlsz semmihez, el ne baszd, majd aláírják az igazolásod és menőznek linkedinen, hogy ők a faültetés mellett szakmai gyakorlatot is hosztolnak. Ez ugye kurvára nem hasonlít a fentebbi 2-es ponthoz.

Itt látni kell, hogy az 1-es pont SOKKAL KEVESEBB erőforrást eszik el a cégtől. Mondhatni a "befektetés" megtérülése jobb.

Előrelépési lehetőség szerintem:
Piaci tapasztalattal rendelkező oktatók kellenek. És itt nem a "van egy cégem az adjunktusság mellett"-et értem, hanem az "architect/senior dev/lead akármije vagyok egy szakmailag erősen jól menő cégnek"-t. (Privátban tudok pro és kontra példákat mondani) Nos, pl. Debrecenben ilyen kb 1 van. És nem is lesz több, mert mindegyik jóképességű PhD-st elüldözték, csak a selejt maradt (bocs, srácok, de ez van).

Az is megoldás lenne, ha a szakmai gyakorlat egy heti 4+4 órás gyakornoki állás lenne, így akár munka mellett is tudnák csinálni a hallgatók, nem lenne a nyaruk kiütve (gondolj bele, 6 hétig nincs fizetése, megélhetése!), és a cég is jobb leosztásban tudna oktatni, nem kéne kampányszerűen egy csordával foglalkozni, hanem csoportokra bontva lehetne egyszerre kevés anyagot ALAPOSAN!!!!444négy átrágni, megmutatni, kibeszélni. Egy laptop köré max 4-en férnek el, production issue megoldásokat lehetne akár mutatni, élőben kommentálni. Ezt 60 emberrel nem tudod megcsinálni.

Ebben újabban annyi változás lett, hogy már néhány egyetemen min. 8 hetes, nem(!) egybefüggő leosztásban lehet csinálni, ami megkönnyíti a dolgot mindkét félnek.

Van kötelező gyakorlat már egy pár éve, 240 óra. Azért ennyi, mert ezt még ingyen is lehet, nem kell fizetést adni érte. Persze ettől még adhatnak fizetés, de nem kötelező.
https://www.inf.u-szeged.hu/hallgatoknak/szakmai-gyakorlat/szakmai-gyakorlat-szabalyzat

Aztán van a duális képzésnek nevezett dolog, amikor fizetett gyakornokként dolgoznak cégnél diákok a suli mellett. Természetesen ezt a kötelező gyakorlatba is el lehet számolni, megfelelően le kell adminisztrálni, nem kell pluszban kávéfőző nyári helyet keresni.
https://www.inf.u-szeged.hu/oktatas/dualis-kepzes

Meg aztán vannak cégek, akik kurzusokat is csinálnak, hogy legyen életképes ember adott területen. Aztán, ha sikerült néhányat kinevelni, akkor megkínálják munkával is. Például egy termet felszerel a cég eszközökkel és cserébe heti néhány órában ott az ő kurzusát tartják.

ELTE-n már 320 óra. És 240 órától már jár a fizetés. Legalábbis mi fizetünk :)

Pont ezért máshol pont a limiten van az óraszám, hogy ne kelljen fizetni, s minél több cég vállalja be.

Az SZTE-en is, csak sajnos az a dokumentum nem túl friss
https://www.inf.u-szeged.hu/hallgatoknak/szakmai-gyakorlat/szakmai-gyakorlat-bsc
BSC:
320 óra (2014 szeptemberétől felvettek számára)
240 óra (2010-ben vagy később, de 2014 szeptember előtt felvettek számára)
160 óra (2009-ben felvett mérnökinformatikusok számára)

https://www.inf.u-szeged.hu/hallgatoknak/szakmai-gyakorlat/szakmai-gyakorlat-msc
MSC:
240 óra (2014 szeptemberétől felvettek számára)
160 óra (2010-ben vagy később, de 2014 szeptember előtt felvettek számára)

És igen a törvény azt mondja hogy 6 hetet eléri akkor fizetni kell. ((Ha jól emlékszem a mindenkori minimálbér 15%-a de ebben nem vagyok 100%-ban biztos))

A duális képzést ismerem. Azt viszont nem tudtam, hogy már infón is van kötelező gyakorlat. Egyébként ez csak szegedi specialitás vagy kb. mindenhol ez van?

Viszont akkor a következő kérdés merül fel: mi a ráció ebben a projektben?

Minél több pénzt lopni.

ELTÉn van, Debrecenben nincs (még).

kb ahogy más is írta...

"Széchenyi 2020 Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében"

Gondolom gyártanak majd pár tanulmányt, meg továbbképzés jelenléti ívet.
Mint amikor jön a hírlevél, hogy vállalkozások fejlesztésére szánt pénzt milyen remek módon sikerült elkölteni előadás szervezésére.
Lesz majd még kivándorlás, ha az eu pénzcsap elzárása után sorra dőlnek be a cégek, amelyek így vagy úgy, de ilyen pályázatok kiaknázásából tartották fenn magukat. Na majd akkor lehet nézni, hogy mennyi szakember szabadul fel, mert itthon nincs életképes és fizetőképes megrendelő semmire.

ennyi

BME-n van kötelező gyakorlat. A cégek utálni szokták.
Meg most majd lesz B.Eng is. Hurrá.

Mi szeretjük a szakmai gyakorlatot. Jó belépési pont a gyakornoki programunkba. Nálunk a legtöbb fejlesztő a gyakornoki program után lett teljes állású. Az is tény, hogy a szakmai gyakorlatra jelentkezők 70+%-a elvérzik az interjún.

Ez a B.Eng valami BME infó-light lesz?

Nem csoda, hogy ennyien kihullanak, hiszen kezdetben szerintem a többség még elméleti beállítottságú avagy a gyakorlati tapasztalata is szorosan egyetemi elméleti tudásra épül. Ezzel szemben ahogy látom 4-5 éve dolgozó ismerőseimen, ők elméleti tudást nélkülöző munkát végeznek nap mint nap, viszont olyan hibákat ki tudnak javítani percek alatt, amire én még sok esetben csak csodálkozok.

Csak olyat kérdezek a szakmai gyakorlatos interjún, ami egyetemi tananyag.

A programozási tesztfeladat (ami választható, hogy milyen nyelven írja) egy egyszerű API implementálása, csak az egyetemen tanultak alapján meg lehet oldani. 2 óra van rá, otthon, kényelmesen, a saját kedvenc IDE-dben dolgozhatsz.

Sőt: ha 2 óra után még nem tudtál minden részfeladatot megcsinálni, akkor már időkorlát nélkül is folytathatod, azt is értékelem. Ezt minden esetben elmondom, mégis sokan csak maszatolnak valamit, és meg sem próbálják rászánni az időt és rendesen megcsinálni.

Kicsit alaposabban elolvastam a közleményt, íme, csak neked:

Idézet:
Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infokommunikációért és Fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a szakmai napon elmondta: „2017 szeptemberében 21 magyarországi felsőoktatási intézményben indulnak el azok a díjmentes, elsősorban informatikus hallgatóknak szóló képzések, amelyek egy-egy vezető informatikai vállalat naprakész tudásanyagát adják át a diákoknak.

Ezek a képzések eddig az egyetemeken nem, csak piaci képzőknél, magas díjak mellett voltak elérhetők, most azonban az egyetemi tanulmányok részévé válhatnak. A szeptemberben induló tanévben 1500, a program végéig 6-8000 diák vehet részt a kurzusokon.”

Kara Ákos szociális munkás és humánmenedzsment szakos diplomákkal bír. Karrierpolitikus, piaci tapasztalata nincs (így informatikai téren sem).

Éljen a vendor-specifikus tudás.

Illetve sikerült idekeverni a céges saját certificate-eket (pl. Red Hat Certified System Administrator), mert amiről beszél, az nem utcai tudás, hanem erősen termékspecifikus, de nem erre gondol. (Az NI-nak például nincs olyan fizetős képzése, ami villamosmérnökökön kívül bárkit is érdekelne, persze az Oracle-nek nyilván van.)

A számok úgy jöttek ki, hogy kb. ennyi infókaros van az országban.

Most július van, ha most jelentették be, akkor mostanában történhetett a megegyezés is, tehát a cégeknek és az egyetemeken a nyári szünet maradéka van felkészülni.

Idézet:
Programozd a jövőd! címmel huszonegy felsőoktatási intézménnyel és négy nemzetközileg is elismert informatikai vállalkozással alakít ki közös stratégiát a Széchenyi 2020 Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Az együttműködés célja, hogy az idén szeptembertől induló képzéseknek köszönhetően a munkaerőpiacon jelentős mértékben emelkedjen az informatikai szakmai végzettséggel rendelkezők száma, valamint, hogy a hallgatók naprakész elméleti és gyakorlati oktatásban részesüljenek.

Egy extra (valószínüleg kredit nélküli) kurzus nem értem, hogyan segíthetné a többi tárgyon való átlendülést...

A következő mondattal el is érkeztük a lényeghez: "a hallgatók naprakész elméleti és gyakorlati oktatásban részesüljenek". Itt van a kutya elásva.
Ez a mondatrész azt jelenti, hogy a kormány nem érdekelt a felsőoktatás megreformálásában (értsd: naprakész tananyag+oktatók, eszközök kidolgozása, kiképzése, beszerzése), így a rezsicsökkentéshez hasonlóan, a feladatot rátolja azokra, akiknek rohadtul nem ez a dolguk.

Idézet:
Major Gábor, az IVSZ-Szövetség a Digitális Gazdaságért főtitkára méltatta a kormány és a szakmai szervezetek együttműködését, továbbá kiemelte, hogy a minisztérium és a közreműködő szervezetek mindig nyitottak a szakma kezdeményezéseire.

A minisztérium? Lófaszt.

Idézet:
A program felhívására négy informatikai vállalkozás: a Red Hat, az Oracle, az SAP, és a National Instruments köt együttműködési megállapodást a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökséggel (KIFÜ) annak érdekében, hogy a szintén együttműködő 21 felsőoktatási intézmény igényeivel összhangban piacképes végzettséget adó informatikai képzési programcsomagokat állítsanak össze és segítsék azok beépíthetőségét a felsőoktatási rendszerbe. A 21 intézmény maga dönti el, hogy az elérhető kurzusok mellett melyeket vezeti be, a hallgatók intézményüknél kapnak majd információt a lehetőségekről.

Tudni kell, hogy pl. az NI lassan egy évtizede rugdossa az ajtót, mire résnyire kinyitották.

"A 21 intézmény maga dönti el (..)" -- azaz a minisztérium nem segít az egyetemeknek. Fogjuk meg és vigyétek.

Idézet:
Az érintett cégek a projekt teljes időszakára ingyenesen biztosítják a hallgatói és az oktatói tananyagok hozzáférését. Így azok az aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező fiatalok, akik az elkövetkező években az informatikai pályát választják, vagy más szakokon szeretnék az együttműködésbe bekapcsolódott intézményekben informatikai kompetenciájuk bővíteni, azok a diplomájukkal együtt naprakész, piacilag elismert és keresett tudás, képesítés és gyakorlat birtokában helyezkedhetnek el a munkaerőpiacon.

Az szerződött vállalkozások szakmai napok keretében mérik fel az együttműködésben résztvevő felsőoktatási intézmények igényeit és mutatják be képzési csomagjaikat.

Azaz a minisztérium nem segít a cégeknek. Fogjuk meg és vigyétek.

Nagyjából annyi van, hogy az eddig is meglevő együttműködéseket "szentesítették", illetve hozzárendeltek ellopható pénzt.

Idézet:
A program – amely a fenti képzések mellett számos egyéb, az informatikusképzést támogató intézkedést tartalmaz – teljes kerete 8,2 Mrd Ft.

Eddig a kormány nem határozott meg lépéseket önmagának és nem volt szó a cégek "költségeinek" "megtérítésére". Mire fog elmenni a pénz?

+10

"A 21 intézmény maga dönti el, hogy az elérhető kurzusok mellett melyeket vezeti be, a hallgatók intézményüknél kapnak majd információt a lehetőségekről."
Ha mázlid van, akkor felhívnak, hogy akarsz-e benne részt venni :)

Megy rola neptun koremail, meg ki lesz plakatolva a (bezart) IK epulet(ek)ben :-D

Kár, hogy ezt ilyen átláthatatlanul szervezik.