Fordulatszám meghatározása

Sziasztok
Egy motorkerékpárnál hogy lehet a legbiztosabban meghatározni a fordulatszámot?
Ötlet: a gyújtógyertya köré tekertem rézdrótot, de nem látszik feszültség :(
Ötlet volt még, az impulzus kábelről step down 5v-ra, de hogyan?
Multiméter megtudja mérni a max feszültséget?
Alapjárat: 1500 rpm, lentebb nem tudok menni

2 gyertya, 2 henger. 4 ütem

Elég nekem egy digitális jel már (4-5V)

Köszönök bármi ötletet

Hozzászólások

A gyujtas hogy van megoldva? Egyszeru megszakito vagy elektronikus? Valami csak kell jelezze hogy minden masodik fordulatnal adjon egy szikrat. Bontsd le a fedeleket a motor minket oldalan es nezd meg nincs-e valami jelado oda beepitve. Csak tippelek, anno tinedzser koromban szereltem egy ketutemu robogot, ott magnetoval volt a gyujtas megoldva.
--
FeZo

"a gyújtógyertya köré tekertem rézdrótot, de nem látszik feszültség :("
Mivel nézted?
Miért nem a gyújtókábel köré tekerted?

Na, meg mi az, hogy nem látszik feszültség. Ha DC-t mért, akkor nyilván, már akkor, ha nem közel végtelen volt a műszer bemeneti ellenállása. Ha helyesen AC-t mért, akkor meg az 50 Hz-től kezdve a solti adón át akkor is fog feszültséget mérni, ha áll a motor. Nyilván a másik pont a kaszni, két pont között értelmezhetjük a feszültséget.

Csak ide válaszoltam, tudom, hogy te tudod... :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Először multiméterrel mértem AC-ba, majd frekvencia mérés módban. 0 Hz-t mutatott.
Utána oszciloszkóppal mértem és nem értettem, hogy miért nem látszik semmi. Talán a rézkábel lehetett rossz.
Megpróbálom újból.
Természetesen a test(váz) és a tekercs közötti potenciálkülönbséget mértem...

gyújtógyertya -> gyújtókábel, ez elírás volt természetesen. Elég viccesen nézett volna ki úgy :)

Van egy meredk jeled, ezt néhány pF-on át csatolod ki. Ez működhet, hiszen a meredekség nagy, de jó volna, ha az oszcilloszkóp vagy multiméter bemenete egy ellenállással le volna zárva. Hogy mekkorával? Nem tudom, mert fogalmam sincs a jel meredekségéről, de a nagyfeszültségű ér és a gyújtókábelre tekert drót közti kapacitásról sem, meg persze a gyújtókábelre tekert drót és a GND közti kapacitásról sem tudunk semmit. A kábel felépítésének ismerete is kell, mert ha belül van egy árnyékoló réteg, akkor nyilván nem fog működni a dolog így.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Én úgy gondoltam, hogy köré tekerjük a drótot, de csak az egyik végét vezetjük ki, a másik vége lebeg, miközben a másik mérőpontunk a test. Ezzel kapacitíven csatoljuk ki a nagy meredekségű impulzust, ahol a kondenzátor egyik fegyverzete a nagyfeszültségű kábel belső ere, a másik a köré tekert drótunk, a dielektrikum pedig a nagyfeszültségű kábel szigetelése. Szerintem ez néhány pF kapacitást ad.

Azt egyelőre nem látom, miért működik transzformátorként, ha a nagyfeszültségű kábelt körbeveszem néhány menettel. Ha belül nem az áram, hanem a fluxus menne, úgy világos, de szerintem a belső ér fluxusának iránya olyan, hogy az épp nem indukál feszültséget a köré tekert vezetőben.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Igen, de a lakatfogó körülveszi az áramot vezető kábelt. A lakatfogó ferrit magjában a nagyfeszültségű kábel fluxusa feszültséget indukál az ugyanezen ferritmagra tekercselt vezetőben. Ez így rendben van, ez tényleg transzformátor.

Tehát, ha fogsz egy ferritgyűrűt, erre tekercselsz néhány 10 menetet, majd ezen a ferritgyűrűn átfűzöd a nagyfeszültségű kábelt, akkor a tekercseden valóban lesz jel, ez fog működni. Ugyanakkor szerintem a kábel köré tekert tekercs értelmetlen, illetve egy kivezetéssel értelmes, de akkor kapacitív úton hozzuk el a jelet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Én biztos nem a nagyfeszültségű, egyben viszonylag nagyimpedanciás körből csatolnám ki a jelet, még ha kapacitíven is. Valahol megvan az viszonylag kis impedancián, kisebb feszültségszinten. Ami jó volna, az valamilyen aluláteresztő szűrőt követő szintillesztés, utána pedig mikrokontrollerrel frekvenciamérőt csinálni egyszerű.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A főtengengelyen van megszakító, hall-jeladó vagy bármi a gyújtáshoz, onnan kéne szedni a jelet.

Akusztikus módszerrel próbálkoztál? Szerencsés esetben egy mikrofonnal felvett hang FFT analízisével megállapítható a fordulatszám. A lehetséges RPM tartományban kell az FFT maximumát megkeresni (esetleg plussz a felharmónikusokban). Androidra van erre kész alkalmazás, pl. "Acoustic Tachometer (RPM)"-t találtam elsőre, de a leírása azt mondja, léghűtéses motoroknál kevésbé megy. Egy próbát azért megérhet.

Ki tudja, lehet hogy az ágyú már ott van készen a zsebedben, míg a verébre lövő puskát meg kell tervezned/összeraknod vagy meg kompletten meg kell venned és fel kell szerelned.
Sok éve egy zajos Skoda Favorit motorral nekem működött a módszer, csak akkor még nem voltak okostelefonok meg kész szoftver, így laptoppal és offline FFT elemzéssel kellett dolgoznom. Most kipróbáltam ezt az Android app-ot egy halkabb VW motorral, az utastérben lévő telefonnal: sokszor elkapta a tényleges RPM-et, valamikor meg nyilvánvalóan rossz értéket írt ki. A telepítés és teszt összesen kb. 3-4 percet vett igénybe. Szóval egy próbát szerintem megér.
Egy motorra erősített mikrofonnal (pl. egy használaton kívüli headset-tel) lehet, hogy 100%-os eredmény érhető el, de gépkocsiban ezt nem tudtam kipróbálni.

Ennél sokkal egyszerűbb módszert tudok:

Ismert rugalmasságú drótdarabokat kell a jármű elé dobálni. Ekkor meghatározható az elméleti elbillenés mértéke, amikor áthajtasz a drótdarabon. Nomármost, ha ismered a motor tehetetlenségi nyomatékát, akkor kiszámítható az elméleti és gyakorlati elbillenés különbségéből a perdület, és abból a fordulatszám. ;)

Bár édekes, hogy senkinek sem jutott eszébe, hogy egy 2004-es gyártmányú motor esetén mondjuk rálépjen az ECU-ra és kiolvassa a fordulatszám értékét.

Kíváncsi vagyok mit szól a Rendőr Bácsi, ha ájfónt és májkrofont lóbálva motorozol, miközben az út helyett a képernyőt bámulod. :)

Biztos baromi jó mérőmüszer lehet ami percenként 1500 darab 15000-30000 voltig jelet tudna mérni a gyújtó vezetéken. A gyertya körül esetlegesen indukáló fesz is elég csakran változna. De ebay-en biztos van ilyen univerzális fordulatszám mérő. Ha van trafó akkor van primer oldal is ahol viszont alacsony feszültség van (6-12vdc).

Generátor, ami a világításnak adja a váltakozó vagy diódás egyenirányítás után a lüktető egyenfeszt nem jó?

Vannak autó diag műszerek, amik így határozzák meg, simán be kell dugni őket a szivargyújtóba és abból tudják a járó motor fordulatát. De ilyen házi projektnél valószínű egyszerűbb megoldani a direkt jel megtalálását, mint ennek a változó fordulatszámra ültetett lüktetésnek a feldolgozása.

- azt akartam megerősíteni, hogy az elv működik motor/autó technikában, vannak élő példák erre
- nyilván nem azt akartam írni, hogy szerezzen egy autó diagnosztikai műszert, és gumipókozza a motorjára
- szivargyújtó egyébként előfordul motorokon is akár gyárilag (bár nyilván nem minden kategóriában), akár utólag praktikus kiegészítőként, mivel ez standard kiegészítő csatlakozó, és a kérdező még mindig nem konkretizált típust
- és egyébként is az volt a mondanivalóm végkövetkeztetése, hogy nem biztos, hogy ez az irány a legegyszerűbb

ezek alapján nem feltétlenül érzem jogosnak a helyretételt