Sziasztok
Egy motorkerékpárnál hogy lehet a legbiztosabban meghatározni a fordulatszámot?
Ötlet: a gyújtógyertya köré tekertem rézdrótot, de nem látszik feszültség :(
Ötlet volt még, az impulzus kábelről step down 5v-ra, de hogyan?
Multiméter megtudja mérni a max feszültséget?
Alapjárat: 1500 rpm, lentebb nem tudok menni
2 gyertya, 2 henger. 4 ütem
Elég nekem egy digitális jel már (4-5V)
Köszönök bármi ötletet
- 4177 megtekintés
Hozzászólások
Mennyire modern a motorkerekpar?
--
FeZo
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem digitális a fordulatszámmérő. Nincs can bus.
2004es, semmi elektronika nincs benne a szükségesnél
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A gyujtas hogy van megoldva? Egyszeru megszakito vagy elektronikus? Valami csak kell jelezze hogy minden masodik fordulatnal adjon egy szikrat. Bontsd le a fedeleket a motor minket oldalan es nezd meg nincs-e valami jelado oda beepitve. Csak tippelek, anno tinedzser koromban szereltem egy ketutemu robogot, ott magnetoval volt a gyujtas megoldva.
--
FeZo
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"a gyújtógyertya köré tekertem rézdrótot, de nem látszik feszültség :("
Mivel nézted?
Miért nem a gyújtókábel köré tekerted?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, meg mi az, hogy nem látszik feszültség. Ha DC-t mért, akkor nyilván, már akkor, ha nem közel végtelen volt a műszer bemeneti ellenállása. Ha helyesen AC-t mért, akkor meg az 50 Hz-től kezdve a solti adón át akkor is fog feszültséget mérni, ha áll a motor. Nyilván a másik pont a kaszni, két pont között értelmezhetjük a feszültséget.
Csak ide válaszoltam, tudom, hogy te tudod... :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
:)
köszi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Először multiméterrel mértem AC-ba, majd frekvencia mérés módban. 0 Hz-t mutatott.
Utána oszciloszkóppal mértem és nem értettem, hogy miért nem látszik semmi. Talán a rézkábel lehetett rossz.
Megpróbálom újból.
Természetesen a test(váz) és a tekercs közötti potenciálkülönbséget mértem...
gyújtógyertya -> gyújtókábel, ez elírás volt természetesen. Elég viccesen nézett volna ki úgy :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van egy meredk jeled, ezt néhány pF-on át csatolod ki. Ez működhet, hiszen a meredekség nagy, de jó volna, ha az oszcilloszkóp vagy multiméter bemenete egy ellenállással le volna zárva. Hogy mekkorával? Nem tudom, mert fogalmam sincs a jel meredekségéről, de a nagyfeszültségű ér és a gyújtókábelre tekert drót közti kapacitásról sem, meg persze a gyújtókábelre tekert drót és a GND közti kapacitásról sem tudunk semmit. A kábel felépítésének ismerete is kell, mert ha belül van egy árnyékoló réteg, akkor nyilván nem fog működni a dolog így.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gyújtókábel nem árnyékolt.
Ha köré tekersz drótot akkor a drót 2 végén keress feszkót ott lesz.
Miért keresnéd a test és a drót között???
Sima trafóként fog működni.
pch
--
http://www.buster.hu "A" számlázó
--
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én úgy gondoltam, hogy köré tekerjük a drótot, de csak az egyik végét vezetjük ki, a másik vége lebeg, miközben a másik mérőpontunk a test. Ezzel kapacitíven csatoljuk ki a nagy meredekségű impulzust, ahol a kondenzátor egyik fegyverzete a nagyfeszültségű kábel belső ere, a másik a köré tekert drótunk, a dielektrikum pedig a nagyfeszültségű kábel szigetelése. Szerintem ez néhány pF kapacitást ad.
Azt egyelőre nem látom, miért működik transzformátorként, ha a nagyfeszültségű kábelt körbeveszem néhány menettel. Ha belül nem az áram, hanem a fluxus menne, úgy világos, de szerintem a belső ér fluxusának iránya olyan, hogy az épp nem indukál feszültséget a köré tekert vezetőben.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez most nekem kicsit sok végiggondolni, de a lényeg, abban viszonylag bizti vagyok, hogy a motordiagnosztikában elég jellemző, hogy a gyújtásjelet lakatfogó elvén ( és hasonló eszközzel ) szedik le a gyújtás kábelről (testelés nélkül).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, de a lakatfogó körülveszi az áramot vezető kábelt. A lakatfogó ferrit magjában a nagyfeszültségű kábel fluxusa feszültséget indukál az ugyanezen ferritmagra tekercselt vezetőben. Ez így rendben van, ez tényleg transzformátor.
Tehát, ha fogsz egy ferritgyűrűt, erre tekercselsz néhány 10 menetet, majd ezen a ferritgyűrűn átfűzöd a nagyfeszültségű kábelt, akkor a tekercseden valóban lesz jel, ez fog működni. Ugyanakkor szerintem a kábel köré tekert tekercs értelmetlen, illetve egy kivezetéssel értelmes, de akkor kapacitív úton hozzuk el a jelet.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Logikusnak hangzik:-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én biztos nem a nagyfeszültségű, egyben viszonylag nagyimpedanciás körből csatolnám ki a jelet, még ha kapacitíven is. Valahol megvan az viszonylag kis impedancián, kisebb feszültségszinten. Ami jó volna, az valamilyen aluláteresztő szűrőt követő szintillesztés, utána pedig mikrokontrollerrel frekvenciamérőt csinálni egyszerű.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A főtengengelyen van megszakító, hall-jeladó vagy bármi a gyújtáshoz, onnan kéne szedni a jelet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, fura nekem, hogy a motor konkrét típusát nem írja le a kérdező...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert általános megoldást keresek.
Pontos típusa: Suzuki GS500 2004es széria.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akusztikus módszerrel próbálkoztál? Szerencsés esetben egy mikrofonnal felvett hang FFT analízisével megállapítható a fordulatszám. A lehetséges RPM tartományban kell az FFT maximumát megkeresni (esetleg plussz a felharmónikusokban). Androidra van erre kész alkalmazás, pl. "Acoustic Tachometer (RPM)"-t találtam elsőre, de a leírása azt mondja, léghűtéses motoroknál kevésbé megy. Egy próbát azért megérhet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ágyú és veréb esete. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ki tudja, lehet hogy az ágyú már ott van készen a zsebedben, míg a verébre lövő puskát meg kell tervezned/összeraknod vagy meg kompletten meg kell venned és fel kell szerelned.
Sok éve egy zajos Skoda Favorit motorral nekem működött a módszer, csak akkor még nem voltak okostelefonok meg kész szoftver, így laptoppal és offline FFT elemzéssel kellett dolgoznom. Most kipróbáltam ezt az Android app-ot egy halkabb VW motorral, az utastérben lévő telefonnal: sokszor elkapta a tényleges RPM-et, valamikor meg nyilvánvalóan rossz értéket írt ki. A telepítés és teszt összesen kb. 3-4 percet vett igénybe. Szóval egy próbát szerintem megér.
Egy motorra erősített mikrofonnal (pl. egy használaton kívüli headset-tel) lehet, hogy 100%-os eredmény érhető el, de gépkocsiban ezt nem tudtam kipróbálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennél sokkal egyszerűbb módszert tudok:
Ismert rugalmasságú drótdarabokat kell a jármű elé dobálni. Ekkor meghatározható az elméleti elbillenés mértéke, amikor áthajtasz a drótdarabon. Nomármost, ha ismered a motor tehetetlenségi nyomatékát, akkor kiszámítható az elméleti és gyakorlati elbillenés különbségéből a perdület, és abból a fordulatszám. ;)
Bár édekes, hogy senkinek sem jutott eszébe, hogy egy 2004-es gyártmányú motor esetén mondjuk rálépjen az ECU-ra és kiolvassa a fordulatszám értékét.
Kíváncsi vagyok mit szól a Rendőr Bácsi, ha ájfónt és májkrofont lóbálva motorozol, miközben az út helyett a képernyőt bámulod. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mindegy mit bámul, csak ne telefonáljon!
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
laptoppal és offline FFT elemzéssel
Fordulatszám mérésnek jármű esetében szerintem valós időben van értelme. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
impulzus kábelen tekercs + frekvenciamérő:
pl. http://interface.khm.de/index.php/lab/interfaces-advanced/arduino-frequ…
a tranzisztoros áramkörre gondoltam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gyere a hobbielektronika.hu-ra ott is van ilyen topik.
"Értem én, hogy villanyos autó, de mi hajtja?"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Biztos baromi jó mérőmüszer lehet ami percenként 1500 darab 15000-30000 voltig jelet tudna mérni a gyújtó vezetéken. A gyertya körül esetlegesen indukáló fesz is elég csakran változna. De ebay-en biztos van ilyen univerzális fordulatszám mérő. Ha van trafó akkor van primer oldal is ahol viszont alacsony feszültség van (6-12vdc).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem az amplitúdó az érdekes.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Generátor, ami a világításnak adja a váltakozó vagy diódás egyenirányítás után a lüktető egyenfeszt nem jó?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vannak autó diag műszerek, amik így határozzák meg, simán be kell dugni őket a szivargyújtóba és abból tudják a járó motor fordulatát. De ilyen házi projektnél valószínű egyszerűbb megoldani a direkt jel megtalálását, mint ennek a változó fordulatszámra ültetett lüktetésnek a feldolgozása.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Egy motorkerékpárnál hogy lehet "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
? :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
simán be kell dugni őket a szivargyújtóba
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- azt akartam megerősíteni, hogy az elv működik motor/autó technikában, vannak élő példák erre
- nyilván nem azt akartam írni, hogy szerezzen egy autó diagnosztikai műszert, és gumipókozza a motorjára
- szivargyújtó egyébként előfordul motorokon is akár gyárilag (bár nyilván nem minden kategóriában), akár utólag praktikus kiegészítőként, mivel ez standard kiegészítő csatlakozó, és a kérdező még mindig nem konkretizált típust
- és egyébként is az volt a mondanivalóm végkövetkeztetése, hogy nem biztos, hogy ez az irány a legegyszerűbb
ezek alapján nem feltétlenül érzem jogosnak a helyretételt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni