Gazdasági látlelet

Az első touch-os telefonom egy Samsung GT-S3370 (aka. Corby) volt, ami írd és mondd 1.5 évig húzta. Ugye a szerződés 2 éves volt, a garancia pedig csak egy év, a telefon itthoni javítási költsége 8000HUF lett volna. Az már csak a diszkrét bája a dolognak, hogy a telefon piaci ára 9000HUF körül mozgott akkortájt. Mivel voltak más hiányosságai a telefonnak (pl. félig implementált bluetooth stack), ezért hosszú ideig a dobozában pihent a polcon. Aztán csak nem hagyott nyugodni a dolog és pár hete elkezdtem túrni a netet, touchpanelek után. Nos, a helyzet nem sokat változott a magyar alkatrész kereskedők még mindig 3-4000 HUF körül mérik a panelt. Nosza, ebayre fel. Első ingyenesen szállító kínai-t beklikkeltem, és 3 hét után, tegnap, meg is jött, szép pufizacsiban. Paypal lehúzással együtt volt 760 HUF. A csere volt összesen 3 perc, és öröm, boldogság.
Itt álljunk meg egy pillanatra. A kínai kollégának, bizonyára, ez a kijelző hasznot termelt és a neki kifizetett árban benne van a szállítási költség. Akkor vajon mennyi is lehetett az eredeti ára? 300 HUF? 400 HUF? Hogy is lehetséges, hogy nálunk, ugyanez az alkatrész, itthon, ötszörös áron jut hozzám? És ha megkapargatjuk a dolgot, mindenhol ezt látjuk, legyen szó műszaki cikkről vagy ruházati termékről.
A probléma gyökere talán ott található, hogy a magyar kereskedelemben még mindig a hiánygazdálkodás idejéből visszamaradt mentalitás uralkodik. A kereskedők nem igazán forgalmat akarnak, hanem minimális forgalom mellett, zsíros haszonnal akarnak értékesíteni és ez rányomja a bélyegét az egész gazdaságra. További probléma, hogy rendkívül rugalmatlanok a kereskedőink, a legtöbbje úgy viselkedik, mintha teher lenne a számára a kereskedelem. Ez egyfajta lustaságot szül, aminek a vége, sokszor értelmetlenül hosszú beszállítói lánc.
Érdekes, hogy tőlünk északabbra (szlovákoknál, cseheknél) mennyire más a mentalitás. Többször rendeltem tőlük, és volt rá példa nem egyszer, hogy este hétkor, a rendelés feladása után öt perccel felhívtak egyeztetés végett. Lenne mit tanulni tőlük.

Hozzászólások

Igen, a hozzáállás.. Adott beszállító, rendelek tőle Enterprise Seagate merevlemezeket. Pár nap múlva szól, hogy tiszta macera beszerezni (hogy neki Bécsből kell rendelni, 3 hét mire itt van.. WTF?) nem lenne-e jó nekem helyette olcsóbb és WD.

Ennyi. Én jól jártam mert olcsóbban kaptam ugyanolyan jót, ő kevésbé, de legalább nem kellett "rohangálnia". Pedig állítólag elég sok helyre szállít cuccokat, szóval nem értem. Hát igen..

Számomra csak olcsóbb volt, még nem tudom hogy kedvezőbb-e. Ez pedig attól függ hogy a beszerzett lemezek hogyan döglenek meg és mikor, mert a méret megvan és az iops is de.. ha bírnak vagy 1.5 évet akkor azt mondom jó üzlet volt, de ha fél év múlva kihullanak akkor az kényelmetlen lesz. Amúgy Constellation helyett Black lett.

Ő is tudta hiszen megbeszéltük, hogy a gép amibe kellenek a diszkek viszonylag masszív és 24/7 i/o terhelés alatt lesznek, nem véletlenül akartam "enterspájz" közeli lemezeket alá.

Ha majd a garancia időn belül hetente pattogtatom hogy most ez a diszk mondta be az unalmast, majd másik héten a másik, akkor majd meglátjuk hogy nem lett volna olcsóbb megoldás nyugisan behozni 3 hét alatt azokat a lemezeket, vagy most pattogni. Én kivártam volna.

Persze akkor is lett volna szopófaktor, főleg ha szerencsés sorozatba nyúl bele.. mint a múltkori SAS Seagate-ek (3db) amik úgy döglöttek meg hogy hétfőn az egyik, pénteken a másik, következő hétre rá pedig a harmadik is. Jó, ez már szófosás..

De ha berendeli az enterspájz diszket és az szarik be, akkor a garis csere is három hét lenne. Szóval kifejezetten jóindulatú volt a kereskedő.

--
"I can't think of many people who deserve to go to hell, but people who teach its existence to vulnerable children are prime candidates."

A múltkor bementem egy telefonboltba, hogy kijelzővédő fóliát kérjek xy-hoz. Kétszer adott volna rosszat, végül harmadszorra már más hozott nekem. De nem is ez a lényeg. Egy ezrest kértek el érte tőlem.
Én röhögtem egyet, és miután odaadtam, közöltem hogy biza totálisan ugyanezt rendeltem a múltkor kínából, 0 forint szállítási költséggel, csakhogy az három darab volt egy dollárért :)
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Teljesen más a mentalitás. Ha pl. itthon veszel valamit és neadj isten nem működik, hibás vagy a szállítás során történik valami vele, itthon reakció: mert biztos elejtetted/rosszul fogtad/elrontottad. Külföldi reakció: bocs, elnézést kérünk a kellemetlenségért, hogy tudnánk jóvá tenni? Vissza tudjuk utalni az ár 60%-át, vagy tudunk másikat küldeni. Még egyszer elnézést.

Az árról már nem is beszélve. Az hogy fele vagy harmad olyan olcsó külföldről venni az adott cuccot, teljesen megszokott, de van hogy még ettől is nagyobb árkülönbség van. Simán kivárom azt a 3-4 hetet is akár amíg megjön. Főleg, hogy sokszor itthoni boltok is szerencsétlenkednek annyit, hogy 1-1,5 hét mire megkapok valamit.
--
The Community ENTerprise Operating System

1. A free shipping kínából úgy működik, hogy az eladó leszerződik a hong-kongi/whatever postával per hó és azt küldenek és annyit amit akarnak. Ezzel nehéz versenyezni.
2. A touch amit vettél nagy valószínűséggel utángyártott, amit itthon vettél volna lehet, hogy eredeti ltt volna. Sok esetben nem fogsz különbséget tapasztalni azonban vannak esetek amikor alapos szopórollerezés következhet (ugy. touch-al nem kapcsol a proximity szenzor, etc.).

1. És? Nem a szállítási költségtől lesz ennyire drága a kijelző, mert a bejegyzésben írt összegre az itthoni webshopok simán rávernek 1200HUF postaköltséget. Érdekes módon nálunk is vannak ingyen szállító shopok, és érdekes módon azok akik tipikusan magas fogalommal rendelkezők azok. Szimplán azért, mert ők már rájöttek, hogy egy bizonyos forgalom felett elkenődik a futár költsége.
2. Bocsi, de ezt te sem hiszed el. A legtöbb, itthon forgalmazott mobil alkatrész, ugyanolyan dzsunkaszökevény, mint ami kínából jön. Erre példa, hogy a fenn nevezett telefonhoz amikor kerestem touchot, mindenhol olyan panelt akartak eladni gyáriként amin csak egy jelölés van a szalagkábelen, holott a gyárin 3 jelölés van.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Na látod, ott a magyarázat, a mennyiség leviszi az árat. Nálunk a kis forgalom miatt nem éri meg nagyobb tételben (olcsón) berendelni bármit.

--
"I can't think of many people who deserve to go to hell, but people who teach its existence to vulnerable children are prime candidates."

Hibás megközelítés.
A forgalom és az ár kéz a kézben jár. Nagy forgalom, alacsonyabb ár és fordítva. A legtöbb magyarországon sikeres vállalat (Bárdi, Lomex, stb), mind arról ismert, hogy a kezdetektől fogva a piaci ár alá pozicionálta be magát. Viszont a magasabb forgalom több munkával, és a magasabb forgalom eléréséhez szükséges tömeges rendelés magas kockázattal is jár. Ezt nem vállalják fel a magyar kereskedők.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Ez baromira nincs igy. A forgalom sok mindentol fugg, peldaul attol, hogy mekkora az uzleted lehetseges vasarloinak a szama. Egy budapesti, Nagykoruton levo uzlet es egy bacsbokodi kisbolt vasarloi kore teljesen mas. Ugyanigy mas a ket uzlet vasarloi korenek vasarloereje. Ez mind-mind befolyasolja azt, hogy mennyi az a lehetseges mennyiseg amit el tudsz adni, es azt is, hogy mennyi az a penz, amiert meg ezt a mennyiseget megveszik toled es nem mennek az a konkurrenciahoz.

Olyan nincs, hogy piaci ar ala pozicionalja magat, legfeljebb az van, hogy olcsobb, mint a konkurenciaja. Ettol meg a konkurenciaja is sikeres lehet. Gondoljunk csak a Tesco/Spar/Auchan es tarsaira. Attol, hogy a Lidlben a legolcsobb a soskifli, attol meg a Tesco a legnagyobb forgalmu kiskereskedelmi vallalat.

Nem csak attol lehet valami sikeres, mert olcsobb, mint a konkurenciaja. Attol sikeres valaki, mert eleri a kituzott celjait, a vallalat eseten ez a profitmaximalizalas.

A forgalom növelésére rengeteg megoldás létezik, kezdve a marketingtől, az alternatív forgalmazási megoldásokon át, egészen a diverzifikált termékpalettáig ebben gyengék a magyar üzletek, mert az esetek 90%-ban csak egy aranytojást tojó tyúkkal akarnak foglalkozni.
A piaci ár egy többtényezős dolog, a kialakulásában legtöbbször a marginális, nem közvetlenül a termék előállításához köthető tényezők dominálnak. Ezek rovására elő lehet állítani a piaci árnál alacsonyabb árat, lásd: számla nélkül olcsóbb történet.
Egy üzlet forgalmának a kialakulásában az egész üzlet szerepet játszik. Hiába olcsó a Lidl-ben a kifli, ha a többi termék ára jóval magasabb és ha elhanyagolható a termékpalettája.
A profitmaximalizálást sokféleképp el lehet érni lehet túlárazással, lehet forgalomnöveléssel, vagy épp a teljes beszállítói lánc monopolizálásával.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

A forgalom novelese egy bizonyos pont utan nem lehetseges, egyszeruen nincs szukseg tobbre az adott szolgaltatasbol/termekbol azon a helyen. Peldaul nem lehet eladni egy 500 lelkes faluban napi 10E db kiflit, hiaba probalkozol. Vagy egy 2 millios varosban sem eri meg 8000 fodraszatot uzemeltetni.

" a piaci árnál alacsonyabb ár"
Ilyen nem letezik. Az adojogszabalyokat athagva ertekesitett termek ara is piaci ar, olcsobb, mint a konkurencia, de nem legalis. De ugyanugy piaci ar, mint a tobbi. Ezert is van az, hogy egyes cegek tonkremennek a feketen/szurken dolgozo konkurenciajuk piaci arat csokkento hatasa miatt: nem tudnak versenyezni azon az arszinten, amit megszoktak a vevok, es dragabban mar nem akarnak vasarolni.
Ha megszoktak, hogy Jozsinal egy arucikk 1200 Ft, Janinal meg 1800 Ftba kerul tokugyanaz a termek, akkor nem fognak csak azert 1800 Ft-ert vasarolni, mert Jani jogyerek. Mivel nincs jogkovetkezmenye annak, ha te olyan arut vasarolsz, aminek az eladasa soran nem fizettek AFA-t (az egesz az elado felelossege es nem a vevoe), epp ezert teged semmi nem hajt arra fele, hogy legalis forrasbol szerezd be azt, amit venni szeretnel.

Velem kb. fél éve esett meg, hogy a ZTE Blade-be vettem egy eredeti akkumulátort az eBay-en. Az akksi egy hét alatt megérkezett Angliából. (Angliai címre másnapi szállítást ígértek.) Szállítással együtt kb. 1700 Ft volt. Itthon a legolcsóbb utángyártott akkumulátor, bolti átvétellel 3000 Ft-tól indult, és az utángyártott aksikkal kapcsolatban eddig nem túl jó tapasztalataim voltak.

-----
A kockás zakók és a mellészabások tekintetében kérdezze meg úri szabóját.

Rokonnál szintén eBay rendelésből beszerzett 3 vagy 4 darabból pár hónap alatt mindegyik komoly mértékben leromlott állapotba került (különböző telefonok, Nokia, ZTE), eredetijük kb. 3-4 évet simán ment vele. Lehet, hogy mindegyik utángyártott ilyen lett volna, de inkább a drasztikusan olcsóbb árkülönbségét fizette meg.

Van igazsag benne, de ne feledjuk, hogy itthon masok a viszonyok. Fizesd az alkalmazottakat es meg tarts raktarkeszletet is (amiben all a penzed es lehet el se viszik), a vesztesseget valahogy kompenzalni kell. Ha azonnal kell, bizony megkerik az arat... A hazai metalitas, ami a keves munkaval nagy haszont csinalni, midenhol jelentkezik :).

aki este 7kor elvarja egy nem nyitva levo uzlettol, hogy foglalkozzanak vele, az bizony paraszt az en konyvemben. ha lejart a munkaido, lejart a munkaido, nem ertem, ezen mit olyan nehez felfogni...

Webes felületen. Plusz sehol egy szó nem volt a nyitva tartásról. Biztos másik blogot olvasol.
A 8-16-ig nyitvatartás is, csak ilyen kellemes, szocialista csökevény, mikor még elő volt írva, hogy mettől-meddig lehet egy bolt nyitva.Érdekes módon pl. japánban a kis üzletek nyitvatartása sokkal inkább igazodik az emberek szabadidejéhez.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nem tudom, eltel-e Budapesten, de ott is igy van, a nyitvatartas alkalmazkodik az emberek munka/szabadidejehez.
Ott legalabb lehet talalni olyan fodraszt, aki este 8 utan is nyitva van. Vagy barmi mast. Egyszeruen ott van megfelelo merteku kereslet arra, hogy igy tartsanak nyitva.
Kisebb helyeken nincs ra kereslet, nem eri meg nyitva tartani keso este/koran reggel.

Azért kívánom Neked, hogy egy ilyen üzletbe dolgozzál.
Mikor úgy lehúzol 9-10 órát, mennél haza, mert otthon gyerek,család vacsifőzés etc. és bejön zárás előtt 2 percel, mert akkor ébred fel, hogy neki kell ez-az (kb 2 oldalas lista ami minimum fél óra) és még vágj hozzá jó pofát, mert úgy gondolkodik ahogy te.
És ezt viseld el éveken keresztül.
Hál'Isten már nem ezt csinálom, de ez ment évekig.

Sőt karácsony előtt jött, hogy neki kell zöld hosszabbító mert nem találja de ne csináljuk már, mert csak ennyi kell.
Te meg még nem hogy karácsonyfát nem díszítettél, de még otthon se voltál.

Szóval azért megnéznélek a másik oldalt is.

pch

--
http://www.buster.hu "A" számlázó
--

Dolgoztam ilyen üzletben. Este 9-kor lett volna a zárás, és nem egyszer hajnali kettőkor kezdtem takarítani. És?
Én vállaltam, és a fizető kuncsaftokat nem lehet kibaszni, mert ők tejelnek. Ha nem akartam volna pénzt keresni ott hagytam volna. Épp ezért érzem ironikusnak, mikor egy boltos panaszkodik, hogy nincs bevétele, de Ő már 3-kor bezár, mert megy haza.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Az ilyeneket valahogy kihagytad, hogy zárás után még egy óráig szívat 62 kérdéssel, leszedeti a fél falat a boltról, még visszafordul ötször az ajtóból, majd közli, hogy legközelebb jön. Persze sosem jön vissza.
Legtöbbször inkább ez van, nem pedig amit itt írogatnak. Ezek ugye nem hagynak ott pénzt.
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Lehet rugózni és picsogni, hogy ilyen, vagy olyan szar kereskedőnek lenni, de ahogy a mondás is tartja:
Aki kurvának áll az ne sírjon ha megbasszák.
Ha nem érte volna meg nekem az éjszakázás, akkor nem csináltam volna. Ennyi.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Én csak arra reagáltam, hogy "milyen pofátlanok a kereskedők, mert nem maradnak nyitva". Persze, elviseli az ember, mert ebből él. De a másik oldal is gondolkodhatna, vajon miért morcos zárás után másfél órával az akit pusztán szórakozásból tart fel valaki. Főleg, ha az illető mondjuk utána máshova megy még dolgozni. Speciel engem nem zavar. Megszoktam már hogy errefelé az emberek valahol máshol élnek, nem a valódi világban.
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

+1
Nem értem a boltok nagy részét, főleg azok amelyek valamilyen szolgáltatást adnak... Nyitva vannak 8-17ig.. Pont abban az időszakban, amikor az emberek nagy része bent ül a munkahelyén. Ez is valahogy ilyen hülye magyar csökönyösség, hogy nem a piachoz alkalmazkodunk, hanem a megszokásokhoz...
Egy szépségszalonnak nem sokkal értelmesebb lenne nyitva lenni 6-9ig (hátha valaki reggel munka előtt elugrik egy fodrászhoz), meg mondjuk 15-21ig? A potenciális vásárlók nagy része ugyanis ekkor tudna menni... Nagyrészt egész nap ott ülnek munka nélkül..
--
The Community ENTerprise Operating System

Nagyon kevés az a munkahely és munkakör, ahol ezt a XXI-dik században megteheted, hogy mondjuk 17:00-kor viszlát és elmész/lehúzod a rolót....
Egyébként ez alapján a hozzászólás alapján én már biztos nem alkalmaználak, ha én lennék a munkát adó, te meg a munkavállaló.
--
The Community ENTerprise Operating System

Én meg nem lennék pl. kamionon tehenet szállító ember még azért a fizetésért sem (tényleg sokat kapnak, igaz nehezebb a feladatuk egyszerű szállításnál), de mégis van olyan aki megcsinálja attól még, hogy én nem volnék hajlandó. Csak hogy szakmán belül maradjunk: valakit nem zavar ha éjszakára behívhatják a bajban, mint rendszergazdát, szinte meg se kottyan neki, valakinél meg nincs az a pénz amiért iylet vállalna. Különbözőek vagyunk, hálistennek, neked ezekszerint a fix napi 8 órás munkaidős szoftverfejlesztő szerepkör játszik csak.

Érdekes, hogy tőlünk északabbra (szlovákoknál, cseheknél) mennyire más a mentalitás.

Hát azért itt is bőven van olyan kereskedő aki kis híján elküld anyádba, ha zárás előtt 20-30 perccel megzavarod a vásárlási szándékoddal :)

--
DigitalOcean SSD VPS(referral url!)

Másik oldalról meg ha rendelsz valamit kiszállítással, akkor meg futár szolgálat hozza ki a cuccot oda ahova kéred (telefonos előegyeztetés után), mert olcsóbb így mint ha a cseh postához kérnéd :)
Egyedül azt sajnálom, hogy ez külföldi rendelésnél nem opció, mert amúgy meglehetősen sokat könnyít az ember életén.
____________________________________
Az embert 2 éven át arra tanítják hogyan álljon meg a 2 lábán, és hogyan beszéljen... Aztán azt mondják neki: -"Ülj le és kuss legyen!"..

Nemrég történt, HP raid vezérlő kellett egy nagy multinak. Saját beszállítói rendszeréből kb. 50$-al olcsóbban jött ki, mint magyar nagyker-->kisker árából, viszont utóbbi raktárról azonnal vihető volt. Előbbinél informatikai manager szerint akár heteket is várhatnak (hollandoknál állítólag 2 hónap is volt legutóbb).
Konklúzió: mégis a saját, olcsóbb beszerzés kellett nekik, pedig bizonytalan az ideje, szerver addig vár stb. Noha a cégnek ez aprópénz kategóriát sem éri el.

A kereskedelemben általában nem csak ár létezik, a többi faktort viszont nehéz komolyan venni amíg ilyen a helyzet, vagy amíg számonkérik az embereken az előbbit..