Számlázó programot érintő rendelet változás

Fórumok

Gondolom sok programozót érint.

http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK14089.pdf
10816 oldal.

Úgy néz ki sok újdonság van. Mivel nem olvastam még el nem írom le mi.

Ami viszont érint mindenkit, a vevőnek is be kell majd jelentenie milyen programot használ november 15.-ig

Hozzászólások

Köszi az infót.

Attila, Perger
-----------------------------------------------------
"Az a szoftver, amelyiket nem fejlesztik, az halott!"

Én is köszi. :)

Múlt héten már néhány ügyfél keresett a bejelentési kötelezettség miatt, mert úgy hallották, hogy már 07.01-én be kell jelenteni, de akkor még nem volt elérhető a közlöny...

--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

23/2014. (VI. 30.) NGM 9§2:
"A számlázó program fejlesztője, forgalmazója a számlázó programot kizárólag adóalanynak értékesítheti, aki vagy amely köteles az  értékesítést megelőzően adóalanyiságát igazolni. A  számlázó program fejlesztője, forgalmazója köteles a  számlázó program értékesítéséről kibocsátott számlán feltüntetni a  számlázó programot beszerző adóalany adószámát."

Értelmezésem szerint ez megnehezíti a dobozos termékek értékesítését.

Meg a netes vásárlást is.
Itt a vevőnek kell igazolnia az adóalanyiságot, amit csak harminc napnál nem régebbi közjegyző által hitelesített cégkivonattal tud csak.

De szerintem ha a számlázási nevet címet bediktálják majd megnézi az eladó a e-cegjegyzek.hu oldalon elégnek kell lennie. Mert másnap senki nem fogja megmondani bemutatták-e a cégkivonatot.

Ellenőrizni viszont kell, mert ha valaki rossz adószámot ír a számlára és ezt miután lejelentette a vevő, lehet kap egy büntetést az eladó.

Az adminisztráció viszont megnövekszik, mindkét oldalon.

21. § A 2014. október 1-jét megelőzően beszerzett és 2014. október 1-jén még használatban lévő számlázó programok, igénybevett online számlázó programok, továbbá használatba vett saját fejlesztésű programok 11. § (1) bekezdése vagy 13. § (1) bekezdése szerinti adatait az adóalany 2014. november 15-ig köteles bejelenteni az adóhatóság által erre a célra rendszeresített nyomtatványon. A 2014. október 1-je és 2014. október 15-e között használatból kivont számlázó program, online számlázási szolgáltatás igénybevételének befejezése 11.  § (2)  bekezdése vagy 13.  § (2) bekezdése szerinti adatait az adóalany 2014. november 15-ig köteles bejelenteni az adóhatóság által erre a célra rendszeresített nyomtatványon.

Kezdeném azzal, nem vagyok jogász, amit írok az az én véleményem ami nem biztos ,hogy meg fog egyezni a NAV vagy a bíróság véleményével. Kérem ezt figyelembe venni. Dolgoztam nagyon régen az apehnél ott kellet törvényt is értelmeznem, de az már régen volt. Megpróbálom összefoglalni a változásokat:

A régi (24/1995. (XI. 22.) PM rendelet) számlázásról szóló rendeletet, ez az új rendelet hatályon kívül helyezi. Ebbe már nincs benne a pénztárgép, erről külön "Pénztárgép rendelet" van, viszont a mostani rendelet is belepiszkál a pénztárgépbe. (Utálom, hoznak egy rendeletet amibe itt-ott belepiszkálnak, és találd meg hol, persze összefoglalás ritkán van, esetleg mi szerint ellenőriznek azt sem írják le egy helyen.).

Ami számomra értelmezhetetlen:
"a számítógéppel előállított nyugta."
Régen volt a papír nyugtatömb és a pénztárgép. A '95 rendelet sem tartalmazott ilyet. Az egész rendelet számítógéppel történő részében a számláról és nyugtáról beszél, mi ez a nyugta? A 16§ nem túl bőbeszédű ez ügyben. Nehezen tudom elképzelni, hogy nem kötelező a pénztárgép. Van ugyan egy olyan rendelet ami azt mondja, ha boltban nincs pénztárgéped mert csak azokat szolgálod ki akik megadják a nevüket címüket (ügyfélkártya) akkor számlázó program elég, de hetente adatot kell szolgáltatni a navnak a forgalomról.

9§ Nyilvántartást kell vezetni kinek lett eladva a program.
A 2 ponton "A számlázó program fejlesztője, forgalmazója a számlázó programot kizárólag adóalanynak értékesítheti, aki vagy amely köteles az értékesítést megelőzően adóalanyiságát igazolni." sokat gondolkodtam miért van benne, de rájöttem. Számlatömböt csak adószám felmutatása után adnak, számlázó programot venni is csak adószám felmutatása után lehet ezután. Számlagyárosokat akarják ezzel visszaszorítani?

10§ A program nevét és azonosítóját át kell adni. Erre szerintem érdemes odafigyelni, mert ha a vevő azzal védekezik, hogy nem kapta meg a nevet és azonosított azért nem jelentette le, gondba kerülhet a program írója. Marketing szempontból szerintem kifejezetten jó ha a (most még nem létező) bejelentő nyomtatványt előre kitöltjük és átadjuk az ügyfélnek. Tájékoztatásnak eleget tetűnk és a vevő törődést érez.
(UPDATE)A program doksiját és azok változatait a vevőnek meg kell őrizni, ez lehet elektronikusan is. Jó sokáig, az utolsó kiállított számla elévülése idejéig. (5év). Nagyon fontos, hogy a doksi és a program összhangban legyen mindig. Semmi fölösleges szöveg a doksiban!

11§ Ez ami nagyon új, be kell jelenteni a vevőnek a program használat megkezdését és a kivonás végét.

12§ "Az adóhatóság jogosult a számla kiállításának folyamatát úgy is ellenőrizni, hogy felügyelete alatt a számla kiállítója
– próbajelleggel – bocsát ki számlát."
ezt nem értem, ha próba jelleggel állítunk ki számlát akkor kap sorszámot, de rá kell írni, hogy próba számla és nem kell majd lekönyvelni?

(UPDATE) Nem kell a fejlesztőnek nyilatkozni, hogy a program megfelel a jogszabályoknak.

Összegezve, növekszik az adminisztráció és talán nyugtát is lehet kiállítani. Csodálkoztam is, hogy míg a pénztárgépet agyonszabályozzák addig számlára oda sem figyelnek.

Ugyan miert tenne? Bar ez nem teljesen probavasarlas.

"Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke a lapnak azt mondta: kollégája a megbízás döntő részét teljesítette, így az ügyvédi munkadíj arányos része jár neki. Magyar György ügyvéd szerint is az lenne tisztességes az adott helyzetben, ha nem is a teljes munkadíjat, de a ráfordított időt megtérítené az adóhatóság. Az ügyről a NAV egyelőre nem nyilatkozott."

http://adozona.hu/altalanos/Probavasarlas_igy_szurt_ki_a_NAVval_az_ugyv…

Az általunk használt rendszerben csak a fizetés megtörténtét követően, ennek regisztrálása után nyomtatható számla (előfizetői rendszer). Ezt utólag elég nehézkes lenne sztornózni, mert egy rakás munkafolyamatban megjelenik, hogy ki lett számlázva, ebből kifolyólag a rendszer nem is tud sztornószámlát kiállítani...

Annak ellenére, hogy felhasználói oldalról igény mutatkozhat a stornóra, szerintem semmi nem írja elő, hogy egy számlázóprogramnak ezt kötelezően tudnia kell. A szabályozás szerint kézzel nem szabad javítani a géppel előállított bizonylaton, viszont a "számlával egy tekintet alá eső okirattal" (azaz leánykori nevén sztornó számla, helyesbítő számla, ­jóváíró számla, módosító számla, érvénytelenítő számla, stb.) elvégezhető a korrekció. Ha a rendszer nem tud ilyen bizonylatot előállítani, akkor nincs törvényi akadálya a NAV által kiadott sorszámtartományba illeszkedő sorszámmal ellátott kéziszámla-nyomtatvánnyal történő javításnak. Szerintem :)

--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

Ez némileg vissza fogja fogni a számlagyárosokat, akik eddig sima szövegszerkesztővel vagy táblázatkezelővel gyártották a számlákat.
Persze nem tökéletes megoldás ez se, de annak örülni lehet, hogy a teljesen értelmetlen kötelező nyilatkozattól megszabadultunk :)

mi is köszönjük az inputot.

--
Extensa 5220
"...és micsoda zajt csapott!"