Számla nem befizetése

 ( thomasrc | 2017. március 3., péntek - 22:18 )

Sziasztok!

Tanácsot szeretnék kérni, hogy szerintetek mit lehetne tenni a következő helyzetben:

Van egy német szolgáltató, akinek több éven keresztül az ügyfele voltam, azonban 2016 december tájékán felvásárolta őket egy másik cég és átvette a szolgáltatásaikat. Én pár hét után úgy éreztem, hogy akik átvették, azok nincsenek a helyzet magaslatán, ezért írtam is nekik egy emailt, hogy ez év februárjával nem szeretném a szerződést meghosszabbítani velük (ekkor lett volna esedékes a hosszabbítás).

Aztán most februárban kaptam az új szolgáltatótól egy automatikusan generált számlát és közel 10 levélváltás után még mindig ott tartunk, hogy szerintük én későn kértem a szolgáltatás megszüntetését, ezért már nem tudnak mit tenni és _muszáj_ befizetnem az általuk kiállított számlát. Állítólag nem találják a még decemberben küldött kérésemet, én viszont már rég töröltem ezeket az emaileket, mert úgy voltam vele, hogy már hónapokkal ezelőtt lerendeződött az ügy, így nem tudom nekik bizonyítani, hogy tényleg küldtem akkor egy lemondó nyilatkozatot. Nem tudok másra gondolni, minthogy a cégváltás közben elvesztették ezeket az üzeneteket, mivel pont akkortájt küldtem...

Na most, mi történik ha nem fizetem be a számlát? Lehet valami jogi következménye a dolognak? Megjegyzem, jelentős összegről van szó. Igazából gondoltam már arra is, hogy azért erőltetik a dolgot, mert nekik ez jól jönne, hiszen elvileg a kiállított számlát vissza lehet még vonni, vagy rosszul tudom?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Előre vagy utólag fizetős szolgáltatás?
Ha előre fizetős, akkor szerintem postai levélben erősítsd meg nekik, hogy nem kéred a szolgáltatást - a német cégek ezt szeretik - és ne fizesd ki.

Igazából VPS szolgáltatásról van szó. Éves számlázással fizettem eddig és a számla kiállítása után 10 napom volt befizetni az összeget, ill. legkésőbb 1 héttel az éves forduló előttig kellett lemondanom, ha nem igénylem tovább a szolgáltatást.

Egyébként pont ebből az 1 hetes határidőből alakult ki ez a kis "vita" közöttünk, mert én úgy tudtam, hogy náluk december óta rögzítve van már a lemondásom és nem számítottam rá, hogy meg fogják hosszabbítani a szerződésemet (miért tennék, ha egyszer lemondtam?). Amikor megkaptam a számlát és megkérdeztem, hogy ez így micsoda, akkorra meg már letelt a lemondási határidő és erre annyit tudnak mondani, hogy már nem tehetnek semmit, ki kell fizetnem.

Most odáig jutottunk el egyébként, hogy beállították 2018 februárjára a szolgáltatás megszüntetését, viszont én nem ezt kértem tőlük...

Lemondtad? Igen.
Küldtek számlát? Igen.
Be akarod fizetni? Nem.
Akarod a szolgáltatásukat? Nem.
Használtad azóta, mióta írtad nekik, hogy nem akarod hosszabbítani? (ráutaló magatartás)
Előre fizetsz, hogy használhass valamit, vagy használod (valamit valamire valahogy) és utólag kiszámlázzák?
A szerződés határozott idejű (tehát lejár(t), és hosszabbítani kell/lehet) vagy határozatlan (lemondásig él, időszakokra számlázott)?

--
jAzz

Éves ciklussal automatikusan hosszabbodik, ha nem mondom le legkésőbb 1 héttel a forduló előtt.

Rákérdezek: Alvotech?

-----
„Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben.”
rand() a lelke mindennek! :)
Szerinted…

Sajnos igen. :(

Jó áron mentek, viszont nekem már az Alvotech idejében is gondom volt a szolgáltatás szakmai minőségével. Volt olyan, hogy újraindítások után nem indult el sohasem a VPS. Többször kellett ticketet nyitnom, mire az init szkriptek között gányoltak valamit és úgy lett „jó”. Több ilyesmi történetem is volt.
Sajnos a felvásárlással nem javultak ezek a dolgok, el is léptem a Scalewayhez.

Amúgy szerintem semmi retorzió nem érhet, ha nem fizeted ki, csak nem éred el többet az ott tárolt adataidat. Én is így jöttem el.

-----
„Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben.”
rand() a lelke mindennek! :)
Szerinted…

Ha nem fizetsz ki egy számlát, akkor behajtják.
Fizetés helyett a számlát lehet visszautasítani. A visszautasítást indokolni kell valamilyen körülménnyel, ha a szerződés nem tartalmazza a visszautasítás lehetőségét és feltételeit.

Alap példa, amikor kapsz egy számlát. "Az ön cégét szerepeltettük az ilyenolyanEU adatbázisba, melyenek díja ..."
A számlát nem fizeted ki/eldobod/email-ben tiltakozol. Ekkor a számlakibocsátó fizetési meghagyássá konvertálja, és a megfelelő cégnek átadva simán beszedikt tőled! Más kérdés, hogy ezek után szarrá pereled a számlakibocsátót, és visszaszerzed a kifizetett összeget és a költségeidet is.
Az ilyen helyzet jogilag helyes megoldása, ha (először lemásolod) a számlát borítékba helyezed és egy kísérő levéllel térivevényesen visszaküldöd a kibocsátónak. A lévél tartalma: "Az nnn sz. számlát visszautásítom. Indoklás: jogviszony hiánya."

Esetedben a probléma csak annyi, hogy - a tértivevényes levéllel szemben - az email hiába lenne meg, nem bizonyítja a jogviszony megszüntetését. Ráadásul elküldtél valamit a vakvilágba, és nem rendelkezel dokumentummal a visszaigazolásról.

Mintha itthon lenne egy szabály, ami szerint a fizetési határidő lejártáig "megóvhatod" a számlát, onnantól befogadottnak minősül.

Igen, de az esetek 99%-ában a "kedves" ügyfélnek akkor jut eszébe óvást nyújtani be a számlával kapcsolatban, mikor már mennek a fizetési felszólítások, mert a számla fizetési határideje lejárt. Akkor kezdenek el kapálózni, amikor már késő. És 100%-ban még ők vannak felháborodva.
Nekünk volt olyan, hogy a "kedves" ügyfél még perrel is fenyegetőzött, egy ilyen helyzetben. (15 nap alatt nem sikerült szólnia, hogy nem kéri) Ő a követeléskezelőnél végezte, és a számlaérték többszörösét is kifizette, mint behajtási költség. Pedig elég lett volna egy egysoros e-mailt küldenie, de leszarta.
És persze a végén mi voltunk a köcsögök. :)

Nálunk előre mennek a szolgáltatás előfizetések (hó vége előtt 8 nappal megy a számla 8 napos fizhattal, de azért adott hó 8. napjáig hagyjuk, hogy fizesse be), de így is belefutnak, hogy "Nem értem rá ezzel baszakodni, meg voltam Párizsban is közben, kapcsolják vissza azonnal". Ticketing válasz: "Épp mással baszakszunk, de amint a root jelszó tulajdonosa hazaér Lion-ból, azonnal foglalkozunk vele..."

Elb****ott egy világ ez :)

Tedd már ide azt, hogy melyik jogszabály szerint minősül egy számla "befogadottnak", ha azt akármilyen határidőn belöl nem reklamálják meg és ez jogilag mit jelent. Sztem nincsen ilyen. A számla mögött álló követelés jogszerűsége nem attól függ, hogy a számlát megreklamálták-e, hanem attól, hogy a felek miben állapodtak meg a szolgáltatás és az ellenértéke ügyében. Azaz: a szerződés tartalmától. Attól mert te valamit NEM csinálsz (pl. nem reklamálsz) attól a követelés sztem nem válik magától jogszerűvé. Azt sztem jogszerűen ki lehet kötni, hogy egy adott szolgáltatást egy adott határidőig lehet érvényesen lemondani, azután mindenképp meg kell fizetni a szolgáltatás díját, ha nem mondod le. A németek szeretnek ilyeneket, minden újság előfizetése így működik: előfizetsz néhány hónap ingyenes lapszámra, amit ha nem mondasz le adott határideig, akkor meg kell fizetned az előfizetést pl. további egy évre. Ez az "ára" az ingyenes lapszámoknak. Általában szabályosan le kell mondani, különben fizetned kell.

Szóval szerintem ha jogszerű a szolgáltató követelése, mert nem mondtad le, akkor bizony behajthatja rajtad a követelését, kérdés, hogy veszi-e erre az időt és nem sajnálja-e rá a költséget. A fizetési meghagyás kiállítása lósz*rt se ér, arra ellentmondhatsz bármivel (de ellent kell mondani, pl. annyival, hogy "a követelt összeggel nem tartozom"). Innentől az eljárás perré alakul. A perben bizonyítani kell, hogy miben állapodtatok meg és hogy szabályosan mondták le, határidőben a szolgáltatást. Hogy mikor küldött számlát a szolgáltató, és azzal mit csináltál, az itt nem számít.

Az a kérdés, hogy van-e olyan német szolgáltató, aki Magyarországon bocsájt ki ellened fizetési meghagyást és itt perel. Ez összegfüggő: csicsedli pénzért nem fogják megcsinálni. Azt persze nem tudom, hogy ha német jog van kikötve a szerződésedben (ennek van esélye), akkor ugyanez az eljárás Németországban hogyan működne és hogyan hajtanának végre rajtad itt egy ottani követelést. Sztem ezer eurós nagyságrend alatt perrel és végrehajtással ép ésszel nem foglalkozik senki.

Ez a helyzet a magyar "követelésbehajtókkal" is. Ha nem tartozol, akkor kinyalhatják, nem kell megijedni tőlük. Ha tartoznál, akkor meg rég fizettél volna...

Fogalmam sincs, nem vagyok könyvelő. Könyvelőt kérdeztem, erre - valami alapján - az volt a válasz, hogy ha a fizetési határidő lejártáig nem él kifogással az, akinek a számlát kiállítottuk, akkor befogadottnak tekinthetjük a számlát.

Abban igazad van, hogy attól, hogy nem reklamálok a követelés nem lesz jogos. De itt most olyan szolgáltatásokról beszélünk, amik évente, vagy valamilyen időintervallumon belül szerződés szerint meghosszabodnak, ha a szerződést egyik fél sem bontja fel, a megadott felmondási idővel, ami jellemzően 30 nap. Tehát nem a semmiből jön egy számla, hogy tartozol a M&M Kft.-nek 1000km autópálya építés költségével.

A példa kedvéért tegyük fel, hogy van egy szolgáltatás, amit igénybe veszel (legyen mondjuk ez egy webtárhely), és szerződés szerint évente megújul a szerződés, van egy fordulónapja, mondjuk március 1. A fordulónap előtt legkésőbb 30 nappal felmondhatod.
Tehát semmi nem tart vissza attól, hogy mondjuk január 15-én küldj egy levelet a szolgáltatónak, hogy "hé gyökerek, nem kell, b@sszátok meg!". Ha ezt nem teszed, a szerződés meghosszabításra kerül (ez szerződésben vagy ÁSZF-ben le is van írva). De meg se mozdulsz.
Fordulónap előtt megérkezik a számla 15 nappal, aminek a kifizetésére a fordulónapig tehát van 15 napod. De ezzel se foglalkozol, és még ekkor sem szólsz, hogy nem kell a szolgáltatás, kapjátokbe!.
A számla lejár, jönnek a fizetési felszólítások mondjuk újabb 15 napon keresztül, majd egyszer csak, mikor már a sokadik felszólítást/emlékeztetőt kapod, észbe kapsz, hogy jaaa, neked ez nem kell! De a fordulónapon már rég túl vagy, a szerződés felmondási határidején meg pláne. Innentől jogosan mondod, hogy a számlát nem fizeted ki?
Én ezekről a "kedves" ügyfelekről beszélek.

Ezért van az, hogy sokan legalábbis Mo.-n rászoktak arra, hogy a szolgáltatási időszakot előre számlázzák. Így nincs vita, mindkét fél által ismert időre a szolgáltatás díja rendezve van, addig a szolgáltató szolgáltatni köteles, az ügyfél meg használhatja.
Ha meg a következő kört a fordulónapig nem rendezi, akkor szolgáltatás felfüggeszt vagy töröl. Persze ilyenkor is megy a hőbörgés jó magyar szokás szerint, hogy mi az, hogy a szolgáltató fizetés nélkül nem szolgáltat. De a helyzet viszonylag könnyen kezelhető. "Tisztelt ügyfelünk, a szolgáltatási díjat XXXX február 28.-ig rendezte, az újabb időszakra a fizetési határidőig legnagyobb sajnálatunkra nem, a szolgáltatási díj kifizetése nélkül pedig nem áll módunkban a szolgáltatást a fordulónapon túl is nyújtani."
Azért azt megnézném, mikor jogi úton elkaszálnak egy szolgáltatót, mert a nem fizető ügyfélnek nem szolgáltat.

A könyvelőnek nyilván igaza van (ez axioma). Ő konkrétan valamilyen számlát befogadottnak nevez valamilyen idő után, de ha megkéreznéd tőle, hogy szte ez a "befogadott" státusz milyen jogkövetkezménnyel jár, valszeg azt mondaná, hogy ő könyvelő és nem jogász. (Vagy mondana valamit, amivel nem akarsz vitatkozni.)

Egyébként egy tárhelyszolgáltató esetében sem tartom okvetlenül elfogadhatónak, hogy évente lehessen felmondani. Ez versenykondíció. Ha a sok gyökér megvezethető ilyesmivel, akkor a tárhelyszolgáltató jól jár, esetleg néha panaszkodik a nem fizető típusú gyökerekre. Aztán jön egy másik szolgáltató, aki bevállalja 3 hónapos felmondással. A kevésbé gyökér user ezt a szolgáltatót választja. Jó esetben a verseny addig tart, ameddig "kihullik a férgese" (azaz az, aki olyat igér, amit nem tud tartani meg az is, aki nem talál több gyökeret a saját előnytelen kondiciórendszerében). Ha az egyéves futamidő esetére meg akkora kedvezményt kínál, akkor jól teszi, ha előre fizetést kér.

Ha nem fizet a gyökér és ezért évközben megszünteted neki a szolgáltatást, akkor meg különösen értelmetlen volt vitatkozni vele, hogy de mégis fizessen még X hónapot, pedig nem kell neki a tárhely. Sokkal egyszerűbben is lehetne szolgáltatni, ha a szolgáltató kicsit odafigyelne, mit akar a gyökér a pénzéért.

Emailt törölsz, wtf? És sub...

--

Ezt hívják tanulópénznek. Nekem eszembe nem jutna egy szolgáltatás felmondást törölni, illetve az arról visszajött tértivevényt. Legalább egy évig. Főleg, ha ilyen zűrzavar van a cégnél, mert pl. felvásárolják.

Na de egyébként is... Mi miatt kell vajon egy levelet (ami nem spam) törölni? Gondolom nem küldött benne óriási képet, stb. Felszabadított valamivel kevesebb mint 1K-t?

Par kerdes, legyszi valaszolj rajuk (amik asszem relevansak), utana a linket tovabbkuldom jogot jobban tudo ismerosnek:
-Maganszemelykent vagy cegkent vetted igenybe a szolgaltatast? - maganszemelykent tobb jogod van, nehany dologba nem rangathatnak bele, es perelni is lakohelyed szerint kell (ami nagyon elonyos, ha nem neked kell Nemetorszagba kijarni, hanem nekik ide)
-Elektronikusan kotottetek annakidejen a szerzodest gondolom. Ugye? (szoval semmi irasos dolguk nincs rolad - ebben nem vagyok biztos, de egymas tavolleteben kotott szerzodest logikus lenne, ha kicsit lazabban le lehetne mondani)
-Kb. hany evig hasznaltad a szolgaltatasukat? (ez nemtom mennyire relevans, de a jogelodnel meg meg lehet az eredeti, ha papiros volt)
-Hasznaltad-e lemondas utan? (ez a mar emlitett rautalo magatartas miatt szamit)
-Kb. milyen nagysagrendu osszeget kovetelnek most toled? (lehet, hogy praktikusabb elengedni, ha nem sok)
-Van-e barmilyen esely, hogy azt a lemondo emailt eloszedd? (legtobb levelezo nem torli veglegesen ugye, bar ez formatumtol is fugg)
-Mennyire vagy hajlando pereskedni, ha arra kerul sor? (ez meg egyeni preferencia kerdese ugye.. en mar kicsit tobb, mint 10 targyalason voltam eddig hallgatosagkent, de csak kozvetetten voltam erintett.. ha teged perelnek, akkor kicsit mas erzes lehet)

--
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess? - Wargames

Maganszemelykent vagy cegkent vetted igenybe a szolgaltatast?
Magánszemélyként.

Elektronikusan kotottetek annakidejen a szerzodest gondolom.
Igen.

Kb. hany evig hasznaltad a szolgaltatasukat?
4 évig.

Hasznaltad-e lemondas utan?
Már hogyan értjük, hogy a lemondás után? Én decemberben jeleztem, hogy nem kívánom meghosszabbítani a szerződést, de ettől még februárig használhattam volna a szolgáltatást, hiszen addig ki volt fizetve. Egyébként december végén leállítottam a nyújtott VPS-t végleg, azóta nincs használatban.

Kb. milyen nagysagrendu osszeget kovetelnek most toled?
Igazából "csak" 70 EUR-t, de fix kereset nélkül egyetemistaként nekem ez így olyan, mint kidobni az ablakon a pénzt, hiszen nem fogom használni. A követelés az lehet, hogy egy kicsit túlzó, mert jogilag szerintem még nem követelnek, egyelőre csak kapom a válaszokat, hogy "must pay", nem tudnak mit tenni. Még 3 napom van egyébként befizetni.

Van-e barmilyen esely, hogy azt a lemondo emailt eloszedd?
Sajnos nincs. Én azt nem értem, hogy ha egyszer a régi cég rögzítette a lemondást, akkor azt csak úgy ignorálhatja a felvásárló cég (vagy mondhatja azt technikai okokra hivatkozva, hogy ilyen náluk nincs rögzítve, fizessen csak tovább)?

Mennyire vagy hajlando pereskedni, ha arra kerul sor?
Nagyjából semennyire? Ha tényleg odáig fajulna, hogy behajtatják, én kifizetem, de az érdekelne, hogy lehet-e ennél súlyosabb következménye, ha ignorálom a kiállított számlát.

Ha csak ignorálod, akkor általában a behajtás vagy jogi út költségeit is neked kell fizetned.

Várhatóan sokkal többet, mint 70 euró

Van-e barmilyen esely, hogy azt a lemondo emailt eloszedd?
Sajnos nincs. Én azt nem értem, hogy ha egyszer a régi cég rögzítette a lemondást, akkor azt csak úgy ignorálhatja a felvásárló cég (vagy mondhatja azt technikai okokra hivatkozva, hogy ilyen náluk nincs rögzítve, fizessen csak tovább)?

Ha náluk sincs meg, akkor gyárts egyet, és forwardold nekik egy olyan dumával, hogy nézzék meg, itt van te elküldted, miért nem gondoskodnak a jogelődhöz érkezett információk megszerzéséről???! Írd alá felháborodva. Kész.

--
jAzz

:-D

Feliratkozok.

A német cégek általában az adósságokat behajtócágeknek szokták eladni. Tehát ha nem fizetsz és bizonyítani sem tudod, hogy elálltál a szerződés meghosszabításától, akkor bizonyára a németek valamilyen módon megpróbálják behajtani rajtad a tartozást.
Nézd meg a szerződést mit ír benne, ha németül van keress "kündigungsfrist" nevű szóra. Általában 1 hónap szokott lenni, tehát küldesz még egy lemondást és bizonyára májustól, mert március már nem teljes hónap, a szerződés megszűnik, te meg befizeted a 4 hónapra járó díjat és mint tanulópénzt elkönyveled.

A németek az internet világában eléggé le vannak maradva, így azt nem tudom megmondani, hogy egy e-mail értesítés mennyire hivatalos papír náluk. Az ilyen lemondásokat jó ha levélben, aláírt kézbesítési igazolással vagy faxon, utóbbi még rengeteg német cégnél működik, küldi az ember vagy ha emailben teszi, akkor pár nap múlva telefonon megerősítést kér.

Ha nem akarsz fizetni kérd ki egy ügyvéd véleményét is és készülj fel a behajtócégek zaklatására. Amit még érdemes tudni, hogy ezek a tartozás mellé ami lehet 1 euró is, óriási tarifákat számolnak fel, amit ha pert veszítesz bizony ki kell fizetni.

Személy szerint ha nem lehet a másik fél képébe nézni és alakolm adtán ráütni a pultra, nem kötök semmilyen szeződést, inkább a feltöltős opciót választom ha van, ha nincs keresek olyan céget ahol van. Amíg van zseton addig megy, ha nincs akkor megszűnik és kész, de nem fog senki a végén követelőzni.

Nekem is volt az Alvotechnél VPS-em 2-3 évig, majd nem sokkal a következő éves számla kiállítása előtt jeleztem nekik, hogy ennyi volt, köszi, már nem kell a VPS.
Nálam is jöttek azzal, hogy későn jeleztem a felmondást. Egyszerűen megírtam, hogy nem fogom kifizetni, mert megszűnt az a tevékenység ami miatt szükség volt rá és kértem, hogy az eddigi sikeres együttműködésünkre való tekintettel ezt fogadják el és az aktuális periódus lejártával töröljék a VPS-t (éves számlázási periódus és időre fizetés főleg részemről).
Elfogadták.

A történet folytatódik!

Előzmény: 2017-ben az lett a történet vége, hogy sokadik kérésre ígéretet kaptam tőlük, hogy utánanéznek alaposabban és ezen a ponton megszűnt kettőnk között a kapcsolattartás, nem írtak több emailt, én sem kerestem őket, az accountomat pedig megszüntették.

Folytatás: Ma váratlanul kaptam egy emailt a Creditreform.de domainről, hogy 100 EUR-t követel tőlem a cég és 30 napom van befizetni, utána továbbküldik az ügyet Mo.-ra, behajtatják... WTF? Nagyon úgy néz ki, hogy az lesz belőle, amit lentebb bucko írt.

Könnyű nekem, a lányom jogász és igen jól felkészült. ;)
Bár, amikor az Invitelt megfingattam, akkor még csak tanult. Nekem 30 óra munkámba került, neki ugyanez 20 perc lenne.

Első tanácsom: Bármi legyen az ügy vége, kérjél a jogviszony megszűnéséről és a 0 tartozásról igazolást! A mai világban hátha megbotlik az adatbázis, vagy előkerül egy spétreakciós behajtó.
A legvégén (magánszemélyként) kérheted az adatkezelés megszüntetését. Bár én még a régi Adatvédelmi tv. alapján gondolkodom, de a GDPR sem lehet rosszabb.